waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mang

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:32

record ! er heeft al 11 minuten niemand gereageerd := (lees: ruzie gemaakt :+ )

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:35

Ik was elf toen ik mijn 2-jarige kreeg.
Met veel behulp van iemand ingereden hij was alles voor mij en was dan ook heel serieus in dingen.
Hij is nu 14 en ik 24 we mochten Z2 starten dus het kan wel goed gaan!

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 20:38

Om puberaal gedrag te vertonen hoef je niet tussen de 12 en de 17 jaar te zijn, dat blijkt wel weer in dit topic hihi. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:02

pharagirlke schreef:
Tot zover het serieuze, ingewikkelde gedeelte van dit topic :')

Je bent weer heerlijk droog vandaag Yamcha :')

:')
Angelita schreef:
Om puberaal gedrag te vertonen hoef je niet tussen de 12 en de 17 jaar te zijn, dat blijkt wel weer in dit topic hihi. :D

>;)

Ik ben de onschuld zelve O:)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:28

Janine1990 schreef:
Vooruit kijken is inderdaad iets dat mensen heel goed moeten ontwikkelen, maar dan vraag ik me af: Waarom op 16 jaar al op een scooter mogen rijden? En met 18 al in een auto?
Want daarbij heb je het ook nodig, heel hard.
Er zijn voldoende mensen die dat heel goed kunnen, juist omdat ze hun hele leven al met paarden en ponys in de weer zijn, daarnaast het talent, en de 'opleiding' die kinderen van paardenmensen genieten.

Nou dit topic is hard gegaan, toch mijn reactie.
Een scooter of auto mógen rijden is een heel ander verhaal.
Scooter en auto-rijden is ook iets van de politiek
Vooruit kijken op de brommer of in de auto is iets wat direct voor je is en gebeurd.
Wat er dan kán gebeuren is een ongeluk of die kun je direct voorkomen.

Met een paard beleren moet je verder kijken dan op dat moment. Als je akties en ook fouten waar je geen weet van hebt - wat niet ernstig lijkt - kan wel heel veel impact hebben.
Juist de fouten waar je geen weet van hebt. :(:)

Daarbij mógen kinderen ook een pony/paard inrijden, daar staat geen straf op.
Wat slim is, is een ander verhaal ;)
Jongeren maken ook nog byzonder veel schade in het verkeer, daarom zijn de verzekeringspremies ook hoger tot 24 (geloof ik) jaar.

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:34

als je goede begeleiding hebt, dan denk ik dat het niet uitmaakt.
ik was 14 toen ik mijn paard kreeg en hij was 3. ik heb heel erg
veel van hem geleerd en veel begeleiding gehad, maar nu komt
het moment dat je ook ziet waar je het voor doet, het gaat
steeds iets beter, en dat is leuk om te zien.
dus ik denk dat het wel kan.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:35

superwoman schreef:
Jongeren maken ook nog byzonder veel schade in het verkeer, daarom zijn de verzekeringspremies ook hoger tot 24 (geloof ik) jaar.

Dat jongeren meer ongelukken veroorzaken is bullshit. Qua cijfers gezien veroorzaken evenveel volwassen een ongeluk dan jongeren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:38

lisa_jpeine schreef:
als je goede begeleiding hebt, dan denk ik dat het niet uitmaakt.
ik was 14 toen ik mijn paard kreeg en hij was 3. ik heb heel erg
veel van hem geleerd en veel begeleiding gehad, maar nu komt
het moment dat je ook ziet waar je het voor doet, het gaat
steeds iets beter, en dat is leuk om te zien.
dus ik denk dat het wel kan.

Dit is al eerder aangehaald.
Het is de bedoeling dat je een paard opleid
en niet zozeer dat jij er veel van leert.
imo een hele verkeerde instelling.
Als het niet was "gelukt", omdat je toch minder snel leerd, zou het paard de dupe zijn geweest.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:39

Bomba schreef:
Dat jongeren meer ongelukken veroorzaken is bullshit. Qua cijfers gezien veroorzaken evenveel volwassen een ongeluk dan jongeren.

bron?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:42

Een kennis (werkzaam bij CBR).

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:57

ik vind ook dat een puber niet alleen een jong paard kan opleiden, eerst maar eens wat leren van een goed doorgereden paard en wat rijervaring opdoen.
Misschien onder strikte begeleiding, maar dan moet die wel elke keer aanwezig zijn.
mijn ervaring is dat de jongere ruiter nog niet weet wat overvragen van een jong dier is.

het gaat zo lekker dus ga ik nog maar even lekker door!!!!
nee dus,, weten wanneer je moet stoppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 21:58

superwoman schreef:
Janine1990 schreef:
Vooruit kijken is inderdaad iets dat mensen heel goed moeten ontwikkelen, maar dan vraag ik me af: Waarom op 16 jaar al op een scooter mogen rijden? En met 18 al in een auto?
Want daarbij heb je het ook nodig, heel hard.
Er zijn voldoende mensen die dat heel goed kunnen, juist omdat ze hun hele leven al met paarden en ponys in de weer zijn, daarnaast het talent, en de 'opleiding' die kinderen van paardenmensen genieten.

Nou dit topic is hard gegaan, toch mijn reactie.
Een scooter of auto mógen rijden is een heel ander verhaal.
Scooter en auto-rijden is ook iets van de politiek
Vooruit kijken op de brommer of in de auto is iets wat direct voor je is en gebeurd.
Wat er dan kán gebeuren is een ongeluk of die kun je direct voorkomen.

Met een paard beleren moet je verder kijken dan op dat moment. Als je akties en ook fouten waar je geen weet van hebt - wat niet ernstig lijkt - kan wel heel veel impact hebben.
Juist de fouten waar je geen weet van hebt. :(:)

Buiten dat je zelf geen cijfers geeft en dus IMO ook niet naar iemand anders voor een bron mag vragen mag je me een keer uitleggen wat auto rijden te maken heeft met paarden inrijden? :+ Bij mijn weten moet je voor auto te rijden 18 zijn en volgens de theorie die hier gegeven is ben je dan toch echt geen puber meer :) Overigens is het feit dat de statistieken van ongevallen bij jongeren (met dodelijke afloop of ernstig gekwetst) hoger is MAARRR nergens in die statistieken staat of ze ook in fout waren. Ik heb ondertussen een hoop bijna-accidenten gedaan en waarom? Idioten van 40 die vinden dat ik niet snel genoeg optrek, voor me in vliegen en dan vol op hun rem gaan staan om me een "lesje te leren" :x Mensen die niet weten dat er toch echt een wet is op voorrang van rechts en dan vooral ouderen die niet weten dat de wet "als je gestopt bent ben je je voorrang kwijt) al een tijd niet meer geld enz enz. ;) Dus sowieso betekent jouw argument niets in deze statistieken.

Ik heb tot nog toe geen enkel bijna-ongeval gehad waarbij ik in fout geweest zou zijn. Maar reken maar dat als ik niet zo snel van reactie zou geweest zijn als ik ben op dit moment (en ik heb een vrij snel reactie vermogen voor iemand die zo kort met de auto rijd volgens mijn instructeur :+) had de kans wel groot geweest dat ik al een paar keer een weekje of wat in het ziekenhuis gelegen had. Maar de veroorzaker zou ik dan niet geweest zijn :x
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 08-12-09 22:02, in het totaal 1 keer bewerkt

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:01

Dit is gewoon een discussie die maar door en door kan gaan,
maar ik wil gewoon zeggen, dat als je de cijfers bekijk van hoeveel paarden % er ingereden zijn door "profs" en hoeveel % paarden er "goed" ingereden zijn, dan je dan waarschijnelijk ziet dat er genoeg paarden zijn niet door profs, en mischien zelfs wel door "pubers" zijn ingereden en gewoon goed zijn ingereden.

Het licht er natuurlijk ook aan wat je met je paard wilt gaan doen, de sport in of gewoon recreactie rijden enzo.

loriene; waar haal je die mening vandaan, en waarom zouden "pubers" niet weten waarneer je moet stoppen,
niet alle pubers zijn jong en naief...

zoetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:24

Ik heb me er maar niet aangewaagd alles door te lezen.

Echter ben ik in de MEESTE gevallen van mening dat een puber idd geen paard BEHOORT op te leiden.
Natuurlijk zijn er pubers die zeer volwassen zijn, een grote mate van verantwoordelijkheids gevoel hebben, de feeling bezitten en zelfs over het talent beschikken een jong paard op een voor het paard eerlijke en verantwoorde wijze op te leiden. Deze pubers zijn (zeker in de tegenwoordige tijd) eerder schaars dan in overvloede.

Waarom mag de gemiddelde puber dan eigenlijk geen paard opleiden?
Kort door de bocht gezegd: omdat zij zelf nog in de leerfase zitten.

Een puber kenmerkt zich door o.a opstandig gedrag, het willen verruimen van de regels, emotioneel nog niet stabiel zijn, risico's nog niet voldoende kunnen afwegen etc.. etc..

Een ervaren paarden trainer/africhter zal het bovenstaande ook exact in de jonge paarden herkennen:
opstandig gedrag, regels willen doorbreken, emotioneel nog niet stabiel zijn, onbesuisd gedrag etc.. etc..

Nu komt dus de vraag of een persoon die zelf nog niet geleerd heeft waarom er regels zijn/het nut ervan/de risico's en gevolgen van het niet houden aan die regels etc... de aangewezen persoon is het een dier te moeten gaan leren die zich in dezelfde levensfase bevindt. Daarnaast als de persoon emotioneel nog niet in balans is nauwelijks kan omgaan met een jong en onbezonnen dier.

Als pubers het allemaal zo goed kunnen, zo volwassen zijn, de wijsheid in pacht hebben waarom zijn er dan zoveel pubers met "problemen"? Al dan niet met zichzelf, hun ouders, vrienden, docenten en ja, ook hun paarden. Pubers behoren eerst zelf
"te leren" wie zij werkelijk zijn (en niet denken te zijn) waar zij staan, waar hun sterke en zwakke kanten zitten. Pas dan en liefst nog vele jaren van ervaring later, kunnen zij bij gebleken geschiktheid jonge dieren gaan opleiden. Pas dan beseffen ze wat je die dieren eigenlijk BEHOORT te leren.

Ohja, nog een kenmerk van pubers is, dat zij zichzelf makkelijk overschatten. :D Zo ook wat betreft het africhten van paarden......

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:28

mijn mening komt uit ervaring.
heb zelfs een meegemaakt die meende een jonge pony aan te kunnen rijden, na vele waarschuwingen van mijn kant toch haar eigen ding gedaan.
conclusie.... de pony werd verkocht want hij wilde niets meer.
en zo nog wel meer voorbeelden,dit is er maar 1 van.

loriene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:30

mooi onder woorden gebracht zoetjes.....ben er helemaal mee eens

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 22:31

Zoetjes, hulde aan jou. Je verwoord PRECIES wat ik bedoel!

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 23:20

mooi omschreven zeg !

anjaatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 00:30

Dus conclusie enkele pubers die de feeling en heel de ratteplan bezitten kunnen wel paarden inrijden doorrijden etc en de rest moet het laten doen :+ Ben ik blij dat ik een puber heb die het kan doen :D

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 10:00

Ik denk dat pubers het best kunnen doen, mits er een ervaren iemand bij is.
En ''de puber'' zelf ook weet waar die mee bezig is.

Veel jongere mensen vinden het ook erg stoer namelijk om te kunnen zeggen, ik rij een paard in.
Dat is imo de verkeerde insteek, maar dat geld ook voor volwassenen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:41

Puber's is een woord van een leeftijds groep,
maar dat betekent nog niet dat alle pubers "puberaal" gedrag vertonen.

Deze discussie is eindeloooooooooooosss................................ :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:49

Een puber vertoont puberaal gedrag, daarom is het ook een puber :)*

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 21:51

zoetjes schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.. je zei ook in je bericht dat pubers opstandig kunnen zijn..

Zelf ben ik nu bijna 16 jaar, en erg serieus in de paardensport. Ik ken genoeg meisjes van 14 die bloedserieus zijn en dat hun hele leven draait om paarden.

Pubers moeten nog veel leren, daar ben ik het met je in eens.. maar als je zo eens rondkijkt en vraagt hoeveel 'pubers' er hoog in de sport rijden en/of heel serieus zijn in de paardensport....

En buiten dat : als pubers in de leerfase zitten, kan dit toch een leerproces zijn? Ik ga nu een paard inrijden onder begeleiding, heb zelf een goed paard onder me kont zitten en ik weet haast wel zeker dat het goed gaat komen..

Als je aan het woord pubers denkt denk je : opstandig, grote mond, niet willen luisteren.. maar dit hoeft écht niet altijd zo te zijn! Ieder vrij uurtje zit ik bij mijn paardje hoor! Mijn ouders zijn dolgelukkig dat ik niet iedere week met een andere gozer thuiskom :P :P

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:03

JoycexLynn12 schreef:
zoetjes schreef:

Hier ben ik het niet mee eens.. je zei ook in je bericht dat pubers opstandig kunnen zijn..

Zelf ben ik nu bijna 16 jaar, en erg serieus in de paardensport. Ik ken genoeg meisjes van 14 die bloedserieus zijn en dat hun hele leven draait om paarden.

Pubers moeten nog veel leren, daar ben ik het met je in eens.. maar als je zo eens rondkijkt en vraagt hoeveel 'pubers' er hoog in de sport rijden en/of heel serieus zijn in de paardensport....

En buiten dat : als pubers in de leerfase zitten, kan dit toch een leerproces zijn? Ik ga nu een paard inrijden onder begeleiding, heb zelf een goed paard onder me kont zitten en ik weet haast wel zeker dat het goed gaat komen..

Als je aan het woord pubers denkt denk je : opstandig, grote mond, niet willen luisteren.. maar dit hoeft écht niet altijd zo te zijn! Ieder vrij uurtje zit ik bij mijn paardje hoor! Mijn ouders zijn dolgelukkig dat ik niet iedere week met een andere gozer thuiskom :P :P

Elke week met een andere jongen thuiskomen leert jou jezelf anders goed kennen.

Je eerste zin klopt niet, leerfase en opstandig zijn zijn geen twee tegenstrijdigheden hoor?

Zoveel pubers rijden er niet hoog, zij die goed rijden en op een behoorlijk niveau zitten, zijn niet veel te vinden hoor.
Twee weken geleden was ik aan het schrijven bij een wedstrijd, pony's, nou daar zat 1 topruitertje bij in de B, een meisje van 8. Gesponsord door haar ouders, maar wél de topper van de ochtend. Een die duidelijk met paarden is opgegroeid.
De rest was nogal een bijeen geraapt zooitje. En dan maakt het niet uit of die elk vrije uur bij hun paard zitten of niet... Dat heeft niets te maken met je eigen gedrag.

Iets wat veel mensen ook niet willen zien (en dan heb ik het niet alleen over pubers) is dat hun paard hun eigen gedrag spiegelt. Het zal maar verkeerd gaan met inrijden he? En die persoon wil het niet zien...

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-09 22:05

Jij hebt de junioren en youngrider startlijsten nog niet goed bekeken geloof ik, om nog maar te zwijgen over de ponyruiters op (inter)nationaal niveau.

Bovendien vind ik je nu met een hoop vooroordelen strooien wb pubers... :? Ik heb altijd naar mezelf gekeken als mijn paard wat deed en ik heb bv al maar 2 relaties gehad en beide serieus :+ Tot zover dus je beeld van pubers.