Achterbeengebruik Totilas

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: Achterbeengebruik Totilas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:08

De vraag die bij me oprijst is of je mag spreken van "taktfouten" als deze niet met het blote oog zichtbaar zijn, of dat het dan om "bewegingsvorm" gaat ipv taktfouten.
Hetzelfde geldt voor positieve en negatieve dissociatie.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:12

anneliesdj schreef:
Bomba schreef:
Het ideale dressuurpaard naar mijn mening: http://www.youtube.com/watch?v=PH2Zr10J7wE

:~

Daar valt overigens ook nog genoeg op aan te merken hoor, alleen valt dit meer binnen de categorie 'normale verbetering'.

Dit paard heeft zo enorm veel Schwung, lichtvoetigheid, balans, kracht, elasticiteit en vermogen tot schakelen, echt ongelofelijk. Daarbij gaat hij bergopwaarts en van de hand af met bijna de perfecte aanleuning. Ik heb hem vorig jaar kunnen bewonderen en hij beschikt over een prachtige passage. De beenzetting is om van te watertanden. Dit paard toont dressuur zoals in de reglementen staat omschreven.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:17

Bomba schreef:
Dit paard toont dressuur zoals in de reglementen staat omschreven.

De reglementen zijn er voor het paard, niet andersom.
Dan bedoel ik niet dat als een paard bagger laat zien dat de reglementen daar op aangepast moeten worden.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 17:55

polly2 schreef:
@ Sporter: Dat is niet typisch bokt hoor.
Dat is typisch menselijk.... En niet alleen wat dit soort dingen betreft. Mensen wijzen nu eenmaal graag van zich af. Dat geeft namelijk een goed gevoel. Je positioneert je zelf daarmee boven een ander...dus het geeft je leven meer glans...althans...zo lijkt het...in feite is dat natuurlijk schijn.

Ik kan idd niet beoordelen of het goed of slecht is. Een paar pagina's terug vraag ik zelfs als de relatie wordt gelegd met de fokkerij van paarden die aan dit moderne dressuurbeeld voldoen: wie bepaalt dan wat goed of slecht is????

Ik vind de huidige dressuur niet meer fijn en mooi om naar te kijken. En dat staat los van goed of slecht...en los van knap of niet knap gedaan.

Net als ik tuigers ook niet fijn vind om naar te kijken. En puissance springen ook niet....maar doet opnieuw niks af aan de prestatie...en zo lang er vraag naar is...zal het aanbod blijven.... Maar ik kijk tegenwoordig bijna niet meer. Soms weer even...om te kijken wat ik er op dat moment van vind...om vervolgens weer heel lang niet te kijken...

en wat is daar de reden van dan? :o

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:14

Jullie kenden Florencio toch wel..? :) Super paard en much beter gebouwd dan onze topper Totilas, maar hij moet inderdaad nog bewijzen om ook een topper op GP niveau te worden zoals al eerder gezegd en Totilas is al een bewezen GP hengst. :)

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:16

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:34

DDW1190 schreef:
Net als ik tuigers ook niet fijn vind om naar te kijken. En puissance springen ook niet....maar doet opnieuw niks af aan de prestatie...en zo lang er vraag naar is...zal het aanbod blijven.... Maar ik kijk tegenwoordig bijna niet meer. Soms weer even...om te kijken wat ik er op dat moment van vind...om vervolgens weer heel lang niet te kijken...

en wat is daar de reden van dan? :o[/quote]

mag je best vragen hoor...
Ik vind het niet mooi om te zien. Te hectisch...ik word er zelf heel onrustig van als ik er naar kijk....
En dat heb ik met Totilas ook...had ik met Krack C ook...ik vind het niet mooi. Zonder een oordeel te hebben over goed of fout... Dit effect heeft het om mij als ik er naar kijk.
Overigens ook bij Tennesse Walkers...
Misschien heeft het wel te maken dat het te ver af staat van wat natuurlijk is voor een paard. Voor zover we überhaupt nog kunnen spreken van natuurlijk, natuurlijk.... :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:36

een tuigpaard loopt zoiezo met veel knieactie dus ik weet niet wat jij natuurlijk vind?

een dressuurpaard train je toch ook op zijn middendraf, waarom een tuigpaard niet op zijn gangen? :+

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 18:46

DDW1190 schreef:
een tuigpaard loopt zoiezo met veel knieactie dus ik weet niet wat jij natuurlijk vind?

een dressuurpaard train je toch ook op zijn middendraf, waarom een tuigpaard niet op zijn gangen? :+

Ik zeg ook nergens dat het goed of fout is...maar ik vind het gewoon niet mooi. Ik krijg er zelf een hectisch gevoel van. Als het tuigpaard van mijn buren in de wei loopt te showen vind ik het mooi om te zien. Als ik naar de wedstrijden kijk....krijg ik een hectisch gevoel...dan is het allemaal net té....

Ik heb dat overigens ook met honden hoor...sommige bordercollies met een overdreven will to please kunnen mij ook op de zenuwen werken.
Datzelfde geldt voor freestylers waarbij het paard ongelofelijk loopt te volgen met een overdreven fixatie op zijn begeleider. Het geeft mij het gevoel dat ik het dier niet meer zie...maar een soort robotje...
En dat is mijn gevoel er bij....en dus geen oordeel over goed of fout. Ieder mag zijn dier trainen zoals hij het wil.
Maar ik hoef het natuurlijk niet mooi te vinden.
(krijg ook de kriebels van hele gehoorzame gedrilde kinderen....ik denk dan: doe eens gek...spring eens uit de band...., snap je?)

En ik zei overigens al....voor zover je van natuurlijk kunt spreken....

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:32

okee, nouja iedereen heeft een andere mening! ik zelf snap wel een beetje wat je bedoelt, maar is dat niet met alle takken van de paardensport? je bedoelt dat het niet spontaan is? ik weet even geen ander woord!
ik heb dat gevoel juist met western, het ziet er heel vriendelijk uit, maar toch geeft het me een apart gevoel.. (misschien komt dat ook omdat ik er niet in thuis ben hoor :+)

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:39

DDW1190 schreef:
okee, nouja iedereen heeft een andere mening! ik zelf snap wel een beetje wat je bedoelt, maar is dat niet met alle takken van de paardensport? je bedoelt dat het niet spontaan is? ik weet even geen ander woord!
ik heb dat gevoel juist met western, het ziet er heel vriendelijk uit, maar toch geeft het me een apart gevoel.. (misschien komt dat ook omdat ik er niet in thuis ben hoor :+)

Nou...met sommige onderdelen van de westernsport ziet het er voor mijn gevoel heel ongedwongen uit, maar andere dingen niet. Ik ken niet de namen van de dingen die ik bedoel, ben in die sport ook niet thuis.

Maar ik zie soms combinaties rijden, springen, dressuur én mennen....wat er heel gemakkelijk uitziet...alsof het totaal geen moeite kost...alsof er niet gewerkt wordt door het paard of door de ruiter/menner....en dat vind ik dan heel mooi om te zien. En vroeger kon Anky met Bonfire dat gevoel bij mij wel oproepen.

Soms zit ik naar turners te kijken (verder ook geen verstand van hoor), bijv. op de balk...en sommigen doen dat dan zo "makkelijk"... dat maakt dan dat ik het prettig vind om naar te kijken. En bij anderen heb je de hele tijd het gevoel van...oeioeioeioei....en dat vind ik dan weer onplezierig. En toch worden die soms hoger gepunt door de jury, omdat ze net die onderdelen dat gevraagd wordt perfecter laten zien op de onderdelen waar op beoordeeld wordt (volgens de commentator, die ik dan maar geloof)

rockey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:53

op dat filmpje van verden van totilas als 5 jarige, zie je ook al wel dat hij het een en ander aanbied, tenminste dat hij het in zich heeft , maar ook zie je dat hij daar nog helemaal niet zo afgericht is, zoals hij nu is, als je naar de aanleuning etc kijkt. met training kan je erg veel doen, maar je kunt niemand wijs maken dat dit allemaal getrixt is bij totilas, want geloof mij, dan houd geen 1 paard het vol!

Afbeelding

wereld paard! <3

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 22:58

inderdaad je kunt het inderdaad wel zien hoor, ik geloof ook niet dat het is getrixt, en dat over het opgekropte lopen, ik denk ook dat het misschien ligt aan zijn bouw! zoals je op mijn 1ste filmpje kunt zien, zie je dat hij niet een hele extreme lange hals heeft..
Laatst bijgewerkt door DDW1190 op 22-07-10 23:00, in het totaal 1 keer bewerkt

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:01

maar niet om het een of ander hoor, maar ik hoor inderdaad dat wel meerdere Gribaldi's een zwak achterbeen hebben, maar dan zou Toot wel een mislukte Gribaldi zoon wezen! :+

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:06

DDW1190 schreef:
maar niet om het een of ander hoor, maar ik hoor inderdaad dat wel meerdere Gribaldi's een zwak achterbeen hebben, maar dan zou Toot wel een mislukte Gribaldi zoon wezen! :+

klopt :o ik moet haar ook echt heet rijden en dan dusdanig verzamelen en erachteraan rijden om haar achterbenen van de grond af te krijgen :P :o nou ja kijk maar eens in mijn topics dan kun je het zien :o

edit..in mijn profiel staat een foto van haar als veulen..daar had ze wel achterbeen :P

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:02

Goed topic. Ik ben hem al een tijd aan het bestuderen en jij benoemt o.a. wat me opvalt. En daarmee over het andere nog niet gesproken: naar mijn idee het gebruik van botox om spieren op te vullen, zijn 'gedragenheid' op de verkeerde spieren; hij loopt niet over zijn bovenlijnspieren, je ziet in zijn lopen dat hij zichzelf 'optilt' en niet draagt. Het is krachtpatserwerk. Valt jullie niet op dat als hij klaar is met de proef en lange teugel krijgt gelijk zn neus uitstrekt en loopt op zn onderhalsspier?

Ik denk dat het een zeer interessante discussie is, steeds meer mensen beginnen zich af te vragen waar de dressuur heen gaat door middel van extremen zoals Totilas. Blijkbaar wilt de FEI dit graag zien, maar is dit nog wel de dressuur zoals deze bedoeld is? Naar mijn idee gaat het nu meer om het spektakel.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:09

Cadence schreef:
Ik denk dat het een zeer interessante discussie is, steeds meer mensen beginnen zich af te vragen waar de dressuur heen gaat door middel van extremen zoals Totilas. Blijkbaar wilt de FEI dit graag zien, maar is dit nog wel de dressuur zoals deze bedoeld is? Naar mijn idee gaat het nu meer om het spektakel.

Een jurylid van dat niveau zei eens tegen mij, heel terloops in een gesprek: zulke paarden hebben we nodig om de dressuursport aantrekkelijk te maken voor het gewone publiek. (hiermee werd bedoeld, de mensen die verder niks met paarden hebben).
Een beetje spektakel is goed voor de populariteit voor onze sport....dus dat moeten we vooral stimuleren....

Ik wist (en weet) niet goed wat ik daarmee moet.... Kom je weer in de discussie: wie bepaalt wat goed is en niet goed.

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:09

Waarom eigenlijk een hele discussie over het achterbeen gebruik van totilas? Ik denk dat Edward zelf ook wel weet hoe of wat dat achterbeen doet! ;). Daar word juist op getraint om het zo te krijgen. Ze gaan op dr kont zitten in piaffe passage en ja zo buigen ze ook dr achterbenen meer wat erg logisch is. ;)! En totilas heeft alles al gewonnen behalve de olympische spelen! ;). Vind het een top paard met een geweldig goed achterbeen. Totilas is zo gemaakt en denk dat die het ook langer volhoud dan dat mensen denken. Dressuur is bedoeld voor het mooie bewegen en alles er netjes uit te laten zin ook hoord hier het achterbeen gebruik bij zoals in de uitgestrekte draf en passage/piaffe! ;). Je kan niet met een stijf paard die oefeningen doen want dat lukt je never never never nooit! ;)

Toto is gewoon een Wereldpaard! en een Droompaard! En denk dat die nog heel veeel olympische spelens mag winnen! :j.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 08:21

vind het wel raar dat mensen zo raar over deze combinatie denken. Totilas is inderdaad het totaal punt van perfectie, zeer goed gefokt.
Ik snap uberhaupt niet dat mensen zeggen dat zijn achterhand niet goed mee komt, tuurlijk zijn er wel momenten dat die eens uit elkaar valt, maar wat wil je, het is een jong paard. Die net enkele jaren mee loopt in de sport, en anderhalf jaar in de topsport.

De training van edward, als zowel nicole, die gaan puur over ontspannenheid, veel schakelen, en veel overgangen. Hoe kan men nu zeggen dat de achterhand niet mee komt terwijl daar juist zo op getraind word. Totilas loopt puur in balans, vanuit de achterhand, dat kan je juist zien omdat zijn voorbeen er zo uit komt, als daar geen achterhand gebruik bij is (zie uit elkaar lopen) dan kan zijn voorbeen er nooit zo uitkomen, want dit komt puur uit draagkracht.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:22

Bomba schreef:
Dit paard heeft zo enorm veel Schwung, lichtvoetigheid, balans, kracht, elasticiteit en vermogen tot schakelen, echt ongelofelijk. Daarbij gaat hij bergopwaarts en van de hand af met bijna de perfecte aanleuning. Ik heb hem vorig jaar kunnen bewonderen en hij beschikt over een prachtige passage. De beenzetting is om van te watertanden. Dit paard toont dressuur zoals in de reglementen staat omschreven.

Hoe is de piaffe?

Liene

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:25

@ Laatste pagina: Waren we het niet eens over het feit dat Totilas inderdaad iets anders doet met de achterhand dan wat we tot dn gewoon zijn ? Door zijn enorme passen, duurt het langer voor zijn achterbeen om in of over te treden. Zie je heel goed op de stills. Dit komt omdat de pas van het voorbeen in tijd langer duurt dan die van het achterbeen.

Hij draaft inderdaad anders, namelijk het achterbeen komt een milimilimiliseconde trager naar voren dan bij het 'gewone' dressuurpaard, omdat het voorbeen er nog staat ;)

Voor mij persoonlijk wilt dit niet zeggen dat Totilas zijn achterhand 'NIET' gebruikt, hij doet het anders. Maar ik vind dan niet dat je van een telgang of zo kan spreken, omdat het over een luttele seconde gaat. En ik zou het raar vinden als de jury hem hier op afstraft! 'Theoretisch' draaft hij perfect, dat zie je op de stills. Maar ik denk dat we niet mogen vergeten dat het achterbeengebruik TOTAAL ten koste van het voorbeen gebruik komt. Je ziet dat het achterbeen moet wachten op de passen, en daar door treedt totilas nét in, wat volgens mij beter zou kunnen. Maar dan niet zonder die enorme voorbenen :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:35

Soms is zijn piaffe prachtig, soms niet in verbinding en stoterig. Soms gaat ie dan ook nog teveel zitten en komt dan met moeite in de passage. Maar die paar keer dat de piaffe wel goed lukt, vind ik het heel mooi om te zien. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:20

Ik denk niet dat het met extremen te maken heeft. Ik ben van mening dat het te maken heeft met het fokbeleid. Er worden steeds betere foklijnen geproduceerd en daaruit komen steeds betere en 'perfecte' paarden uit. We streven toch naar een perfect paard? Nou, Totilas komt daarbij in de buurt.
Heeft niks met extremen te maken vind ik, maar met een ideaalbeeld van het dressuurpaard.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:54

Totilas komt uit een springlijn Joolien dus dat laatste klopt niet: hij voldoet exterieurmatig beslist niet aan het ideaalbeeld van het KWPN dressuurpaard.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 10:55

No offence, maar als Totilas perfect zou zijn voor de dressuur dan had hij een andere bouw gehad.
In mijn ogen is perfect niet het voorbeengezwiep zien maar duidelijk het achterhandgebruik en het correcte ruggebruik zien en dat ze makkelijker gaan zitten.