Bit in de mond, brok in de keel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marliesje

Re: Bit in de mond, brok in de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:15

Normaal niet, maar als paard besluit echt stout te zijn kan het wel gebeuren dat de handrem gebruikt moet worden gok ik zo.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:46

Marliesje schreef:
Normaal niet, maar als paard besluit echt stout te zijn

Dan heb je een fundamenteel ópvoedingsprobleem. Dat heeft niets met de optoming van doen.
Als dit onder het zadel plaatsvindt bent je twee bruggen te ver gegaan zonder goede onderbouwing, zonder verankering van basisdressuur.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:57

suleilitha schreef:
Ik dus ook niet Kiwiko, ik heb wel een keer bijna een driedubbele flikflak gemaakt over een massief houten bakrand omdat ik zonodig toch even een bitloos hoofdstel moest en zou uitproberen.

Dan heb je dus een inschattingsfout gemaakt, want bij een correct afgericht paard en passende optoming zijn er maar weinig paarden die problemen maken bij de overstap - en dan nog is het aan de ruiter om in te schatten of het paard eraan toe is.

Mijn bloedmerrie kan ik niet zomaar het hoofdstel afsnokken en een halsring omdoen, die raakt van de kook van het vreemde gevoel en de onveiligheid van heel andere hulpen. Maar toch, door rustig wennen en in combinatie met bit langzaam overschakelen op druk via de halsring gaat zelfs dat.
Overigens stuurt de merrie op neusriem heel prettig.

Paarden kennen bijan altijd al druk op de neus, worden van veulen af aan al aan halsters rondgezeuld en ermee vastgebonden.

Ik rijd álles in op neusriem, lage neusriem of gewoon teugels aan het halster. Geen dubbele flikflaks hier. :+

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:08

randalinpony schreef:
Ik rijd álles in op neusriem, lage neusriem of gewoon teugels aan het halster. Geen dubbele flikflaks hier. :+

Hier ook niet. Ik vind dat soort uitspraken over onveiligheid typisch stemmingmakerij van mensen die weinig of geen ervaring hebben met bitloos africhten.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:09

maar jullie zijn nog tseeds van mening dat de ademhaling word verstoord door een bit?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:11

Dat stuk heb ik niet gevolgd, maar bit => overmatige speekselproductie => afslikken = ademstop? Gaat het daar over?

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:12

Bandida schreef:
Dat stuk heb ik niet gevolgd, maar bit => overmatige speekselproductie => afslikken = ademstop? Gaat het daar over?

yep daar ging het topic toch over?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:14

Moniek schreef:
Bandida schreef:

yep daar ging het topic toch over?

Oh juist ja :+

Dat een paard stopt met ademhalen om te slikken is logica toch. En een bit dat veel prikkeling veroorzaakt veroorzaakt ook veel speekselproductie, en dus ook veel slik-stops in de ademhaling.

Allemaal geen last van bitloos, bitloze paarden schuimen niet door het werk*

*met twee uitzonderingen: opgewonden hengsten en merries, en paarden die nog met een Pavlov reflex zitten door met bit gereden te worden.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 16-10-09 10:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:18

ik heb hier hele duidelijke feiten op gegeven dat het bit totaal geen last is voor de ademhaling en het zogenaamde slikreflex.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:18

Ik word er best een beetje moe van dat er mensen zijn die altijd maar hun natural ideeën op proberen te dwingen aan andere mensen. Dit is hetzelfde als de johova-getuigen die regelmatig voor mijn deur staan. Erg leuk dat hun erin geloven maar daar hoef je mij niet mee lastig te vallen. Laat iedereen lekker doen wat ze zelf het beste lijkt. Er wordt al eeuwen met bit gereden en mits goed gebruikt zijn hier nooit directe problemen door ontstaan.
Ik rijd met en zonder bit en mijn paard is 3x zo gestresst zonder, voor haar is het bit een extra zekerheid tijdens het rijden die haar verteld wat ze wel en niet mag en waar ze lekker tegenin kan gaan. Zonder weet ze niet waar ze het moet laten en zit ik met een mega-overstresst paard, dit is toch ook niet de bedoeling? (even voor de duidelijkheid dit komt niet door een overstap mijn paard is zelfs eerst bitloos ingereden maar het werkte gewoon totaal niet voor haar)
Dus laat iedereen voor zichzelf kijken wat ze het beste lijkt, want de voor en tegens zijn niet zo zwart-wit.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 16-10-09 10:21, in het totaal 1 keer bewerkt

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:19

Huertecilla schreef:
Marliesje schreef:
Normaal niet, maar als paard besluit echt stout te zijn

Dan heb je een fundamenteel ópvoedingsprobleem. Dat heeft niets met de optoming van doen.
Als dit onder het zadel plaatsvindt bent je twee bruggen te ver gegaan zonder goede onderbouwing, zonder verankering van basisdressuur.

En een dier is, als het eenmaal goed opgevoed is, een machine?
Ik kan er alleen maar mee lachen (stilletjes) dat mijn paard én Goed (met een hoofdletter ja) opgevoed is én af en toe kuren vertoond. Vind het van een frisse geest en vrolijkheid getuigen dat een paard kunstjes uithaalt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:21

Supah_Sky schreef:
Ik word er best een beetje moe van dat er mensen zijn die altijd maar hun natural ideeën op proberen te dwingen aan andere mensen.

Die zin alleen al getuigt van een even grote tolerantie voor andere ideeën als de Jehova's waar je het over hebt.
Oh, ps: Naturals bestaan niet. Dat is alleen maar de naam van het Bokt-hokje waar alles wat wat afwijkt in geduwd wordt.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:21

Moniek schreef:
ik heb hier hele duidelijke feiten op gegeven dat het bit totaal geen last is voor de ademhaling en het zogenaamde slikreflex.

Weet je nog op welk blad?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:23

Nee die afslag was ik allang voorbij. ;)

Bovendien loopt de kwijl hier ook niet bepaald uit de mondjes tijdens het rijden. Zoals ik 10 blz eerder zei: ik ben me ervan bewust dat het bit een heel gevaarlijk stukje gereedschap is, dat zeker het paard kan bezeren, maar ik vind de voordelen ervan gewoon erg groot. :)

Ik reageerde nu gewoon even op de uitspraak van Sul. Kwestie van even andere zijde belichten. Altijd jammer als een prima manier van optomen die voor heel veel mensen op zeker moment even handig kan zijn (paard wisselt, tandarts is geweest, paard heeft verwonding aan mond of is gevoelig en toch erg heftig) door mensen wordt getorpedeerd op grond van pure onwetendheid.

En dat heeft geen drol met natural of niet te maken.

Jammer om de zaak nu weer op scherp te stellen door de eeuwige natural/mechanische controverse er weer bij te betrekken.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:26

ik vind het prima als ze met nieuwe ontwikkelingen komen kan je veel van leren.
maar dan moeten er wel op waarheden berusten bevindingen komen.
en geen nattevinger werk

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:27

Bandida schreef:
Supah_Sky schreef:
Ik word er best een beetje moe van dat er mensen zijn die altijd maar hun natural ideeën op proberen te dwingen aan andere mensen.

Die zin alleen al getuigt van een even grote tolerantie voor andere ideeën als de Jehova's waar je het over hebt.
Oh, ps: Naturals bestaan niet. Dat is alleen maar de naam van het Bokt-hokje waar alles wat wat afwijkt in geduwd wordt.

Als ik het niet zou toleren zou ik niet eens de moeite nemen om het te lezen en te reageren, ik zeg dat ik er een beetje moe van wordt. Door mijn reactie geef ik je de mogelijkheid tegenargumenten te geven van wat mijn mening is, zo werkt een discussie. Ik sta open voor andermans ideeën (meer dan de meeste mensen zelfs), maar om keer op keer maar te horen dat waar jij mee bezig bent eigelijk super slecht en zielig voor je paardje is volgens een ander is best vermoeiend ja.
En je mag ook totaal niet oordelen over mijn tolerantie tegenover jehova's uit een zinnetje. Ik laat ze altijd netjes hun verhaaltje doen en zeg vervolgens dat ik geen intresse heb. Prima toch.
Laatst bijgewerkt door Sky_Britt op 16-10-09 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:28

heb het maar weer even geqoute

niet? de argumenten die dat artikel van de ts ophaalt is hoe zegt je dat netjes? vaag?..
er word gezegd dat paarden met bit in slechter kunnen ademen toch?
dit zal komen omdat er zodra er bij een paard iets in de mond komt het zogenaamde eetreflex op gang zal komen.
dit is een raar verhaal het slikreflex bij het paard komt pas op gang als het een bepaald deel van de tong bereikt en dat is heel ver achterin.
daarnaast word er gezegd dat een bit voor veel speeksel zorgt vandaar het schuimen,,maar bij bitloozrijden schuimt het paard ook.
dus waar slaat deze theorie dan op?[/

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:41

Bandida schreef:
Oh juist ja :+

Dat een paard stopt met ademhalen om te slikken is logica toch. En een bit dat veel prikkeling veroorzaakt veroorzaakt ook veel speekselproductie, en dus ook veel slik-stops in de ademhaling.

Allemaal geen last van bitloos, bitloze paarden schuimen niet door het werk*

*met twee uitzonderingen: opgewonden hengsten en merries, en paarden die nog met een Pavlov reflex zitten door met bit gereden te worden.

Het is ten eerste niet waar dat door het bit de speekselproductie wordt aangewakkerd. Het is ten tweede niet waar dat het schuimen gestoeld is op een pavlovreactie. Kun je misschien proberen om met argumenten te komen die waar zijn en kloppen met de werkelijkheid anders blijft het allemaal een beetje geouweneel in de ruimte.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:59

Lovely schreef:
Het is ten eerste niet waar dat door het bit de speekselproductie wordt aangewakkerd. Het is ten tweede niet waar dat het schuimen gestoeld is op een pavlovreactie. Kun je misschien proberen om met argumenten te komen die waar zijn en kloppen met de werkelijkheid anders blijft het allemaal een beetje geouweneel in de ruimte.

En waarom zou ik jou daarin geloven. Laat staan het moeten bewijzen. Ik weet dat het wel zo is. Lekker welles nietes..
Tot zo ver mijn interesse in dit topic. 't Is mijn probleem niet, dat bitgekwijl..

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:08

Bandida schreef:
Lovely schreef:

En waarom zou ik jou daarin geloven. Laat staan het moeten bewijzen. Ik weet dat het wel zo is. Lekker welles nietes..
Tot zo ver mijn interesse in dit topic. 't Is mijn probleem niet, dat bitgekwijl..

je hoeft ons daarin niet te geloven maar ik denk dat je even moet opzoeken hoe de ademhaling en de spijsvertering van een paard werkt.
dan zul je zien dat het verhaal zoals de ts het topic gestart is niet klopt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:12

Dat de TS haar mening niet fundeerde in dit geval, die conclusie was allang getrokken... toch blijven er best interessante vragen over bitgebruik, maar die zullen in dit topic wel niet beantwoord worden... daarvoor is onderzoek nodig en geen aannames.

Zo, ben weer aan het werk. ;)

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:14

randalinpony schreef:
Dat de TS haar mening niet fundeerde in dit geval, die conclusie was allang getrokken... toch blijven er best interessante vragen over bitgebruik, maar die zullen in dit topic wel niet beantwoord worden... daarvoor is onderzoek nodig en geen aannames.

Zo, ben weer aan het werk. ;)

dat zeg ik ook niet als er tegen mij met bewijs word dat bit gebruik je je paard zal hinderen in een kwaad opzicht haal ik hem er vandaag nog uit.
maar ik kijk naar feiten en die bewijzen anders.
alleen als ik al kijk naar mijn eigen paard zeg ik laat lekker zitten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:14

Moniek schreef:
je hoeft ons daarin niet te geloven maar ik denk dat je even moet opzoeken hoe de ademhaling en de spijsvertering van een paard werkt.

Dat klopt, dat verhaal staat vol vage aannames.
Verder ben ik goed vertrouwd met het onderwerp en zie ik geen reden om te twijfelen aan wat ik hierboven stelde.

bietjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:16

CM_ schreef:
Een dier reageert alleen slecht op het bit indoen, als degene die paard bitmak heeft gemaakt, dit verkeerd heeft gedaan :+

Heb heel veel paarden bitmak gemaakt, en eerlijk gezegd nooit problemen mee gehad.
Problemen met rijden met bit komen 99 van de 100 keer door mensen die gewoon niet goed rijden, die paard teveel tegenwerken in de hand.
En dit zijn behoorlijk wat mensen tegenwoordig :=

Maar of bitloos dan de oplossing is... diezelfde druk op de neus is net zo pijnlijk.
Gewoon strengere instructie-opleidingen, dan gaat het niveau van de instructie's omhoog en de ruiters evenzo ;)

Hellemaal mee eens!

ik zag dit topic en dacht gelijk al dat abresk het had geopendt

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:18

Bandida schreef:
Moniek schreef:

Dat klopt, dat verhaal staat vol vage aannames.
Verder ben ik goed vertrouwd met het onderwerp en zie ik geen reden om te twijfelen aan wat ik hierboven stelde.

daarom zei ik ookal prima als mensen bitloos willen rijden leuk toch? ieder zijn ding.
ik doe het niet en daar worden wij bitmensen erg op aangevallen.
net als dekens ijzers stallen word daar doodmoe van
mijn paard is 2 en half is onder het zadel staat op ijzers en heeft een deken op en komt alleen in de ochtende buiten.
en ik word voor dierenbeul uitgemaakt op bokt daar word ik boos over