Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:46

liljebo schreef:
Zooist schreef:
I
Verder leeft bij mij nog steeds het idee om eens irl me elkaar te discussiëren over de verschillende trainingsmethodes. Dan low profile maar met paarden.

Zou heel boeiend zijn, al zou ik mij absoluut moeten beperken tot mijn vlak.
Maar ook lastig uitvoerbaar voor mij. Ik zit maar heel erg weinig in nederland en als dat zo is, heb ik zeer weinig tijd.

Dat snap ik!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:52

liljebo schreef:
piepenfiets schreef:
Als alles conditionering is hoe is het dan mogelijk dat een talentvol ruiter binnen 10 minuten een verreden paard fantastisch aan het lopen krijgt?Zo snel leren paarden toch niet?

Volgens Mclean nav zijn onderzoek, gebeurt dat heel snel. Max 5 herh mits perfect uitgevoerd(dus exact dezelfde hulp met exact dezelfde verwachting etc etc) is voldoende om te conditioneren.

Ik heb de proef op de som genomen en dat uitgeprobeerd met mijn minishet (jaja, ik weet het... heel wat anders als waar jullie mee werken :') ) die tijdelijk 'uit huis' is geweest en bij terugkomst zeer slechte manieren had. Zo liep hij bv wel mee haar het halster, maar bleef het ene moment achter, om het volgende moment weer voorbij te rennen. Bij halt liep hij net ff door of draaide hij zich net een beetje .
Ik heb van te voren voor mijzelf zeer duidelijke signalen afgesproken om aan te geven wat ik wil, de takt gebruikt die McLean aangeeft voor het instellen van de vraag, en de toepassing in dit geval van negatief reinforcement (absoluut niet te verwarren met correctie of straf)
Ik had nog geen 5 herh. nodig en toen deed hij het perfect en dat doet hij nog steeds, mits ik zeer secuur ben met mijn signalen.
Zo snel gaat dat dus. En het is conditionering.
Nu kan ik mij dus voorstellen dat een zeer goede ruiter zich juist onderscheid omdat hij/zij exact weet wat z/h wil, secuur is met de hulpen en nog secuurder is met het onmiddellijk loslaten van evt druk bij de eerste goede poging van het paard. Kennis, kunde, ervaring en timing dus.

Nu weet ik natuurlijk bij lange na niet alles, maar ik denk dan in die richting.

Komt ook even van de meeleesstoel af.

Gisteren toen ik op mijn paard stapte, ben ik eens bewust op de hoeveelheid druk die ik in mijn handen heb gaan letten en dat was toch wel behoorlijk veel, ze is erg vlot en kan erg tdh komen en ik los dat toch met teveel druk op onbewust :o
Mijn paard was altijd sterk op 1 kant, vrij scheef, nadat ik even een paar rondjes op mijn handen lette liet ze direct los en werd een stuk rechter, dit was binnen 5 minuten.

Zooist

Re: Discussie topic, Trainings methodes dressuur.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:56

Goed toch!

Ik had gisteren op mijn ene paard zo weinig druk dat ik er twee keer afgestapt ben om te kijken of het hoofdstel wel goed zat. Toen even "iemand" :P mee laten kijken en we kwamen tot de conclusie dat ze volledig los was in lijf en alles. Daar nog even mee verder gewerkt en ik was fliefd <3

Oortjes lekker attent en swingen maar! Zo gaaf! Daar doe je het dan voor <3

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 11:58

Precies, ik kwam gisteren ook met een lekker gevoel van me paard af, die handen is toch nog een groot struikelpunt waar ik even goed op moet letten de komende tijd maar de reactie van het paard binnen zo'n korte tijd was heerlijk! :)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:07

Teugel voering is het belangrijkste onderdeel in het paard rijden, als je teugel voering correct is zijn oefeningen ook geen probleem meer, gister had ik daar toevallig een gesprek over, dat de aanleuning kin een oefening best wat meer mag zijn, werk druk, dit is wat anders dan wanneer het paard het gewicht in de hand drukt, wanneer een oefening meer en meer bevestigt word, wordt de druk van de aan pruning ook lichter, de vraag die je als ruiter je zelf altijd móet stellen is, kan het nog lichter , fijner, mooier, er moeten altijd momenten zijn dat teugel gewicht voldoende is, ook in oefeningen, en daar móet je naar toe werken.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:12

Super is dat toch? Ik sta er iig iedere keer versteld van hoeveel verschil minimale veranderingen al uit kunnen maken. Theoretisch wist ik dat wel, maar het in praktijk ervaren is andere koek.
Een paard liegt niet.
Tegenlijkertijd is dat ook confronterend.
Want dat betekent dat je zelf verantwoordelijk bent voor de dingen die fout gaan.
Hoe gemakkelijk denk je soms wel eens van 'verdorie... hij is dwars vandaag of hij wil niet etc... Terwijl het probleem over het algemeen bij jezelf ligt.

Deze opmerking can McLean is er eentje die door veel andere goede paardenmensen wordt ondersteund en die ik altijd in gedachten wil houden, zelfs bij de meest onnozele dingen die ik doe..
.
If your horse shows some kind of resistance or evasion, take the blame off the horse's shoulders and ask yourself how you managed to produce this kind of conflict behaviour. Honesty is the best policy, but in horse training it's also the safest and the kindest as well.

*edit* voor de duidelijkheid... was een reactie op orienta en zooist

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:37

Ik ben me er ook van bewust dat de scheefheid en hangen van mijn paard komt doordat ik teveel druk op mijn handen zet maar probeer het maar eens af te leren :=
Ik dacht altijd dat het wel meeviel maar als je er echt op let dan merk je pas dat je veel meer druk zet dan nodig :o

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:41

Bewust paardrijden is zo belangrijk! Top hoor dat je er zo lekker mee bezig bent!
en iedereen doet nog wel eens een onbewuste (verkeerde) handeling :j

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:50

Ik ga een stapje verder (vanuit mijn oogpunt en wat ik doe...) Bewust bezig zijn met paarden is zo belangrijk.
Ik vind het hartstikke goed als mensen daarmee bezig zijn; op of naast het paard, en kijken naar dat wat ze zelf fout doen.
Want idd... iedereen maakt (onbewust) fouten. Het is de kunst om die te ontdekken en ervan te leren.
Paarden zijn zo extreem gevoelig... als je bedenkt dat onderzoek uitwees dat ze zelfs al reageren op verandering in hartslag van begeleider dan weet je het wel..
Mensen zijn dan qua gevoeligheid in vergelijk met paarden toch eigenlijk maar stakkers.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 12:52

Hartslag, ademhaling, gemoedstoestand, dit alles komt allemaal kijken bij het rijden, en werken in het algemeen met paarden.

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:04

Hoi, ik vind ldr niet iets wat je alleen even doet. Ik vind dat als ze los zyn aan de voorkant er by een hoop iets verloren gaat achter. Paard geeft het idee dat hy los is maar kruipt vaak net iets achter het been. Om het goed te doen moeten ze giga scherp op het been zyn en dan los aan de voor kant. Nou als je paard daar nog niet aan toe is, trek hem dan maar eens met zyn kin op zyn borst zoals een hoop mensen dat domweg zeggen. Veel succes maar dat banketstaaf dus echt niet.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:23

nicolleZA schreef:
Hoi, ik vind ldr niet iets wat je alleen even doet. Ik vind dat als ze los zyn aan de voorkant er by een hoop iets verloren gaat achter. Paard geeft het idee dat hy los is maar kruipt vaak net iets achter het been. Om het goed te doen moeten ze giga scherp op het been zyn en dan los aan de voor kant. Nou als je paard daar nog niet aan toe is, trek hem dan maar eens met zyn kin op zyn borst zoals een hoop mensen dat domweg zeggen. Veel succes maar dat banketstaaf dus echt niet.

:?

Misschien moet je iets verder lezen dan de beginpost.

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:36

Moll schreef:
Hartslag, ademhaling, gemoedstoestand, dit alles komt allemaal kijken bij het rijden, en werken in het algemeen met paarden.

Daarom als ik een baaldag heb gehad ga ik nooit op mijn paard zitten want dat is echt een no go dan

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:39

Hmmm, ik doe dt juist wel, omdat ik daar mijn spanning verlies en er energie van krijg :)

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 13:54

Ikke niet, want als ik erop stap dan gooit me paard ze hoofd al omhoog met ze oren naar achteren van ow ow is het weer zover

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:05

Moll... idd.
Ik rij momenteel eigenlijk nauwelijks. Maar goed... ermee werken als ik gespannen of druk ben, doe ik meestal ook niet, want dan wordt Hälga sjagrijnig, Silja stressig en Billy dwars en stout.
Daarentegen kan het wel weer ontspannend en afleidend zijn als ik bv pieker of zo.
Ligt dus net aan de situatie en of concentratie al dan niet gaat lukken.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:39

orienta schreef:
Precies, ik kwam gisteren ook met een lekker gevoel van me paard af, die handen is toch nog een groot struikelpunt waar ik even goed op moet letten de komende tijd maar de reactie van het paard binnen zo'n korte tijd was heerlijk! :)

Hier zeg je inderdaad iets heel belangrijks. Knap van je dat je zo zelfbewust was op dat moment.
Ik zie het vaak bij mijn leerlingen. Als ik ze vraag "los te laten", dan reageren ze van "maar mijn hand en pols zijn toch los...". En vervolgens krijg je de elleboog en schouder niet van de plek, zo vast als die dan zitten. Dat is dan een eye-opener op dat moment, bewustwording.

Het gaat om de hand die té vaak vergeet na te geven, waardoor paarden gaan hangen, gaan rennen of ander ongewenst gedrag gaan vertonen.
Maar dat nageven is veel ruimer in de betekenis van het woord:
het betekent ZACHT worden van je gehele bovenlichaam, onafhankelijk van het onderlichaam (moet ook los zijn uiteraard) en dit "proces" (noem ik het maar even) hangt héél nauw samen met je ademhaling!!

En dit is nog niet zo eenvoudig, het LOSLATEN!

We zouden niet zo vaak hoeven vechten met onze paarden, als wíj, de ruiter, zou kunnen loslaten.
Let maar op: je paard is je spiegel!
Kijk, en als je het dan over simpel hebt: door wérkelijk los te laten, krijg je een geweldige positieve reactie van je paard, DÍRECT...!!!
Als ruiters en instructeurs dáár nu eens wat meer aandacht aan zouden besteden, wat werd het werk voor het paard dán plezierig, maar ook voor de ruiter!
Maak je lichaam ZACHT en adem vanuit je onderbuik eens goed uit dmv een diepe zucht. Doe weinig of niets met je handen, houd gewoon contact. Kijk wat er gebeurt...!
Dát is nu simpel: een geweldig effect "gewoon" door los te laten.
Gelijkertijd zit daar ook de moeilijkheid, want we zijn ons niet bewust van ónze spanning op het paard.
Daarom vind ik het zo'n leuke opmerking van je, Oriënta, want daar sla je nu de spijker mee op zijn kop!

orienta

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:41

Eigenlijk voel je jezelf wel heel dom op zo'n moment van waarom heb ik daar niet eerder op gelet :+
Maar beter laat dan nooit :)

nicolleZA

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:43

Heb ik gedaan zooist maar er staat toch echt topic over trainings methodes dressuur. Ik heb al van alles voorby zien komen van hartslag tot scheefzittende ruiter? Ik ga in op een van de trainings methodes zoals het topic aangeeft.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:46

Dat is waar nicolleZA, maar we waren alweer een heel stuk de andere kant op in de "discussie".

Dus ik vond je opmerkingen even verwarrend :)

Welke trainingsmethode heb jij?
Laatst bijgewerkt door Zooist op 04-11-11 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:46

orienta
Dat is helemaal niet dom. Het is juist goed dat je het hebt opgemerkt. Denk dat je daarmee al wat stappen voor hebt op veel andere ruiters.

Net als dieren kunnen wij mensen ook maar 1 ding tegenlijk (alle verhalen over multitaskende vrouwen ten spijt)

In de tai chi leer je om je iedere keer op 1 ding te focussen. Dus je focus een bep oefening of tijdspanne op je ademhaling, de volgende oefening of tijdspanne op balans, de daaropvolgende oef/tijdspanne op de energie van de beweging etc, totdat je weer bij het begin bent; in dit voorbeeld de ademhaling. En dan begint het weer van voor af aan.
Het leuke is dat je bijna ongemerkt beter wordt op ieder vlak, omdat het een gewoonte wordt. Net als de vele handelingen bij het autorijden.
Ik denk dat het met rijden of hanteren van paarden hetzelfde is.

Maar eerlijk is eerlijk.... je wil niet weten hoe vaak ik tegen iets aanloop wat ik niet goed deed en bij mezelf denk...waarom zag ik dat niet????
Haha.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 14:48

Vertel nicole, je bent zo te zien vrij nieuw hier, dus wat doe je welke tak van de rijerij beoefen je, wat is je doel?, volg je een opleiding, of les je gewoon enz enz.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 17:23

orienta schreef:
Eigenlijk voel je jezelf wel heel dom op zo'n moment van waarom heb ik daar niet eerder op gelet :+
Maar beter laat dan nooit :)

Je moet jezelf niet dom of schuldig voelen, hoor, integendeel.
Jij bent menigeen een flinke stap voor. Als we het dan hebben over rijkunstig gevoel ontwikkelen, dan kun je zeggen dat dit weer een goeie stap voorwaarts is!
Het gros v.d. mensen op "hoog" niveau kunnen hun hand nog niet na laten geven.
Op ons loslaten voel je je paard "smelten", licht worden in je hand. Daaaruit ontstaat de volledige nageeflijkheid van je paard.
Ik hoop voor jou dat je dát gevoel "vast" kunt houden en díe vaardigheid je meer en meer eigen kan maken, dan zullen er nog heel wat glimlachen op jouw gezicht verschijnen, zo'n fijn gevoel geeft dat, he.

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:01

Oh by the way, Oriënta, je begrijpt neem ik aan wel dat dit de halve ophouding betreft, he.
Soms zijn zaken zo vanzelfsprekend dat je dat als vanzelfsprekend aanneemt, terwijl dat misschien voor de ander niet is.
Dus, halve ophouding, wat gebeurt er:
paard geeft na in de nek, daarna in de mond, de hand blijft heel even staan, paard opent de mond (een cm) en "kauwt af" (dat hoor je en dat voel je), de hand geeft direct na en je paard voelt als een zacht stukje boter in de hand (licht).

Ik nam gemakshalve aan dat dat is wat jij bedoelde, he.

De totale nageeflijkheid is de -wat we noemen- dürchlassigkeit: het paard wordt ontvankelijk voor de hulpen; is dus los van achteren naar voren en van voor naar achteren door het lichaam.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-11 19:29

Erg leuk om de laatste posts te lezen, heb net deze week ook zo'n ervaring gehad. Buitenritje in draf, lekker lang in de hals. Normaal is ze enorm voorwaarts en houdt ik mijn teugels goed op contact.

Ik al neuriend door het bos (vergeet wel eens te ademen, van instructrice tip gekregen om eens te zingen, dan moet je wel ademen). Let goed op mijn houding en zit, kantel mijn bekken, blijf ademen.... paardje zakt omlaag, neusje eruit komt terug op ah en zoekt mijn hand op.

Heerlijk gevoel.