Paardentango schreef:Mmm jammer. Die heb ik niet staan hier.
Klinkt wel als een historisch werk, iets om te koesteren !
Ik heb de Nederlandse versies hier, en ben eerlijk gezegd te lui om te gaan zoeken waar hij volgens J.C. Racinet refereert aan zijn first manner.
Ook in deze drie boeken, NL, staat dat er een ongeval was waarna, of tijdens, hij zijn first manner herzag. Nou ja, we liegen dus niet, we hebben het zo gelezen en onthouden.
Het Duits gaat me niet altijd even gemakkelijk af, wat is verfasst?
Dit boek heeft Francois Baucher zelf geschreven, hij was er al aan begonnen in 1834, men moet het zo zien, Baucher was een uitvinder, bewandelde steeds nieuwe wegen, en het eindstation kort voor zijn dood zag hij in, dat niemand anders dan hijzelf zo rijden kon als hij beschreven hadt, hij was nl een begenadigd ruiter.
Toen heeft hij het vereenvoudigd, in 1834, en toen op zijn ziekbed na het ongeluk waarvan de een schrijft een kroonluchter en de ander een circusmast, wat eigenlijk niet ter zake doet.
Hij was aan het werk met een jonge merrie in de circus manege, en werd daardoor begraven.
Het is een wonder dat hij het overleefde.
Tijdens zijn genezing hij lag geheel in het gips, begon hij op aandringen van zijn uitgever zijn boek te herschrijven waar hij in 1843 geschreven had, maar waar hij het niet meer mee eens was.
Ment noemde het in 1834 de Tweede Methode.
En uit het laast geschreven werk van Francois Baucher zelf heb ik het citaat.(1864)
Verfasst, betekent geschreven, dus zelf geschreven.
Dit boek was niet meer verkrijgbaar, maar een zeer kleine oplage met voorbestelling nog eens nagedrukt, en dat exemplaar heb ik.