zweep is straf en zielig ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Roziee4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 18:26

Zoiezo! heel goede forum! :)
Ik vind een zweep hartstikke handig, ik rijd dan wel met een zweep met een touwtje eraan zodat het gewoon een kriebel is...
Mijn instructrice zei wel eens tegen mij ''Pak maar eens je zweepje!''
Daar was ik het dan niet mee eens.
Als er mensen uit mijn les, manege, hard slaan met een zweep, met een leren dingetje eraan, zo'n harde, vind ik dat altijd heel erg vervelend..
Ik zeg dan altijd: ''Hee, wil je met mijn zweep rijden die is langer'' dat doe ik dan zodat het niet zo hard is, dan kan je ook niet hard slaan.
Lang verhaal :)

xxxGinoxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-12 19:42

ik heb een jong paard (van 5) dat het soms echt kan uithangen en dan begint ie gewoon gevaarlijk te worden (voor mij, voor zichzelf en voor de anderen in de piste). als ik erin slaag er op te blijven zitten, pak ik m'n teugels in één hand en geef ik er een 'goei mot' op. (Dit doe ik niet vaak, 'tis nit dat ik mijn paard mishandel ofzo)

maar soms is hij gewoon lui en geef ik gewoon een tik, niet meer.
ps.: ik rij met een dressuurzweep

Sharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:34

Ik zie een zweep niet als strafmiddel, maar als hulp. Met rijden gebruik ik het om dingen duidelijker te maken. Maar ik geef ook wel eens een tik. Dat is dan geen straf, maar een hulp zodat ze reageert. Ik zie het niet echt als straf maar als hulpmiddel dus :j

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:37

xxxGinoxxx schreef:
ik heb een jong paard (van 5) dat het soms echt kan uithangen en dan begint ie gewoon gevaarlijk te worden (voor mij, voor zichzelf en voor de anderen in de piste). als ik erin slaag er op te blijven zitten, pak ik m'n teugels in één hand en geef ik er een 'goei mot' op. (Dit doe ik niet vaak, 'tis nit dat ik mijn paard mishandel ofzo)

maar soms is hij gewoon lui en geef ik gewoon een tik, niet meer.
ps.: ik rij met een dressuurzweep

Met als verwachting dat hij de volgende keer wel braaf nis? Tsjeeh wat logisch...

Ik gebruik geen zweep, ik gebruik een Carrot Stick, dat is het verlengde van mijn arm en het begint altijd met het paard leren dat het NIET eng is.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:38

ja de zweep is een hulp middel meer niet. ja om een correctie toe te passen kan ook maar vaak is het dan ter verduidelijking van een hulp.

xDreamerx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 12:39

Een zweep moet je NOOIT gebruiken om straf te geven. Straffen door middel van pijn is nooit een goede zaak en zeker niet effectief. Een zweep is een verlening van je arm bij bijvoorbeeld werk aan de hand, dus dan geef je hulpen door te wijzen of door aan te raken. Onder het zadel is kan je met een zweep een concrete hulp geven, dus ter verduidelijking, maar dat moet ook aantikken zijn, geen slaan.

Nassy1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 20:05

Een zweep gebruik je als aanwijsstok, verlengstuk van je arm. Je wijst er als het ware mee aan op de plek waar je je paard wilt corrigeren of je geeft hem een zacht tikje als hij niet reageert op je been. Een zweep is NOOIT om te slaan.

AnOk97

Re: zweep is straf en zielig ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:07

Ik rij bijna altijd met zweep. maar dat is meer voor het geval dat ik hem een klein tikje bij moet geven. maar ik gebruik hem ook niet heel vaak. ik vind het dan ook niet heel erg zielig. als je ze maar niet te hard slaat..

bellabeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 08:50

nee ik vind niet dat de zweep zielig is,
wel als deze verkeerd gebruikt wordt.

ik zelf hoef niet zonder zweep te gaan rijden want dan gaat hij in de eerste de beste hoek stil staan en krijg ik hem daar niet meer uit.
heb ik de zweep alleen maar bij me loopt hij gewoon door en gaat hij niet stil staan in de hoeken

blackpromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 15:22

zolang een zweep goed gebruikt wordt is hij niet zielig.

oneside

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 13:23

Nee hoor. :n

Het is het gebruik achter de zweep wat slecht of goed kan zijn.

Mijke_18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:32

Zweep is niet zielig. Is gewoon een hulpmiddel, alleen moet je hem goed en consequent gebruiken.

Paisano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 16:35

saskiakefie schreef:
Ik gebruik een zweep niet om te straffen, maar om te:

-Aanwijzingen te geven
-Corrigeren
-Motiveren

Mee eens! :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-12 21:20

En toch, de dominante tuthola uithangen doet mijn vzp maar lekker op het land, niet als ik erop zit.

maximexfleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 17:01

Ik vind de zweep echt niet zielig, je moet hem gewoon goed gebruiken en dus niet gaan slaan enzo, maar je kan er daardoor misschien wel voor zorgen dat je paardje beter luistert, dat is juist goed

Kirsie99

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:50

Als je de zweep goed en consequent gebruikt zonder hard te slaan dan is het goed vind ik. Als hulp is het goed, als straf niet. Zoals al gezegt is één tikje met de zweep beter dan 10 keer porren met je sporen. Als je ze zweep gebruikt om je paard te motiveren en aan te sporen ben ik er zelf een voorstander van. Ik corrigeer mijn paard ook wel eens maar niet te hard want ik geloof niet in het paard straffen door middel van pijn. Meestal werkt dit averechts want het paard wordt er gespannen en angstig van.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 19:57

Een zweep is echt wel om te slaan hoor. Een jonge hengst hoeft niet te denken dat ik hem er mee ga kriebelen als hij tegen me op staat te steigeren. Wat een geitenwollensokken reacties hier zeg.
Een zweep kun je voor 1001 dingen gebruiken. Van verlengde van je arm, clickerspeelgoed tot een consequente tot hier en niet verder stok. Het is niet het ding, maar hoe je hem gebruikt.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:01

Echt wel. Of een paardje dat heeft geleerd dat ie met bokken onder werk uit kan komen.
Uiteraard werd ze vandaag ook de hemel in georesen toen ze wel braaf was :j

anniekasaur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 10:58

Ik vind een zweep niet zielig, zolang je het goed gebruikt, maar dat is met alles zo.
Oke, soms denk ik ook wel van "Goh, arm paard." als ik iemand zie slaan met de zweep, maar alleen als ze erop los zitten te rammen.

Ik gebruik mijn zweep ook om te corrigeren en aanwijzen.

Natuurlijk ligt het er ook nog aan welke situatie, een paard mag niet over je heen lopen en zelf de leider worden, vind ik.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:02

Pentax schreef:
Een zweep is echt wel om te slaan hoor. Een jonge hengst hoeft niet te denken dat ik hem er mee ga kriebelen als hij tegen me op staat te steigeren. Wat een geitenwollensokken reacties hier zeg.
Een zweep kun je voor 1001 dingen gebruiken. Van verlengde van je arm, clickerspeelgoed tot een consequente tot hier en niet verder stok. Het is niet het ding, maar hoe je hem gebruikt.

Agree!

Ik rij zelf zonder zweep, pak hem er heel soms bij, heb hem nu niet nodig, paard is zeer goed aan het been, niet vervelend, o.i.d.

Zweep is niet erg, mits correct gebruikt (juiste moment met een duidelijk doel)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 11:05

Vaak neem ik ook een zweepje mee met rijden. Ik gebruik 'm dan om bij het wijken bijvoorbeeld aan te geven dat hij zijn kont moet meenemen enzo.
Ik sla niet met de zweep op een enkele keer na. Mijn paard heeft wel eens de neiging om iets te veel richting het hek van de bak te lopen. Meestal heb ik hem al duidelijk terug op mijn been, maar het was pas geleden een beetje aan het klieren en ging toen hard op het hek af. Toen heb ik hem een tik gegeven op zijn schouder, maar was ik helaas te laat en heb ik dus lekker mijn been opgehaald aan het hek. Maar dat zijn dan ook de enige momenten dat ik op die manier de zweep gebruik. En dit was ook duidelijk eenmalig even hard optreden, want hij is er zelf denk ik ook genoeg van geschrokken dat hij het daarna niet meer heeft gedaan.

itsme23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-12 14:30

Het ligt er natuurlijk aan hoe jij je zweepje gebruikt. Als je je paard gewoon corrigeert op bepaalde dingen is het zeker geen straf en ook niet zielig.

Neleh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 13:29

Een zweep is niet zielig.
Je kunt er een paard mee straffen, maar één tik is beter dan een uur met je sporen zitten te porren.

Arent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 00:34

ik heb de proef op de som genomen: een klap(je) met een (fiberglas)zweep doet beduidend meer zeer dan een harde por met een spoor, even voor de vergelijking die regelmatig hierboven wordt gemaakt. (ik heb mijzef laten schoppen met een spoor, ja! en slaan met een zweep, puur om te weten wat het inhoudt. zweepslag kon ik nog dagenlang voelen)

desalniettemin sluit ik mij natuurlijk volledig aan bij bovenstaande herhaalde opmerking: consequent juist gebruik, toucheren, etc
(btw:corrigeren is een schattig woord voor 'straffen binnen ramen van redelijkheid?')

roomsxzara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 17:52

maai_ke schreef:
Ik vind een zweep niet per definitie zielig, een paard gaat niet uit zichzelf voor je werken.
Het betekent natuurlijk niet dat je maar als een wilde moet gaan slaan omdat hij niet luistert.
Maar een corrigerende tik of een hulpje om hem wakker te maken, daar is naar mijn idee niks mis mee.
De mensen die de zweep zielig vinden rijden vaak zelf of met sporen of trekken ontzettend in de mond van hun paard, dat vind ik pas zielig. ;)

daar ben ik het helemaal mee eens,
een paard een tikje bij geven, of een corrigerend tikje geven is niks mis mee, maar slaan met je zweep, nee dankjewel! ;)