TEGEN bitloos rijden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 17:54

Ik ben niet voor het bitloos rijden. Waarom: het is een trend geworden die ik bij sommige mensen in gevaarlijke situaties vindt lijden.
Er is naar mijn idee te weinig echt goed les in het bitloos werken. Veel mensen zeggen op fora: "probeer eens bitloos" maar in mijn ogen is bitloos proberen al een gevaarlijke situatie. Ik vind dat (ook met rijden met bit, maar ik heb het over paarden die 100% bit geschoold zijn) je een hoop vooraf moet doen voordat je zonder bit kan gaan rijden. Je paard krijg immers heel andere drukpunten.

Dat bitloos meer natuurlijker is, is iets waar je je vraagtekens bij kan zetten. Want waarom natuurlijker gaan rijden als rijden in principe al onnatuurlijk is. En daarbij: moet je je paard ook op de natuurlijke manier 'kop in de lucht' gaan rijden wanneer je bitloos gaat. Het antwoord daarop is nee. Dressuur blijft je basis. En dan hoef je nog niet eens een B proefje te kunnen rijden, maar je algemene balans van je paard blijft de basis, zelfde met de aanleuning en je stuur.

Ik ben bang dat de trend bitloos gepaard gaat (helaas) met veel onkunde en hierdoor gevaar in de hand werkt. Zelfde dat bitloos al bijna gelijk staat aan zadelloos, waar toch bijna iedere volwassenen die in de paarden zit moet weten dat dit helemaal slecht is voor je paard!

Nee, daarom ben ik niet automatisch voor het bitloos rijden en blijf ik nog lekker rijden met bit.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:01

Waarom is bitloos gevaarlijker dan mét bit in jouw ogen?

En hoezo is bitloos gelijk aan zadelloos :?

Oja alle bitlozen rijden in berenvelletjes op hun paard en wonen in grotten :+
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 06-02-11 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

paschja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:07

Karlijnxxx schreef:
Ik vind dat (ook met rijden met bit, maar ik heb het over paarden die 100% bit geschoold zijn) je een hoop vooraf moet doen voordat je zonder bit kan gaan rijden. Je paard krijg immers heel andere drukpunten.

Dat bitloos meer natuurlijker is, is iets waar je je vraagtekens bij kan zetten. Want waarom natuurlijker gaan rijden als rijden in principe al onnatuurlijk is.

Ik begrijp je punt niet helemaal...?
Mijn paard ging toch in één keer van 100% bit naar bitloos (cross rope bridle) en pakte dit uitstekend op. Het kan dus wel... (alleen niet bij ieder paard, dat zal van zijn/ haar scholing en of ervaringen afhangen)
De andere stelling is mij een beetje te kort door de bocht... Als je je paard één keer slaat, maakt het dan niet meer uit hoeveel klappen er daarna volgen? Wanneer ik in een vervuilende auto rijdt, kies ik toch voor een model dat het minst vervuild, ook al ben ik vervuilend bezig :+

Arabesk

Re: TEGEN bitloos rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:10

Inderdaad we hadden het nonargument 'rijden is niet natuurlijk' al op de mesthoop geschoven. Want als we zo gaan redeneren kan je ook wel stellen 'omdat paardrijden neit natuurlijk is, ga ik geen hooi meer voeren en geef ik mijn paard hamburgers te eten'

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 18:16

Het gaat erom dat als je er dan toch op gaat zitten, je dat kunt doen met willekeurig welk middel om het onder controle te houden. En zonder controle ben je een gevaar voor anderen. Maar die controle hoeft op zich niet van een bit te komen.
Maar er is geen enkele reden om an te nemen dat iets natuurlijker is dan het ander. Paardrijden is op zich iets waar een paard zich aan moet onderwerpen (en dat bedoel ik niet in de zin van dwang, maar in de zin van acceptatie) en we zoeken naar een samenwerking, maar dat kan net zo goed met bit dan zonder, zolang je het middel dat je gebruikt, maar correct gebruikt, zodat het zo comfortabel mogelijk is. En het is niet zo dat een neusriem op zich meteen al comfortabeler is dan een bit.
Het ligt geheel aan de handen van de ruiter hoe het overkomt.

Ik begrijp dat iemand die geen ervaring heeft met bitloos kan zien hoe gevaarlijk het zou kunnen zijn bij verlies van controle, maar het enige wat ik daarop kan zeggen is dat een bit geen garantie voor controle is, een paard kan ook met bit gewoon blind op hol gaan... sterker nog, gaan trekken aan het bit maakt dan een en ander nog erger.

Ik wijs, voordat de discussie onzinnig wordt even op drogredenen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 20:32

Karlijn, ik schrik gewoon van je onzinnige post. :+
Mijn hemel, wat een vreemde argumentatie heb jij over het bitloos rijden. :D
Ik ben er gewoon te moe voor om daar nog op in te gaan, sorry.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:13

Twiggy2008 schreef:

Volgens mij valt die onzinnige post wel mee.
Wat ik eruit begrijp is dat zij bedoelt dat je goed moet weten wat je doet.
En niet zomaar een 'rage' volgen zonder dat je weet wat je eigenlijk doet of de functie ervan.
Niet zomaar wat roepen zonder dat je je er van tevoren in hebt verdiept.
Als zij dat bedoelt ben ik er het wel mee eens.
Van tevoren goed bekijken wat je eigenlijk wilt doen en goed les volgen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:18

maar dat geldt toch net zo goed voor rijden met bit? Dus als argument tégen bitloos is het totaal onzinnig.

Je moet nooit gaan paardrijden omdat het mode is en er eentje aanschaffen omdat iedereen er een heeft.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:30

Arabesk dat is ook waar, maar volgens mij was het ook niet zo bedoeld.
Ik heb nu sinds een paar dagen een appelbitje omdat mijn paard nogal gevoelig is in de mond.
Ik had gekeken wat ik hier allemaal mee kon doen (bitloos, ander bit etc).
Met dit appelbitje ging het vandaag erg goed. Ze hield haar hoofd mooi rustig en was lekker aan het kauwen op het bit.
Soms is het gewoon zoeken wat het beste is, voor het ene paard is bitloos fijner en voor de ander misschien niet.
Ik kan mij niet voorstellen dat bitloos voor mijn paard fijn is, want ze is heel gevoelig met haar hoofd en op haar neus. En de meeste bitloze hoofdstellen drukken daar juist op.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:38

Arabesk schreef:
maar dat geldt toch net zo goed voor rijden met bit? Dus als argument tégen bitloos is het totaal onzinnig.

Je moet nooit gaan paardrijden omdat het mode is en er eentje aanschaffen omdat iedereen er een heeft.

Amen!!

En dan die opmerking over de combinatie met zadelloos :+ . Dat komt op mij nogal kortzichtig over. Overigens rij ik wel eens met bareback pad, maar dan is het toch echt even relaxt (buiten) rijden. Maar dat is niet standaard, nee, dat zou ik fysiek niet eens trekken trouwens ;) . Les in bitloos rijden is idd een punt, want de meeste instructeurs hebben daar totaal geen kaas van gegeten (en geven er dan meestal ook geen les in). Gelukkig zijn er steeds meer instructeurs die zich er wel in verdiepen en zowel les in bit- als bitloos rijden kunnen geven. Voor mij is dat ook een zoektocht geweest, hoor, maar ze zijn er, absoluut! En ze komen steeds meer (mede dankzij de freestyle opleidingen bij bv Emiel Voest en Marijke de Jong e.d.).

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:43

Volgens mij moet iedereen zelf weten hoe hij/zij het paard berijdt!
Als het maar met wederzijds respect gaat zonder mishandelingen enz...
Is het zonder bit, prima, zonder zadel , prima, als je het maar doet met plezier en misschien ondersteuning van anderen die er verstand van hebben!
Waarom zo katten op elkaar?
Zet 10 paardenmensen op een rij en dan krijg je 10 meningen!
Respecteer het en wat je niet wil horen leg dat naast je neer!
AMEN

_Grietjee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 21:51

Mijn pony was eerst altijd met bit gereden, gewoon de basis, toen heb ik eens geprobeerd om bitloos te gaan rijden, in het begin moesten we er beide wat aan wennen, maar het enige verschil dat ik merkte was dat mijn pony ontspannener liep. :)
Door gebrek aan goed bitloos hoofdstel rijd ik wel met bit ook, heb daar ook niks op tegen, zodra ik een goed hoofdstel heb gevonden, waar mijn pony ook goed op reageerd wil ik helemaal overstappen op bitloos.
Over dat dressuurmatig heb ik geen oordeel over, ik rijd alleen buitenritten.
Ik ben dus vóór bitloos rijden, maar ook vóór rijden met bit.

Dat bitloos gevaarlijk zou zijn heb je zelf in de hand, hetzelfde geld voor met bit rijden..
Denk je echt dat een paard te houden is met bit als ie blind op hol slaat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:18

kyraliam schreef:

Volgens mij niet. Volgens mij moet iedereen netjes en correct rijden. Dat kan bitloos en met bit. Dat iedereen maar zelf moet weten hoe, vind ik onzin, de basis van het rijden is bij ieder paard hetzelfde, en ieder paard zul je correct en vriendelijk moeten rijden, van achter naar voor. En dan maakt het weinig uit of je liever ziet dat het paard de hals laat vallen, zoals bij western, of dat je het paard meer zoals in de dressuur rijdt. Als het paard maar netjes de hand van de ruiter accepteert en nageeflijk is, en de ruiter een vriendelijk contact heeft (en dat kan ook met waslijntjes hoor).

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 22:25

Elk hoofdstel werkt zo hard in als de hand van de ruiter.
Hoewel ik persoonlijk denk dat druk in de mond minder fijn is dan druk op de neus of het hoofd (ik heb het over hoofdstellen zonder scharnierwerking).
Het hangt van het paard/combinatie af of je er beter mee kunt rijden of juist niet.
Ik ben niet tegen een bit maar wel voorstander van bitloos. Zelf rij ik met beide.
Vind het nogal kortzichtig om ergens zo vreselijk op tegen te zijn terwijl je met beide paarden kunt vernielen.
Ik ben het ook eens met de uitspraak van Grietjee over dat bitloos gevaarlijk zou zijn.
Een paard wat op de kletter gaat en ineens in zn mond getrokken wordt (wat pijn doet) zal ook niet stoppen.

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:03

Yamcha schreef:
kyraliam schreef:

Volgens mij niet. Volgens mij moet iedereen netjes en correct rijden. Dat kan bitloos en met bit. Dat iedereen maar zelf moet weten hoe, vind ik onzin, de basis van het rijden is bij ieder paard hetzelfde, en ieder paard zul je correct en vriendelijk moeten rijden, van achter naar voor. En dan maakt het weinig uit of je liever ziet dat het paard de hals laat vallen, zoals bij western, of dat je het paard meer zoals in de dressuur rijdt. Als het paard maar netjes de hand van de ruiter accepteert en nageeflijk is, en de ruiter een vriendelijk contact heeft (en dat kan ook met waslijntjes hoor).

Daar staat volgens mij nog achter met respect voor het paard????
Dat betekend netjes en correct!
En als jij zegt dat de 1 het op zijn westerns doet en de ander volgens de beginselen van de dressuur dan doet men toch wat men zelf wil?
Jij zegt precies hetzelfde als mij dus....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:09

Ik bedoel hetzelfde als jij, maar als je zegt dat iedereen het maar zelf moet weten, dat klinkt alsof alles dan oké is, en daar reageerde ik even op, ter verduidelijking, zeg maar ;)
Anders gaan mensen zulke teksten weer uitleggen zoals het hen heel goed uitkomt, en dat moet je niet hebben ;)

concetto

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-11 23:15

Yamcha schreef:
Ik bedoel hetzelfde als jij, maar als je zegt dat iedereen het maar zelf moet weten, dat klinkt alsof alles dan oké is, en daar reageerde ik even op, ter verduidelijking, zeg maar ;)
Anders gaan mensen zulke teksten weer uitleggen zoals het hen heel goed uitkomt, en dat moet je niet hebben ;)

Nee iedereen moet zelf weten welke manier het beste bij hem/haar past.
Voorop staat bij mij altijd het welzijn van het paard!!!!!
Maar als dat betekend dat je bitloos beter met je paard kunt rijden dan met bit, moet je dat doen!
Ik ga er altijd van uit dat je dit soort dingen alleen maar onder goede begeleiding doet!
Ik heb springles van een goede springinstructrie, dressuurles van iemand op internationaal niveau en crossles van een 2sterren eventer!
En toevallig heb ik een maand geleden geproefd aan het westernrijden, ook onder begeleiding!
Ieder heeft zijn eigen idee, en een bit kan een erg gevaarlijk en pijnlijk werktuig zijn als je er niet mee om kunt gaan!
Paardrijden is gevoel en intuitie, en vooral heel veel plezier!

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-11 00:07

mika11 schreef:
MaXcomX
Zo zie je dat als je het bit verkeerd gebruikt het niet goed is.
Maar dat geldt wel voor alle soorten manieren van omgaan met het paard.
Bij bitloos rijden komt de druk die je in het filmpje ziet op de buitenkant van de neus.
Daar is een paard ook heel gevoelig dus bij verkeerd gebruik even pijnlijk als een verkeerd gebruikt bit.
Dus bij bitloos rijden wil niet zeggen dat je de druk die je in het filmpje ziet, niet hebt.
De enige manier om zonder druk op het paardenhoofd te rijden is zonder hoofdstel of halster.

Dat is ook mijn mening :)
Ik heb hartelijk moeten lachen om de fragmenten dat iemand aan de hand van het filmpje zelf de bewegingen aan het kunsthoofd moeten nadoen. Die gezichten _O-

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:16

mika11 schreef:
Twiggy2008 schreef:

Volgens mij valt die onzinnige post wel mee.
Wat ik eruit begrijp is dat zij bedoelt dat je goed moet weten wat je doet.
En niet zomaar een 'rage' volgen zonder dat je weet wat je eigenlijk doet of de functie ervan.
Niet zomaar wat roepen zonder dat je je er van tevoren in hebt verdiept.
Als zij dat bedoelt ben ik er het wel mee eens.
Van tevoren goed bekijken wat je eigenlijk wilt doen en goed les volgen.

Dit was idd wat ik ermee bedoelde! Jammer dat de helft van de mensen hier de juiste intentie er niet uit kunnen halen of niet tussen de () kunnen lezen, want dan had je mijn opmerking over controle ed ook begrepen.

En ik heb veel gezien dat bitloos meteen gelijk stond aan zadelloos, op meerdere stallingen en juist precies bij veel kinderen.
Dat een bit geschoold paard in 1x naar bitloos kan vind ik knap en dan van degene die het vertelde toch nog steeds een uitzondering, een paard moet immers tijd gegund worden om iets nieuws te leren. Mijn argument over rijden is ook niet natuurlijk was om het natuurlijke aspect (wat wel veel mensen ervan hebben en zoals het ook op de markt is gebracht in eerste instantie) eraan te verwerpen. Ik vind rijden met bit net zo onnatuurlijk als rijden zonder bit.

Verder nog over het gevaar: ik heb het over de trend, oftewel rage van bitloos. Als jij van jezelf vind: ik ben er goed mee bezig en ik doe geen gevaarlijke dingen, waarom zou jij je dan aangevallen voelen? Jij doet blijkbaar goed wat je doet en dat is prima in mijn ogen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:24

Citaat:
Dit was idd wat ik ermee bedoelde! Jammer dat de helft van de mensen hier de juiste intentie er niet uit kunnen halen of niet tussen de () kunnen lezen, want dan had je mijn opmerking over controle ed ook begrepen.

En ik heb veel gezien dat bitloos meteen gelijk stond aan zadelloos, op meerdere stallingen en juist precies bij veel kinderen.
Dat een bit geschoold paard in 1x naar bitloos kan vind ik knap en dan van degene die het vertelde toch nog steeds een uitzondering, een paard moet immers tijd gegund worden om iets nieuws te leren. Mijn argument over rijden is ook niet natuurlijk was om het natuurlijke aspect (wat wel veel mensen ervan hebben en zoals het ook op de markt is gebracht in eerste instantie) eraan te verwerpen. Ik vind rijden met bit net zo onnatuurlijk als rijden zonder bit.

Verder nog over het gevaar: ik heb het over de trend, oftewel rage van bitloos. Als jij van jezelf vind: ik ben er goed mee bezig en ik doe geen gevaarlijke dingen, waarom zou jij je dan aangevallen voelen? Jij doet blijkbaar goed wat je doet en dat is prima in mijn ogen.

sorry, maar een goed geschoold paard, rij je op je zit! dus met of zonder bit moet dan niet uitmaken ;)

en trouwens BITLOOS hoeft niet perse natuurlijk te zijn! het is allicht fijner voor je paard omdat de mond zeer gevoelig is.
en overigens vind ik de argument over controle ook minderwaardig, mijn paard reageert op mn touwhalster waar ik mee rijd, een stuk beter dan op het bit, waar ik dus niet meer mee rijd.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-11 22:26

mika11 schreef:
Ik kan mij niet voorstellen dat bitloos voor mijn paard fijn is, want ze is heel gevoelig met haar hoofd en op haar neus. En de meeste bitloze hoofdstellen drukken daar juist op.

Maar dat heb je niet geprobeerd, en een ander bit wel, terwijl je al uit ervaring wist dat ze gevoelig was op het bit.
Soms moet je achter de plank durven kijken.

En ja, ik ben overtuigd bitloos, al jaren, en tegen rijden met bit. Bitten vind ik ouderwets en getuigen van een gebrek aan kennis over diertraining. Maar ja, ik bijt maar even het op mijn tong.. het ging hier over tegen bitloos, niet omgekeerd :P

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 04:36

Maritje1991 schreef:
Citaat:

sorry, maar een goed geschoold paard, rij je op je zit! dus met of zonder bit moet dan niet uitmaken ;)

en trouwens BITLOOS hoeft niet perse natuurlijk te zijn! het is allicht fijner voor je paard omdat de mond zeer gevoelig is.
en overigens vind ik de argument over controle ook minderwaardig, mijn paard reageert op mn touwhalster waar ik mee rijd, een stuk beter dan op het bit, waar ik dus niet meer mee rijd.

Dat ieder goed geschoold paard te berijden is op zit is niet helemaal waar. Polopaarden worden naast de basistraining juist niet geleerd om te reageren op zit en benen. Die kennen voornamelijk teugel hulpen. Waarmee niet gezegd is dat ze zit- en beenhulpen niet kennen. Het vereist wat meer moeite om ze weer terug te schakelen. Het is een andere manier van rijden, maar wel fijn als je het gewend bent. En je leert automatisch licht te rijden en je handen onder controle te houden.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:15

er zijn inderdaad uitzonderingen op de regel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 09:21

_danieke_ schreef:
nee niet tegen bitloos
wel tegen het penny gedoe eromheen :+

Mee to .. Ik vind het super irritant hoe mensen elkaar aanvallen ophet feit dat ze met bit rijden.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-11 20:49

Ik zal niemand aanvallen om zn optoming. Hooguit om hoe er mee om gegaan wordt.