Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:53

Ik heb niet het hele topic gelezen maar schouderbinnenwaarts is een hele moeilijke oefening MITS correct uitgevoerd. Veel ruiters denken een SB te rijden als ze de hals wat naar binnen trekken ofzo. Of als het paard maar beetje schuin loopt. Maar een echt SB rijtechnisch correct uitgevoerd is heel erg moeilijk en inderdaad moeilijker te controleren dan een travers of appuyement.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:54

Professor schreef:
.
Een goede Schouderbinnenwaarts erkent men, doordat het paard zich verheft (meer oprichting), en een lichte aanleuning heeft, waarbij de ruiter als controle, de verbinding met de binnenteugel enkele passen onderbreekt, door de binnenhand naar voren te brengen.

Ik ben het eens met de uitleg alleen met bovenstaande niet.
De verbinding mag nooit verbroken worden.
Laatst bijgewerkt door Masada op 13-09-09 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:55

Ik vind trouwens het moment van rechtstellen na de SB, niet te vroeg, maar op tijd om de volgende hoek voor te bereiden een moment van uiterste concentratie voor de ruiter en ik vind het een heerlijk gevoel als dit goed lukt.

Professor schreef:
Leest u eens goed, maar dan ook alles.

'Dat doe ik en dat is wat ik er van kan maken.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 18:56

Professor schreef:
Wanneer men problemen heeft met een bepaalde kant met Appuyeren, moet u juist terug grijpen om SB, zodra uw paard zich vastzet, direkt verder in Schouderbinnenwaarts, direkt op de lijn waar u rijdt.

Dat is precies zoals ik het doe. :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:56

hopla schreef:
Professor schreef:
.
Een goede Schouderbinnenwaarts erkent men, doordat het paard zich verheft (meer oprichting), en een lichte aanleuning heeft, waarbij de ruiter als controle, de verbinding met de binnenteugel enkele passen onderbreekt, door de binnenhand naar voren te brengen.

Ik ben het eens met de uitleg alleen met bovenstaande niet.
De verbinding mag nooit verbroken worden.

Daarom controle dik gedrukt.
De verbinding met de buitenteugel ma nooit onderbroken worden, wel van de binnenteugel.
Dit noem men éénzijdig nageven.
Met een gebroken bit voor alle duidelijkheid.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 18:57

hopla schreef:
Professor schreef:
Wanneer men problemen heeft met een bepaalde kant met Appuyeren, moet u juist terug grijpen om SB, zodra uw paard zich vastzet, direkt verder in Schouderbinnenwaarts, direkt op de lijn waar u rijdt.

Dat is precies zoals ik het doe. :D

Dan is de SB naar rechts dus niet perfect, niet goed genoeg, anders hadt u geen moeilijkheden met het Appuyeren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:01

Professor schreef:
Daarom controle dik gedrukt.
De verbinding met de buitenteugel ma nooit onderbroken worden, wel van de binnenteugel.
Dit noem men éénzijdig nageven. Met een gebroken bit voor alle duidelijkheid.

Het gevaar is dat het paard dan over de buitenschouder weg gaat lopen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:02

Ik hou ook niet (meer) van onderbroken contact, ook niet aan de binnenteugel. Heb dat voorheen wel gedaan, maar werd door een bepaalde instructeur gewezen op de onzekerheid die het teweeg kan brengen bij een paard dat zich volledig op je gericht heeft en dan ineens losgelaten wordt. Sindsdien zorg ik altijd voor een minimaal contact ipv volledig los en heb inderdaad het idee dat de meeste paarden dit prettiger vinden.
Echter vind ik het ook niet fout. De hulpen moeten sowieso aan het individuele paard worden afgestemd.

JessicaD88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:02

Eigenlijk ben ik het wel eens met de stelling :o Vind appuyeren en travers makkelijker gaan dan schouderbinnenwaarts, ik weet eigenlijk ook niet waarom. En eerlijk gezegt had ik verwacht dat meer mensen dat zouden vinden, want ik zie maar zelden een goede sb, zelfs t/m het ZZ licht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:03

Binnenteugel moet ten alle tijden kunnen ontspannen of naar voren gebracht kunnen worden terwijl het paard door en aan de buitenteugel blijft. En uiteraard verder aan alle voorwaarden voldaan blijft. Aanleuning dient hetzelfde te blijven, impuls, het ondertreden, de balans etc..

Paard loopt niet over de buitenschouder weg omdat het is opgesloten/gecontroleerd door de buitenteugel en het buitenbeen. Binnenteugel heeft nooit de functie om de buitenschouder te controleren.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:07

Professor schreef:
Dan is de SB naar rechts dus niet perfect, niet goed genoeg, anders hadt u geen moeilijkheden met het Appuyeren.

In een appuyement moet een paard meer schenkelen. Het moeilijke is dat het een overijverig paard is wat in dat geval dan graag op de
binnen(rechter) schouder valt.
En dat in een appuyement te corrigeren is voor mij nog een uitdaging met dit paard. In het schouderbinnenwaarts lukt dit al heel aardig.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:09

Hopla: Dan laat je het paard tijdens je appuyement terug wijken de andere kant op. Hiermee zet je het gewicht weer terug op de buitenschouder. Paard is dan niet geheel gehoorzaam aan je binnenbeen, door hem te laten wijken en weer aan de buitenteugel/binnenbeen te zetten corrigeer je hem weer.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:14

Dank Suzanne, er wordt ook aan gewerkt. Het appuyement is al heel behoorlijk maar nog niet goed genoeg.
Maar het gaat steeds beter. Ik los het op door appuyeren te combineren met schouderbinnewaarts.
Ben het ook wel met je eens dat je een moment je hand naar voor moet kunnen doen maar ik ben graag duidelijk naar mijn paard, zie post Sizzle. Die omschrijft het ook al.

Karlijn_xx

Re: Waarom is Schouderbinnenwaarts de moeilijkste zijgang?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:17

Mijn paard heeft moeite met zich focussen op één onderdeel, dus sluit ik hem op tussen beide handen en benen zodat hij niet ineens de andere kant op rent of een compleet andere oefening aanslaat. Hiervoor heb ik altijd contact met de mond van mijn paard, ook tijdens het schouderbinnenwaarts, waar ik altijd 8en van rijd, en die volgens meerdere instructrices en instructeurs correct gereden wordt.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:18

hopla schreef:
Dank Suzanne, er wordt ook aan gewerkt. Het appuyement is al heel behoorlijk maar nog niet goed genoeg.
Maar het gaat steeds beter. Ik los het op door appuyeren te combineren met schouderbinnewaarts.
Ben het ook wel met je eens dat je een moment je hand naar voor moet kunnen doen maar ik ben graag duidelijk naar mijn paard, zie post Sizzle. Die omschrijft het ook al.

Oke. Ikzelf heb goede ervaringen door het appuyement dan af te wisselen met wijken (terug voor het binnenbeen). Uiteraard ook door de SB te gebruiken hoor maar als ze op de binnenschouder vallen gebruik ik liever het wijken. In de SB blijven ze dan toch nog graag de binnenteugel wat pakken en ik wil dat ze daar vanaf kunnen blijven als ik dat vraag.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:18

hopla schreef:

Ik reed mijn appuyementen ook altijd vanuit een schouderbinnenwaarts :j Aan het einde galoppeer ik aan met dezelfde stelling en buiging en "hopla" . :D

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:21

Schenkelen is toch gewoon wijken voor de kuit????
En dat is toch een contrastelling en geen buiging??
Die uitleg en oefening is mij niet duidelijk.
Wat dat met Aauyeren te doen heeft.
Bij wijken ligt het binnenbeen (kuit) zijwaarts drijvend, dus achter de singel, en niet zoals SB en het Appuyeren dicht bij de singel.
Laatst bijgewerkt door Professor op 13-09-09 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:21

Karlijn_xx schreef:
Ik reed mijn appuyementen ook altijd vanuit een schouderbinnenwaarts :j Aan het einde galoppeer ik aan met dezelfde stelling en buiging en "hopla" . :D

Een appuyement vanuit een SB rijden is weer wat anders dan het combineren.
Verder vind ik aangalopperen vanuit een appuyement niet verstandig. Zo springt het paard altijd scheef aan.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:24

Suzanne F. schreef:
Karlijn_xx schreef:

Verder vind ik aangalopperen vanuit een appuyement niet verstandig. Zo springt het paard altijd scheef aan.

?????
Scheef is wanneer de achterhand voor de voorhand komt.
Niet wanneer de voorhand voor de achterhand is.
Denk dat u dat door elkaar haalt.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:25

Professor schreef:
Schenkelen is toch gewoon wijken voor de kuit????
En dat is toch een contrastelling en geen buiging??
Die uitleg en oefening is mij niet duidelijk.
Wat dat met Aauyeren te doen heeft.

Ik bedoel overschenkelen. Het scharen van de paardenbenen.

Masada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:28

Professor schreef:
[?????
Scheef is wanneer de achterhand voor de voorhand komt.
Niet wanneer de voorhand voor de achterhand is.
Denk dat u dat door elkaar haalt.

Als de achterhand voor de voorhand loopt dan loopt hij achteruit. :D :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:29

Suzanne F. u komt als een ruiter en jury met gezodn verstand over.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

Suzanne F. schreef:
Karlijn_xx schreef:

Zoals ik zei, reed. Mijn pard vond het moeilijk om de stelling en buiging op te zoeken die hij nodig had om te appuyeren. Op aanraden van mijn instructeur heb ik het toen zo gedaan. Verder heb ik dit maar één of twee keer per training gedaan, en verder altijd recht aangegaloppeerd. Na een tijdje wist mijn paard precies wanneer hij scheef mocht aanspringen en wanneer niet ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 19:31

Het aangalopperen vanuit de draf dient altijd met een recht ondergesprongen binnenachterbeen te gebeuren. Je dwingt het paard in een onmogelijke positie door hem vanuit een drafappuyement aan te laten springen in galop. Het paard springt dan altijd galop aan met het binnenachterbeen naast de massa en nooit recht eronder naar voren. De eerste galopsprong dient naar voren onder de massa gesprongen te worden. De beenzetting in een drafappuyement zorgt er altijd voor dat het binnenachterbeen naast de massa komt en de eerste sprong niet mooi recht en groot vanuit de schouder naar voren is.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-09 19:32

hopla schreef:
Als de achterhand voor de voorhand loopt dan loopt hij achteruit. :D :D

Jammer dat u deze vakuitdruk niet kent.
Voorhandvoor.
De voorhand is bij Appuyeren voor.
Niet de achterhand.
Heel normaal deze uitdruk.