Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

MaartPaard

Re: Van "achter naar voren" rijden. Iedereen roept het: Hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 11:44

Askja je slaat de spijker wel op zn kop.

Maar waar ik me gewoon zorgen om maak of wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat het allemaal om spektakel gaat in de sport. Tuurlijk zijn er ook goede voorbeelden maar hoe vaak zie je wel niet al dat getrek en geduw. Juryleden die dat gewoon goedkeuren. Ik vind het zo zonde. Maar misschien is dat een andere discussie, de beoordelingspunten in de paardensport..

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:00

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:21

nombrado schreef:
Ik kan me voor een deel vinden in het verhaal van aksja
Maar toch kan het ook op een andere manier, met wel spektakel , en toch meer het dier op eigen benen laten bewegen
http://www.youtube.com/watch?v=DVtZodFm ... re=related

Fuego word in LDR getraind door jan Bemelmans.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:26

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:31

Ga je info maar eens goed na.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:35

MaartPaard schreef:
Askja je slaat de spijker wel op zn kop.

Maar waar ik me gewoon zorgen om maak of wat ik gewoon niet kan begrijpen is dat het allemaal om spektakel gaat in de sport. Tuurlijk zijn er ook goede voorbeelden maar hoe vaak zie je wel niet al dat getrek en geduw. Juryleden die dat gewoon goedkeuren. Ik vind het zo zonde. Maar misschien is dat een andere discussie, de beoordelingspunten in de paardensport..

Dat is inderdaad een andere, maar wel zeer terechte discussie. Eentje waarin mensen eens goed moeten nadenken over de te bereiken doelen, en welke middelen daarvoor geschikt en toegestaan zouden moeten zijn. De een stelt het einddoel voorop, de andere stelt de weg er naartoe voorop. Voor de een is succes in de vorm van prijzen en geld heilig, terwijl de ander bepaalde manieren en middelen schuwt, ondanks dat dat wellicht tot hogere plaatsingen leidt.

Maar zoals gezegd, is dat een andere discussie.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:38

Een paard van achter naar voren rijden

Eerst zakt de gluteus (bilspier), psoas (dikke spier loopt binnendoor het bekken) word aangespannen, buikspieren en vervolgens kan de rug omhoog, daarna komt er ruimte in de trapezius (spier in schouder), gaat de scalenus (spier in hals) dit geeft ruimte in de nek en het hoofd knikt in.

(En je paard loopt perfect aan de teugel zoals het hoort)

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 12:42

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:01

annebe schreef:

Eerst zakt de gluteus (bilspier), psoas (dikke spier loopt binnendoor het bekken) word aangespannen, buikspieren en vervolgens kan de rug omhoog, daarna komt er ruimte in de trapezius (spier in schouder), gaat de scalenus (spier in hals) dit geeft ruimte in de nek en het hoofd knikt in.

Ik vraag me af, waardoor de gluteus zakt?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:05

Je info al na gekeken nombrado?

jdekleine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 13:10

annebe schreef:

Aan de teugel of in de houding?

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:31

nombrado schreef:
haha, grappig :+ :D ;)
das mijn werk en vakgebied..., het verdiepen is al gebeurd. ;)

nombrado schreef:
er zijn boeken van Gerd Heuschmann , waarin precies omschreven staat welke spier waarvoor gebruikt wordt.
met plaatjes erbij

Ik vraag het nog maar eens, welke opleiding heb jij gedaan?
Jij hebt nml. een totaal andere zienswijze dan alle andere ruiters dus vandaar dat ik toch wel nieuwsgierig ben waar jij jouw kennis vandaan haalt. Vast niet alleen uit het boek van Gerd Heuschmann.

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 14:44

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:32

Video Fuego: geen LDR dus, maar laag en rond, afgewisseld met lang en laag. Tenminste, het begin, ik kan niet de gehele video zien. Het paard mag steeds weer de hals verlengen. Fijn beeld geeft deze training, dit is eigenlijk wat ik zelf in mijn training (met IJslanders nota bene, maar die hebben uiteraard ook een gedegen basis nodig ;) ) nastreef: een paard dat vanuit een subtiele maar constante verbinding voortdurend fijn de hand wil volgen en daardoor zich van achteren naar voren, over de bovenlijn laat rijden. Niet dat ik die Spanjaard of Bemelmans zou kunnen narijden hoor ... Ik heb eens gelezen in een interview met Bemelmans dat hij in tegenstelling tot sommige andere dressuurtrainers altijd uitgaat van 'de deur op een kier houden', het paard altijd een uitweg geven. Daarvan is de video met Fuego naar mijn idee een goed voorbeeld.

Het boek van Heuschmann is niet onomstreden. Dapper dat hij de knuppel in het hoenderhok heeft durven gooien wat betreft de uitwassen van het LDR trainen, maar de onderbouwing wat betreft het gebruik van spiergroepen in verschillende trainingshoudingen is niet heel wetenschappelijk. Veel aannames, weinig keiharde feiten en meetgegevens. Ook zijn een aantal foto's in het boek nogal tendentieus gekozen momentopnames. Ik had het overtuigender gevonden als het vanuit een wat objectiever perspectief was geschreven.

Maartpaard, ik ben het met je eens dat de beoordelingspunten in de paardensport vaak erg in de richting gaan van het belonen van spektakel ten koste van de ontspanning en de harmonie. Het lijkt erop dat juryleden inmiddels het beeld van een te kort in de hals gereden paard voor lief nemen als de bewegingen en de oefeningen met veel (been) beweging worden uitgevoerd. Misschien is er sprake van een verschuiving van de normen in de jurering voor wat betreft de criteria voor rijtechnisch correct en harmonieus rijden?

Overigens hang ik hier zelf voor wat betreft de topsport IN HET ALGEMEEN geen waardeoordeel aan. Zoals gezegd, er zijn daarin zowel goede als slechte voorbeelden te vinden en het verschil tussen topsport en klassiek zonder sportdoel is voornamelijk een verschil in energieniveau en vormspanning. Zelf vind ik veel topdressuurcombinaties gewoon niet zo mooi om naar te kijken omdat mij dat super atletische niet zo aanspreekt. Maar dat is eerder een kwestie van smaak dan een oordeel. Ik denk namelijk niet dat paarden in de topdressuursport het slechter hebben dan niet sportgericht, klassiek getrainde paarden, alleen maar omdat ze met wat meer power gereden worden.

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:43

Dat is waar en dat is ookw at ik miste in het boek. Op zich is het vrij logisch dat de LDR funest is, wat ze zeggen met die wervels etc. Het lijkt me in ieder geval niet goed voor een paard, een paard is er niet voor gemaakt zo te lopen.

Maar wat je zegt, je mist het wetenschappelijke in het boek van Heuschmann en is hij inderdaad geen objectief persoon.

En inderdaad van harmonie is bijna geen sprake meer en dat vind ik kwalijk. Mijn mening is in ieder geval dat het niet leuk is om te zien. Ik vind het maar een commerciële sport, de dressuursport. Daarbij vind ik het ook een ontzettend slecht voorbeeld voor toekomstige ruiters. Ik zelf kijk liever naar harmonie tussen ruiter en paard en die vind ik momenteel in de 'moderne' sport weinig te vinden.

Qua power hebben ze het inderdaad niet slechter, maar wat de uitvoering ervan heb ik mijn twijfels.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:44

Er word zowat op de zelfde wijze gereden als Carl hester, en die rijd ook gewoon LDR

MaartPaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 15:48

Wat bedoel je moll? In algemene zin?

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:19

Moll, ik heb gezocht en kan geen video vinden van Carl Hester die LDR traint ... nergens ook maar iets dat op een rollkur lijkt.
Maar uit jouw reactie moeten we dus opmaken dat jij vindt dat Fuego in de video LDR getraind wordt?
Afgezien van de gevolgde methode, vind jij niet dat het paard hier eerlijk en correct van achteren naar voren wordt gereden?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 17:58

Moet je toch beter zoeken

Want hij rijd gewoon LDR

Hier fuego die in training is met een martingaal

Valt me op dat velen zich verbazen over deze feiten, en eigelijk niet eens weten welke methode bepaalde ruiters hanteren, maar vervolgens wel van een hoge toren blazen.
Laatst bijgewerkt door Moll op 01-12-11 18:05, in het totaal 2 keer bewerkt

XXkimberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:02

Je moet niet teveel aan je teugels zitten en gewoon lekker voorwaards rijden je mag wel druk hebben maar alleen op de momenten dat het nodig is zorg dat je recht opzit en niet teveel naar achteren want dan rem je het paard af.
dat bedoelen ze met van achter naar voren rijden

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 18:48

fuego in training, dit is niet fuego, maar Senorio (n met dakje) :D
is dit LDR?
overigens martingaal, maar wel een trensbitje
Afbeelding
Afbeelding

of zie je liever dit?
ook geen LDR, maar ik zie hier wel open mond... en dat zonder martingaal
Afbeelding

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:25

Jij kan anders af en toe ook een aardig potje toeteren hoor Moll :D
Ik zie toch geen echt LDR in de zin van Anky/Sjef in de video's van Carl Hester.
Af en toe wordt het paard iets achter de loodlijn ingesteld, dat is alles. Vind ik geen LDR.
Maar afgezien daarvan, wat vind jij in de verschillende hierboven geplaatste, door jou als LDR gekwalificeerde video's van het beeld qua van-achteren-naar-voren rijden?
Want daar ga je maar steeds niet op in.
Laatst bijgewerkt door Askja op 01-12-11 19:26, in het totaal 1 keer bewerkt

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:26

Misschien dat ik gewoon een domme sufferd ben hoor :D Maar ik zie Carl Hester niet rijdend op een filmpje. Ik zie hem wel lesgeven. En hoor hem inderdaad opmerkingen maken over het ronder instellen van een paard om de rug losser te maken.
En die man op de schimmel zit gewoon aan de teugel te hannessen van links naar rechts, waarbij zijn hand niet 1x langer dan enkele seconden gewoon rustig op de juiste plaats staan. Eerlijk gezegd vind ik het filmpje met man op de schimmel niet om aan te zien, echt tenenkrommend. En de vos loopt in stap niet taktzuiver, en op momenten ook in draf niet.

De discussie over LDR of geen LDR is ondergeschikt volgens mij, omdat het probleem in alle bovenstaande filmpjes niet in de gekozen methode zit. Dat is mijn mening.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:36

Aan de teugel hannesen, tenenkrommend - alleen omdat hij zijn paard in het filmpje steeds even omstelt van links naar rechts en daar zijn handen voor verplaatst? Als je goed kijkt (maar er wordt hier nogal eens selectief en niet onbevooroordeeld gekeken heb ik het idee) dan zie je een fijne verbinding en een paard met vertrouwen in de hand van de ruiter. Nee, geen stille hand in de letterlijke zin, maar wel een gevoelvolle hand, hetgeen te zien is aan de reactie van het paard.
En inderdaad je ziet Carl Hester met 1 van zijn leerlingen, maar ik refereerde hierboven aan diverse filmpjes die ik op had gezocht op YT waar hij zelf rijdt en waar ik persoonlijk geen LDR in kan herkennen. Het ronder instellen van een paard om de rug losser te maken valt naar mijn idee overigens ook niet onder LDR. Maar dat doet er inderdaad op zich weinig toe in deze discussie.
Gummie en Moll, kunnen jullie eens een filmpje opzoeken van wat volgens jullie maatstaven mooi, eerlijk en harmonieus van-achteren-naar-voren rijden is?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-11 19:43

Askja schreef:
Jij kan anders af en toe ook een aardig potje toeteren hoor Moll :D
Ik zie toch geen echt LDR in de zin van Anky/Sjef in de video's van Carl Hester.
Af en toe wordt het paard iets achter de loodlijn ingesteld, dat is alles. Vind ik geen LDR.
Maar afgezien daarvan, wat vind jij in de verschillende hierboven geplaatste, door jou als LDR gekwalificeerde video's van het beeld qua van-achteren-naar-voren rijden?
Want daar ga je maar steeds niet op in.

Ik heb geen problemen met de LDR zoals Carl hester rijd, maar het is en blijft LDR, en het is niet de wijze waarop ik les geeft en de paarden opleid, op dit moment heb ik les volgens de manier van von neindorff.