Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Maartje1990 schreef:Sorry? Reageer eerst eens een beetje volwassen zeg, alsjeblieft. En niet zo ontzettend denegrerend, niet alleen in deze post maar in meerdere van je posts.
Ja er waren inderdaad meerdere die dat beweren, jij riep dit echter het hardst.

Citaat:Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.
StefenYnia schreef:Kijk, nu beginnen we duidelijkheid te krijgen. De emoties vervagen en nu komen we op een punt waarbij we allebei (ik was ook een beetje ongeduldig geworden, dat was mijn fout, geef ik ook gerust toe) tot een goede communicatie kunnen komen.
Jij geeft aan dat je je afvraagt hoe iemand om zou moeten gaan met een paard waar geen 'noodrem' op zit.
mick75 schreef:Bij een op hol slaand paard
Huertecilla schreef:StefenYnia schreef:Kijk, nu beginnen we duidelijkheid te krijgen. De emoties vervagen en nu komen we op een punt waarbij we allebei (ik was ook een beetje ongeduldig geworden, dat was mijn fout, geef ik ook gerust toe) tot een goede communicatie kunnen komen.
Jij geeft aan dat je je afvraagt hoe iemand om zou moeten gaan met een paard waar geen 'noodrem' op zit.
Er zit NOOIT een ´noodrem´ op het paard.
De rem = de bereidheid om te stoppen.
Daar steekt gelijk een tweeledig probleem met trekken aan een bit de kop op;
1. dat voegt pijn toe
2. om te kunnen trekken moet de ruiter met de benen knijpen/achterover hangen
Voorwaards signaal en pijn bij een geschrokken paard![]()
De enige ´noodrem´ in een potentiële vlucht-of-vecht situatie is het veilige gevoel wat de ruiter kan geven.
Schrik = reflex
Vecht/vlucht = gedrag.
Aan gedrag gaat een beslissing vooraf. In dit geval een risico-afweging.
Dat kun je vormen, beleren, aanleren.
Dát is nu dressuur
Maartje1990 schreef:Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.
StefenYnia schreef:Of dat dan 'dressuur' is, of gewoonweg paarden gedrag begrijpen, laat ik in het midden.
Huertecilla schreef:Skygirl schreef:Je kan er altijd afvallen en met een optoming durven omstanders een paard eerder te pakken, laat staan dat ze weten dat je een paard dat net is weggerend kan vasthouden aan een touwtje aan zijn nek.
Een paard is potentieel ongeleid projectiel van 500 kilo.
Dat probleem hoort NIET bij omstanders neergelegd te worden![]()
Je zult niet de eerste zijn die te kakken is gezet door een eigenzinnige haf
Juut schreef:Maartje1990 schreef:Niet om 't een of 't ander, maar 't is onderzocht dat paarden door bijv. het trekken aan een bit = pijn júist harder gaan rennen, dus dat is niet alleen 't paard van MaritAriel hoor..... Maar Stefenyia, blijf vooral volhouden dat dat een uitzondering is.
Kun je dat onderzoek hier linken? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen behalve op een anti-bit site...in mij ogen verre van objectief. Ook mijn praktijkervaring is anders.
Huertecilla schreef:StefenYnia schreef:Of dat dan 'dressuur' is, of gewoonweg paarden gedrag begrijpen, laat ik in het midden.
Dresseren = het aanleren van bepaald gedrag op een specifiek signaal.
Dressuur = de kunst van het dresseren.
Er zijn verschillende manieren van beleren en verschillende stelsels van signalen, dus verschillende vormen van dressuur.
Om in de openbare ruimte te rijden is betrouwbaar veilig opvolgen van signalen een básisvoorwaarde.
De mate van betrouwbaarheid is evenredig aan het vertrouwen in de leider.
Een geweldsmiddel om signalen te geven is een beperkte compensering van gebrek aan bereídheid bij een paard én een valkuil omdat het net in beslismomenten over vecht/vlucht/niets pijn en stress toevoegt.
Veel leringh ende vermaeck op mijn site.
Skygirl schreef:Eens. Alleen toch kunnen de meeste mensen er nog steeds afvallen en dan is het fijn als iemand anders het paard vast kan pakken als de ruiter ongelukkig is terecht gekomen.
Huertecilla schreef:Juut schreef:HC; de paarden die ik rijd kennen wel degelijk een noodrem; het heet omzetten.
Dat is een illusie.
Een mesn is niet sterk genoeg om in het zadel zittend de hals van het paard te overwinnen.
Huertecilla schreef:Juut schreef:Kun je dat onderzoek hier linken? Ik ben dat nog nooit tegen gekomen behalve op een anti-bit site...in mij ogen verre van objectief. Ook mijn praktijkervaring is anders.
Neem dan eens een hartslagmeter.
Die meet de frequentie van de hartslag.
De hartslag is een weerslag van het niveau van stress.
Lichamelijke - en geestelijke.
Hoe hoger de hartslag hoe dichter bij het beslismoment tussen ´vecht/vlucht´ en hoe verder van ´niets´.
Een bit voegt pijn toe, stress, brengt het paard dichter bij het breekpunt en is daarbij reden om de ruiter niet te vertrouwen, want díe voegt de pijn toe![]()
Meet het. Dan weet je het.
Zolang je het niet zelf meet geloof je het toch niet.
Bovendien ben ik heel nieuwsgierig naar deze onderzoeken.
StefenYnia schreef:Huertecilla schreef:
Veel leringh ende vermaeck op mijn site.
Hier bedank ik voor.
Juut schreef:Maar nogmaals; ik nodig je uit voor een ritje
MaritAriel schreef:Marjoow schreef:En dan nóg heb je meer grip op je paard mét een hoofdstel dan zonder. Je kan je paard afleiden en eerder wegsturen of afremmen.
Jij niet, jouw paard is perfect op de Neckrope, maar dat zal 1 van weinigen zijn. Dat weten we inmiddels wel.
Zeker niet perfect, met neckrope kan ze ook flink aan de kletter gaan en dan is ze ook amper terug te krijgen, maar ik krijg haar eerder terug dan op hoofdstel.
Huertecilla schreef:StefenYnia schreef:Hier bedank ik voor.
Dat is jammer.
Daar staat goed onderbouwd een stuk kennis belangenloos gedeeld.
Het enige wat je behoeft te investeren is tijd en intellectuele inspanning.
Tja en de wil. Dat staat of valt alles mee; dat schreef Dom Duarte in 1438 in een volstrekt actueel hoofdstuk daarover in het allerbeste ruiterboek ooit.
Zomaar een tip.Huertecilla schreef:Juut schreef:Maar nogmaals; ik nodig je uit voor een ritje
Leren dat jouw paarden niet beleerd zijn op basis van vertrouwen op de ruiter als de slimste en beste leider?
Daar zijn er miljoenen van.
Dat is nu net de kern van het probleem; die ´middeleeuwse´ bio-ethiek is het referentiekader.
Je weet niet wat je niet weet, doch er is meer. Altijd.
Geweldig motiverend is dat, Er is voor mij over zeg 20 jaar nog steeds meer te weten dan ik weet![]()
Ik hoop dat ik onderweg mijn paarden niet schaad met mijn gebrek aan kennis.
Het uitgangspunt om hen geen pijn te doen bij het hen motiveren om te doen wat ik wil is alvast een begin.
Maar goed, het zegt wel weer wat.