[FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:55

VisibreTeam schreef:
Silke ga ik voor komende winter wel scheren en in een boerka stoppen, maarja, showseizoen is ook in de winter en je kunt gewoon niet de brabanthallen betreden met een schimmel met bruine vlekken en een fluffy pony vacht :=

dat vind ik gewoon echt erg als een schimmel op wedstrijd poep vlekken heeft.

NikkivanOlst

Re: [FOTO] Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel II

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:57

Oh voor wedstrijden zou het me nog niet eens uitmaken :)
Maar als ik voor rond de 1000 man een witte showpony moet hebben die steigert, ligt, zit, pegasus vleugeltjes op heeft en een hoorn op haar hoofd heeft, dan is het wel érg onproffecioneel om met een pluis vlekken pony aan te komen :)
Al dat haar is ook gewoon niet prettig voor Silke op binnen evenementen in de winter, veel te warm :n

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:00

VisibreTeam schreef:
Ik ga het toch hier proberen :)
In het topic ben ik finaal afgebrand dat het nagenoeg dierenmishandeling is dat ik met dit paard laat rijden, maar ikzelf zie het grote probleem niet zo eigenlijk...

Afbeelding
Afbeelding

Het grootste deel van het commentaar was dat hij nog niet sterk genoeg was, dat ik maar grondwerk moest blijven doen, hem op de wei moest gooien en pas in het najaar weer oppakken. Zelf heb ik zoiets van dat als ik gewoon rustig aan blijf rijden en opbouwen dat er vrij weinig aan de hand is. Hoe zien de mensen dat hier? :)

Nou ja, ik weet niet wat je hebt gezegd op het ander forum, of welke foto's je daar geplaatst hebt.

Dus we moeten het met de informatie doen die je hier geeft.

Je paard is vijf jaar? :=
Dan zou je toch mogen stappen, en draven, zou je denken.

DIERENMISANDELING, dat zie je onmiddellijk. _/-\o_

Grondwerk .. ik ken de voordelen, maar ook word ik er wat kriegelig van.
Het wordt zo vaak genoemd als middel voor alle kwalen. En het effect? :=
Er zijn mensen die bang zijn geworden om te rijden (jammer dat ze dit topic niet kennen), en dan grondwerk gaan doen. ZO jammer!

VisibreTeam, ik zie niets aan de twee foto's waar je op afgebrand zou moeten worden.
Je zit er best netjes op.
Het mag best een beetje 'meer', maar misschien is dat ook niet zo gemakkelijk met een Tinker.
Of eh .. was de kleur van je zadeldekje niet goed, of zo? _O-

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:02

NikkivanOlst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:05

haha nee, dat is too much :)
gewoon een simpele deken tot aan de oren met buikflap.
Het liefst niet meer over de oren in verband met kopschuwheid die ze door de jaren bij andere eigenaars heeft opgelopen :j

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:06

oow dat wist ik niet, nee dan zou ik het niet doen

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:11

VisibreTeam schreef:
Hij word 5...
We laten hem binnenkort nakijken op een hele hoop, ik ga even overleggen met de eigenaresse voor ander voer :j
Hij word nu gemiddeld 1 keer in de week een 3 kwartier hooguit gereden, daarbuiten veel losgegooid (hij vind longeren nog erg eng vanwege trauma) en veel grondwerk en mee gespeeld :)

Zo, hier nog even op reageren en dan ga ik ook naar bed.

Ik zou in plaats van 1 keer drie kwartier, liever kiezen voor 2 of 3 keer 20 minuutjes. Als je iets op wilt bouwen is het belangrijk dat je rust geeft zodat het paard kan herstellen, maar ook belangrijk dat je op tijd weer begint zodat dat herstel steeds gestimuleerd wordt. Het gaat wat ver om hier nu heel uitgebreid op in te gaan, maar als je wilt kan je wat informatie zoeken over spieropbouw en let dan vooral op de woorden 'compensatie' en 'super- of overcompensatie'. Als je maar eenmaal per week rijd loop je het risico dat je blijft hangen op één punt waardoor hetzelfde werk heel lang heel moeilijk blijft voor het paard.

Daarnaast nog even algemeen, er wordt door een aantal mensen geroepen als ze een te mager paard hebben 'ja maar ik moet erop rijden want hij moet spieren kweken!' Deels is dit natuurlijk waar, een paard zonder spieren ziet er al snel wat dunner uit dan een fijn bespierd paard. Maar om spieren te maken moet een paard wel een klein beetje vet hebben. Zolang alle energie gaat in het zichzelf warmhouden, verharen en het normale dagelijkse verbruik, dan kan een paard geen spieren maken. Het gaat dus samen, een beetje meer vet, en een beetje meer spier. Nou ga jij er al heel voorzichtig mee om zo te zien hoor, dus dat gaat vast goedkomen. Zoek maar verder naar de juiste balans in voer, training en verdere beweging en dan zien we over een paar maanden een heel ander paard!

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:12

Karinvdm wat leuk dat je een filmpje hebt geplaatst, ik heb hem op m'n telefoon gekeken daardoor zie ik het niet allemaal even goed ivm slechte verbinding, maar wat een gaaf paard heb je toch! Opvallend vind ik de lengte in de hals dat zie je tegenwoordig niet meer zo vaak. Ik hou daar erg van,
Qua verbeterpuntjes zou hij wat meer gesloten mogen gaan van achteren en soms ( als ik het goed zag hoor slechte verbinding!) wat meer rechtgericht.

Het knijpen etc ken ik :j op een wedstrijd is het toch allemaal even anders, wat mij geholpen heeft is een wedstrijd bewust te " verpesten" in de proef net als thuis gedaan elke pas dacht ik los, niet knijpen als ze eraf liep dreef ik bij en weer los. En ze bleef lopen! Ik was in de proef altijd bang dat ze niet bleef lopen maar verdomd ze deed het wel :D

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 09:19

Pion schreef:
S_en_Z schreef:
Soms hebben paarden weleens een kuiltje op een vreemde plek (bij het kruis komt vrij regelmatig voor overigens) Het KAN zijn dat daar ooit een spiertje gescheurd is. Als die stukgaat sterft de spier af en dan krijg je een deukje :j Maar dat komt niet zo heel vaak voor, de meeste deukjes op gekke plekken zijn van ongelukken met scherpe voorwerpen.

Grappig dat je dit zegt!
Mijn pony en ook mijn paard hebben beide een deukje in de hals.
Heb mij eens laten vertellen dat het soms ook ontstaat bij de geboorte of tijdens de ontwikkeling...
Althans, het zou dan de afdruk van een 'hoefje' zijn.
Maar ik vroeg me altijd al af hoe het beentje dan zo ver door kon buigen dat het hoefje de hals zou raken. :+

Paarden krabben zich in de wei geregeld achter hun oor.. dus waarom niet? :=

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:20

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:52

S_en_Z schreef:
Huertecilla schreef:
Onze haremhengst:

Afbeelding

Prachtig vól geconcentreerd op de ruiter. Perfect aan de hulpen.

Was het paard hier in verzameling of in zweefdrafje?

Hij is gewoon ´aan de hulpen´. Hij let op. Dát is het onderwerp toch?

Gematigd verzameld als je dat wil benoemen.

Verzameling is aan de áchterhand en gaat ten koste van de van de paslengte = meters = snelheid.

´Zweefdraf´ is gestrekt. Tenzij je iets gekunstelds, onnatuurlijks bedoelt.
Kan ik ook een foto van plaatsen. Mooi gestrekt, veel meters, perfect ´aan de hulpen´.
Ik geloof dat ik zelfs nog wel ergens een opname van het zweefmoment heb.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:13

Huertecilla schreef:
Hij is gewoon ´aan de hulpen´. Hij let op. Dát is het onderwerp toch?

Gematigd verzameld als je dat wil benoemen.

Verzameling is aan de áchterhand en gaat ten koste van de van de paslengte = meters = snelheid.

´Zweefdraf´ is gestrekt. Tenzij je iets gekunstelds, onnatuurlijks bedoelt.
Kan ik ook een foto van plaatsen. Mooi gestrekt, veel meters, perfect ´aan de hulpen´.
Ik geloof dat ik zelfs nog wel ergens een opname van het zweefmoment heb.

Het onderwerp is "aan de teugel" en dat is dit paard niet. (en dit is de enige reactie die ik op alle commentaren van HC geef)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:35

@Bertie. Over bovenstaande tinker ging het in het topic over dat het beest TE schraal was voor een 5jarige tinker en dat ze hem er niet gezond uit vonden zien. ( ingevallen flanken, lang haar.) TS had een titel met : MEGA verandering of zoiets en dat zag je niet echt terug in de foto's... Qua paard in aanleuning past hij denk ik niet helemaal in het topic hier?

R_ali_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:10

ahhh wat gaan jullie snel!!!!!!
Ga nu bijlezen maar zag wel al foto's van benen die S_en_Z zou plaatsen en een knappe witte van KarinvdM, wat is dat toch een stoer beest!! Heb het filmpje een stukje kunen kijken maar vind het er fijn uitzien!
En Bertie is er weer *\o/* *\o/* *\o/*

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 12:47

Agossie schreef:
Het onderwerp is "aan de teugel" en dat is dit paard niet.

Omdat er geen teugel is :D

Het begrip echter is wijder: aan de hulpen :)*

Lees Ruiters & Rechters van E.van Loon.

Ik plaats mijn foto heel bewust omdat aan de teugel GEEN teugeltrekkeij hoort te zijn. Het hoort een spel tussen de weerstandbiedende ruiterhand en een nageeflijk paard te zijn met een krachtenspel naderend tot nul.
Met meer kracht is er namelijk ook geen onafhankelijke zit mogelijk want actie = - reactie.

Dit ´aan de teugel´ is in ELKE gang.

Hier is hij ´aan de hulpen´

Afbeelding

Hier even helemaal niet, lekker los ontspannen

Afbeelding

´Aan de teugel´ zit niet in de teugels dames.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:00

daar gáát dit topic juist over HC.... er wordt hier helemaal niet gezegd dat je aan de teugels moet trekken :S
heb je het hele topic wel grondig doorgelezen? en het vorige topic? Ik begrijp uit jou reactie van niet...

jou paard loopt niet met de neus op de ll maar ver er voor. En dat is dus niet 'aan de teugel'

Ik heb hier ook een foto geplaatst van mij zonder hoofdstel en zadel op Fahya, en daar heb ik als eigen commentaar bij dat het neusje ver er uit is, en dat ik dat dus ook op de ll wil, zonder hoofdstel. Dat is bij jou (mooie) schimmel ook nog niet het geval.
hij is misschien wel aan de hulpen, maar niet 'aan de teugel'. en dat heeft inderdaad niks met je teugels te maken.

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:02

Heel fijn om zo zonder teugels te kunnen rijden, maar hij geeft niet na op jouw hulpen.
Vind de fotos er ook niet heel actief uitzien, maar dat kan vertekenen.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:39

Mizsz_Kitty schreef:
Heel fijn om zo zonder teugels te kunnen rijden, maar hij geeft niet na op jouw hulpen.
Vind de fotos er ook niet heel actief uitzien, maar dat kan vertekenen.

Ik eigenlijk ook niet. Maar zat na te denken over de tactzuiverheid van dit paard. Als ik het goed begrepen heb zou in draf er dan een driehoek moeten zijn. Die mis ik?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 13:52

Gentle in het L2

Afbeelding

halsstrekken (ik had daar net gesprongen met hem)

Afbeelding

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:55

volgensmij kanteld hij een klein beetje met zijn hoofd, en ik vind het er niet echt ontspannen uit zien, hij lijkt of je er een beetje aan hangt

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 13:56

En hij loopt op beide foto's op de voorhand. Klopt dat?

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:08

ik zou ook wel eens wat foto s willen zetten,
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit zijn paarden die ik heb ingereden.aan tips heb ik heel veel ik leer graag.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:14

nicky_rilana schreef:
volgensmij kanteld hij een klein beetje met zijn hoofd, en ik vind het er niet echt ontspannen uit zien, hij lijkt of je er een beetje aan hangt

Niet? Hij heeft zijn koppie er op en heeft zijn oortjes vrolijk naar voren. Ik zie geen open mond.

Ik moest hier afwenden/volte rijden. Zie hem persoonlijk niet echt kantelen :=

Als er 1 hing, dan was hij het wel. :+ Paard droeg zijn eigen hoofd liever niet _O-

nicky_rilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 14:17

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-12 14:18

Agossie schreef:
En hij loopt op beide foto's op de voorhand. Klopt dat?

Op de eerste foto vind ik het zelf ook moeilijk te beoordelen. Schoft is omhoog (paard was neerwaarts gebouwd, had vrij korte voorbeentjes) maar hij loopt ontzettend in mijn hand.

Ik kan met 100% zekerheid zeggen.. dat als je hier de teugel door zou knippen, dat hij met zijn kin op de grond knalt. := Hij liep altijd graag op de voorhand, als je hem niet tilde struikelde hij telkens over zijn eigen voorbenen.

Op de 2e foto gaat hij inderdaad op de voorhand (hij kon het veeeeeel erger overigens := )