Nou ja...
Kadankovitch schreef:Amsterdam_30; datzelfde commentaar heb ik een keer op een protocol van mijn gp gekregen :"Duidelijkere Hulpen!! Het paard wordt niet gereden, het lijkt het uit zichzelf te doen!!"
Het blijft natuurlijk altijd gissen... Maar een jury kan daar ook mee bedoeld hebben dat het paard steeds voor de hulpen uit was. En dan is je paard dus ook niet goed aan de hulpen. En 'duidelijker' kan misschien ook bedoeld zijn in de zin van 'consequenter' hulpen geven, ipv hardhandiger?
Kadankovitch schreef:En van een andere jury bij de enige internationale wedstijd die ik gereden heb: "In de passage teveel verzameling." Van zo'n beoordeling zakt je de broek af!!
Ik heb ook wel eens het commentaar gehad van 'teveel verzameling' en wat er bij mij gebeurde was dat mijn paard teveel ging zitten en zo zijn voorwaarste drang verloor (dat was dan in de galop...). Hij kwam dus teveel terug, ging teveel zitten en dus was het niet meer 'van mij'. Ik weet natuurlijk niet of de jury dat in jouw geval ook zo bedoelde. Maar ik kan mij wel iets inbeelden bij dergelijk commentaar. En als je je twijfels hebt bij wat een jury ermee bedoeld is het altijd zinvol dat even na te gaan vragen

Overigens staan er in de dressuur en lifstyle editie een aantal erg interessante artikelen/interviews. Misschien leuk om die als input in deze discussie te gebruiken? O.a.: een interview over hoe de dressuursport er over 10 jaar uitziet. Met Frank Kemperman, Joep Bartels en Laurens van Lieren. Een interview met Jurgen Koschel en Katherine Sprehe en een interview met Anky van Grunsven en haar leerling Madeleine Witte.