ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Paardentango

Re: ingereden 3-jarige?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:15

Omgaan met jonge paarden is niet wat ik bedoel nee. Zo lang je een paard wel paard laat is er niks mis mee om kennis te maken met elkaar.
Rijden op een fysiek en mentaal te jong paard van dus 3 jaar vlakt het dier af.
Jonge paarden worden ervaren als gemakkelijker te intimideren, en dat klopt ook. Dat zijn ze zeker. Niet alleen fysiek onvolwassen.

Vaak wordt dat als excuus gebruikt, anders is hij namelijk al zo veel paard. Maar het heet toch ook paardrijden.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 00:20

Paardentango schreef:
Omgaan met jonge paarden is niet wat ik bedoel nee. Zo lang je een paard wel paard laat is er niks mis mee om kennis te maken met elkaar.
Rijden op een fysiek en mentaal te jong paard van dus 3 jaar vlakt het dier af.
Jonge paarden worden ervaren als gemakkelijker te intimideren, en dat klopt ook. Dat zijn ze zeker. Niet alleen fysiek onvolwassen.

Vaak wordt dat als excuus gebruikt, anders is hij namelijk al zo veel paard. Maar het heet toch ook paardrijden.

Ik snap je wel hoor, maar aan de andere kant: wanneer je een paard met 3 aanrijdt, hem vervolgens nog een seizoen terug de wei op doet of hoe lang je ook wil wachten en je pakt 'm daarna weer op dan is dat voor het paard niet meer nieuw en minder vervelend lijkt mij.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 07:35

maikeltje schreef:
lientjeds schreef:
Ik denk dat Kiwiko meer dan voldoende ervaring heeft, en voldoende kan zitten of rijden, om op elk paard met sporen te rijden. Als je ze dan enkel gebruikt indien echt nodig, wat is hier het probleem :?

K zou nu zelf wel niet bij het zadelmak maken met sporen starten, maar wel bij het verder doorrijden, mits kundig gebruik.

En ik denk dat we hier wel van kundig gebruik kunnen spreken.

Ze gebruikt ze standaard zegt ze. En om redenen die kant noch wal slaan. Lees haar posts dan. Ik heb verder niks gezegd over wel of geen ervaring, waar haalt iedereen dat toch vandaan?
Enige is dat de redenen die zij aangeeft met sporen te rijden (moet ik ze nog een keer quoten dan?) nergens op slaan. ;) Maar dat moet ieder voor zich weten hoor. Maar als ze gebruikt worden zoals kiwiko aangeeft, om ze lekker aan het been te krijgen, dan worden ze dus verkeerd gebruikt ;)

eigenlijk is het geboren uit gewoonte :) :) toen ik nog op een handelsstal reed en er zo een 6 a 7 per dag onder het zadel had, was ik eerlijk gezegd het al heel snel beu om spoortje aan, spoortje af te doen. Je kiest wel een bepaalde route in je rijden, je begint met een makkelijk paard om al je spieren ed op te warmen en je eindigt met de makkelijkere paarden omdat je na een paard of 4 echt gewoon lichamelijk TE moe bent om ingewikkelde kwesties op te lossen :) daartussen in rij je de jonkies :)

het is puur gemakzucht en gewoonte geworden :)

Nu dat ik niet meer intensief rij doe ik gewoon mijn spoortje niet om als het niet nodig is :) maar als je 5 keer per dag spoor aan, spoor af moet doen dan ben je dat echt heel snel zat :) :)

das mijn verhaal :) en eerlijk gezegd is er nog niet een paard jong of oud slecht (er) geworden van mijn spoorgebruik :D

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 08:53

Kwiko schreef:

Nu dat ik niet meer intensief rij doe ik gewoon mijn spoortje niet om als het niet nodig is :) maar als je 5 keer per dag spoor aan, spoor af moet doen dan ben je dat echt heel snel zat :) :)

ik begin eigenlijk het gevoel te krijgen dat je dit soort opmerkingen plaatst puur om te gaan rellen, maar als dit serieus is vind ik het echt te bizar. Ik ben zeker niet tegen het gebruik van sporen door kundige mensen, maar als het om en af doen te veel moeite is als reden wordt opgegeven...merkwaardig...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:06

dwalen we niet een beetje erg af van het onderwerp?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 10:54

nine99 schreef:
Kwiko schreef:

ik begin eigenlijk het gevoel te krijgen dat je dit soort opmerkingen plaatst puur om te gaan rellen, maar als dit serieus is vind ik het echt te bizar. Ik ben zeker niet tegen het gebruik van sporen door kundige mensen, maar als het om en af doen te veel moeite is als reden wordt opgegeven...merkwaardig...

kweenie of je zelf ooit op een stal gewerkt heb waar je er een stuk of 20 hebt staan? en maar 24 uur in een dag :D :D

marjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:29

nee dat niet, toch vind ik dat echt een onzin argument,. maar goed, ieder z'n eigen ding.

en we dwalen idd af...

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 19:49

Lovely schreef:
Arabesk schreef:
Even tussendoor; vandaag iemand gesproken die járenlang bij de bereden politie heeft gewerkt. Daar gaan paarden pas onder het zadel met vier jaar (of gingen, misschien dat het veranderd is). Vanaf twee worden ze aan lange lijnen beleerd.

Hahaham, toevallig ken ik al meer dan 25 jaar meerdere mensen die jaaaaaarenlang bij de bereden politie gewerkt hebben of dat nog steeds doen en ik denk dat je je in het ooitje hebt laten nemen, wat je verteld is, is namelijk niet waar.

Nu zeg jij dat zij zich iets heeft aan laten praten, maar wie zegt dat jij gelijk hebt?

Ik denk dat iedereen moet doen wat hem of haar goed lijkt bij zijn eigen paard/pony want je kan er toch niks aan veranderen.
Het word hier gewoon een welles nietes spelletje en heeft weinig zin.
Iedereen kan zijn mening geven en ik gok dat dat zo langzamerhand ook wel is gedaan.

anyw1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:01

vorame schreef:
Je hebt gelijk nine99
Mijn excuses.

Je kunt er ook gewoon op gaan zitten.
Als je er maar geen uur een zware training op na houd.

Als er dan toch vergelijkingen naar mensen moeten komen.
Zullen we de kleutergym af gaan schaffen?
Zelfs alle gym, zelfs op de middelbare school?
En ook pas na je 18 mag je op sport.
Met de fiets naar school is met wind tegen ook erg belastend, laten we hier de schoolbus ook maar invoeren.
En de zware boekentas vervangen, alles kan voortaan wel op de laptop.

Met andere woorden, gewoon lichte arbeid geeft geen schade.
Dat mensen vallen of wat er gevraagd wordt bij bijvoorbeeld een pavo cub, dat kan ik helemaal begrijpen.
Maar je paard zadelmak maken en gewoon nageeflijk rijden voor een paar keer in de week, daar rij je ze echt niet stuk op is mijn ervaring.

wat je in deze vergelijking vergeet, is dat kinderen die zelf sporten, hun eigen kracht gebruiken en er geen last van buitenaf te dragen is.
een paard moet een mens tillen als je erop zit, klaar.
een kind dat sport kun je dus vergelijken met een jong paard waar je grondwerk mee doet.
een kind dat een zware boekentas moet tillen, DAT kun je vergelijken met een jong paard dat wordt bereden.

wel eens een brugklasser met een zware boekentas gezien?
en een 18-jarige met dezelfde boekentas?
de één is beter in staat 'm te dragen dan de ander, lijkt me.

als we dan vergelijkingen gaan trekken, laten we dan wel de juiste vergelijkingen maken...

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:06

Met gym moet je ook hoog en verspringen, in touwen klimmen.
Met de fiets brug op met tegenwind.
Dat is meer dan grondwerk.

En die brugpiepers houden er allemaal schade aan over.
Toch?
Wij zijn allemaal kapot nu.

Dan zie je dus ook dat belasting niet erg is.
Overbelasting is wat anders.

En rondes om je heen zijn meer belastend dan rechtuit onder de man.
Dat vergeten veel mensen

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:24

vorame, dat is precies wat ik ook al een paar keer benoemd heb, laat die jonge paarden toch recht uit lopen! Aan de longe is zo slecht voor een jong paard zijn lichaam.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:27

claudianoa schreef:
vorame, dat is precies wat ik ook al een paar keer benoemd heb, laat die jonge paarden toch recht uit lopen! Aan de longe is zo slecht voor een jong paard zijn lichaam.

Misschien moeten we ze met de 3 allemaal in gaan spannen. Worden ze mooi verkeersmak. :D
En dan gaan we met 4 rijden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:28

en dat is ook zo............ daarom heb ik geen moeite met tweejarige renpaardraces............ gaat alleen maar in galop, een recht stuk met een lichtgewicht jockey op je rug :)

daar gaat een paard nul, comma, nul kapot van

een 4 jarige die dezelfde kilometers zou moeten maken op de circel, ZONDER ruiter is binnen een maand kapot

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:29

vorame schreef:
claudianoa schreef:

Misschien moeten we ze met de 3 allemaal in gaan spannen. Worden ze mooi verkeersmak. :D
En dan gaan we met 4 rijden.

Nou!!!! Laat dat nou eens helemaal geen stom idee zijn!! :D

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:31

Al die jazzen op straat :D

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:31

vind het ook wel wat! dat stomme eeuwige rondjes lopen weg en lekker voor een karretje. worden ze idd mooi mak van en sterk!

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:32

dan moet er maar meer gefokt worden op karakter! hihi. Zijn we ook van dat probleem af, niemand wil dan meer zo gekke huis hebben.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:36

En dan de autovrije zondag weer in gaan voeren.
Heerlijk rustig rond tuffen.

Ik stem voor! :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:38

vorame schreef:
Al die jazzen op straat :D

WHIIIIIIII :D :D :D

OK.......... plan B!! ???

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:43

ja ook trekker vrij dan! kan ik ook rustig buiten rijden, hihi!

Maar Ik denk echt dat de meeste paarden op het longeren stuk gaan, Overal waar ik kom worden jongen paarden veel en lang gelongeerd voor dat mensen er op gaan. daarna longeren we met ze alle lekker door, zodat ze hun energie kwijt kunnen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:47

Mijne heb ik met het inrijden 1 juni voor het eerst aan de lijn gehad en 6 juni zat ik erop.
8 juni reden we los en nu vanaf 13 juni longeerde ik haar al helemaal niet meer voor het rijden.
Ik zie het nut niet in van longeren en vind het stom om te doen.
Ik rij nu lange lijnen en zo nu en dan een volte.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:49

Desire__ schreef:
Mechelfan schreef:
een paatrd waar je niet op kan rijden kost geld, doen ze het liefst zo snel mogelijk.

hier ben ik het niet helemaal mee eens, want een paard waar je wel op kan rijden kost ook geld. je kiest ervoor om een niet ingereden paard te nemen, of je kiest ervoor om een ingereden paard te nemen. je kan het zelf kiezen.

Een paard van 5 die nog niet is ingereden is in de handel bijna onverkoopbaar omdat daar vanuit gegaan wordt dat er wel iets mee is(misgegaan) WAt ook vaak zo is.
Nog een reden om gewoon met 3 jaar voorzichtig te beginnen

Is de gangbare orde nu dat longeren weer slecht is? Jee waar zijn we met zijn allen dan mee bezig.

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:53

En de stapmolen? Is dat dan wel goed in jullie ogen :o

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:56

Mijn paarden komen niet in de molen, vind het onzin, kan ook zelf uitstappen en ze komen hele dagen buiten, dus voor beweging is het niet nodig. het is trouwens wel handig ls ze een blessure hebben gehad en ze mogen alleen maar stappen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 20:56

piezze schreef:
En de stapmolen? Is dat dan wel goed in jullie ogen :o

Ik heb er nooit 1 gebruikt,maar als me iets een geestdodend ding lijkt is het dat wel.
Als het dan een trainingsmolen is en er ook nog gedraafd wordt lijkt het me echt helemaal niks.

Dan beter zoals op de drafbaan
6 paarden achter de auto. :D