Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Whinnylando schreef:Kijk en dan zijn we er dus met van binnenbeen naar buitenhand rijdenJe gaat niet in op het aanbieden van het paard om de binnenteugel sterker aan te nemen maar rijd dan hem van binnenbeen naar buitenhand. Dat wat de professor dan weer in de hand stellen noemt (denk ik) Het paard neemt namelijk meer druk op de binnenteugel en dat wil je niet, dat maak je dan op die manier weer gelijk. Kost wat tijd want je hebt een holle kant niet ineens bol en andersom.
Whinnylando schreef:Ik kijk niet zoveel meer naar "de moderne" wedstrijden. Wist niet dat ze daar tegenwoordig met "losse teugeltjes" rijden?
nombrado schreef:Whinnylando schreef:Ik kijk niet zoveel meer naar "de moderne" wedstrijden. Wist niet dat ze daar tegenwoordig met "losse teugeltjes" rijden?
Ik heb dit bij stallen ervaren , waar ik gestaan heb, bij GP stallen,
die dit altijd zo in de training deden
en als warming up , en als cool down.
zeker een mooi controle middel als cooldown, om te kijken of je goed bezig geweest bent als ruiter.
Citaat:Ach denkt u dat, dan moet u werkelijk nog veel dingen leren begrijpen zeker wat aangaande het rijden vanuit de zit, men leert eerst zitten en onafhankelijk te zitten wanneer men dit kan dan mag men beginnen te rijden dus van dat gaan wij hier uit dat men de hulpen onafhankelijk kan geven.
.Citaat:U beschreef het geheel anders leest u eens werkelijk door wat er staat wat u zelf geschreven heeft aub
Citaat:De benadering die u beschrijft die kent men niet in de Klassieke Dressuur, dat is waar men op uit gekomen is in de ontwikkeling van de Dressuur.
Dat met hoofd en halshouding is wat u door elkaar haalt, u haalt het rijden in het terrein en het dressuur rijden in de baan door elkaar, en dat heb ik al diverse malen proberen uit te leggen maar u begrijpt niet dat een paard op ongelijk terrein meer hoofd hals vrijheid krijgt als in de baan, in de baan vragen wij dingen van het paard, die in een bepaalde hoofd- halshouding makkelijker uit te voeren zijn en dat geef ik als ruiter aan met mijn hulpen. Wanneer ik de achterhand tot werken aanzet moet het paard zijn rug ontspannen.
De rug aan zich doet niet veel het is de lendenen die daar veel meer doen.
Citaat:Als jij de achterhand tot werken aanzet, hoort daar een bepaalde (juiste) hoofd/halshouding bij.
Whinnylando schreef:Doe de volgende test bij jezelf (meeste kennen hem denk ik al) Ga staan met je hoofd achterover in je nek en til je benen zo hoog mogelijk op, doe eventueel een poging tot lopen.
Vervolgens buig je je hoofd iets naar beneden en doe hetzelfde met je benen. Wat valt je op?
nombrado schreef:Whinnylando schreef:Doe de volgende test bij jezelf (meeste kennen hem denk ik al) Ga staan met je hoofd achterover in je nek en til je benen zo hoog mogelijk op, doe eventueel een poging tot lopen.
Vervolgens buig je je hoofd iets naar beneden en doe hetzelfde met je benen. Wat valt je op?
hm...bij mijn geen verschil....
wat bedoel je met deze oefening?
Whinnylando schreef:Dan heb jij een erg flexibele rugAls je je hoofd helemaal achterin je nek gooit kan je je benen niet zo hoog omhoog tillen als met je hoofd naar beneden. Verschil zit hem in ruggebruik.
Wil daarmee eigenlijk laten nadenken, wat is er eerder de kip of het ei. Is goed achterhand gebruik pas mogelijk door een juiste hoofdhouding of is goed achterhand gebruik nodig voor een juiste hoofdhouding.
Ik heb er geen theorie over maar bij mij werkt het samen. Het 1 kan niet zonder het ander werken. Een rug is niet ontspannen met een sterrekijker, en door de holle rug kan de achterhand niet werken. Ik krijg zo'n achterhand ook niet aan het werk door enkel aan de achterhand te werken en voor niet te begrenzen. Simpelweg omdat de gespannen rug er tussenzit.
Whinnylando schreef:Wil daarmee eigenlijk laten nadenken, wat is er eerder de kip of het ei. Is goed achterhand gebruik pas mogelijk door een juiste hoofdhouding of is goed achterhand gebruik nodig voor een juiste hoofdhouding.
.
Citaat:een goed achterhandgebruik is pas mogelijk als de draagspieren daar genoeg ontwikkeld zijn.
de hoofdhouding is voor mij niet van belang als het paard achter nog niet zo sterk is.
als een paard extreem sterrekijker is, kan dit te maken hebben met zijn bouw.
deze paarden ga ik meestal in een heel laag tempo aan het werk, laat de voorkant voor wat het is, en het halsje zakt vanzelf uiteindelijk.
ik kan als ruiter niet gaan bepalen waar het paard zijn hoofd moet houden, om zo fijn te kunnen lopen. Dit kan ook ontstaan zijn door de constante pijnprikkel die ze in de mond hebben ervaren dat ze zo zijn gaan lopen en dus verkeerde spieren hebben gebruikt en ontwikkeld.
Whinnylando schreef:Kalkoen
Leuk hoe bokt dan ook nog aan kan zetten tot hilarische situaties thuis.
Heb je post drie keer moeten lezen om het op een rijtje te zetten. Ik snap wat je bedoeld (denk ik) Maar je gaat uit van de ideale situatie neem ik aan? Een paard wat al geleerd heeft om te ontspannen in zijn rug? Want als de lijn die jij beschrijft in orde is gaat de theorie van achterhand eerst werken en juiste hoofdhouding het gevolg daarvan wel op.
Maar wat in geval van een streskip die zijn rug als een plank vastgooit met de hals er fier als een haan op?
Heb wel eens een sterrekijker gehad, was ingereden op een manege en liep na twee weken in de lessen meeDie heb ik dmv een weerstandbiedende hand geleerd zijn rug te gaan gebruiken. In stap wel te verstaan he.
Whinnylando schreef:Het paard waar ik het over heb had in de rug ook zo'n duidelijke deuk in de spieren voor het kruis. Koste idd wat tijd en geduld eerdat het zover was. Maar eenmaal in orde pakte hij de oefeningen verbazend goed op. Na een jaar was het paard compleet veranderd. En dan voornamelijk uiterlijk/spieropbouw.
Ik had de mazzel dat ik hem kon kopen toen hij nog maar 4 weken meegelopen had in de lessen. Paard heeft het uiteindelijk gebracht tot de ZZL Ned. kampioenschappen
Maar goed, we dwalen af. Ik dwing een paard niet maar vind nageven toch wel érg belangrijk in dit soort gevallen. Anders kan ik die achterhand niet bereiken.
Whinnylando schreef:Bedankt voor het complete antwoord op mn vraagstuk Athlete, dat met de rug en buikspieren is nu precies hetgeen wat men in de "zelftest" kon ervaren/voelen. Daarop volgt n.l. het bewustzijn van een beter beengebruik doordat de spieren op de juiste manier aangespannen worden.