Lusitana schreef:@chaos. Ik weet niet waarom je denkt dat ik denk dat JIJ je paard in de mond trekt. Misschien kwam mijn post toevallig onder de jouwe, maar ik reageerde algemener, op diverse post die er stonden en de beginpost over de doorgeslagen stang.
Ik hoop dat het zo duidelijk is.
@jilverbeek. Een post van alleen een quote voegt niks toe, maar ik wil wel even ene van de mogelijke antwoorden geven.
"Het boekje" is op de eerste plaats een term voor normaal gedrag. We weten immers ook wat het tegenovergestelde "buiten het boekje gaan" betekent.
Verder geldt het bij paarden zo dat er voor ruiterkunst en ruiterschap (horsemanship) redelijk duidelijke regels zijn die oa gebaseerd zijn op het gebruik maken van de natuurlijke instincten en eigenschappen van het paard, het vertrouwen winnen en vormen tot een gehoorzaam paard dat graag wil werken en waarmee je een eenheid wordt.
Deze leidraad is in diverse boeken door de eeuwen heen vastgelegd.
Als je buiten die regels gaat door geweld te gebruiken, kun je eigenlijk ook geen goed eind resultaat verwachten. Geen enkel paard dat bruut wordt behandeld wil voor je werken en van eenheid is er geen sprake.
Het lijkt mij dat veel van jullie niet met rijkunst bezig zijn, maar er plezier in hebben om een paard dwingen om te doen wat je wilt via een soort machtstrijd. Dat lijkt mij eerder een soort afreageren van iets waar het paard totaal geen schuld aan heeft, dan echt trainen om een doel te bereiken of het paard iets te leren.
Het voorbeeld van op de trailer zetten kan trouwens ook zonder snoep, maar gewoon wachten als een paard weifeld, en achteruit gaan straffen.
de mensne die geen geduld hebben en iets hebben van ik sla hem er wel in, zullen eerder problemen creëren dan oplossen.
Met geduld duurt het gek genoeg meestal ook niet langer dan als je geweld gaat gebruiken. Het paard geeft vaak eerder toe als het tijd geeft dan als je het opjaagt.
De meeste paarden verzetten zich tegen geweld, dus ik zie echt niet hoe dat een oplossing kan zijn.
Het is ook onzin om te denken dat de andere weg meteen maar alleen maar lief zijn is. Dat is net zo kwalijk.
Het gaat om die gulden midden weg.
ik heb vroeger wel eens om mijn oren gekregen dat ik geen zweepjes wilde gebruiken bij mijn ponies. Dat was niet waar, ze waren simpoelweg niet nodig en dan zie ik het nut niet. Dit kwam van leerlingen van een manege waar ponies zowat elke pas gemept werden door kinderen met zweterige rode gezichten van kwaadheid. Die het nodig vonden dat je een paard vooruit mept. Het is maar wat je aangeleerd hebt en het lijt mij dat teveel maneges tegenwoordig mensen leren meppen en te weinig maneges echt leren rijden.
Dit komt mede doordat ze niet de meest gewillige dieren hebben omdat die teveel uren lopen of niet in orde of slecht passend tuig hebben of wat dan ook. Als je een fijn paard hebt om te rijden, leer je ook niet aan om maar te meppen en te trekken en te schoppen, lijkt mij.
Het is jammer dat het normaal wordt gevonden om geweld te gebruiken.
Ik wil even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat de Grieken en de Romeinen voor Christus al deze discussie hadden.![]()
De Grieken waren veel zachter en de dressuur is daar uiteindelijk ook uit ontstaan. De Romeinen waren de lomperikken. Deze twee soorten hebben altijd door elkaar bestaan en dat zal ook wel blijven.
Haha nee, ik dacht ook niet dat je het tegen mij had, maar ik vroeg me af of ik het topic verkeerd had gelezen..

Verder kan ik niet anders zeggen dan dat ik het met je eens ben!

Gelukkig zet mijn merrie mij dan gelijk op mijn plek en weet ik dat ik iets anders moet doen (ik doe vooral veel te veel met mijn benen, sporen en zweep liggen sowiezo in de kast en als ik teveel aan haar mond ga zitten wordt ze stug, heerlijk zo'n goed doorgereden leerpaard
)
Maar dat doet verder niet terzake.