LDRD schreef:Wat zal die lopen.
ik hoop zo rond de 70

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
WinBinChes schreef:Maar wat voor nut heeft het om een 3 jarige te starten. Ongeacht of het wel of geen talent heeft. Ik zie het nut er niet van in en neem ze dan ook op zijn vroegst mee als 4 zijn en meestal als 4,5 of 5 zijn.
Het dier moet behalve lichamelijke inspanning ook psychisch een hoop leveren. Dat punt mis ik hier. Tot 3 hebben ze alle vrijheid en dan moeten ze ineens.
LDRD schreef:WinBinChes schreef:Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.
Gevaarlijke uitspraak, het minder getalenteerde paard mag dus wel overtraind worden....
Dat is een conclusie die je aan mijn opmerking niet mag verbinden.
Ik spreek ook nergens van overtrainen. Een echt talent overtrain je niet snel, want die pikt alles zó snel op dat er nauwelijks sprake is van training uberhaupt. Juist die getalenteerde kan je laten staan omdat deze met een minimum aan training hetzelfde of zelfs meer bereikt dan een ongetalenteerde. Uiteraard is hiervoor ook een ervaren/getalenteerde ruiter nodig, dat spreekt vanzelf.
Wil je een minder getalenteerde combinatie dus net zo snel op het gelijke niveau krijgen zal je inderdaad eerder moeten beginnen en meer meters moeten maken. De vraag is natuurlijk of je dat wil.
WinBinChes schreef:Zeker weten Moniek, maar ik kan niet van elk paard merken of ze het wel niet aan kunnen tussen de oren. Dan laat ik ze wel staan. Vaak haal je de leeftijdgenoten wel weer in
Al gaat dat met de mijne op het moment niet helemaal geplandMaar goed ik heb er geen haast mee.
KiWiKo schreef:jahoor, ik weet dat het schadelijk KAN zijn als je een 2,5 jarige DRESSUURmatig inrijd........... en toch heb ik het wel eens gedaan...... en dat had niks met geld te maken kan ik je verzekeren
Palouse schreef:Eigenlijk is het gewoon een heel feitelijk verhaal van op welke leeftijd het paard volledig is uitgegroeid. Ik weet niet precies welke leeftijd het is maar ik geloof iets tussen de 4 en de 6, misschien zelfs wel later... Maar dit zie je natuurlijk niet aan de buitenkant! Ik denk niet dat mensen een paard inrijden op de leeftijd van 2,5 terwijl ze wéten dat het erg schadelijk kan zijn voor de gewrichten en pezen van het paard, ik denk dat ze dit gewoon niet weten. Òf geld is gewoon belangrijker dan het welzijn van het paard...
randalinpony schreef:Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.
Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...