Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Harvest_Moon

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-09 10:58

Ik gebruik mijn zweep vaak wanneer mijn paard geen aandacht meer voor mee heeft en ik hem niet bij mji kan houden met mijn beenhulpen. Klein tikje en hij let weer op ;)

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 21:25

Ik gebruik mij zweet allen bij het springen als hij dreigt te stoppen en dan zwaai ik ff met de zweep dat mijn verzorgpony hem ziet en springt die gewoon. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:05

ik gebruik hem eigenlijk alleen als hij even niet bij de les is en na 2 keer been te hebben gegeven nog geen reactie komt. en bij het wijken voor een corrigerend tikje.

en met springen als hij dreigt te weigeren even een klein tikje tegen de hals.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 18:07

Ik gebruik hem alleen als ze niet oplet of nie door wil lopen wat ze regelmatig heeft of om te corrigeren. Ik gebruik hem het liefst zo min mogelijk.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:27

kinuh schreef:
Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.

Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..

Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

ik zal je eens vertellen waar ik mijn zweep voor heb leren gebruiken op de manege (in een ver verleden :+ )
-geeft je paard een bok? tik met de zweep! nog een bok? nog een tik! en zo maar door..
-gaat je paard te langzaam? tik met de zweep! (vaak volgde er dan een bok en moest je nog een mep verkopen..) :Y)
-gaat je paard plots op de rem? tik met de zweep!

en zo zijn er nog veeeeeel meer voorbeelden heo het er hier aan toe ging.
als iemand wil weten welke manege dit is, pb me maar :+

SCHRIK NIET! ik heb hier eigenlijk nooit echt naar geluisterd, want ik kreeg thuis met mijn shetlander ook privéles en wist gelukkig beter..

lor

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:55

Ík gebruik mijn zweep corrigerend als mijn paard niet op mijn been reageert.

Zo leer mijn eigen kinderen ook aan om een zweep te gebruiken. Jong geleerd, oud gedaan.

Ik geef ook op een manege les, daar zie ik dat kinderen het vaak als eerste hulpmiddel gebruiken. Dus daar ligt nog een leuke uitdaging. Hoe en wanneer gebruik ik mijn zweep.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:30

delfa schreef:
kinuh schreef:
Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.

Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..

Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?

ik zal je eens vertellen waar ik mijn zweep voor heb leren gebruiken op de manege (in een ver verleden :+ )
-geeft je paard een bok? tik met de zweep! nog een bok? nog een tik! en zo maar door..
-gaat je paard te langzaam? tik met de zweep! (vaak volgde er dan een bok en moest je nog een mep verkopen..) :Y)
-gaat je paard plots op de rem? tik met de zweep!

en zo zijn er nog veeeeeel meer voorbeelden heo het er hier aan toe ging.
als iemand wil weten welke manege dit is, pb me maar :+

SCHRIK NIET! ik heb hier eigenlijk nooit echt naar geluisterd, want ik kreeg thuis met mijn shetlander ook privéles en wist gelukkig beter..

zo heb ik het ook geleerd.maar wij moesten eerst been geven. gelukkig heb ik me dat afgeleerd met een andere instructrice :)

maar ik moet zeggen, ik rijd een hengst die flink gemeen kan bokken als die z'n zin niet krijgt en als die begint met bokken krijgt die van mij ook een mep op z'n achterste.

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 04:04

Ik gebruik de zweep om hem actief te houden als hij niet op mijn benen reageert maar ook als We een volte draaien en hij valt door mijn binnenbeen heen dan leg ik het puntje op zijn kont en "druk"hem als het ware naar buiten.

Andersom ook als hij door mijn buitenbeen valt. (altijd op 1 been doet hij het dus heb ik hou mijn zweep in de linkerhand

mariskaaa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 18:41

ik gebruik myn zweep alleen als hij gek of stout doet.
kijk, een xtje rennen of bokken vind ik niet erg.
maar rij nu paardje bij af en toe die gewoon net zo lang door bokt en irritant doet tot je er af ligt,
ja, dan gebruik ik myn zweepje soms wel om hem eens flink een mep te verkopen ;)

xxx

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:06

Ik heb mijn zweep alleen nodig bij het racen :D Maar na één goeie slaag is het ook moeilijk om mijn paard te laten stoppen :D
haha voor de rest ben ik wel in staat om mijn paard te laten gehoorzamen,..
Vind het eigenlijk niet een leuk idee om je paard te ''straffen'' met een zweepslaag |( ...
Dan voel ik me net een moeder die d'r kind mishandeld :P

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:13

soofenflo schreef:
Bij een jong paard gebruik ik vaak 2 zwepen om de schouders te helpen sturen.

Bij een paard wat al wat verder in de africhting is gebruik ik de zweep eigenlijk alleen om de achterhand actief te maken.
En soms, als ze heel lastig zijn om eens een corrigerende tik te geven. Dat schud allebei mijn boeven weer bij de les.

Inderdaad. Dat doe ik dus ook.
Of een tikje op de schouder, zodat ze toch nog evne opletten.

Samantha1234

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:21

Nou ik gebruik het liefste helemaal geen zweep.
Maar ik rij op dit moment alleen op een manege en daar zijn sommige paarden echt geen lopers.
Dan probeer ik het eerst heel lang met mn benen maar als dat niet lukt geef ik hem een tikje.
En dan nog een paar keer tot dat ze op me benen reageren en dan gebruik ik mn zweep niet meer.
En soms moet je gewoon een zweep in je hand hebben en er niks mee doen dan lopen ze vaak als sneller.

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 11:26

om hem soms wat hij te tikken.
vaak alleen voor de galop of als hij niet op me been reageerd,
sins een paar weken rij ik niet meer met zweep gebruik nu mijn western teugels.

Ebruhan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-09 19:05

Inderdaad met de teugels een tikje helpt ook gewoon.. Rennen ze net zo hard!

_enjoykeuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:32

ik gebruik ze amper, maar meestal uit voorzorg

EsjeNoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 20:57

ik gebruik me zweep om bij te tikken als we bijvoorbeeld wijken
ik ben best klein en rijd op grote (manege)paarden dus die reageren neti altijd op mijn beenhulpen.
en als ze eigelijk gewoon niet op me hulpen reageren.
dus als corigeermiddel als ik het met mijn handen/benen niet op kan lossen

DaanBanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 21:09

Om als hij niet wil doorlopen op mijn hulpen hem hiermee aan te sporen.. Geen reactie.

Karenx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:50

bij 2x geen reactie op been krijgt hij een tikje dat hij even weer met zijn aandacht erbij komt. inmiddels kan ik eigenlijk al wel zonder maar heb hem nog steeds voor de zekerheid om toch consequent te rijden :o nu rijd ik ook niet met sporen ;)

Densil

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 15:58

Bij periodes is mijn paard wat minder aan het been. Als dat zo is dan geef ik eerst twee keer been reageert ze dan nog niet goed dan krijgt ze een tikje achter de kuit. Gewoon er maar op los slaan e.d. (wat je helaas veel ziet) daar geloof ik niet in en mijn paard raakt dan volgens mij alleen maar in de stress omdat ze er niets van begrijp.

Brittsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:14

Heb hem eigenlijk alleen maar bij me voor de zekerheid meestal, maar als ik hem gebruik is het om bij te tikken.

reslicun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 16:14

Ik rijd zonder zweep :P

Marian0557

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 17:04

@reslicun: Wat een reactie zeg, dat wordt toch niet gevraagd.
Kom jou wel veel tegen zeg!

Meestal gebruik ik hem om me paardje voorwaartser te laten gaan. Hoef weinig een tikje te geven

moonagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-09 22:08

Ik gebruik hem bij mijn Welsh om ze bij de les te houden want ze is nogal snel afgeleid door geluiden en andere paarden, in het begin af en toe een tikje om haar wakker te krijgen.
Nooit voor straf. :n

suus_romy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:16

Gebruik mijn zweep echt nooit als ik dressuur rijdt, over de weg heel soms om even te corrigeren dat ze door moet lopen. Het gaat er bij haar meer om dat ze het idee heeft dat ik een zweep heb, gebruiken hoef ik heb nauwelijks! Ze is er trouwens absoluut niet bang voor. Met longeren heb ik hem wel nodig om aanwijzigingen te geven. Voor die zweep heeft ze ontzag, maar heeft met grondwerk wel geleerd dat het een aanwijzing ding is i.p.v. iets engs waarvoor ze hard moet gaan lopen. :) Die kan ik dan ook loei hard naast haar op de grond kletteren en ze kijkt er niet van op.
Laatst bijgewerkt door suus_romy op 31-12-09 00:18, in het totaal 1 keer bewerkt

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-09 00:17

Als hulp middel, Om te corrigeren.