Totilas, is het niet te extreem?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 03:02

pharagirlke schreef:
Ook Totilas kon gewoon fijn bewegen [*olduser*].... :)

Weet ik, dat extreme komt door de training en dat is wat tegenwoordig nodig is om goud te halen.
Het is niet anders, ik vind het niet mooi en zal wat dat betreft niet met de tijd en ontwikkeling meegaan.

Nogmaals ik gun het Edward van harte en vind het ergens jammer dat hij nu als voorbeeld wordt genomen omdat het bij Totilas gewoon extreem naar voren komt.
Er zijn meerdere voorbeelden waar precies hetzelfde gebeurd maar wat minder lijkt doordat de paarden zelf wat minder spectaculair zijn.

chocobroodje

Re: Totilas, is het niet te extreem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 03:23

Volgens mij kun je een paard niet dwingen iets te doen, wat hij niet kan. Het argument dat hij het aan de hand niet doet is flauwekul, het paard was bijna afgekeurd omdat ze dachten dat hij ongelijkmatig liep terwijl hij alleen enorm opgefokt was waardoor hij tactfouten maakte. Hij heeft gewoon zoveel kracht in zich, dat hij dit soort bewegingen simpel weg kan maken.
Het is ook logisch dat ie nu nog spectaculairder loopt dan op 7 jarige leeftijd, hij is gewoon verder getraind en heeft meer massa en kracht ontwikkeld.
Of het goed is of niet ik weet het niet. Ik vind hem iig wel geweldig mooi, en ik was wel 1 van de mensen die kippevel van hem kreeg. Zelfs vriendlief vond hem fantastisch, en die heeft niet veel met dressuur

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 03:28

Door wie was hij bijna afgekeurd?
Hij heeft van zichzelf wel spectaculaire gangen maar niet zoals hij in de proeven laat zien, maar dat geldt voor een hoop paarden tegenwoordig. Het valt bij Totilas alleen veel meer op omdat hij van zichzelf al spectaculair is.
En natuurlijk moeten ze er aanleg voor hebben, maar dat was al eerder gezegd. :)

Verder begrijp en respecteer ik dat er mensen zijn (veel mensen zelfs) die er wel kippenvel van krijgen, maar blijkbaar begrijpen een hoop mensen niet dat ik er geen kippenvel van krijg.

Ik zie toch echt liever dit (en ik weet dat Nicole haar paard ook af en toe dieper instelde, voordat mensen daar weer over beginnen):

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 03:30

Dat is anders groot in het nieuws geweest, voor de wedstrijden begonnen moesten alle paarden gekeurd worden aan de hand. De DA's hebben hem de eerste keer afgekeurd, na 10 minuten is hij opnieuw voorgesteld en wel goedgekeurd.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 03:39

chocobroodje schreef:
Dat is anders groot in het nieuws geweest, voor de wedstrijden begonnen moesten alle paarden gekeurd worden aan de hand. De DA's hebben hem de eerste keer afgekeurd, na 10 minuten is hij opnieuw voorgesteld en wel goedgekeurd.

Oh bedoel je dat. ;)

Er gaat ook een fabel rond dat Totilas op de hengstenkeuring zou zijn geweest en ik dacht dat je dat bedoelde.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:49

_San87_ schreef:
Nee. Niet meetkundig, een paard is een dier, geen bouwwerk.

Paardrijden is biomechanica en onderhevig aan natuurkundige wetten. ELK paard is daaraan onderhevig en het is nu net een aspect van dressuur om op maat van een betreffend paard het juiste te beleren.
Lees http://www.edupublisher.com/Dressage/

Het onderwerp van dit topic is een energierovende en belastende uitvoering.
Dit is in strijd met het básisprincipe van correct paardrijden: met minimale belasting van het paard.

Zie het standaardwerk over de biomechanica van paardrijden. Daar staat keurig en onderbouwd in uitgewerkt wat de minimale belasting van het paard geeft.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 09:52

Adil18 schreef:
Waarom het wiel uitvinden als het er al is? Als je ergens een goed verwoord stuk vindt waar je het helemaal mee eens bent, wat ook nog eens wordt onderbouwt op een manier waarmee je het mee eens bent....Waarom mag je dan niet gewoon dat stuk citeren....En vooral, wat is daar goedkoop aan...?

Goedkoper vind ik jouw manier van kritiek geven, persoonlijk en niet onderbouwd....knap hoor...

Precies, blijkbaar heeft Sarabande het nogal op mij... Iedereen heeft het recht om te discussiëren, en daar hangt bij niemand een prijskaartje aan, dus begin niet over een goedkope manier van discussiëren Sarabande. Je hebt zelf staan: je kan alleen discussiëren als je er vanuit gaat dat de ander ook gelijk kan hebben. Jammer dat jij zelf daar niet vanuit gaat en er heilig van overtuigd bent dat jij het het beste weet. Verder ga ik hier niet op in, want ook HIER je lekker persoonlijk en offtopic bezig.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:52

ThePast03 schreef:
Is het nodig om mensen persoonlijk aan te gaan vallen?

Misschien kun je een inhoudelijke reactie geven op mijn vraag hoe het mogelijk is dat Nick Wagman in 1996 door het grote publiek werd verguisd voor iets waar men tegenwoordig 90% voor krijgt?

De toeschouwersaantallen voor de dressuurwedstrijden in Nederland lopen terug.

ThePast03, het grote verschil met Nick Wagman en Krack en de ruiters die nu recordscores rijden, is dat de gevraagde oefeningen getoond worden.
Ik heb Nick vele malen zien starten met Krack en het was inderdaad spectaculair, maar niet gecontroleerd en daardoor maakte hij ontzettend veel fouten.
De ruiters die nu wel scoren hebben eerst hun controle in de oefeningen op een "gewonere manier" bewerkstelligd en zijn vervolgens verder gegaan om het paard nog expressiever te doen worden in die oefeningen, zonder daarbij de controle te verliezen.
Dat is het grote verschil.
Mensen die niet begrijpen hoe onze ruiters tegenwoordig aan zulke hoge punten komen moeten eens proberen mee te jureren tijdens een proef. Juryleden kijken niet alleen maar naar een voorbeen, die kijken naar de oefeningen die er getoond worden en in hoeverre die overeenkomen met de voorschriften van de FEI.
Dat vereist een totaal andere manier van kijken dan het "fouten zoeken" wat hier op Bokt nogal veel gedaan wordt.
Ik wil al die mensen aanraden om eens naast een jurylid op hoog niveau te gaan zitten schrijven, dan ga je er waarschijnlijk anders tegenaan kijken.

Totilas is extreem, maar niet té. Het is idd nog wat groen en mag nog beter bevestigd en stabieler eruit zien, waarbij het inderdaad mooier zou zijn als Edward hem nog iets meer lengte kon geven in zijn hals. Maar dit paard is duidelijk overijverig en elke ervaren ruiter weet dat een overijverig paard vaak iets kort wordt in de hals omdat hij niet blijft "wachten" en je dus vaak even een ophouding moet maken om hem te temperen. Dat zal in de komende jaren nog beter worden, daar ben ik van overtuigd.
Zijn achterbeen hoeft niet net zo hoog te komen als zijn voorbeen, zijn achterbeen moet onder de massa komen en dat doet hij, duidelijk te zien in piaffe en pirouettes. Een gat in zijn buik trappen lijkt me niet de bedoeling ;)
Dat zijn rug en kogels te week zijn, daar ben ik het niet mee eens. Hij gebruikt die souplesse daarin duidelijk, als het té was kon hij in de verzamelende oefeningen niet meer gaan zitten en dat doet hij wel. Dat maakt hem juist zo goed.
Voor degene die een foto plaatste en zei dat hij altijd hoger was in de croupe dan in de schoft heb ik nieuws: de schoft zit blijkbaar op een andere plek dan jij denkt! :P

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:53

Om zo maar even binnen te vallen...

Ik stoor mij echt (kijk nu naar de onderste foto op pagina 1) aan het stang gebruik hij staat bijna op horizonstaal.. Nu heb ik niet zo veel verstand van dressuur maar kan ik wel zeggen dat dit volgens mij niet echt de bedoeling is?!

Ook heeft Totilas zijn kin bijna op zn borst geplakt.. volgens mij hoort dit ook niet ?!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:08

Ik heb alleen de laatste pagina's van dit topic gelezen en ik vraag mij af waarom ik hier tijd in stop. Het is een beetje een topic voor simpele foutenkijkers en na wat profielen bekeken te hebben en rondgeneuzeld te hebben is het weer heel duidelijk dat het merendeel van de mensen met kritiek geen deuk in een pakje kan rijden en nul affiniteit met de huidige sport heeft.
Het is logisch dat je door optimaal te trainen de mogelijkheden van een paard optimaal benut.

@Pharagirlke: het zou misschien handig zijn voordat je met commentaar komt je eerst wat basisdingen zou leren van de anatomie. Een paard is niet in staat om zijn kin op zijn nek te leggen net zo min als jij met je kin je atlas aan kunt raken. Succes!

@Modie: misschien kun je duidelijk maken wat je met deze foto van Parzival wilt zeggen? Misschien is het voor jou handig om te weten dat dressuur beweging is en dat je daardoor niet alleen maar mooie fotomomenten hebt.

@Adil: je geeft het zelf al aan maar volgens mij is jouw vos gewoon heel erg stout door zichzelf op te rollen en daarin met zijn voorbeen te gaan slaan. Succes ermee!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:14

horseyfries schreef:
ThePast03 schreef:
Is het nodig om mensen persoonlijk aan te gaan vallen?

Misschien kun je een inhoudelijke reactie geven op mijn vraag hoe het mogelijk is dat Nick Wagman in 1996 door het grote publiek werd verguisd voor iets waar men tegenwoordig 90% voor krijgt?

De toeschouwersaantallen voor de dressuurwedstrijden in Nederland lopen terug.

ThePast03, het grote verschil met Nick Wagman en Krack en de ruiters die nu recordscores rijden, is dat de gevraagde oefeningen getoond worden.
Ik heb Nick vele malen zien starten met Krack en het was inderdaad spectaculair, maar niet gecontroleerd en daardoor maakte hij ontzettend veel fouten.

Klopt, daarbij heeft hij nooit op dat niveau gereden.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:17

Bomba schreef:
Precies, blijkbaar heeft Sarabande het nogal op mij... Iedereen heeft het recht om te discussiëren, en daar hangt bij niemand een prijskaartje aan, dus begin niet over een goedkope manier van discussiëren Sarabande. Je hebt zelf staan: je kan alleen discussiëren als je er vanuit gaat dat de ander ook gelijk kan hebben. Jammer dat jij zelf daar niet vanuit gaat en er heilig van overtuigd bent dat jij het het beste weet. Verder ga ik hier niet op in, want ook HIER je lekker persoonlijk en offtopic bezig.

Ach gussie :(:)

Nou ik heb niks met jou hoor, maar vetgedrukt herhalen dat alle juryleden het fout hebben geeft duidelijk jouw instemming aan. En daar reageer ik op.
Dat een paard als Totilas de discussies op gang brengt lijkt me voor de hand liggend, maar heb het dan over wat je van Totilas wel of niet goed vindt, inplaats van een heel jurycorps even als incompetent te bestempelen.

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:23

sarabande schreef:
[Dat een paard als Totilas de discussies op gang brengt lijkt me voor de hand liggend, maar heb het dan over wat je van Totilas wel of niet goed vindt, inplaats van een heel jurycorps even als incompetent te bestempelen.

Mee eens! Totilas heeft ook nog genoeg verbeterpunten, hij loopt dan ook nog geen 100% procent. Maar de algehele linie is gewoon van ongekend niveau!

Leuk trouwens om dat filmpje van Rembrandt te zien. De dressuursport heeft echt een enorme vlucht gemaakt. Ik zag ook nog een filmpje van Klimke voorbij komen. We spreken hier over 25 jaar geleden en als je nou op deze manier je Grand Prix doorkomt word je geen Olympisch kampioen meer. Tegenwoordig wordt er veel meer verzameling gevraagd.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:32

ThePast03 schreef:
Het is niet alleen Edward hoor:

Afbeelding

Wil je tegenwoordig punten scoren in de top dan schijn je je paarden zo te moeten rijden.

Misschien een stomme vraag, maar als een paard dit niet kan, kun je het er toch ook niet uitrijden?

dorieeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:33

lijken mij gewoon moment opnames dat dat achterbeen er zo raar onder treed.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:34

Huertecilla schreef:
_San87_ schreef:
Nee. Niet meetkundig, een paard is een dier, geen bouwwerk.

Paardrijden is biomechanica en onderhevig aan natuurkundige wetten. ELK paard is daaraan onderhevig en het is nu net een aspect van dressuur om op maat van een betreffend paard het juiste te beleren.
Lees http://www.edupublisher.com/Dressage/

Het onderwerp van dit topic is een energierovende en belastende uitvoering.
Dit is in strijd met het básisprincipe van correct paardrijden: met minimale belasting van het paard.

Zie het standaardwerk over de biomechanica van paardrijden. Daar staat keurig en onderbouwd in uitgewerkt wat de minimale belasting van het paard geeft.

hc (instructeur boodschappendressuur)

Natuurlijk is deze onderhevig aan natuurkundige wetten. Het is alleen een beetje onmogelijk in de beweging te meten of het paard de juiste hoeken vormt in de gewrichten :) Ik heb ook altijd geleerd dat een tactmatisch paard zijn voor en achterbenen evenver wegzet en evenhoog optilt. Daar ga ik bij mijn beoordeling ook graag van uit. Betekent niet dat een paard dat zijn achterbeen een fractie minder optilt meteen a-tactisch loopt.

Totilas loopt imo wél geheel uit zijn takt. Het ziet er stekerig en schokkerig uit, ongecontroleerd (kan jongigheid zijn uiteraard) en opgekropt. die knieactie/voorbeenzwaai klopt gewoon niet, heel het plaatje word overhoop gehaald. Maar dat is wat ik vind, als anderen dit mooi vinden, is dat geheel aan hen :)

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:35

1. ik vind dit een beetje een vreemde discussie.Hoe kan je dat doen op basis van een paar foto s??
2. Ik weet dat edward heeeel zuinig is op totilas en dat ie met de training voornamelijk bezig is met basis.
3. totilas onder jiska van den akker in de pavo cup nog niet eens naar de finale mocht omdat te getruct zou lopen(hij was toen 4 of 5)en jiska rijd heel eerlijk ,dus dan zal het ook wel een beetje aangeboren zijn hè.
4. een turnster moet ook jaren trainen voordat ze dat allemaal op olympisch nivo kunnen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:36

Vudress schreef:
sarabande schreef:
[Dat een paard als Totilas de discussies op gang brengt lijkt me voor de hand liggend, maar heb het dan over wat je van Totilas wel of niet goed vindt, inplaats van een heel jurycorps even als incompetent te bestempelen.

Mee eens! Totilas heeft ook nog genoeg verbeterpunten, hij loopt dan ook nog geen 100% procent. Maar de algehele linie is gewoon van ongekend niveau!

Leuk trouwens om dat filmpje van Rembrandt te zien. De dressuursport heeft echt een enorme vlucht gemaakt. Ik zag ook nog een filmpje van Klimke voorbij komen. We spreken hier over 25 jaar geleden en als je nou op deze manier je Grand Prix doorkomt word je geen Olympisch kampioen meer. Tegenwoordig wordt er veel meer verzameling gevraagd.

Betekent niet dat het ontzettend mooi is om te zien :) De meesters van vroeger die geconcentreerd, tactmatisch en in alle rust hun oefeningen correct uitvoeren. Die met een 100% bevestigd paard op pad gaan om de wereld te laten zien wat ze kunnen. Prachtig :D

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 10:38

sarabande schreef:
Bomba schreef:

Ach gussie :(:)

Nou ik heb niks met jou hoor, maar vetgedrukt herhalen dat alle juryleden het fout hebben geeft duidelijk jouw instemming aan. En daar reageer ik op.
Dat een paard als Totilas de discussies op gang brengt lijkt me voor de hand liggend, maar heb het dan over wat je van Totilas wel of niet goed vindt, inplaats van een heel jurycorps even als incompetent te bestempelen.

In beschouw het jurycorps zeker niet als incompetent. Ik citeerde een stuk van Maiburg, een stuk dat betrekking heeft op deze discussie. Dat jij dat op die manier opvat, kan ik ook niks aan doen.

ceasario

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:45

horseyfries schreef:
[

Dit is geen vergelijk..Tot welke leeftijd heeft Nick Krack gereden alvorens er Anky mee aan de slag ging ??

unlimited1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:47

drupke schreef:
1. ik vind dit een beetje een vreemde discussie.Hoe kan je dat doen op basis van een paar foto s??
2. Ik weet dat edward heeeel zuinig is op totilas en dat ie met de training voornamelijk bezig is met basis.
3. totilas onder jiska van den akker in de pavo cup nog niet eens naar de finale mocht omdat te getruct zou lopen(hij was toen 4 of 5)en jiska rijd heel eerlijk ,dus dan zal het ook wel een beetje aangeboren zijn hè.
4. een turnster moet ook jaren trainen voordat ze dat allemaal op olympisch nivo kunnen.

daar heb je en punt!! *D

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:50

Ik vind dat veel mensen hier in de discussie ervan uitgaan dat het allemaal een aangeleerd trucje is. Maar het paard maakt die bewegingen nou eenmaal. Het knappe van Edward is dat hij al die kracht een oefening in kan leiden, het een geheel wordt. Het is een enorm explosief paard, waar niet iedereen mee overweg kan.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:53

Bomba schreef:
Volgens mij is van punt 1. geen sprake bij Totilas. Totilas is absoluut niet kalm in zijn bewegingen en maakt er één groot spektakel van. In punt 7. wordt geschreven dat het paard tijdens het verzamelen niet korter in de hals mag worden, en moet dalen in de achterhand. Totilas wordt zeker wel korter in de hals, en zijn kruis is telkens hoger dan de schoft. Zelfs in de passage (zie onderstaande foto) blijkt het kruis hoger dan de schoft, terwijl de passage juist een extra verzamelde draf is waarbij de voorhand extra wordt opgeven en de achterhand extra wordt ondergebracht, waarbij een uitgesproken zweefmoment moet zijn waardoor het lijkt alsof het paard in slowmotion gaat. Volgens mij gaat Totilas in extra speed... -O-

En dat is nou precies wat ik vind dat Edward doet. Ook met Lingh: handrem erop en gas geven. Trappen maar. Ik vind hem totaal geen prettige ruiter om naar te kijken en ik ga ook al jaren niet meer naar dressuurwedstrijden.

Heb er even een foto bijgepakt:

Afbeelding

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:55

@ Drupke: Punten ja.

1. Meningen zijn niet gebaseerd op alleen foto's, ook op filmpjes e.d.
2. Fijn dat Edward zo voorzichtig met zijn paard is, dat verdient het dier.
3. Als vierjarige liep Totilas niet zo idioot hoog met zijn benen te zwaaien als hij nu doet. En toen vonden ze het niet mooi, nu hij GP loopt gaat het dak eraf. Wat is er gebeurd tussen toen en nu, dat dit gezwaai nu wel geaccepteerd word en toen als getrixt werd gezien?
4. Turnen kan je niet vergelijken met paardrijden. Een turnster traint inderdaad vele jaren en zal ook alleen maar aan grote toernooien meedoen als hij/zij zich daar klaar voor acht. Er is een reden dat de meeste meiden/heren na hun 20e niet meer turnen. Maar dat is de discussie niet.

drupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 11:04

punt 4.wat ik daarmee wilde zeggen .Top athleten worden niet kant en klaar geboren daar moet je heel hard voor trainen en het natuurlijke talent doorontwikkelen.
en een ruiter als edward voelt heel goed wanneer zijn paard er klaar voor is denk ik zo.