Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 23:31

Moet toch even zeggen dat ik mijn paard net klinisch heb laten keuren en de veearts was onder de indruk van zijn soepelheid en zijn lopen in het algemeen! Allemaal te danken aan het rechtrichten en het volgens de principes van de Klassieke Rijkunst inrijden!

Mijn paard is 5 en ik ben nu een jaar met hem bezig en hij is echt supergoed bespierd en prachtig soepel, ik ben zo gelukkig dat ik deze manier van werken heb gevonden, en wil alleen maar zeggen dat mocht je het moeilijk vinden of het gaat niet snel genoeg, doorzetten dat heb ik ook gedaan en het resultaat is geweldig!

Marjolein.

carrotje

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:44

mooie zo zwart op wit dat je goed bezig bent.
en laat de rest maar denken.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:25

Ik heb weer wat foto's om te plaatsen!!

Belangrijk punt blijf mijn handen...te onrustig en daardoor niet op de juiste plek. Cookie is al onrustig in de aanleuning en ik ga daarin mee en verstrek het..

Afbeelding

Ze is heel erg goed in zich opkrullen. Laag indraf leidt al snel tot op de voorhand lopen.
Afbeelding

Dat gaat wat beter als je haar wat hoger in stelt.
Afbeelding

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:38

Hoi Fransje,
Om je paard recht te richten zul je toch echt verbinding met de mond moeten hebben. Dat mis ik op de bovenste twee foto's. Ook zul je de benen aan je paard moeten houden en niet er van af.
Op de onderste foto rijdt je je paard te veel met de hand terug. Dit is niet de manier om je paard correct te rijden.
Ik zegt dit niet om te katten maar hoop dat je er iets aan hebt.
Succes nog.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:41

ik heb juist altijd geleerd dat rechtrichten ook van achter komt, door de rug naar de nek. Een verbinding met de mond betekent niet per direct een verbinding met de achterhand, of een buiging in de rug.
Bij sommige paarden kan het ook averechts werken!

Ik weet niet precies de achtergrond, van geen van beide ook trouwens. Maar wilde dit even in de groep gooien. Ben zelf ook druk bezig met een zeer scheef paard rechtrichten en zit een beetje in de knoop met de vele verschillende methode die er zijn en die gehanteerd worden, die elkaar ook tegenspreken. Dus ik volg het even mee uit pure leerzucht :D

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:44

Hoe wil jij rechtrichten zonder verbinding KDS?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:51

Bedankt voor je reactie Floor. :)

FloortjeS schreef:
Ook zul je de benen aan je paard moeten houden en niet er van af.

Misschien moet je even het hele topic lezen want ik heb hier al eens een uitgebreide verklaring voor gegeven. Been aan mijn paard, langs haar niet eens beenhulp, geeft teveel reactie in de zin van teveel/ te snel voorwaarts of travers/renvers.Beenhulpen bij haar zijn echt milimeterwerk.

Dat ik meer contact met de mond moet hebben ben ik met je eens.

Overigens vraag ik mij af of ik haar daar teveel met mijn hand terug rijd op de laatste foto. Ja, ik weet dat mijn handen daar niet horen, heb ook een veel te lange teugel. Ik zie echter totaal geen reactie van haar mond en bij teveel hand zal ik die wel verwachten. Ze reageert namelijk erg gevoelig op het bit en heeft alle ruimte om haar mond te openen aangezien ik vrijwel zonder neusriem rijd.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:53

zonder verbinding is het niet, alleen een verbinding zonder teugels. Immers ik zit op haar rug (als ik rij) en met mijn lichaamshouding is ze te buigen en te strekken, het is iets wat heel langzaam is opgebouwd maar vanuit haarzelf. Basis ligt heel erg in het grondwerk, daar ben ik maanden mee bezig geweest voor ik überhaupt dacht over rijden. Op de grond ging het met lichaamstaal, positie en 'handoplegging'. Met hele kleine stapjes, van daaruit verder met vooral veel spelletjes spelen, lang en laag en voorwaarts draven en nog altijd de houding, positie en 'handoplegging' (eigenlijk hand leggen op de plek waar je wilt dat ze omheen buigt). Toen ze soepel genoeg was en een beetje kon buigen ben ik langzaam aan in stap gaan bekijken wat haar rug doet als ze buigt, en video's van wat haar rug zou moeten doen als ze buigt. Dit probeer ik te bevorderen met mijn zit maar zonder echt druk op de teugels. Ze moet zelf buigen, en niet in de buiging gewerkt worden, ze moet elke mogelijkheid krijgen om te buigen en daarin niet tegengewerkt worden, maar ze moet ook de mogelijkheid krijgen zich ertegen te verzetten als ze dat nog niet kan.

Het is een lang(zaam) proces, maar als ik met een verbinding van haar mond werk dan drukt ze der rug veel makkelijker weg dan wanneer ik dat niet doe. Daarbij is mijn zit veel instabieler als ik met de teugels moet werken dan zonder en doe ik haar op die manier meer kwaad dan goed. Op deze manier kan ik voor mijzelf veel beter op mijn zit letten, voelen hoe ze gebogen is welke spier ze aanspant of ontspant en dat positief beinvloeden.

Waarschijnlijk komt het dus meer voort uit mijn onmogelijkheden dat ik het zo doe, maar het past ook veel beter in het plaatje van mijn algemene training.

Binnen elke methode moet men toch rechtrichten (lijkt mij) daar is dan ook niet maar één manier voor, maar meerdere.
Verbinding met de mond is in mijn ervaring geen verbinding met de achterhand.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:07

KDS schreef:
zonder verbinding is het niet, alleen een verbinding zonder teugels. Immers ik zit op haar rug (als ik rij) en met mijn lichaamshouding is ze te buigen en te strekken, het is iets wat heel langzaam is opgebouwd maar vanuit haarzelf. Basis ligt heel erg in het grondwerk, daar ben ik maanden mee bezig geweest voor ik überhaupt dacht over rijden. Op de grond ging het met lichaamstaal, positie en 'handoplegging'. Met hele kleine stapjes, van daaruit verder met vooral veel spelletjes spelen, lang en laag en voorwaarts draven en nog altijd de houding, positie en 'handoplegging' (eigenlijk hand leggen op de plek waar je wilt dat ze omheen buigt). Toen ze soepel genoeg was en een beetje kon buigen ben ik langzaam aan in stap gaan bekijken wat haar rug doet als ze buigt, en video's van wat haar rug zou moeten doen als ze buigt. Dit probeer ik te bevorderen met mijn zit maar zonder echt druk op de teugels. Ze moet zelf buigen, en niet in de buiging gewerkt worden, ze moet elke mogelijkheid krijgen om te buigen en daarin niet tegengewerkt worden, maar ze moet ook de mogelijkheid krijgen zich ertegen te verzetten als ze dat nog niet kan.

Ik vind het heel apart. Denk je werkelijk dat je paard vanzelf gaat buigen? Nee, je moet het vriendelijk vragen d.m.v. je gewichtshulp en een halve ophouding (hand). Dan zeg je dat je paard de mogelijkheid moet hebben om zich er tegen te verzetten. Dat heeft ze ook als je een vriendelijke meegaande hand hebt maar wel met verbinding. Ik begrijp goed waarom het zolang duurt voordat je wat verder komt met je paard. Je bent gewoon niet duidelijk genoeg naar je paard toe. Het is net als met kinderen opvoeden. Je zal toch echt moeten vertellen wat je wil, vanzelf komt het echt niet.
Jammer maar hier ga je dus echt de mis in, net als zovele hoor.

KDS schreef:
Binnen elke methode moet men toch rechtrichten (lijkt mij) daar is dan ook niet maar één manier voor, maar meerdere.

Rechtrichten is iets wat altijd terug komt en het maakt niet uit hoe ver je africhting is. Natuurlijk zijn er verschillende oefeningen om je paard rechter te maken maar altijd met verbinding.
KDS schreef:
Verbinding met de mond is in mijn ervaring geen verbinding met de achterhand.

Dan doe je iets fout.
Je behoort je paard voorwaarts te rijden naar je hand toe, dus van achter naar voor. En daar krijg je verbinding. Het paard moet het bit aannemen ofwel accepteren. Als je op deze wijze rijdt heb je zeker wel verbinding, controle enz. met de achterhand.
Misschien kun je eens aan een goede instructeur vragen hoe het nu werkelijk hoort.
Succes verder.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:19

Floortje als Topicstarter wil ik je vragen om je even te realiseren dat in dit topic verschillende methodes en visies over rechtrichten aan de orde komen. Sommigen werken volgens de methode van De Bodt, andere niet, sommigen doen het zus, anderen doen het zo. Termen als "je moet ...", "dan doe je iets fout" en "je gaat de mist in" horen daar echt niet in thuis denk ik. Dat impliceert dat er maar 1 methode de juiste is, en dat hoort niet thuis in dit topic. Want , het doel van het topic is niet om te discussieren over welke methode juist is en welke niet, of over of dit-juister-is-dan-dat of niet.

Wel kun je vertellen hoe JIJ het doet, of hoe JIJ les krijgt, maar dat is wat anders . Verder heeft iedereen iedereen in z'n waarde te laten in zijn EIGEN methode.

Dus lees nog eens door hoe ze les krijgt en kijk dan naar hoe zich dat vertaalt naar de foto's of hoe ze het omschrijft. Daar hebben we meer aan :+ . Dus ik nodig je van harte uit om dan nog wat foto's te plaatsen en te laten zien wat je bedoelt en hoe je het zelf doet.

Overigens, als ik les krijg hoor ik juist erg veel dat ik zelf teveel verbinding zoek op die teugel en dat ik m'n paard het meer ZELF moet laten doen.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:33

Hoi Hannah,
Ik denk dat je mij verkeerd begrijpt. Ik ben niet een aanhanger van een bepaalde methode. En wat ik schrijf ik enkel adviserend bedoelt en ik hoop dat er ruiters over gaan na denken.
Uiteindelijk willen we allemaal goed paardrijden toch?
Verder heb ik niet echt de behoefte om foto's van mijzelf te plaatsen, hetgeen ik schrijf is puur uit eigen ervaring en daar moeten jullie het mee doen.. Ik leer nog elke dag bij en train zo'n 3 tot 4 keer in de week met een instructeur erbij. En nog steeds weet ik niet alles. Ik reageer enkel omdat ik hier foto's met uitleg eronder zie en waar het fout gaat. Het is geen kritiek maar ik wil juist iemand wat meegeven.

Nog even over jouw laatste zin.
Wij ruiters doen inderdaad snel teveel met de hand. Dat komt omdat het erg moeilijk is om de hand op tijd te ontspannen en mee te gaan met de mond. Maar verbinding moet er altijd zijn.
Je drijft naar je hand toe. En je laat je paard de hand opzoeken en dat kan alleen als er verbinding is. Aan een losse teugel kan hij de hand niet vinden.

En ik sta open voor discussie hoor maar laat mij dan ook in mijn waarde. ;)

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:45

@ Ts ik zie dit topic nu pas. Heb alleen je eerste post gelezen.
Mijn arabier heeft precies wat de jouwe ook heeft. Wij zijn ook bezig met oefeningen aan de hand. Linksom zet hij zijn binnenachterbeen keurig onder de massa. Rechtsom moet ik hem steeds corrigeren, hierbij lift ik zijn hoofd iets en vraag stelling en laat hem buikspieren aan spannen en zo plaats hij hem eronder. Dit moet ik bijna om de paar passen herhalen.
Het gaat wel al veel beter dat voorheen.

Merk jij ook dat wanneer je buiten rijdt, hij je in draf steeds op een been gooit.
Zjief gooit mij steeds op het rechterbeen, als ik dan een keer doorzit zodat ik op zijn andere been kom, gaat het helemaal niet lekker. Dan wordt ik door elkaar geschud om het zomaar te zeggen. Dat is dan ook precies de kant waar hij niet wil onder treden met zijn binnen achterbeen. Lijkt me geen toeval.

Sinds ik bezig ben met rechtrichten op deze manier, gaat het wel steeds beter. Voorheen met longeren was het enige wat hij deed sterrekijken, nu lijkt hij het niet eens meer lekker te vinden om zijn hoofd in de lucht te doen.
Het is gewoon heerlijk om naar hem te kijken als ik aan het longeren ben. Kaptoom helpt er wel bij moet ik zeggen. :-)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:45

Ik denk dat ik je zeker in je waarde laat Floortje, door je uit te nodigen foto's te plaatsen en je eigen visie te laten zien. Iedereen praat hier uit eigen ervaring? Dat is ook juist de bedoeling!

Ik denk gewoon dat je heel voorzichtig moet omgaan met commentaar bij foto's. Diegenen die foto's plaatsen steken a.h.w. wel "hun nek uit", daar mag je best wel een beetje rekening mee houden. Ik begrijp natuurlijk best dat je het in feite prima bedoelt, maar bedenk dat wat men schrijft nu eenmaal veel directer overkomt dan wat men zegt. En bedenk dat er dus methodes zijn die structureel anders te werk gaan, daar zul je toch rekening mee moeten houden.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:04

Floort(tjeS) ik denk dat wij op geheel verschillende manier rijden, en met ons paard omgaan.
Ik ben er zeker van overtuigd dat mijn paard uit zichelf kan buigen ja, aangezien ze dat in de wei ook doet op een volte zonder dat ik iets doe dat ook doet.

Vandaar dat als ik rij, ik rij met haar mogelijkheden bieden om de oefening god uit te voeren, en neit met gewichtshulpen. Mijn inziens is het paard namelijk perfect in staat dit uit zichzelf te doen (na veel voorbereidingen, niet dat ieder paard waar je zo op stapt dit zelf doet) en is het mijn taak als ruiter om het paard niet in de weg te zitten als ik op haar rijd, en niet de taak van het paard om op mijn gewichtshulpen zelf in balans te blijven lopen.

Ik denk dat ons geschil voornamelijk zit in mijn (wellicht gekke) wijze van met paarden omgaan. Het is moeilijker uit te leggen en nauwelijks te begrijpen waarom dit werkt voor mij. En ik zal nooit zeggen dat het bij iedereen op die manier werkt. Waarschijnlijk is het iets bij mij wat er voor zorgt dat ik inderdaad met de teugel geen direct verbinding heb met de achterhand.
Bijvoorbeeld: als ik langeteugel kan ik ook vrijwel enkel met de teugels werken. Maar... toch doe ik dan ook grotendeels het werk met mijn lichaamstaal en welke positie en stemcommando. Denk dat we het er in ieder geval beide over eens zijn dat het meer is dan enkel teugelvoering toch?
Voor mij alleen eigenlijk vrijwel geen teugelvoering en voor jou iets meer teugelvoering. Dat laatste kan ik niet, dat eerste past jou misschien niet (weet ik niet hoor)?

Ik wil wel even zeggen dat ik alles respectvol bedoel, wilde eigenlijk vooral even mijn eigen ervaring opschrijven en niemand daarmee zeggen dat die ander het fout doet, verre van. Zoals ik al zei, ben hier om te leren van anderen en hun manieren!

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 13:51

Mijn foto's maken in ieder geval weer wat los in het topic :D Hoewel er feitelijk maar 1 reactie op mijn foto's is.

FloortjeS schreef:
Je behoort je paard voorwaarts te rijden naar je hand toe, dus van achter naar voor. En daar krijg je verbinding. Het paard moet het bit aannemen ofwel accepteren. Als je op deze wijze rijdt heb je zeker wel verbinding, controle enz. met de achterhand.

Ik snap dat je normaal gesproken een paard van achter naar voren naar je hand rijd.
Floortje, wat zou jij doen in het geval dat het paard extreem voorwaarts is? Bijkomende problemen zijn dat het paard heeft geleerd dat druk op het bit betekend dat het tempo omhoog moet en het een heel erg sensibel paard is.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:31

fransje23 schreef:
Ik snap dat je normaal gesproken een paard van achter naar voren naar je hand rijd.
Floortje, wat zou jij doen in het geval dat het paard extreem voorwaarts is? Bijkomende problemen zijn dat het paard heeft geleerd dat druk op het bit betekend dat het tempo omhoog moet en het een heel erg sensibel paard is.

Dit is een heel herkenbaar probleem.
Zodra je voelt dat je paard onder je wil versnellen een ophouding geven met je hand.
Hierbij opletten dat je zelf niet verkrampt in je lichaam. Zonodig de ophouding herhalen. Wat vaak verkeerd gaat is dat men de ophouding te groot geeft, dus eigenlijk te stug bent met je hand. Dus een korte ophouding en de hand weer ontspannen. Wat kan helpen is je paard op een kleine volte zetten.
Mocht het paard na een paar ophoudingen nog niet terug in tempo komen dan zul je toch wat duidelijker moeten zijn met je hand en de ophouding wat duidelijker geven. Wanneer het paard terug komt verbinding blijven houden met de mond en gewoon verder rijden. En steeds wanneer je paardje een beetje tempo van je wegpakt herhaal je deze hulpen. Heel consequent zijn en vaak wat tempowisselingen maken. Soms eens een pasje terugrijden en soms een pasje naar voren.
Wat ik zelf nog wel eens fout deed was mijn hand toesteken als beloning en mijn paarden een zacht klopje geven. Wat ik daarbij over het hoofd zag was dat wanneer ik na zo'n klopje mijn teugel weer oppakte, ik daarbij ongewild weer een klein snukje aan de teugel gaf. Dus vandaar dat ik steeds zeg, verbinding houden.
Ik hoop dat je er iets aan hebt.

dusty01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 14:34

maar wat is dan de werking die je precies doet met je paard? he ziet er wel mooi uit maar krijgt hij nergens last van dan?

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 15:20

KDS schreef:
Ik denk dat ons geschil voornamelijk zit in mijn (wellicht gekke) wijze van met paarden omgaan. Het is moeilijker uit te leggen en nauwelijks te begrijpen waarom dit werkt voor mij. En ik zal nooit zeggen dat het bij iedereen op die manier werkt. Waarschijnlijk is het iets bij mij wat er voor zorgt dat ik inderdaad met de teugel geen direct verbinding heb met de achterhand.
Bijvoorbeeld: als ik langeteugel kan ik ook vrijwel enkel met de teugels werken. Maar... toch doe ik dan ook grotendeels het werk met mijn lichaamstaal en welke positie en stemcommando. Denk dat we het er in ieder geval beide over eens zijn dat het meer is dan enkel teugelvoering toch?
Voor mij alleen eigenlijk vrijwel geen teugelvoering en voor jou iets meer teugelvoering. Dat laatste kan ik niet, dat eerste past jou misschien niet (weet ik niet hoor)?

KDS, natuurlijk zijn er meer wegen die naar Rome leiden maar ik heb het hier over de Skala der ausbildung. Het rijden wat in het F.E.I. staat beschreven. Het is mij om het even welke methode iemand ambïeert.
En natuurlijk is er meer dan teugelvoering, veel meer zelfs maar aan de foto's van Fransje viel mij de 'onjuiste' manier van teugelvoeren op. :)

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:58

FloortjeS schreef:
Zodra je voelt dat je paard onder je wil versnellen een ophouding geven met je hand.
Hierbij opletten dat je zelf niet verkrampt in je lichaam. Zonodig de ophouding herhalen. Wat vaak verkeerd gaat is dat men de ophouding te groot geeft, dus eigenlijk te stug bent met je hand. Dus een korte ophouding en de hand weer ontspannen. Wat kan helpen is je paard op een kleine volte zetten.
Mocht het paard na een paar ophoudingen nog niet terug in tempo komen dan zul je toch wat duidelijker moeten zijn met je hand en de ophouding wat duidelijker geven. Wanneer het paard terug komt verbinding blijven houden met de mond en gewoon verder rijden. En steeds wanneer je paardje een beetje tempo van je wegpakt herhaal je deze hulpen. Heel consequent zijn en vaak wat tempowisselingen maken. Soms eens een pasje terugrijden en soms een pasje naar voren.

Ik heb het niet over gewoon versnellen maar over een paard waarvan het basistempo zo een 2 tot 3 keer sneller is dan een arbeidsdraf en daar standaard mee begint vanuit stap :) Ophouding geven als reactie nog verder oprollen maar niet in tempo terug komen, duidelijk ophouding geeft als reactie rug wegdrukken en nog harder gaan. Druk houden geeft als reactie tölt.

Tempowisselingen klinken ook heel leuk en zijn vaak goed op je paard aan je been en wakker te houden maar geven soms ook veel onrust.

wat valt je nog meer op naast de teugelvoering?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 17:51

Ik vind het eigenlijk wel interessant waar KDS het over heeft. Misschien heb ik het ergens in dit topic wel geschreven, maar mijn absolute droom is om ZONDER teugels (en zadel) zo te kunnen rijden, dat mijn paard ook dan verzameld loopt. Dus dat hij het puur op gewichtshulpen en andere hulpen doet. Of nee, eigenlijk reageert mijn paard meer op ontspannen en aanspannen, en op duwtjes hier en daar (van m´n zitbeenderen bijvoorbeeld).

Ik ken trouwens meer mensen die op die manier aan rechtrichten doen/gedaan hebben. B.v. in een roundpen en dan vooral met behulp van lichaamstaal (wel emmertje geduld meebrengen :+ ).

Nu ik een tijdje aan het lessen ben, probeer ik het ook steeds meer uit handen te geven, ik geef tijdens het trainen wel de hulp ook qua druk, maar later voeg ik tegenwoordig ook een stukje in, waarin hij mij kan laten zien wat hij er van begrepen heeft. Ik geef dan wel aanwijzingen, maar probeer geen druk (meer) te geven op de kaptoom of de schouder of het achterbeen. Het grappige is, als je dan gewoon een tijdje wacht, komt het er toch vanzelf uit. Niet zo constant als wanneer je WEL drukhulpen geeft, maar je ziet heel regelmatig (zeg maar zo eens per volte) een pas of 6 die hij dan compleet goed doet. En dat zijn dan echt prachtige gedragen passen. Die beloon ik dan uitbundig. Zo probeer ik dat uit te bouwen.

Ik wil er dus eigenlijk naartoe dat hij het alleen op aanwijzingen doet en niet alleen op druk. Het gaat mij ook om het begrip dat hij het zo moet doen, dat ik dat graag zie. Dat lijkt hij nu al een beetje in de gaten te krijgen.

Ik probeer de oefeningen dus ook al weleens zonder teugel en het is heel grappig om te voelen dat hij bepaalde oefeningen die hij niet al te moeilijk vindt, dan op zijn goede kant ook gewoon direct doet (schouderbinnenwaarts bv op de linkerhand). Op zijn slechte kant is dat natuurlijk wel een stuk moeilijker, ghehehe. Sommige oefeningen gaan dus nog echt niet op de rechterhand.

Ik denk dat het heel goed kan zonder teugels, maar het vereist wel een hele goeie communicatie met je paard, veel gehoorzaamheid en "will to please" denk ik. Mijn paard heeft dat gelukkig wel, maar heeft jammer genoeg ook een enorme drang voorwaarts (net zoals het paard van Fransje dus), dat werkt ons weleens tegen, zeker met dit kouwe weer.

Ook bij hem zijn tempowisselingen trouwens niet altijd een goed idee. Daar wordt hij zo alert van, dat hij dan bijna niet meer af te blussen is. Ik hoef maar 1 lange zijde draf uit te strekken of het is weer meteen helemaal gedaan met de rust en de ontspanning. Hij is dan meteen compleet uit z´n concentratie.

vlooike

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:06

HannahFrouk schreef:
Ook bij hem zijn tempowisselingen trouwens niet altijd een goed idee. Daar wordt hij zo alert van, dat hij dan bijna niet meer af te blussen is. Ik hoef maar 1 lange zijde draf uit te strekken of het is weer meteen helemaal gedaan met de rust en de ontspanning. Hij is dan meteen compleet uit z´n concentratie.

En dat is juist hetgeen men graag ziet in de dressuur. Dat je een vlammende uitgestrekte draf kunt rijden en een moment later weer naar de verzamelde stap kunt gaan een keerstwending om de achterhand kunt maken.
Totale gehoorzaamheid en controle over je paard.
Ik vind het een nobel streven Hannah dat je het liefst zonder teugels met je paard rijdt maar ik had begrepen dat dit topic over dressuur ging.
Ik denk dat als het over bitloosrijden had moeten gaan je dat het best in de titel al had moeten aangeven.
We praten nu over twee totaal verschillende dingen.

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:09

Het is vooral een simpele kwestie van loslaten. Van alles, je paard, je controle, je tijdsschema, je waardigheid en geloofwaardigheid.

Bij mij is het gebaseerd op het idee dat het paard zelf aangeeft wat het wil doen en dus wat het kan doen zonder pijn. Dat vraagt veel geduld, ontspanning als je gefrustreerd raakt en tijd.
Je kan altijd voorstellen doen "zullen we het hoofd naar beneden brengen", maar als het paard het niet doet, en daarentegen achterwaards gaat... is het ook goed. Als hij met rijden liever niet in draf gaat, dan doen we dat niet, genoeg te doen in stap. Als hij uberhaupt niet vooruit wil na het opstappen, proberen we achteruit of zijwaards, dat ook niet? Nou, dan staan we toch even lekker stil.
Het begon met weken als een bezetene uitproberen wat je paard wil doen, allerlei dingen doen die het paard leuk zou kunnen vinden terwijl je paard nog totaal niet mee doet. Tot hij een keer mee gaat doen, probeer hem dan maar te laten ophouden :P

Doordat je het paard heel veel vrijheid geeft, verzint hij zelf wat hij kan. Als je hem beloont voor wat hij doet, krijgt het paard het idee dat het heel goed is. Zolang je paard trots is op zichzelf straalt hij dat uit. Dat is mijn theorie.
Gebaseerd op het feit dat een paard zijn eigen balans kan houden, zonder mijn hulp. Maar dat je bij alle paarden naar die balans toe moet werken, ik in mijn geval vanuit wat het paard bij aanbied, anderen door het paard daarin meer leiding te geven. Dat laatste lukt mij niet, dat eerste gaat mij veel beter af en daar leer ik zelf meer van, over paardrijden, over mezelf.

Hierdoor heb ik een erg werkwillend paard gekregen (ze laat me soms niet afstappen, stilstaan is een moeilijk opgave... ik bedoel "ik kan ook zijwaards, en achterwaards, schouderbinnen, schouderbuiten... stilstaan is saai") wat echt niet alleen doet wat ze zelf wil, maar wat graag ook met mij meewerkt. Zolang ik zelf eerlijk en open ben, en dat is eigenlijk nog de moeilijkste les die er is. Niets willen van je paard is lastig, maar dat eerlijk en open kunnen uitstralen zonder dat beetje "ik wil NU dat je stilstaat... gewoon omdat ik dat wil" (Ik wil nu dat je stilstaat omdat ik een beetje bang ben voor je fanatieke geren werkt daarentegen gegarandeerd... nog beter, ik wil nu dat je stilstaat dan kan ik je belonen)

Tempowisselingen werken voor mij wel ideaal moet ik eelrijk zeggen, mocht ze daarna te fanatiek worden vraag ik haar der draf niet harder te doen maar 'hoger'. geef een uitlaatplek voor die energie :)*

Maar dit geraakt erg offtopic vrees ik, dit is de basis waarmee i ben gaan rechtrichten

KDS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:16

FloortjeS schreef:
HannahFrouk schreef:

En dat is juist hetgeen men graag ziet in de dressuur. Dat je een vlammende uitgestrekte draf kunt rijden en een moment later weer naar de verzamelde stap kunt gaan een keerstwending om de achterhand kunt maken.
Totale gehoorzaamheid en controle over je paard.
Ik vind het een nobel streven Hannah dat je het liefst zonder teugels met je paard rijdt maar ik had begrepen dat dit topic over dressuur ging.
Ik denk dat als het over bitloosrijden had moeten gaan je dat het best in de titel al had moeten aangeven.

Ik denk dat het nog altijd over hetzelfde gaat. Het rechtrichten van je paard waardoor je hem behoorlijk kunt berijden.
Ik train net zo dressuurmatig, ik wil ok een uitgestrekte draf en daarna een verzamelde stap. Totale gehoorzaamheid en controle, dat wil ik niet. Dus wat dat betreft praten we over iets heel anders. Dat is iets waar ik het over heb.
Dat is niet iets wat bitloos totaal niet mogelijk is. Teugelloos precies hetzelfde.
Als het gaat om rechtrichten, dan kan dat met teugels aan een bit, met teugels aan een bitloze optoming of zonder teugels.
controle kan zonder teugels, echter is het een andere vorm van controle. Zoals je controle hebt over je vrienden zonder dat je ze 'teugelt', ze doen dingen omdat ze dat respect voor je hebben. Ik ben op weg naar die vlammende draf en dan weer terug, omdat ze naar me wil luisteren niet omdat ik die controle over haar heb.

Mijn inziens gaat het over hetzelfde "hoe krijg ik mijn paard rechtgericht om op een gezonde manier op hem te rijden". En over de klassieke dressur, dat staat er duidelijk bij.
De oude meesters uit de klassieke dressuur werkten in het begin bitloos en bij voorkeur later zo dat de teugels eraan zaten, maar met een losse teugelvoering.

Wat maakt het uit of je bitloos of bit of teugelloos rijdt, je wilt allemaal hetzelfde bereiken toch?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:25

FloortjeS schreef:
HannahFrouk schreef:

Totale gehoorzaamheid en controle over je paard..

Maar floor als je paard compleet uit zijn wekker gaat na een tempowisseling dan is hij daar (nog) niet aan toe. Of ze dat bij de dressur willen zien is niet relevant tenmiste niet voor mij, ik werk niet proefgericht en gan dat ook niet doen.

FloortjeS schreef:

Dit topic gaat over rechtrichten iets wat veelvuldig terug komt in de klassieke dressuur. Het gaat niet perse over met of zonder bit en die discussie is hier ook niet relevant. Ik heb niet de indruk dat je het gehele topic gelezen hebt maar dat geeft een stuk meer info dan alleen te titel.

Tempwisselingen doe ik in de zin van het tempo zo ver mogelijk terug brengen, doet ze dat goed (en ook in stap vallen/halt houden is positief in haar geval) dan gaan we over op de andere hand. Stukjes wegrijden daarna doe ik niet omdat we dan weer van voren af aan kunnen beginnen en ze te heet wordt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 18:40

Ik vraag mij, nog steeds, af of ik haar teveel met mijn hand terug rijd op dezefoto. Ja, ik weet dat mijn handen daar niet horen, heb ook een veel te lange teugel, maar teveel druk op die teugel? Ik zie totaal geen reactie van haar mond of in spanning haar verder houding en bij teveel hand zal ik die wel verwachten. Ze reageert namelijk erg gevoelig op het bit en heeft alle ruimte om haar mond te openen aangezien ik zonder neusriem rijd.

Afbeelding