Bitloos

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:43

Esperanza schreef:
Maar het is wel goed om te zien dat ze in het weiland al durft te galopperen :D

Citaat:
Gaat deze discussie nog over bitloos rijden? Lijkt meer op collectief Arabesk afzeiken en nee, ik ben geen natural.

Ga ik nu de wel nuttige post van Moonprayer lezen. Dat vind ik namelijk wel interessant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:44

Ja hoor, ik heb vroeger genoeg bitloos gereden, gesprongen zelfs :j. Maar zoals Moonprayer al laat zien zijn niet alle bitloze optomingen zomaar vriendelijk of minder dwingend, wat zij gebruikt is toch een vrij duidelijke hackamore.

e_horse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:44

moonprayer schreef:
ik heb alleen bitloos getraint, en had vandaag op concour toch 192 en 188 punten, vorige week zelfde verhaal, maar dan 192 en 190. dus we gaan de Z in! en thuis gewoon bitloos door trainen ;)

*\o/* Gefeliciteerd! Dat klinkt goed! En hopelijk kun je binnenkort zonder bit op wedstrijden hetzelfde laten zien.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:45

simodi schreef:
Ik vind dat 'jullie' behoorlijk afdwalen van waar de discussie eigenlijk over ging .... en het lijkt me dat er hier niemand de wijsheid in pacht heeft noch zelf zo briljant kan rijden om over de rijkunst van een ander te oordelen ...

Wat ik me sowieso afvraag: iedereen die hier een negatieve mening uit over bitloos rijden, heeft diegene het zelf ook wel een geprobeerd? Want alleen dan kun je in feite een eerlijk oordeel geven ... anders blijft het bij meningen, stellingen en theorie in dit topic slingeren zonder dat je eigenlijk weet waar je over praat!
Als je zelf nog nooit bitloos met je paard gereden hebt heeft het echt weinig zin om er iets over te roepen omdat je dan totaal geen idee hebt waar je over praat en alleen maar afgaat op wat je toevallig bij anderen ziet ... en wie zegt dan dat je daarmee een goed beeld hebt gekregen?

Vandaar dat ik het dus maar gewoon ben gaan uit proberen, aangezien ik dan kan voelen wat het effect is op mijn paard.
Mijn conclusie was dan ook dat ik hem met hack net zo goed dan wel beroerd kon rijden als met
bit (dan wel trens dan wel S&T) en met een bloem denk ik ook wel en dat in mijn geval de rest van
wat ik geprobeerd heb (max. 2 x per optoming) nog? niet het gewenste resultaat had bij mij.
Niet alle mogelijke optomingen geprobeerd, maar aantal.

Denk dat als bitloos toegestaan wordt er bij mij een S-hack zoals bij Moonprayer aangeschaft gaat worden.

e_horse

Re: Bitloos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:47

Ik rij zelf met touwhalster van Voest, daar kan ik de teugels aan de zijkant aan vastmaken. Soms rij ik met de S-hack, gaat ook prima. Het maakt Harlie niet uit wat ik om z'n hoofd hang. Zolang het maar geen bit is, dan draait hij z'n hoofd weg ;-)

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:50

Ik rijd ook regelmatig bitloos. Als ik het bit niet nodig heb. Met buitenritten of endurancewedstrijden. En zelfs een beetje springen gaat prima met een halsring. Maar dresuurmatige training? Doe ik met bit!

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:50

dank jullie wel! ik ben ook heel blij.
sinds die focus bij hem neit meer in zijn mond ligt, kunnen we ons contentreren op zijn billen, en dat loont!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 14:55

moonprayer schreef:
dank jullie wel! ik ben ook heel blij.
sinds die focus bij hem neit meer in zijn mond ligt, kunnen we ons contentreren op zijn billen, en dat loont!!

Heb ik weer mazzel, hack of bit maakt bij de mijne niet uit.
Maar we moeten nog hard werken als we in december startklaar willen zijn, ook vanwege die ehh.
billen...

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:08

hihi ;)

ja, je woont niet hie rind e buurt, anders weet ik een Gp-amazone die je daar vreselijk goed mee kan helpen.
juist omdat je een fjord hebt.

ze is zo eentje die je een ezel geeft en daar maakt ze een nog een dressuur topper van. écht. (en maar 20 euro per uur)

ze was altijd mijn buurvrouw, dus dan les je daar ook vaak, maar nu verhuisd, druk met school enzo kwam het er niet van.
maar ik dacht steeds, ja, wat zou zij er nou van vinden?

dus toch maar een lesje geboekt, en nu maar 5 lesjes later, ben ik zo ontzettend veel verder!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:28

Goed les blijft het geheim van alles. (Friesland is me net ietsje te ver!)

Helaas mijn instructeur van toen (waar ik en Sjol heel veel aan hadden) die doet het niet meer. (heel fanatiek, oude stempel, maar oh, zo goed en duidelijk!)

Heb wel een andere goeie gehad, met veel respect voor het wezen paard, maar mis daar net iets... (de extra zeg maar)
Heb er nu 1 op het oog, die welliswaar niet helemaal conform mijn eisen is, maar goed genoeg!
(wel ietsje meer dan 20 p/uur, maar ik heb hier altijd al meer dan dat betaald.)

Als je het talent mist (fjord met ezel erop) dan moet je goed lesnemen....
(kom je ook nog een aardig eind)

Zit nu met het probleem dat ze actief terug in tempo moet en passen moet afmaken.
Maar... bij actieviteit opwekken wordt ze hectischer en dus korter, moet dus allemaal vanuit
rust en ontspanning gebeuren.
En zoals al gezegd, bij mij maakt het in dat geval geen bal uit of ik er een hack aanhang
of een bit erin. Blijft hard werken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:42

Denk: leuk, weer bitloos topic over de wedstrijd ;)
Jeminee zeg; wat een kluif :D ! Heb 1e 13 pagina's gelezen en laatste 3 en ja, ik zal wel oude koeien uit de sloot halen }:0

Ik wil nog wel even mijn mening geven over het beginstukje:
In mijn ogen (en mijn vriend's ogen, die 1 meter van hen af stond) was het stel wel erg negatief over alles en iedereen. Ik zou volgens haar geen wp verdiend hebben (en dat klopt maar dat lag niet aan het bitloos!), de kwaliteit van de 19 ruiters was bar en boos blablabla :( . Toen heeft vriendlief dit stel (wij kennen ze niet) even verteld dat hij dit niet echt netjes vond.
Dat er misschien ook bij deze combinaties hardwerkende mensen bij zitten, die met veel pijn en moeite af en toe een wedstrijdje kunnen rijden, al blij zijn dat een paard kunnen kopen i.o.d.. Dat als ze zoals zij stonden te beoordelen, zij de hele sport kapot maken omdat het voor de meeste mensen toch als plezier wordt gezien en niet als broodverdienders (zoals de hoge in de sport). En dat deze combinaties gewoon basiscombinaties waren en geen hogere en dat ze niet appels met peren moesten vergelijken....

Het feit dat ik vertelde aan hen dat ik mee reed omdat mijn paard dan zo'n lekker ontspannen hanglip heeft met daarbij de witte vlokken (en dat kan niet zoals meneer beweert) was ronduit belachelijk.
Dus ik vraag ook nog: hoezo niet? Mag ik geen plezier hebben?

Toen kwam er bij beide een "humhum" uit, keken ze naar de grond en liepen weg :Y)

Over de uitslagen: als iedereen boven de 60% had gereden, waren het Sinterklazen geweest dus tja....
en over paardvriendelijkheid: tja...is paardrijden uberhaupt paardvriendelijk?

Moonprayer: gefeliciteerd met je behaalde resultaten *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:45

Maar dat er ruiters zijn, die het heel moeilijk hebben en heel zielig zijn enzo, maakt het rijden toch niet beter?

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:47

Yamcha schreef:
Maar dat er ruiters zijn, die het heel moeilijk hebben en heel zielig zijn enzo, maakt het rijden toch niet beter?

Nee, idd! Maar dat wil niet zeggen dat je ze helemaal af hoeft te kammen omdat het een bitloze wedstrijd is :? . Op gewone wedstrijden is het niet beter want het blijft een basis gebeuren en naar mijn inzien, werd dat door hen "vergeten" .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:50

evelienepien, het is hier al een paar keer aan de orde geweest dat als je meedoet aan een officiele wedstrijd, je dan ook aan het reglement moet voldoen en je dient te conformeren aan het gevraagde. De jury bepaalt met de cijfer in hoeverre dat lukt. Of je er dan plezier aan hebt, ligt aan jezelf, datis niet iets wat de jury van je af wil pakken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 15:52

Lovely schreef:
evelienepien, het is hier al een paar keer aan de orde geweest dat als je meedoet aan een officiele wedstrijd, je dan ook aan het reglement moet voldoen en je dient te conformeren aan het gevraagde. De jury bepaalt met de cijfer in hoeverre dat lukt. Of je er dan plezier aan hebt, ligt aan jezelf, datis niet iets wat de jury van je af wil pakken.

Ja, dat weet ik. Maar aangezien het stel geen jury was op dat moment ....

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 16:00

Loveley klopt, het doel was een gewone dressuurwedstrijd zoals alle andere rijden, met maar 1 verschil.

Jasmijn: fijn dat je in dit topic meepraat, dat zijn weer een pak nieuwe inzichten +:)+ Ik vind ook dat je grotendeels gelijk hebt, behalve dan -weer- met die gewichtsverdeling. Ik wil er nogmaals op reageren gewoon omdat ik denk dat dat een pak-punt is voor de bitloos-brigade. Je gewichtsverdeling verandert niet. Je massa verandert niet. Het zwaartepunt kan veranderen, maar dan enkel bij zeer opgerichte oefeningen (levade ed). Dat is gewoon fysica en geen "detail" zoals je omschrijft. Dus het is onzin dat door te verzamelen de druk op de wervelkolom lichter wordt. Zoals ik eerder al schreef, kan je -over verschillende maanden en jaren- het paard daar wel sterker in maken.
Zoals Lovely zei, gaat het wel om schoudervrijheid (onder andere).

Maar ook bitloos kan je dus geen gewichtsverdeling-verandering hebben op je paard.

Ik denk inderdaad dat er nogal afgeweken wordt van de kern... Wat de kern ook was. Ik ga voor de kern die opgedoken is tijdens de discussie: wat is het verschil tussen bit en bitloos?
Volgens mij zit er overigens een VEEL groter verschil tussen een touwhalster/crb/... en een hackamore, dan tussen een hack en een bit... qua scherpte en actie van de ruiterhand.

Wat was er nu eigenlijk NIET te zien op die wedstrijd en waarom? Niet te zien was: ontspanning, gedragenheid, over de rug lopen. Waarom? Dat is een discussie ;-) Mi zoals ik eerder zei, kan het bit als enige toegevoegde waarde hebben, de plaats waar hij ligt (dat is het enige andere vergeleken met bvb een sidepull), en het effect dat hij daar kan uitoefenen. En dat is -denk ik- alleen de onderkaak bewerken.
De rest kan je middels conditionering (zoals alles middels conditionering gaat) denk ik allemaal wel aanleren.

Maar ik ben geen ervaringsdeskundige, dus wie niet in gewoon nadenken, redeneren en wetenschap gebruiken gelooft moet bovenstaande maar niet lezen :D
Ik vind het overigens jammer dat je ervaring "moet" hebben om te kunnen meediscussiëren. Sommige mensen hebben gewoon de mogelijkheden niet om ervaringsdeskundige te worden, toch kunnen ze interessante inzichten brengen, het ontbreekt enkel aan het voelen. Dat is dan wel erg belangrijk bij paardrijden, maar net zo vaak wordt het nadenken vergeten en gevoel en verstand moeten toch echt samenwerken :-)
(ik doel echt niet specifiek op mezelf, gewoon in het algemeen).

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 17:43

Is het voor de mensen hier die tegen bitloze dressuur zijn, een vast gegeven dat het niet mogelijk is?
Een Karin Rohlf laat toch zien dat het wel kan?

Zou de kern van de discussie niet zijn, dat er in de dressuur wereld iets is misgegaan?
Als het mogelijk is prijzen te winnen door het paard 'op te leiden' door middel van de rollkur, als het paard achter de loodlijn gaat (ik zag een foto van iemand met een hackamore waar het paard zelfs in de middendraf achter de loodlijn gaat), is er dan niet iets fundamenteel mis met hoe er door de juryleden tegen dressuur aan wordt gekeken?
Met als gevolg dat de ruiters ook de verkeerde maatstaven aanhouden, want als je wedstrijden rijdt, wil je ook winnen neem ik aan.

Een paard dat gedegen wordt opgeleid, ontwikkelt zich in zijn eigen tijd tot de atleet die hij moet zijn om de prestatie van hogere dressuur uit te voeren. Daar zou bit of bitloos geen verschil moeten maken.

De wens om bitloos dressuur wedstrijden te mogen rijden, is in de huidige tijd, met de huidige normen, een waanidee, want alleen met een hackamore lijkt die zelfde kracht die met het bit kan worden toegepast, te kunnen worden uitgevoerd en dan ben je dus je doel voorbij geschoten.
Mijns inziens dan, voor mij is de idee achter bitloos dat het paard zich verzamelt zonder kracht uit te oefenen op de voorkant, maar een ontwikkeling richting verzameling door juiste gymnastiek. Een vrijwillige verzameling in tegenstelling tot een afgedwongen verzameling.

Ik zie bij zowel met als zonder bit mensen veel te veel armspieren gebruiken.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 18:49

isabelvdm schreef:
Is het voor de mensen hier die tegen bitloze dressuur zijn, een vast gegeven dat het niet mogelijk is?

Het is geen kwestie van 'tegen' zijn wat mij betreft. Waar ik 'tegen' ben is de verheerlijking van bitloos. Ik heb er geen problemen mee dat het in de dressuur wordt toegestaan. Ik betwijfel dus alleen dat hetzelfde resultaat zonder bit haalbaar is in de dressuur, zoals Arabesk eerder beweerde en hierbij het filmpje van Karin Rohlf aanhaalde. Als je enigzins in 'de wedstrijden' zit dan weet je dat je met zo'n verrichting geen 60% zal behalen. Deze conclusie van mij staat los van de discussie of het paardvriendelijk is was ze doet. Zal best, er er is ook niks mis mee als je dit mooi vindt of amieert, maar ze laat geen ideaalbeeld zien van wat gewenst is in de ring en is daarom geen voorbeeld c.q. bewijs van dat hetzelfde resultaat haalbaar is zonder bit.

(hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? Sorry hoor, maar steeds gaan mensen er in deze discussie weer aan voorbij dat we het hebben over de mogelijkheden van bitloos in de reguliere dressuur/wedstrijden. Dus niet bitloos en freewheelen/meeliften (de discipline die Arabesk kennelijk beoefent) of western, of gangenpaarden, of circusdressuur, of NH- rijkunstjes etc.)

Voor de zoveelste maal: ik beperk mij dan met deze mening alleen tot dressuur volgens de reglementen van de KNHS. Binnen dat referentiekader moet je mijn mening zien.

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 19:21

jasmijn78 schreef:
Ik heb er geen problemen mee dat het in de dressuur wordt toegestaan. Ik betwijfel dus alleen dat hetzelfde resultaat zonder bit haalbaar is in de dressuur, zoals Arabesk eerder beweerde en hierbij het filmpje van Karin Rohlf aanhaalde. Als je enigzins in 'de wedstrijden' zit dan weet je dat je met zo'n verrichting geen 60% zal behalen. Deze conclusie van mij staat los van de discussie of het paardvriendelijk is was ze doet. Zal best, er er is ook niks mis mee als je dit mooi vindt of amieert, maar ze laat geen ideaalbeeld zien van wat gewenst is in de ring en is daarom geen voorbeeld c.q. bewijs van dat hetzelfde resultaat haalbaar is zonder bit.

(hoe vaak moet ik dit nog uitleggen? Sorry hoor, maar steeds gaan mensen er in deze discussie weer aan voorbij dat we het hebben over de mogelijkheden van bitloos in de reguliere dressuur/wedstrijden. Dus niet bitloos en freewheelen/meeliften (de discipline die Arabesk kennelijk beoefent) of western, of gangenpaarden, of circusdressuur, of NH- rijkunstjes etc.)

Voor de zoveelste maal: ik beperk mij dan met deze mening alleen tot dressuur volgens de reglementen van de KNHS. Binnen dat referentiekader moet je mijn mening zien.

'Ze' is Arabesk of Karin Rohlf?
Als je Karin Rohlf bedoelt, dan heb je meteen het punt wat ik probeerde te maken, te pakken. Het is niet gewenst in de ring. Je krijgt er geen punten voor.
(Jammer dat je niet meer kent van Rohlf dan alleen het filmpje dat Arabesk liet zien. Blijkbaar denk je dat ze NH kunstjes doet en vrijheidsdressuur, - dat is niet zo.)
Wat Rohlf laat zien, is wat mijns inziens de basis van de dressuur is. Maar ik ben neem ik aan flink wat jaren ouder dan jij, en ben in de dressuur met andere normen en waarden opgegroeid. De mensen van wie ik geleerd heb, zijn al vele jaren dood, en draaien zich waarschijnlijk in hun graf om, als ze zien waar de dressuur wereld nu mee bezig is. (Zie ook de petitie van Philippe Karl)

Naar mijn mening is de kern van deze hele discussie dat de KNHS op het verkeerde spoor zit.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:31

isabelvdm schreef:
Ik zie bij zowel met als zonder bit mensen veel te veel armspieren gebruiken.

Ben ik helemaal met je eens (net als de rest van je posts), maar blijkbaar is dat toegestaan, helaas. :\

Barcelano, nog even over je opmerking over zonder bit buiten rijden: Je kunt bitloos (en dat is wat anders als met een halsring ;) ) prima buiten rijden, hoor. Ik ben daar, net als iedere bitrijder, gewoon voor verzekerd. :j
Je moet niet alle fabeltjes voor zoete koek slikken. ;)

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:35

maar je kan bitloos wel toelaten in de sport, de jury en instructie is er voor om deze freeweelers te laten merken wat wel en niet gewenst is toch.

dat is toch geen punt om je nu al druk over te maken?

ohja, ik maak me niet meer druk om de stelling "je kan bitloos niet dressuurmatig hetzelfde bereiken als met bit"
dit kan wel degelijk namelijk.

maar dat is ook iets wat je (nog ) niet veel ziet, want de fanatieke wedstrijd ruiters word met de paplepel ingegoten dat er niets anders is als een bit.
als bitloos toegestaan word, zal het steeds normaler worden, dan krijg je vanzelf een duidelijke grens tussen dressuursporters en de andere takken.

de petitie van philippe Karl. ik vond hem eigenlijk niet zo verkeerd. maar wel heel erg streng, en té idealistisch.
Zeker op de reguliere wedstrijd sport.

en paard diskwalificeren omdat deze achter de loodlijn komt vind ik bijv. overdreven en niet realistisch.
ware het niet dat als je iets wilt bereiken,
moet je je eisen natuurlijk bovenmatig hoog stellen, om een compromies te bereiken.

Wat je nu bitloos ziet en vind op youtube, is vaak erg knap, maar niet KNHS-gewaardeerde dressuur.
Als we dat willen zien, en ik snap dat veel mensen daar een hard hoofd in hebben.. dan zal het eerst toegestaan moeten worden, zodat de wedstrijd ruiters eerder bitloos zullen proberen te trainen.

toen ik voor eerst (genoodzaakt) bitloos ging was ik ook huiverig.

Ja ik reed al ruim 13 jaar. maar nog nooit zonder bit!

en voor de fijne afwerking heb je waarschijnlijk wel een scherpere optoming nodig dan super vriendelijk 2 teugeltjes aan een neusriem.
maar de discussie is NIET ik herhaal "NIET" of bitloos diervriendelijker is.

de discussie is, kan het goed dressuurmatig worden uitgevoerd.

jawel. dat kan wel, ben ik heel erg zeker van.
Zeker in de basissport. de rubrieken waar stang en trens verplicht is, zullen eerst maar eens ook normale trensjes moeten gaan toestaan. en mijn ervaring reikt niet zo ver dat ik kan beweren, "je kan ook een goede grand prix proef neerzetten"
Maar ook dat geloof ik wel. al is dat hier helemaal net aan de orde.

Als iemand bitloos een L proef neerzet, en die krijgt een respectievelijke 190 punten, Dat kán gewoon. weet ik zeker.

en er zullen ook bitloos coureurs bijzitten die hun idealen wel hebben over bitloos rijden, en dit laten zien op een KNHS wedstrijd, wat helemaal niet gewaardeerd word. Dan hadden de mensen daaromheen die betreffende ruiters kunnen waarschuwen, of instructueren toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:41

ik denk zelf dat als bitloos toegestaan word in de dressuur, dat de bitloze ruiters zich zullen conformeren aan wat de KNHS wil zien........... dus dit ook goed dressuurmatig voor elkaar zullen krijgen op B, L, M en sommige misschien op Z niveau

Ik denk in iedergeval niet anders dan bitruiters op een reguliere wedstrijd.........

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:49

Anoeska schreef:
Ik lees eigenlijk helemaal niet zo'n negatief verhaal. Ik vind Johan genuanceerd vertellen over wat hij gezien heeft op de proefwedstrijd. Ik snap wel dat al je deelgenomen hebt, dat je je dan aangevallen voelt...

Hij geeft aan dat men eerst dacht dat het gevaarlijk zou zijn, maar geeft direct zijn ongelijk toe. Als hij zegt dat er aan deelnemers is gevraagd waarom ze bitloos rijden, dan zal dat ook heus wel gebeurt zijn. Ik kan me dan ook goed voorstellen dat er aangegeven is dat het beginnen met bitloos is ontstaan uit medische problemen. Het zou één van de startpunten van bitloos rijden kunnen zijn.

Hij is niet eens tegen bitloze wedstrijden, maar wel in aparte rubrieken om geen appels en peren te vergelijken.

Ik vind het nogal jammer dat hier iedereen meteen in de gordijnen zit, wanneer iemand een ander standpunt dan gewenst over het bitloos rijden heeft.

Ik heb overigens niets voor of tegen bitloos rijden. Afgelopen week met bit gereden, week daarvoor nog op een stalhalster. Ik vind het allebei fijne manieren van werken, maar wel met verschillende doeleinden.

Ik ben ook niet voor of tegen bitloos rijden en eigenlijk een volledige buitenstaander in deze discussie. Maar ik lees dit stuk van Johan H. niet als negatief. Hij geeft zelfs aan dat er dan reglement wijzigingen zouden moeten komen omdat er een anders appels met peren vergeleken worden. Als je dat zo schrijft dan bedoel je toch te zeggen dat als je met bit en bitloos in 1 en dezelfde rubriek laat starten er iets zou moeten veranderen. Om dat te kunnen jureren. Ik heb Johan H. een jaar of 15 geleden een aantal keren les zien geven en deze man verdient nu 15 jaar later nog steeds mijn respect. En ga nou niet zeggen zie je wel oude roem en vergane glorie enz. want een paard is mijns inziens over 50 jaar nog steeds een paard. Ik zou hem niet willen beoordelen als iemand die even ongefundeert zijn mening geeft dan sla je mijns inziens de plank ver mis. Verder zou ik willen zeggen "proof him wrong and go on"

isabelvdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:51

moonprayer schreef:
en voor de fijne afwerking heb je waarschijnlijk wel een scherpere optoming nodig dan super vriendelijk 2 teugeltjes aan een neusriem.
maar de discussie is NIET ik herhaal "NIET" of bitloos diervriendelijker is.

de discussie is, kan het goed dressuurmatig worden uitgevoerd.

Mijn grote punt is: wat is goed dressuurmatig??

En, nee, bitloos met een hackamore is niet vriendelijker dan met bit. Of sjorren aan een touwhalster dat dan in de neus snijdt of over een oog zit, is niet vriendelijk. Daar zijn we het allemaal wel over eens denk ik.

Maar goed dressuurmatig, en daar ben ik het zo heel erg eens met Karl, is dat je niet achter de loodlijn komt.
En een goed punt van hem is dat de stap weer terugkomt, want kijk nou toch eens hoe op hoog niveau de stap gereden wordt. En het is de moeilijkste gang.
Paarden worden in de dressuur teveel van voren gereden, en te weinig van achteren. Dat scoort punten. En dat is de omgekeerde wereld.

NickAltena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 20:53

Nou... ik zal als bijna leeftijd genoot met dezelfde ouderwetse opleiding ;) en ervaring dan ook eens reageren.

isabelvdm schreef:
Als je enigzins in 'de wedstrijden' zit dan weet je dat je met zo'n verrichting geen 60% zal behalen.

De foto's en filmpjes bekijkend.... na de opmerkingen gelezen te hebben.... mijn mening :

Als dit wat hier op die bitloze "wedstrijd" te zien was exact zo gepresteerd was in een wedstrijd waarin een hoofdstel met bit was gebruikt hadden ze (en waarschijnlijk zeker ook die behoorlijk ervaren man uit het eerste bericht! ) exact dezelfde kritiek ge-uit en was het ook zeker niet boven die 60 score gekomen....
Wel eens een punten lijst met de daarbij behorende kritiek van een KHNS wedstrijd (met bit ongeacht het niveau bekeken ?
De man zegt niets wat i anders ook niet zou zeggen.
Hoogstens bij hele kleine kindjes zal hij zich wat genuanceerder uitdrukken om het ego van het beginnende ruitertje niet al te hard te deuken.

Citaat:
Wat Rohlf laat zien, is wat mijns inziens de basis van de dressuur is. Maar ik ben neem ik aan flink wat jaren ouder dan jij, en ben in de dressuur met andere normen en waarden opgegroeid. De mensen van wie ik geleerd heb, zijn al vele jaren dood, en draaien zich waarschijnlijk in hun graf om, als ze zien waar de dressuur wereld nu mee bezig is. (Zie ook de petitie van Philippe Karl)

Naar mijn mening is de kern van deze hele discussie dat de KNHS op het verkeerde spoor zit.

Ook hierover een opmerking.
Elke "sport" heeft zijn eigen regeltjes.De KHNS dus ook.
De regeltjes van de KHNS zijn vrij duidelijk op papier gezet.
Als je daar zonder bit aan mee wil doen....zal je je ook aan die regeltjes moeten houden.
Ook de mensen die MET bit rijden moeten daar immers aan voldoen, anders scoren ze ook geen winstpunten.

Ik krijg na het lezen van veel verhalen en opmerkingen hier eigenlijk meer de indruk dat de mensen die bitloos in die zelfde wedstrijden willen rijden....óók willen dat om die reden de KHNS hun regels maar moeten aanpassen.

Overigens heb ik vroeger ook jaren met bit gereden en ook al jaren alleen maar bitloos.(nu rij ik overigens helemaal niet meer)
En ja... ik weet wat dresuur is, ken de proefjes en geef ons paard ook "gymnastiek" ;)
Ik had al jaren geleden geen ambitie meer om wedstrijden te rijden.....ook niet bitloos, oa. omdat nmm. nu juist door die regeltjes zo'n wedstrijd voor mijn paard niet echt prettig zal zijn.

Bitloos rijden begon ik heel bewust om een aantal redenen (ik wil mijn paard niet dwingen, geen kracht gebruiken enz.enz.)
Ik snap dus ook niet dat mensen die bitloos rijden wel dat ge-eiste plaatje willen laten zien.
Ik zie op weinig bitloze foto's en filmpjes bijv. dat er geen kracht wordt gebruikt.
Velen alleen met de arm...sommige zelfs achteroverhangend.....

Bitloos een KHNS wedstrijd rijden volgens HUN regeltjes zal door sommige best aan voldaan kunnen worden....maar dan wordt er nmm. dezelfde dwang en kracht (let op ! ik schrijf niet dat dat altijd veel kracht is ! ) gebruikt als met bit....en dáár begin ik dus bij voorbaat al niet aan.