Wie durft er voor uit te komen?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:43

Lusitana schreef:
@chaos. Ik weet niet waarom je denkt dat ik denk dat JIJ je paard in de mond trekt. Misschien kwam mijn post toevallig onder de jouwe, maar ik reageerde algemener, op diverse post die er stonden en de beginpost over de doorgeslagen stang.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.

@jilverbeek. Een post van alleen een quote voegt niks toe, maar ik wil wel even ene van de mogelijke antwoorden geven.

"Het boekje" is op de eerste plaats een term voor normaal gedrag. We weten immers ook wat het tegenovergestelde "buiten het boekje gaan" betekent.

Verder geldt het bij paarden zo dat er voor ruiterkunst en ruiterschap (horsemanship) redelijk duidelijke regels zijn die oa gebaseerd zijn op het gebruik maken van de natuurlijke instincten en eigenschappen van het paard, het vertrouwen winnen en vormen tot een gehoorzaam paard dat graag wil werken en waarmee je een eenheid wordt.
Deze leidraad is in diverse boeken door de eeuwen heen vastgelegd.

Als je buiten die regels gaat door geweld te gebruiken, kun je eigenlijk ook geen goed eind resultaat verwachten. Geen enkel paard dat bruut wordt behandeld wil voor je werken en van eenheid is er geen sprake.

Het lijkt mij dat veel van jullie niet met rijkunst bezig zijn, maar er plezier in hebben om een paard dwingen om te doen wat je wilt via een soort machtstrijd. Dat lijkt mij eerder een soort afreageren van iets waar het paard totaal geen schuld aan heeft, dan echt trainen om een doel te bereiken of het paard iets te leren.

Het voorbeeld van op de trailer zetten kan trouwens ook zonder snoep, maar gewoon wachten als een paard weifeld, en achteruit gaan straffen.
de mensne die geen geduld hebben en iets hebben van ik sla hem er wel in, zullen eerder problemen creëren dan oplossen.
Met geduld duurt het gek genoeg meestal ook niet langer dan als je geweld gaat gebruiken. Het paard geeft vaak eerder toe als het tijd geeft dan als je het opjaagt.
De meeste paarden verzetten zich tegen geweld, dus ik zie echt niet hoe dat een oplossing kan zijn.

Het is ook onzin om te denken dat de andere weg meteen maar alleen maar lief zijn is. Dat is net zo kwalijk.
Het gaat om die gulden midden weg.

ik heb vroeger wel eens om mijn oren gekregen dat ik geen zweepjes wilde gebruiken bij mijn ponies. Dat was niet waar, ze waren simpoelweg niet nodig en dan zie ik het nut niet. Dit kwam van leerlingen van een manege waar ponies zowat elke pas gemept werden door kinderen met zweterige rode gezichten van kwaadheid. Die het nodig vonden dat je een paard vooruit mept. Het is maar wat je aangeleerd hebt en het lijt mij dat teveel maneges tegenwoordig mensen leren meppen en te weinig maneges echt leren rijden.
Dit komt mede doordat ze niet de meest gewillige dieren hebben omdat die teveel uren lopen of niet in orde of slecht passend tuig hebben of wat dan ook. Als je een fijn paard hebt om te rijden, leer je ook niet aan om maar te meppen en te trekken en te schoppen, lijkt mij.
Het is jammer dat het normaal wordt gevonden om geweld te gebruiken.

Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat de Grieken en de Romeinen voor Christus al deze discussie hadden. :D
De Grieken waren veel zachter en de dressuur is daar uiteindelijk ook uit ontstaan. De Romeinen waren de lomperikken. Deze twee soorten hebben altijd door elkaar bestaan en dat zal ook wel blijven.

Haha nee, ik dacht ook niet dat je het tegen mij had, maar ik vroeg me af of ik het topic verkeerd had gelezen.. :)
Verder kan ik niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 21:35

Appieee schreef:
Dorienn schreef:
door dit topic te lezen moet ik weer terugdenken aan een reactie die ik ooit geplaatst had. Het ging dus over een paard dat aan de kletter sloeg en ik antwoordde dat als hij niet luisterde en je kon geen volte rijdzen (buitenrit) ze maar moest trekken tot ie stilstond.
krijg ik een tegenreactie in de zin dat ik een dierenbeul was en dat je nooit mocht trekken. Nou laten we lekker paardje ongecontroleerd rennen tot hij op de weg rent en onder een auto belandt :+

Haha, zulke reacties moet ik ook altijd zo om lachen.
Je maakt mij echt niet wijs dat mensen bij wie normaal het paard aan de kletter gaat rustig met hun zit en een klein beetje druk op de mond gaan proberen dat paard terug te rijden, want dat gaat 9 van de 10 keer niet lukken. Net zoals wanneer ze onder je vandaan lopen om onder het werk uit te komen, dat is een paar keer netjes proberen om ze terug te rijden maar als dat de na een paar keer nog steeds niet lukt is het toch echt een keer goed HO. Op wat voor manier dan ook.

Nee je moet eigenlijk in de verlichte zit gaan staan zodat hij de vrijheid heeft om te rennen haha
Zag toevallig gisteren een paardje wat op het strand op hol ging. Als zij hem niet hardhandig op de rem had getrokken waren er heel wat kinderen en hondjes plat vrees ik.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:19

Jammer dat je het gebruiken van de verlichte zit belachelijk probeert te maken. Je hebt het dus duidelijk nog nooit geprobeerd. Zeker op het strand is het een alternatief. Je zult versteld staan hoe veel sneller je hem tot staan hebt dan als je aan de teugels gaat hangen en hoeveel minder kracht het kost.
Ik spreek je wel weer als je uit ervaring spreekt. Nu ga je alleen maar af op een (verkeerd) idee dat je er van hebt.
En de meeste mensen springen trouwens wel aan de kant, of hun moeders grijpen ze wel en honden springen zeker wel weg.
Er zijn op het strand ook nog andere alternatieven zoals naar het zwaardere zand sturen. Overigens ben ik niet tegen een noodmaatregel als je paard op hol slaat. Dat is een noodsituatie.
Maar iets dat je in de training niet zint, is van een heel andere categorie.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:57

Tja, ik heb gewoon leren rijden op eigenwijze Hafjes en Fjorden, dus met vallen en opstaan !! :+ Mijn eigen spookje is ook een eigenwijze Haf en ja, ik heb regelmatig zand gehapt in het begin ! Maar altijd weer lachend opgestaan hoor, van vallen leer je rijden, heb dan ook nog nooit wat gebroken ofzo (afkloppen...). Wat de rijkunst betreft ben ik geen Anky, maar ik ben wel een gevorderde ruiter en ik weet wat ik doe, en liefst ook op een vriendelijke manier. Het scheelt dat ik niet gauw bang ben, behalve als paarden écht rennend, bokkend en steigerend de bak door vliegen, dan hoeft het van mij niet. Maar met een beetje geklier en eigenwijs gedoe kan ik prima overweg, reed vroeger ook altijd al op de lastige paarden op de manege. Vind het altijd weer een uitdaging om een sloom paard voorwaarts te krijgen en te houden of om een eigenwijs paard zijn concentratie te winnen en er iets mee kunnen bereiken. Ik rij mss niet de sterren van de hemel als het gaat om dressuur, maar ik ben er veel trotser op dat ik met mijn eigenwijze Haffie overal kan rijden waar ik wil, langs de weg, in het duin, bos, strand, met of zonder zadel, maakt niet uit. Wat is er mooier dan zonder zadel, met elkaar verbonden met wapperende manen door de branding te galopperen ? Dan is mijn dag weer helemaal goed hoor ! *D

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:03

Mijn paard kan het allemaal veel beter als ik, dus ja, hier gaat het ook geregeld mis :o Gelukkig zet mijn merrie mij dan gelijk op mijn plek en weet ik dat ik iets anders moet doen (ik doe vooral veel te veel met mijn benen, sporen en zweep liggen sowiezo in de kast en als ik teveel aan haar mond ga zitten wordt ze stug, heerlijk zo'n goed doorgereden leerpaard :+: )

Zolang je open staat om te leren en om je fouten in te zien, is er naar mijn idee niets aan de hand.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:42

Bij een paard dat op hol slaat gooi ik, als ik een stukje ruimte heb, de teugels helemaal los en ga meteen in verlichte zit. Even laten racen en na een metertje of 100 weer normaal gaan zitten en teugelcontact herstellen. Er zijn maar heel weinig paarden die dan nog door racen, echt. Ze rennen letterlijk de stress van zich af in zo'n geval. Ik heb leren buitenrijden op een manege waar ze voor de lol de paarden regelmatig op hol lieten slaan, in een tijd dat dat nog kon. En als je echt geen ruimte hebt om het paard uit te laten racen dan zo hard als het kan op een volte trekken. Trap zo hard je kan met een been (vooral NIET met beide benen!) en grijp de teugel (een teugel) zo kort mogelijk. Desnoods pak je de bitring zelf vast, en trek je paard uit balans, zodanig dat hij bijna valt en laat los net voordat je paard om gaat vallen. Van de schrik op het bijna vallen zijn ze meteen weer toegankelijk voor je hulpen. Dit laatste is echter een absolute NOODREM en niets meer dan dat, je loopt een aanzienlijk risico dat je beiden onderuit gaat als je dat niet perfect timed. Als je ook maar enigszins ruimte hebt NIET OMTREKKEN! En neem als je in een situatie verzeild bent geraakt dat omtrekken echt de enige optie was daarna ook goed de tijd om de spanning af te laten vloeien, dat kan in zo'n geval best een tijdje duren. Maar in zo'n geval na afloop even een plek opzoeken waar ze even flink kunnen uitgalopperen werkt vaak best goed.

Op de een of andere manier verlies ik mijn geduld zeer zelden bij dieren, terwijl ik naar mensen toe een driftkop ben en redelijk snel met spullen ga smijten. Dieren kunnen me tot wanhoop drijven, waardoor ik fout ga reageren, maar zelfs dan word ik niet boos of onredelijk. Niemand zal mij kunnen betrappen op doorslaan bij een fout, op eindeloos doorzagen om iets te bereiken of andere moedwillige mishandeling. Waarmee ik niet bepaald zeg dat er geen gruwelijke foto's van mij te vinden zijn en nog velen zullen komen.

Maar helaas ben ik geen zeer kundig ruiter, en maak dus best een lading fouten. Waarvan ik meteen daarna ook wel weet dat ik fout zat, maar leren het goed te doen is een weg die niet zo simpel is als het klinkt. Ja, ik "rag" het bit per ongeluk wel eens door paardlief haar mond, geef wel eens een onterechte of beter gezegd foutieve beenhulp en geef ook wel eens tegenstrijdige signalen waarvan mijn paard in de war raakt. En zodra ik dat besef doe ik er alles aan om dat te herstellen. Ik heb best moeite met de galop op mijn eigen Fjord, ik galoppeer dan ook alleen buiten, op rechte stukken, en in de bak alleen tijdens de les, en dan bij voorkeur tijdens mijn priveles. Het probleem is niet dat ik haar niet kan houden, dat kost geen enkele moeite, maar wel om in wendingen nog steeds de juiste signalen te geven en haar niet helemaal uit elkaar te laten vallen. Ik moet daarbij wel opmerken dat mijn Fjord zelf ook moeite heeft met de galop en ook onder ervaren ruiters die op heel aardig nivo rijden de neiging heeft uit elkaar te vallen.

Nou liep ze van de week op de AC-lijn steeds niet recht, maar wilde meteen gaan wijken. Bleek dat ik de teugels zo vast/ kort had en onbewust iets scheef was gaan zitten zodat zij (in terugblik) niet anders kon dan de conclusie trekken dat ik wilde gaan wijken. (dat ze na 3 maanden weiderust wegens blessure ook flink stijf is op links helpt ook niet bepaald mee, maar dan nog is het mijn fout). Iets meer teugellengte en betere gewichtsverdeling en ze ging in alle gangen recht als een lineaal over de AC-lijn heen. En dat was een fout van mijzelf. Vanaf het eerste moment dat ze begon met wijken na het rechtstellen zat ik me af te vragen wat ik fout deed, en ben dus dingen gaan proberen. Waarbij ik haar ongetwijfeld ook tegengewerkt heb, volledig onbedoeld en ongewenst. Ik heb er in elk geval van geleerd, en zal bepaalde fouten niet zo vaak meer maken. Helaas komen er daaar wel weer talloze nieuwe fouten voor terug.

Ik ben nou eenmaal geen natuurtalent en zal dat ook nooit worden. Maar dat neemt niet weg dat ik niet mijn uiterste best doe om zo eerlijk mogelijk met mijn paard (en andere dieren) om te gaan. En dat doe ik goed genoeg om mevrouw nog steeds enthousiast aan te treffen als ik haar roep, en als ze ligt te maffen ik er gerust bij mag gaan liggen.

Edit: Buitenrijden vereist hele andere vaardigheden dan in de bak rijden. Dat je volledig veilig kan buitenrijden zegt niet dat je een behoorlijke B-proef kan rijden, en dat je ZZ-zwaar rijd zegt niet dat je veilig een buitenrit kan maken. Het aantal ruiters dat behoorlijk presteert in de sport (Z en hoger) en ook veilig kan buitenrijden is relatief klein. Anky herself heeft wel eens aangegeven in intervieuws dat ze bij buitenrijden 7 kleuren bagger schijt, ook op een paard dat niet anders doet dan buiten lopen, terwijl ze toch echt titel na titel wist binnen te slepen in de ring. Maar je zal haar niet snel zien als kopruiter tijdens een buitenrit.

sam_lub

Re: Wie durft er voor uit te komen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:33

pfffooeee ik ben het toch wel behoorlijk eens met lusitana....

ik heb zelf een paard pas geleden verkocht, toen dat paard bij mij kwam ging hij om ieder wissewasje aan de klater. dan ga je je 2 dingen afvragen doet hij dit omdat hij bang is.... doet hij dit omdat hij onder zijn werk uit wil komen.... het was bij hem dus angst overal dacht hij dat er een spook uit de kast zou komen.

als ik iedere keer als hij bang was aan zijn teugels zou gaan hangen en hem op de rem zou trekken had ik zijn angst alleen maar bevestigd jij gaat rennen ik ga trekken zie je nou wel dat er wat aan de hand is.
dus hoe minder ik deed gewoon zwaar zitten en een ophouding of vrijwel niks op de teugels dus gewoon leren onder mij te blijven jongen als jij het eng vind blijf maar bij mij want ik ben niet bang en zolang ik het niet eng vind hoef jij je niet druk te maken heb ik hem geleerd dat hij er dus niet steeds vandoor hoefde te gaan.
en nu de momenten dat hij nog bang was en ergens van schrok (dit was zeldzaam geworden) schrok hij maar deed verder niks want ja ik was toch bij hem...., als ik was gaan hangen en trekken was zijn angst alleen maar erger geworden.

ook heb ik een merrie die graag onder mij vandaan loopt en als ik haar te grof corrigereer raakt zij alleen maar overstuur omdat zij niet begrijpt wat ik van haar wil.

als ik haar gewoon leer wachten op mij leerd zij vanzelf onder mij te blijven lopen en om je paard dit te leren heb je wel 20 verschillende manieren en je moet dan gaan kijken welke er het beste bij jou paard past.

ik ben het er wel mee eens dat je met geduld meer oplost dan met geweld, en het is inderdaad waar dat je paard reageerd op jou dus als je paard het fout doet is dat een reactie op jou het gewoon niet snappen of de verkeerde hulp doorkrijgen.

maar goed ik ben ook niet perfect maar probeer het wel op de juiste manier op te lossen wat me niet altijd lukt alleen het is al heel wat als je je daar bewust van bent en dan beginnen we gewoon weer opnieuw...

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:56

Ik heb altijd geleerd, als je aan een paard gaat trekken gaat hij nog harder lopen. Laat de teugels maar wat langer hij houdt op een gegeven moment wel op, hij rent heus niet uit plezier zo hard met iemand erop ( en dan zo lang)

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:57

Dus jij zegt, Janouke, gewoon uit laten rennen en niks doen ?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:00

je moet gewoon gaan zitten en je zwaar maken, om eraan te gaan trekken heeft niet altijd zin, een paard is altijd streken dan jou

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:03

Dat ben ik met je eens.
Maar je doet dan toch wél iets, je gaat namelijk zwaarder of dieper zitten.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 11:04

mick75 schreef:
Anky herself heeft wel eens aangegeven in intervieuws dat ze bij buitenrijden 7 kleuren bagger schijt, ook op een paard dat niet anders doet dan buiten lopen, terwijl ze toch echt titel na titel wist binnen te slepen in de ring. Maar je zal haar niet snel zien als kopruiter tijdens een buitenrit.

Dat is een mooie onderbouwing voor het níet representatief zijn voor het eggie van een proef klassiek dressuur in ring. Een winstpunt in de ring heeft geen relatie mbt goed paardrijden. Alleen met het uitvoeren van een geformaliseerde opdracht onder gecontroleerde omstandigheden.
Als dáár al dwang of de dreiging ermee nodig is, dan is het logisch dat in het eggie rijden niet haalbaar is.

Verder is kadaverdiscipline is níet hetzelfde als goed gedresseerd. Het is wel een vereiste voor winstpunten en niet kadaverdisciplinair gedresseerde paarden scoren dus geen winstpunten.
Je kan goed onderbouwd stellen dat paardgericht gedresseerde paarden niet goed zullen scoren bij wedstrijden in klassiek dressuur hoewel ze alle opdrachten op zich prima zullen kunnen uitvoeren.
Neem de verworden hoofdhouding bij ringdressuur. Een paard wat door het veld gaat moet kunnen zien waar het loopt. Een frank en vrij rondkijkend scoort slecht in de ring terwijl dat eigenlijk goéd is. Een 'kijkerig' paard is alleen ongewenst als het niet goed gedresseerd is. Op het bit aan de teugel 'rond gemaakt' is een brevet van onvermogen. In de ring blijft dit verborgen. Komt soms bij een vallend stekkertje of een te hard klappende toeschouwer bij een plofmoment tot uiting. Geeft aan dat het buiten niet kan, dat het eigenlijk gewoon slecht paardrijden is.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:40

Huertecilla schreef:
mick75 schreef:
Anky herself heeft wel eens aangegeven in intervieuws dat ze bij buitenrijden 7 kleuren bagger schijt, ook op een paard dat niet anders doet dan buiten lopen, terwijl ze toch echt titel na titel wist binnen te slepen in de ring. Maar je zal haar niet snel zien als kopruiter tijdens een buitenrit.

Dat is een mooie onderbouwing voor het níet representatief zijn voor het eggie van een proef klassiek dressuur in ring. Een winstpunt in de ring heeft geen relatie mbt goed paardrijden. Alleen met het uitvoeren van een geformaliseerde opdracht onder gecontroleerde omstandigheden.
Als dáár al dwang of de dreiging ermee nodig is, dan is het logisch dat in het eggie rijden niet haalbaar is.

Verder is kadaverdiscipline is níet hetzelfde als goed gedresseerd. Het is wel een vereiste voor winstpunten en niet kadaverdisciplinair gedresseerde paarden scoren dus geen winstpunten.
Je kan goed onderbouwd stellen dat paardgericht gedresseerde paarden niet goed zullen scoren bij wedstrijden in klassiek dressuur hoewel ze alle opdrachten op zich prima zullen kunnen uitvoeren.
Neem de verworden hoofdhouding bij ringdressuur. Een paard wat door het veld gaat moet kunnen zien waar het loopt. Een frank en vrij rondkijkend scoort slecht in de ring terwijl dat eigenlijk goéd is. Een 'kijkerig' paard is alleen ongewenst als het niet goed gedresseerd is. Op het bit aan de teugel 'rond gemaakt' is een brevet van onvermogen. In de ring blijft dit verborgen. Komt soms bij een vallend stekkertje of een te hard klappende toeschouwer bij een plofmoment tot uiting. Geeft aan dat het buiten niet kan, dat het eigenlijk gewoon slecht paardrijden is.

Anky schijt sowieso bagger, niet alleen op buitenrit hoor. Op nieuwe paarden. Op jonge paarden. Op prijsuitrijkingen. etc. :P Maar dat doet verder niet terzake.

Roxanne_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 15:36

soms moet je je paard een handje helpen, en als je een hulpmiddel op een goede manier gebruikt is er in mijn
ogen niks aan de hand....

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 16:40

HC, ik geef alleen maar aan dat rijden in de bak hele andere vaardigheden vereist dan rijden op de openbare weg. Kan je mij wel leuk voor joker gaan zetten, je kan bijvoorbeeld ook proberen inhoudelijk te reageren. Ik voer Anky aan juist omdat zij in de ring (over het algemeen en zeker in de ogen van velen) zeer aardig haar kunstjes kan vertonen maar daarbuiten niet weet hoe ze het heeft van de angst en met een bomproof paard nog niet op kop zou gaan lopen. En zo zijn er talloze bakruiters die binnen de bak een heel leuk stukje kunnen sturen, maar op een weggetje waar 1 auto per dag langs komt niet meer weten wat ze moeten doen. EN DAT IS GEEN SCHANDE!!! Het zou fijn zijn als je anderen, die op hun eigen wijze en met hun capaciteiten hun best doen zo netjes mogelijk met hun paard om te gaan ook eens in hun waarde laat, en niet elke mogelijkheid aangrijpt om de hele ruiterwereld te laten weten hoe dom, achterlijk en vooral gemeen ze wel niet bezig zijn en hoe geweldig jij zelf wel niet bent. Ook jij hebt het moeten leren, ooit, lang geleden. En ik hoop dat je nog steeds doorleert, dat doe ik in elk geval wel. Dat jij hysterisch word bij de naam Anky kan ik niet helpen.

Over het op hol slaan: Als je een stuk van 100/ 200 meter ruimte hebt gewoon laten gaan, teugels los en verlichte zit, zo min mogelijk hulpen geven dus ook je benen zo stil mogelijk houden en eventueel even afsteken. Halverwege het stuk dat je hebt gewoon gaan zitten en de teugels oppakken en nagenoeg elk paard komt dan meteen weer terug en is weer ontvankelijk voor je hulpen. Vereist alleen een hoop lef van de ruiter want je eerste instinct is de teugels heel hard aantrekken.

Als je echt geen ruimte hebt, dan proberen je paard uit evenwicht te halen en dat is geen grap voor iedereen, dat vereist een staaltje precisie en timing, en lukt ook wel eens niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:19

mick75 schreef:
Het zou fijn zijn als je anderen, die op hun eigen wijze en met hun capaciteiten hun best doen zo netjes mogelijk met hun paard om te gaan ook eens in hun waarde laat, en niet elke mogelijkheid aangrijpt om de hele ruiterwereld te laten weten hoe dom, achterlijk en vooral gemeen ze wel niet bezig zijn en hoe geweldig jij zelf wel niet bent.

???
Niet één woord over mezelf geschreven :)*

Verder doet Anky perfect wat haar man heeft bedacht en die vult perfect in wat de FEI beloont. Heb ik bewondering voor.
Het FEI spelletje is echter geen paardrijden meer. Het is een spel op zich. Mevrouw van Grunsven staat daar totaal los van. Die vult het gewoon goed in.

Het heeft helaas veel raakpunten met het onderwerp omdat het huidige ringgedoe geen vrij zelfdenkend paard inhoudt, maar een controledrang weergeeft. Een controle die door signaalmiddelen met Ppijn- mogelijkheid uitgeoefend wordt. Je doet wat ik wil of anders. Indien niet dan nog meer van dat anders.
Het is een fundamenteel toepassen van geweld als dresseermiddel.
Dat is niet iets wat je moet leren niet te doen, dat is aangeleerd wél te doen.

Nee het in de bak rijden vraagt GEEN andere vaardigheden. De oefeningen zijn helemaal niet zo bijzonder en een goed gedresseerd buitenpaard kan heel wat meer. Het betreft alleen een andere vórm. Een vorm die verworden is tot iets wat alleen in de ring zin heeft voor punten.

'Op hol slaan' is al twee bruggen overgeslagen.
Een paard kan schrikken. Dat is normaal, een reflex. Wat het vervolgens doét is gedrag en dat sturen is opvoeden en dresseren.
Op hol slaan is een escalatie van het ná de schrik zélf besluiten weg te gaan.
Goed ruiterschap bevat voorkomen van escalaties.
Het paard mág schrikken om dan vervolgens de ruiter om raad te vragen. Die ruiter geeft raad en een veilig gevoel.
Goed ruiterschap bevat het zíjn van de veiligste omgeving.
Dat bevat géén trekken, schoppen en meppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 17:32

mick75 schreef:
Als je echt geen ruimte hebt, dan proberen je paard uit evenwicht te halen en dat is geen grap voor iedereen, dat vereist een staaltje precisie en timing, en lukt ook wel eens niet.

Ok, je rijdt door de bergen. Links een rotswand, rechts een ravijn. Geen pad, gewoon over de rotsen tussen de struiken door.
Schieten er een paard agressieve verwilderde hond te voorschijn.
Je paard uit het evenwicht halen??? Hmm. Heb liever dat deze op de been blijft. Zit het dus beter op geen enkele manier in de weg. Dat ik erop zit is al fysieke handicap genoeg.

Natuurlijk schrikt het paard. Jij schrikt ook!
Jíj echter doet reflexmatig een Zénnnnnnnnnnnnnnnnnnn waardoor jouw paard gelíjk ook ontspant en een signaal van je afwacht.
Die eigen reflex moet je conditioneren.

Ben jij te laat of doe je wat fout dan nóg voorkom je escalatie door er dan ogenblikkelijk áf te 'stappen'. Ook dat heb je geoefend.
Wederom kan je dan voor je paard zíjn want weglopen is van de veiligheid garanderende hersens weg.
Dat heb je jouw paard geleerd. Dat jij de hersens van de twee hebt.
Trekken, schoppen en slaan is geen bewijs daarvan.

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:43

en ik maar denken dat ik de enige was! ik ben ook streng voor mijn paard. Dit heeft hij dan ook nodig.
niet schrikken allemaal! ik mishandel hem niet hoor, haha. gewoon consequent.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 19:03

janouke schreef:
Ik heb altijd geleerd, als je aan een paard gaat trekken gaat hij nog harder lopen. Laat de teugels maar wat langer hij houdt op een gegeven moment wel op, hij rent heus niet uit plezier zo hard met iemand erop ( en dan zo lang)

Sorry hoor maar dit vind ik echt belachelijk!
Dit kan echt niet altijd, stel dat er verderop een drukke weg is? Dan trek ik hem toch echt wel even op de rem voor ons eigen bestwil!

sam_lub

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 20:43

hahaha vind het wel een comisch topic worden eigenlijk wat heeft anky er ineens mee te maken???

maar goed ik heb op heelk waqt stallen heel wat dingen meegemaakt en het geen wat ik altijd zie is dat de paarden die onder dwang worden afgericht een periode leuk hun kunstjes vertonen maar toch op een gegeven moment in stakking gaan of stuk gereden zijn dan zijn het poedersuiker en moeten ze weg of kunnen ze naar de slager....

een paard als bonfire, salinero, totilas zijn aar dat punt gereden op een prettige manier waarop de ruiter respect heeft voor zijn paard anders blijft zo een paard dat niveau nooit volhouden en nooit lopen dan gaan ze staken en doen ze niks meer.

en je paard die kustjes aanleren in de bak is niet zo makkelijk als er gezegt word als het zo makkelijk zou zijn zouden we allemaal anky' s en edwards zijn toch!

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:45

Michel123 schreef:
Dat ben ik met je eens.
Maar je doet dan toch wél iets, je gaat namelijk zwaarder of dieper zitten.

Ja dan doe je wel iets, maar niet iets waarmee je je paard pijn doet. (bewust)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:56

HC, ik kan een heel eind met je meegaan. Maar de praktijk wijst uit dat er situaties zijn die niet te controleren zijn. Op een tevoorschijn springende hond kan je je paard inderdaad trainen. Als je naast een vliegveld woont (of in de buurt van) kan je je paard aan vliegtuigen die heel laag overvliegen trainen, als er een helicopterbasis in de buurt is kan je ze daarop trainen. Er kunnen zich echter altijd situaties voordoen, al dan geen fout van de ruiter (meestal wel trouwens, maar dan nog) dat je paard aan de kletter gaat. Ik ken een groep die ten tijde van de Bijlmerramp daar vlakbij aan het buiten rijden was, op ongeveer een kilometer van de crashsite. Met geen mogelijkheid dat die paarden te houden waren, al was het maar doordat de ruiters te verbijsterd waren door wat ze zagen. Niet geheel onterecht in mijn ogen. Net zoals er vorig jaar toen dat vliegtuig bij Schiphol crashte er paarden onder de man op hol zijn geslagen. Zo'n situatie is te absurd om meteen te bevatten, laat staan om meteen te denken van "zennnnn, er is niets aan de hand". Er is immers heel veel aan de hand! Oke, extreme voorbeelden, maar ze geven wel aan dat er altijd iets kan gebeuren wat je echt niet in de hand hebt. Je kan niet het hele leven plannen en moet zeker met een paard altijd voorbereid zijn op het meest extreme wat kan gebeuren. Ik weet zeker dat die mensen die daar toen bijwaren als ze het niet zelf hadden meegemaakt allemaal gezegd zouden hebben dat ze dat nooit zou overkomen.

Ja, je kan anticiperen op situaties. Op zo goed als alles, dat klopt. Maar er blijven altijd situaties die je even verkeerd inschat (fouten zijn menselijk!), dingen die echt onverwacht komen of dingen die voor jezelf amper te bevatten zijn. En waarin je in een fractie van een seconde een foutieve beslissing neemt. Dat kan werkelijk iedereen overkomen. Op zo'n moment kan je tevens je paard onbedoeld flink pijn doen, terwijl je dat pas achteraf beseft.

Terugkijkend is het altijd makkelijk, dan weet je meestal wel wat je had moeten doen. Op het moment zelf is het een heel ander verhaal.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:32

sam_lub schreef:
en je paard die kustjes aanleren in de bak is niet zo makkelijk als er gezegt word als het zo makkelijk zou zijn zouden we allemaal anky' s en edwards zijn toch!

Euh, die mis ik even.
Willen we allemaal kunstjes in een omheinde zandbak vertonen dan?

Verder lees je niet goed. De oefeningen zijn echt niet zo lastig. Het is van oorsprong ook niet meer noch minder dan een rijproef voor het eggie welke verworden is.
Het is verworden tot het streven naar pláátjes, naar de maníer. Het betrouwbare van het paard is volstrekt losgelaten terwijl dat het fundament is.
Het perfectioneren van de vorm is bepaald geen sinecure en winnaars daarn laten echt iets heel knaps zien. Je kan het hén ook niet verwijten dat zij nastreven wat door de FEI beloond wordt.
Nogmaals; de oefeningen op zich zijn echt niet zo bijzonder en menig buitenpaard kan heel wat meer. Het zijn de niet paardgerichte vormeisen die het moeilijk maken. Net dát wat in eggie contra-productief is.
Net als het gebruiken van geweld om je zin door te drijven. Gebruik je hersens; bedenk een reden voor he paard om te wíllen doen wat jij wil.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:47

mick75 schreef:
Terugkijkend is het altijd makkelijk, dan weet je meestal wel wat je had moeten doen. Op het moment zelf is het een heel ander verhaal.

Dan ben je onvoldoend op je taak voorbereid.
Natuurlijk léér je doch je hoort gewoon op het onzekere voorbereid te zijn; voldoende kennis, kunde en vaardigheid te hebben om adequaat te reageren in onverwachte/onvoorziene omstandigheden.

Onverwachte, onvoorziene voorvallen zijn een zekerheid in het eggie. Je weet alleen niet wát en daar wel adequaat op reageren is goed ruiterschap.
Dat is nu exact een fundamenteel punt waar de huidige FEI ringdressuur mee de mist in gaat.
Het onder drijging van dwangmiddelen laten uitvoeren van een geconditioneerd kunstje werkt alleen onder gecontroleerde omstandigheden. Creëert plofpaarden. Voegt in het eggie stress toe. Trekken, schoppen en slaan maakt geen veilige haven, maakt geen leider: alleen een brute baas waar je in gevaar verre van wil blijven.
Het is dus afgezien van ethisch simpel onacceptabel ook nog eens in je eigen belang om een paard niet met trekken, schoppen en slaan jouw wil uit laten voeren.

Oh en een Bijlmerramp is geen gebeurtenis van alledaagse omvang. Op 1 km. afstand echter hoort de ruiter escalatie te voorkomen. Zijn paard en ruiter té geschrokken om de hartslag te laten zakken, 'stap' dan gelijk af. Onder alle omstandigheden tijdige en soort van gecontroleerd afstappen is weer zo'n basisvoorwaarde welke massaal genegeerd wordt.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 12-08-10 10:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Michel123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 10:50

Whoopi1 schreef:
Ja dan doe je wel iets, maar niet iets waarmee je je paard pijn doet. (bewust)

Precies, dat is gewoon rijtechnisch oplossen, en niet met allerlei martelwerktuigen.
Zoals het hoort, dus.