De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-10 16:54

Ja ik begrijp wat U bedoelt. Kan u niet anders dan gelijk geven.
Er zit meer achter vrees ik, maar het verstoort wel een prachtig iets.

Eerbied en respect zijn woorden die (helaas) erg vaak gebruikt worden zonder dat we echt beseffen wat het inhoudt.

Nu beticht ik niemand, wil ook geen partij trekken maar Hr. Kadankovitch, alstublieft dit is niet zo correct.

Helaas ik moet nu naar Frankrijk... hopelijk komt dit goed.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 18:09

Ferdinand Filips van Orléans
Palermo, 23 oktober 1810 - Neuilly-sur-Seine, 13 juli 1842
oudste zoon van Lodewijk Filips van Frankrijk en Marie Amélie van Bourbon-Sicilië en was dus de broer van de Belgische koningin Louise Marie.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ferdinand_ ... l%C3%A9ans

Louis-Charles-Philippe-Raphael d'Orléans, duc de Nemours
Parijs, 25 oktober 1814 - Versailles, 26 juli 1896)
tweede zoon van Lodewijk Filips, koning der Fransen. Zijn moeder was Marie Amélie van Bourbon-Sicilië, dochter van Ferdinand I der Beide Siciliën. Zijn naam in het Nederlands is: Lodewijk Karel Filips Rafael van Orléans, hertog van Nemours.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_van_Orl%C3%A9ans

Op 24 februari 1848 trad koning Lodewijk Filips tot ieders verbazing af, ten gunste van zijn jonge kleinzoon Philippe (zijn zoon en troonopvolger Ferdinand was enkele jaren daarvoor omgekomen bij een ongeluk). Bevreesd voor wat Lodewijk XVI en Marie-Antoinette was overkomen, vermomde hij zich snel en vluchtte weg uit Parijs.
Rijdende in een onopvallend rijtuig onder de naam 'Mister Smith', ontsnapte hij naar Engeland. De Nationale Vergadering was aanvankelijk van plan zijn kleinzoon als koning te erkennen, maar liet zich meeslepen door de publieke opinie en riep de Tweede Republiek uit, onder controversiële omstandigheden, in het stadhuis van Parijs. In een verkiezing met algemeen mannenstemrecht werd prins Lodewijk Napoleon Bonaparte verkozen tot president. In 1851 verklaarde deze zichzelf tot president voor het leven en binnen een jaar riep hij zichzelf uit tot keizer Napoleon III en herstelde het concept van een 'Napoleontisch Keizerrijk'.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lodewijk_F ... _Frankrijk

Louis Philippe Robert van Orléans
York House, Twickenham, 6 februari 1869 - Palermo, 28 maart 1926
oudste zoon van Philippe (VII), graaf van Parijs (1838-1894) en van Marie Isabelle van Orléans (1848-1919), dochter van Anton, hertog van Montpensier.
Hertog van Orléans, was van 1894 tot 1926 als Filips VIII Orleanistisch en Legitimistisch pretendent naar de troon van Frankrijk.

Paardentango van het ongeluk dat is correct, maar niet van de kroonluchter.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 21:02

Speciaal voor Kadankovitch en Professor de toon van de muziek, u beide kunnen en mogen er best wel om lachen.
Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 22:39

Prachtig sterke vleugel. _O-

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-10 23:53

Prachtige foto, bedenk eens hoe knap dat paard op die vleugel te rijden. Braaf paard met vertrouwen in zijn ruiter, dat is ook ware dressuur niet waar Professor? Circusdressuur of niet, prachtig staaltje rijden!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 09:51

Om terug te komen op de stelling van Mijnheer Kadankovitch:

Citaat:
Nergens kunt U een bewijs aanhalen dat Hij persoonlijk zijn beide methode onverenigbaar vond.

Kan ik het volgende wel lezen in zijn boek:
De denkwijze(het principe) van mijn Nieuwe Methode, verwerpen een groot deel van mijn oude opvattingen.
Het moet u duidelijk zijn dat ik alleen geschreven heb voor mannen die boven het normale niveau van rijden....enz......

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:02

Gunst, zou dat niet het punt geweest zijn?
Dat er mannen waren die moge;ijk met een sterk verminderd gevoel zich met paarden bemoeiden.
Waar waren de vrouwen toch, en wat zou er gebeurd zijn als vrouwen zich toen meer hadden geprofileerd.

In de oudheid, de geschiedens, waren het de mannen die zich met de paarden bemoeiden. Vrouwen werden zelfs helemaal geweerd.
Misschien is dit een heel ander onderwerp wat hier misplaatst is, maar het is zomaar een gedachtegang van me die me vaker bezighoudt.

Professor ik hoop echt dat Dhr. Kadankovitch overigens zijn woorden hier openlijk nuanceert. Het zou de lucht misschien klaren.
Welk boek refereert U hier aan?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:22

Citaat:
Welk boek refereert U hier aan?
Meld dit bericht

Methode der Reitkunst nach neuen Grundsätze.

1864 erschien die 12te Ausgabe – Start der 2ten Manier – der Grundsatz „Hand ohne Beine, Beine ohne Hand“ taucht zum ersten mal auf. Das dieser Grundsatz erst so viele Jahre nach seinem Unfall auftaucht, erklärt sich durch die vertragliche Vereinbarung mit seinem Verleger, die in daran hinderdete bedeutende Änderungen am Grundtext vorzunehmen.
Anschliessend erschien noch eine 13te Ausgabe, welche Baucher selbst verfasst hatte.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 11:38

Mmm jammer. Die heb ik niet staan hier.
Klinkt wel als een historisch werk, iets om te koesteren !

Ik heb de Nederlandse versies hier, en ben eerlijk gezegd te lui om te gaan zoeken waar hij volgens J.C. Racinet refereert aan zijn first manner.
Ook in deze drie boeken, NL, staat dat er een ongeval was waarna, of tijdens, hij zijn first manner herzag. Nou ja, we liegen dus niet, we hebben het zo gelezen en onthouden.

Het Duits gaat me niet altijd even gemakkelijk af, wat is verfasst?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 11:53

Paardentango schreef:
Mmm jammer. Die heb ik niet staan hier.
Klinkt wel als een historisch werk, iets om te koesteren !

Ik heb de Nederlandse versies hier, en ben eerlijk gezegd te lui om te gaan zoeken waar hij volgens J.C. Racinet refereert aan zijn first manner.
Ook in deze drie boeken, NL, staat dat er een ongeval was waarna, of tijdens, hij zijn first manner herzag. Nou ja, we liegen dus niet, we hebben het zo gelezen en onthouden.

Het Duits gaat me niet altijd even gemakkelijk af, wat is verfasst?

Dit boek heeft Francois Baucher zelf geschreven, hij was er al aan begonnen in 1834, men moet het zo zien, Baucher was een uitvinder, bewandelde steeds nieuwe wegen, en het eindstation kort voor zijn dood zag hij in, dat niemand anders dan hijzelf zo rijden kon als hij beschreven hadt, hij was nl een begenadigd ruiter.
Toen heeft hij het vereenvoudigd, in 1834, en toen op zijn ziekbed na het ongeluk waarvan de een schrijft een kroonluchter en de ander een circusmast, wat eigenlijk niet ter zake doet.
Hij was aan het werk met een jonge merrie in de circus manege, en werd daardoor begraven.
Het is een wonder dat hij het overleefde.
Tijdens zijn genezing hij lag geheel in het gips, begon hij op aandringen van zijn uitgever zijn boek te herschrijven waar hij in 1843 geschreven had, maar waar hij het niet meer mee eens was.
Ment noemde het in 1834 de Tweede Methode.
En uit het laast geschreven werk van Francois Baucher zelf heb ik het citaat.(1864)

Verfasst, betekent geschreven, dus zelf geschreven.

Dit boek was niet meer verkrijgbaar, maar een zeer kleine oplage met voorbestelling nog eens nagedrukt, en dat exemplaar heb ik.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 12:43

Dat is mooi, een werk om werkelijk te koesteren dus.

(Zou de kroonluchter niet in de mast gehangen hebben.....)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 12:52

Nog precieser:13. Ausgabe von
«Méthode d'équitation, basée sur de nouveaux principes», Paris 1867 Francois Baucher.

Auch für anderssprachige Reiter, die Deutsch recht kompetent zu lesen imstande sind, ist dieser Text von Interesse, denn der "reife" Baucher ist allgemein bisher schwer zugänglich gewesen: Auf Englisch z. B. gibt es nur die Übersetzungen von Hart und Swire (1852/1879 bzw. 1854/1919, basierend auf der 9. bzw. 10. Ausgabe) und die von Nelson (1991, welche zwar auf der 12. Auflage basiert, in der aber die Eigentlichkeit der "Zweiten Methode", wie eine so eminente Autorität wie Jean-Claude Racinet gezeigt hat, höchst unzulänglich verstanden und dargestellt wird); Leser des Russischen kennen ihn aus einer 1850 und italienische Reiter aus einer 1863 Übersetzung. Nur im Spanischen existiert eine Übersetzung der 13. Auflage (Garcés de Marcilla 1872), doch beinhaltet sie kulturspezifische interpretative Eigenheiten, welche zu somanchen Missverständnissen zu führen riskieren. Selbst Französisch lesende Reiter haben nur in den seltensten Fällen den ausgereiften Baucher kennengelernt, denn alle Neuausgaben seiner Texte seit dem 19. Jahrhundert sind Wiederdrucke der 12. Méthode (die sich von der 13. unterscheidet) bzw. der 14. (welche aber von H. Baucher und Faverot de Kerbrech "überarbeitet" wurde).

Henri Baucher (1818-1912) zoon van Francois Baucher en zijn vrouw Antoinette Harct (beide getrouwd in 1818)

Baucher starb am Morgen des 14. März 1873 in seinem Haus an der rue Amelot. Er ist begraben auf dem Friedhof Père-Lachaise.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 13:41

Der große Nuno Oliveria sagte sogar einst über Steinbrecht, dass Steinbrecht sei, wie Baucher - nur von der anderen Seite des Rheins.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 14:19

mag het ook in het Nederlands Professor :) we zitten hier op een Nederlandse site namelijk :)

Alvast bedankt!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-10 18:57

Zal ik nu een deel van de Franse versie plaatsen... die is ook interessant.

Nee, ik laat me nu een beetje meeslepen. Maar waar gaat het nu eigenlijk nog over?
Misschien gewoon maar een slotje er op doen.

Mensen gaan ineens allemaal losse citaten plaatsen, en dat voegt weinig toe.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 19:30

Hoe komt het dat al die kranten, bladen, radio en tv zenders etc schijnbaar de hollandse school verzonnen hebben, volgens de heer janssen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:00

dat kan je teruglezen Fabersmid :D

het is een journalist die dat ervan gemaakt heeft :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:30

Als het er maar een is, hoe kunnen al die anderen het dan citeren van meneer janssen?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 20:36

neeeeeeee :D :D (ik wil bijna sukkel schrijven, maar doe het niet) de rest heeft dat overgenomen van die ene journalist :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:01

Hoe verklaard u dan dat anderen en ik persoonlijk hollandse school van meneer janssen hebben?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:06

omdat jullie rechtstreeks contact hebben met meneer jansen denk ik?????

gisteren nog op de borrel geweest misschien?

Jij hebt het uit de verslaggeving van journalisten :) en daar is er ooit een mee begonnen :)

rechtstreeks van meneer Janssen heb je helemaal niks gehoord :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:19

Dat is voor u de vraag en voor mij zeker weten. Daardoor kan u niet beter weten.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 21:27

laten we het daar maar op houden :D

en bij gebrek aan onderbouwing denk ik dat mijn vorige post kloppend is :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:40

In uw dromen, jammer maar helaas voor u verre weg van de waarheid.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-10 22:42

en uw relatie tot de heer Janssen is?

persoonlijke vriend? misschien familie?