Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:Ok ik begrijp nu de verschillen beter en kan mij er ook wel in vinden.
Is er overigens ook verschil tussen barokdressuur en klassiekdressuur
Professor schreef:Moll schreef:waarom de croup, ten eerste is het me zo geleerd zodat de bekken iets kantelen, en het achter been wat versnelt, en zoals u beschrijft vertraag ik het voor been met de teugel
Kantelt het bekken niet eerst wanneer het achterbeen meer onder de massa grijpt?
Mij is geleerd wanneer men op de croup toucheerd de achterhand juist omhoog komt.
Professor schreef:Citaat:Ok ik begrijp nu de verschillen beter en kan mij er ook wel in vinden.
Is er overigens ook verschil tussen barokdressuur en klassiekdressuur
Kent u de geschiedenis? Dan weet u dat er episodes geweest zijn Romaanse invloed,Barokke invloed, zo is dat bij de dressuur ook zo geweest, dus de Barokke dressuur is blijven staan en niet verder ontwikkeld zoals wat wij nu noemen Klassieke Dressuur de AK is in de tijd van de Barokkedressuur blijven staan(ridders en edelmannen).
Citaat:dat zegt u nu, en bij rommige paarden gebeurt dat ook, andere weer net bij de paarden die om hoog komen toucheer ik ze even op de staart wortel.
liljebo schreef:Is AK dan vergelijkbaar met barokdressuur of begrijp ik het nu weer verkeerd?
quadripes schreef:ik zeg hetzelfde, professor, als u: het paard neemt in de levade met relatieve oprichting, het gehele gewicht op de achterhand. Echter, de ruiter dient in de levade het paard wel degelijk met de hand te ondersteunen. Dit laatste (= het ondersteunen met de hand) noemt men absolute oprichting en kan alleen in die oefening als correct toegepast gezien worden vlgs de klassieke leer.
Citaat:dit ben ik niet met u eens, als ik me paard in de Pessade vroeg, was de hand vrij van eenige weestand nog aanleuning op het moment dat het paard omhoog kwam en op de achtebenen ging staan, en de oprichting aanwezig was en bleef.
Professor schreef:Citaat:dit ben ik niet met u eens, als ik me paard in de Pessade vroeg, was de hand vrij van eenige weestand nog aanleuning op het moment dat het paard omhoog kwam en op de achtebenen ging staan, en de oprichting aanwezig was en bleef.
Denk dat u dit niet begrepen heeft, er werd geschreven dat de Levade een Absolute oprichting heeft door middel van de hand, daar bent u en ik het niet mee eens.
De pessade word kijkt u naar het Cadre Noir met de hand ingezet, dit is de bewuste Pessade. U werkt aan de Levade de tussen fase is een Pessade een nog niet correcte Levade, daarbij werkt u naar het princiepe van de Klassieke School en zet het paard op de achterhand uit een Piaffe door een weerstandgevende hand die wanneer het paard zich "zet" direct overgaat in een nagevende hand.
Dat is ok, maar er werd hier beweert dat dat in de Levade een weerstandbiedende hand blijft, wat klassiek niet juist is.
Professor schreef:liljebo schreef:Is AK dan vergelijkbaar met barokdressuur of begrijp ik het nu weer verkeerd?
Juist.
Het is terug gaan in de tijd, en een grote stap ontwikkeling weglaten.
AK is werken op de plaats, dus met weinig voorwaartsbeweging, Klassiek werkt met voorwaarts en Schwung. Om het beknopt uit te drukken.
quadripes schreef:Als je een paard daadwerkelijk wilt verbeteren, moet je rijden, rijden en nog eens rijden. En niet de zijgangen als uitgangspunt nemen, maar ook juist het nut van overgangen, voltes en lange lijnen rijden inzien. En dat gebeurt niet in de AR, daar worden de zijgangen en overbuigingen als belangrijkste trainingspunt genomen. Ik denk dat ze daarin een grote misstap begaan, omdat ze het paard niet in kracht en in zijn natuurlijke voorwaartse drang trainen. Althans, dat is wat ik ervan heb gezien.
Als je nooit een klassiek opgeleid paard hebt bezeten en nooit hebt gevoeld hoe een paard loopt, dat goed over de rug beweegt en vanzelf nageeflijk wordt (de reden waarom mensen met AR gaan beginnen), dan weet je ook niet wat goed en wat niet goed is. En daar ligt het probleem, denk ik. En dan kun je je alleen maar baseren op uiterlijke dingen, zoals: ja maar ze doen wel alle oefeningen. Terwijl dat niet aan 'de juistheid van de opleiding van het paard' hoeft te liggen. Want de oefeningen an sich zijn namelijk niet moeilijk aan te leren.
Citaat:mijn ervaring is dat bitloos op zich geen probleem hoeft te zijn, want nageeflijkheid heeft niets met het bit te maken. maar je krijgt nooit een fijngevoelig contact met het paard.
quadripes schreef:ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.
Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.
Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken- ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken
Citaat:en Moll, met jonge paarden denk ik dat je inderdaad ook wat meer vanuit de ondersteuning moet werken... jeetje wat is dit lastig onder woorden te brengen...
quadripes schreef:ik b edoel Durchlaessigkeit in feite. Waarbij het paard kaak en nek volkomen ontspant en het hele lijf doorswingt. Echter, dit punt zul je pas bereiken als je een paard hebt, dat op enig moment dit ook daadwerkelijk helemaal kan doen. Dus moet eerst aan alle andere basisvoorwaarden moeten worden voldaan: ontspanning, balans, rechtgerichtheid, verzameling enz. De graad van verzameling hangt dan natuurlijk weer af van de graad van africhting enz.
Nageeflijkheid is een veel complexer begrip dan mensen denken, daarom mag dit nooit worden afgedwongen met een bit of hoofdstel of kaptoom, maar moet dit uit het paard zelf ontstaan.
Alweer, een lastig onderwerp om dit even in woorden op te schrijven... ik vind het trouwens wel een goede gedachtenoefening om er eens gedwongen toe te worden hierover te schrijven en dus na te denken- ware het niet dat ik eigenlijk aan mijn hoofdstuk 5 van mijn PhD thesis moet werken