Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:58

Berdien schreef:
Ik heb nou net weer een bijrijdster. Dit omdat ik meer met mijn tweejarige wil gaan doen in de vorm van wandelen, en ik niet wil dat mijn merrie hierdoor meer stil staat. Hoewel.. stilstaan... Wat is stil staan als je 24/7/365 in een kleine groep door het land scharrelt?
Het belangrijkste vond ik dat mijn merrie haar accepteerde. Jessie is daar heel strikt in, als ze je mag dan laat ze dat direct weten door haar hoofd op je schouder te leggen en zich open voor je stellen. Mag ze je niet, dan kun je ook geen contact met haar leggen. Maar Jes legde direct contact, en onder het zadel was ze ook blij, vrolijk en open. Mijn bijrijdster neemt Jes 1 á 2 keer in de week mee naar buiten, de andere keren rijd ik met haar buiten. Een bak hebben we niet tot onze beschikking, we maken onze uren op de zandpaden in de bossen.

Doe ik nou afbreuk aan het welzijn van mijn paard omdat ik een 'bijrijdster' heb? Dat dacht ik toch niet. Mijn paarden staan op een stal die drie kwartier fietsen is, dus zeker in de winter is het (naast een studie en baan) niet te doen om twee paarden op één dag te doen voor het donker wordt.

Mensen die een bijrijdster hebben onder het mom van "dan komtie er nog eens uit", dat vind ik ook niet zo'n beste zaak. Maar een bijrijdster an sich is zeker niet alleen maar slecht. Mits je iemand hebt die bij je paard past.

Als de paarden 24/7 bij elkaar op het land staan ´missen´ ze niets en is de ts-stelling niet relevant.
In de ´komt ie er nogg eens uit´ situatie is dát het probeem en dus een dubbel gelijk voor de ts-stelling.

Als je meer beleertijd wil investeren in joúw :)* ruiterbelang dan je zelf kwali-tijd hebt, dan is een duurzame, compatibele bijrijdster voor joú een uitkomst die de paarden weing of niets kost aan leefkwaliteit. Zó een vacature heb ik ook :D
Dit is echter niet het referentiekader van de ts-stelling ;)

hc

Liisanneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 15:59

Onzin, het is juist goed dat je je paarden zo goed mogelijk verzorgd door bijrijders te hebben. Het is dan juist duidelijk dat je er hoe dan ook voor wilt zorgen dat ze het goed hebben. :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 16:01

Liisanneee schreef:
Onzin, het is juist goed dat je je paarden zo goed mogelijk verzorgd door bijrijders te hebben. Het is dan juist duidelijk dat je er hoe dan ook voor wilt zorgen dat ze het goed hebben. :D

..en zo zijn we weer bij ´af´.

Tip: lees eens een paar reacties :)*

hc

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-09 21:57

Stond vandaag weer het paard van iemand anders water te geven en de prut uit zijn ontstoken ogen te vegen omdat de eigenaar zelf te beroerd is om voor haar paard te zorgen. Het betreft hier een cremello die ook nog eens last heeft van verbranding van de neus door de zon. Heb het allemaal maar weer eens verzorgd in het belang van het beestje.

Dit soort mensen horen helemaal geen eigen paard te hebben! Maar het ergste vind ik dat ze niet eens de moeite neemt om een verzorgster te vinden. Want verkopen wil ze haar paard ook niet. Een leuke verzorgster zou toch echt een zegen zijn voor dit paard.

@HC:
Vanuit jouw situatie begrijp ik je standpunt wel hoor. Maar je kunt jouw situatie niet vergelijken met de meeste mensen hier in Nederland. Hoe graag we het ook zouden willen, de paarden kunnen hier bijvoorbeeld 's winters gewoon niet 24/7 naar buiten ivm weiland dat in een moeras veranderd. Dan kun je idd zeggen: neem dan geen paard. Maar dat is wel erg kort door de bocht omdat ik zeker van mening ben dat onze paarden best een aangenaam leven zullen hebben hier bij ons. Als mensen dan voor een (duurzame!) bijrijder kiezen en dat resulteert in meer aandacht en kwali-tijd voor het paard, dan lijkt me dat juist heel positief.

Nog even vraagje uit nieuwsgierigheid. Waarom spreek je over een harem en niet over een kudde? Bestaat de kudde uit enkel merries?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:30

_Sigrid_ schreef:
@HC:
Vanuit jouw situatie begrijp ik je standpunt wel hoor. Maar je kunt jouw situatie niet vergelijken met de meeste mensen hier in Nederland. Hoe graag we het ook zouden willen, de paarden kunnen hier bijvoorbeeld 's winters gewoon niet 24/7 naar buiten ivm weiland dat in een moeras veranderd. Dan kun je idd zeggen: neem dan geen paard.

Klopt.

Je hebt echter gelezen dat ik het ruiterbelang zelf ook onderken en daarom een vacature heb :D

Een harem is geen groep vrouwen, maar het kenmerk is juist de haremhéér; het is een groep dames met één heer.
In de vrije wildbaan leven paarden in merriegroepjes met hengst en vrijgezelengroepen.
De groepjes bestaande uit een hengst, een handvol merries en hun veulens worden door biologen sinds jaar en dag ´harem´ genoemd.
Kortom; ik gebruik het woord ´harem´ omdat dit correct is ;)

Ik heb een groep van 5 merries met een haremhengst van haremhengstmateriaal. Zo eentje welke in NL de eerste kandidaat voor castratie is. Als haremhengst is hij :+: en de meiden zijn idolaat van hem want hij zorgt voor een stabiele groep waarin ze zich veilig kúnnen voelen.

my_angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 09:56

Ik heb een bijrijdstertje maar niet zo zeer omdat ik het niet zelf wil of kan. Mijn paardje staat 24/7 buiten in een kudde dus zelfs als ik een dag niet kom (er is minimaal 2 maal daags controle door de eigenaar van de club) kan hij bewegen. Dit meisje heeft een paardje dat net ingereden is en ze is dus nog heel erg bezig met de basis te bevestigen, dus mag zij daar naast op mijn paard rijden die al een stapje verder is. Zo overvraagt zij haar paardje niet en mijn paardje leert dat er verschillende manieren zijn om gereden te worden. Afgelopen week heb ik een ander meisje laten rijden om te kijken hoe zij het met Niops doet. Zij word veel te groot voor haar pony en ik vind dat zij veel beter rijd dan ik dus kan Niops nog wat van haar leren (en zeker ik ook). Dat ging erg leuk en ze hadden samen lol. Na afloop vroeg ze of zij hem op zaterdag in de les mocht rijden. Ja graag. In mijn geval heb ik dus een (2) bijrijdster om er rij technisch op vooruit te gaan en dat heeft als voordeel dat ik er nog iemand mee help en als het 2de meisje serieus elke zaterdag rijdt ik de zaterdag met mijn gezinnetje door kan brengen.

Deleted

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 20:42

Ik vind het zo'n onzin!
Waarom nou geen respect hebben als iemand een bijrijder heeft.
Ik vind het juist goed dat iemand er moeite voor doet, om zijn of haar paard bezig te houden,
ipv hem de hele dag op stal te houden of het paard helemaal niet meer in contact te brengen met mensen, als de eigenaar zelf niet kan ivm medische problemen, werk, school of alles wat nog maar opgenoemd kan worden!

Polly_

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:41

Ik ben het niet eens met de stelling, ik rij zelf een haflinger bij, maar het is echt niet zo dat de eigenaresse dat doet uit zelfbelang. Het is goed voor het paard om beweging te hebben, en als het goed gaat zie ik geen reden waarom je er dan geen respect voor hoeft te hebben?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:20

Polly_ schreef:
Ik ben het niet eens met de stelling, ik rij zelf een haflinger bij, maar het is echt niet zo dat de eigenaresse dat doet uit zelfbelang. Het is goed voor het paard om beweging te hebben, en als het goed gaat zie ik geen reden waarom je er dan geen respect voor hoeft te hebben?

Hoezo ´goed voor het paard om beweging te hebben´?
Als het dier op stal staat is dát het probleem :)*
Een bijrijder omdat de eigenaar die tijd niet heeft is dan beter dan, maar nog steeds suboptimaal in twéé opzichten: suboptimale leefomstandigheden, suboptimaal sociale omstandigheden.
24/7 op de wei met vrinden heeft het páárd verder niets nodig.

hc

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:39

Als jij alles zo kritisch vanuit het oogpunt van het paard bekijkt waarom rij je er dan wel op en laat je ze niet alleen 24/7 in de wei lopen zoals jij zegt dat dat het beste is voor de paarden...?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:50

Omdat ik heel egoïstisch kies voor mijn ruiterbelang :o

Dat is echter niet mijn récht en wel een verantwoordelijkheid.

Dus staat hier een harem op het land en heb ik in míjn belang een vacature. Omdat de páárden daar geen belang bij hebben is het mijn plicht om er alleen een duurzame compatibele versterking bij te laten.
Ík wil wat. Zíj vinden het prima zo met die ene baas die af en toe wat leuks verzint.

hc

kaspertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:56

Aha, maar kijk jij dan ook met verdriet in je ogen naar paarden die 'gewoon' op een pensionstal staan en elke dag in de wei komen met een groep paarden en die door de eigenaar en eventueel een bijrijder bereden worden of snap je ook wel dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om paarden te houden zoals jij dat doet? En ik denk dat de meeste mensen hun uiterste best doen om het voor hun paard zo aangenaam mogelijk te maken met de middelen die het 'gemiddelde' mens voor handen heeft... jouw situatie is natuurlijk zeer uniek te noemen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:57

Precies hc, JIJ wilt wat... Wij ook... En doen het net efkes anders als jij. Maar dat houdt niet in, dat wij het allemaal zo slecht doen. Als je het echt op de meest natuurlijke manier wilt doen, dan horen je paarden ALLE vrijheid te hebben en geen hekken of iets dergelijks erom heen. Volgens mij heb jij ook maar een klein stukje grond tot je beschikking. Dus moet je ook bijvoeren, heb je de paarden 's winters in de blub staan enz. enz. Ik wil je toch graag even deze spiegel voorhouden, dan hoop ik, dat je misschien iets minder iedereen zo loopt te herinneren aan het door jouw opgelegde feit: dan het alleen goed is, zoals jij het doet. Het is in jouw ogen duidelijk alleen goed, als jij er vrede mee hebt. Nou, dat hebben de meesten denk ik hier ook met hun manier van paarden houden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:20

kaspertje schreef:
... jouw situatie is natuurlijk zeer uniek te noemen

Ja en?

Maakt dat dan suboptimaal goed?
De ts-stelling heeft simpel een beargumenteerbare basis die alleen maar steviger is naarmate de omstandigheden suboptimaler zijn.
Waarom heeft iemand een paard als deze er de mogelijkheiden niet voor hebt? Uit egoïsme!
Hoe suboptimaler het paard leeft ten opzichten van de behoeftes van deze diersoort, hoe egoïstischer de keuze.

Overigens ken ik meer mensen die hun paarden volgens de ethologie van die diersoort houden.
Mijn keuze is al 35 jaar oud en heb ik ook maar geleerd van biologen.
Er zijn heel goede, wetenschappelijk onderbouwde boeken over. Verschillende van biologen die zelf hun paarden zo houden.
Wat ik doe is niet uniek, wel triest uitzonderlijk.

Schiet niet op de boodschapper, maar kijk eens naar jouw eigen keuzes :)*
Als iemand zich er eventueel persoonlijk over aangesproken voelt is het eventuele rotgevoel niet de schuld van de boodschapper maar van de leefomstandigheden van diens paard(en) waar deze zelf voor kíest.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:27

Zammie schreef:
Volgens mij heb jij ook maar een klein stukje grond tot je beschikking. Dus moet je ook bijvoeren, heb je de paarden 's winters in de blub staan enz. enz. Ik wil je toch graag even deze spiegel voorhouden, ....

..en zo is men bij gebrek aan inhoudelijkheid weer persoonlijk aan het jijbakken *\o/*

Álle rijpaardhouden staat op een hellend vlak van oprekbare ethiek Zammie, met het ruiterbelang als oprekmotief. Ook het mijne. Dat zet ik al gelijk op de inleidende pagina van mijn site.

De vraag is hoeveel egoïsme de ethiek hoever oprekt :)*

De stelling van de ts is dat als je een bijrijder nódig hebt, je geen paard hoort te hebben.
Ik geef de context daarbij als je een bijrijder nódig hebt voor welzijnsverbetering van jouw paard, je geen paard hoort te hebben.
Uiteraard uitgezonderd uitzonderlijke, tijdelijke, onvoorziene omstandigheden.

Je kan dat onzin vínden. Prima. De basis om dat onzin te vinden is een inherent compromiterend ruíterbelang :)*
Kom daar gewoon voor uit en dan weten we de waarde van de ts-stelling.

hc

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:30

Eigenlijk worden er hier 2 dingen door elkaar heen gehaald denk ik.
Een bijrijder nemen daar zie ik echt geen problemen in.
Maar heb ik het mis of gaat het er hier ook om dat mensen die niet voldoende tijd in hun paard stoppen maar beter geen paard kunnen nemen?

Een bijrijder neem je vaak om persoonlijke redenen, bv delen i de kosten, studie enz.

Als je een bijrijder neemt omdat je zelf te weinig interesse in je dier hebt, tja eigenlijk zonde van je geld en je dier.
Ja dat is toch wel zo eigenlijk.
Maar ja als j ziet dat zoveel paarden nog beroerder afzijn en helemaal nooit aandaht, liefde of goede verzorging krijgen.
Tja meschien toch een beetje een welvaartsprobleem denk ik.
Paardje kopen en er vervolgens niet naar omkijken, tja beetje dom eigenlijk.
Neemt niet weg dat ik zielsgelukig ben met mijn bijrijders, zijn er watafgevallen wegens verhuizing en nieuwe baan maar heb wel een advertentie gezet voor nieuwe belangstellende.
Niet omdat ik het zelf niet wil maar het is gewoon gezelliger dan altijd maar alles in je eentje te doen (met de kids ook maar die moeten ook naar school toe)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:34

Dus zoals in mijn geval (ik noem gewoon de mijne dan kun je alleen mij tegen de schenen aantrappen ;) ) heb de pech van een slechte rug. Kan weinig meer rijden en zou dus mijn paard beter gewoon buiten kunnen laten lopen en dat ik er dan welgeteld eens per week eens mee rondhobbel? Dan heb ik liever mijn keuze... bijrijdster (die het paard zelf heeft goedgekeurd) Paard heeft er ontzettend veel plezier aan en hij wordt hierdoor ook sterker in lijf en leden. Mag aannemen, dat jij ook met een bewuste doelstelling je paarden traint. Of is het alleen eens in de zoveel weken eens een buitenrit?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:36

eppie38 schreef:

Ik met het feit op zich ook niet.
Vandaar dat ik het ruiterbelang en het welzijnsbelang van het paard probeerde te ontwarren.

Die bijrijder mag niet als een onpersoonlijk schip in de nacht zijn die het paard uit de eenzame opsluiting verlost omdat de eigenaar én suboptimale leefomstandigheden biedt én geen tijd heeft.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 16:46

Zammie schreef:
Dus zoals in mijn geval (ik noem gewoon de mijne dan kun je alleen mij tegen de schenen aantrappen ;) )

Persoonlijk worden laat ik aan anderen over.
Of jij je tegen jouw schenen getrapt voelt door iets wat algemeen onderbouwd wordt is joúw emotie.

Het leven is zelforganiserend op de rand van chaos en dús veranderende omstandigheden.
Zo zit menigeen tegen wil en dank op een ´rijdende trein´ en daarom ook ´Uiteraard uitgezonderd uitzonderlijke, tijdelijke, onvoorziene omstandigheden.´

Blijft dat ELK rijpaardhouden een situatie is van in ruiterbelang opgerekte ethiek.

hc

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:05

Voel me absoluut niet tegen mijn schenen getrapt. Ik zou mijn paarden nl niet op jouw manier willen houden. Ik ben dus niet jaloers op jouw "leven/manier van paarden houden"...
Als ik aan mijn paarden verneem, dat ik het onjuiste zou doen, dan zou ik meteen stoppen met een bijrijdster. Paard geeft in deze duidelijk aan, dat het bijzonder blij is met deze jonge dame. Ze dagen elkaar op een heel leuke en prettige manier uit. Kan duidelijk zien aan hem, dat hij in zijn sas is met haar. Ik doe mijn paard dus geen tekort of iets wat niet bij hem past.
Ik ben ook tegen een paard houden omdat zo iemand wil kunnen zeggen: ik heb een paard... heb van dat soort hier 2 x een pensionpaard gehad en ik heb daar dan ook niets mee. Juist voor zo'n paard (en dan heb ik het niet over het van stal trekken om ipv 34 uur 23 uur op stal te staan, dat is iets waar ik absoluut geen waardering voor op kan brengen) kan een bijrijdster een zeer positief iets zijn in een paardenleven....

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:15

Huertecilla schreef:
eppie38 schreef:

Ik met het feit op zich ook niet.
Vandaar dat ik het ruiterbelang en het welzijnsbelang van het paard probeerde te ontwarren.

Die bijrijder mag niet als een onpersoonlijk schip in de nacht zijn die het paard uit de eenzame opsluiting verlost omdat de eigenaar én suboptimale leefomstandigheden biedt én geen tijd heeft.

hc

Ja dat ben ik zeker met je eens, trouwens op een bijrijder die net zo veel gevoel in het paard ligt als je zelf doet, die zijn zeldzaam en daar moet je zuinig op zijn.
Meeste willen alleen rijden en laten het vaak weer afweten maar ik heb genoeg passionele zielen voorbij zien komen (schrijf ik dat goed?)

Een discussie zonder einde eigenlijk maar ik weet wel dat je mensen met een bijrijder niet in een hokje kunt stoppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 17:38

eppie38 schreef:
Ja dat ben ik zeker met je eens, trouwens op een bijrijder die net zo veel gevoel in het paard ligt als je zelf doet, die zijn zeldzaam en daar moet je zuinig op zijn.

Het kan ook haast niet anders.
Jíj hebt, als het goed is, al een betekenisvolle band met jouw paard(en). Jij hebt als het goed is ook een duurzaam commitment met jouw paard.
Dat neemt niet weg dat er veel heel invoelende mensen zijn die zich hier snel bij zouden kunnen aanpassen en inpassen.
De páárden hebben daar echter alleen wat aan als ze niet in iets tijdelijks investeren. Dát zou hen alleen maar een negatieve leerervaring geven.
Invoelend, bereid te investeren in duurzaam, is zeldzaam en daarom is de vacature open. Míjn vacature, de paarden vinden het best zo :D

hc

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 18:41

Ik snap HC wel met zn mening en standpunten, maar ergens is het een beetje hopen op een wereld zonder oorlog en geweld.
Iedereen wilt het een weet ook dat het beter is, maar het zal er nooit van komen.
Mensen doen (over het algemeen) hun best om geweld te vermijden en zullen er vaak alles aan doen om niet in een oorlog verzeild te raken, maar je hebt niet alles zelf in de hand.
Paarden houden in Nederland is vaak niet optimaal, Nederland is vol en naar mijn mening overbevolkt, zo ook het paardminnend Nederland.
Pensionstallen schieten als paddestoelen uit de grond en een ieder doet zn best om de beste uit te zoeken voor zn paard, maar het is naar mijn mening kiezen uit 2 kwaden want je zult altijd afwegingen moeten maken, misschien voor jezelf als berijder met de accomodatie of betreffende huisvesting.

Een enkeling treft het met zn paarden en kan deze een zo natuurlijk mogelijk huisvesting bieden, maar ik vind het dan niet helemaal eerlijk tegenover de mensen die ook hun best doen maar niet dit geluk hebben om deze dan in en hoek te plaatsen en ze over te laten komen als paardeneigenaren met alleen eigenbelang.
De meeste paarden in Nederland zijn zo gefokt en vanaf veulen op een wijze gehouden dat ze zich vrij snel schikken in hun ' lot' op een doorsnee pensionstalling.
Misschien een schrale troost maar geen geruststelling, want een paard blijft een paard 24 u.pd en die hebben nu eenmaal bepaalde levensbehoeften waaraan tegemoet moet komen.
De meeste stallen in Nederland gaan hier beschamend mee om en uiteindelijk is de nieuwe binnenbak met mega bodem hun volle trots, dat dit ten koste gaat van een stuk weidegang lijkt de gemiddelde pensionklant niet te deren, dat is jammer.

Mijn paarden staan momenteel aan huis, mocht ik ooit moeten verkassen naar een pensionstalling dan is er van de ......tig die ik er gezien heb de afgelopen 20 jr maar 1tje waar ik mijn paard ' neer zou willen zetten' en dat is in Duitsland waar ze in een mega groot natuurgebied lopen in een vaste kudde 24u.pd en in de winter altijd voldoende ruwvoer tot hun beschikking hebben, deze stal beschikt ook nog over een buiten en binnenbak.
Het is wat verder rijden voor mij en de kosten zijn behoorlijk hoog, maar mijn paard moet daar wel dag in dag uit staan het wordt haar nieuwe huisje, van de 24 uur ben ik hoogstens 2 uur bij, de rest zal ze zich zelf moeten vermaken en dat kan alleen met soortgenoten en een natuurlijke leefgomgeving.

Polly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 19:00

Huertecilla schreef:
Polly_ schreef:

Hoezo ´goed voor het paard om beweging te hebben´?
Als het dier op stal staat is dát het probleem :)*
Een bijrijder omdat de eigenaar die tijd niet heeft is dan beter dan, maar nog steeds suboptimaal in twéé opzichten: suboptimale leefomstandigheden, suboptimaal sociale omstandigheden.
24/7 op de wei met vrinden heeft het páárd verder niets nodig.

hc

Het paard staat 24/7 op de wei, maar het is ook goed voor haar om even aan het werk te zijn, omdat er wel wat af mag bij haar haha. ;)

Nataliee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:12

In dat geval verdien ik dus geen respect haha
Ik rij het paard van een vriendin van me, die met het paard is opgegroeid en hem nu 5jaar heeft maar ze red het niet met school. Wat is er dan verkeerd aan als ik hem 2x per week rij? Is het dan beter om hem die 2dagen maar rust te laten hebben ofzo? Of in de winter de hele dag op stal te laten staan..
lijkt me niet :D
Natuurlijk is er wel een verschil met mensen die hun paard 1x doen en de bijrijder 6dagen in de week