Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
FloortjeS schreef:Ook zul je de benen aan je paard moeten houden en niet er van af.
KDS schreef:zonder verbinding is het niet, alleen een verbinding zonder teugels. Immers ik zit op haar rug (als ik rij) en met mijn lichaamshouding is ze te buigen en te strekken, het is iets wat heel langzaam is opgebouwd maar vanuit haarzelf. Basis ligt heel erg in het grondwerk, daar ben ik maanden mee bezig geweest voor ik überhaupt dacht over rijden. Op de grond ging het met lichaamstaal, positie en 'handoplegging'. Met hele kleine stapjes, van daaruit verder met vooral veel spelletjes spelen, lang en laag en voorwaarts draven en nog altijd de houding, positie en 'handoplegging' (eigenlijk hand leggen op de plek waar je wilt dat ze omheen buigt). Toen ze soepel genoeg was en een beetje kon buigen ben ik langzaam aan in stap gaan bekijken wat haar rug doet als ze buigt, en video's van wat haar rug zou moeten doen als ze buigt. Dit probeer ik te bevorderen met mijn zit maar zonder echt druk op de teugels. Ze moet zelf buigen, en niet in de buiging gewerkt worden, ze moet elke mogelijkheid krijgen om te buigen en daarin niet tegengewerkt worden, maar ze moet ook de mogelijkheid krijgen zich ertegen te verzetten als ze dat nog niet kan.
KDS schreef:Binnen elke methode moet men toch rechtrichten (lijkt mij) daar is dan ook niet maar één manier voor, maar meerdere.
KDS schreef:Verbinding met de mond is in mijn ervaring geen verbinding met de achterhand.
FloortjeS schreef:Je behoort je paard voorwaarts te rijden naar je hand toe, dus van achter naar voor. En daar krijg je verbinding. Het paard moet het bit aannemen ofwel accepteren. Als je op deze wijze rijdt heb je zeker wel verbinding, controle enz. met de achterhand.
fransje23 schreef:Ik snap dat je normaal gesproken een paard van achter naar voren naar je hand rijd.
Floortje, wat zou jij doen in het geval dat het paard extreem voorwaarts is? Bijkomende problemen zijn dat het paard heeft geleerd dat druk op het bit betekend dat het tempo omhoog moet en het een heel erg sensibel paard is.
KDS schreef:Ik denk dat ons geschil voornamelijk zit in mijn (wellicht gekke) wijze van met paarden omgaan. Het is moeilijker uit te leggen en nauwelijks te begrijpen waarom dit werkt voor mij. En ik zal nooit zeggen dat het bij iedereen op die manier werkt. Waarschijnlijk is het iets bij mij wat er voor zorgt dat ik inderdaad met de teugel geen direct verbinding heb met de achterhand.
Bijvoorbeeld: als ik langeteugel kan ik ook vrijwel enkel met de teugels werken. Maar... toch doe ik dan ook grotendeels het werk met mijn lichaamstaal en welke positie en stemcommando. Denk dat we het er in ieder geval beide over eens zijn dat het meer is dan enkel teugelvoering toch?
Voor mij alleen eigenlijk vrijwel geen teugelvoering en voor jou iets meer teugelvoering. Dat laatste kan ik niet, dat eerste past jou misschien niet (weet ik niet hoor)?
FloortjeS schreef:Zodra je voelt dat je paard onder je wil versnellen een ophouding geven met je hand.
Hierbij opletten dat je zelf niet verkrampt in je lichaam. Zonodig de ophouding herhalen. Wat vaak verkeerd gaat is dat men de ophouding te groot geeft, dus eigenlijk te stug bent met je hand. Dus een korte ophouding en de hand weer ontspannen. Wat kan helpen is je paard op een kleine volte zetten.
Mocht het paard na een paar ophoudingen nog niet terug in tempo komen dan zul je toch wat duidelijker moeten zijn met je hand en de ophouding wat duidelijker geven. Wanneer het paard terug komt verbinding blijven houden met de mond en gewoon verder rijden. En steeds wanneer je paardje een beetje tempo van je wegpakt herhaal je deze hulpen. Heel consequent zijn en vaak wat tempowisselingen maken. Soms eens een pasje terugrijden en soms een pasje naar voren.
HannahFrouk schreef:Ook bij hem zijn tempowisselingen trouwens niet altijd een goed idee. Daar wordt hij zo alert van, dat hij dan bijna niet meer af te blussen is. Ik hoef maar 1 lange zijde draf uit te strekken of het is weer meteen helemaal gedaan met de rust en de ontspanning. Hij is dan meteen compleet uit z´n concentratie.
FloortjeS schreef:HannahFrouk schreef:Ook bij hem zijn tempowisselingen trouwens niet altijd een goed idee. Daar wordt hij zo alert van, dat hij dan bijna niet meer af te blussen is. Ik hoef maar 1 lange zijde draf uit te strekken of het is weer meteen helemaal gedaan met de rust en de ontspanning. Hij is dan meteen compleet uit z´n concentratie.
En dat is juist hetgeen men graag ziet in de dressuur. Dat je een vlammende uitgestrekte draf kunt rijden en een moment later weer naar de verzamelde stap kunt gaan een keerstwending om de achterhand kunt maken.
Totale gehoorzaamheid en controle over je paard.
Ik vind het een nobel streven Hannah dat je het liefst zonder teugels met je paard rijdt maar ik had begrepen dat dit topic over dressuur ging.
Ik denk dat als het over bitloosrijden had moeten gaan je dat het best in de titel al had moeten aangeven.
We praten nu over twee totaal verschillende dingen.
FloortjeS schreef:HannahFrouk schreef:Ook bij hem zijn tempowisselingen trouwens niet altijd een goed idee. Daar wordt hij zo alert van, dat hij dan bijna niet meer af te blussen is. Ik hoef maar 1 lange zijde draf uit te strekken of het is weer meteen helemaal gedaan met de rust en de ontspanning. Hij is dan meteen compleet uit z´n concentratie.
En dat is juist hetgeen men graag ziet in de dressuur. Dat je een vlammende uitgestrekte draf kunt rijden en een moment later weer naar de verzamelde stap kunt gaan een keerstwending om de achterhand kunt maken.
Totale gehoorzaamheid en controle over je paard..
FloortjeS schreef:Ik vind het een nobel streven Hannah dat je het liefst zonder teugels met je paard rijdt maar ik had begrepen dat dit topic over dressuur ging.
Ik denk dat als het over bitloosrijden had moeten gaan je dat het best in de titel al had moeten aangeven.
We praten nu over twee totaal verschillende dingen.