Klassieke rijkunst [deel 2]

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:10

Dat klinkt meer als AR Nombrado <<)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:14

Whinnylando schreef:
Kijk en dan zijn we er dus met van binnenbeen naar buitenhand rijden :) Je gaat niet in op het aanbieden van het paard om de binnenteugel sterker aan te nemen maar rijd dan hem van binnenbeen naar buitenhand. Dat wat de professor dan weer in de hand stellen noemt (denk ik) Het paard neemt namelijk meer druk op de binnenteugel en dat wil je niet, dat maak je dan op die manier weer gelijk. Kost wat tijd want je hebt een holle kant niet ineens bol en andersom.

dan nog is het uitsluitend een controle middel voor de ruiter
als je nl je teugels in dat geval lang zou laten, zal je zien dat het paard met zijn neus naar buiten loopt en dus de binnenzijde bol maakt ipv hol.
daarin kan je prima met je zit en gewichtshulp ./been je paard hol krijgen en komt het neusje heel mooi naar binnen. Op die wijze kan je nl ook controleren.
als je op die manier je paard zou losrijden en het neusje laten wat het is, eerst je focussen op de achterhand en diens scheefheid (en niet te vergeten de scheefheid van de ruiterzit) dan heb je met je teugels aannemen een recht paard, die vanachteruit rechtgesteld is.
dat is een andere methode van controle middel dan met je hand voelen.
maar je werkt naar hetzelfde doel.
valkuil is dat de ruiters veelal in de hand proberen het paard recht of hol te krijgen. of zich laten uitnodigen meer druk op 1 teugel te leggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:14

Whinnylando schreef:
Dat klinkt meer als AR Nombrado <<)

ow? ik zie het zelfs in de "moderne dressuur"
wat overigens is afgeleid van klassiek. :+
Laatst bijgewerkt door nombrado op 11-06-11 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 12:31

Whinnylando schreef:
Ik kijk niet zoveel meer naar "de moderne" wedstrijden. Wist niet dat ze daar tegenwoordig met "losse teugeltjes" rijden?

Ik heb dit bij stallen ervaren , waar ik gestaan heb, bij GP stallen,
die dit altijd zo in de training deden
en als warming up , en als cool down.
zeker een mooi controle middel als cooldown, om te kijken of je goed bezig geweest bent als ruiter. :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:19

nombrado schreef:
Whinnylando schreef:
Ik kijk niet zoveel meer naar "de moderne" wedstrijden. Wist niet dat ze daar tegenwoordig met "losse teugeltjes" rijden?

Ik heb dit bij stallen ervaren , waar ik gestaan heb, bij GP stallen,
die dit altijd zo in de training deden
en als warming up , en als cool down.
zeker een mooi controle middel als cooldown, om te kijken of je goed bezig geweest bent als ruiter. :D

Of de moderne wedstrijdruiter dat heden ten dage nog doet, met "losse" teugels rijden?

Maar zelfs in het "moderne" kamp is men ervan overtuigd, dat men van de voorkant af moet blijven.
Las vanmorgen een stukje in de Hoefslag, de dressuur-serie met EG
Als aan een aantal voorwaaarden voor hen is voldaan, wordt de voorkant er wel weer bijgenomen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 13:52

Citaat:
Ach denkt u dat, dan moet u werkelijk nog veel dingen leren begrijpen zeker wat aangaande het rijden vanuit de zit, men leert eerst zitten en onafhankelijk te zitten wanneer men dit kan dan mag men beginnen te rijden dus van dat gaan wij hier uit dat men de hulpen onafhankelijk kan geven.

De zit hoort altijd onafhankelijk te zijn.
En inderdaad horen de hulpen onafhankelijk van elkaar gegeven te kunnen worden.
Timing!
En de hulpen horen ook icm elkaar gegeven te kunnen worden.

Citaat:
U beschreef het geheel anders leest u eens werkelijk door wat er staat wat u zelf geschreven heeft aub
.
Ik weet zelf heus wel wat ik geschreven heb :j
Nu komt het voor de lezer er op aan, om het ook te begrijpen :')

Citaat:
De benadering die u beschrijft die kent men niet in de Klassieke Dressuur, dat is waar men op uit gekomen is in de ontwikkeling van de Dressuur.
Dat met hoofd en halshouding is wat u door elkaar haalt, u haalt het rijden in het terrein en het dressuur rijden in de baan door elkaar, en dat heb ik al diverse malen proberen uit te leggen maar u begrijpt niet dat een paard op ongelijk terrein meer hoofd hals vrijheid krijgt als in de baan, in de baan vragen wij dingen van het paard, die in een bepaalde hoofd- halshouding makkelijker uit te voeren zijn en dat geef ik als ruiter aan met mijn hulpen. Wanneer ik de achterhand tot werken aanzet moet het paard zijn rug ontspannen.
De rug aan zich doet niet veel het is de lendenen die daar veel meer doen.

Ik haal niets door elkaar.
Lees zelf even terug wat je hier nu neertypt.
Zoals ik het begrijp, zeg je hier nu gewoon, dat een paard "vrijheid" in de hoofd/halshouding moet hebben om zich in ongelijk terrein in evenwicht te houden?
Dit gaat voor mij in de baan precies zo op.
Ik vraag dus die bepaalde hoofd/halshouding niet ZELF, dus ik leg die hoofd/halshouding niet op aan het paard.
Door oefeningen te rijden komt de JUISTE hoofd/halshouding vanzelf.

Als jij de achterhand tot werken aanzet, hoort daar een bepaalde (juiste) hoofd/halshouding bij.
Dus zul jij iets moeten veranderen aan je teugelvoering.

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 14:13

Moderatoropmerking:
na een tijdelijk slotje weer open. Met een citaat uit de boktregels:
"Zorg ervoor dat je eigen berichten duidelijk zijn en positief of in ieder geval neutraal overkomen. Sneren onder water, al dan niet goed verpakt sarcasme, grove of denigrerende opmerkingen, beledigingen en persoonlijke aanvallen zijn slopend voor een discussie en daarom niet toegestaan.

De belangrijkste regel voor een goede discussie blijft: reageer op de argumenten van de tegenpartij (op de bal) en richt je niet op de tegenpartij zelf (op de man). Hoe sterk je het ook met iemand oneens bent: maak van een discussie geen persoonlijke aanval maar weerleg het standpunt van je discussiepartner met argumenten. Commentaar geven mag en is soms zelfs hard nodig, maar blijf ook dan constructief: iemands gedrag of mening veranderen gaat een stuk eenvoudiger als je die persoon niet eerst tegen je in het harnas hebt gejaagd"

Laat het geen onmogelijkheid worden om dat ook in topics over KR/AR/LDR en alle mogelijke verwachten vol te houden.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 00:44

Bedankt delerium :)

Om een nieuwe start te geven vind ik dit wel een leuke :

Citaat:
Als jij de achterhand tot werken aanzet, hoort daar een bepaalde (juiste) hoofd/halshouding bij.

Doe de volgende test bij jezelf (meeste kennen hem denk ik al) Ga staan met je hoofd achterover in je nek en til je benen zo hoog mogelijk op, doe eventueel een poging tot lopen.
Vervolgens buig je je hoofd iets naar beneden en doe hetzelfde met je benen. Wat valt je op?

Zooist

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 06:24

Die bepaalde hoofd-hals houding is wel volkomen afhankelijk van de bouw van het paard ( lage, brede, smalle halsaanzet, enz) maar ook van het africhtingsniveau van het paard.

ullaatje

Re: Klassieke rijkunst [deel 2]

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:31

Ik vind de sneren nogal meevallen en verbaas me best over het strenge regiem hier.

Idd is de halshouding erg afhankelijk van de bouw en ook van de graat van africhting.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:49

Whinnylando schreef:
Doe de volgende test bij jezelf (meeste kennen hem denk ik al) Ga staan met je hoofd achterover in je nek en til je benen zo hoog mogelijk op, doe eventueel een poging tot lopen.
Vervolgens buig je je hoofd iets naar beneden en doe hetzelfde met je benen. Wat valt je op?

hm...bij mijn geen verschil....
wat bedoel je met deze oefening?

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:29

nombrado schreef:
Whinnylando schreef:

hm...bij mijn geen verschil....
wat bedoel je met deze oefening?

Dan heb jij een erg flexibele rug Afbeelding Als je je hoofd helemaal achterin je nek gooit kan je je benen niet zo hoog omhoog tillen als met je hoofd naar beneden. Verschil zit hem in ruggebruik.

Wil daarmee eigenlijk laten nadenken, wat is er eerder de kip of het ei. Is goed achterhand gebruik pas mogelijk door een juiste hoofdhouding of is goed achterhand gebruik nodig voor een juiste hoofdhouding.

Ik heb er geen theorie over maar bij mij werkt het samen. Het 1 kan niet zonder het ander werken. Een rug is niet ontspannen met een sterrekijker, en door de holle rug kan de achterhand niet werken. Ik krijg zo'n achterhand ook niet aan het werk door enkel aan de achterhand te werken en voor niet te begrenzen. Simpelweg omdat de gespannen rug er tussenzit.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:46

Whinnylando schreef:
Dan heb jij een erg flexibele rug Afbeelding Als je je hoofd helemaal achterin je nek gooit kan je je benen niet zo hoog omhoog tillen als met je hoofd naar beneden. Verschil zit hem in ruggebruik.

Wil daarmee eigenlijk laten nadenken, wat is er eerder de kip of het ei. Is goed achterhand gebruik pas mogelijk door een juiste hoofdhouding of is goed achterhand gebruik nodig voor een juiste hoofdhouding.

Ik heb er geen theorie over maar bij mij werkt het samen. Het 1 kan niet zonder het ander werken. Een rug is niet ontspannen met een sterrekijker, en door de holle rug kan de achterhand niet werken. Ik krijg zo'n achterhand ook niet aan het werk door enkel aan de achterhand te werken en voor niet te begrenzen. Simpelweg omdat de gespannen rug er tussenzit.

hahahhaa, je had me net door het huis moeten zien lopen , ik leek wel een kalkoen.......
maar ff mijn diagnose
als je correct, recht in je bekken en fundament bent en soepel, maakt dit géén verschil.
mijn passen zijn dus ook beide gelijk en kost me niet extra veel moeite.
voor mij gaat dit dus niet op.
het zit hem meer in de hoek, waarin de draag, stuwgang van een paard van belang zijn.
vanuit de achterhand dus. daar komt de hoofd , hals houding vandaan als het paard juist en recht in zijn eigen "fundament" beweegt. Dan heeft het paard nergens compensaties in het lijf.
als je het paard ziet, vanaf de aanzet staart totaan het puntje van zijn neus, moet dit 1 lijn zijn.
bij meer verzameling zakt dus optisch gezien zijn aanzet staart en het puntje van de neus komt hoger, maar nog steeds is er sprake van 1 lijn.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:52

Whinnylando schreef:

.

een goed achterhandgebruik is pas mogelijk als de draagspieren daar genoeg ontwikkeld zijn.
de hoofdhouding is voor mij niet van belang als het paard achter nog niet zo sterk is.
als een paard extreem sterrekijker is, kan dit te maken hebben met zijn bouw.
deze paarden ga ik meestal in een heel laag tempo aan het werk, laat de voorkant voor wat het is, en het halsje zakt vanzelf uiteindelijk.
ik kan als ruiter niet gaan bepalen waar het paard zijn hoofd moet houden, om zo fijn te kunnen lopen. Dit kan ook ontstaan zijn door de constante pijnprikkel die ze in de mond hebben ervaren dat ze zo zijn gaan lopen en dus verkeerde spieren hebben gebruikt en ontwikkeld.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:54

_O- Kalkoen :') Leuk hoe bokt dan ook nog aan kan zetten tot hilarische situaties thuis.

Heb je post drie keer moeten lezen om het op een rijtje te zetten. Ik snap wat je bedoeld (denk ik) Maar je gaat uit van de ideale situatie neem ik aan? Een paard wat al geleerd heeft om te ontspannen in zijn rug? Want als de lijn die jij beschrijft in orde is gaat de theorie van achterhand eerst werken en juiste hoofdhouding het gevolg daarvan wel op.

Maar wat in geval van een streskip die zijn rug als een plank vastgooit met de hals er fier als een haan op?

Citaat:
een goed achterhandgebruik is pas mogelijk als de draagspieren daar genoeg ontwikkeld zijn.
de hoofdhouding is voor mij niet van belang als het paard achter nog niet zo sterk is.
als een paard extreem sterrekijker is, kan dit te maken hebben met zijn bouw.
deze paarden ga ik meestal in een heel laag tempo aan het werk, laat de voorkant voor wat het is, en het halsje zakt vanzelf uiteindelijk.
ik kan als ruiter niet gaan bepalen waar het paard zijn hoofd moet houden, om zo fijn te kunnen lopen. Dit kan ook ontstaan zijn door de constante pijnprikkel die ze in de mond hebben ervaren dat ze zo zijn gaan lopen en dus verkeerde spieren hebben gebruikt en ontwikkeld.

Heb wel eens een sterrekijker gehad, was ingereden op een manege en liep na twee weken in de lessen mee %) Die heb ik dmv en o.a. een weerstandbiedende hand geleerd zijn rug te gaan gebruiken. In stap wel te verstaan he.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:05

Whinnylando schreef:
_O- Kalkoen :') Leuk hoe bokt dan ook nog aan kan zetten tot hilarische situaties thuis.

Heb je post drie keer moeten lezen om het op een rijtje te zetten. Ik snap wat je bedoeld (denk ik) Maar je gaat uit van de ideale situatie neem ik aan? Een paard wat al geleerd heeft om te ontspannen in zijn rug? Want als de lijn die jij beschrijft in orde is gaat de theorie van achterhand eerst werken en juiste hoofdhouding het gevolg daarvan wel op.

Maar wat in geval van een streskip die zijn rug als een plank vastgooit met de hals er fier als een haan op?

Heb wel eens een sterrekijker gehad, was ingereden op een manege en liep na twee weken in de lessen mee %) Die heb ik dmv een weerstandbiedende hand geleerd zijn rug te gaan gebruiken. In stap wel te verstaan he.

1 sterrenkijker? kheb er heel wat mogen corrigeren. ;(
spanning in de rug zeker gevoeld als is erop stapte.
Zelf neem ik de tijd voor deze paarden, laat ze eerst op zit ontspannen en langzaam lopen, blijf daarbij vooral van het hoofd af. ze mogen zakken met het hoofd en alleen langzaam.
doe zelf veel met lage ademhaling om het paard ook te leren ontspannen onder de ruiter.
zonder ontspanning kan je niks..., paard niet en ruiter niet.
dit proces duurt over het algemeen wel wat langer dan 2 weken. Je kan niet verwachten dat het paard na een paar weken de spieren leert te gebruiken op de manier waarop ze bedoeld zijn.
ze zijn veelal onderontwikkeld , vooral sterrenkijkers zijn zich niet bewust van de bovenlijn in de hals. en zijn verkrampt in de boeg (schouders/hals) vaak zitten daar heel wat spierknopen.

ik denk alleen, als dit een manege paard betreft, dat dit zo lastig is zo te houden. de ruiters daar doen zo vaak iets onbewust verkeerds , of houden teveel vast, waardoor het paard zijn rug weer vastzet om het gebonk zo min mogelijk binnen te laten komen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:09

Het paard waar ik het over heb had in de rug ook zo'n duidelijke deuk in de spieren voor het kruis. Koste idd wat tijd en geduld eerdat het zover was. Maar eenmaal in orde pakte hij de oefeningen verbazend goed op. Na een jaar was het paard compleet veranderd. En dan voornamelijk uiterlijk/spieropbouw.
Ik had de mazzel dat ik hem kon kopen toen hij nog maar 4 weken meegelopen had in de lessen. Paard heeft het uiteindelijk gebracht tot de ZZL Ned. kampioenschappen :)

Maar goed, we dwalen af. Ik dwing een paard niet maar vind nageven toch wel érg belangrijk in dit soort gevallen. Anders kan ik die achterhand niet bereiken/bewerken. Op sommige punten vind ik wel dat je even moet "doorduwen/vragen" om een paard het juiste te laten voelen, anders blijf je doorgaan in de verkeerde houding en daar is het paard niet mee gebaat.
Laatst bijgewerkt door Whinnylando op 12-06-11 11:17, in het totaal 1 keer bewerkt

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:17

Whinnylando schreef:
Het paard waar ik het over heb had in de rug ook zo'n duidelijke deuk in de spieren voor het kruis. Koste idd wat tijd en geduld eerdat het zover was. Maar eenmaal in orde pakte hij de oefeningen verbazend goed op. Na een jaar was het paard compleet veranderd. En dan voornamelijk uiterlijk/spieropbouw.
Ik had de mazzel dat ik hem kon kopen toen hij nog maar 4 weken meegelopen had in de lessen. Paard heeft het uiteindelijk gebracht tot de ZZL Ned. kampioenschappen :)

Maar goed, we dwalen af. Ik dwing een paard niet maar vind nageven toch wel érg belangrijk in dit soort gevallen. Anders kan ik die achterhand niet bereiken.

ow, ik dacht dat het paard door jou getraind werd en terug ging de manege in.
maar jah, een verandering in bespiering zie je dan zeker.

ik denk ook dat wij beide het zelfde einddoel hebben, alleen is mijn aanpak daar naartoe anders dan de jouwe. Ik laat ze los en vrij voor..geef geen ophoudinktjes , maar ga eerst focussen op het lichaam en de ontspanning, vandaaruit werk ik de spieren achter krachtiger en gaat de hals vanzelf de mate van instelling aannemen die het paard aankan.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 11:20

Vind het erg leuk om te lezen hoe andere het doen :) Ieder paard heeft zijn eigen aanpak. Nu heb ik een merrie waarbij ik met inrijden mn ogen soms gewoon dicht deed en maar geduldig op twee teugels bleef rijden en met mn benen de richting en buiging aangaf. Dat werkte voor haar goed. Uiteindelijk komen ze dan vanzelf in je hand. Belangrijk punt is dan wel het leren respect te krijgen voor het binnenbeen.

Ik zie nu trouwens wat voor ras paarden je hebt. Snap je benadering volkomen :j

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:01

Whinnylando schreef:
Ik zie nu trouwens wat voor ras paarden je hebt. Snap je benadering volkomen :j

de probleem paarden betroffen niet alleen de pre's hoor.
kheb heel wat kwpn ers, friezen, welsh, dravers e.d op deze manier kunnen corrigeren.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 20:49

Een interessante discussie vindt hier plaats: het ruggebruik van het paard al dan niet bereikt door samenwerking van been-, zit- en teugelhulpen, waarbij iedereen het wel eens is over het gebruik van zit-, en beenhulpen, maar nog niet overtuigd is van het gebruik van teugelhulpen daarbij. Vanuit mijn overtuiging heeft het paard van nature geen draagfunctie in de rug en gaat het verhaal van het niet gebruiken van teugelhulpen volledig op, mits er geen gewicht gedragen hoeft te worden op de rug van het paard.

Wij mensen kiezen ervoor de rug van het paard te belasten met gewicht (ons gewicht), waardoor wij van de rug van het paard een draagfunctie gaan verwachten. Deze draagfunctie wordt bereikt door het aanspannen van de lange rugspier, maar deze kunnen wij als ruiters en amazones niet aanspreken zonder het paard zijn of haar buikspieren te laten aanspannen. Nu, juist hier wordt een juiste teugelvoering uiteraard icm met de juiste been- en zithulpen onontbeerlijk! Het aanspannen van de buikspieren zorgt voor een kanteling in het bekken, waardoor de lange rugspier wordt aangespannen. Gaat het paard hierbij over de teugel, verliest men deze aanspanning aan de voorkant van de lange rugspier, waardoor er geen sprake meer is van het aanspannen van deze spier. Wanneer men hier de dosering en timing van been- en zithulpen uit het oog verliest, verliest men de aanspanning aan de achterkant van de lange rugspier, waardoor er wederom geen sprake is van aanspanning van de lange rugspier.

Kortom: Bij het belasten van een paardenrug met ruitergewicht zal er een correct samenspel moeten plaatsvinden tussen been-, zit- en teugelhulpen.

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 21:59

Bedankt voor het complete antwoord op mn vraagstuk Athlete, dat met de rug en buikspieren is nu precies hetgeen wat men in de "zelftest" kon ervaren/voelen. Daarop volgt n.l. het bewustzijn van een beter beengebruik doordat de spieren op de juiste manier aangespannen worden.

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:19

Whinnylando schreef:
Bedankt voor het complete antwoord op mn vraagstuk Athlete, dat met de rug en buikspieren is nu precies hetgeen wat men in de "zelftest" kon ervaren/voelen. Daarop volgt n.l. het bewustzijn van een beter beengebruik doordat de spieren op de juiste manier aangespannen worden.

Ja, inderdaad en wie dit gevoeld heeft, wil nooit meer iets anders voelen: een compleet durchlassig paard, dat door ontspannen aanspanning of door aanspanning verkregen ontspanning de hulpen doorlaat zodat je de hulpen bijna kunt denken en pas voor pas kunt uitmeten. Harmonie en wederzijds respect. Een fantastisch gevoel!

Whinnylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:30

Ik heb het nog maar 1 keer kunnen voelen. Wist niet wat ik meemaakte... zó apart en tegelijkertijd geweldig om zo te kunnen rijden. Het is mijn doel om met mijn huidige paard ook weer zover te komen en dat te mogen voelen.

(Maar volgens mij ben je dan wel een aantal stappen verder als alleen een paard over de rug te rijden.)

Athlete

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:45

Het correct over de rug rijden van een paard is misschien wel het allermoeilijkste dat er is. Tegelijkertijd moet dit dan wel de basis zijn van waaruit iedere ruiter en amazone dient te werken volgens mijn mening. En ja, van daaruit volgen die fantastische momenten die we koesteren en die we weer willen voelen. Intensief trainen en na afloop een tevreden blij paard naverzorgen met beide een goed gevoel is toch het allermooiste dat er bestaat?