Niveau is bedroevend...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:15

Jitske87 schreef:
Naast de prestatiemaatschappij denk ik ook dat paardrijden, en dan vooral een eigen paard in bezit hebben veel te toegankelijk is. Ik bedoel, iedereen rijdt tegenwoordig paard en daar hoort na een tijdje een eigen paard bij. Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar. Schat van een kind maar ze was er duidelijk nog niet klaar voor en ze wilde ook graag wedstrijden rijden. Dan krijg je dus van die rijtechnisch bedroevende praktijken in de ring. Dat is later nog goedgekomen, maar toch.

Vroeger was het anders. Veel minder mensen hadden een eigen paard, en dan ook nog 'boerenverstand'. Mijn opa had ook eigen paarden en ging wel eens op concours, (mennen) maar verkeek zich echt niet op winnen of winstpunten (of hoe dat vroeger ook ging ;) ) Als zijn paarden het maar goed hadden.

Mijn conclusie: omdat een eigen paard hebben te toegankelijk is gaat het gewoon veel sneller fout, zowel in de ring als in de omgang met het paard.

Boerenverstand? Vele boeren gaven het paard vroeger een schop in de buik en een ruk in de mond. Die waren vaak veel lomper dan nu...
In ieder geval zoals ik het hier uit Drenthe ken.
En ik vind dat er niet zo veel mis is met vroeg een eigen pony krijgen, zo lang er maar goede instructie bij is.

Tendance

Re: Niveau is bedroevend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:25

@jasmijn78: Als het zo was, dat een jury ten allen tijde iemand mag uitsluiten als het naar zijn of haar idee niet rad loopt... Waarom werd het verliespunt van ons dan teruggedraaid?
Echt een jury moet dit voor een bepaald punt doen en mag daarna alleen adviseren en is het aan de ruiter of deze de ring wil verlaten.
Sorry, maar zo hebben ze het mij 1,5 jaar geleden letterlijk gezegd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:26

Wat ik nu in boerenverstand nog terugzie is dat het de normaalste zaak van de wereld is als de paarden 1 of 2 dagen op hok staan. Niet wetende dat dit heel veel stress met zich mee brengt.
Ik ken ook een oud Nederlands kampioen die ook niet bepaald zachthandig is in het rijden. Ik ken een jongen die ZZ springt maar vraag niet hoe. Ik vind het echt schrikbarend dat hij nog rondrijdt... (voor vragen hierover PB).

Ik ga nog eens rondkijken op de site van de KNHS, verder heb ik ook de brochure aangevraagd voor de cursussen voor komend jaar. Ben benieuwd...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:30

Joolien schreef:
Wat ik nu in boerenverstand nog terugzie is dat het de normaalste zaak van de wereld is als de paarden 1 of 2 dagen op hok staan. Niet wetende dat dit heel veel stress met zich mee brengt.
Ik ken ook een oud Nederlands kampioen die ook niet bepaald zachthandig is in het rijden. Ik ken een jongen die ZZ springt maar vraag niet hoe. Ik vind het echt schrikbarend dat hij nog rondrijdt... (voor vragen hierover PB).

Ik ga nog eens rondkijken op de site van de KNHS, verder heb ik ook de brochure aangevraagd voor de cursussen voor komend jaar. Ben benieuwd...

Waarom moeten we je een pb sturen om je mening te krijgen? Die kun je hier dan toch ook gewoon neerzetten?
En dat mensen hun paarden 1 of 2 dagen op het hok laten staan, heeft niets met deze discussie te maken. Het ging erom wat er tijdens het rijden mis gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:32

Tendance schreef:
Joolien schreef:

Waarom moeten we je een pb sturen om je mening te krijgen? Die kun je hier dan toch ook gewoon neerzetten?
En dat mensen hun paarden 1 of 2 dagen op het hok laten staan, heeft niets met deze discussie te maken. Het ging erom wat er tijdens het rijden mis gaat.

Dat is alleen om aan te geven wat ik zie onder boerenverstand. En misschien zijn er mensen die denken te weten wie ik bedoel en daarvoor pb bedoel ik ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:42

Ja maak er een spel van. Als je dan een mening hebt vertel hem hardop en als je dat niet op dit forum durft. Noem het dan niet eens.
De meeste boeren hadden vroeger hun paard dag en nacht op het land, dus ik snap de gelijkenis ook niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:43

Tendance schreef:
Ja maak er een spel van. Als je dan een mening hebt vertel hem hardop en als je dat niet op dit forum durft. Noem het dan niet eens.

Ok dan noem ik geen voorbeelden meer. Daar gaat het tenslotte om.
Edit: Als ik namen ga noemen moet ik achter me om kijken op wedsdtrijden, daar heb ik geen zin in. Zo is het nu eenmaal tegenwoordig. Ik wilde over deze ruiter iets zeggen maar dat werd me ten strengste afgeraden omdat hun overal een vinger in de pap hebben.
Hoe bekrompen is het eigenlijk...

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:45

Je kunt best voorbeelden noemen, maar noem ze dan ook. Je bent nu aan het insinueren en niet een voorbeeld aan het noemen.
Geef het dier een naam. Als je dat niet durft ben je of bang voor de reactie of zit er ergens een kern van leugen in.
Eigenlijk is dat hetzelfde als achter iemands rug om *praten*

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:47

Joolien schreef:
Tendance schreef:

Edit: Als ik namen ga noemen moet ik achter me om kijken op wedsdtrijden, daar heb ik geen zin in. Zo is het nu eenmaal tegenwoordig. Ik wilde over deze ruiter iets zeggen maar dat werd me ten strengste afgeraden omdat hun overal een vinger in de pap hebben.
Hoe bekrompen is het eigenlijk...

Ik had alweer een berichtje gedaan voor je edit...
Maar je bent toch niet bang om voor je mening uit te komen...
Als deze ruiter echt zo erg is, dan zal deze weten, dat je de waarheid spreekt.
Of als ie je er op aanspreekt, dan kun je hem of haar een keer goed de waarheid zeggen.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:52

lees even mee. het is tegenwoordig echt niet normaal hoe sommige ruiters met hun paarden omgaan ;(
Laatst bijgewerkt door Sjors op 06-07-11 13:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:54

Sjors493 schreef:
lees even mee. het is tegenwoordig echt niet normaal hoe ruiters met hun paarden omgaan ;(

Hoe sommige ruiters met hun paard omgaan. Nu schrijf je het als zijnde alle ruiters, dus jij ook!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:54

Ik heb alleen de openingspost gelezen maar joolien, wat jij beschrijft herken ik totaal niet. Ik zie hier in de omgeving eigenlijk altijd wel mooie sport. Met betere en mindere ruiters maar de meesten hebben gewoon respect voor hun dier. Je ziet weleens een uitzondering maar ook zeker niet op elk concours. Misschien ligt het ook aan de omgeving waar je rijdt? ik weet het niet maar ik herken het totaal niet vanuit de concoursen in mijn omgeving :n

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 13:55

Zo was ik laatst op concour als schrijfster, waarbij de jury iemand uit de baan zou sturen, maar gelukkig zelf de baan verliet. Het meiske schopte de pony gigantisch hard in de buik en trok tegelijkertijd in de mond.. Jury is naar de vader gegaan waarop ze een reactie kreeg waarbij mijn mond open viel: Ja, zo doet de pony wel vaker maar we waren de zweep vergeten dus vandaar dat het niet goed gaat. Pardon?! Een zweep zou hier helemaal niet thuis passen bij zo'n jong ruitertje. Had het er later nog met de jury over en die snapte ook niet dat je zo'n reactie van de ouders krijgt.. Alsof het een ding is! Ouders zouden toch beter moeten weten als een pony niet correct wordt behandeld? Zo ken ik er nog wel meer, waar ook niet wordt ingegrepen waar nodig.
Een tijd geleden zag ik ook iemand inrijden met slof die vervolgens de baan in ging met een paard die compleet in de krul liep. Dat paard werd dus gewoon op een hulpteugel gereden ipv correcte manier.
Jury's mogen inderdaad imo strenger op reageren, maar of ze er wat mee doen is de tweede vraag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:05

Tendance schreef:
@jasmijn78: Als het zo was, dat een jury ten allen tijde iemand mag uitsluiten als het naar zijn of haar idee niet rad loopt... Waarom werd het verliespunt van ons dan teruggedraaid?
Echt een jury moet dit voor een bepaald punt doen en mag daarna alleen adviseren en is het aan de ruiter of deze de ring wil verlaten.

Volgens mij heb ik je dan verkeerd begrepen. Volgens mij klopt het ook dat diskwalificatie voor het 3e onderdeel moet gebeuren. Alleen hoeft een paard niet op 3 benen te gaan voordat een jury mag diskwalificeren. (dus bij een lichte onregelmatighed kan de jury ook al diskwalificeren)

Joolien schreef:

Ik ken... Ik zie... Vragen per PB... Bah wat een stemmingmakerij en echterbaks gedoe zeg!

Joolien schreef:
En misschien zijn er mensen die denken te weten wie ik bedoel en daarvoor pb bedoel ik

Als je zo graag wat over die mensen wil zeggen, dan moet je dat rechstreeks tegen die persoon in kwestie doen. een niet anoniem via een forum gaan roddelen.

Joolien schreef:

Wel graag concrete voorbeelden, maar dan met naam en toenaam, en dan degene wiens manier van met paarden omgaan je hier wilt bespreken even op de hoogste stellen dat je dat gaat doen. Dan krijg zo iemand ten minste een eerlijke kans om zijn kant van het verhaal te vertellen. Jij zou het ook niet leuk vinden als er zo over jou gepraat wordt door anderen.

Verder is nog altijd een concreet voorbeeld jou verklaring over jouw kwaliteit van instructie geven. Die vraag hebben we je al meerdere keren gesteld. We hebben het rechtstreeks onderbouwd aan je gevraagd en jij hebt hier alle ruimte om je weerwoord te geven. Dan krijgen we tenminste een eerlijke discussie.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:08

@jasmijn78: Dan had je inderdaad niet al mijn posts gelezen, want ik heb het wel degelijk over dat 3e onderdeel gehad.
We zitten weer op 1 lijn.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:15

Net zoals vele andere topics wordt ook hier alleen het slechte genoemd. Het gaat bijna nooit eens over de verbetering van iets op het gebied van de paardensport, altijd wordt alleen maar het slechte aangepraat. Ergens ben ik het wel een beetje met je eens ts, maar ik vind wel dat je het allemaal erg overdrijft. Als je dat vind, prima, spreek die mensen aan op wedstrijd, maar plaats het dan niet hier, hou het voor je of heb het er met mensen in je omgeving over. Natuurlijk snap ik dat je ook andermans meningen wilt horen, maar ik heb nu het idee dat je eigenlijk alleen maar wilt dat andere dit ook vinden.

Ik zie ook wel eens iemand op concour waarvan ik denk, is dat nou allemaal wel nodig. Die zitten er altijd bij en zullen er ook altijd bij blijven zitten. Je kunt zeggen tegen dit soort mensen wat je wilt, maar ze luisteren toch niet. Daarom vraag ik me ook af wat je hier mee wilt bereiken? Wat je doel van dit topic is.

Ik vind dat grotendeels van de ruiters op concours prima rijden, en ik vind ook dat ik mezelf zo'n ruiter mag noemen. Eigenlijk zouden we eens meer naar dat soort ruiters moeten kijken, want die zijn vaak genoeg ook in staat om hun zelf nog meer te verbeteren. Ik vind het goed dat jury's ruiters aanspreken dat die verdienen vanwege een slecht rijgedrag, maar degene die fijn (zoals jij beschrijft) een proef rijden krijgen vaak hun punten terug en that's it. Laatst werd ik na mijn proef ook door de jury aangesproken, ik vroeg me al af wat ik fout had gedaan, maar deze complimenteerde me dat ik zo fijn reed en dat dit is wat ze willen zien, en ik vooral zo door moest gaan. Dat soort dingen zijn leuk, en ik vind dat daar ook eens wat meer aandagd aan geschonken moet worden. Het lijkt wel of je tegenwoordig alleen maar opvalt als je of onwijs je paard naar de knoppen rijd of een paard hebt dat gewoon al super opvalt als hij of zij alleen maar loopt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:20

Stemmingmakerij is het zeker niet, eerder zelfbescherming maar goed. Ik zal hier geen voorbeelden meer noemen want blijkbaar valt dit in verkeerde aarde.

En na al dat gevingerwijs is het me nog steeds niet duidelijk hoe jij tegenover de hederdaagse rijerij staat Jasmijn, aangezien je constant mensen hun bevindingen aan het bediscussieren bent, iets wat imo helemaal los staat van deze discussie. Vergeef me als je t al eens gemeld hebt maar ik heb niet alles gelezen. En laten we even voorop stellen dat het niks heeft te maken met een ieders niveau want daar gaat deze discussie niet om, vandaar dat ik dus niet doorga op jouw vraag om mijn visie oid te bespreken mbt het lesgeven en rijden.

@Dewirox, natuurlijk zijn er ook goede ruiters en amazones, dat kan ik niet vaak genoeg zeggen, maar helaas heb k de laatste paar weken echt teveel pijnlijke gevallen gezien.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:25

Joolien schreef:
En na al dat gevingerwijs is het me nog steeds niet duidelijk hoe jij tegenover de hederdaagse rijerij staat Jasmijn, aangezien je constant mensen hun bevindingen aan het bediscussieren bent, iets wat imo helemaal los staat van deze discussie.

Als jij nu eens zo beleefd bent mijn vraag die ik aan jou stelde te beantwoorden, dan zal ik daarna jouw vraag aan mij beantwoorden (en als je goed terugleest dan zul je zeker terug vinden wat ik denk dat het probleem in de paardensport is. Die houdt namelijk ook verband met mijn vraag aan jou. Maar als jij gewoon netjes mijn vraag beantwoord, zal ik het daarna nog even voor je herhalen)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:28

Wat mij trouwens vaak nog het meest opvalt is dat altijd de jury de schuld krijgt als het op lage punten aankomt..
En dan zijn het eigenlijk altijd die ruiters die nooit echt scoren, en die eigenlijk altijd onder de 170 rijden , en heel soms toch net een 180.

Dan vraag ik mij af, zal er nooit eens een belletje gaan rinkelen bij die personen dat het misschien niet aan de jury ligt ,die altijd toevallig
jou lage punten geeft omdat je op een bepaald ras rijd, of weet ik veel? Ik kan me daar zo aan ergeren.
Ook een meisje bij mij op school, en maar klagen dat ze altijd onder de 180 rijd, en dat die jury zo streng en onrechtvaardig zijn en bovendien
overal om moeten zeuren..

Dan denk ik echt, meisje meisje, kijk nou eens naar je filmpjes die worden gemaakt tijdens het rijden, kun je dan echt niet zelf inzien dat die
jurys misschien toch gelijk hebben over een pony die tegen de hand loopt, een ruiter die er veel te gespannen op zit, niet over de rug gereden,
een gespannen uit elkaar gevallen paard.. etc. etc.

Tja, en ze blijven maar zeggen: T'is een jurysport :Y)

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 14:32

Moderatoropmerking:
nogmaals het dringende en niet vrijblijvende verzoek hier respectvol met elkaar te discussieren. Als je iets met elkaar uit te vechten hebt doe je dat per PB of beter nog; práát je dat uit via PB. In het openbaar is dat niet toegestaan!

murphy102

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:54

Tendance en Jasmijn, ik denk dat het punt van de "onregelmatigheid" een groot grijs en lastig gebied is; even uitsluiten dat we het dus niet hebben over een lichamelijk probleem.
Wanneer diskwalificeren? Wanneer een paard de gehele proef ernstige onregelmatigheid laat zien, praten we natuurlijk niet meer over een taktfout of -fouten.
Wanneer is een paard teugelkreupel, hoe herken je dit, waar ligt de grens? Wanneer is er sprake van een of enkele taktfouten en wanneer is de aanleuning geen moment voor elkaar geweest? En wanneer is het moment dat je kunt spreken van een dermate in-correct gereden paard dat deze agv het ontbreken van een correcte rijtechniek met dito onafhankelijke zit, de ruiter het paard zó in de weg zit dat deze als gevolg dáárvan onregelmatig gaat in de proef, misschien niet aan één stuk, maar wel als een rode draad, dus teugelkreupel.
Ik denk dat hier wel degelijk een taak voor de KNHS weggelegd is. Zij dienen de juryleden een leidraad te geven.
Het moeilijke voor juryleden is het grijze gebied van deze onregelmatigheid en de behoorlijke aantallen combinaties die dit betreft, in verscheidene gradaties.

Daarnaast ben ik van mening dat het zeker niet voornamelijk in de lage klassen voor komt, zoals jij suggereeert Jasmijn, maar juist ook in de hogere klassen. Ruiters die toch echt onderrricht krijgen van Lichte Tour-ruiters én hoger. En dat dit geen incidenten zijn maar stelselmatig wordt getoond.
En dan kom ik toch uit bij de titel van dit topic en kan ik dit alleen maar beamen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 15:55

Tendance schreef:
En dat is dus de reden, dat een jury niet mag zeggen: Je paard is kreupel.
Een jurylid heeft daar niet voor gestudeerd en mag het dus ook niet officieel bevestigen, dat het kreupel is, dat moet aan een veearts overgelaten worden.

Dit heb ik puur van mensen van de KNHS, omdat ik er ooit mijn vraagtekens bij had.

En op 3 benen lopen, dan bedoel ik echt 1 been niet aan de grond zetten. En daar zit wel degelijk verschil in met dat ze teugelkreupel zijn.

Dan wordt het tijd voor keuringen net als bij de endurance waarbij veeartsen keuringen afnemen waarbij de gezondheid van het paard bekeken wordt voordat hij mag deelnemen aan een wedstrijd :)*

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:06

@ Joolien: Vind dat je wel heel erg vaag blijft hoor. 'Teveel gevallen' 'Iemand uit het ZZ' Tja kom dan met concrete voorbeelden...?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:08

Ik kan wel een concrete naam noemen van een GP ruiter die z'n paarden met zweep en sporen opjut en vervolgens met slof op een muur afrijdt en het paard daar laat remmen.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-11 16:10

Dat voorbeeld kennen we natuurlijk allemaal ;)