Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 18:13

Cahill schreef:
Het verbaast me nog geregeld over hoe veel tijd je hebt om natedenken voor je valt.

Als je goed op je netvlies hebt wat te doen en ervaring met het verloop, heb je nóg meer tijd want je kent het proces en de alternatieve keuzemogelijkheden.

De cursus heet daarom beter: 'Gecontroleerd afstappen'.
Is een combi met het hoognodige 'Inherent veilig opstappen', want dat leert ook niemand.

Bloempjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 10:48

Ik ben er van overtuigd dat je een goede ruiter bent als je na het vallen, weer opstaat en verder rijdt ( voor zover dat mogelijk is in de situatie )
Als je er nooit vanaf valt, heb je toch een sloom paard? Maar ook van een sloom paard kan je afvallen@
Mijn mening:$

Aminola

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 21:08

Je rijd echt niet meteen slecht als je valt! Als je net een paar maanden rijd en je valt,
dan zit je waarschijnlijk op een drukke pony, of je kan écht nog niet rijden en glijd er gewoon vanaf.
Maar als je al wat langer paardrijd, dan kan dat gewoon gebeuren! Ik pakte vandaag een rengallopje,
en mijn pony (die echt heel braaf is) schrikt van eeehm. Een geest of zo? En toen lag ik er ook bijna
af :D Dus het ligt er echt niet aan of je wel of niet goed kan rijden, ik rij nl. ook al 9 jaar, en neem
niet aan dat ik slecht rij, en ben er ook al 2x afgevallen :o (nou moet ik zeggen dat mijn pony spoken ziet, maar oke:P)
Maar je rijd dus echt niet slecht als je valt!!!
xx

jarytj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:56

Als je nooit van je paard valt, heb je gewoon een saaie knol. ;)
Oke oke, vallen is niet leuk.
Maar je leert er wel soms van wat je beter wel of niet had kunnen doen!
Maarja, vallen en weer op staan! <3

Gina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 22:59

jarytj schreef:
Oke oke, vallen is niet leuk.
Maar je leert er wel soms van wat je beter wel of niet had kunnen doen!
Maarja, vallen en weer op staan! <3

Dan is mijn paard saai :+
Ik ben er nog nooit van afgevallen, maar saai is ze zeker niet. Ze bokt of steigert nooit, maar saaii nee?

maar door vallen rij je niet slechter, het kan iedereen gebeuren. Je leert er alleen maar weer meer van.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-10 23:01

Ben er net nog afgevallen, van een C pony (zie profiel).
Wou hem in stap iets meer doorsluiten, en dat vond ie toch wel moeilijk. Hij steigerde en schrok daar zelf zo van dat ie weg wou rennen. Ik was m'n rechterteugel kwijt, dus hield hem alleen aan de linkerteugel tegen. Hij bleef rennen naar rechts en ik bleef tegen houden aan links. Want als ie gaat, dan gaat ie ook echt en had niet echt zin om te vallen. Maar ja, hij viel dus zelf om en ik er af. Kon hem gelukkig snel pakken en ben er weer opgegaan. Liep daarna heel fijn.

Ik denk niet dat iemand slechter rijdt als ie vaak valt. Ligt er ook aan wat voor soort paarden je rijdt. Maar ja, zelfs van de braafste kun je afvallen en ook de beste ruiters vallen

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-10 13:59

ze zeggen dat je pas een goede ruiterbent als je 3X bent gevallen

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 19:20

Ik rij veel paarden in, maar val (eigenlijk) nooit. Ik heb gewoon een heel vaste zit, of dat dan goed is of niet goed is.. dat is dan de vraag, maar ach, nu ik kids heb, ben ik al lang blij dat ik toch lekker kan blijven zitten.

Als ik val, val ik namelijk meestal ook flink. Ben nu 6 jaar met mijn man samen en in die tijd ben ik er 1 keer afgevallen en dat terwijl mijn werk ook met paardrijden te doen heeft..

Als je wel valt vind ik iig niet dat iemand een slechte ruiter is.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-10 21:09

Ligt eraan, goede ruiters blijven zitten, maar ook de beste vallen wel eens.

En tsja, wat is de defenitie van een goede ruiter?
Als je paard braaf draaft en je stuitert er gewoon af dan kan ik je helaas geen goede ruiter noemen. Maar als je gewoon redelijk rijdt (lees;gevorderde beginner) of beter, en je valt eens is niets mis mee hoor, -mits iemand geen medische klachten heeft ineens- vind iemand een goede ruiter als hij op zo'n moment ook weer opstapt en verder gaat waar die gebleven is.

Imala

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 10:04

Als je van je fiets valt, ben je dan een slechte fietser?
Als je je eten een keer aan laat branden, ben je dan een slechte kok?

Alles kan een keer fout gaan.
Van vallen en opstaan leer je meer als dat alles van een leie dakje gaat.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-10 11:23

Hihi, dan ben ik een heeeeele slechte kok :P het gebeurt mij regelmatig dat mijn eten aan brand :P

Maar nee ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Het hangt er natuurlijk wel een beetje vanaf wat de oorzaak is dat je valt. Als je paard echt niks doet en je stuitert er in draf vanaf... tsjah dan is dat denk ik meer een gebrek aan ervaring.
Maar als je paard in ene vanuit het niets een boksessie geeft en je lig in het zand.. kan de beste gebeuren.
Het enige wat ik wel van mening bent is dat je als je er een paar keer bent afgedonderd, dat je vaak de bok sessies steeds beter uit kan zitten. Maar of je dan meteen een betere ruiter wordt daardoor.. nee dat denk ik niet. je zit wordt wat vaster, maar daar is alles ook wel mee gezegt.

Billyjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 15:30

ik val heel vaak, maar....klim er altijd weer op! ;)

Dreamable

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 13:32

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt. Iedereen kan er af vallen! Je hoeft maar net een keer je evenwicht te verliezen bij een onverwachte beweging...

Maar dat je pas een goede ruiter bent als je een x-aantal keer bent gevallen vind ik ook de grootste onzin! Natuurlijk heb je minder kans op vallen als je minder pittige paarden rijdt, maar dat wil nog niet zeggen dat je dan niet goed zou kunnen rijden. Bokken uitzitten en evenwicht bewaren zijn toch ook wel een teken van een goede balans en stevige zit lijkt me :p

indultia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 15:38

Slechte ruiter als je valt vind ik ook zeker onzin. Iedereen valt weleens een keer. Soms juist van de stomste dingen.
2 weken geleden lag ik met paard en al... Was niet echt fijn, maar ja meneer vergat even zijn benen op te tillen, 't was ook wel warm toen :P Kan gebeuren toch.

Bamorka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 11:39

jarytj schreef:

het paard dat ik nu rijd, ben ik ook nog niet vanaf gevallen, maar saai ?
neeee, dat is wel het laatste wat ze is!
Ze bokt en steigert vaak genoeg, maar ik ben er niet afgevallen.
puur omdat je het bij haar meestal aanvoelt (en nee, je kunt het niet voorkomen bij haar, want ze doet het gewoon).
en haar bokken/steigers zijn ook terecht.

Romeo15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:20

je bent geen slechte ruiter als je valt :9
het hoord erbij zeg ik altijd maar

K_vis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 21:28

Iedereen valt wel eens een keer van zijn/haar paard.
Dit betekend niet gelijk dat je niet goed kunt rijden, meestal zijn het de mensen die zelf nóg niet van hun eigen paard zijn gevallen.

jilverbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 00:14

Aminola schreef:
Je rijd echt niet meteen slecht als je valt! Als je net een paar maanden rijd en je valt,
dan zit je waarschijnlijk op een drukke pony, of je kan écht nog niet rijden en glijd er gewoon vanaf.
Maar als je al wat langer paardrijd, dan kan dat gewoon gebeuren! Ik pakte vandaag een rengallopje,
en kent) of dat je 9 jaar een steeds betere trainer krijgt, betere pony's/paarden en begeleiding. daar zit heel veel verschil tussen mijn pony (die echt heel braaf is) schrikt van eeehm. Een geest of zo? En toen lag ik er ook bijna
af :D Dus het ligt er echt niet aan of je wel of niet goed kan rijden, ik rij nl. ook al 9 jaar, en neem
niet aan dat ik slecht rij, en ben er ook al 2x afgevallen :o (nou moet ik zeggen dat mijn pony spoken ziet, maar oke:P)
Maar je rijd dus echt niet slecht als je valt!!!
xx

x-aantal jaren zegt niets over je rijtechniek.
ik rij ook dik 9 jaar maar of 9 jaar bij een manege lest, (niet dat dat erg is maar na een x-aantal jaren kom je daar niet verder mee omdat je de begin basis zegmaar kent en daar niet veel verder meer leert) of dat je 9 jaar een steeds betere trainer en begeleiding krijgt en betere pony's/paarden. is een groot verschil ;)

maar nu on-topic, je bent zeker geen slechte ruiter als je valt.
iedereen valt wel een aantal keren van zijn paard/pony,
daar leer je van.
en idd gewoon opstaan (als t kan) en weer erop en verder.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 04:44

celineeeee schreef:
Natuurlijk niet de allerbeste vallen!

Ook de allerbeste kunnen vallen van een paard.
Zet anky eens op mijn paard en grote kans dat ze er af was gevallen op het moment dat ik samen viel met haar

rosa_emmelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:12

nee absoluut niet!! op tv heb ik wel eens mensen er af zien vallen en die rijden toch echt niet slecht!!

ik vind het grote onzin. iedereen valt wel een keer er af duss!!

xx

melaniex

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:31

je moet leren van je fouten toch :P

Fay93

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:21

Not at alll

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 19:24

Paarden blijven dieren metb een eigen wil.
Een paard hoeft niet eens gek of gevaarlijk te doen als je er af valt. Kan ook door stommiteit komen, maar wil niet zeggen dat je niet kunt rijden

wnaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 18:54

Daar be ik het totaal niet mee eens. Heb zelf meerdere situatie's meegemaakt dat het zelfs verstandig was om je 'te laten vallen'. Denk dat het aan de situatie ligt.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-10 11:54

ik ben zaterdag nog van een pony af gevallen :=
maar k ben er lachend weer opgestapt.

ik vind dat je geen slechte ruiter bent als je valt,
je leert er juist van