Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ilyano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:21

Ik heb liever een actiever paard.
mijn paard is een enorme stijfkop!
hij weet hoe het moet maar als die niet wil, dan laat hij dat ook duidelijk merken.
zo'n slome waar de knopjes al opzitten is leuk om te leren..
maar ik denk dat iedereen wel van een uitdaging houd?

dmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 16:25

ik denk dat je slome paarden wel weer wat beter voor je been kunt krijgen door gewoon heel veel overgangen te rijden. in de gang zelf, en ook gewoon stap-draf-galop-draf-stap-galop etc. en alleen been geven als hij langzamer gaat. ik heb slome en verschrikkelijk hete paarden gereden, heet is ook niet altijd makkelijk. ik heb vaak 1.5 uur moeten zwoegen, en dan wel door de bak heen racen. geen rustmoment, geen ontspanning. dit heb ik eruit gereden door gewoon zelf heel erg te ontspannen- hand rustig op zn plek en vrij luchtig, en dan vooral je been er goed af houden. en gewoon veel rijden, en wat langer dan met een gemiddeld paard.
dus ik heb het liefst natuurlijk iets ertussen in, maar anders maakt het ook niet zo heel veel uit.

maximee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:20

Dit is heeeel erg herkenbaar haha!
Mijn pony is onwijs snel op buitenritten (polopony) en in de bak is ze echt liever lui dan moe.
Ik denk dan ook altijd bij mezelf als ik op buitenrit ben: Ooh ben is wat rustiger! Op dat moment is ze zo enthousiast!
En als ik in de bak rijdt denk ik: Nou een beetje meer pit mag ook wel, dame!
Gelukkig is ze wel actief te krijgen in de bak maar op sommige dagen is dat moeilijker dan op andere :P

MMares

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 10:24

ik heb veel liever een te actief paard...
raar maar waar van een actief en lastig paard viel ik amper en van een braaf en sloom manege paard viel ik vaker.. :oo
Ik snap het nog niet...maar ik kan beter rijden op een actief dan een sloom paard.
Ook voel ik meestal een betere band met een actief paard dan met een sloom paard.
Mijn instructrice zei altijd dat dat kwam omdat ik heel rustig ben van karakter en ik daarom beter paste bij een actief en nerveus paard.

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 06:15

Ik reed op de manege altijd op een supersuper snelle pony :P Hetzelfde verhaal als de jouwe zegmaar, en ik vond het super :D

ik vind slomere beestjes ook wel leuk om op te rijden maar dan niet voor vaker

PippaLuca

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:24

Liever actief. maar niet dat ie bokt enz.

iriskiddoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:14

Ik zou als ik een paard koop al opletten hoe ie daar in is.
Dan zou ik een wat jongere nemen, dan kun je het grotendeels zelf sturen hoe die is; sloom of snel.

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:19

Ik betwijfel of ik na 17 pagina's nog iets nieuws kan inbrengen maar over wat moeilijker is vind ik snelle paarden. Ze goed terug rijden met je been en zit is moeilijker, en vermoeiender dan consequent op je been zijn vind ik.

Ik heb nu echt een snelle, snel gestressd ook, en ik weet niet wat ik liever heb, mijn bijrijdpaardje is uit zich zelf wat trager.
Hij is veel makkelijker om aan te rijden dan mijn eigen, en nu ik hem een tijdje heb gereden weet ik zijn knopjes veel beter.

Mijn paard blijft redelijk voorwaarts en is wel terug te rijden, maar wel elke keer weer vanuit perfecte rust en geduld. Als je een baaldag hebt is het moeilijk een rustig rondje te maken.

Dus...

Muluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:37

Wel grappig, ik heb er van beide 'varianten' één. :)
Twee merries, waarvan er één erg heet is en hierdoor haarzelf behoorlijk kan belemmeren bij de oefeningen en al helemaal bij het springen. Leren terugkomen is nu het absolute leerdoel ;) Is overigens een jonge merrie van 5jr dit sinds begin dit jaar aan het werk is :)
Mijn andere merrie is de rustheid zelve en liever lui dan moe. In de bak althans, rijd ik met haar buiten is ze absoluut niet sloom, wél gewoon kalm en rustig. Erg prettig voor.

Voor een rit buiten verkies ik mijn 'slome' boven mijn heethoofd die ook nog eens een mega fobie voor schapen en koeien heeft! (maar ook voor enge plantensprietjes e.d.) Dit is echt vreselijk! Met haar vreselijke 'drift' is er bijna geen land mee te bezeilen, en kan ik ook niet alles geven om haar echt aan te pakken omdat veelal de omgeving (prikkeldraad, tuinen, asfalt, paaltjes) dit niet toe laat. Op zo'n moment vind ik het weer heerlijk om Luna te hebben die nog niet voor een ,figuurlijke, bom opzij zou springen..

vblade

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:11

Heb een overactief paard, dit dier neemt bij mij op het moment echt het plezier weg uit het rijden. Rij tien keer liever mijn koele sufferd op het moment....

MusettaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 20:13

Als ik moét kiezen: dan een sloom paard dat niet vooruit te branden is... hard werken en daarna samen op de grond liggen soezen. :)) Ik ben zelf al veel te pittig. :))
Heb ooit een snelle pony gehad... Nooit meer...

gesloten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:18

Het ligt er voor mij aan, een beetje slome pony vind ik helemaal niet erg, zet ik wel aan m'n been, maar als ik na een half uur bijna dood naast mijn pony lig vind ik dat nou ook weer geen pretje. :P. Zelf heb ik een hele snelle verzorgpony. Ze heeft vroeger op de drafbaan gelopen. Ze heeft nog al eens de neiging om als ze zich druk maakt er een enorm tempo achter te zetten. :P. Maar je kan er ook je voordeel uit halen, met moeilijke oefeningen kan je de voorwaartse drang juist goed gebruiken. Maar als een paard bijna niet meer te controleren is dan heb ik toch liever een slome. :P
Maar eigenlijk maakt het mij niet zo heel veel uit.

ChapChar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 22:48

Liver actief, sloom is ook erg irritant steeds maar been geven enzow vw/nw gaat veel beter met eeb actief paard

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 12:32

ChapChar schreef:
vw/nw gaat veel beter met eeb actief paard

Maar niet met een TE actief paard, zoals in de topictitel staat........

jsd_tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 19:14

doordat ik voornamelijk spring, vindt ik een heet paard veel fijner! dan kan je gewoon rustig gaan zitten, en inhouden. Ik vindt dat veeeel fijner als dat ik een paard 'vooruit moet schoppen'. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders..

OlympicStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:38

liever een te actief paard !

ilse_dgraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:54

Doe mij maar een actieve, na een tijdje kan je dat omzetten in fijne acitiviteit en dan hoef je alleen maar te zitten en mooi wezen!

meisjeline

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:00

Mijn merrie is een echte hittepetit, en dat vind ik toch prettiger rijden dan een paard die je vooruit moet schoppen..
Ik hoef m'n been nog niet aan te leggen of ze doet al wat ik van dr vraag..
IDEAAL :D
Tuurlijk heeft ze ook dr dagen dat ze alleen maar hard, harder hardst wilt, maar dat is een kwestie van aan het werk houden, wat ook bij mij wel is blaren op m'n vingers opleverd.. daarbij heeft mevrouw ook nog een conditie voor 10 dus ze is haast niet bezweet te krijgen :P

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:02

ik ben een wat luie amazone en ik kan heel goed ene über heet paard rustig krijgen. Heb meer moeite met consequent zijn bij een wat minder aktief paard.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:04

Ik heb liever een actief paard. Liever inhouden dan bezig blijven met voorwaarts houden.

1liefpaard1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:56

ik ga voor een actieve!

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:01

1liefpaard1 schreef:
ik ga voor een actieve!

Maar vast geen te actieve als ik je andere posts lees...

Snap nog steeds niet dat mensen denken een paard te kunnen rijden door alleen maar in te houden, zelfs blaren te krijgen.
Maar dat zal wel mijn tekortkoming zijn.

TheHorseInn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:13

Ik heb het liefst een actief paard!

Moet even eten dus...

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 18:57

kamsel schreef:

Snap nog steeds niet dat mensen denken een paard te kunnen rijden door alleen maar in te houden, zelfs blaren te krijgen.

Ik vrees dat ik dezelfde tekortkoming heb ;(

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 21:13

Waratje schreef:
kamsel schreef:

Ik vrees dat ik dezelfde tekortkoming heb ;(

Hier nog een.. Ik rijd ook hete, actieve, voorwaartse paarden. Op het moment een 6jarige springmerrie met energie voor 10.. Die heeft af en toe gewoon nodig om op een volte lekker te galopperen. Met mijn ZIT hou ik dat paard terug. (iig ik doe mijn best..) als ik langzaam lichtrij dan kan mijn paard niet harder gaan.. ;)