[FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

themuisje schreef:
http://www.horsemagazine.com/thm/wp-con ... asTrot.jpg
een foto waarop totilas duidelijk mooi bol is achter het zadel :) Als het paard dit achter het zadel is, is dit ook zo onder het zadel. De wervelkolom kan namelijk alleen in natuurlijke houding, hol, of bol zijn. Niet op een plek bol. Toch Yamcha? :)

Ik vindt Toot een heel slecht voorbeeld. Maar dat komt dat ik hem hoe dan ook niet fijn door het lijf vind! Maar dat is mijn mening.
Dat heb ik dus ook met deze foto. Niet bol maar hol. Ook hier vindt ik dat hij neigt naar de rug weg te drukken. Maar ik ben bevooroordeelt.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:49

themuisje schreef:
Foto is erg scheef Jaa :)
Dit was overigens ingalopperen. Was hier een beetje aan het schakelen

oh ja, dat was ik nog vergeten! Het paard lijkt hier horizontaal te zijn!

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:51

Teigetje008 schreef:
Paardje lijkt mij dragend, maar kan ook het moment zijn. Bekken mag iets meer gekanteld. Voor mijn eigen idee zou ze haar hals en hoofd iets meer zelf mogen dragen (iets hoger). Tact lijkt goed, maar dit is wel net een foto op een raar "been-moment" Ze lijkt ook wat lang te zijn.

Dat vindt ik dus het moeilijke aan een galopfoto.
Galop is naar mijn mening een dragende gang. Waardoor het paard al heel gauw dragend lijkt.

Teigetje008

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:53

ponyparadijs schreef:
themuisje schreef:
een foto waarop totilas duidelijk mooi bol is achter het zadel :) Als het paard dit achter het zadel is, is dit ook zo onder het zadel. De wervelkolom kan namelijk alleen in natuurlijke houding, hol, of bol zijn. Niet op een plek bol. Toch Yamcha? :)

Ik vindt Toot een heel slecht voorbeeld. Maar dat komt dat ik hem hoe dan ook niet fijn door het lijf vind! Maar dat is mijn mening.
Dat heb ik dus ook met deze foto. Niet bol maar hol. Ook hier vindt ik dat hij neigt naar de rug weg te drukken. Maar ik ben bevooroordeelt.

ja, ben ik met je eens. Toot lijkt altijd een prachtig plaatje, maar ik vind dat die rug altijd weggedrukt word. Alsof je een tuiger of een fries hebt die getraind is op de hoofd/hals houding en niet op het lichaam. Dus wel voor de show zeg maar.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:55

Teigetje008 schreef:
ja, ben ik met je eens. Toot lijkt altijd een prachtig plaatje, maar ik vind dat die rug altijd weggedrukt word. Alsof je een tuiger of een fries hebt die getraind is op de hoofd/hals houding en niet op het lichaam. Dus wel voor de show zeg maar.

Juist!! :j

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 10:57

ponyparadijs schreef:
Teigetje008 schreef:
Paardje lijkt mij dragend, maar kan ook het moment zijn. Bekken mag iets meer gekanteld. Voor mijn eigen idee zou ze haar hals en hoofd iets meer zelf mogen dragen (iets hoger). Tact lijkt goed, maar dit is wel net een foto op een raar "been-moment" Ze lijkt ook wat lang te zijn.

Dat vindt ik dus het moeilijke aan een galopfoto.
Galop is naar mijn mening een dragende gang. Waardoor het paard al heel gauw dragend lijkt.

klopt! Pony is op deze foto ook veel te horizontaal :j in galop zou hij veel opwaartser moeten zijn!

MyWishMax

Re: [FOTO] Hoe beoordeel je een (rij)foto eigenlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:04

Ik blijf het lastig vinden hoor. Met alleen een buikspier aanspannen ben je er niet, het deukje achter het zadel ligt enorm aan het paard. De ene zie je die bijna niet bij stuwen, de andere lijkt het nog steeds te hebben richting het dragen. Dat is het probleem van foto's, je ziet vanalles, maar niet de context. (Heb ook eigen foto's bekeken en het gevoel wat ik had, klopt niet met het beeld als ik het op deze manier bekijk, lastig lastig)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:56

themuisje schreef:
Ik vond nog een fijne galop foto van mezelf een jaar geleden :)

ben benieuwd wat jullie kunnen vinden, ik zie genoeg puntjes :D
Afbeelding

Komt ie... }> ;)

Pony kantelt mooi de bekken en ontspant de rug, maar is daarbij wel op de voorhand en niet ontspannen in de kaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:56

ponyparadijs schreef:
themuisje schreef:

Vind ik ook, ik zie hier zeker een holling achter het zadel.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 11:58

En dus bevestigd dat dat een paard niet hoog opgeleid hoeft te zijn om te dragen, maar dat het paard goed opgeleid moeten zijn.

Vindt trouwens dat weinig juryleden kijken naar het lijf gebruik van paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:00

ponyparadijs schreef:
En dus bevestigd dat dat een paard niet hoog opgeleid hoeft te zijn om te dragen, maar dat het paard goed opgeleid moeten zijn.

Vindt trouwens dat weinig juryleden kijken naar het lijf gebruik van paarden.

Tegenwoordig maakt het niet uit HOE je er komt, als je er maar komt. Ook al heb je het paard in de inrijring dubbelgevouwen of een halve ronde de baan doorgemept (wat officials niet eens raar vinden tegenwoordig), als je de figuren maar goed uitvoert is het al best.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:01

Is wel een beetje jammer. Maar goed dan gaan we ernsitig off-topic

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:02

Jup. Ik hou mijn frustraties wel in... :')

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:06

Klopt joolien! Stug in de kaak was een groot struikelpunt. Ik hield ook teveel vast waardoor hij soms nog ging kantelen ook... :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:07

themuisje schreef:
Klopt joolien! Stug in de kaak was een groot struikelpunt. Ik hield ook teveel vast waardoor hij soms nog ging kantelen ook... :(:)

Ja want als ie niet ontspant in de kaak moet hij toch de druk op een bepaalde manier kwijt dus gaan ze kantelen. Hoe heb je het opgelost?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:09

Ik heb het nooit kunnen oplossen. Achteraf is alles duidelijk geworden. Doordat hij achter niet kon dragen kon hij ook niet loslaten in de kaak

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:10

Die van mij houdt ook af en toe vast in de kaak. En dan doen we even uitschuiven druk eraf zeg maar en dan ontspant ze weer.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:14

Joolien schreef:
Komt ie... }> ;)

Pony kantelt mooi de bekken en ontspant de rug, maar is daarbij wel op de voorhand en niet ontspannen in de kaak.

Eerste stuk volg ik,maar hoe zie je dat hij niet door de kaak is hier?

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:24

zie je hier gewoon de buikspier, of gaat het daadwerkelijk om een aangespannen buikspier?

Afbeelding

Ik heb het hele topic doorgelezen en blijf het even volgen want ik vind het een erg interessant en ook belangrijk onderwerp!
Een paard kan er voor het plaatje wel mooi uit zien, maar alles moet ook op de 'juiste manier' werken (Geen verkeerd gebruik van spieren om een ideaal te bereiken.)
Ik heb mn beesie de afgelopen dagen gelongeerd, en geprobeerd te kijken naar buikspieren, beweging van bekken en ruglijn erbij. Ik vond het erg moeilijk om te zien wanneer wat bewoog, en wat spier was en wat meebewegende speklaag was.. Maar goed, we keep trying!

Ik heb verder nog een vraag, naar aanleiding van dit topic. K weet niet of ik hm duidelijk kan stellen, maar zal een poging doen.
Wat zeggen de benen van een paard in draf over het op de voorhand of achterhand lopen? Over stuwen of dragen?
Als je naar de bovenstaande foto kijkt dan bewegen de benen gelijktijdig, dus ze komen tegelijk op de grond en t andere paar benen zijn ongeveer even ver gestrekt. Klopt het dan dat dit paard horizontaal loopt? Dus én niet op de voorhand én niet op de achterhand?
En als het achterbeen van een paard eerder op de grond is dan het 'bijbehorende' voorbeen, loopt een paard dan meer op de achterhand?

Ben benieuwd naar jullie mening!

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:29

Ik probeer het ook eens:
Afbeelding

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:34

Ik heb het idee bij die foto dat er ook wat impuls mist. Het lijkt alsof rechtsachter ook snel weer neer gezet gaat worden en dus de sprong er niet is. Niet alleen mer opwaarts, maar net tikkeltje meer voorwaarts zou mooier zijn. Da in combinatie met het mooie uitgewerkte plaate hierboven :j

DenNa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:36

Joolien schreef:
Even voor diegene die het moeilijk oordelen vinden, dit is de totale draging die je wilt zien. Extreem genomen. Maar hier zijn de bekken gekanteld, de buikspieren aangespannen, een zakkende achterhand, een opwaartse lijn en los contact van voren. Hij zou nog iets meer op de loodlijn mogen.

Afbeelding

Hier een piaffe die totaal niet gedragen is, geen bekken gekanteld heeft en niet opwaarts is.

Afbeelding

Leuk onderwerp, zeker leerzaam - gooi mijn visie er ook maar eens tegenaan :D

Bij het beoordelen van de foto's in deze opstelling (dragend en ruggebruik) wordt teveel gekeken naar een bolle rug en een ondertredend achterbeen. Zeker iets waar we allemaal naar toe willen werken - maar een draf is een voorwaartse beweging, waarbij je heel veel FASES hebt. Wanneer een paard altijd een dragende rug/bolle rug zou hebben - zou je paard binnen no-time een karperrug ontwikkelen, want dit zou betekenen dat het paard zijn rug vasthoud! Je wil tenslotte een paard dat zijn rug (alles eigenlijk, ook hals, kaak etc) LOSLAAT, waardoor je een mooie golvende beweging krijgt en het paard al zijn lichaamsdelen gebruikt, waarbij hij zijn schouder gebruikt en op kan tillen, en zijn heupen loslaat en laat zakken. Hierdoor krijg je in een bepaalde fase (zie de eerdere Totilas foto) een rug waarbij het draagbeen zijn linkerkruis omhoog duwt als het ware, waardoor een kuiltje ontstaat tussen zijn kruis en het zadel, maar aan de rechterkant juist zakt. Wanneer een paard dit niet doet, is hij gewoon stijf! Dressuur is tenslotte gymnastiek, en je wil ervoor zorgen dat het paard los wordt door het hele lijf - ook in de rug!!
Zie het als een kat die valt - hij creert in zijn val een bolle rug, om bij landing dit op te vangen in zijn hele lichaam, langzaam al zijn 'dempers' inschakelt en met een holle rug eindigd - zonder iets te breken. Als hij zijn rug bol zou houden bij landing (maw, houdt zich vast - breekt hij alles).
Dressuur is tenslotte gymnastiek, en je wil ervoor zorgen dat het paard los wordt door het lijf!!

Over de schimmel dus - hij zit hier in de landende en dempende fase - maar je kunt zien dat zijn gewicht gelijkmatig verdeeld wordt aan zijn schokdempers - de koot. Voor een juiste piaffe moet er meer gewicht op het achterbeen aanwezig zijn, zoals bij het zwarte paard wel te zien is - en je ziet dit ook terug in de lijnen - hij is duidelijk opgericht, ook zijn loodlijn is perfect, als de lijn van oprichting bekijkt moet zijn neusje ook mee in de oprichting. En kijk naar de koot... achter draagt hij veel meer gewicht, en dus doorgezakt, terwijl de voorkant.. juist, mooi is ontlast en daardoor nog mooi recht. Let wel - dit is alleen nodig bij de piaffe omdat je niet voorwaarts stuwt. Wanneer een paard voorwaarts gaat - passage (is draf met extreme vering/lossigheid/swung) heb je stuwing nodig, en een paard kan niet stuwen met zijn kont onder zich. Bij een passage kun je deze gewichtsverdeling dus niet krijgen.

Als je wilt weten of je paard gaat dragen - kun je voor de gewichtsverdeling dus kijken naar de koot bij landing (en afzetten - wanneer zijn achterbeen al van de grond is, maar hij voor nog wel steunt, is het dus logisch dat hij op de voorhand is, en daar dus meer gewicht op heeft en had). Maar draging kun je ook zien aan de benen van het paard - wanneer ze gaan inbuigen in de achterbenen zelf - maar alleen in combinatie dat ze ook het mee kont/kruis laten zakken (een tuiger trekt zijn achterbenen super op, maar van de grond, ipv naar de grond toe. Dit moet je zowel terug vinden bij het stuwen/de afzet (zie Gal foto, achterbeen mooi in buiging, ipv een stijf gestrekt achterbeen) als bij

Daarom vind ik Totilas onder Gal ook zo geweldig, hij heeft het paard aan alle kanten los, van heupen, rug, hals en vooral aanleuning. Hij had bij alle oefeningen een juiste combi gedragenheid/stuwing en losheid! Alles is namelijk afhankelijk van de oefening die je rijdt en wat je ermee wil bereiken. Iets waar MAR nog naar op zoek is - Totilas loopt bij hem teveel op tegen een 'harde' (relatief gezien, ivm Gal, hij kan echt wel paardrijden, maar ook nog wat leren :D) hand aan, en behoud daardoor teveel spanning in de rug - en weg souplesse en beweging door het lijf. Tuurlijk.. hij heeft wel een mooie -strakke- rechte rug......

Yamcha, als ik dan bv naar jou foto's kijk, zie ik inderdaad een mooie 'bolle' rug, aangespannen buikspieren, een mooie achterhand. Maar ik zie zeker geen draging of lossigheid in het geheel - hij houdt zijn benen wat stijf - net als zijn heupen en hals, die zullen niet fijn 'meeswingen' met de beweging, maar hij mist ook nog de nodige stuwing/activiteit.

Probeer zelf maar eens te lopen/rennen met stijve benen zonder je heupen in te laten zakken.. en dan met veel buiging en heupactie *\o/* Het laatste zal meer op een passage lijken, en voelt ook prettiger - maar kost wel veel meer energie!!

Mbt de galop, zal een paard een stuk dragen op de achterhand, en dan over naar de voorhand - dit zal altijd zo blijven. Het verschil met meer dragen, is een compacter paard, waardoor hij de benen dichterbij elkaar zal plaatsen, en het moment op de voorhand daar meer verlicht en verkort... Dus als hij de voorbenen onder zich plaatst ipv ver naar voren verzamelt hij ook meer - waarbij je wel sprong moet houden, en dus de acherhand nog wel door moet blijven komen.

Poeh, een heel epistel :o Ben ook niet van het posten normaal gesproken, maar hoop hiermee een ander inzicht te belichten van hoe ik dressuur en gedragenheid zie. Ik miste het onderdeel LOSSIGHEID in het geheel een beetje.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:42

Wat hierboven gezegd wordt, zit ik dus ook mee. In draf heb je zoveel momenten dat je niet alleen naar de benen oid kan kijken of ze stuwen of niet. Elk moment van de beweging verandert er iets.

Stuwend, wel fijn ruggebruik, maar kaak mocht meer ontspannen, dus had ik hand meer moeten ontspannen en voor me moeten houden. Wel horizontaal evenwicht volgens mij.
Afbeelding

Dit vind ik een lastige foto. Ik zie een aangespannen buikspier (en dat was toen heel knap, want hij was veel te dik) Volgens mij kantelt hij zijn bekken licht, maar ik krijg toch een stuwend idee.
Afbeelding

Dit is weer een voorbeeld van hoe duidelijk en onduidelijk een foto kan zijn. Dit is middegalop, maar de takt lijkt niet te kloppen, kijk maar naar gestrekte voorbeen terwijl achterbeen nog flink gebogen is. Toch kregen we hier een 9 voor. Midden en uitgestrekte gangen moeten wel licht stuwend zijn, anders verruimt paard toch niet? :=
Afbeelding

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:51

MyWishMax schreef:
Midden en uitgestrekte gangen moeten wel licht stuwend zijn, anders verruimt paard toch niet? :=

Naar mijn idee krijg je met meer stuwing ook meer gang. En dat wil je in de midden en uitgestrekte gangen ook niet. Dan wil je namelijk wel verruiming maar geen versnelling.
Als je paard fijn draagt in de arbeids en verzamelde gangen zou hij naar mijn idee niet moeten gaan stuwen om te verruimen.
Of denk ik nu in een hele rare kronkel?

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-12 12:53

Afbeelding