Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:47

het kneepjesgebeuren lijkt wel een virus dat niet uit te roeien is...

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:50

Laat maar ;) kan het hier wel eindeloos gaan uitleggen maar geloof dat jullie het nooit gaan begrijpen. En als jullie eens goed zouden lezen wat ik bedoel met een beetje inlevingsvermogen zouden jullie deze opmerkingen ook niet maken, wat jullie beweren is namelijk totaal niet wat er gebeurd.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-10 22:53

JessicaD88 schreef:
Laat maar ;) kan het hier wel eindeloos gaan uitleggen maar geloof dat jullie het nooit gaan begrijpen. En als jullie eens goed zouden lezen wat ik bedoel met een beetje inlevingsvermogen zouden jullie deze opmerkingen ook niet maken, wat jullie beweren is namelijk totaal niet wat er gebeurd.

hmmm volgens mij kan jij het niet goed uitleggen, want daarna was het weer wel tegen het hangen....
nee, ik kan het niet begrijpen zo. :n

LisaDijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 11:19

superwoman schreef:
aanleuning = de "druk" die je in je hand hebt.Dus als jij netjes mee gaat met de beweging van de paardenmond, heb jij een vaste aanleuning. Een los-vaste aanleuning = wanneer je minder goed mee gaat en er regelmatig een klein waslijntje ontstaat, waarna deze weer strak komt te staan.
Je wil een constante lichte aanleuning toch?
Waarom zou je die dan zelf verstoren door kneepjes te geven en zo het paard in zijn mond pesten?

Als jij netjes met de beweging mee gaat en het paard actief zijn achterbenen zo ver mogelijk onder zijn buik zet, zal deze vanzef zakken. Als hij namelijk zijn achterbenen ver onder z'n buik zet, wordt zijn rug bol en dat zorgt voor het makkelijker afbuigen van de hals.
Vraag jij het paard aan de teugel met kneepjes - hoeft het paard dus niet over zijn rug te lopen, terwijl dát juist je doel moet zijn ;)

Ik heb geleerd om met mijn buitenteugel druk te houden en met mijn binnenteugel af en toe een seintje te geven dat het paard met zijn hoofd naar beneden komt, het lukt ook lang niet altijd dus ik wist wel dat er ergens een foutje zat! maar bedankt! ik zal dit gaan proberen! :)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:13

LostEscape schreef:
Ik heb geleerd om met mijn buitenteugel druk te houden en met mijn binnenteugel af en toe een seintje te geven dat het paard met zijn hoofd naar beneden komt, het lukt ook lang niet altijd dus ik wist wel dat er ergens een foutje zat! maar bedankt! ik zal dit gaan proberen! :)

graag gedaan. Ik denk dat je "foutje" voornamelijk bij het actieve deel zit. scherp op je been maken dus. Als jij je kuit aan spant moet hij reageren- hoeft niet weg te spuiten, maar je moet voelen dat hij erop reageerd. En zorg ervoor dat je schouders en armen en polsen "los" en dus ontspannen zijn zodat ze mee scharnieren met de beweging van de paardenmond.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 12:29

Ik ben zo blij dat ik dit topic lees!

Op mijn vorige stal kreeg ik gewoon commentaar dat ik niets met mijn handen deed en dat daarom de pony niet naar beneden kwam. (Dit was bij de aankoop van een pony, de eigenaresse van hem kreeg hem namelijk meteen aan de teugel maar zat echt te zagen.) Toen ik daarna ging rijden, had ik dus alleen een lichte aanleuning en was het paardje nog helemaal niet los (de eigenaresse had er 2 rondjes op gestapt, toen een 8tje gedraafd en toen kon ik er op) en toen stond de eigenaresse van dat paard te zeuren, samen met iemand van stal die met mij meeging dat ik niets met mijn handen deed, want volgens hen moest je heel veel met je handen spelen.

Daarvoor heb ik altijd ergens anders gereden, niet op die stal en daar is mij altijd geleerd "wel aanleuning, en je handen "stil", niet spelen of wat dan ook. Als je paard los is, komt hij vanzelf wel "zoeken" en dan komt hij vanzelf wel naar beneden. Dat lukte daar dus ook eigenlijk bijna altijd wel. Als ik dan een uur reed, liep hij misschien maar een half uur ontspannen naar beneden, maar dat moet geen probeleem zijn toch?

Bij het proefrijden daar, liep het paardje helemaal niet ontspannen, dus ik zat er helemaal niet relax op. Toen ze ook nog eens gingen zeggen dat ik moest gaan "spelen met mijn handen" en ze het kwam uitleggen en me wilde laten zagen, ben ik ook afgestapt. Toen kreeg ik commentaar dat ik niet kon rijden en dat ik alleen maar "automaatjes" gewend was. Want haar paard was geweldig en kon alles.

Nu heb ik een pony en doe ik het dus ook weer op "mijn" manier, aanleuning, goed losrijden en dan komt het gewoon vanzelf. Hij loopt in ieder geval goed over zijn rug. En dan loopt hij misschien niet elke dag even goed naar beneden, maar we rijden ontspannen. (Door al het commentaar van mensen daar op stal, ben ik sinds kort ook verhuisd naar een andere stal. Heb hier nog niet gereden (ivm het weer), zie er stiekem een beetje tegenop, bang voor weer commentaar, maar dat gaat ook wel goedkomen?)

21deees

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:24

Meestal moet ik toch met mij vingers "spelen" dit omdat de merrie gewoon niet los wil komen... natuurlijk houd ik mijn hand verder wel stil het is natuurlijk niet de bedoeling dat je gaat lopen "zagen" hierdoor krijg je de pony wel tegen de hand in en wordt hij/zij alleen maar sterker in de mond. Als de pony eenmaal lekker los is houd ik mijn vingers weer stil..

bakkabouter

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 23:27

Een, stille, maar absoluut niet passieve hand :)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:21

Kinke schreef:

Oh my , idd nog erger dan de mexicaanse griep.

Zonde dat zoveel mensen zo slecht opgeleid zijn :x

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:25

Kinke schreef:

Iets wat aangeleerd is, is vaak moeilijk af te leren, zéker als het paard er op den duur toch van in dat krulletje gaat lopen.

Het is iets wat al jaaaaren bestaat en door verschillende instructies zo wordt uitgelegd. Veel manege's kennen ook alleen het 'spelen' principe.

Ik heb ook tijden zo gereden, en er niets verkeerds in gezien (het werkte immers toch?)
Nu ben ik van stal verhuisd en kon ik niet bij mijn instructrice blijven, en de 'nieuwe' instructrice is dus wel van het rijden met je been naar je hand. En nu ben ik daar 10x zo happy mee :))

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:26

Loesje, daar zijn we het helemaal mee eens, maar hier in het topic blijven maar mensen komen die denken dat het goed is , en die toch niet te overtuigen zijn, want spelen is goed volgens hun :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:28

21deees...vraagje voor je: hoe maakt 'kneepjes geven' jouw paard losser? Wat gebeurt er dan in het lichaam als je een kneepje geeft en hoe kan het dan dat je paard losser wordt?

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:32

CM_ schreef:
Loesje, daar zijn we het helemaal mee eens, maar hier in het topic blijven maar mensen komen die denken dat het goed is , en die toch niet te overtuigen zijn, want spelen is goed volgens hun :=

Dat zal vast dat stukje zijn, 'maar het werkt toch?' (dan is het dus per definitie niet fout wat ze doen :+ )

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:39

Loesje88 schreef:
Dat zal vast dat stukje zijn, 'maar het werkt toch?' (dan is het dus per definitie niet fout wat ze doen :+ )

Hangt er vanaf wat het doel is. Voor het krulletje werkt het idd, alleen het doel van het krullteje moet ze zijn ontgaan... :P
Goed gebruik van de rug namelijk...
Wanneer je goed van achter naar voren rijdt, zonder aan de voorkant te klooien zal het paard wel correct aan de teugel gaan.
Eerst de krul, dan de rug gaat meestal niet en is natuurlijk helemaal niet fijn voor het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 10:41

Sja, imo werkt het dus niet, en is er meer dan dat krulletje, maar zolang mensen niet voelen wat er in dat lijf gebeurt, nog nooit gevoeld hebben dat een paard écht los en ontspannen is, zal er wel niet veel veranderen vrees ik.

Tjuppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 13:36

CM_ schreef:
Kinke schreef:

Oh my , idd nog erger dan de mexicaanse griep.

Zonde dat zoveel mensen zo slecht opgeleid zijn :x

Ja echt vreselijk, elke lesklant die bij mij komt, doet dat!! Wie leert ze dat toch??

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:02

Andere instructrices ;-).

Ik heb het ook vroegah ook zo op de manege en later bij eerste bijrijdpaard geleerd.

Op manege werd ik soms zelfs stilgezet met paard en kwam instructrice eraan om mijn paard eens even vanaf de grond in zijn mond te zagen zodat hij in de krul ging lopen. Zodra dat lukte moest ik dan proberen om hem daar te houden..."druk houden!!" werd me dan toegeschreeuwd als hoofd weer omhoog ging :-(

toen al ging het tegen mijn eigen gevoel in, maar ja wie was ik? Een klein jong meiske die naar de instructrice diende te luisteren.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:12

Het lijkt mij wel interessant als er ter vergelijking rijfilmpjes van deze twee methoden geplaatst zouden worden: een filmpje van een stille meegaande hand, en 1 van een spelende/bibberende/kneepjes gevende hand. Zodanig gefilmd dat hand-teugel-paardenhoofd voortdurend goed zichtbaar zijn (niet het hele paard filmen maar inzoomen op hoofd-hals-schoft) zodat je een goed beeld krijgt van de interactie tussen ruiterhand en paardenmond. Ik denk dat dit een goede input zou kunnen vormen voor deze discussie, omdat het nu verzandt in welles-nietes, zonder bewijsvoering ;)
Wie kan (en wil) dit realiseren? (zelf beschik ik momenteel niet over een assitstent die kan filmen ...)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 14:57

Askja schreef:
Het lijkt mij wel interessant als er ter vergelijking rijfilmpjes van deze twee methoden geplaatst zouden worden: een filmpje van een stille meegaande hand, en 1 van een spelende/bibberende/kneepjes gevende hand. Zodanig gefilmd dat hand-teugel-paardenhoofd voortdurend goed zichtbaar zijn (niet het hele paard filmen maar inzoomen op hoofd-hals-schoft) zodat je een goed beeld krijgt van de interactie tussen ruiterhand en paardenmond. Ik denk dat dit een goede input zou kunnen vormen voor deze discussie, omdat het nu verzandt in welles-nietes, zonder bewijsvoering ;)
Wie kan (en wil) dit realiseren? (zelf beschik ik momenteel niet over een assitstent die kan filmen ...)

Lijkt me interessant, maar dan ook toepassen op hetzelfde paard. :)

Overigens, Superwomen en CM_, zijn jullie zelf heilig dan? Hoe hebben jullie altijd leren rijden, hebben jullie ook nooit eens iets verkeerd aangeleerd? Ben ik zomaar eens benieuwd naar.
Niet aanvallend bedoeld!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:16

Miss_Malfoy schreef:
Lijkt me interessant, maar dan ook toepassen op hetzelfde paard. :)

Overigens, Superwomen en CM_, zijn jullie zelf heilig dan? Hoe hebben jullie altijd leren rijden, hebben jullie ook nooit eens iets verkeerd aangeleerd? Ben ik zomaar eens benieuwd naar.
Niet aanvallend bedoeld!

Helemáál niet heilig :o
Juist doordat ik van mijn fouten heb geleerd, wil ik andere behoeden...
Vroegah had ik geen internet, laat staan bokt. Toen was het belangrijk dat je hulp kreeg van de juiste personen, wat moeilijk is om te herkennen als je er minder verstand van hebt.

Zoals ik heb leren rijden op een manegepony's en paarden heeft imo maar bar weinig opgebracht. Het verschil met een lekker los paard wat over de rug loopt is zo ontzettend groot. Mijn ogen zijn toen écht open gegaan.

Op onderwerpen waar ik minder ervaring/verstand van heb, probeer ik te lezen en juist meer te leren en zal je weinig reacties van mij vinden ;)

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:34

Misschien kunnen we wat beeldmateriaal op youtube verzamelen?

Ik heb volgens mij in het begin ooit een linkje naar een filmpje van mij geplaats maar dat is totaal niet representatief aangezien ik nog maar net van een goede instructrice les heb en ik en paard vanaf 0 zijn begonnen (en nu al 4 weken stil staan ivm het weer).

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:50

Dankje superwomen, mischien kunnen de mensen die je tips geeft je voorbeeld volgen. :)
Maar ik dacht het is voor hun mischien fijn om te zien dat ook jij niet heilig/perfect bent, maar dat je wel probeert te leren van je fouten. Dat maakt het mischien wat makkelijker.

(Verdorie ik krijg niet in woorden op het scherm wat ik bedoel maar dit is het ongeveer.)

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 15:54

Filmpjes om te vergelijken lijkt mij inderdaad heel erg informatief! Echter denk ik dat je niet zoveel hebt aan een filmpje waarop je alleen maar ruiterhanden en een paardenmond ziet. Juist het ruggebruik gebruiken de meesten van jullie ook als argument in deze discussie. Daarom is het zaak om de rug ook goed te kunnen zien als we al willen vergelijken.

Als je bitten in monden wil vergelijken:
Redelijk stille hand, stille mond http://www.youtube.com/watch?v=2hJw6lx6IuY
Zagende hand, onrust in de mond: http://www.youtube.com/watch?v=N9tSrwR1Edc

Maar verder kun je op die filmpjes niet goed de ruiterhanden of de aanleuning zien, dus dat is weer jammer.

Iemand heel handig met filmpjes maken die matriaal kan verzamelen? :) Ben namelijk wel heel erg benieuwd geworden nav dit topic, ik lees al een hele tijd mee.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:03

Ik denk dat niemand heilig is, en dat iedereen fouten maakt.

Maar ik denk dat diegenen die uiteindelijk een goede instructrice hebben getroffen en toen ontdekten wat een verschil het is om van achteren naar voren te rijden (voornamelijk op je zit en je houding).

Voor mij was het echt alsof ik in de 7e hemel was toen ik door middel van mijn eigen zit en houding en in balans te zitten het paard ging ondertreden, buik aan ging spannen, rug ging bollen en als gevolg daarvan paardje gewoon op de LL liep en zijn rug helemaal ging bollen.

Het was echt een geweldig gevoel! En er was zo weinig voor nodig! Alleen zelf in balans zitten en je paard niet hinderen in zijn bewegingen maar meegaan.

Sinds die 'openbaring' wil ik niets anders meer en wil ik het steeds weer opnieuw kunnen ervaren...

joyce_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-10 16:06

Hannah_Menno schreef:
Ojee, het ZOVEELSTE topic! _O-
Ik gebruik de eerste methode, maar ik rijd bitloos dus veel pijn doet 't niet. Ook komt hij meteen naar beneden. Heb absoluut niet 't gevoel dat hij 't vervelend vind. Heb het vaak op de tweede manier geprobeerd wat resulteerde in een paard dat de rug wegdrukte.. Nouja, dan maar op de eerste manier! :D

ik ben voor de tweede manier. een paard moet vanuit ontspanning komen. in de bochten VRAAG ik stelling. verder netjes hand naar voren en van achter naar voren rijden