Dikkere mensen te paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:26

VivaLaVida schreef:
Als ik erover nadenk denk ik dit: ik ken iemand die gezet is maar haar paard super goed voor elkaar heeft. Echt dat paard word zooo goed getraind! ken ook iemand die slank is en dat paard loopt op de voorhand, uit elkaar, en haar zit is vreselijk. Heb ik toch liever die eerste.........

Maar hier gaat het toch helemaal niet om? Deze discussie staat helemaal los van het feit of dat iemand goed kan rijden. Heeft niets te maken met gewicht.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:30

Niet alles gelezen, maar ik heb de indruk dat de argumenten aardig hetzelfde blijven:
- rijkunst is belangrijker dan gewicht
- plaatje moet er leuk uitzien
- ook als ik dik(ker) ben dan de norm heb ik het recht om op een paard te stappen, want ik kan ondanks mijn gewicht goed rijden.

Helaas blijft het probleem simpelweg hetzelfde, paard kan dragen mits volwassen, gezond en correct bespierd :
- vierkantsmodel 20% van gezond lichaamsgewicht
- rechthoeksmodel 15% van gezond lichaamsgewicht (uitzonderingen van 12% even daar gelaten)
Bij het gewicht van de ruiter komt voor deze som ook het gewicht van tuigage en kleding ruiter! En die 10kg(+) wordt ook veel te makkelijk uit de berekening gelaten.

Hoe moeilijk, pijnlijk en frustrerend ook er zijn combinaties die op basis van deze rekensom (en ja daar zijn onderzoeken naar gedaan) helaas niet kunnen. Ook hier geldt : meten is weten en dat doe je niet op het oog, maar door alles te wegen en uit te rekenen of en wat kan.
Dat betekent soms pijnlijk eerlijk zijn naar jezelf toe en fair naar je paard ook dat is een onderdeel van goed kunnen rijden. Weet wat je zwakke punten zijn en wat je moet doen laten.

Het zal dus ook betekenen dat als je (nu) te zwaar bent voor je grote vriend dat je een andere manier van omgaan en werken met moet zoeken. Of dat mennen, horseagility, wat dan ook is. Je paard moet het werk wat jij ervan verwacht lichamelijk en geestelijk aan kunnen. Dat is en blijft jouw verantwoordelijkheid als eigenaar.
Laatst bijgewerkt door tamary op 11-07-11 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:30

Ja daar gaat het idd niet om hoor. Tjonge zeg... Het gaat om het feit dat ruiters die er bewust voor kiezen
om met hun (zwaar!!) overgewicht paarden te gaan rijden.
Niet om iemand die te dik is en goed rijd of iemand die te dun is en niet goed rijd.
Het gaat zich om de belasting van dat gewicht op het paard, en dat het paard de keuze niet heeft voor wie op hem rijd.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:31

Heb niet zo'n zin om het hele topic door te lezen, maar ik hoop dat de topicstarter zich flink schaamt. Ik voel me in ieder geval aangesproken.
Niet alleen ben ik aangekomen door schildklierproblemen, ik heb zelfs mijn paard o.a. daardoor moeten verkopen omdat ik me zo slecht voel (minstens 14 uur slaap nodig per dag). Zoveel praatjes door anderen.. Leuk om 1500 kcal per dag te eten, en toch rond de 75 kg te wegen! En dan anderen die zo makkelijk oordelen, zonder zich te verdiepen in iemand anders.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:35

Puissance schreef:
Heb niet zo'n zin om het hele topic door te lezen, maar ik hoop dat de topicstarter zich flink schaamt. Ik voel me in ieder geval aangesproken.
Niet alleen ben ik aangekomen door schildklierproblemen, ik heb zelfs mijn paard o.a. daardoor moeten verkopen omdat ik me zo slecht voel (minstens 14 uur slaap nodig per dag). Zoveel praatjes door anderen.. Leuk om 1500 kcal per dag te eten, en toch rond de 75 kg te wegen! En dan anderen die zo makkelijk oordelen, zonder zich te verdiepen in iemand anders.

Het gaat niet om de reden waarom iemand een bepaald gewicht heeft. Het gaat erom dat een paard wel dat gewicht zal dragen en dat daar rekening gehouden dient te worden. :j

Dat neemt niet weg dat je in een rot situatie zit. Maar je zult het toch met me eens zijn dat je het beste voor je paard wil (aangezien je ook al de lastige keuze hebt gemaakt om te verkopen).

Imaginaerum

Re: Dikkere mensen te paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:36

Inderdaad, met pijn in mijn hart, maar het beste voor mijn paard.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:36

Moderatoropmerking:
Weer even wat reacties verwijderd. Ik raad mensen aan toch iets meer te lezen in dit topic voordat ze reageren.

Irene2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:37

Daar zal iedereen binnen dit topic dan ook respect voor hebben. Ik in ieder geval wel. :j

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:38

Puissance schreef:

Je móet niets.
Volgens mij heeft TS het ook niet over mensen die door ziekte/medicijngebruik aan overgewicht lijden.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:45

Ik vind het raar dat mensen als argument hebben: ik gebruik medicatie dus ik kan er niks aan doen dat ik te zwaar ben! Dat is wel zo, maar dan ben je als nog te zwaar.
Vollere mensen mogen van mij best paardrijden, maar ajb kijk ook naar op welk paard je gaat zitten. Hij moet je wel kunnen dragen zonder daar veel last van te krijgen. Ik rijd ook niet meer op mijn shetje omdat ik daar te zwaar voor ben!

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:46

Neen, heeft niks met fatsoen te maken. Ik vind ook niet dat hier mensen onbeleefd zijn.
Als je al ziet in mijn eerdere post's, ik vind dat iedereen mag paardrijden zowel dik of dun, zolang
er met het paard rekening word gehouden.
Maar er mag zich gerust de vraag gesteld worden waar de grens ligt voor het paard?
En waarom 'dikke' mensen (ik gebruik die term niet graag, want wat is dik he? voor de 1ne dit voor de andere dat) ervoor kiezen om paard te rijden, als dit mss voor het paard negatieve gevolgen heeft?
Rugklachten...

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:46

DaisNBenj schreef:
Waarom is mijn reactie nu verwijdert?! Ik vroeg gewoon: Waar moet de topic starter zich voor schamen?
Dit is het enige dat ik zei. Als mensen dan al aangevallen zijn tjonge :')

Ik heb op je gereageerd, maar die is volgens mij weggehaald.

Ik zal even beginnen met het "je móet niks". Nou, als je 14 uur per dag slaapt en ook je VWO wilt halen, dan heb je vrij weinig tijd over voor je paard, en voor een sportpaard in de bloei van haar leven, is dat natuurlijk geen doen. Die moet iedere dag lekker gereden of gelongeerd worden, lekker poetsen, veel aandacht. Dat kon ik haar dus niet meer geven, omdat ik of op school zat, of de zombie uithing/lag te slapen. Iedereen die het beste wil voor zijn/haar paard, ziet natuurlijk in dat dit geen doen is. Bijrijders gingen helaas niet goed, dus heb ik met pijn in mijn hart de keuze gemaakt een baasje te zoeken die haar wél alle aandacht kon geven.

En waarom de TS zich moet schamen volgens mij, dit slaat vooral op de startpost, omdat hij zo ongenuanceerd handelt. Hij schrijft immers dat je maar minder moet eten als je te dik bent. Tja, sorry, maar ik eet maximaal 1500 kcal per dag en helaas heb ik nog steeds een kont waar je u tegen zegt. :7 Ik voel me er door aangesproken omdat hij helaas niet de enige is die zich zo dogmatisch opstelt, en dat vind ik heel frustrerend.
Ik hoop dat het nu duidelijk voor je is, DaisNBenj. :)

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:48

Vjestagirl schreef:
DaisNBenj schreef:
Ik heb heel het topic gelezen. Ik vraag mij af waarom dat Puissance vind dat TS zich moet schamen.
Heeft zich niks om voor te schamen, vraagt gwn naar iets waar andere mensen mss aan denken maar
het niet durven te zeggen.
Bovendien ben ik het ook eens met Quellian.

Waarvan mensen het fatsoen hebben om het niet te zeggen...

Het is gewoon een legitieme vraag. Je gaat er zelf prat op dat overgewicht geen probleem is/hoeft te zijn, dat je niet per se ongezond bent als je dik bent en dat er een fout sociaal taboe op rust. Ondertussen doe je daar net zo goed aan mee door te zeggen dat hier niet over gesproken mag worden. Waarom mag men zich niet afvragen waarom we wel veel van ons paard vragen zonder zelf ook in vorm en conditie te blijven? De openingspost was misschien wat onhandig, maar ik geloof dat we inmiddels al zo'n 17 pagina's verder zijn.

Puissance, het is toch handig soms het topic door te lezen, de TS heeft al meer dan eens zijn excuses aangeboden en de discussie was al een stuk verder dan dat :)

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:51

tsjaah ik met mijn eetstoornis voel me best een beetje in de hoek gejaagd :j
Ik kan er ook NIETS aan doen dat mijn stoornis de overhand heeft over mij,, en ik geef ook eerlijk toe.. ik hou van lekker eten :)

ik zou er goed IETS aan kunnen doen,, ik kan in therapie, ik kan naar een kliniek,, ik kan aan de medicijnen etc etc,, maar waarom zou ik,, als ik mij goed voel over wie ik ben ? :) en ik mijn paard niet hinder ??

ben overigens heel open,, en weeg krap 80 kilo ( ben de laatste maanden veel aangekomen mede door mijn zwangerschap )
en rij een appaloosa merrie van 1.64 :)

overigens sport ik in de sportschool,, zodat mijn eetverlaving handteerbaar blijft :) maar ik vindt dat mensen zelf moeten weten of ze dit wel of niet doen :)

ik denk als ik niet had gereden en niet had gesport ik nu aan het bed gekluisterd zou zijn...
Laatst bijgewerkt door Tat_jana op 11-07-11 12:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:52

Killyenn schreef:
Vjestagirl schreef:
Waarvan mensen het fatsoen hebben om het niet te zeggen...

Het is gewoon een legitieme vraag. Je gaat er zelf prat op dat overgewicht geen probleem is/hoeft te zijn, dat je niet per se ongezond bent als je dik bent en dat er een fout sociaal taboe op rust. Ondertussen doe je daar net zo goed aan mee door te zeggen dat hier niet over gesproken mag worden. Waarom mag men zich niet afvragen waarom we wel veel van ons paard vragen zonder zelf ook in vorm en conditie te blijven? De openingspost was misschien wat onhandig, maar ik geloof dat we inmiddels al zo'n 17 pagina's verder zijn.

Puissance, het is toch handig soms het topic door te lezen, de TS heeft al meer dan eens zijn excuses aangeboden en de discussie was al een stuk verder dan dat :)

De vraag is zeker legitiem. De makkelijkheid waarmee de TS praat over mensen met overgewicht 'ze moeten maar minder eten' 'het ziet er gewoon niet uit' is dan weer wel iets om je voor te schamen. Heel cru: dat zeg je gewoon niet, klaar. Net zo goed als dat je het niet hebt over die lelijke puistenkop, die aangekleedde spijker, of de zwarte string onder de te krappe witte legging die voor je loopt in de stad. Als je daar een mening over hebt is het prima, maar als je die wilt verwoorden dan doe je dat vriendelijk en netjes.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:53

Ik ben ook van mening dat 'dikke' mensen beter kunnen gaan sporten, dieëten maar ik trek mij er persoonlijk
weinig van aan. Mensen doen wat ze zelf willen. De ene is dik en is blij zo, de andere ligt te huilen dat die
te dik is en eet zich vervolgens 4 hamburgers bij Mc Donalds.
Voor mij gaat de discussie hier niet om. Ik hoop gewoon dat ieder mens de kans krijgt om gelukkig te zijn
in zijn eigen lichaam of die nu dik of dun is.
Ik hoop gewoon dat 'dikke' mensen goed nadenken voor ze op een paard stappen. Niet ieder paard kan zo
een dikke ruiter aan, dus daar moet aan gedacht worden.
Maar zoals ik eerder al zei: Het lijkt mij ook echt wel dat dit gedaan word.
En zoals ik nog al zei: Een dikke ruiter op een paard (op wedstrijd die je tegenkomt) die doet tenminste
nog aan sport.
En het lijkt mij ook niet dat mensen die 120 kg wegen op een b-pony gaan rijden.
Puissance: Je hebt zelf gekozen om je paard te verkopen, je moest wsl van niemand niks.
Je hebt je gezond verstand gevolgd, en hopelijk voelt het voor jou als de beste keuze.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:57

Toad schreef:
VivaLaVida schreef:
Als ik erover nadenk denk ik dit: ik ken iemand die gezet is maar haar paard super goed voor elkaar heeft. Echt dat paard word zooo goed getraind! ken ook iemand die slank is en dat paard loopt op de voorhand, uit elkaar, en haar zit is vreselijk. Heb ik toch liever die eerste.........

Maar hier gaat het toch helemaal niet om? Deze discussie staat helemaal los van het feit of dat iemand goed kan rijden. Heeft niets te maken met gewicht.

vind ik niet. een paard dat op de juiste manier getraind is en wordy en bespierd is op een goede manier, zal meer kunnen dragen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:58

rienne schreef:
Ik wou net hetzelfde zeggen!

Ik ben altijd goed op gewicht geweest en omdat ik nu pernament voor de rest van mijn leven aan de medicatie moet zitten ben ik ook veel aangekomen. Ben om redenen ook minder gaat rijden.

Ik wil er ook alles aan doen maar dat gaat héél erg moeilijk als je medicatie slikt.

Ik snap niet precies wat je er mee wil zeggen? Dat wanneer je door medicatie zwaar blijft, je wel op paard mag gaan zitten omdat je een goede reden hebt om zwaar te zijn? Wat is het verschil voor een paard precies wanneer zijn ruiter door medicatie zwaar is of door te veel eten?

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 12:59

VivaLaVida schreef:
Toad schreef:

vind ik niet. een paard dat op de juiste manier getraind is en wordy en bespierd is op een goede manier, zal meer kunnen dragen...

En toch blijft het voor hem moeilijker om een te zwaar persoon te dragen dan een persoon op goed gewicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:02

MLoeser schreef:
Omdat ik wel wordt aangezien als te dik, en ik denk dat er vast meerdere rutiers zijn met dit verhaal, die ook door jullie in het hokje "te dik" worden geplaatst.

Waar staat dan precies dat je met 70 kilo te dik bent? Hoe lang ben je dan, als je je zelf te dik vind? Je hebt het namelijk zelf over een flink zacht achterwerk en een volle bos hout voor de deur (zijn niet de exacte bewoordingen, maar wel dezelfde strekking).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:04

[quote="ToadMaar hier gaat het toch helemaal niet om? Deze discussie staat helemaal los van het feit of dat iemand goed kan rijden. Heeft niets te maken met gewicht.[/quote]

Ik vind dat ook de manier van rijden er wel degelijk mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:06

Puissance schreef:

Ja en wat heeft het betreffende paard aan deze info?
Kijk niemand ontkent dat het moeilijk is om af te vallen, maar dat wanneer je te veel overgewicht hebt, je er niet op moet gaan zitten, ongeacht de manier waarop je de kilo's hebt vergaard. Had je het topic gelezen dan was je dat ook tegen gekomen. Dus om tegen de TS te zeggen "schaam je", omdat je jezelf aangesproken voelt en dan ook nog eens het topic niet door te nemen en dan bovenstaande te zeggen, vind ik niet netjes.

DaisNBenj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:08

Dat is wat ik bedoelde met mijn 'verwijderde reactie: waar moet de topicstarter zich voor schamen'

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:10

Ligt het er ook niet aan wat voor paard er onder een stevig persoon loopt?

Ik bedoel......een dikkerd op een arabiertje zou ik zelf ook geen goed idee vinden.
Maar er zijn rassen zat die het best kunnen hebben hoor.
Ik geloof dat je je paard eerder in de weg zit als je geen onafhankelijke zit hebt dan wanneer je zelf iets zwaarder bent.
Ik ben zelf wat korter en wat breder, is heel mijn leven nog niet anders geweest.
Dat is ook de reden waarom ik geen luxe kwpn gekocht heb maar een zwaar bespierde Quarter ;)
Ik hoor niet anders als dat wij zo een leuke combi zijn........dus zal het allemaal wel meevallen denk ik. ;)
Ook ben ik wel nuchter genoeg om niet op een paard te stappen met een luxe bouw.

Ooit hebben ze mij eens op een pony weten te praten waarbij ik kon voelen dat die mijn gewicht niet makkelijk dragen kon
Ik zat totaal niet op mijn gemak omdat ik vind dat het voor het dier ook leuk moet blijven. Na 1 rondje was ik er klaar mee.
Ik zal me dan zeker ook geen tweede keer zo om laten praten!

en of iemand ander het nu wel of geen gezicht vind.........interesseerd mij geen bal :D
Mijn paard heeft een heerlijk leven, is vrolijk en doet het super, zit niet vast in het lijf en draagt zijn oren naar voren als ik hem rijd ;)
Ik moet de eerste keer nog meemaken dat hij moeite met mij heeft.

ijslandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-11 13:12

Geen zin om het gehele topic te lezen, maar:

Ach.. je bent pas 15 .. je weet niet beter.
Wijsheid komt met de jaren.
Ik wil jou over 10 jaar wel eens zien, als je de pubertijd voorbij bent en eens echte mensen hebt gesproken.