Nou... ik zal als bijna leeftijd genoot met dezelfde ouderwetse opleiding
en ervaring dan ook eens reageren.
isabelvdm schreef:Als je enigzins in 'de wedstrijden' zit dan weet je dat je met zo'n verrichting geen 60% zal behalen.
De foto's en filmpjes bekijkend.... na de opmerkingen gelezen te hebben.... mijn mening :
Als dit wat hier op die bitloze "wedstrijd" te zien was exact zo gepresteerd was in een wedstrijd waarin een hoofdstel met bit was gebruikt hadden ze (en waarschijnlijk zeker ook die behoorlijk ervaren man uit het eerste bericht! ) exact dezelfde kritiek ge-uit en was het ook zeker niet boven die 60 score gekomen....
Wel eens een punten lijst met de daarbij behorende kritiek van een KHNS wedstrijd (met bit ongeacht het niveau bekeken ?
De man zegt niets wat i anders ook niet zou zeggen.
Hoogstens bij hele kleine kindjes zal hij zich wat genuanceerder uitdrukken om het ego van het beginnende ruitertje niet al te hard te deuken.
Citaat:
Wat Rohlf laat zien, is wat mijns inziens de basis van de dressuur is. Maar ik ben neem ik aan flink wat jaren ouder dan jij, en ben in de dressuur met andere normen en waarden opgegroeid. De mensen van wie ik geleerd heb, zijn al vele jaren dood, en draaien zich waarschijnlijk in hun graf om, als ze zien waar de dressuur wereld nu mee bezig is. (Zie ook de petitie van Philippe Karl)
Naar mijn mening is de kern van deze hele discussie dat de KNHS op het verkeerde spoor zit.
Ook hierover een opmerking.
Elke "sport" heeft zijn eigen regeltjes.De KHNS dus ook.
De regeltjes van de KHNS zijn vrij duidelijk op papier gezet.
Als je daar zonder bit aan mee wil doen....zal je je ook aan die regeltjes moeten houden.
Ook de mensen die MET bit rijden moeten daar immers aan voldoen, anders scoren ze ook geen winstpunten.
Ik krijg na het lezen van veel verhalen en opmerkingen hier eigenlijk meer de indruk dat de mensen die bitloos in die zelfde wedstrijden willen rijden....óók willen dat om die reden de KHNS hun regels maar moeten aanpassen.
Overigens heb ik vroeger ook jaren met bit gereden en ook al jaren alleen maar bitloos.(nu rij ik overigens helemaal niet meer)
En ja... ik weet wat dresuur is, ken de proefjes en geef ons paard ook "gymnastiek" 
Ik had al jaren geleden geen ambitie meer om wedstrijden te rijden.....ook niet bitloos, oa. omdat nmm. nu juist door die regeltjes zo'n wedstrijd voor mijn paard niet echt prettig zal zijn.
Bitloos rijden begon ik heel bewust om een aantal redenen (ik wil mijn paard niet dwingen, geen kracht gebruiken enz.enz.)
Ik snap dus ook niet dat mensen die bitloos rijden wel dat ge-eiste plaatje willen laten zien.
Ik zie op weinig bitloze foto's en filmpjes bijv. dat er geen kracht wordt gebruikt.
Velen alleen met de arm...sommige zelfs achteroverhangend.....
Bitloos een KHNS wedstrijd rijden volgens HUN regeltjes zal door sommige best aan voldaan kunnen worden....maar dan wordt er nmm. dezelfde dwang en kracht (let op ! ik schrijf niet dat dat altijd veel kracht is ! ) gebruikt als met bit....en dáár begin ik dus bij voorbaat al niet aan.