piepenfiets schreef:Als alles conditionering is hoe is het dan mogelijk dat een talentvol ruiter binnen 10 minuten een verreden paard fantastisch aan het lopen krijgt?Zo snel leren paarden toch niet?
Volgens Mclean nav zijn onderzoek, gebeurt dat heel snel. Max 5 herh mits perfect uitgevoerd(dus exact dezelfde hulp met exact dezelfde verwachting etc etc) is voldoende om te conditioneren.
Ik heb de proef op de som genomen en dat uitgeprobeerd met mijn minishet (jaja, ik weet het... heel wat anders als waar jullie mee werken

) die tijdelijk 'uit huis' is geweest en bij terugkomst zeer slechte manieren had. Zo liep hij bv wel mee haar het halster, maar bleef het ene moment achter, om het volgende moment weer voorbij te rennen. Bij halt liep hij net ff door of draaide hij zich net een beetje .
Ik heb van te voren voor mijzelf zeer duidelijke signalen afgesproken om aan te geven wat ik wil, de takt gebruikt die McLean aangeeft voor het instellen van de vraag, en de toepassing in dit geval van negatief reinforcement (absoluut niet te verwarren met correctie of straf)
Ik had nog geen 5 herh. nodig en toen deed hij het perfect en dat doet hij nog steeds, mits ik zeer secuur ben met mijn signalen.
Zo snel gaat dat dus. En het is conditionering.
Nu kan ik mij dus voorstellen dat een zeer goede ruiter zich juist onderscheid omdat hij/zij exact weet wat z/h wil, secuur is met de hulpen en nog secuurder is met het onmiddellijk loslaten van evt druk bij de eerste goede poging van het paard. Kennis, kunde, ervaring en timing dus.
Nu weet ik natuurlijk bij lange na niet alles, maar ik denk dan in die richting.