Berdien schreef:Ik heb nou net weer een bijrijdster. Dit omdat ik meer met mijn tweejarige wil gaan doen in de vorm van wandelen, en ik niet wil dat mijn merrie hierdoor meer stil staat. Hoewel.. stilstaan... Wat is stil staan als je 24/7/365 in een kleine groep door het land scharrelt?
Het belangrijkste vond ik dat mijn merrie haar accepteerde. Jessie is daar heel strikt in, als ze je mag dan laat ze dat direct weten door haar hoofd op je schouder te leggen en zich open voor je stellen. Mag ze je niet, dan kun je ook geen contact met haar leggen. Maar Jes legde direct contact, en onder het zadel was ze ook blij, vrolijk en open. Mijn bijrijdster neemt Jes 1 á 2 keer in de week mee naar buiten, de andere keren rijd ik met haar buiten. Een bak hebben we niet tot onze beschikking, we maken onze uren op de zandpaden in de bossen.
Doe ik nou afbreuk aan het welzijn van mijn paard omdat ik een 'bijrijdster' heb? Dat dacht ik toch niet. Mijn paarden staan op een stal die drie kwartier fietsen is, dus zeker in de winter is het (naast een studie en baan) niet te doen om twee paarden op één dag te doen voor het donker wordt.
Mensen die een bijrijdster hebben onder het mom van "dan komtie er nog eens uit", dat vind ik ook niet zo'n beste zaak. Maar een bijrijdster an sich is zeker niet alleen maar slecht. Mits je iemand hebt die bij je paard past.
Als de paarden 24/7 bij elkaar op het land staan ´missen´ ze niets en is de ts-stelling niet relevant.
In de ´komt ie er nogg eens uit´ situatie is dát het probeem en dus een dubbel gelijk voor de ts-stelling.
Als je meer beleertijd wil investeren in joúw

Dit is echter niet het referentiekader van de ts-stelling

hc