Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JessicaD88 schreef:Laat maarkan het hier wel eindeloos gaan uitleggen maar geloof dat jullie het nooit gaan begrijpen. En als jullie eens goed zouden lezen wat ik bedoel met een beetje inlevingsvermogen zouden jullie deze opmerkingen ook niet maken, wat jullie beweren is namelijk totaal niet wat er gebeurd.
superwoman schreef:aanleuning = de "druk" die je in je hand hebt.Dus als jij netjes mee gaat met de beweging van de paardenmond, heb jij een vaste aanleuning. Een los-vaste aanleuning = wanneer je minder goed mee gaat en er regelmatig een klein waslijntje ontstaat, waarna deze weer strak komt te staan.
Je wil een constante lichte aanleuning toch?
Waarom zou je die dan zelf verstoren door kneepjes te geven en zo het paard in zijn mond pesten?
Als jij netjes met de beweging mee gaat en het paard actief zijn achterbenen zo ver mogelijk onder zijn buik zet, zal deze vanzef zakken. Als hij namelijk zijn achterbenen ver onder z'n buik zet, wordt zijn rug bol en dat zorgt voor het makkelijker afbuigen van de hals.
Vraag jij het paard aan de teugel met kneepjes - hoeft het paard dus niet over zijn rug te lopen, terwijl dát juist je doel moet zijn
LostEscape schreef:Ik heb geleerd om met mijn buitenteugel druk te houden en met mijn binnenteugel af en toe een seintje te geven dat het paard met zijn hoofd naar beneden komt, het lukt ook lang niet altijd dus ik wist wel dat er ergens een foutje zat! maar bedankt! ik zal dit gaan proberen!
Kinke schreef:het kneepjesgebeuren lijkt wel een virus dat niet uit te roeien is...
CM_ schreef:Loesje, daar zijn we het helemaal mee eens, maar hier in het topic blijven maar mensen komen die denken dat het goed is , en die toch niet te overtuigen zijn, want spelen is goed volgens hun
Loesje88 schreef:Dat zal vast dat stukje zijn, 'maar het werkt toch?' (dan is het dus per definitie niet fout wat ze doen)
Askja schreef:Het lijkt mij wel interessant als er ter vergelijking rijfilmpjes van deze twee methoden geplaatst zouden worden: een filmpje van een stille meegaande hand, en 1 van een spelende/bibberende/kneepjes gevende hand. Zodanig gefilmd dat hand-teugel-paardenhoofd voortdurend goed zichtbaar zijn (niet het hele paard filmen maar inzoomen op hoofd-hals-schoft) zodat je een goed beeld krijgt van de interactie tussen ruiterhand en paardenmond. Ik denk dat dit een goede input zou kunnen vormen voor deze discussie, omdat het nu verzandt in welles-nietes, zonder bewijsvoering![]()
Wie kan (en wil) dit realiseren? (zelf beschik ik momenteel niet over een assitstent die kan filmen ...)
Miss_Malfoy schreef:Lijkt me interessant, maar dan ook toepassen op hetzelfde paard.
Overigens, Superwomen en CM_, zijn jullie zelf heilig dan? Hoe hebben jullie altijd leren rijden, hebben jullie ook nooit eens iets verkeerd aangeleerd? Ben ik zomaar eens benieuwd naar.
Niet aanvallend bedoeld!
Hannah_Menno schreef:Ojee, het ZOVEELSTE topic!
Ik gebruik de eerste methode, maar ik rijd bitloos dus veel pijn doet 't niet. Ook komt hij meteen naar beneden. Heb absoluut niet 't gevoel dat hij 't vervelend vind. Heb het vaak op de tweede manier geprobeerd wat resulteerde in een paard dat de rug wegdrukte.. Nouja, dan maar op de eerste manier!