Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:08

LDRD schreef:
Wat zal die lopen := .

ik hoop zo rond de 70 :D :D eerlijk gezegd anders hoef je al niet te komen |( :D

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 16:12

We gaan een beetje off topic :o

WinBinChes

Re: Wáárom nou bij 2.5 inrijden..... voor en tegens...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:27

Maar wat voor nut heeft het om een 3 jarige te starten. Ongeacht of het wel of geen talent heeft. Ik zie het nut er niet van in en neem ze dan ook op zijn vroegst mee als 4 zijn en meestal als 4,5 of 5 zijn.

Het dier moet behalve lichamelijke inspanning ook psychisch een hoop leveren. Dat punt mis ik hier. Tot 3 hebben ze alle vrijheid en dan moeten ze ineens.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:32

WinBinChes schreef:
Maar wat voor nut heeft het om een 3 jarige te starten. Ongeacht of het wel of geen talent heeft. Ik zie het nut er niet van in en neem ze dan ook op zijn vroegst mee als 4 zijn en meestal als 4,5 of 5 zijn.

Het dier moet behalve lichamelijke inspanning ook psychisch een hoop leveren. Dat punt mis ik hier. Tot 3 hebben ze alle vrijheid en dan moeten ze ineens.

dat verschilt ook per paard denk ik.
de ene kan veel meer hebben en wat voor de andere een opgave is psychisch is voor de ander doodnormaal :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:34

LDRD schreef:
WinBinChes schreef:
Alle reden dus om juist die getalenteerde nog even lekker te laten staan.

Gevaarlijke uitspraak, het minder getalenteerde paard mag dus wel overtraind worden....

Dat is een conclusie die je aan mijn opmerking niet mag verbinden :n .
Ik spreek ook nergens van overtrainen. Een echt talent overtrain je niet snel, want die pikt alles zó snel op dat er nauwelijks sprake is van training uberhaupt ;) . Juist die getalenteerde kan je laten staan omdat deze met een minimum aan training hetzelfde of zelfs meer bereikt dan een ongetalenteerde. Uiteraard is hiervoor ook een ervaren/getalenteerde ruiter nodig, dat spreekt vanzelf.
Wil je een minder getalenteerde combinatie dus net zo snel op het gelijke niveau krijgen zal je inderdaad eerder moeten beginnen en meer meters moeten maken. De vraag is natuurlijk of je dat wil.

Maar dat wordt wel gedaan, niet alleen door mij maar ook door andere mensen met paarden :P

Des al niettemin. Snap ik best waar je heen wilt, maar vind ik het jammer dat men steeds over tijd en nivo heeft. Antwoord op je laatste zal dan ook nee zijn.

Trouwens hoef je helemaal niet veel te doen om een paard overtraint te raken. Slecht stalmanegment kan al een boel kapot maken. Daar vergissen een boel mensen zich nogal eens in. In het manegment om het paard en of het paard nu overtraint raakt.

ps kom je ook even met de ratel bij mij, mijn 6 jarige start nog maar in het L2 dat kan natuurlijk niet, dat had allang dubbel Z moeten zijn :P Of zou het komen dat hij in het hokje springpaard hoort :+

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:35

Zeker weten Moniek, maar ik kan niet van elk paard merken of ze het wel niet aan kunnen tussen de oren. Dan laat ik ze wel staan. Vaak haal je de leeftijdgenoten wel weer in :D

Al gaat dat met de mijne op het moment niet helemaal gepland :P Maar goed ik heb er geen haast mee.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:36

WinBinChes schreef:
Zeker weten Moniek, maar ik kan niet van elk paard merken of ze het wel niet aan kunnen tussen de oren. Dan laat ik ze wel staan. Vaak haal je de leeftijdgenoten wel weer in :D

Al gaat dat met de mijne op het moment niet helemaal gepland :P Maar goed ik heb er geen haast mee.

als je ook maar twijfelt of ze het aankunnen zeg ik ook lekker laten staan.
moet wel met goed beleid gaan :D ;)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:40

Justum! Als er nou meer zou gaan denken, moet het toch goedkomen.

Miss_meee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:13

Tja, omdat mensen niet kunnen wachten?

Ik denk dat veel mensen denken: Hoe eerder we beginnen, hoe minder sterk ze zijn.. Wat nergens op slaat, want als een veulen bij wijze van spreke wilt ontsnappen, zal hem dat ook lukken. Paardrijden is een duet, geen duel ;-)

Maar ik ben er ook zeker tegen! Nog niets is uitgegroeid...

SpecialLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:55

mijn paarden zijn ingereden toen ze 5 waren. Zadelmak maken hebben we gedaan toen ze 4 jaar waren daarna zijn ze weer lekker een jaar het land opgegaan

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 18:59

Toen wij een pony kochten, wilde ik een pony van 4 of 5 jaar die maximaal zadelmak was of zelfs onbeleerd.
Je hoort zovaak dat mensen te vroeg inrijden of dat een paard al een verleden heeft waar je nóoit achterkomt.

Ik ben blij dat ik die keuze gemaakt heb, want ik heb echt een topper !

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:15

Reactie op de begin post, ik heb niet het hele topic door gelezen.

Onder inrijden versta ik al het werk wat je met en aan een paard verzet totdat het veilig en goed te rijden is, dus incl. het longeren, verder grondwerk, hoofdstel wennen, zadel wennen, gymnastiseren aan de hand.

Als dat idd het geval is zeg ik, begin lekker met een jaar of 2 of 2,5.

In het geval dat inrijden betekent, erop zitten en rijden, dan zeg ik doe dat op z'n vroegst met 3,5 à 4 jaar.

Maar dat is mijn mening.

Een paard moet tijd hebben paard te zijn en mag van mij alles rustig ondervinden. Ook moet hij de tijd hebben te groeien zodat er zo min mogelijk schade ontstaat. Ik ben er trouwens zelf over van mening dat een paard makkelijker te berijden is vanaf een jaar of 3,5 dan eerder. *eigen ervaring*

delirious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:54

Heb ook niet het hele topic doorgelezen.
Maar ik rijd nu een 3,5jarige in. Was net 3 toen ze hier kwam..
Ze moest álles nog leren, van het halster op en af tot aan de hand mee lopen, trailerladen, alles.
Nu doet ze eigenlijk alles zonder problemen en het rijden gaat ook al goed.
Ze moet lichamelijk nog wel wat bijkomen, moet nog een flinke vetlaag op, maar daar zijn we hard mee bezig, vanaf nu gaat het alleen nog de goede kant op. Ook doe ik het rustig aan, wel iedere dag er even op, maar alleen dressuurmatig en balkjes lopen, springen komt wel als ze wat ouder is.

2,5 vind ik persoonlijk wel érg jong, maar ligt er idd aan wat je verstaat onder inrijden.

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 20:57

Eigenlijk is het gewoon een heel feitelijk verhaal van op welke leeftijd het paard volledig is uitgegroeid. Ik weet niet precies welke leeftijd het is maar ik geloof iets tussen de 4 en de 6, misschien zelfs wel later... Maar dit zie je natuurlijk niet aan de buitenkant! Ik denk niet dat mensen een paard inrijden op de leeftijd van 2,5 terwijl ze wéten dat het erg schadelijk kan zijn voor de gewrichten en pezen van het paard, ik denk dat ze dit gewoon niet weten. Òf geld is gewoon belangrijker dan het welzijn van het paard...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:21

jahoor, ik weet dat het schadelijk KAN zijn als je een 2,5 jarige DRESSUURmatig inrijd........... en toch heb ik het wel eens gedaan...... en dat had niks met geld te maken kan ik je verzekeren :)

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:26

KiWiKo schreef:
jahoor, ik weet dat het schadelijk KAN zijn als je een 2,5 jarige DRESSUURmatig inrijd........... en toch heb ik het wel eens gedaan...... en dat had niks met geld te maken kan ik je verzekeren :)

Dus... wat is je punt. Dat jij het gedaan hebt betekent niet dat het niet schadelijk is. Dat het paard niks aangeeft betekent niet dat er niks mis is. Dat zou jij wel weten. Ben dan ook wel benieuwd naar de reden, ik kan er geen bedenken namelijk om hem een jaar te laten staan.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:31

een brutale aap die heer en meester is op zijn berg als 2 jarige...... met gruwelijk veel beweging en potentie, heb je liever als 2,5 jarige om zadelmak te maken dan als 3,5 jarige...... dan zijn ze namelijk NOG zelfverzekerder en nog sterker :)

zo eentje maak je op 2,5 jaar zadelmak, je monteert er een stuur en een rem op en je neemt hebt hem dan een vlieguur of 8 onder het zadel, en zet hem dan weer op het land...... om uit te groeien....

maar dan heb je het " ergste" gehad voordat het dier in de kracht van zijn jongheid is....

Al met al duurt dat een maand of twee....... en dan kan het dier weer mooi voor een jaar of misschien wel 2 als die dat nodig heeft het land op

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 22:47

ik denk dat er meer factoren meespelen soms als een paard op een handels stal staat dan als die bijvoorbeeld bij 1 iemand is. Ook fokkers wachten nog wel eens langer, maar natuurlijk is niet iedereen over 1 kam te scheren.
Jonge pony's rijden wij wel in (ook niet altijd soms alleen zadelmak) maar werken heel beperkt. Puur met het ook op verkoop. Sommige worden bewust niet ingereden, en sommige wel. Scheelt per paard. Waarom tja, dat hangt van vele factoren af.

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 23:21

En toch, KiWiKo, ben ik ervan overtuigd dat zelfs dat niet nodig is als je van te voren maar genoeg met ze bezig bent. Grondwerk ed. kunnen zo ontzettend veel doen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:49

Palouse schreef:
Eigenlijk is het gewoon een heel feitelijk verhaal van op welke leeftijd het paard volledig is uitgegroeid. Ik weet niet precies welke leeftijd het is maar ik geloof iets tussen de 4 en de 6, misschien zelfs wel later... Maar dit zie je natuurlijk niet aan de buitenkant! Ik denk niet dat mensen een paard inrijden op de leeftijd van 2,5 terwijl ze wéten dat het erg schadelijk kan zijn voor de gewrichten en pezen van het paard, ik denk dat ze dit gewoon niet weten. Òf geld is gewoon belangrijker dan het welzijn van het paard...

Je haalt twee dingen door elkaar: het feit dat alle groeischijven pas gesloten zijn op hun zesde, en de fabel dat ze van voor hun zesde werken daardoor schade zouden oplopen. Dat laatste is niet waar.
Wij doen als mens toch ook wel al dingen voor onze groeischijven gesloten zijn? Jij zat vroeger ook wel eens in de gymzaal neem ik aan

Het komt altijd neer op het kunnen inschatten wat een bepaald paard op een bepaalde leeftijd aankan. Té veel werk is niet goed, maar niets doen is net zo min zaligmakend.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:11

Bodybuilden mag dan weer niet onder een bepaalde leeftijdsgrens en dat geldt wel voor meerdere dingen... omdat je er geestelijk óf mentaal nog niet aan toe bent.

Ik zie het nut niet in van vroeg inrijden, zelfs niet in het geval van die 'brutale aap'.

Die is op zijn derde nog steeds een jong, beinvloedbaar paard maar dan wel een die alweer verder is uitgegroeid. En ook een die in vreemde omstandigheden waarschijnlijk voornamelijk bang is, paarden zijn nou eenmaal vluchtdieren.
Heel veel zogenaamde 'brutale' paarden zijn gewoon opgefokte, atletische dieren en ja, daarvan kan je vuurwerk verwachten als je éven teveel onder druk zet.

Ik heb trouwens toch weleens het idee dat de methode van inrijden en de vaardigheid daarbij heel veel uitmaakt voor het soort gedrag dat het paard tentoonspreidt....

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:52

Als jonge paarden in de natuur spelen springen ze ook op elkaar, denk je dan echt dat iemand van zestig kilo valt onder de categorie "bodybuilden"??

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 10:54

Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.

Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:01

randalinpony schreef:
Ja. Ik heb nog nooit jonge hengsten 20 min. op elkaar zien hangen.

Er is een levensgroot verschil tussen de belasting van jonge paarden die in de weide ravotten en het ongetrainde paard dat een ruitergewicht op zijn rug krijgt.
En daarbij is 60 kg een vlieggewicht, heel veel ruiters zijn zwaarder...

dei van mij is 2en een half en zit een gewicht op van rond de 55 kilo.
ik zeg daar voelt ze vrij weinig wat van.

Barrym

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 11:04

Mijn tinker is op 2.5 ingereden. En hij heeft nu een te hoge kont doordat hij te vroeg is ingereden door een te zwaar persoon helaas. Oke tinkers hebben wel aanleg om een te hoge kont te hebben maar dat heeft zeker mee geholpen anders was hij zeker rond de 160 als het niet hoger is.