dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:25

Geef Jasmijn gelijk, ik zie dit als beweging geven aan de langeteugel.
Juist dat in de hand stellen is belangrijk, dat van achteren naar voren werken, wat ik hier niet zie.
En Schoudervoor een Appuyeren???
Sorry hier is toch werkelijk geen dressuurmatig werken te zien.
Dat het de derde keer is of zo, dat doet er eigenlijk niet toe, juist dan meer aan het werk in stap, draf en galop komen later wel.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:28

soeske schreef:
jasmijn78 schreef:
Zolang voor hem maar duidelijk is wat jij van hem wil, en goede reacties beloond worden. Maar dressuur zie ik er niet in, in ieder geval niet in de zin die we hier bedoelen. Als je dressuur als dresseren ziet, leren sturen, linksaf rechtsaf, gehoorzaam maken etc.

Dat wil je toch altijd? Goede reacties belonen, duidelijk maken wat je wilt.. Of je er nu achter loopt of er op zit of er naast loopt..

Ik vind het heel leuk, Soeske, hoe je met de shet bezig bent.

Ken je het boek: Vrijheidsdressuur?
De schrijfster van dat boek werkt ook met shetten, ze kunnen zelfs de "pesade" en noem maar op.
Echt heel "dressuurmatig" is zij bezig ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:32

Na enige stilte meld ik me dan weer.
Heren FaberSmid en Professor.
U beiden waren zeer complimenteus over de foto's van mij met Nimble. U Professor plaatst op de site PaaardenTango onder het topic "Introductie Kadankovitch" de volgende tekst: "Geplaatst: Za Mei 08, 2010 5:20 pm Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

Lichtheid en dat niet alleen op papier. " De heer FaberSmid beaamt dat.
Nu vraag ik mij af inhoeverre U dat oprecht gemeend heb. En niet uit misplaatst meelij geschreven hebt omdat bij de foto's de tekst gaat dat ik mijn paarden om medische redenen moet verkopen.
U, Professor heb meer dan eens de aanpak die ik voorsta als "Poedeldressuur" omschreven: nu van tweëen een: Of de getoonde foto's laten een correct licht beeld zien of niet! Maar bedenk : dit paard is afgericht op de manier die U eerder als Poedeldressuur omschrijft.
Ik heb er niets op tegen dat U het niet eens bent met mijn (en anderen) manier (-en) van africhting. Ik begrijp en respecteer U stand punt. Wat ik erg jammer vind, zijn de zeer declasserende opmerkingen over andere opvattingen; poedeldressuur is daar een van. Het is onnodig kwetsend en heeft en air van superioriteit die de zin in discussie bederft.
Uw betoog geplaatst, geloof ik op pag. 14; 09-05-10 | 21:27 : wekte hoop. Ik was het er geheel mee eens. Net als de rest waarin U voorbehoud maakt tegenover het begrip 'spelen'.

Maar deze begrippen iets minder rigide geïnterpreteerd, brengt U wellicht bij een ander en bruikbaar begrip: Wilsoverdracht; spelenderwijs duidelijk maken wat ik als ruiter/africhter wil om dan druppelsgewijs de inspanning en gymnastique toe te voegen. Precies die aanpak pas ik toe op mijn paarden.
Terug bij het begin: Of U steld nu dat het beeld op 'Andalusiër PaardenTango' niet deugt, maar dan hebt U daar gelogen. Of het beeld klopt wel; en U zou U opvatting toch een beetje milder moeten uiten.

Voor mij blijft dressuur: Wilsoverdracht en daarna sterker, soepeler en handiger maken van het paard. In dat eerste element steek ik erg veel tijd, om het mij makkelijk te maken; daarin beloon ik met snoep en alles wat de overdracht van mijn wil; mijn bedoeling verduidelijkt.
Nu begrijp ik heel goed dat U een andere opvatting bent toegedaan. Een opvatting die U succes heeft opgeleverd. Maar dat hoeft toch niet in te houden dat er geen ruimte voor waardereing en respect voor andee opvattingen mogelijk zou zijn.

Daarmee bedoel ik zeker niet, dat ik mijn afkeuring tegen 'tovernarij (onrealistisch en nooit getoond rijden) of aanstellerij met 'riddertitels' plotseling wel waardeer.

VAL OP DOOR GOED PAARDRIJDEN: maar dat kan wel op verschillende manieren vormgegeven worden.

Dit stuk is vooral geschreven als een handreiking. Een verzoek om ook het rijden en werken met minder geschikte dieren met een positief oog te bekijken; er het positieve uit te halen. Ik ben ervan overtuigd dat het er wel in te zien is.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:04

misschien moet je de foto die je eronder geplaatst heb in je profiel hier ook eens plaatsten :+

FaberSmid

Re: dressuur voor het paard of paard voor dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:00

Even snel tussendoor, persoonlijk kan ik alleen voor mijn persoon schrijven. Ik meen oprecht wat ik aan u geschreven heb, dat ik dat u niet na kan doen zoals u rijdt in uw situatie met uw lichamelijke behindering. Dat vindt ik ten zeerste knap, kan ik en anderen alleen maar van leren en respect voor hebben. Ook ben ik het eens dat het een verlies is, als u alles zou moeten opgeven. Uw schrijven waardeer ik, als u mijn woorden niet geloven wil en op deze wijze in twijfel wil trekken is uw keuze.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:07

ik snap eigenlijk niet waarom dit gequote stuk van een ander forum hier geplaatst gaat worden?
en op deze manier kenbaar gemaakt wordt?

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:08

modie schreef:
Ken je het boek: Vrijheidsdressuur?
De schrijfster van dat boek werkt ook met shetten, ze kunnen zelfs de "pesade" en noem maar op.
Echt heel "dressuurmatig" is zij bezig ;)

Dankje.
Ik heb het boek inderdaad, mijn shetten kunnen ook VD, maar ga ik hier maar geen fotos van plaatsen want volgens mij valt dat dan ook onder de term poedel dressuur ;)

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:09

Mevrouw,
Mijn computer en ik leven op gespannen voet; laat ik het zo stellen; mijn venster staat op een kier; ik heb haar sissend toegefluisterd dat als ze nog een keer niet doet wat ik zeg, het venster weid open gaat en zij, de computer, met een reuze zwaai het dakvenster uit vliegt. Maar foto's verplaatsen zou door haar gezien worden als een pure provocatie. Ik heb al moeite genoeg gehad ze op de site Paardentango te krijgen en dat slechte met behulp van meerdere flessen Clileense wijn, de uitermate vakkundige hulp en psychologische begeleiding van de alhier bekende Hermelientje.

Bovendien, kent de Professor de genoemde foto's, en dat is in deze de ienige persoon die van belang is, aangezien hij (en FaberSmid) er toen lovend over waren, en ik in hun ogen (vanwege het toepassen van de methoden van O.M.Stensbeck, Ernest van Loon, Kl.Balkenhol, J.C. Racinet) aan poedeldressuur doe.
Dit is erg overdreven gesteld. Ik ben in mijn rijkunstige opvattingen minder rigide. Waar nodig pas ik een meer Baucheristische methode toe, dan doe ik iets wat ik van Ernest van Loon geleerd heb (die wonderwel sterk overeenkomt met Klaus Balkenhol) Trouwens allevier genoemde heren hadden veel overeenkomsten in hun aanpak.
Als ik mijzelf zou moeten beschrijven ben ik een amalgaam van bijna uitgestorven rijstijlen; ik pas nergen bij. Behalve bij hetgeen dat werkt; dus oeverloos getheoretiseer over een methode die niet in de praktijk getoond kan worden, heb ik niets mee op.

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:13

Professor schreef:
Geef Jasmijn gelijk, ik zie dit als beweging geven aan de langeteugel.
Juist dat in de hand stellen is belangrijk, dat van achteren naar voren werken, wat ik hier niet zie.
En Schoudervoor een Appuyeren???
Sorry hier is toch werkelijk geen dressuurmatig werken te zien.
Dat het de derde keer is of zo, dat doet er eigenlijk niet toe, juist dan meer aan het werk in stap, draf en galop komen later wel.

Tsja, ik doe het op mijn manier. Stap en kijken hoe hij gaat reageren in draf. Op stemhulpen, kijken hoe actief hij is, overgangetjes doen. Inmiddels zijn we verder (ja, nu, en niet ten tijde van de foto) en doen we beginnetjes van schoudervoor en appuyeren.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:17

Citaat:
U, Professor heb meer dan eens de aanpak die ik voorsta als "Poedeldressuur" omschreven: nu van tweëen een: Of de getoonde foto's laten een correct licht beeld zien of niet! Maar bedenk : dit paard is afgericht op de manier die U eerder als Poedeldressuur omschrijft.
Ik heb er niets op tegen dat U het niet eens bent met mijn (en anderen) manier (-en) van africhting. Ik begrijp en respecteer U stand punt. Wat ik erg jammer vind, zijn de zeer declasserende opmerkingen over andere opvattingen; poedeldressuur is daar een van. Het is onnodig kwetsend en heeft en air van superioriteit die de zin in discussie bederft.
Uw betoog geplaatst, geloof ik op pag. 14; 09-05-10 | 21:27 : wekte hoop. Ik was het er geheel mee eens. Net als de rest waarin U voorbehoud maakt tegenover het begrip 'spelen'.

U mijnheer Kadankovich heb een deel van uw aanpak als poedeldressuur omschreven, zoals u rijdt met veel lichtheid niet, alleen dat belonen met suiker heb ik bekritiseert, heb ook geschreven dat wanneer u noodgedwongen het rijden moet opgeven, dat ik hoop dat u niet voor het paardrijden veloren gaat, maar uw ervaring en weten toch aub blijft verder geven.
Arrogant ja dat ben ik wanneer ik kritiek geef op dingen die geheel niet dat is wat beschreven word, of dat getoond word, aan de langeteugel werken is geheel iets anders, als getoonde, dat weet u net zo als ik.
Alleen u beschrijft het diplomatisch dat is uw stijl, maar meestal ook niet minder kritisch.
Andere opvattingen die tegen dingen ingaan, kan men niet aksepteren, dan moet men niet de zelfde benaming daaraan geven.
Misschien is dat u ontgaan, maar men moet niet appelen met peren gaan vergelijken.
Langeteugel werk en aan de lange lijnen (bij het aanleren van koetspaarden) zijn twee geheel verschillende dingen.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:18

U heeft vast Window´s hahahaha dus uit het raam ermee. *D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:20

Geachte FaberSmid,
Het was niet zoveer bedoeld, uw woorden in twijfel te trekken, of die van de Professor, maar een rechtlijnigheid in de redenering te verkrijgen: Mijn manier van werken is zo slecht nog niet, deels verkregen met wat men noemt 'poedeldressuur'; conclusio ergo sum, kan 'poedeldressuur' niet zo erg zijn.
Nee mijnheer, ik twijfel niet aan de oprechtheid van uw woorden. Ik wilden slechts partijen iets dichter bij elkaar brengen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:25

juist goed dat je van ieder pakt wat bij je past
dan ga je nl je eigen weg.....niets is vervelender dan 1 iemand aan te hangen.
lekker je eigen weg, is prima
maakt mij niks uit of het poedeldressuur genoemd wordt.
zolang mijn paarden blij en lekker in hun vel zitten, lekker werken, met of zonder suikerklontje
zal iemands anders oordeel me een worst wezen. :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:46

Mevrouw Nombrado,
Het bericht is door de Professor wel begrepen, en dat was de bedoeling. Overigens geef ik ook nog een uitleg aan FaberSmid, die mijn demarge nu ook zal begrijpen.

Geachte Professor, een beetje mildheid en diplomatie kan niemand kwaad en helpt de redenering die men aanhangt meer vooruit dan starre vasthoudendheid. Dit is geen kritiek over de inhoud, maar over de presentatie.

Ik persoonlijk vind dit werk met shetlanders en andere kleine paarden , die ogenschijnlijk niet zo geschikt lijken voor dat werk, heel leuk en nuttig. Ofschoon men gezien de verhoudingen niet altijd dezelfde of even effectieve inwerking heeft, leert het deze dieren gehoorzaamheid en het werk zal zeker een bepaalde gymnastische inwerking hebben.
Kortom, ik vraag niet, dat wie dan ook van fundamentele princiepes afstapt; echter zou men door een ander taalgebruik men eerder overeenkomsten vinden, inplaats te blijven steken in tegenstellingen.
Velen onder ons, wij, de Professor, FaberSmid, Setteke, etc. en ondergetekende, onder anderen, hebben dezelfde doelstellingen. We trachten ze te bereiken op enigsinds verschillende manieren, maar hebben ALLEN ÉÉN DING gemeen, tenminste, ik wil dat niemand ontzeggen, wij willen dat doel op een correcte diervriendelijke manier bereiken.
U kunt toch moeilijk stellen dat 'poedeldressuur' in princiepe dieronvriendelijk is, want wat is dan te zeggen over de velen hulp-honden (waarvan ik er ook een heb) en blindengeleidde-honden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 14:12

Kan u en de anderen wel begrijpen, maar zoals u en ieder ander kan ik niet anders dan het geen mij zo geleerd is. En dat is volgens het militair en bereden politie. Anders is mij niet geleerd en kan ik dan ook niet. Vrijheidsdressuur was niet aan mij besteed, dat heeft de verklaarbare reden dat poedeldressuur niet was toegestaan.
Wat niet wil zeggen dat het voor u en anderen verboden en fout was en is.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:52

En het gaat weer over poedels, ik dacht dat het hier over paarden gaat? En de liefde van een paard gaat, net zoals bij een man, nog steeds door de maag :D . Mits het paard (en man) het lekkers niet uit het vrouwtje haar handen trekt en netjes wachten tot ze "aan tafel" mogen na goede arbeid ;)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 09:28

nombrado schreef:
misschien moet je de foto die je eronder geplaatst heb in je profiel hier ook eens plaatsten :+

sorry kadankovic, dit was bedoeld voor soeske

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 23:15

FaberSmid schreef:
Kan u en de anderen wel begrijpen, maar zoals u en ieder ander kan ik niet anders dan het geen mij zo geleerd is. En dat is volgens het militair en bereden politie. Anders is mij niet geleerd en kan ik dan ook niet. Vrijheidsdressuur was niet aan mij besteed, dat heeft de verklaarbare reden dat poedeldressuur niet was toegestaan.
Wat niet wil zeggen dat het voor u en anderen verboden en fout was en is.

Ik ben even een paar dagen weggeweest en ben nu eindelijk weer bijgelezen in dit topic. Wat ik vooral zie is dat sommige mensen zo vast zitten in hun eigen beleving dat er geen ruimte is voor begrip dat andere mensen een andere beleving hebben. En hoe kan het anders dan dat verschillende mensen dingen verschillend beleven? Daarvoor ben je toch ook als individuele mensen verschillend? En niets mooier dan die verscheidenheid aan mensen en manieren om naar dingen te kijken.
En dan vind ik bovenstaand citaat dus heel triest, dat iemand zo vast kan zitten in wat hij geleerd heeft dat er geen ruimte kan zijn om zelf invulling te geven aan die prachtige relaties die we kunnen opbouwen met paarden.
De mens heeft de mogelijkheid gekregen om zelf te denken, zelf te voelen, zelf te leren, wat is het dan jammer als dat niet tot wasdom komt doordat er een bepaalde methode ingedrild is. Dat die methode goed is (over het algemeen), is in dit kader niet eens relevant, als die methode het zelfstandig denken monddood maakt is dat zeker een verlies. In de oorlog gebeuren de meest vreselijke dingen doordat soldaten zichzelf niet meer verantwoordelijk houden voor hun daden, want ze volgen orders. Onmenselijk gedrag is dan opeens heel menselijk ;(

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 05:11

Wat heeft oorlog te maken met mijn schrijven? U vergeet dat het militair rijden de herkomst en geschiedenis is van het nederlands rijden. Feiten kan u en anderen niet veranderen met zogenaamd breed denken. En ook niet met poedeldressuur, circusdressuur en brijheidsdressuur of welke wijze van rijden ook. Nogmaals dat het volgens het nederlands rijden en frans en duits niet toegestaan is en fout is. Wil niet zeggen dat het voor u en anderen niet toegestaan en fout is die keuze is aan ieder. Maar hou mij persoonlijk niet verantwoordelijk of de schuld geven voor vaststaande feiten geschiedenis en herkomst. Poedeldressuur circusdressuur vrijheidsdeessuur is van ouds her voor de vermaak van de mens. Het rijden op zich is niks natuurlijks aan, hoe graag de mens het ook natuurlijk wil maken, zoals bij natuurlijk bekappen en natuurlijk rijden.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 07:22

FaberSmid schreef:
Wat heeft oorlog te maken met mijn schrijven?

In uw schrijven geeft u aan dat u volledig de dictaten van uw grootmeesters volgt en niet verder kunt komen dan contstateren dat dat goed is. "De baas" zegt dat het zo is, dus is het zo. Dat is wat militairen wordt geleerd (ook met reden, zeker), vooral niet zelf nadenken of het ook anders zou kunnen, niet twijfelen aan je meerderen.

FaberSmid schreef:
U vergeet dat het militair rijden de herkomst en geschiedenis is van het nederlands rijden.

Ik vergeet niets, ik weet drommels goed wat de herkomst van het paardrijden in het algemeen is en ook die van die van de dressuur. Dat ik er voor kies om niet meer op militaristische manier met mijn paarden om te gaan is mijn eigen keuze en dat leg ik niemand op, maar ik realiseer mij ook heel goed dat ook andere manieren goed kunnen zijn, afhankelijk van persoonlijkheid van mens en paard. Dat u (en anderen) zich prettig voelen met die militairistische omgang vind ik geen probleem, integendeel, want die basis is correct en zal bij de meeste paarden ook gewenst resultaat hebben.

FaberSmid schreef:
Feiten kan u en anderen niet veranderen met zogenaamd breed denken. En ook niet met poedeldressuur, circusdressuur en brijheidsdressuur of welke wijze van rijden ook. Nogmaals dat het volgens het nederlands rijden en frans en duits niet toegestaan is en fout is. Wil niet zeggen dat het voor u en anderen niet toegestaan en fout is die keuze is aan ieder. Maar hou mij persoonlijk niet verantwoordelijk of de schuld geven voor vaststaande feiten geschiedenis en herkomst. Poedeldressuur circusdressuur vrijheidsdeessuur is van ouds her voor de vermaak van de mens. Het rijden op zich is niks natuurlijks aan, hoe graag de mens het ook natuurlijk wil maken, zoals bij natuurlijk bekappen en natuurlijk rijden.

Paardrijden zoals dat hier in Nederland gebeurt is allemaal voor het vermaak van de mens, ook het wedstrijdrijden is nog steeds vermaak. Waarom zou de "serieuze" dressuur daarin dan een volstrekt andere positie moeten hebben dan de circusdressuur? Circusdressuur vergt ook een hoop kennis en discipline, anders krijg je nooit voor elkaar dat je 6 hengsten tegelijk in een piste wat kunt laten vertonen. De gemiddelde militair krijgt dat niet voor elkaar, daar ben ik heel gerust op.
Persoonlijk heb ik niets met wedstrijden rijden, maar ik heb wel wat met paarden en paardrijden. Omdat ik van mijn paarden hou, doe ik mijn best om ze de mogelijkheden te geven om te doen wat ik graag met ze wil doen. Een deel van die mogelijkheden wordt geboden door ze te gymnastiseren met oefeningen die ook in de wedstrijddressuur worden vertoond en dat werkt nou eenmaal alleen gymnastiserend als ze correct worden gereden, dus doe ik daar zeker mijn best voor. Volgens mijn lesgeefmens (die wel wedstrijden rijdt) gaat dat best op puntenwaardig niveau, maar dat zal ik niet door een jury bevestigd krijgen, daar ik absoluut geen zin heb om het voor een jury te gaan vertonen in een pinguinpakje. Mijn keuze, als iemand anders wel graag in een pinguinpakje kunstjes vertoont voor een jury, dan moeten ze dat vooral doen en ik hoop dat ze er veel plezier aan beleven en hun paard ook goed opleiden daarvoor.
Heel het paardenhouden is niet natuurlijk, het is allemaal onze keuze wat we doen met die paarden. Dat geeft niets, zolang we maar oog houden voor het welzijn en welbevinden van het paard. Voor veel shetten zou het veel beter zijn als mensen ze serieuzer namen en ze aan het werk zouden zetten, daar zijn ze voor gefokt. Het zijn intelligente paardjes, die heel wat meer uitdaging aan kunnen dan alleen maar grasmaaien.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:16

gruendlichkeit und dieziplin zijn voor mij de sleutelwoorden in het paardrijden vandaag de dag, en dit is denk ik voor een antal mensen ook het geval, echte circus dressuur is moeilijk en vol disipline voor paard en begeleider, en zeker niet dat geen wat men denkt bijhet woord circus nivo van africhting zegt mij zeker wat, echter wedstrijd nivo zeg mij totaal niks, waar ik me eigen bijvoorbeeld heel erg aan kan ergeren is het penny meisjes gehalte wanneer er met paarden omgegaan word.

mischien een raar voorbeeld maar als ik les geef en ik loop de rijhal binnen kan ik me kapot ergegeren aan de felle kleuren dekjes peeskappen en bandages, zels rij zweepjes in bij passende combinaties, en wanneer ik met een stukje theorie begin weet meer dan de helft niet eens waar ik over praat als ik als ik over het lichaam beging van het paard, wat ik dan denk is geef dat geld eens uit aan verquenter les en leer gewoon eerst eens goed rijden alvoords je er een circus van maakt kwa setjes.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 09:34

Setjescircus nieuwe benaming moll?
Natuurlijk is circusdressuur zoals het circus toont kan staaltje week. Maar poedeldressuur, circusdressuur en vrijheidsdressuur hebben niks met de dressuur te maken en diend men dan ook gescheiden te behouden om verwarring en misverstanden te voorkomen. Persoonlijk ben ik voor wat men doet volledig correct te beoefenen en niet half of een beetje van alles en niks. Op een uitzondering na in het geval van lichamelijke behindering bijvoorbeeld, dan kanik me knielen bijvoorbeeld nog begrijpen.
Maar als men er een ratjetoe van doet maken, kan men dat niet tot een scholing benoemen.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:04

@ waratje _/-\o_ Eindelijk iemand met een nuchtere kijk hier.

Ik vind het eigenlijk nog al treurig dat mensen zo vast kunnen zitten in hun overtuigingen, naar mijn idee zorgen regels en tradities voor het hebben van minder lol, vooral voor het paard.

Wie heeft bepaald wat serieuze dressuur is en wat vrijheiddressuur?
Zolang het vriendelijk en met beleid aan een paard wordt geleerd, gooi ik alles op een grote hoop en is het allemaal het aanleren van een paar kunstjes, al dan niet met een posititief, neutraal of negatief effect op de lichamelijk ontwikkeling van het paard.

Shetlanders kunnen trouwens erg veel en het zou niet alleen mentaal, maar ook lichamelijk echt heel goed zijn als er eens wat mee gedaan zou worden. Misschien zouden ze dan niet allemaal te dik en bevangen in de wei staan.

Refagreni

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:19

Ooowww, gelukkig dan doe ik niet aan dressuur. Mijn paardje komt uit een land zonder militaire traditie. Hoef ik me ook niet druk te maken over al wat hierboven beschreven staat.
Toch rij ik gymnastiserende en verzamelende oefeningen alleen niet in een bak. Ik gebruik de oefeningen op momenten dat ik voel dat mijn paard in onbalans raakt of takt verliest, maar dat is ook al een foute uitdrukking heb ik begrepen.
Voor mij is het dus de dressuur voor het paard. Oeps weer fout, herstel, de oefeningen.

Het is hardstikke mooi als iemand alle bestaande oefeningen aan elkaar kan rijden in een proef, maar dat is in mijn tak van sport helemaal niet van belang.

Laatst las ik "Hoe komt het dat een western- en een ijslanderruiter probleemloos door één deur kunnen, en er tussen dressuurruiters onderling altijd strijd is? Het is omdat hun rijstijlen zover uit elkaar liggen dat ze de behoefte niet hebben hun gelijk te bewijzen."

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-10 10:19

Treuriger is nog dat mensen die anderen beschuldigen van een originele systeem trouw blijven beschuldigen en niet lezen wat die werkelijk schrijven. Waardoor de ware betekenis veranderd wordt en vals veroordeeld wordt.
Een ratjetoe moet men niet gaan verwarren met een origineel rijden en al helemaal niet de herkomst en geschiedenis vergeten en verlogenen. Het is eigen keuze er een ratjetoe van te maken, poedeldressuur, circusdressuur en vrijheidsdressuur te gebruiken. Daar laat ik die ook vrij in en veroordeel die niet. Maar anders om wordt wel gedaan? Lees wat ik daadwerkelijk geschreven heb.