Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mindim schreef:__Nathalie__ schreef:zonder te zeggen hoe lang ik ben en wat ik weeg ben ik wel benieuwd naar de mening op mijn foto van mij op mijn paard (paard is 1,76)
Done of not done
Deze is van ergens in oktober vorig jaar. Was mijn paard nog een stukje minder ontwikkeld als nu
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXLB4PFZ.jpg
Deze is van vorige maand ben zelf een aantal kilo kwijt in de tussen tijd, is niet echt een duidelijke foto maar kun je wel zien dat mijn paard inmiddels meer ontwikkelt is.
http://img.photobucket.com/albums/v641/ ... 1274045134
Volgens mij is dit topic niet bedoeld om te kijken of je te zwaar bent voor je paard en hoe het lijkt, daar is al een ander topic voor.
Naar mijn mening mag het zadel groter want lijk je te veel op de lepel te zitten.
daffodil schreef:Maar dat is dan denk ik een paard wat voor recreatie gebruikt wordt? Een paard wat getraind wordt, kun je toch niet zomaar stilzetten....dat kost m al zijn spieren en daar wordt ie niet beter van. Als ik dan moet kiezen tussen twee "kwaden" is rijden en op de juiste manier trainen toch altijd beter dan stilzetten?
phormicola schreef:Tja, voor mijzelf heb ik een grens getrokken. Ik ben 1,77m en ongeveer 74 kilo (schat ik) en ik ga niet op paarden van onder de 1,55m en als ze rond 1,55 zijn maar erg tenger (AV ofziets) dan nog nietDit vooral vanwege m'n lengte, want dan steken m'n benen er gewoon te ver onderuit en ook deels door het gewicht. Ik zit paarden dan niet in de weg, maar ik ga echt niet op een D'tje zitten.
Verder heb ik de ervaring dat je het wel degelijk aan het paard kunt zien/voelen als de ruiter te zwaar is. Paard zal dan korter gaan lopen, rug wegdrukken en vooral de galop kunnen ze dan niet lang volhouden.
sambagirl schreef:Alles valt en staat met hoé een ruiter omgaat met zijn paard.
Bij opstappen moet sowieso iedereen een krukje gebruiken (je gewicht vertienvoudigt als je aan de linkerkant gaan hangen)
Ik ken heel veel soorten ruiters:
* Ruiter met anorexia die helemaal scheef zit, deze ruiter is nu binnen 5 jaar aan haar 3e paard bezig, de andere 2 kon ze wegbrengen.... wegens rugproblemen!
* Ruiters met normaal gewicht die rukken en plukken en achter de beweging zijn.
* Ruiters die een verkeerd zadel gebruiken
* Ruiters die hun paard 23 uur per dag in een box laten staan en verwachten dat die dat ene uurtje in de krul loopt
en zo kan ik nog wel even doorgaan!
Waar wil je heen met deze discussie? Ik ben jaren lang 100+ geweest maar stapte altijd met een krukje op, ben méé met de beweging, bijna alle instructeurs waren het er over eens dat ik een paard niet in de weg zat.
Nu ik 30 kilo ben afgevallen, merk ik wel dat ik makkelijker rij, maar het paard loopt er niet anders door.
Je kunt m.i. dus niet stellen dat overgewicht een negatief effect heeft op een paard, je zult per paard, per individu moeten kijken en op basis van meerdere constateringen kun je een conclusie trekken.
MamboBeach schreef:Ik herhaal de vraag nog een keer.
Is er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?
Elco schreef:Yamcha schreef:Ja, door dierenartsen en fysiotherapeuten.
Je kan het nog wel 10x vertellen maar 90% van de mensen die zwaarder zijn luisteren hier toch niet na..
Dat is een gebed zonder eind..helaas..
Je kan het nog wel 10x vertellen maar 90% van de mensen die zwaarder zijn luisteren hier toch niet na..
Citaat:Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 200kg 40kg 20%
IJslander 1 135cm 350kg 70kg 20%
IJslander 2 140cm 450kg 90kg 20%
Haflinger 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 1 160cm 550kg 71kg 13%
Warmbloed 2 172cm 700kg 80kg 12%
Koudbloed 1 165cm 800kg 96kg 12%
Koudbloed 2 170cm 900kg 104kg 12%
Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)