Jitske87 schreef:Naast de prestatiemaatschappij denk ik ook dat paardrijden, en dan vooral een eigen paard in bezit hebben veel te toegankelijk is. Ik bedoel, iedereen rijdt tegenwoordig paard en daar hoort na een tijdje een eigen paard bij. Een meisje die ik kende kreeg na twee jaar al haar eigen paard en ze was twaalf jaar. Schat van een kind maar ze was er duidelijk nog niet klaar voor en ze wilde ook graag wedstrijden rijden. Dan krijg je dus van die rijtechnisch bedroevende praktijken in de ring. Dat is later nog goedgekomen, maar toch.
Vroeger was het anders. Veel minder mensen hadden een eigen paard, en dan ook nog 'boerenverstand'. Mijn opa had ook eigen paarden en ging wel eens op concours, (mennen) maar verkeek zich echt niet op winnen of winstpunten (of hoe dat vroeger ook ging) Als zijn paarden het maar goed hadden.
Mijn conclusie: omdat een eigen paard hebben te toegankelijk is gaat het gewoon veel sneller fout, zowel in de ring als in de omgang met het paard.
Boerenverstand? Vele boeren gaven het paard vroeger een schop in de buik en een ruk in de mond. Die waren vaak veel lomper dan nu...
In ieder geval zoals ik het hier uit Drenthe ken.
En ik vind dat er niet zo veel mis is met vroeg een eigen pony krijgen, zo lang er maar goede instructie bij is.