De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:09

vestasiana schreef:
Leider en volger, degene die leiding geeft is de ruiter, pard is de volger, zou het andersom zijn dan maakt het paard de dienst uit en dat is met rijden niet helemaal de bedoeling.

Wanneer dat anders zou zijn zou het wel eens gevaarlijk kunnen worden.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:25

Verder heb ik alles nog eens overdacht.
Gewoon dressuurrijden, klassiek of hoe je het anders wilt noemen modern is gebaseerd op bekende gegevens.

Nu zijn er hier op Bokt enkelen die denken iets nieuws uitgevonden te hebben wat de ware rijstijl is.
Ten eerste het zgn "speedbootrijden", voorhand volgt achterhand, paard moet rechtgesteld zijn, ook in wendingen, het gaat om balans, paard mag zelf zijn bewegingsvorm bepalen, en ook zijn hoofdhals houding.
Dit is leuk voor iemand zelf om te bedenken, maar om dit als het dressuurrijden te zien lijkt me wat vergaand, meer eigen idee rijden.

Verder het zonder teugel rijden, daar heb ik al bij gemerkt dat er wel degelijk met teugelhulpen gereden wordt.
Maar mogelijk komt die gedachte bij iemand op omdat diegene altijd alleen met de hand en zonder zit en been heeft gereden, in stoelzit en scheef, eigenlijk altijd met afgehouden benen, wat ook tegen anderen gezegd werd, niet met de benen eraan, dit zal komen door geen normale basislessen.
Opmerkingen over zit en been die als goede raad gegeven werden, werden niet gehoord.
Maar met jarenlang boekenlezen en bepaalde opmerkingen van een zgn interessant iemand is een eyeopener geweest om "gewoon" te gaan rijden, maar wanneer iemand na altijd verkeerd te rijden eindenlijk gewoon rijdt zoals de bedoeling is, kan men wel denken dat dit een heel bijzondere rijstijl is, maar niets is minder waar, gewoon rijden met zit, been en een weinig hand, niets bijzonders aan.
Alleen eindelijk is het kwartje gevallen, maar door zelfoverschatting wordt dan gedacht dat men met iets heel bijzonders bezig is, en probeert zo iemand iedereen te overtuigen dat dit een heel bijzondere natuurlijke rijstijl is.
En niet in de laatste plaats dat men beter rijdt dan de wereldtop.

FaberSmid

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 18:37

vestasiana verhelderende uitleg, al veel dingen gelezen en gehoord maar speedbootrijden is echt nieuw voor mij.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:04

vestasiana schreef:
Natuurlijk onderwerpt een paard zich wanneer hij kauwt, dat is de natuur van het paard, dat is niet vriendjes op gelijk niveau, maar een leven van rangordes, niets mis mee, daar voelt het paard zich goed bij, dat is duidelijkheid.
Leider en volger, degene die leiding geeft is de ruiter, pard is de volger, zou het andersom zijn dan maakt het paard de dienst uit en dat is met rijden niet helemaal de bedoeling.

oke
dus er is alleen leider en volger (of het nu ruiter is of paard?)
en waarom zou samenwerking niet kunnen? beide op gelijk nivo?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:15

Citaat:
oke

Twee kapiteinen op een schip gaat niet.
Wanneer men werkelijk de natuur kent, dan weet men dat er een alpha dier is een leider, en dienen de andere te volgen wanneer er meerdere zouden zijn dan waren de overlevings kansen niet groot.
Dit is het instinct van het paard, een mens is iets anders maar heeft ook een leider nodig anders zou het een chaos worden.
Dus denkt u maar eens erover na, wat men bedoeld, het kan niet anders.
Respekt voor het paard, maar hij dient ons echt wel tevolgen en naar ons te luisteren.
Het word levensgevaarlijk wanneer wij in discussie gaan met een paard, omdat hij dat geheel anders opvat als wij mensen.
En door de eeuwen heen hebben wij samen met het paard de welstand ontwikkeld die wij nu hebben.
Daarom respekt maar geen gelijkheid.
Samen werken kan heel goed, en voor elkaar opkomen in sommige situaties ook, maar er blijft maar 1 die de leider is dat is de ruiter, dan hebben beide respekt voor elkaar.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:30

Het afkauwen op het bit is gewoon een heel naturlijke reflex(waarom doen we onze duim in de mondhoek om het bit in te doen? Juist, om de mond-opendoen-reflex te activeren). Geef je de juiste hulp met de juiste zachtheid in de hand, dan zal het paard dus altijd afkauwen/de spanning in de kaak loslaten/nageven.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:37

Mindfields schreef:
Het afkauwen op het bit is gewoon een heel naturlijke reflex(waarom doen we onze duim in de mondhoek om het bit in te doen? Juist, om de mond-opendoen-reflex te activeren). Geef je de juiste hulp met de juiste zachtheid in de hand, dan zal het paard dus altijd afkauwen/de spanning in de kaak loslaten/nageven.

Duidelijk beschreven, maar sommigen willen of kunnen dit niet begrijpen en vinden een ophouding al een vies woord.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:39

Je zult toch ergens aan moeten geven wat je van het dier wil, en hem vervolgens accuut belonen. Afwachten tot hij het zelf bedenkt lijkt me vrij bijzonder.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:59

ik vraag gewoon aan het paard of ie ze mond open wil doen als ik het bit voor hem heb
dat gebeurd dan gewoon. :D

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:01

Met een trens doe ik dat ook, maar met st&t wil ik niet dat er ergens een tong tussen belandt bij het indoen dus help ik hem dan even.

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:52

nombrado schreef:
vestasiana schreef:
Natuurlijk onderwerpt een paard zich wanneer hij kauwt, dat is de natuur van het paard, dat is niet vriendjes op gelijk niveau, maar een leven van rangordes, niets mis mee, daar voelt het paard zich goed bij, dat is duidelijkheid.

oke

Omdat we met paarden te maken hebben, en leider en volger is nu eenmaal de natuur van die dieren, het zijn geen mensen die gezellig samen aan de slag gaan.
Dan heb je paarden toch heel slecht geobserveerd, hoe subtiel ook het leiderschap kan zijn, het is er degelijk.
Juist bij de alpha-merrie zie je het minst het de strijd om het leiderschap, die hoeft alleen maar te kijken!

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:01

vestasiana schreef:
Omdat we met paarden te maken hebben, en leider en volger is nu eenmaal de natuur van die dieren, het zijn geen mensen die gezellig samen aan de slag gaan.
Dan heb je paarden toch heel slecht geobserveerd, hoe subtiel ook het leiderschap kan zijn, het is er degelijk.
Juist bij de alpha-merrie zie je het minst het de strijd om het leiderschap, die hoeft alleen maar te kijken!

ik denk dat ik de paarden anders zie dan jij....(en anders kijk)

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:35

nombrado schreef:
vestasiana schreef:

ik denk dat ik de paarden anders zie dan jij....(en anders kijk)

Dat zal heel erg mee vallen denk ik, ik kijk weet ik wel zeker ook op dezelfde manier! :D
Alleen ik ga met paarden om zoals zij zijn, en mijn paarden hoeven zich niet te gedragen als mensen.
Maar praten overwint de barriere, en begrijpen doen ze ons zeker.
Natuurlijk kan je heel goed contact en een vriendschapsband hebben, heel erg goed zelfs, alleen het is wel op niveau paard, en niet als mens.
En er hoeft helemaal geen machtsvertoon aan te pas te komen, als het goed is heb je vanaf het eerste begin de rangorde met je paard bepaald.
Laatst bijgewerkt door Dusa op 19-05-10 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:36

vestasiana schreef:
Verder heb ik alles nog eens overdacht.
Gewoon dressuurrijden, klassiek of hoe je het anders wilt noemen modern is gebaseerd op bekende gegevens.

Nu zijn er hier op Bokt enkelen die denken iets nieuws uitgevonden te hebben wat de ware rijstijl is.
Ten eerste het zgn "speedbootrijden", voorhand volgt achterhand, paard moet rechtgesteld zijn, ook in wendingen, het gaat om balans, paard mag zelf zijn bewegingsvorm bepalen, en ook zijn hoofdhals houding.
Dit is leuk voor iemand zelf om te bedenken, maar om dit als het dressuurrijden te zien lijkt me wat vergaand, meer eigen idee rijden.

Verder het zonder teugel rijden, daar heb ik al bij gemerkt dat er wel degelijk met teugelhulpen gereden wordt.
Maar mogelijk komt die gedachte bij iemand op omdat diegene altijd alleen met de hand en zonder zit en been heeft gereden, in stoelzit en scheef, eigenlijk altijd met afgehouden benen, wat ook tegen anderen gezegd werd, niet met de benen eraan, dit zal komen door geen normale basislessen.
Opmerkingen over zit en been die als goede raad gegeven werden, werden niet gehoord.
Maar met jarenlang boekenlezen en bepaalde opmerkingen van een zgn interessant iemand is een eyeopener geweest om "gewoon" te gaan rijden, maar wanneer iemand na altijd verkeerd te rijden eindenlijk gewoon rijdt zoals de bedoeling is, kan men wel denken dat dit een heel bijzondere rijstijl is, maar niets is minder waar, gewoon rijden met zit, been en een weinig hand, niets bijzonders aan.
Alleen eindelijk is het kwartje gevallen, maar door zelfoverschatting wordt dan gedacht dat men met iets heel bijzonders bezig is, en probeert zo iemand iedereen te overtuigen dat dit een heel bijzondere natuurlijke rijstijl is.
En niet in de laatste plaats dat men beter rijdt dan de wereldtop.

Laat ik me zelf als voorbeeld even nemen :+
Wat je hier neerzet, slaat eigenlijk nergens op EN slaat op alles wat dressuurwedstrijden heet :D
Inderdaad, dat is de enige plaats waar met hand rijden beloond wordt ;) waar benen afgestoken worden en goede adviezen vaak niet gehoord worden.
Kom ik weer met mijn dochter 8-) heeft ook dressuurwedstrijden gereden, heel vaak met hand, benen afgestoken (alleen niet in stoelzit, dat is iets meer wat de TOP doet).
Maar het werd wel degelijk BELOOND in de wedstrijdrijderij, jammer genoeg ;(
Dus de meeste wedstrijdrijders gaan dan ook denken, dat het zo hoort |(
En dat is nog steeds te merken, van basis naar top.

Toch hebben we goede basis-instructie gehad. Te beginnen met een hele bekende van Johan Hamminga. Ze was ook heel bekend met Lammert Haanstra en nog zo wat heel bekende nederlanders.
Om haar nu af te doen, als geen goede basis-instructie gaat me toch eigenlijk wat ver. Ze is nederlands kampioen Dressuur en Springen geweest, ze neemt examens af voor instructie.
Nee, dus dat gaat veel te ver, omdat geen goede basislessen te noemen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:44

vestasiana schreef:
Dat zal heel erg mee vallen denk ik, ik kijk weet ik wel zeker ook op dezelfde manier! :D
Alleen ik ga met paarden om zoals zij zijn, en mijn paarden hoeven zich niet te gedragen als mensen.
Natuurlijk kan je heel goed contact en een vriendschapsband hebben, heel erg goed zelfs, alleen het is wel op niveau paard, en niet als mens.
En er hoeft helemaal geen machtsvertoon aan te pas te komen, als het goed is heb je vanaf het eerste begin de rangorde met je paard bepaald.

Mensen denken vaak, dat er een goede band met hun paarden is, maar bij de meesten is dat vaak niet of nauwelijks.
Ik heb ooit eens een jaarling-merrie van iemand gekocht. Een schat van een beestje met een eigen karaktertje.
De verkoopster kon er echter totaal niet mee overweg :D en toen ze haar een week later nog eens kwam bezoeken, werd ze zowat de stal uitgemept :+
Dus ik denk dat een "goede band" vaak in de gedachten van mensen zit, zonder dat het echt zo is.

Natuurlijk werd er even vermeld dat jaarling-merrietje wel boos zou zijn, dat ze verkocht was :D maar ik denk dat paarden zover niet gaan.
Die onthouden wel slechte dingen in de omgang met mensen wat ze ondervonden hebben, maar hebben ze een goed tehuis, hebben ze het heel vlug goed naar hun zin <3
Zou ook wat zijn, als paarden verontwaardigd zouden kunnen zijn, geen één kon dan een paard meer verkopen :+

Maar dat is even een zijweg en heeft weinig te maken met de topic-titel "de juiste nageeflijkheid" ;)

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:51

Basislessen neem je wanneer je begint te rijden, niet na 5 of 30 jaar.
En stoelzit zo zitten de wedstijdruiters zelden, iets meer de benen naar voor, ja, omdat paarden op niveau zich niet moeten verwarren in wissels en zijgangen.
Benen af en niet tegen een paard aan durven komen doen veel ruiters die een loperig paard hebben, die gaan ook in echte stoelzit zitten, en rijden alleen op de hand.

Wanneer ik zulke paarden rijdt, zeg ik, die reageren niet op been, ze hebben alleen een rem, gaspedaal en stuur ineen is.

Ik heb door mijn vader die cavallarist was nooit anders geleerd dan rijden met zit, been en weinig hand, dat heb ik me ook van begin af aan aangewend, en is heel anders dan degenen die zichzelf het rijden hebben aangeleerd, of beginnerslessen van instructie heeft gehad die dat niet leerden.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:52

@Modie, dan is mijn ervaring qua vriendschapsband met paarden heel anders dan die van jou.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:54

vestasiana schreef:
En stoelzit zo zitten de wedstijdruiters zelden, iets meer de benen naar voor, ja, omdat paarden op niveau zich niet moeten verwarren in wissels en zijgangen.
Benen af en niet tegen een paard aan durven komen doen veel ruiters die een loperig paard hebben, die gaan ook in echte stoelzit zitten, en rijden alleen op de hand.

Wanneer ik zulke paarden rijdt, zeg ik, die reageren niet op been, ze hebben alleen een rem, gaspedaal en stuur ineen is.

Ik heb door mijn vader die cavallarist was nooit anders geleerd dan rijden met zit, been en weinig hand, dat heb ik me ook van begin af aan aangewend, en is heel anders dan degenen die zichzelf het rijden hebben aangeleerd, of beginnerslessen van instructie heeft gehad die dat niet leerden.

Goh, lijken we toch meer op elkaar dan men zo op het eerste gezicht zou verwachten :+
Ik zei altijd tegen een vriendin van mij: "goh, hoe mijn dochter rijdt, is net rem en gas tegelijk gebruiken met de teugel"
Ook heel toevalling :D

Rijdt jij ook op een bloedpaardje? omdat je dit zo goed "doorhebt" :D

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:58

Mindfields schreef:
@Modie, dan is mijn ervaring qua vriendschapsband met paarden heel anders dan die van jou.

Ik denk, dat je het verkeerd ziet ;) dit was mijn ervaring met de verkoopster en niet mijn eigen ervaring met mijn paarden.

Met mijn TOPCOB is mijn band zo goed, dat we elkaar verstaan ZONDER woorden.
Maar ik denk dat dat komt, omdat we heel veel bijzondere ervaringen meegemaakt hebben met elkaar <3

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:04

vestasiana schreef:

oh, maar ik verwacht helemaal niet van paarden dat ze zich als mensen gedragen (alsjeblief nie hahahaha)
begrijpen doen ze ons, alleen is veelal de vraag of de mens het paard wel begrijpt
ze zien meer dan wij denken...
bij mij is het samenwerken
een compromis
net als dat je met kinderen omgaat....je geeft je eigen grens aan (doen zij ook) en daarmee schep je ruimte voor leuke dingen samen.
zo mogen ze bij mij zeker eens gek doen (mits het niet "gevaarlijk"wordt voor mij) en lekker zichzelf zijn.
Vanmiddag liep ik nog op 2 hengsten te mopperen. Liepen te spelen op het land, met draadje ertussen .
Soms slopen ze het draad, dus geef ik ze al (tijdens hun spel) een waarschuwing...jonges (en dan die koppen woehaaaaaaaa, foto waard, allebei naar mij kijkend met de onschuldigste boeventronies. En gewoon heel stout doorgaan. Ik laat ze dan gaan, toch gaat er 1 tegen het draad, tja schok....een gewaarschuwd paard telt voor 2 *D

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:05

modie schreef:
vestasiana schreef:

Mensen denken vaak, dat er een goede band met hun paarden is, maar bij de meesten is dat vaak niet of nauwelijks.
Ik heb ooit eens een jaarling-merrie van iemand gekocht. Een schat van een beestje met een eigen karaktertje.
De verkoopster kon er echter totaal niet mee overweg :D en toen ze haar een week later nog eens kwam bezoeken, werd ze zowat de stal uitgemept :+
Dus ik denk dat een "goede band" vaak in de gedachten van mensen zit, zonder dat het echt zo is.

Natuurlijk werd er even vermeld dat jaarling-merrietje wel boos zou zijn, dat ze verkocht was :D maar ik denk dat paarden zover niet gaan.
Die onthouden wel slechte dingen in de omgang met mensen wat ze ondervonden hebben, maar hebben ze een goed tehuis, hebben ze het heel vlug goed naar hun zin <3
Zou ook wat zijn, als paarden verontwaardigd zouden kunnen zijn, geen één kon dan een paard meer verkopen :+

Maar dat is even een zijweg en heeft weinig te maken met de topic-titel "de juiste nageeflijkheid" ;)

Dat is dus het Bazuin x Belisar merrietje wat ik een half jaartje gehad heb, die vanaf dat ze afgespeend is bij me kwam.
Oh, oh, wat was dat beestje boos toen ze bij me kwam, een veulen net van de moeder, en dan alleen maar vreselijk boos, bijten, slaan, oren in de nek, niet aan te raken.
Fries veulentje van Vesta bij haar gezet, t-shirt van mezelf aan de spijlen geknoopt dat ze gewend kon raken aan de geur, bijten in het shirt.
Maar met heel heel veel geduld, tijd, en voeren uit een bakje uit de hand, werd het een heel ander veulen.
Een scherp beestje zo noemde ik haar, dat wel, maar erg lief.
En inderdaad toen ze verkocht was, en ik na een week de trailer terug ging halen, wilde ze niet naar me toekomen ze draaide weg van me, overigens sloeg ze helemaal niet hoor.
Zo heel vreemd is dat verder niet hoor, dat heb ik al bij meer paarden gehad wanneer ze ergens gebracht werden, hengstenboer, of trainingsstal, dat ze eigenlijk beledigd waren dat ze weggebracht waren, en op het moment dat je komt dat op die manier even laten zien.

Ik denk dat het ook maar goed is dat niet iedereen weet wat een impact verkopen van paarden op ze heeft, wanneer je je dat echt in kan leven doe je het verkopen waarschijnlijk heel wat minder makkelijk.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:11

Begrijp ik nu goed dat Vestasiana aan Modie een merrie heeft verkocht?

Dusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:12

modie schreef:
vestasiana schreef:

Goh, lijken we toch meer op elkaar dan men zo op het eerste gezicht zou verwachten :+
Ik zei altijd tegen een vriendin van mij: "goh, hoe mijn dochter rijdt, is net rem en gas tegelijk gebruiken met de teugel"
Ook heel toevalling :D

Rijdt jij ook op een bloedpaardje? omdat je dit zo goed "doorhebt" :D

Nee, dat zei ik toen ik op de moeder van jouw Cob reed, die had rem en gaspedaal en stuur ineen, en reageerde niet op been, daarom kocht ik haar niet.
Maar hoe kan je in de lieve vrede je dochter die vanaf haar 6e thuis al op de pony reed zo door hebben laten rijden, die geef je dan toch les in de vorm van zit, been en weinig hand.
Dat moet je kinderen van jongs af aan bijbrengen, zeker als jezelf al zolang rijdt.
Dus niet alleen maar met de hand rijden.
Maar dan moet jezelf ook wel zo rijden natuurlijk, anders kan je dat toch niet overbrengen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:12

Daarom hebben de paarden hier ook "levenslang" :(:)

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:15

vestasiana schreef:
Maar hoe kan je in de lieve vrede je dochter die vanaf haar 6e thuis al op de pony reed zo door hebben laten rijden, die geef je dan toch les in de vorm van zit, been en weinig hand.
Dat moet je kinderen van jongs af aan bijbrengen, zeker als jezelf al zolang rijdt.
Dus niet alleen maar met de hand rijden.
Maar dan moet jezelf ook wel zo rijden natuurlijk, anders kan je dat toch niet overbrengen.

een moeder die haar kind lesgeeft?
niet doeeeeeeeeeeeeeeeeeeeen
laat haar maar lekker op les bij een instructeur/trice