Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Paardentango schreef:Omgaan met jonge paarden is niet wat ik bedoel nee. Zo lang je een paard wel paard laat is er niks mis mee om kennis te maken met elkaar.
Rijden op een fysiek en mentaal te jong paard van dus 3 jaar vlakt het dier af.
Jonge paarden worden ervaren als gemakkelijker te intimideren, en dat klopt ook. Dat zijn ze zeker. Niet alleen fysiek onvolwassen.
Vaak wordt dat als excuus gebruikt, anders is hij namelijk al zo veel paard. Maar het heet toch ook paardrijden.
maikeltje schreef:lientjeds schreef:Ik denk dat Kiwiko meer dan voldoende ervaring heeft, en voldoende kan zitten of rijden, om op elk paard met sporen te rijden. Als je ze dan enkel gebruikt indien echt nodig, wat is hier het probleem
K zou nu zelf wel niet bij het zadelmak maken met sporen starten, maar wel bij het verder doorrijden, mits kundig gebruik.
En ik denk dat we hier wel van kundig gebruik kunnen spreken.
Ze gebruikt ze standaard zegt ze. En om redenen die kant noch wal slaan. Lees haar posts dan. Ik heb verder niks gezegd over wel of geen ervaring, waar haalt iedereen dat toch vandaan?
Enige is dat de redenen die zij aangeeft met sporen te rijden (moet ik ze nog een keer quoten dan?) nergens op slaan.Maar dat moet ieder voor zich weten hoor. Maar als ze gebruikt worden zoals kiwiko aangeeft, om ze lekker aan het been te krijgen, dan worden ze dus verkeerd gebruikt
toen ik nog op een handelsstal reed en er zo een 6 a 7 per dag onder het zadel had, was ik eerlijk gezegd het al heel snel beu om spoortje aan, spoortje af te doen. Je kiest wel een bepaalde route in je rijden, je begint met een makkelijk paard om al je spieren ed op te warmen en je eindigt met de makkelijkere paarden omdat je na een paard of 4 echt gewoon lichamelijk TE moe bent om ingewikkelde kwesties op te lossen
daartussen in rij je de jonkies 

maar als je 5 keer per dag spoor aan, spoor af moet doen dan ben je dat echt heel snel zat
en eerlijk gezegd is er nog niet een paard jong of oud slecht (er) geworden van mijn spoorgebruik
Kwiko schreef:het is puur gemakzucht en gewoonte geworden
Nu dat ik niet meer intensief rij doe ik gewoon mijn spoortje niet om als het niet nodig ismaar als je 5 keer per dag spoor aan, spoor af moet doen dan ben je dat echt heel snel zat
![]()
nine99 schreef:Kwiko schreef:het is puur gemakzucht en gewoonte geworden
Nu dat ik niet meer intensief rij doe ik gewoon mijn spoortje niet om als het niet nodig ismaar als je 5 keer per dag spoor aan, spoor af moet doen dan ben je dat echt heel snel zat
![]()
ik begin eigenlijk het gevoel te krijgen dat je dit soort opmerkingen plaatst puur om te gaan rellen, maar als dit serieus is vind ik het echt te bizar. Ik ben zeker niet tegen het gebruik van sporen door kundige mensen, maar als het om en af doen te veel moeite is als reden wordt opgegeven...merkwaardig...
Lovely schreef:Arabesk schreef:Even tussendoor; vandaag iemand gesproken die járenlang bij de bereden politie heeft gewerkt. Daar gaan paarden pas onder het zadel met vier jaar (of gingen, misschien dat het veranderd is). Vanaf twee worden ze aan lange lijnen beleerd.
Hahaham, toevallig ken ik al meer dan 25 jaar meerdere mensen die jaaaaaarenlang bij de bereden politie gewerkt hebben of dat nog steeds doen en ik denk dat je je in het ooitje hebt laten nemen, wat je verteld is, is namelijk niet waar.
vorame schreef:Je hebt gelijk nine99
Mijn excuses.
Je kunt er ook gewoon op gaan zitten.
Als je er maar geen uur een zware training op na houd.
Als er dan toch vergelijkingen naar mensen moeten komen.
Zullen we de kleutergym af gaan schaffen?
Zelfs alle gym, zelfs op de middelbare school?
En ook pas na je 18 mag je op sport.
Met de fiets naar school is met wind tegen ook erg belastend, laten we hier de schoolbus ook maar invoeren.
En de zware boekentas vervangen, alles kan voortaan wel op de laptop.
Met andere woorden, gewoon lichte arbeid geeft geen schade.
Dat mensen vallen of wat er gevraagd wordt bij bijvoorbeeld een pavo cub, dat kan ik helemaal begrijpen.
Maar je paard zadelmak maken en gewoon nageeflijk rijden voor een paar keer in de week, daar rij je ze echt niet stuk op is mijn ervaring.
claudianoa schreef:vorame, dat is precies wat ik ook al een paar keer benoemd heb, laat die jonge paarden toch recht uit lopen! Aan de longe is zo slecht voor een jong paard zijn lichaam.

vorame schreef:claudianoa schreef:vorame, dat is precies wat ik ook al een paar keer benoemd heb, laat die jonge paarden toch recht uit lopen! Aan de longe is zo slecht voor een jong paard zijn lichaam.
Misschien moeten we ze met de 3 allemaal in gaan spannen. Worden ze mooi verkeersmak.
En dan gaan we met 4 rijden.
Desire__ schreef:Mechelfan schreef:een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.
hier ben ik het niet helemaal mee eens, want een paard waar je wel op kan rijden kost ook geld. je kiest ervoor om een niet ingereden paard te nemen, of je kiest ervoor om een ingereden paard te nemen. je kan het zelf kiezen.
piezze schreef:En de stapmolen? Is dat dan wel goed in jullie ogen