Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Karlijnxxx schreef:Ik vind dat (ook met rijden met bit, maar ik heb het over paarden die 100% bit geschoold zijn) je een hoop vooraf moet doen voordat je zonder bit kan gaan rijden. Je paard krijg immers heel andere drukpunten.
Dat bitloos meer natuurlijker is, is iets waar je je vraagtekens bij kan zetten. Want waarom natuurlijker gaan rijden als rijden in principe al onnatuurlijk is.
Twiggy2008 schreef:Karlijn, ik schrik gewoon van je onzinnige post.![]()
Mijn hemel, wat een vreemde argumentatie heb jij over het bitloos rijden.![]()
Ik ben er gewoon te moe voor om daar nog op in te gaan, sorry.
Arabesk schreef:maar dat geldt toch net zo goed voor rijden met bit? Dus als argument tégen bitloos is het totaal onzinnig.
Je moet nooit gaan paardrijden omdat het mode is en er eentje aanschaffen omdat iedereen er een heeft.
kyraliam schreef:Volgens mij moet iedereen zelf weten hoe hij/zij het paard berijdt!
Yamcha schreef:kyraliam schreef:Volgens mij moet iedereen zelf weten hoe hij/zij het paard berijdt!
Volgens mij niet. Volgens mij moet iedereen netjes en correct rijden. Dat kan bitloos en met bit. Dat iedereen maar zelf moet weten hoe, vind ik onzin, de basis van het rijden is bij ieder paard hetzelfde, en ieder paard zul je correct en vriendelijk moeten rijden, van achter naar voor. En dan maakt het weinig uit of je liever ziet dat het paard de hals laat vallen, zoals bij western, of dat je het paard meer zoals in de dressuur rijdt. Als het paard maar netjes de hand van de ruiter accepteert en nageeflijk is, en de ruiter een vriendelijk contact heeft (en dat kan ook met waslijntjes hoor).
Yamcha schreef:Ik bedoel hetzelfde als jij, maar als je zegt dat iedereen het maar zelf moet weten, dat klinkt alsof alles dan oké is, en daar reageerde ik even op, ter verduidelijking, zeg maar
Anders gaan mensen zulke teksten weer uitleggen zoals het hen heel goed uitkomt, en dat moet je niet hebben
mika11 schreef:MaXcomX
Zo zie je dat als je het bit verkeerd gebruikt het niet goed is.
Maar dat geldt wel voor alle soorten manieren van omgaan met het paard.
Bij bitloos rijden komt de druk die je in het filmpje ziet op de buitenkant van de neus.
Daar is een paard ook heel gevoelig dus bij verkeerd gebruik even pijnlijk als een verkeerd gebruikt bit.
Dus bij bitloos rijden wil niet zeggen dat je de druk die je in het filmpje ziet, niet hebt.
De enige manier om zonder druk op het paardenhoofd te rijden is zonder hoofdstel of halster.
mika11 schreef:Twiggy2008 schreef:Karlijn, ik schrik gewoon van je onzinnige post.![]()
Mijn hemel, wat een vreemde argumentatie heb jij over het bitloos rijden.![]()
Ik ben er gewoon te moe voor om daar nog op in te gaan, sorry.
Volgens mij valt die onzinnige post wel mee.
Wat ik eruit begrijp is dat zij bedoelt dat je goed moet weten wat je doet.
En niet zomaar een 'rage' volgen zonder dat je weet wat je eigenlijk doet of de functie ervan.
Niet zomaar wat roepen zonder dat je je er van tevoren in hebt verdiept.
Als zij dat bedoelt ben ik er het wel mee eens.
Van tevoren goed bekijken wat je eigenlijk wilt doen en goed les volgen.
Citaat:Dit was idd wat ik ermee bedoelde! Jammer dat de helft van de mensen hier de juiste intentie er niet uit kunnen halen of niet tussen de () kunnen lezen, want dan had je mijn opmerking over controle ed ook begrepen.
En ik heb veel gezien dat bitloos meteen gelijk stond aan zadelloos, op meerdere stallingen en juist precies bij veel kinderen.
Dat een bit geschoold paard in 1x naar bitloos kan vind ik knap en dan van degene die het vertelde toch nog steeds een uitzondering, een paard moet immers tijd gegund worden om iets nieuws te leren. Mijn argument over rijden is ook niet natuurlijk was om het natuurlijke aspect (wat wel veel mensen ervan hebben en zoals het ook op de markt is gebracht in eerste instantie) eraan te verwerpen. Ik vind rijden met bit net zo onnatuurlijk als rijden zonder bit.
Verder nog over het gevaar: ik heb het over de trend, oftewel rage van bitloos. Als jij van jezelf vind: ik ben er goed mee bezig en ik doe geen gevaarlijke dingen, waarom zou jij je dan aangevallen voelen? Jij doet blijkbaar goed wat je doet en dat is prima in mijn ogen.
mika11 schreef:Ik kan mij niet voorstellen dat bitloos voor mijn paard fijn is, want ze is heel gevoelig met haar hoofd en op haar neus. En de meeste bitloze hoofdstellen drukken daar juist op.
Maritje1991 schreef:Citaat:Dit was idd wat ik ermee bedoelde! Jammer dat de helft van de mensen hier de juiste intentie er niet uit kunnen halen of niet tussen de () kunnen lezen, want dan had je mijn opmerking over controle ed ook begrepen.
En ik heb veel gezien dat bitloos meteen gelijk stond aan zadelloos, op meerdere stallingen en juist precies bij veel kinderen.
Dat een bit geschoold paard in 1x naar bitloos kan vind ik knap en dan van degene die het vertelde toch nog steeds een uitzondering, een paard moet immers tijd gegund worden om iets nieuws te leren. Mijn argument over rijden is ook niet natuurlijk was om het natuurlijke aspect (wat wel veel mensen ervan hebben en zoals het ook op de markt is gebracht in eerste instantie) eraan te verwerpen. Ik vind rijden met bit net zo onnatuurlijk als rijden zonder bit.
Verder nog over het gevaar: ik heb het over de trend, oftewel rage van bitloos. Als jij van jezelf vind: ik ben er goed mee bezig en ik doe geen gevaarlijke dingen, waarom zou jij je dan aangevallen voelen? Jij doet blijkbaar goed wat je doet en dat is prima in mijn ogen.
sorry, maar een goed geschoold paard, rij je op je zit! dus met of zonder bit moet dan niet uitmaken
en trouwens BITLOOS hoeft niet perse natuurlijk te zijn! het is allicht fijner voor je paard omdat de mond zeer gevoelig is.
en overigens vind ik de argument over controle ook minderwaardig, mijn paard reageert op mn touwhalster waar ik mee rijd, een stuk beter dan op het bit, waar ik dus niet meer mee rijd.