Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

happy2014

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 09:44

Overigens stond hij niet helemaal stil, mijn zusje reed hem 2x per week (mijn niveau) en een vriendinnetje reed hem 1 tot 2 x per week (Z niveau) Dus helemaal stil stond hij niet, hij ging alleen van elke dag aan het werk naar 3 / 4 x per week aan het werk

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:22

Mindim schreef:
__Nathalie__ schreef:
zonder te zeggen hoe lang ik ben en wat ik weeg ben ik wel benieuwd naar de mening op mijn foto van mij op mijn paard (paard is 1,76)

Done of not done :)
Deze is van ergens in oktober vorig jaar. Was mijn paard nog een stukje minder ontwikkeld als nu
http://www.mijnalbum.nl/Foto-XXLB4PFZ.jpg

Deze is van vorige maand ben zelf een aantal kilo kwijt in de tussen tijd, is niet echt een duidelijke foto maar kun je wel zien dat mijn paard inmiddels meer ontwikkelt is.
http://img.photobucket.com/albums/v641/ ... 1274045134

Volgens mij is dit topic niet bedoeld om te kijken of je te zwaar bent voor je paard en hoe het lijkt, daar is al een ander topic voor.
Naar mijn mening mag het zadel groter want lijk je te veel op de lepel te zitten.

Dat weet ik, dat was ook niet de bedoeling. :) Ik doel meer op dat iemand zwaarder kan zijn als dat ie lijkt. Ik ben 1,84 lang en stevig gebouwd maar mensen schatten mij vaak dunner/lichter omdat ik lang ben terwijl ik toch wel ook wat overgewicht heb. En vinden mij prima op mijn paard passen als ze me zo zien.

Zadel was voorheen wel aan de krappe kant maar kan er nu een platte hand achter leggen. (13 kilo afgevallen) Mn springzadel heb ik meer als een hand ruimte.

Persoonlijk vind ik tussen overgewicht en overgewicht ook nog wel een verschil zitten.
Ik vind niet dat je standaard kan zeggen iemand met overgewicht moet niet meer rijden. Maar ook verder moet kijken naar de conditie en hoe het rijd.
Je moet natuurlijk wel kijken waar het op gaat zitten. Ik bedoel ik stap natuurlijk ook niet overal op :P

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:34

daffodil schreef:
Maar dat is dan denk ik een paard wat voor recreatie gebruikt wordt? Een paard wat getraind wordt, kun je toch niet zomaar stilzetten....dat kost m al zijn spieren en daar wordt ie niet beter van. Als ik dan moet kiezen tussen twee "kwaden" is rijden en op de juiste manier trainen toch altijd beter dan stilzetten?

Mijn merrie stond altijd na het sgw seizoen 6 tot 8 weken stil. 1 jaar heb ik het niet gedaan en toen was ze in het voorjaar niet helemaal zuiver. Ik ga dus voor stilzetten, mijn paarden worden er eigenlijk alleen maar beter van. Ze lopen wel dagelijks buiten, ook in de winter.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:40

Mindim, das lekker makkelijk praten maar mijn paard loopt Z dressuur, crosst en springt. Iemand daar "even" voor vinden is makkelijker gezegd dan gedaan, ik ben er heilig van overtuigd dat in de praktijk niemand dit dus doet maar gewoon zelf rijdt.

En daarbij, wie bepaalt of die grens van 100 kg voor je paard de grens is? Dat is zomaar uit de lucht gegrepen en als ik dan naar mijn paard kijk, die kan die 100 kg makkelijk hebben. Die is namelijk gekocht voor een ruiter van 1.97m, nou die zit snel aan de 100 kg hoor.

darwin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:42

phormicola schreef:
Tja, voor mijzelf heb ik een grens getrokken. Ik ben 1,77m en ongeveer 74 kilo (schat ik) en ik ga niet op paarden van onder de 1,55m en als ze rond 1,55 zijn maar erg tenger (AV ofziets) dan nog niet :P Dit vooral vanwege m'n lengte, want dan steken m'n benen er gewoon te ver onderuit en ook deels door het gewicht. Ik zit paarden dan niet in de weg, maar ik ga echt niet op een D'tje zitten.
Verder heb ik de ervaring dat je het wel degelijk aan het paard kunt zien/voelen als de ruiter te zwaar is. Paard zal dan korter gaan lopen, rug wegdrukken en vooral de galop kunnen ze dan niet lang volhouden.

Wij rijden op welsh cobs van rond de 1.50 met een westernzadel van rond de 13 kilo, tel daar ons gewicht bij op (allebei rond de 78 kg) dan zit je ook al over de 90 kilo, maar ik kan niet zeggen dat ik ooit heb gemerkt dat onze pony's daar last van hebben.
Ik denk ook niet dat het met de hoogte van een paard/pony te maken heeft, maar het meer het type paard/pony.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:46

Helemaal met je eens Darwin, hoe is zo'n dier gebouwd, hoe wordt het dier gereden, dat heeft er allemaal mee te maken en is veel belangrijker dan alleen naar het gewicht kijken.

Dat zou betekenen dat ruiters/amazones met een flinke lengte al helemaal niet meer op een paard kunnen stappen want als je dus boven de 1.80 bent en iets steviger, kom je al snel op die door hier gestelde grens van 100 kilo.

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:57

Alles valt en staat met hoé een ruiter omgaat met zijn paard.

Bij opstappen moet sowieso iedereen een krukje gebruiken (je gewicht vertienvoudigt als je aan de linkerkant gaan hangen)

Ik ken heel veel soorten ruiters:
* Ruiter met anorexia die helemaal scheef zit, deze ruiter is nu binnen 5 jaar aan haar 3e paard bezig, de andere 2 kon ze wegbrengen.... wegens rugproblemen!
* Ruiters met normaal gewicht die rukken en plukken en achter de beweging zijn.
* Ruiters die een verkeerd zadel gebruiken
* Ruiters die hun paard 23 uur per dag in een box laten staan en verwachten dat die dat ene uurtje in de krul loopt

en zo kan ik nog wel even doorgaan!

Waar wil je heen met deze discussie? Ik ben jaren lang 100+ geweest maar stapte altijd met een krukje op, ben méé met de beweging, bijna alle instructeurs waren het er over eens dat ik een paard niet in de weg zat.

Nu ik 30 kilo ben afgevallen, merk ik wel dat ik makkelijker rij, maar het paard loopt er niet anders door.

Je kunt m.i. dus niet stellen dat overgewicht een negatief effect heeft op een paard, je zult per paard, per individu moeten kijken en op basis van meerdere constateringen kun je een conclusie trekken.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 11:45

Sambagirl, ik ben het helemaal met je eens. Zoals ik al eerder zei, ik ben ook te zwaar en rijd al 14 jaar op dezelfde quarter, ben de laatste jaren nog wat kilo's bijgekomen en merk niets aan mijn paard, stap ook op met een krukje. Ik moet wel zeggen dat ik het zelf wel prettiger rijden vind als ik wat slanker ben! Maar mijn paard merkt weinig verschil van 10 kilo meer of minder.

Ik denk ook dat het schadelijker is met een slecht passend zadel of een verkeerde zit te rijden. Daar ben ik in de omgeving al verschillende gevallen van tegengekomen, dat paarden daardoor last van de rug hadden gekregen. Nog nooit door een goed rijdende ruiter met overgewicht. Ik denk wel dat een combinatie zware ruiter met een slechte zit en slecht passend zadel funest is.

IndianaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:14

ik ben bij begin begonnen vanmorgen...maar kom niet door alle 17 pagina's (hier op werk) heen :D ;)
Even sprong gemaakt van pagina 5 naar 14.

Ook hier een klein dikkertje dap met paardjes...m'n hele leven zo'n beetje al overgewicht, wat steeds meer en meer is geworden. Heb ook aanleg om gewoon snel te groeien en het moeilijk kwijt te raken. Kom uit een gezin, waarbij m'n ouders en zusje altijd een gezond gewicht hadden vroeger, er werd dus niet zozeer veel of verkeerd gegeten. M'n overgewicht is begonnen na m'n 2e jaar, toen m'n amandelen er uit zijn gehaald. Vraag me niet hoe of wat, maar is gewoon zo. Maakt ook niet uit...ben niet zielig en ook nooit geweest hoor :D ;) .
Op een gegeven moment was ik echt TE voor mezelf. En toen was de maat vol (toen reed ik overigens geen paard meer, ben toen overgegaan op mennen!!) en zijn er "maatregelen" genomen ;)
Ben nu, na zo'n 4 jaar, aardig wat afgevallen (gaat heel langzaam, maar het gaat), maar nog steeds flink overgewicht.

Heb een Tinker ruin van 1.57 mtr en aardig grof. Op hem heb ik altijd gereden, ook met plus 100 kilo. (niet meer toen ik naar mijn idee echt TE was overigens)
Ben nu min 100 en bijna bij de 90 kilo.
Ik moet eerlijk bekennen...ik blijf het gevoel altijd hebben van "kan dit wel??? Houdt ie me wel??"
Ik rijd niet veel meer op Indy, hij heeft sinds een jaar of 3 a 4 last van HKO (en nee...echt niet door mijn overgewicht ;) :D , symptomen waren er al toen ik hem kocht)
maar wel eens op de Tinker van m'n zusje.
Dat is een knoert van een Tinker en moet eerlijk zeggen, op hem heb ik niet snel het gevoel van "houdt ie me wel". Hij is megasterk en dat merk je aan hoe hij met je loopt.

Nu heb ik zelf ook nog een jongere Tinker, Shathu. Hij is nu 5 jaar. Bewust heb ik gewacht met inrijden tot hij 4-4,5 jaar was. En nu nog (door omstandigheden) wordt er niet echt veel met hem gereden. Vind ik niet erg, hij is nog jong immers, geen probleem. Echter, hij is gewoon luxer/fijner. En ik merk dat ik er tegenaan hik om met hem te gaan rijden.
Nou....blijf maar gewoon m'n best doen om wat af te vallen ;)

Al met al moet ik wel zeggen...hoe je het ook went of keert...voor de MEESTE mensen met overgewicht geldt denk ik, dat des te zwaarder, des te "moeilijker" wordt het bewegen. En niet alleen gewoon in het dagelijkse leven, ook met paardrijden.
Ik voelde me toen ik zo op m'n "top" was, gewoon log en lomp (vond het heel erg, want zo was ik nooit, ondanks m'n overgewicht altijd erg sportief geweest). En met rijden merkte ik dat...sta zit in draf werd echt "sta-bof/plof zit" .
Maar nogmaals, toen was ik wel ECHT zwaar.
Ik merk nu echt heel goed het verschil. En natuurlijk...nog steeds ben ik niet superslank en een lichtgewichtje, maar bijv het lichtrijden en galoperen gaat nu stukken beter. Heb niet het idee dat ik het paard (van m'n zusje bijvoorbeeld) vreselijk hinder.

Denk niet dat mensen met overgewicht hun kop ik het zand moeten steken en denken dat het per definitie niet belastend voor het paard is.

Echt belangrijk is denk ik echt :

- het juiste paard! En dit hoeft naar mijn idee niet per definitie een koudbloed ofzo te zijn. Ik denk dat een goed bespierd, niet al te rank en/of luxe warmbloedpaard, die makkelijk beweegt, toch beter kan dragen dan een slecht-/of onbespierd koudbloedpaard, maar?!?
- een goed (passend) zadel, zowel voor ruiter als paard! Ik zelf heb een 19inch zadel, heb ruimte genoeg. Denk erom dat je niet een te krap zadel hebt (omdat je je schaamt voor de inches ofzo ;) of omdat je denkt "och het wil wel") waarbij je achterop de lepel eindigt OF waarbij je zo ver naar voren wordt gedrukt dat je voor op de boom rijdt. Volgens mij is een erg diep (dressuur) zadel ook niet erg bevorderlijk.
- bij een kort paard (toch vaak de koudbloeden) is het niet makkelijk een groot/goed passend zadel te vinden. De boommaat is wel te vinden, maar met een grote zit wordt vaak moeilijk ivm de kortere ruggen. Toch is er veel mogelijk volgens onze zadelmaker! Om er een goede "combi" van te maken voor jou en je paard zeg maar.
- altijd op stappen met een opstapje
- goed meegaan met de bewegingen van je paard

Mijn fysio vertelde me ooit, toen ik vroeg of ik niet te zwaar was voor mijn Tinker, dat je vooral goed op de gewrichten van de bovenbenen van het paard moet letten. Een paard met forse gewrichten is over het algemeen wat sterker (weet niet zo goed uit te leggen...hij had het daarbij over mijn Tinker)

Ik moet jullie eerlijk zeggen...ik heb ook een kruising Tinker x ws. Am.Appaloosa, ik heb het idee, als ik op hem zit (2x een minuut of 5 gedaan in stap ;) ) dat hij krachtiger/sterker ofzo is als onze Tinkers, maar ik kan het me verbeelden.

Nou...wat een van de hak op de tak verhaal, hahahah. Wilde van alles kwijt en had een goed verhaaltje in m'n kop, maar zit op m'n werk en ben er tig keer bij weggerend en nou staat het er zo krom...

Marall

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 12:19

sambagirl schreef:
Alles valt en staat met hoé een ruiter omgaat met zijn paard.

Bij opstappen moet sowieso iedereen een krukje gebruiken (je gewicht vertienvoudigt als je aan de linkerkant gaan hangen)

Ik ken heel veel soorten ruiters:
* Ruiter met anorexia die helemaal scheef zit, deze ruiter is nu binnen 5 jaar aan haar 3e paard bezig, de andere 2 kon ze wegbrengen.... wegens rugproblemen!
* Ruiters met normaal gewicht die rukken en plukken en achter de beweging zijn.
* Ruiters die een verkeerd zadel gebruiken
* Ruiters die hun paard 23 uur per dag in een box laten staan en verwachten dat die dat ene uurtje in de krul loopt

en zo kan ik nog wel even doorgaan!

Waar wil je heen met deze discussie? Ik ben jaren lang 100+ geweest maar stapte altijd met een krukje op, ben méé met de beweging, bijna alle instructeurs waren het er over eens dat ik een paard niet in de weg zat.

Nu ik 30 kilo ben afgevallen, merk ik wel dat ik makkelijker rij, maar het paard loopt er niet anders door.

Je kunt m.i. dus niet stellen dat overgewicht een negatief effect heeft op een paard, je zult per paard, per individu moeten kijken en op basis van meerdere constateringen kun je een conclusie trekken.

Hier ben ik het dus helemaal mee eens.
Ik rij ook al jaren (vanaf mijn 8e) en heb verschilende soorten gewicht gehad (ik jo,jo) nu ben ik weer veel te zwaar vind ik zelf maar niet voor mijn paard.
Ik heb nog nooit in al die jaren een paard/pony met blesseure gehad.
En dat met mijn schommelende gewicht wat nu tegen de 100 zit.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:06

Ik herhaal de vraag nog een keer.

Is er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:12

Ja, door dierenartsen en fysiotherapeuten.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:14

MamboBeach schreef:
Ik herhaal de vraag nog een keer.

Is er daadwerkelijk onderzoek naar gedaan?

Dat denk ik dus niet en zeker gezien de loze reacties hier met een gewichtslimiet die in mijn ogen klakkeloos uit de lucht gegrepen is!

Overigens heeft een aantal jaar geleden een heel bekende paardenarts me vierkant uitgelachen toen ik voorzichtig aan m vroeg of het zou helpen om wat af te vallen voor de rug van mijn paard die daar iets aan mankeerde. Hij heeft al lachend gezegd dat ik toch serieus waar niet geloofde dat tien kilo verschil uitmaakte op een paarden rug? Meezitten in de beweging, opstappen middels hulpjes, dat soort dingen helpt, geen tien kilo afvallen.....

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:15

het ligt idd helemaal aan de combinatie en miss ook het werk dat je met het dier doet... een rustige buitenrit is makkelijker dan dressuren in de bak... maar het ligt dus idd aan de combi, wat je doet en hoe goed je rijd

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:20

Yamcha schreef:

Je kan het nog wel 10x vertellen maar 90% van de mensen die zwaarder zijn luisteren hier toch niet na..
Dat is een gebed zonder eind..helaas.. :(:)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:26

Maar wat is er uit dat onderzoek naar voren gekomen dan? Dat ruiters met overgewicht schadelijk zijn voor het paard?

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:27

Zo'n vijf jaar geleden woog ik 70 kg, en reed ik heel fanatiek.
In die paar jaar tijd ben ik meer dan 20 kg aangekomen, en ik denk er niet aan om nu eens fanatiek te gaan rijden. Ik vind dat niet eerlijk naar mijn paard toe.
Gelukkig rijdt mijn buurmeisje haar nu, dus beweging krijgt ze wel.

Natuurlijk scheelt het of er iemand op zit die goed kan rijden en wat zwaarder is, dan iemand die licht is en geen poot kan paardrijden.
Maar het aantal kilo's zal het paard toch voelen.

Eerst maar eens afvallen, en dan kan ik ook mijn rijlaarzen weer aan :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:29

Er is 1 (oud!) onderzoek bekend in een paardenblad (Freizeit im sattel) uit Duitsland.
(dat is degene waar iedereen het lijstje van heeft).
Maar dat onderzoek zelf is nooit openbaar gemaakt, alleen de conclusie.
Helaas is er verder nooit een gedegen (uitgebreid) onderzoek naar gedaan.

Iemand die er wel 1 weet: laat deze dan hier weten.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 17-05-10 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

sambagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:30

Elco schreef:
Yamcha schreef:

Je kan het nog wel 10x vertellen maar 90% van de mensen die zwaarder zijn luisteren hier toch niet na..

Dat is toch logisch??
Er wordt hier een stelling neergekwakt. Deze wordt niet onderbouwd en er wordt geen bron vermeld. Ik wil dat onderzoek wel eens lezen, wie hebben dit onderzocht? Dierenartsen en fysiotherapeuten onafhankelijk van elkaar óf hebben ze samengewerkt. Want heeft een fysiotherapeut verstand van paarden?

Is er naar het totaal plaatje gekeken? dus niet alleen naar het rijden? maar ook naar de optoming? naar de hoeven (hoeveel paarden zijn er niet verkeerd beslagen en krijgen daar lichamelijke problemen mee) en hoe wordt bepaald wat overgewicht is? Ieder paard en iedere ruiter is anders qua lichaambouw!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:31

Elco schreef:
Yamcha schreef:

Denk dat ook, en dat zelf inschatten uiteindelijk kijk je er toch altijd met een gekleurde bril naartoe.

Ik kan wel inkomen dat tien kilo lichter aangenamer is voor een paard, op een piekmoment is dat toch een verschil.

Verder zwaarlijvigheid is geen makkelijk iets, ik kruip niet meer op een paard moest ik het ooit terug worden. Wel vroeger gedaan toen stak ik het gewoon weg, mijn pony liet ook niks zien...maar denk dat er veel moet gebeuren voor die iets zou laten zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:33

@ Sambagirl: Als je nu 1 post terugleest, heeft Brainless het keurig uitgelegd.

En als jij het zo graag wilt weten, waarom doe je dan niet zelf een beetje research? Google is your friend.

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:36

Elco schreef:
Yamcha schreef:

Jij leest toch ook niet of wel? Ik vertel hier mijn verhaal wat notabene bij één van de meest gerenommeerde dierenartsen vandaan komt, gespecialiseerd in rug- en beengebreken en daar wordt toch ook niet naar geluisterd!

Lekker makkelijk schoppen zo om te stellen dat iemand die te zwaar is, per definitie hier niet naar kijkt, bah!

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:38

Hierbij "het lijstje":
Citaat:
Ras: Stokmaat: Gewicht paard: Max. ruitergewicht: Percentage:
Shetlander 100cm 200kg 40kg 20%
IJslander 1 135cm 350kg 70kg 20%
IJslander 2 140cm 450kg 90kg 20%
Haflinger 145cm 500kg 80kg 16%
Warmbloed 1 160cm 550kg 71kg 13%
Warmbloed 2 172cm 700kg 80kg 12%
Koudbloed 1 165cm 800kg 96kg 12%
Koudbloed 2 170cm 900kg 104kg 12%

Bij bovenstaand overzicht is men uitgegaan van een correct gebouwd en gezond paard.
Indien je slechts enkele malen per week een wandelritje van een uur maakt, mag je een paard wat meer
belasten. (Bron tabel: Freizeit Im Sattel)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:40

Die bedoelde ik idd.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 13:41

@Daffodil
Het rare is dat verschillende "gerenommeerde" DA verschillende verhalen vertellen.
Volgens het lijstje betekend dat, dat mijn arabier 1,54m en 425 kilo "maar" totaal (incl ruiter incl zadel en kleding) 55 kilo kan dragen. Dat betekend in de praktijk dat de ruiter maar 45 kilo zou mogen wegen.