Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:27

Ok ik begrijp nu de verschillen beter en kan mij er ook wel in vinden.
Is er overigens ook verschil tussen barokdressuur en klassiekdressuur

Ik heb overigens, zoals gezegd, hier eens flink rondgesurfd (in zweden dus) om te kijken waar les werd gegeven, maar het viel mij op dat veel instructeurs hier aangeven dat ze les geven in AR en KR en noemen vervolgens namen als Banderup en Anja Beran in hetzelfde lijstje (anja deed toch KR?), soms ook nog met de toevoeging Barok rijden, Centered rijden en wellicht nog een portie Horsemanship ertegen aan.
Je zou van minder het spoor bijster raken.

*edit* Nog een vraag... als fervent bitloosrijder...
Is het mogelijk om bitloos goed te rijden vlgs KR in jullie opinie?

Nog een extra vraag...
Onder slechte omstandigheden (maandenlang ijs, ongelijke bodem, sneeuw en gladheid) wil ik toch graag iets doen met de paarden. Werk aan de hand in stap vlgs AR was een leuke optie (en hield weinig risico in gezien het op het stukje voor de stal kon). Maar als ik daar nu vanaf moet stappen... wat dan?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 29-01-11 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-11 11:29

Inderdaad Annelies, en die mening deel ik tegenwoording helemaal. Nu heb ik dus al een antwoord op het klassieke gekregen maar ik ben gewoon heel erg benieuwd waarom academisch zo goed is? Voor de mensen die dus nog steeds helemaal academisch rijden. Maar misschien moet ik daar wat instructeurs in het hele land over mailen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:33

Citaat:

Kent u de geschiedenis? Dan weet u dat er episodes geweest zijn Romaanse invloed,Barokke invloed, zo is dat bij de dressuur ook zo geweest, dus de Barokke dressuur is blijven staan en niet verder ontwikkeld zoals wat wij nu noemen Klassieke Dressuur de AK is in de tijd van de Barokkedressuur blijven staan(ridders en edelmannen).

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:39

@Professor: ik ben niet van mening dat ik tegenstrijdigheden verkondig, eerder dat ik bepaalde gedachtensprongen maak en dat ik die niet duidelijk kan overbrengen. De basis van de klassieke dressuur ligt nou eenmaal in het gymnastiseren van paarden dmv oefeningen.

Verder heb ik dat van de absolute oprichting uit een van de 'kernboeken' van de klassieke leer, ik zou even moeten nalezen wie en waar het staat. Juist omdat het mij ook zo opviel, dat er ineens wel over een absolute oprichting werd gesproken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 11:51

Een klassiek boek zoals door Paul Plinzner geschreven met behulp van de aantekeningen van Gustav Steinbrecht beschrijft de Absolute en Relatieve oprichting.
In het Duits Beizäumung is het meer oprichten van de hals, in het Nederlands de opwaartse buiging van de hals, Frans le relèvement de l´encolure.
Absoluut is nooit goed, relatief is dat wel.
Klassieke Dressuur word alles van achter naar voren verkregen nooit met de hand gedwongen.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:01

Professor schreef:
Moll schreef:
waarom de croup, ten eerste is het me zo geleerd zodat de bekken iets kantelen, en het achter been wat versnelt, en zoals u beschrijft vertraag ik het voor been met de teugel

Kantelt het bekken niet eerst wanneer het achterbeen meer onder de massa grijpt?
Mij is geleerd wanneer men op de croup toucheerd de achterhand juist omhoog komt.

dat zegt u nu, en bij rommige paarden gebeurt dat ook, andere weer net bij de paarden die om hoog komen toucheer ik ze even op de staart wortel.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:03

Professor schreef:
Citaat:

Kent u de geschiedenis? Dan weet u dat er episodes geweest zijn Romaanse invloed,Barokke invloed, zo is dat bij de dressuur ook zo geweest, dus de Barokke dressuur is blijven staan en niet verder ontwikkeld zoals wat wij nu noemen Klassieke Dressuur de AK is in de tijd van de Barokkedressuur blijven staan(ridders en edelmannen).

Is AR dan vergelijkbaar met barokdressuur of begrijp ik het nu weer verkeerd?
Of wat bedoelt u met AK?
Laatst bijgewerkt door liljebo op 29-01-11 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:08

Citaat:
dat zegt u nu, en bij rommige paarden gebeurt dat ook, andere weer net bij de paarden die om hoog komen toucheer ik ze even op de staart wortel.

Wat gebeurt er werkelijk wanneer u daar toucheert????
En wat heeft het voor aanvullende waarde wanneer ik het paard berij????
Dat zijn de vragen die ik stel, waarom om erover na te denken, waarom ik als africhter iets doe het ook "verlichtend" voor het rijden moet zijn.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:10

liljebo schreef:
Is AK dan vergelijkbaar met barokdressuur of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Juist.
Het is terug gaan in de tijd, en een grote stap ontwikkeling weglaten.
AK is werken op de plaats, dus met weinig voorwaartsbeweging, Klassiek werkt met voorwaarts en Schwung. Om het beknopt uit te drukken.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:11

quadripes schreef:
ik zeg hetzelfde, professor, als u: het paard neemt in de levade met relatieve oprichting, het gehele gewicht op de achterhand. Echter, de ruiter dient in de levade het paard wel degelijk met de hand te ondersteunen. Dit laatste (= het ondersteunen met de hand) noemt men absolute oprichting en kan alleen in die oefening als correct toegepast gezien worden vlgs de klassieke leer.

dit ben ik niet met u eens, als ik me paard in de Pessade vroeg, was de hand vrij van eenige weestand nog aanleuning op het moment dat het paard omhoog kwam en op de achtebenen ging staan, en de oprichting aanwezig was en bleef.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:20

Citaat:
dit ben ik niet met u eens, als ik me paard in de Pessade vroeg, was de hand vrij van eenige weestand nog aanleuning op het moment dat het paard omhoog kwam en op de achtebenen ging staan, en de oprichting aanwezig was en bleef.

Denk dat u dit niet begrepen heeft, er werd geschreven dat de Levade een Absolute oprichting heeft door middel van de hand, daar bent u en ik het niet mee eens.
De pessade word kijkt u naar het Cadre Noir met de hand ingezet, dit is de bewuste Pessade. U werkt aan de Levade de tussen fase is een Pessade een nog niet correcte Levade, daarbij werkt u naar het princiepe van de Klassieke School en zet het paard op de achterhand uit een Piaffe door een weerstandgevende hand die wanneer het paard zich "zet" direct overgaat in een nagevende hand.
Dat is ok, maar er werd hier beweert dat dat in de Levade een weerstandbiedende hand blijft, wat klassiek niet juist is.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:23

ok, ik ga het nog eens nalezen, ik kan hier nu geen zinnig antwoord op geven. (mbt absolute oprichting tijdens de levade) Ik heb NIET geschreven dat de levade werd VERKREGEN door absolute oprichting. Slechts dat deze absolute oprichting TIJDENS de levade nodig is.

maar, vlgs mij verzanden we nu weer in een discussie met oefeningen die voor de meeste paarden en ruiters niet 'Im Frage' zijn.

Als je een paard daadwerkelijk wilt verbeteren, moet je rijden, rijden en nog eens rijden. En niet de zijgangen als uitgangspunt nemen, maar ook juist het nut van overgangen, voltes en lange lijnen rijden inzien. En dat gebeurt niet in de AR, daar worden de zijgangen en overbuigingen als belangrijkste trainingspunt genomen. Ik denk dat ze daarin een grote misstap begaan, omdat ze het paard niet in kracht en in zijn natuurlijke voorwaartse drang trainen. Althans, dat is wat ik ervan heb gezien.

En het blijft moeilijk om dingen zo op te schrijven, dat het precies weergeeft van wat ik bedoel. Het is moeilijk om op elke nuance precies in te gaan. Verder denk ik dat discussieren op internet niet veel zin heeft. Mensen moeten in de praktijk leren. En je kunt wel gaan discussieren over verzameling en 'op de achterhand', maar als je dat zelf allemaal niet hebt meegemaakt, zoals het hoort, dan is het sowieso een lege discussie. Niet gestoeld op eigen waarneming en ervaring, maar een heen en weer gooien van termen.

Als je nooit een klassiek opgeleid paard hebt bezeten en nooit hebt gevoeld hoe een paard loopt, dat goed over de rug beweegt en vanzelf nageeflijk wordt (de reden waarom mensen met AR gaan beginnen), dan weet je ook niet wat goed en wat niet goed is. En daar ligt het probleem, denk ik. En dan kun je je alleen maar baseren op uiterlijke dingen, zoals: ja maar ze doen wel alle oefeningen. Terwijl dat niet aan 'de juistheid van de opleiding van het paard' hoeft te liggen. Want de oefeningen an sich zijn namelijk niet moeilijk aan te leren.

Maar goed, ik merk nu al weer, dat ik, door dit te schrijven, juist erg ongenuanceerd schrijf, over een onderwerp dat zo complex is, dat je niet genoeg zult hebben aan een paar regels, zelfs niet aan een boek van een paar honderd blz. De rijkunst is geen 'zwart-wit' verhaal, het is iets dat je alleen maar kunt leren door het te doen, door een goede leermeester te nemen en je moet je hele leven leren en dan weet je het nog niet.

Rijkunst is in mijn ogen niet hetzelfde als een paard wat oefeningen aanleren. Het ligt veel dieper: het is een oprecht respect en ontzag voor het paard, dat zich uit in een harmonie tussen ruiter en paard en een vanzelfsprekendheid die daaruit moet voortkomen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:29

Denk dat het verschil van AR vs Klassiek is:
Bij AR lopen de paarden, bij Klassiek gaan de paarden.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:33

Professor schreef:
Citaat:

Denk dat u dit niet begrepen heeft, er werd geschreven dat de Levade een Absolute oprichting heeft door middel van de hand, daar bent u en ik het niet mee eens.
De pessade word kijkt u naar het Cadre Noir met de hand ingezet, dit is de bewuste Pessade. U werkt aan de Levade de tussen fase is een Pessade een nog niet correcte Levade, daarbij werkt u naar het princiepe van de Klassieke School en zet het paard op de achterhand uit een Piaffe door een weerstandgevende hand die wanneer het paard zich "zet" direct overgaat in een nagevende hand.
Dat is ok, maar er werd hier beweert dat dat in de Levade een weerstandbiedende hand blijft, wat klassiek niet juist is.

ja dat doe ik inderdaad zo, en ja dat bedoel ik dus :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:42

Professor schreef:
liljebo schreef:
Is AK dan vergelijkbaar met barokdressuur of begrijp ik het nu weer verkeerd?

Juist.
Het is terug gaan in de tijd, en een grote stap ontwikkeling weglaten.
AK is werken op de plaats, dus met weinig voorwaartsbeweging, Klassiek werkt met voorwaarts en Schwung. Om het beknopt uit te drukken.

Ok zeer helder

Even een herhaling van mijn vraag omtrent bitloos...
In het AR wordt gezegd dat het prima bitloos uit te voeren valt.

Hoe zit dat met KR?
Hoe denken de mensen in deze vorm van rijden over bitloos, mogelijkheden en beperkingen?
(de veel gebruikte term 'verfijning' op bokt, zegt mij in deze niet zo veel. Dat begrip blijkt onder de boktmensen nogal breed te zijn, gezien het zelfs wordt gebruikt bij verklaring van bit bij een groene shet bv)

quadripes

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:47

mijn ervaring is dat bitloos op zich geen probleem hoeft te zijn, want nageeflijkheid heeft niets met het bit te maken. maar je krijgt nooit een fijngevoelig contact met het paard.

het contact met een trensbit is zo gevoelig, dat als je het correct gebruikt, dus niet om een paard te laten nageven, maar om het contact te onderhouden, dat je precies kunt voelen in je hand hoe het met het lijf gesteld is. en daardoor veel sneller kunt reageren in het onderhouden danwel herstellen van het juiste contact.

helaas zie je dat bitloze hoofdstellen ontworpen worden op het idee dat je met het bit stuurt en een paard nageeflijk rijdt, ipv dat nageeflijkheid en contact vanuit het achterbeen komen. in die zin vind ik het dus geen optie, omdat het met 'wijken voor druk' werkt. Terwijl ik graag wil dat mijn paard 'druk neemt'. Ja, weer zo'n term die verkeerd kan worden uitgelegd: maar ik wil dat een paard aanleuning neemt, omdat dat de verbinding tussen hand en achterbeen weergeeft. bij een paard dat heeft geleerd te wijken voor druk (bijv op de neus), zal er altijd een 'achter de teugel gaand' paard ontstaan, omdat het dan niet van achteren naar voren wordt gereden maar andersom. Althans, in mijn beleving.

meerhofh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:51

quadripes schreef:
Als je een paard daadwerkelijk wilt verbeteren, moet je rijden, rijden en nog eens rijden. En niet de zijgangen als uitgangspunt nemen, maar ook juist het nut van overgangen, voltes en lange lijnen rijden inzien. En dat gebeurt niet in de AR, daar worden de zijgangen en overbuigingen als belangrijkste trainingspunt genomen. Ik denk dat ze daarin een grote misstap begaan, omdat ze het paard niet in kracht en in zijn natuurlijke voorwaartse drang trainen. Althans, dat is wat ik ervan heb gezien.

Als je nooit een klassiek opgeleid paard hebt bezeten en nooit hebt gevoeld hoe een paard loopt, dat goed over de rug beweegt en vanzelf nageeflijk wordt (de reden waarom mensen met AR gaan beginnen), dan weet je ook niet wat goed en wat niet goed is. En daar ligt het probleem, denk ik. En dan kun je je alleen maar baseren op uiterlijke dingen, zoals: ja maar ze doen wel alle oefeningen. Terwijl dat niet aan 'de juistheid van de opleiding van het paard' hoeft te liggen. Want de oefeningen an sich zijn namelijk niet moeilijk aan te leren.

Mee eens, mijn paard heeft na 1,5 jaar AR nog steeds erg weinig kracht en mist voorwaartse drang. Door de overbuiging heeft ze nooit haar balans kunnen vinden en bleef het rommelig. Omdat ze haar balans niet had, had ze ook geen looplust.
Nu heb ik 1,5 maand Klassiek les en loopt ze al meer in balans dan na 1,5 jaar AR! ze zoekt zelf de aanleuning op en ontspant. dat heb ik met AR nooit zo gevoeld.

De reden voor mij om destijds aan AR te beginnen was dat het mij zoveel beter leek dan wat ik geleerd heb op maneges en loslopende instructeurs... En dat was het ook. De AR is logisch en rustig opgebouwd voor mensen die altijd geleerd hebben op de 'kop in de krul en lopen' manier. Dan geeft AR een sterke verbetering bij het paard. Maar ik zie nu de tekortkomingen van de AR en vind dat in bovenstaande quote goed verwoord.

Toch een leerzaam topic dit :D!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 12:57

Citaat:
mijn ervaring is dat bitloos op zich geen probleem hoeft te zijn, want nageeflijkheid heeft niets met het bit te maken. maar je krijgt nooit een fijngevoelig contact met het paard.

Nageeflijkheid, daarbij bedoelt u toch niet mee het nageven van de nek en de kaak?
Dit woord word nl te pas en te onpas benut.
Nageeflijkheid = Durchlässigkeit = Légèreté.
Dus in alle spieren gewrichten en het doorlaten van alle hulpen, van achter naar voor en omgekeerd van links naar rechts en omgekeerd.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:01

ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.

Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.

Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken :D - ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken :+

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:12

Nu mijn reactie op bitloos.
Denk dat het enige verschil is dat het bit op de onderkaak werkt, en dat bitloos op de bovenkaak werkt.
Zelf is het van paard tot paard verschillende of men hetzelfde kan bereiken.
Er zijn tallose paarden die ik zelf bitloos Klassiek gereden heb omdat zij of door blessures of problemen met de mond hadden.
Het nadeel van bitloos is, de reaktie tijd, de druk op het neusbeen geeft eerst een reaktie in de nek dan in de mond, een bit geeft eerst een reaktie op de onderkaak en daarna op de nek.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:23

quadripes schreef:
ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.

Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.

Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken :D - ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken :+

ik denk dat dat we hier een punt hebben, ik wil ook aan leuning echter leer ik de paarden wel wijken voor druk dus ook zo met de weerstand biedende hand, en toch wil ik aanleuning, op teugel gewicht, ik wil infeite met stokjes rijden maar geen gram meer in de hand hebben dan het gewicht van de teugel, elke gram meer is op het 5e been lopen, en ja je heb bepaalde werk druk met namen in de jonge paarden, echter naar mate de opleiding voorderderd en de ruiter gaat werken aan de feinabstemung, zal de werk druk dus naar teugelgewicht.
het is de hand van de ruiter die niet genoeg mee gaan in de beweging van het paard die er voorzorgt dat het paard de hand niet durft te volgen en dus aan te nemen, dit zie ik veel terug bij beginnende les klanten.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:40

De hand meegaan in de beweging, of de hand laat de beweging eruit?
Het is toch de hand moet onafhankelijk werken, dus onafhankelijk van de beweging?

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 13:46

je moet oppassen dat je geen 'passieve hand' krijgt... ik denk dat de hand de beweging als het ware moet laten doorvloeien naar voren, zonder dat je de voorwaartse drang tegenhoudt, maar hij moet de beweging en het paard tegelijkertijd wel 'begrenzen' en daarmee een zekere verbinding scheppen.

dus ik denk dat de hand de beweging eruit laat, om met Professor te spreken. Als je altijd in de beweging meegaat, krijg je een passieve hand, dus geen verbinding.

echter om het paard in eerste instantie te leren vwnw te lopen, moet je wel beginnen met de hand die de beweging volgt... maar snel daarna krijg je een wisselwerking

en Moll, met jonge paarden denk ik dat je inderdaad ook wat meer vanuit de ondersteuning moet werken... jeetje wat is dit lastig onder woorden te brengen...

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:01

Citaat:
en Moll, met jonge paarden denk ik dat je inderdaad ook wat meer vanuit de ondersteuning moet werken... jeetje wat is dit lastig onder woorden te brengen...

Is het niet makkelijker te zeggen dat de aanleuning bij jonge paarden nog niet constant licht is dat men er naar toewerkt, maar aangezien een jong paard nog niet bevestigd is in de wisselende gewichtsverdeling die wij vragen aan paarden in de dressuur daardoor de aanleuning bij jonge paarden iets meer gewicht in de hand tot gevolg heeft dan een beleerd paard.

Dan de ophouding die gegeven word door tegen een weerstand biedende hand te drijven, heeft het gevolg dat de energie die naar voren gaat terug geleid word naar de achterbenen, een ophouding eindigd altijd met nageven van de hand (het laten sluiten van de mond en dus de energie er weer uit laten vloeien) dus eerst geeft het paard na daarna de ruiter.
Zouden wij dat niet doen dan word het trekken, wat wij helaas zien bij de zg topruiters van tegenwoordig daar is geen enkele vorm van nageven te bespeuren.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 14:16

quadripes schreef:

Dit vind ik heel mooi omschreven.

En inderdaad is "nageeflijkheid" een veel complexer begrip, dan gedacht wordt.