vestasiana schreef:Verder heb ik alles nog eens overdacht.
Gewoon dressuurrijden, klassiek of hoe je het anders wilt noemen modern is gebaseerd op bekende gegevens.
Nu zijn er hier op Bokt enkelen die denken iets nieuws uitgevonden te hebben wat de ware rijstijl is.
Ten eerste het zgn "speedbootrijden", voorhand volgt achterhand, paard moet rechtgesteld zijn, ook in wendingen, het gaat om balans, paard mag zelf zijn bewegingsvorm bepalen, en ook zijn hoofdhals houding.
Dit is leuk voor iemand zelf om te bedenken, maar om dit als het dressuurrijden te zien lijkt me wat vergaand, meer eigen idee rijden.
Verder het zonder teugel rijden, daar heb ik al bij gemerkt dat er wel degelijk met teugelhulpen gereden wordt.
Maar mogelijk komt die gedachte bij iemand op omdat diegene altijd alleen met de hand en zonder zit en been heeft gereden, in stoelzit en scheef, eigenlijk altijd met afgehouden benen, wat ook tegen anderen gezegd werd, niet met de benen eraan, dit zal komen door geen normale basislessen.
Opmerkingen over zit en been die als goede raad gegeven werden, werden niet gehoord.
Maar met jarenlang boekenlezen en bepaalde opmerkingen van een zgn interessant iemand is een eyeopener geweest om "gewoon" te gaan rijden, maar wanneer iemand na altijd verkeerd te rijden eindenlijk gewoon rijdt zoals de bedoeling is, kan men wel denken dat dit een heel bijzondere rijstijl is, maar niets is minder waar, gewoon rijden met zit, been en een weinig hand, niets bijzonders aan.
Alleen eindelijk is het kwartje gevallen, maar door zelfoverschatting wordt dan gedacht dat men met iets heel bijzonders bezig is, en probeert zo iemand iedereen te overtuigen dat dit een heel bijzondere natuurlijke rijstijl is.
En niet in de laatste plaats dat men beter rijdt dan de wereldtop.
Laat ik me zelf als voorbeeld even nemen
Wat je hier neerzet, slaat eigenlijk nergens op EN slaat op alles wat dressuurwedstrijden heet
Inderdaad, dat is de enige plaats waar met hand rijden beloond wordt
waar benen afgestoken worden en goede adviezen vaak niet gehoord worden.
Kom ik weer met mijn dochter
heeft ook dressuurwedstrijden gereden, heel vaak met hand, benen afgestoken (alleen niet in stoelzit, dat is iets meer wat de TOP doet).
Maar het werd wel degelijk BELOOND in de wedstrijdrijderij, jammer genoeg
Dus de meeste wedstrijdrijders gaan dan ook denken, dat het zo hoort
En dat is nog steeds te merken, van basis naar top.
Toch hebben we goede basis-instructie gehad. Te beginnen met een hele bekende van Johan Hamminga. Ze was ook heel bekend met Lammert Haanstra en nog zo wat heel bekende nederlanders.
Om haar nu af te doen, als geen goede basis-instructie gaat me toch eigenlijk wat ver. Ze is nederlands kampioen Dressuur en Springen geweest, ze neemt examens af voor instructie.
Nee, dus dat gaat veel te ver, omdat geen goede basislessen te noemen.