Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Tango1979 schreef:@Marjootje: ik denk dat ook je eigen balans heel veel uit kan maken, dit kan je gewicht voor een deel compenseren (natuurlijk altijd maar gedeeltelijk, 150 kg is weinig aan te compenseren). Zolang je in balans rijdt, lijkt mij jouw gewicht geen probleem.
Tango1979 schreef:@Mirgino: ik vind dit op zo'n paardje goed kunnen hoor. Het ene paardje van 1,50m is het andere niet. Ik neem aan dat je niet op een iele arabier stapt!!
@Brendaa, bekend probleem, hier een E-cup. Zonder goede beha vliegen ze zowat over mijn schouder (ietwat overdreven). Ik heb vooral flinke dijen en billen, buik en bovenlichaam vallen erg mee. Zit ook een kledingmaat verschil tussen 'boven' en 'onder'. Ik begrijp niet echt wat mensen zich voorstellen bij 'meedrillend vet' oid.... Hebben ze dan iemand van 130 kilo in gedachten? Ik denk dat je rond de 80-90 kilo echt geen enorme drillende vetrollen hebt (sorry voor de uitdrukking)
Woogy schreef:mijn moeder is een vrij flinke vrouw(1,60m en destijds 120 kg) en wilde perse een eigen beestje maar die mocht niet te groot zijn gezien ze vrij angstig is. Ik ben op zoek gegaan naar een dier en kwam via mijn werk uit met een van onze trainingpaarden. Een zachtdraver van 1,65 een goede sterke ronde bouw en 100% correct op de benen hij had alleen een scheef bekken tijdens de aankoop(was bekend). Dus terwijl hij door een fysio behandelt werd heeft mijn moeder enorm hard gelijnd en kwam uit bij 80 kg toen ze voor de eerste keer op ging. Mijn moeder stapt zo'n 2-3 keer per week een half uurtje door de bak of over straat en de overige dagen wordt hij door een vriendin goed recht gereden, gelongeert etc.
Naar mijn idee heeft hij alles behalve last van zijn lijf door mijn moeders gewicht(is intussen weer iets aangekomen). Ze zet een trapje naast hem neer, gaat van daaraf plat op zijn rug liggen, daarna wiebelen en wiegen tot ze ver genoeg is om haar been eroverheen te gooien. Dan hangt ze over zijn schouders om haar beugels over d'r voeten te schuiven, dat proces duurt zo'n 10 minuten wiebelen en wiegen, tijdens dit proces staat hij als een huis dood stil en beweegt geen oor. Pas als ze echt zo ver is zegt ze kom op en wandelt hij rustig weg.
Als ik erop ga(1,57 m en nog geen 50 kg) staat hij te wiebelen en zenuwachtig te doen, als mijn vriendin erop gaat zelfde verhaal(zij is 1,80m en zo'n 65 kg).
Paard is overigens uitgegroeid tot 1,67...Naar mijn idee is het prima als zwaardere mensen paard rijden maar dan dient het wel een dier te zijn wat het aan fysiek gezien en mits het dier ondersteunend wordt gereden
Colway schreef:Nog even over bewegend vet/nadrillen whatever...Dat voel ik zelfs als ik wat zwaarder ben en minder strak in mijn vel, hoe kan het dan dat de zwaardere ruiters dat niet voelen?
marjootje schreef:Colway schreef:Nog even over bewegend vet/nadrillen whatever...Dat voel ik zelfs als ik wat zwaarder ben en minder strak in mijn vel, hoe kan het dan dat de zwaardere ruiters dat niet voelen?
Ik denk heel eerlijk gezegd omdat de zwaardere ruiters die hier mee babbelen (waaronder ik zelf) altijd al aan de zware kant zijn geweest.
Hierdoor is het iets wat er altijd al is geweest, dus je merkt het helemaal niet, of anders gezegd, het voelt heel normaal waardoor je het niet door hebt.
Als je wat slanker bent, en je word dan dikker, dan merk je het verschil denk ik wel.
amberlaamers schreef:Ik denk dat iedereen hier een andere mening over heeft.
Maar inderdaad, een zwaar iemand kan absoluut niet op
een pony van 1,50 rijden. Dat vind ik persoonlijk ook dierenmishandeling..
Ik ben wel in de veronderstelling dat iedereen kan paardrijden!
Zoek gewoon wel het juiste paard. Je wilt m toch niet de rug kapot rijden?
mirgino schreef:john57 schreef:Zuchtttttt![]()
http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html
Zal dit stukje weer eens plaatsen in de hoop dat het gelezen wordt
wat wil je hier nou mee?
ik rij lekker recreatief western,en train helemaal niks
ik rij op mijn paard voor mijn plezier en hopelijk ook voor de zijne![]()
en ik heb stevige benen, maar blubberen/stuiteren van het vetgelukkig niet
![]()
ik stap veel en draaf lekkere stukjes heerlijk ontspannen.
en zo met mij nog heel veel mensen ,niet iedereen is fanatiek met wedstrijden bezig.
freeride schreef:@Matharitje, met 63 kg op een B-pony is niet okee, vroeguh, reed ik op mijn B-ponietje dressuurles, en omdat ik het niet begreep wilde mijn instructrice( 65-70 kg) er even op om het te laten zien, ponietje dacht daar echt anders over, bleef eerst nukkig staan, en ik met mijn 9 of 10 jaar, direct in protest, dat is te zwaar voor hem, ze lachte en dreef eens extra aan, een enorme bokkesprong volgde en ploef, juf in het zand, toen ze opstond om terug op te stappen,deed mijn schatje zijn oren plat in de nek en beet haar in de schouder...slimme pony!!daarna mocht er nooti meer iemand op die zwaarder was dan ik toen