wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:05

Tendance schreef:
Even een irritatiemomentje vanavond gehad. Wat een baggerbende in nieuwleusen. Ik snap niet, dat ze dat concours door laten gaan!

Hier paar jaar terug ook een keer in de blubber blijven steken, maar toen wel de betere proeven van ons gereden.
Reden, niet spectaculair bewegend paard, dat zo nijdig werd van de blubber dat ze heel nijdig d'r beentjes ging gebruiken :+ .
En niet spectaculair en goed verzameld te rijden paard, glijdt uiteraard niet zo snel uit.
Bovendien had mijn tankie goede weg ligging.
(mochten toen trouwens met beenbescherming rijden)

Morgen heb ik in principe speel uw spel springen in het dorp hier, echter vrees het ergste voor het terein.
Aantal mensen was hoopvol op de vereniging, maar ik ga morgen middag wel eerst zelf kijken voordat ik met paard en al in een dranghek hang wegens slipgevaar,
tussen de kinderwagens en tuinsets..
(is echt midden in het dorp... soort dorpsfeest bij de paardenmarkt zeg maar, incl. dixieband, enig!!!
Vind zelfs ik dressuur muts, die dus op spring uitje gaat (60 cm 8-) )).
Heb ook nog eens geen ijzers, morgen dus beslis momentje.

Ik haat bagger concoursen.... start dan ook liever op zand, heb je die ellende niet.
En je valt niet over graspollen en in molsgaten...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:06

Kafue schreef:
Ja soms snap ik dat ook niet. Maar had je vanavond concours dan?

Ja we twijfelden eerst of we zouden gaan, nou wel gegaan dus, maar je kon niet eens op het terrein parkeren.
Heb even mijn punten aan mijn vorige post toegevoegd, want die waren wel goed, maar mijn ventje liep dan ook braaf zijn proefje. Na eerst weer min of meer zijn kar verbouwd te hebben.
Laatst bijgewerkt door Tendance op 26-07-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:07

Sjolvir schreef:
Tendance schreef:
Even een irritatiemomentje vanavond gehad. Wat een baggerbende in nieuwleusen. Ik snap niet, dat ze dat concours door laten gaan!

Hier paar jaar terug ook een keer in de blubber blijven steken, maar toen wel de betere proeven van ons gereden.
Reden, niet spectaculair bewegend paard, dat zo nijdig werd van de blubber dat ze heel nijdig d'r beentjes ging gebruiken :+ .
En niet spectaculair en goed verzameld te rijden paard, glijdt uiteraard niet zo snel uit.
Bovendien had mijn tankie goede weg ligging.
(mochten toen trouwens met beenbescherming rijden)

Morgen heb ik in principe speel uw spel springen in het dorp hier, echter vrees het ergste voor het terein.
Aantal mensen was hoopvol op de vereniging, maar ik ga morgen middag wel eerst zelf kijken voordat ik met paard en al in een dranghek hang wegens slipgevaar,
tussen de kinderwagens en tuinsets..
(is echt midden in het dorp... soort dorpsfeest bij de paardenmarkt zeg maar, incl. dixieband, enig!!!
Vind zelfs ik dressuur muts, die dus op spring uitje gaat (60 cm 8-) )).
Heb ook nog eens geen ijzers, morgen dus beslis momentje.

Ik haat bagger concoursen.... start dan ook liever op zand, heb je die ellende niet.
En je valt niet over graspollen en in molsgaten...

Nou ik denk, dat zelfs een zandgrond niet goed tegen deze regen kan.

Sjolvir

Re: wedstrijdniveau versus daadwerkelijk niveau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:10

Allicht.. beter dan de polder klei hier.. in ieder geval bij zand kans op nat, niet glad, hier is het meteen nat = glad.

Ach ik ga morgen gewoon kijken en beslissen. (als het morgen gaat regenen hoef ik niet eens te gaan kijken, dan ik het niet starten)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:12

Ik start ook niet als er voor morgenmiddag nog regen valt.
Ga mijn paard niet op het spel zetten!!!

Maar zit nu lekker wel op 21 wp, nog 9 te gaan!! Met zoveel evenwicht als hij vanavond ging kan hij best L1 lopen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:29

Soms kun je ook beter voor veilig gaan dan voor spectaculair en alles op het spel zetten.
Het weer zou beter worden dus afwachten zal voor jullie duimen.

Markelo was afgelopen zondag ook bagger en dan ook nog een ring die helling af ging. Ik zet mijn paard ook niet op het spel.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-11 23:36

knollentuin schreef:
@ester-87, heb je aleens een les bij anne muller gevolgd? ik vind t idd een goed theorie met onderbouwing die ze neerzet maar in de les miste ik veel,met als belangrijkste de koppeling van ruiter naar paard.
een starre benadering durf ik haast te zeggen. ik vond het jammer had er meer van verwacht eigenlijk...

Nee, geen privéles, wel een clinic waarin ze me erg goed heeft geholpen met correct en vooral ontspannen blijven zitten...ik had toen verschrikkelijk last van wedstrijdspanning en kneep paardlief dan bijna fijn (waar die uiteraard niet beter van ging lopen, arme dier snapte er niets meer van) Dat ging met wat tips en uitleg daarna echt wel een stuk beter. En het is verder nog maar een ideetje hoor, ik ben zelf wel meer dressuur/wedstrijdgericht bezig, maar vind een goede inwerking op je paard daar wel een basisvoorwaarde voor. Dat vind iedereen natuurlijk, maar als je dat op een bepaalde duidelijke manier uit kan leggen en knelpunten bij de ruiter beter leert zien en oplossen, zou dat imo een pluspunt zijn. Komende jaar studeer ik toch nog en heb ik sowieso geen tijd, en daarna ga ik alsnog alleen aan iets beginnen waar ik echt achter sta en waarvan ik denk dat het iets toevoegt...

Bedenk me net dat waar ik zaterdag en zondag wedstrijd heb de losrijbaan zand is en volgens mij best wel heeel erg nat zal zijn nu...ook maar eens in de gaten houden, als je daar niet in kan rijden ivm water blijft er nog maar een ministukje over...gaat mijn ene niet lollig vinden, die heeft wel wat ruimte nodig om los te kunnen galopperen hoor. Wat een ellende ook, midden juli en ben al drie keer zowat van mijn paard geregend deze week :brr:

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 12:14

mika11 schreef:
Je ziet idd mensen winstpunten halen met klapperbenen, die elke pas moeten aandrijven.

Mensen met wiebelbenen hoeven niet elke pas aan te drijven.
De onderbenen wiebelen door andere redenen, dat is best een lastig probleem en is niet zo makkelijk 1-2-3 op te lossen.[/quote]

Hier ook zo'n wiebelbeen -O- en ik spoor echt niet elke pas aan, integendeel. Heeft bij mij te maken met de moeite die ik heb om onafhankelijk te zitten en mijn bekken correct mee te bewegen met het paard, ben hier echt al jaren mee bezig. Maar om dan geen proeven te rijden.... juist op wedstrijden heb ik door spanning meer moeite met mijn zit dus ik zie mijn wedstrijdniveau wel als lager dan mijn daadwerkelijk niveau thuis, en als iets wat ik veel moet oefenen. Tenzij ik geen winst zou rijden in mijn klasse (M2) dan zou ik wel thuisblijven. Elke week starten om af en toe een puntje te halen is niet mijn ding. Mijn oefeningen zijn wel correct voor elkaar. het zit hem in het netjes op de letter rijden en het zitten.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:37

Ik heb ook altijd wedstrijden gereden. Ik ging altijd over bij de 10-13 winstpunten. Ik ben nooit prijzenrijder geweest en rijd voo rmijn plezier. Ook de wedstrijden. Regelmatig thuis gekomen met 178-181 en dat ik dik tevreden was. Ik had lekker gereden. Daar zat dan ook gelijk het probleem, lekker relax de proef door tuffen geeft nu eenmaal een 6jes proef en als je dan een paar foutjes hebt... Ja dan rij je gewoon matige punten.

Mijn ervaring is daarin dat veel mensen dat niet beseffen. Als je lekker hebt gereden betekent dat niet altijd dat het ook goed is. Op wedstrijd ben je nu eenmaal een goede spanningsboog nodig en moet je wel wat meer laten zien dan lekker relax de proef doorrijden.

Als ik de goede spanning te pakken had, dan was ik soms niet altijd tevreden, maar had dan wel dikke punten en zaten we bij de prijzen. De fouten die dan worden gemaakt worden dan ruimschoots gecompenseerd met de oefeningen die heel goed gaan.

Nu ik aan de kant sta bij concoursen ( zwangerschap en daarvoor zadelellende ) zie ik best fijne ruiters rond rijden. Ik heb het idee dat groep fijne ruiters wel steeds groter wordt. Ik zie het ook bij vele nog wel anders, helaas......

Mijn ervaring is dat de jury jureert wat hij ziet en ik ben het er bijna altijd mee eens.

En natuurlijk heb je voordeel als je een paard hebt wat mooi is en goed beweegt. Het gaat niet alleen om de talent van de ruiter. Maar met een goed paard kan je je nu eenmaal meer fouten veroorlofen.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 15:44

Deze week op 2 concoursen geweest. Jemig wat een verschil in niveau!!!
Nieuwleusen: De mooiste paarden met de beste ruiters. Zelfs in de B was het niveau HEEL hoog.
Westerbork: Jemig wat was het niveau daar laag! Menig manegeruiter rijdt beter!
Wat kan er toch een verschil zitten alleen al tussen 2 concoursen.

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:00

Heb nu weer twee concoursen gehad. En gelukkig 3 wp uit vier proeven en dat na een pauze van drie jaar ben ik dus tevreden.
Ik merk idd dat het niveau verdeeld is, of hele hoge punten of heel laag.
Je moet de basis in orde hebben dan haal je de 180 punten wil je meer dan moet je ook extra rijden anders kom je niet hoger.
Dus moet je met expressie extra door de baan dan ook kun je je een paar fouten permiteren.
Ga je op safe dan zijn de punten ook niet hoger dan 180.
Je hebt dat een categorie waarvan je bij het losrijden al denkt van hoepel aub op wegens ik heb mijn paard niet in de hand.
Een categorie die met neus in de lucht iedereen van de sokken rijden met hun hoedje op, en vervolgens bij jou in de ring starten in de M1.
En je hebt een catogerie paarden die continue op hun achterbenen staan of bokken en onder de ruiter wegschieten.
Al met al is er een hele grote categorie die gewoon de basis mist en daarom niet scoort.
Een categorie die basis kent maar vergeet te rijden tijdens de proef en bij het laatste afgroeten denk oh oliebol is al klaar en ik ben vergeten te rijden (ik dus)
Een categorie die super paarden heeft super lesgever mee op concours les voor het de baan in gaan en dus hoog scoort en dus de vrachtwagen vol heeft met lintjes.

En eerlijk is eerlijk ik vind trouwens wel dat er goed reeel gejureerd wordt. Wat ze zien wordt gepunt.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-11 21:49

Ben ook weer gestart, niet veel raars gezien, behalve mezelf... :(

Neus in de lucht.. niet ikke, paard... _-:(
zucht.. liep bijna andere ring in (alleen bordjes), want neus in de lucht is geen stuur... en geen rem.. is niets...
En ik had zo lekker ingereden... baalde dus als een stekker..
Er later voor gekozen HC te starten (laatste dag van wedstrijd), was het echt zat
(heb dit zo'n 4 minuten voor de proef besloten, je moet wel eens wat).

Mijn instr. not amused.. (vooral om mij :+ ), maar snapte mijn HC keuze wel.
Vond het ook wel verstandige keuze toen hij hoorde wat er gebeurde.

Punten vielen me gezien alle fouten in de proeven nog reusachtig mee moet ik zeggen...
(geen winst, maar dan had ik ook mijn cap opgegeten, hoewel ik er ook paar keer dicht bij zat,
net even gekeken bij de uitslagen was geen eens laatste :oo :oo :oo _O- _O- _O-, had ook nog afgegroet in een proef :x )

Kortom ... het was vorige week een off-week.... (gelukkig nog paar leuke merrie's die mijn week goed maakten,
door op de keuring met goede resultaten thuis te komen, dus week toch weer goed!!)

hadden we het niet paar blz eerder over ererondes met dressuur versus springpaarden? Nou dan is die van mij een dressuur prikker! of Shutterfly.... :+ :(
Apekop ging er afgelopen woensdag ongenadig vandoor bij een ereronde van een plaatselijke demo van de rijvereniging, zou de ring uit gaan
(gras, geen ijzers dus geen stiften, had bedacht wijs te zijn) Was nog 2 m.. van het hek.. ben er nooit uitgekomen...
(voorgaande jaren iedereen prijsje nu alleen eerste 2, ik stond laatste, maar was dus te laat met wegkomen vanwege korte prijsuitrijking.. vloek vloek vloek)
4 rondes vol gas over het weiland...(waarvan 3 met 1 beugel) idioot!!!! bijna 2 x hindernis aangereden, kon hem wel in de patatsnijder stoppen..
stalgenoten stonden klaar met hun telefoon... voor 112

Off-week.. ik zei het al... positieve... ik leef nog, paard is ook nog heel.. Conclusie, we moeten nog veel leren.
En dus veel op stap, heel veel op stap.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:09

Een paar pagina's geleden hadden we het over cursussen, en ik heb een cursus gevonden die ik wel wil gaan volgen zodra ik de gelegenheid heb:

www.rienvanderschaft.nl

Het leidt wel niet tot een door de KNHS erkend certificaat, maar het lijkt mij een hele interessante cursus gegeven door iemand die zijn sporen wel in de sport verdiend. Overigens begreep ik dat instructeur een vrij beroep is, en dat je verzekeringstechnisch dus niet perse een diploma hoef te hebben. Het gaat alleen op als je les geeft bij verenigingen en manege's die een veiligheidscertificaat voeren. Dan moet je als instructeur aantoonbaar gediplomeerd zijn. Maar als je dus enkel priveles geeft zou het verzekeringstechnisch gezien dus niet hoeven.

Dit staat ook op zijn site: Tijdens deze les wordt duidelijk dat goed paardrijden en wedstrijd rijden in elkaars verlengde leggen en dat er geen verschil is in aanpak of training. Rien wil dit benadrukken omdat er een splitsing dreigt te ontstaan tussen ruiters die een correcte opleiding en training nastreven en ruiters die graag een prestatie willen leveren op wedstrijden

Voor mij is het wel een beetje een open deur dat goed paardrijden en wedstrijdrijden in elkaars verlengde moeten liggen... En over die splitsing: Ik denk dat als je enkel op prestatie gericht bent en het goed paardrijden verwaarloosd, je op de langere termijn niet of nauwelijks nog goede prestaties neerzet. Misschien dat je dan op een wedstrijdje achteraf in hele kleine rubrieken misschien dan nog eens een lintje of een wp kan scoren. Maar dat soort ruiters blijven op grote wedstrijden met goed gevulde rubrieken nergens.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:11

Hey Jasmijn, ik heb ook wel eens naar die cursus zitten kijken.
Ben alleen momenteel niet in staat om dat er nog even bij te doen, maar ik hoop een volgende ronde aan te kunnen sluiten!

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:12

jasmijn78 schreef:
En over die splitsing: Ik denk dat als je enkel op prestatie gericht bent en het goed paardrijden verwaarloosd, je op de langere termijn niet of nauwelijks nog goede prestaties neerzet. Misschien dat je dan op een wedstrijdje achteraf in hele kleine rubrieken misschien dan nog eens een lintje of een wp kan scoren. Maar dat soort ruiters blijven op grote wedstrijden met goed gevulde rubrieken nergens.

Helemaal mee eens!

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 11:25

Zooist schreef:
Hey Jasmijn, ik heb ook wel eens naar die cursus zitten kijken.
Ben alleen momenteel niet in staat om dat er nog even bij te doen, maar ik hoop een volgende ronde aan te kunnen sluiten!

Ik ook niet op dit moment. Mijn agenda zit al vol tot december... Hopelijk kan ik de volgende ronde meedoen. Misschien zitten we dan wel samen in de cursus :D

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 11:37

jasmijn78 schreef:
en manege's die een veiligheidscertificaat voeren. Dan moet je als instructeur aantoonbaar gediplomeerd zijn. Maar als je dus enkel priveles geeft zou het verzekeringstechnisch gezien dus niet hoeven.

als je hiermee bedoelt dat je geen diploma nodig hebt om op een manege met veiligheidscertificaat aan priveklanten prive les te geven is dat onjuist. Dat mag dus ook niet.

Sterker nog, ik heb gemaild naar de instantie die de certificaten uitgeeft en deze gaf mij aan dat ik niet eens gratis een vriendin mocht helpen als vriendendienst? dat werd ook als les gezien. Dit vind ik werkelijk belachelijk en ik ga hier dus gewoon mee door :j

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-11 12:16

Splinter schreef:
als je hiermee bedoelt dat je geen diploma nodig hebt om op een manege met veiligheidscertificaat aan priveklanten prive les te geven is dat onjuist.

Nee, inderdaad... Op locaties met een veiligheidscertificaat moet je dus gediplomeerd zijn. Maar als je bijvoorbeeld mensen bij je thuis, of bij hen thuis (dus gewoon bij particulieren) lesgeeft zou dat verzekeringstechnisch niet hoeven. Ik zou het dan wel afstemmen met je verzekering.... Maar instructeur is een vrij beroep....

Niet dat ik nu vind dat iedereen zonder diploma maar moet gaan lesgeven... Maar instructie met diploma is ook geen garantie voor goed les.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:20

Dat is zeker interessant Jasmijn. :j
Alleen wat moeilijk te realiseren. Het is altijd zo lastig als je thuis beesten hebt.
En om m'n paard zo lang op de trailer te laten staan vind ik ook niet prettig.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-11 12:38

jasmijn78 schreef:
Niet dat ik nu vind dat iedereen zonder diploma maar moet gaan lesgeven... Maar instructie met diploma is ook geen garantie voor goed les.

:j ben ik het helemaal mee eens

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-11 16:14

De TS van de voorganger van dit topic heeft weer een nieuw topic geopend waarin de 'gemene wedstrijdruiter' weer even heel stereotype wordt neergezet en er van langs krijgt...

[RT-D] Waarom moet alles zo snel?

Gelukkig blijkt uit dit topic toch wel dat de wedstrijdruiters die zich hier hebben gemeld er toch een andere visie op nahouden ;)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:16

Ik ben ook 'snel' gegaan met paard. In de L1 scoorde we dik, dus zijn we overgegaan naar de L2, scoorden we ook heel dik. Toen er anderhalf jaar oid uitgeweest door blessure en weer opbouwen. En de M1 scoorden we weer dik.

Ik ben eerder tegen puntjes sprokkelen, want dat komt er vaak op neer dat die paarden elk weekend, of heel vaak op wedstrijd gaan.

Een grote groep van de mensen die snel gaan, gaan niet vaak op wedstrijd, maar scoren op de paar wedstrijden wel dik. Wat is er dan mis mee om naar de volgende klasse te gaan? Dit zijn meestal ook de mensen die ze regelmatig even thuis houden en niet 7 dagen per week trainen. Volgens mij kan je alleen dik scoren, keer op keer, als je paard zich fijn voelt.

EDIT: Ik mag bijvoorbeeld sinds vorig jaar november al M2 starten, toen kwam zijn oude blessure weer boven (door stilzette :+ ) en sinds januari mag ik weer volop rijden. Alleen ben ik nog steeds neit gestart en zal dit pas van de winter gaan gebeuren. Ik ben nog niet ver genoeg om paard door de M2 heen te krijgen en wil geen puntjes gaan sprokkelen. Ik blijf wel thuis, tot het wél ruim voldoende gaat. Daarnaast train ik 3 keer in de week en rijdt mijn moeder hem 2 keer per week, beetje basiswerk. Van die 3 keer doe ik misschien 1 keer wat intensiever trainen en nieuwe dingen meepakken. Als hij goed in zijn vel zit, doet hij alles heel makkelijk.
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 15-08-11 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tteettt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:19

Een grote groep van de mensen die snel gaan, gaan niet vaak op wedstrijd, maar scoren op de paar wedstrijden wel dik. Wat is er dan mis mee om naar de volgende klasse te gaan? Dit zijn meestal ook de mensen die ze regelmatig even thuis houden en niet 7 dagen per week trainen. Volgens mij kan je alleen dik scoren, keer op keer, als je paard zich fijn voelt.[/quote] _/-\o_

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:24

Ik denk dat dik scoren niet alleen te maken heeft met een paard die zich fijn voelt, maar ook met een ruiter die nette proeven kan afleggen en een paard met aanleg.
De ene ruiter is nu eenmaal handiger in proeven rijden dan de ander, wat kan betekenen dat de minder handige ruiter wat vaker op concours moet om meer ritme te krijgen en punten te rijden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-11 18:35

Fitzroy schreef:
Ik denk dat dik scoren niet alleen te maken heeft met een paard die zich fijn voelt, maar ook met een ruiter die nette proeven kan afleggen en een paard met aanleg.
De ene ruiter is nu eenmaal handiger in proeven rijden dan de ander, wat kan betekenen dat de minder handige ruiter wat vaker op concours moet om meer ritme te krijgen en punten te rijden.

Oh, das zeker waar hoor :j Ik heb meer wedstrijden nodig dan een handige ruiter omdat ik anders mega gestressd ben en paard dus ook.