Waarom moet alles zo snel?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 11:59

jasmijn78 schreef:
Joolien: hoe kun jij deze uitspraak van jou rijmen met het gegeven dat jij je aanbiedt als instructie? Wat hebben mensen aan een instructrice die dus blijkbaar zo twijfelt aan haar eigen kunnen, dat zij er over denkt te stoppen met rijden?

Abacab schreef:
Wat mij enorm stoort aan TS is dat ze rijtechnisch maar heel zwak is maar het ergste van alles is dat ze de theorie en de logica in de hedendaagse dressuur niet begrijpt en heel erg op zoek is naar een 'andere' of 'eigen' weg waarbij ze zelfs twijfelt aan het rijden an sich maar zichzelf wel verkoopt als instructrice die zeer resultaat gericht werkt.

En weer hult de TS zich bij een kritisch geluid in haar richting in stilzwijgen... Mij is nog steeds niet duidelijk wat voor discussie zij met dit topic nu voor ogen heeft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 16:35

jasmijn78 schreef:
jasmijn78 schreef:
Joolien: hoe kun jij deze uitspraak van jou rijmen met het gegeven dat jij je aanbiedt als instructie? Wat hebben mensen aan een instructrice die dus blijkbaar zo twijfelt aan haar eigen kunnen, dat zij er over denkt te stoppen met rijden?

Abacab schreef:
Wat mij enorm stoort aan TS is dat ze rijtechnisch maar heel zwak is maar het ergste van alles is dat ze de theorie en de logica in de hedendaagse dressuur niet begrijpt en heel erg op zoek is naar een 'andere' of 'eigen' weg waarbij ze zelfs twijfelt aan het rijden an sich maar zichzelf wel verkoopt als instructrice die zeer resultaat gericht werkt.

En weer hult de TS zich bij een kritisch geluid in haar richting in stilzwijgen... Mij is nog steeds niet duidelijk wat voor discussie zij met dit topic nu voor ogen heeft?

Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar ik stoor me gewoon aan het feit dat mensen paarden teveel als gebruiksvoorwerp zien en geen rekening meer houden met het paardenwelzijn. Dit komt door onwetendheid of uit frustratie, maar een rammel in de mond of een schop te veel is tegenwoordig heel normaal en men gooit het dan maar op het feit dat het paard stout is. Mensen realisren zich niet dat paarden niet 'stout' zijn maar dat meestal de fout bij de ruiter ligt, DAAR stoor ik me aan.
Ik hoef daarvoor helemaal niet fantastisch te kunnen rijden of les te geven want dat gebeurd in alle lagen van de sport. Ik werk resultaatgericht omdat ik niet graag toe werk naar een bepaald resultaat, dat hoeft niet te zeggen dat ik wedstrijdgericht rijdt maar ik geef les in een lijn ergens naar toe en ik ben wel fanatiek en heb graag ruiters die dat ook zijn.

Maar goed ik word hier niet begrepen dus we kunnen lang zo door gaan, daarom reageerde ik aanvankelijk niet meer.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:02

Joolien schreef:
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar ik stoor me gewoon aan het feit dat mensen paarden teveel als gebruiksvoorwerp zien en geen rekening meer houden met het paardenwelzijn. Dit komt door onwetendheid of uit frustratie, maar een rammel in de mond of een schop te veel is tegenwoordig heel normaal en men gooit het dan maar op het feit dat het paard stout is. Mensen realisren zich niet dat paarden niet 'stout' zijn maar dat meestal de fout bij de ruiter ligt, DAAR stoor ik me aan.
Ik hoef daarvoor helemaal niet fantastisch te kunnen rijden of les te geven want dat gebeurd in alle lagen van de sport. Ik werk resultaatgericht omdat ik niet graag toe werk naar een bepaald resultaat, dat hoeft niet te zeggen dat ik wedstrijdgericht rijdt maar ik geef les in een lijn ergens naar toe en ik ben wel fanatiek en heb graag ruiters die dat ook zijn.

Maar goed ik word hier niet begrepen dus we kunnen lang zo door gaan, daarom reageerde ik aanvankelijk niet meer.

Neej inderdaad niet... Waarom klopt deze zin niet in mijn oren? Zelfs niet na 10 keer lezen???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:04

Tendance schreef:
Joolien schreef:
Ik hoef daarvoor helemaal niet fantastisch te kunnen rijden of les te geven want dat gebeurd in alle lagen van de sport. Ik werk resultaatgericht omdat ik graag toe werk naar een bepaald resultaat, dat hoeft niet te zeggen dat ik wedstrijdgericht rijdt maar ik geef les in een lijn ergens naar toe en ik ben wel fanatiek en heb graag ruiters die dat ook zijn.

Neej inderdaad niet... Waarom klopt deze zin niet in mijn oren? Zelfs niet na 10 keer lezen???

Huh die snap ik zelf ook niet... :') zo is ie goed.

MyWishMax

Re: Waarom moet alles zo snel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:44

Dat is niet tegenwoordig heel normaal, volgens mij is dat altijd al 'normaal' geweest, nu heb je alleen internet/tv/noem maar op en kan je het met iedereen erover hebben, dus lijkt het veel meer te gebeuren.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 18:05

Joolien schreef:
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar ik stoor me gewoon aan het feit dat mensen paarden teveel als gebruiksvoorwerp zien en geen rekening meer houden met het paardenwelzijn. Dit komt door onwetendheid of uit frustratie,

Maar hoe kun je dat in vredesnaam rijmen met het feit dat jij jezelf aanbied als instructie, terwijl je zelf ook toegeeft onwetend te zijn? Dat kun je toch alleen maar 'onwetendheid' en met als resultaat dus frustratie verkopen in je les? Ik vind jouw kritiek op anderen bijzonder hypocriet. Naar mijn mening zijn mensen zoals jij HET probleem in de paardensport. Mensen die feitelijk van toeten noch blazen weten, de aandacht van hun eigen onkunde afleiden door te wijzen op wat anderen volgens hen niet goed doen, en wel het lef hebben in de bak te gaan staan en zichzelf tegen betaling aan te bieden als instructie.

Mensen zoals jij zullen de paardensport NOOIT naar een hoger niveau EN een betere mentaliteit brengen.

Joolien schreef:
Ik hoef daarvoor helemaal niet fantastisch te kunnen rijden of les te geven want dat gebeurd in alle lagen van de sport.

Het lijkt mij anders dat je toch in staat moet zijn een zekere mate van kwaliteit in je les te kunnen borgen. Dus het gaat er wel om wat jij kunt en hoe jij lesgeeft.

Joolien schreef:
Ik werk resultaatgericht omdat ik niet graag toe werk naar een bepaald resultaat, dat hoeft niet te zeggen dat ik wedstrijdgericht rijdt maar ik geef les in een lijn ergens naar toe en ik ben wel fanatiek en heb graag ruiters die dat ook zijn.

Kromme zin en een hoop geblaat maar weinig wol. HOE kun je resultaatgericht werken als jij zelf niet eens weet wat het eindresultaat moet zijn? Omdat jij je zelf als ruiter dus nog niet zover ontwikkeld hebt zodat je over voldoende baggage beschikt om ruiters vanuit je eigen ervaring te kunnen begeleiden naar het eindresultaat?

We kunnen allemaal in een boekje lezen hoe het er theoretisch uit zou moeten zien, en zien waar het bij een ander fout gaat. Om een oplossing te kunnen aandragen moet je kunnen putten uit eigen ervaring. En dat jij daar over beschikt kun jij niet aantoonbaar maken. Dus in mijn ogen zijn mensen zoals jij HET probleem in de paardensport. Dus steek eerst eens je hand in eigen boezem voordat je al dan niet terechte kritiek (ongenuanceerd en ononderbouwd) over anderen gaat spuien.

Joolien schreef:

Nee, jij kunt geen antwoord geven op concrete vragen. Jij kunt je eigen kennis, baggage en ervaring niet verantwoorden. Vind ik ook een duidelijk manco als je dat als instructie niet kunt. Aangezien jij dus blijkbaar nog steeds lesklanten hebt, zijn dus niet alle mensen in staat daar doorheen te prikken. Jij verdient dus ook aan de onwetendheid van mensen. Want als ze beter zouden weten, dan zouden ze wel met instructie in zee gaan met meer/beter aantoonbare baggage.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 20:01

Au Jasmijn,
Daar is geen speld tussen te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:36

Hoe kun je in hemelsnaam weten dat ik onwetend ben, ik kan jou ook onwetend vinden, denk niet dat dit te beoordelen valt via internet. Ik weet wel waar ik mee bezig ben, en kan dit uitdragen in mijn lessen. Misschien kan ik dat hier tekstueel niet goed onder woorden brengen, nou prima, in mijn lessen komt het wel goed over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:38

Maar als je zelf nog niet weet welke richting je uit wilt, hoe kun je dan lesgeven?

Ik bedoel, je wilt ergens naartoe met je lessen, lijkt me, maar als je niet weet waarheen, wordt dat wel lastig, lijkt me.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:40

Yamcha schreef:
Maar als je zelf nog niet weet welke richting je uit wilt, hoe kun je dan lesgeven?

Ik bedoel, je wilt ergens naartoe met je lessen, lijkt me, maar als je niet weet waarheen, wordt dat wel lastig, lijkt me.

Dat is toch per combinatie verschillend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 21:46

Ja, en nee, denk ik.
Mijn instructrice geeft les vanuit een bepaald idee, namelijk, paard leren rijden met zo licht mogelijke hulpen en zo weinig mogelijk spanning. Zij leert mij biomechanisch correcte hulpen, die logisch zijn voor het paard. En dat is voor elke combinatie wel aardig hetzelfde. Ieder paard kun je heel strak aan de hulpen zetten, ieder paard kan voorwaarts zijn, ieder paard kan recht, los en blij worden. Een echte happy athlete (mét bijbehorende bespiering!).

Hoe je specifieke problemen oplost, dat is per combinatie verschillend, en niet dat je er bij de een een slof omknoopt en bij de ander niet, maar iedere ruiter heeft ook een andere manier van leren, de een leert goed van voordoen, de ander van woorden, weer een ander moet het zien, en sommigen leren vooral van doen. Dat is een instructietechnisch iets, daar moet je per ruiter specifiek op inspelen. De hulpen die je aanleert zijn overal dezelfde. Je rijdt niet 2 paarden nageeflijk op 2 totaal verschillende manieren zeg maar.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:18

Instructie geven verschilt natuurlijk ook naar wat voor niveau paard en/of ruiter heeft.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:27

Electra63 schreef:
Instructie geven verschilt natuurlijk ook naar wat voor niveau paard en/of ruiter heeft.

Mee eens, maar niet vanuit welke gedachte je naar een paard en ruiter kijkt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:34

Japeloup schreef:
Electra63 schreef:

Mee eens, maar niet vanuit welke gedachte je naar een paard en ruiter kijkt.

Dat klopt, maar er is toch wel verschil in het lesgeven aan een beginnende combinatie of een combinatie die bijv. voor het Z (of hoger) traint.
Nu is TS denk ik Orun niveau 2? Dus niet bevoegd om les te geven aan combinaties hoger dan niveau B/L?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 22:52

We kunnen ook gewoon niet moeilijk doen en de heleboel in één keer ophelderen...
Joolien kom gerust eens langs als je in de buurt bent om me een lesje te geven, dan kan ik mijn ervaring vertellen en misschien, dat ik kan verwoorden wat jouw manier van lesgeven is.
Ik ben de kwaadste niet, dus zal eerlijk mijn mening geven.
En wie weet hou je er een lesklant aan over als je echt goed blijkt te zijn. You never know...

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:10

Joolien schreef:
Blijkbaar ben ik niet duidelijk genoeg geweest maar ik stoor me gewoon aan het feit dat mensen paarden teveel als gebruiksvoorwerp zien en geen rekening meer houden met het paardenwelzijn.

Hoe zie jij je paard dan? Wij hebben ons paard voor de sport, juist daarom is zijn welzijn erg belangrijk!

Joolien schreef:
Dit komt door onwetendheid of uit frustratie, maar een rammel in de mond of een schop te veel is tegenwoordig heel normaal en men gooit het dan maar op het feit dat het paard stout is. Mensen realisren zich niet dat paarden niet 'stout' zijn maar dat meestal de fout bij de ruiter ligt, DAAR stoor ik me aan.

En IK stoor me er aan dat jij keer op keer iedereen over een kamp scheert en bijna nooit met concrete dingen komt.

Joolien schreef:

Vaag vaag vaag resultaat gericht werken zonder naar resultaat te werken :? maar je geeft wel les in een lijn ergens naar toe??????????? Sorry maar ik ben de weg kwijt. Als je een ander iets wil leren zul je op z'n minst een beetje duidelijk moeten kunnen zijn.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:14

Lieve pizza64 het is KAM, moest het gewoon even zeggen, want lees heel vaak kamp in je berichten.

Niet boos bedoeld ofzo hoor, maar het valt me steeds weer op.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:17

Huh kam??? ooohhh nu snap ik het over 1 kAM scheren oeps ok, die ga ik nooit meer fout doen, je bent nooit te oud om te leren nietwaar.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:21

pizza64 schreef:
Huh kam??? ooohhh nu snap ik het over 1 kAM scheren oeps ok, die ga ik nooit meer fout doen, je bent nooit te oud om te leren nietwaar.

hahaha het spreekwoord komt uit de weverij, waarin de kam steeds een gelijke grote van slagen maakte in het weefgetouw.
Alle slagen op dezelfde manier behandelen dus. Alles gelijk.

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:26

Thanks voor de uitleg :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 09:20

Joolien schreef:
Hoe kun je in hemelsnaam weten dat ik onwetend ben, ik kan jou ook onwetend vinden, denk niet dat dit te beoordelen valt via internet.

Nou eerder geef je zelf aan dat je zo twijfelt aan je eigen kunnen dat je er over denkt om te gaan stoppen met rijden. En in een ander topic gaf je aan dat je ergens je licht wil gaan opsteken (wat an sich natuurlijk prima is), maar diegene predikt de academische rijkunst. En jij geeft wedstrijdruiters resultaatgerichte instructie naar eigen zeggen. AR en dressuurwedstrijden zijn wel twee heel verschillende disciplines. En verder is uit je profiel af te leiden dat je M dressuur en L springen bent. De basis in de dressuur is B tm Z. Dus ook op wedstrijden heb je zelf nog niet aangetoond de volledige basis onder de knie te hebben. En als je die niet onder de kniet hebt, hoe kun je die dan op anderen overbrengen?

Dus ja.... daaruit kan ik niet echt afleiden dat jij heel erg weet waar je mee bezig bent. Maar als ik dat verkeerd zie dan hoor ik graag waarom.

Electra63 schreef:
Dat klopt, maar er is toch wel verschil in het lesgeven aan een beginnende combinatie of een combinatie die bijv. voor het Z (of hoger) traint.
Nu is TS denk ik Orun niveau 2? Dus niet bevoegd om les te geven aan combinaties hoger dan niveau B/L?

Maar ja, Orun stelt toch ook niks voor... En ze geeft naar eigen zeggen wedstrijdcombi's les. Ik kan mij zo voorstellen dat die meestal wel graag verder willen komen dan B en L. Verder kun je naar mijn idee ook niet goed op B en L niveau lesgeven met de baggage van Joolien, omdat die niveau's voorbereidend zijn op de hogere niveau's. En als je niet goed weet wat dat in de praktijk precies inhoud, dan kun je ruiters wel eens goed op het verkeerde spoor zetten waardoor ze vast gaan lopen in de M en Z.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:01

jasmijn78 schreef:
De basis in de dressuur is B tm Z. Dus ook op wedstrijden heb je zelf nog niet aangetoond de volledige basis onder de knie te hebben. En als je die niet onder de kniet hebt, hoe kun je die dan op anderen overbrengen?

Dus ja.... daaruit kan ik niet echt afleiden dat jij heel erg weet waar je mee bezig bent. Maar als ik dat verkeerd zie dan hoor ik graag waarom.

Beste Jasmijn, ik ben het in heel veel dingen met je eens, maar over bovenstaand vind ik wel, dat je de plank een beetje misslaat.

Tegenwoordig rijd ik Z1 dressuur, maar voorheen was mijn niveau niet hoger, dan L2 dressuur en M springen.
Dat wil niet zeggen, dat ik geen wedstrijdruiters kon begeleiden.
Onder wedstrijdruiters versta ik ook de recreatieruiters, die B en L rijden.
Ik heb nooit een Orun cursus gevolgd, maar kon wel degelijk deze combinaties helpen met hun problemen.
Natuurlijk, als het niveau van deze combinaties hoger werd, dan verwees ik ze naar mensen met meer kennis en een hoger persoonlijk niveau, maar mensen in de basis van de basis kan ik best begeleiden.
Dit is de reden, dat ik vind dat je met bovenstaande opmerking niet geheel de spijker op zijn kop slaat.
Hoop, dat ik het zo voldoende duidelijk verwoord.

Dat je als je geen Z bent geweest niet weet welke basis daarvoor nodig is, daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.
Ik had vroeger gewoon geen behoefte aan die, zoals ik ze toen noemde.... trucjes van mijn paard... Mijn pony liep wissels om de pas, maar ik had niet de behoefte om dat op concours te laten zien. Sterker nog, ik reed liever helemaal geen dressuur op concours.
Later bij de paarden reed ik voor de springhandel en waren ze niet blij geweest als ik ieder weekend dressuur zou gaan rijden.
Ik reed toen altijd jonge paarden, die we in de L verkochten. Sommige paarden kenden de oefeningen dus best, maar zo ver kwamen we gewoon nooit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:54

Orun voegt idd weinig tot niets toe aan je kennis over rijtechnisch niveau maar meer over didactiek etc. Tenminste zo heb ik toendertijd de cursus ervaren. En ondanks dat ik geen Z rij heb ik wel richting M/Z niveau les gehad en heb ik in zekere mate die kennis. Mijn moeder heeft turnles gegeven op nationaal niveau maar het zelf nooit geturnt. Dit even als voorbeeld.

Verder twijfel ik niet over mijn eigen kunnen, dat heb je verkeerd opgevat. Het gaat eerder om het moraal van de hederdaagse rijsport. Toevallig ga ik nu ook stoppen maar niet vanwege eerdergenoemde. Wel blijf ik me bezighouden met sport.

Tendance ik wil best een keer langskomen hoor!

Edit: Ik heb de orun gedaan vanwege verzekeringsredenen. Ten tijde dat ik de cursus deed zaten er ook een stel mensen bij die ik nooit zag lesgeven maar wel hun diploma haalde. Ik heb zelf 2 jaar geleden nog examen gereden voor Orun niveau 3 en dat was ook neit echt ophelderend.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:04

Dan ben je van harte welkom. Mijn paarden staan in De Wijk, dus laat het maar weten als je een keer in de buurt bent.
Vind het dan wel zo eerlijk om op mijn B paard te stappen, want om te verwachten, dat je mijn Z1 paard direct naar een hoger niveau kan tillen, vind ik niet eerlijk.
Ik ben nieuwsgierig..

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 12:17

Persoonlijk vind ik de Orun helemaal nix. Heb hem niet zelf gevolgd maar wel vele malen mee geweest met iemand. De dingen die ik daar zag en hoorde, klopte van geen kanten. Hoe de paarden gereden werden sloeg al helemaal kant nog wal (met een zeer strakke slof en daar geen commentaar op krijgen, van niemand niet)

Een goed instructeur is niet bepaald door diploma's en wedstrijd prestaties, maar door zijn kennis, ervaring en inzicht. Maar daarnaast moet een instructeur dan ook nog het over kunnen brengen. Een Z ruiter is niet per definitie een goede ruiter en of instructeur. Er zijn genoeg Z ruiters die ik voor geen goud op mijn paarden laat rijden. Want een Z ruiter hoeft geen goede trainer van zijn paard te zijn.
Maar waar ik me over verbaas is dat er gezegd wordt dat je best iemand kan begeleiden die B rijdt als je de startend instructeur bent. Want is het niet belangrijk dat je je basis goed leert, en wie kan jou de basis beter leren, een beginnend of ervaren instructeur. Natuurlijk moet je als instructeur ergens beginnen, dat weet ik en ook ik ben ergens begonnen. Maar nu ik meer kennis etc heb, krijg ik regelmatig leerlingen die ik een hoop moet afleren.

Maar goed over dat het allemaal zo snel moet, en volgens mij dwalen we af.