Zwaardere mensen te Paard deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Savannah_XxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:44

Ik denk dat het nog best gaat als ik de foto's zie van jou en jouw paard. Je paarden lijken geen last te hebben met jou op hun rug.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 20:48

@ Brendaa: ik heb dezelfde reactie als Marjootje. Als ik je op de eerste foto zie lijk je 'zwaarder' dan de foto te paard, apart :D De foto te paard zie ik niets verkeerds aan.

@Marjootje: ik denk dat ook je eigen balans heel veel uit kan maken, dit kan je gewicht voor een deel compenseren (natuurlijk altijd maar gedeeltelijk, 150 kg is weinig aan te compenseren :o ). Zolang je in balans rijdt, lijkt mij jouw gewicht geen probleem.

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:02

Tango1979 schreef:
@Marjootje: ik denk dat ook je eigen balans heel veel uit kan maken, dit kan je gewicht voor een deel compenseren (natuurlijk altijd maar gedeeltelijk, 150 kg is weinig aan te compenseren :o ). Zolang je in balans rijdt, lijkt mij jouw gewicht geen probleem.

Ik ben gelukkig geen 150 kilo..........hahaha
Rij al vanaf mijn 8ste jaar, dus met die balans zit wel goed.
Daarom laat ik mijn dochter alleen aan de longeerlijn stappen en draven, zij kan wel rijden, maar is beslist nog niet ervaren genoeg om hem correct in te rijden, dat moet ik toch echt zelf doen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:18

mirgino schreef:
freeride

ik was daar iets zwaarder, maar ze kon me goed hebben hoor.
was een super leuk paardje,zeker erg jammer

:(:)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:24

Tango1979 schreef:
@Mirgino: ik vind dit op zo'n paardje goed kunnen hoor. Het ene paardje van 1,50m is het andere niet. Ik neem aan dat je niet op een iele arabier stapt!!

@Brendaa, bekend probleem, hier een E-cup. Zonder goede beha vliegen ze zowat over mijn schouder (ietwat overdreven). Ik heb vooral flinke dijen en billen, buik en bovenlichaam vallen erg mee. Zit ook een kledingmaat verschil tussen 'boven' en 'onder'. Ik begrijp niet echt wat mensen zich voorstellen bij 'meedrillend vet' oid.... Hebben ze dan iemand van 130 kilo in gedachten? Ik denk dat je rond de 80-90 kilo echt geen enorme drillende vetrollen hebt (sorry voor de uitdrukking)

Ik denk dat veel mensen zich vergissen in hoe dat nu zit met lichaamsvet...dat zit nl niet strak zoals spieren, dat zit losjes, dus nee je hoeft geen enorme rollen te hebben(erg bizar om dat zo te noemen :o )om veel nabewegend gewicht te hebben als je paardrijdt...
Een heel simpel voorbeeld:2 personen met dezelfde schouderbreedte en heupbreedte( het geraamte bedoel ik dan)
a= iemand van 1.65m weegt 58 kg,en is dus strak.
b= iemand van 1.65m weegt 75 kg,is dus minder strak, dat gewicht zit boven de spieren, dat kan door geen enkel huidtype strak gehouden worden, dit extra gewicht(17 kg) beweegt dus na op het gestel van het paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:33

Woogy schreef:
mijn moeder is een vrij flinke vrouw(1,60m en destijds 120 kg) en wilde perse een eigen beestje maar die mocht niet te groot zijn gezien ze vrij angstig is. Ik ben op zoek gegaan naar een dier en kwam via mijn werk uit met een van onze trainingpaarden. Een zachtdraver van 1,65 een goede sterke ronde bouw en 100% correct op de benen hij had alleen een scheef bekken tijdens de aankoop(was bekend). Dus terwijl hij door een fysio behandelt werd heeft mijn moeder enorm hard gelijnd en kwam uit bij 80 kg toen ze voor de eerste keer op ging. Mijn moeder stapt zo'n 2-3 keer per week een half uurtje door de bak of over straat en de overige dagen wordt hij door een vriendin goed recht gereden, gelongeert etc.
Naar mijn idee heeft hij alles behalve last van zijn lijf door mijn moeders gewicht(is intussen weer iets aangekomen). Ze zet een trapje naast hem neer, gaat van daaraf plat op zijn rug liggen, daarna wiebelen en wiegen tot ze ver genoeg is om haar been eroverheen te gooien. Dan hangt ze over zijn schouders om haar beugels over d'r voeten te schuiven, dat proces duurt zo'n 10 minuten wiebelen en wiegen, tijdens dit proces staat hij als een huis dood stil en beweegt geen oor. Pas als ze echt zo ver is zegt ze kom op en wandelt hij rustig weg.
Als ik erop ga(1,57 m en nog geen 50 kg) staat hij te wiebelen en zenuwachtig te doen, als mijn vriendin erop gaat zelfde verhaal(zij is 1,80m en zo'n 65 kg).
Paard is overigens uitgegroeid tot 1,67...Naar mijn idee is het prima als zwaardere mensen paard rijden maar dan dient het wel een dier te zijn wat het aan fysiek gezien en mits het dier ondersteunend wordt gereden

Sorry,nu ga ik je even uit de droom helpen, het is niet zo dat dit paard liever het gewicht van jemoeder o pzijn rug wil , maar hij weet wel dat ie met haar erop 2 of 3 keer per week een half uurtje stapt en lekker een buitenritje doet en bij jou en je vriendin waarschijnlijk in de bak moet werken wat voor hem veel zwaarder is(gezien zijn bekkenhistorie)en ik weet ook niet hoe ie gereden wordt in de bak, maar ik ken er een aantal die met de buitenrit ruiter een stuk geduldiger en kalmer zijn dan met de bakruiter die hem "goed en correct" rijdt...dat zegt meer iets over de psygische stress die een paard kan ondergaan in een rijbak.

Collie2008

Re: Zwaardere mensen te Paard deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 22:39

Nog even over bewegend vet/nadrillen whatever...Dat voel ik zelfs als ik wat zwaarder ben en minder strak in mijn vel, hoe kan het dan dat de zwaardere ruiters dat niet voelen?

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:05

De bruine is een grote E-ponys dus zal zo'n 1.55 zijn.
Zal het eens meten!

Wel grappig hoor juist altijd van mensen dat ze mijn benen wel slank vinden, in vergelijking met de rest. De overtollige kilo's zitten namelijk vooral op mijn buik.

Ik ben 1.67 en weeg nu 79 kilo.

brenndaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:07

Oh en de foto van mij alleen is ouder, dus weeg daar ook meer; zo'n 86 kilo. De foto's te paard zijn van de afgelopen weken en weeg daar 80. Bovendien is de foto van onder gemaakt, dus is het logisch dat ik iets dikker lijk, ik zet er wel even een recentere foto op!

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:31

Colway schreef:
Nog even over bewegend vet/nadrillen whatever...Dat voel ik zelfs als ik wat zwaarder ben en minder strak in mijn vel, hoe kan het dan dat de zwaardere ruiters dat niet voelen?

Ik denk heel eerlijk gezegd omdat de zwaardere ruiters die hier mee babbelen (waaronder ik zelf) altijd al aan de zware kant zijn geweest.
Hierdoor is het iets wat er altijd al is geweest, dus je merkt het helemaal niet, of anders gezegd, het voelt heel normaal waardoor je het niet door hebt.
Als je wat slanker bent, en je word dan dikker, dan merk je het verschil denk ik wel.

amberlaamers

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:31

Ik denk dat iedereen hier een andere mening over heeft.
Maar inderdaad, een zwaar iemand kan absoluut niet op
een pony van 1,50 rijden. Dat vind ik persoonlijk ook dierenmishandeling..
Ik ben wel in de veronderstelling dat iedereen kan paardrijden!
Zoek gewoon wel het juiste paard. Je wilt m toch niet de rug kapot rijden?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:44

marjootje schreef:
Colway schreef:

Ik denk heel eerlijk gezegd omdat de zwaardere ruiters die hier mee babbelen (waaronder ik zelf) altijd al aan de zware kant zijn geweest.
Hierdoor is het iets wat er altijd al is geweest, dus je merkt het helemaal niet, of anders gezegd, het voelt heel normaal waardoor je het niet door hebt.
Als je wat slanker bent, en je word dan dikker, dan merk je het verschil denk ik wel.

Da's waar, zo had ik het nog niet bedacht haha ;-)

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:45

amberlaamers schreef:
Ik denk dat iedereen hier een andere mening over heeft.
Maar inderdaad, een zwaar iemand kan absoluut niet op
een pony van 1,50 rijden. Dat vind ik persoonlijk ook dierenmishandeling..
Ik ben wel in de veronderstelling dat iedereen kan paardrijden!
Zoek gewoon wel het juiste paard. Je wilt m toch niet de rug kapot rijden?

Waar moet mijn tante van +/- 150 kg op zitten dan?

Cupcake112

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:58

Ik vind dat er een max. moet zijn qua gewicht. Want bij een shetlander begint iedereen altijd te gillen als je slank bent maar alsnog te zwaar voor een shetlander. Nou naar mijn idee staat dat in verhouding tot een te zwaar iemand op een paard te zetten. Ik vind een max van 90 kg op een manege een rpima grens. Op sommige is die er ook!
Je kunt een paard gewoon erg dwarszitten met alleen je gewicht. En het zou een goede motivatie zijn om wat gewicht kwijt te raken als je wilt gaan paardrijden.

Voor de mensen die zwaarder zijn dan gemiddeld:
Ik bedoel dit niet aanvallend naar jullie. Dit is gewoon wat ik ervan vind in verband met het paardrijden zelf. Dit heeft niks te maken met wat ik van jullie vind oid.

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:03

Op een boerenpaard misschien :p.

Ik denk dat er wel een grens is, maar ik hoop/denk dat die mensen dat ook wel zelf inzien en dat zij ook geen plezier meer hebben in het rijden?

Ik heb ooit een B-pony gereden met mijn 1m63 en 63 kg ongev en dat ponywonytje was eigenlijk zo eentje met het gedrag van een oliebol omdat die altijd te kort gereden werd en altijd moest inhouden enz. Wel dat was toen, tot mijn eigen paardje toen, de eerste die bij mij zo vlot ontspande.

Wat ik even wil zeggen, zijn baasje dat hem altijd reed, weegt mss 45kg maar die pony was zo dankbaar en blij dat die eindelijk eens op zijn eigen benen en eigen tempo mocht lopen en niet in onmogelijke houdingen werd gedwongen dat die mij zooo dankbaar was.

Ik weet wel dat ik nooit fulltime met dat ponytje zou kunnen rijden en ik heb het ook maar 4 keer gedaan om het baasje te tonen dat ze moest stoppen met wat ze bezig was... En ik was idd te groot en ook wel te zwaar en qua beeld was het helemaal n plaatje. Maar anderzijds liep hij op die moment veel liever bij mij dan bij het baasje dat 20kg lichter was.

Weet ook wel dat dat niet vergelijkbaar is omdat ik er nooit maanden mee zou rijden maar wou het toch even neerschrijven.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:18

Tsjah, jouw voorbeeld vind ik echt not done, ik ben een stuk lichter dan jij toen was, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om op een b pony te stappen, ook niet voor 1 keer. Dan is het kiezen tussen 2 'kwaden' de rossende lichtgewicht, of de netter rijdende in verhouding (voor de pony) veel te zware. Pony heeft geen keuze he? Die moet de keuze van de mens accepteren

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:29

Ik denk niet da de pony mij als kwaad beschouwde want die liep volledig ontspannen, reageerde onmiddelijk op de lichtste hulpen, briesde mooi zachtjes,...
Terwijl die anders altijd alleen maar rotstreken uithaalde.
Ik heb ook heel lang getwijfeld, toen de bazin mij de vraag stelde. Ik dacht ook van dat kan je nu toch niet menen? Maar anderzijds had ik zo iets van... ik sta hier al een jaar mij te ergeren hoe jij met die pony omgaat. Mensen proberen je het uit te leggen hoe je het moet doen maar het lukt niet.
Ik heb het besluit genomen van het toch te doen. En ze heeft nu ook werkelijk gezien dat ze die pony los kan laten. Ik heb haar daarna longelessen gegeven en het ging wel veel beter tussen die 2. En ja ik was te groot en zwaar, maar ik heb er wel 2 partijen goed mee kunnen helpen en de pony liep super aangenaam.

ik ben nu weg van die stal en ze zijn terug in hun oude gewoontes vervallen. Ik heb gehoord dat ze er nu een man mee laat rijden, die zeker een kop en half groter is dan mij, omdat ze pony weeeeeeer maar eens te gek doet met haar. Toen ik dat hoorde viel ik ook helemaal achterover.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:33

Nou ja goed, dat je die 2 toen hebt kunnen helpen is natuurlijk wel fijn en dat was dan het doel dan ook denk ik, een volwassen man op zo'n beestje...schandalig

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:40

Ja theoretisch gezien wel, maar in dit geval was dat stevig manneke toch contenter met mij als het iemand lichter...
dus praktisch gezien in dit geval minder schandalige als wat er alle dagen op zijn rug zit.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:50

Even een stipje, zodat ik het topic gemakkelijk weer kan vinden.
Moet het eerst eens even op mijn gemakje doorlezen.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:55

mirgino schreef:
john57 schreef:
Zuchtttttt ;)

http://www.fijnerijkunst.nl/artikelen/v ... ijden.html

Zal dit stukje weer eens plaatsen in de hoop dat het gelezen wordt :)

wat wil je hier nou mee?

ik rij lekker recreatief western,en train helemaal niks
ik rij op mijn paard voor mijn plezier en hopelijk ook voor de zijne :D
en ik heb stevige benen, maar blubberen/stuiteren van het vet :+ gelukkig niet :')
ik stap veel en draaf lekkere stukjes heerlijk ontspannen.
en zo met mij nog heel veel mensen ,niet iedereen is fanatiek met wedstrijden bezig.

Goed dat dit een keer gezegt wordt, idd niet iedereen rijdt en traint voor wedstrijden, ik ook al lang niet meer.
Feit is dat jij waarschijnlijk ook echt ontspanenn kunt rijden, de meeste mensen die met een dressuur of springpaard recreatief dressuur rijden,
zijn wel fanatiek bezig met met mooie plaatje,en dat kan voor een paard met een te zware ruiter wel degelijk problemen opleveren, een westernzadel verdeeld sowiezo het gewicht ontzettend goed, mits het zadel goed past natuurlijk, dus ik zie in recreatief ontspannen rijden door een zwaardere ruiter niet als onacceptabel.Daar komt ook nog bij dat de meeste westernpaarden erg sterk gebouwd zijn en van nature makkelijk stevige rugspieren krijgen...in tegenstelling to de dspring en dressuurpaarden(vergelijk de afstand tussen de vorobenen eens en dat in samenhang met de schofthoogte).

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:01

@Matharitje, met 63 kg op een B-pony is niet okee, vroeguh, reed ik op mijn B-ponietje dressuurles, en omdat ik het niet begreep wilde mijn instructrice( 65-70 kg) er even op om het te laten zien, ponietje dacht daar echt anders over, bleef eerst nukkig staan, en ik met mijn 9 of 10 jaar, direct in protest, dat is te zwaar voor hem, ze lachte en dreef eens extra aan, een enorme bokkesprong volgde en ploef, juf in het zand, toen ze opstond om terug op te stappen,deed mijn schatje zijn oren plat in de nek en beet haar in de schouder...slimme pony!!daarna mocht er nooti meer iemand op die zwaarder was dan ik toen :)

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:05

@Brendaa, ik vind het net kunnen op de Schimmel, hij ziet er nog wel erg slapjes uit, hij is dan ook nog jong he, op de E-pony is het minder okee, voor intensief rijden dan, die heeft niet zo'n stevige rug zo te zien, en zelf een behoorlijk buikje, da's ook extra belasting, maar voor zo effe in het bos zal het wel gaan...ook ik zie egenlijk normale onderbenen bij jou en vanaf boven de knie naar omhoog meer overgewicht, ik denk dat dat deels door je bouw komt, maar ook deels doordat je op vrij korte tijd zwaarder bent geworden, en nu ben je weer lichter aan het worden, dus de combi met de e-pony en de leuke schimmel kan alleen maar beter worden :j

marjootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:06

freeride schreef:
@Matharitje, met 63 kg op een B-pony is niet okee, vroeguh, reed ik op mijn B-ponietje dressuurles, en omdat ik het niet begreep wilde mijn instructrice( 65-70 kg) er even op om het te laten zien, ponietje dacht daar echt anders over, bleef eerst nukkig staan, en ik met mijn 9 of 10 jaar, direct in protest, dat is te zwaar voor hem, ze lachte en dreef eens extra aan, een enorme bokkesprong volgde en ploef, juf in het zand, toen ze opstond om terug op te stappen,deed mijn schatje zijn oren plat in de nek en beet haar in de schouder...slimme pony!!daarna mocht er nooti meer iemand op die zwaarder was dan ik toen :)

Hahaha eigen schuld dikke bult...................geweldig zo'n pony

matharitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:15

Dat is de reactie van jouw pony?
Heb je gelezen wat de reactie was van deze pony?
Weerleg die argumenten dan eens.
Ik heb er maar 4 keer 15 minutjes opgezeten hoor