Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
kinuh schreef:Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.
Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..
Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?
)
delfa schreef:kinuh schreef:Vandaag had ik t op school met een meisje over met zweep rijden.
Ze mag binnenkort M starten en vroeg aan mij of ik mn zweep miste.
Ik mis m niet in de proeven, gebruik mn zweep (ook thuis) alleen met losrijden om het achterbeen er af en toe iets bij te tikken. Als ik heb losgereden rijd ik dus nooit met zweep.
Wat me verbaasde (nouja verbaasde is een groot woord) was dat zij zei dat ze haar zweep ook gebruikte om haar pony te straffen en harder te laten lopen..
Mijn vraag is dus; waar gebruik jij je zweep voor?
ik zal je eens vertellen waar ik mijn zweep voor heb leren gebruiken op de manege (in een ver verleden)
-geeft je paard een bok? tik met de zweep! nog een bok? nog een tik! en zo maar door..
-gaat je paard te langzaam? tik met de zweep! (vaak volgde er dan een bok en moest je nog een mep verkopen..)![]()
-gaat je paard plots op de rem? tik met de zweep!
en zo zijn er nog veeeeeel meer voorbeelden heo het er hier aan toe ging.
als iemand wil weten welke manege dit is, pb me maar![]()
SCHRIK NIET! ik heb hier eigenlijk nooit echt naar geluisterd, want ik kreeg thuis met mijn shetlander ook privéles en wist gelukkig beter..

Maar na één goeie slaag is het ook moeilijk om mijn paard te laten stoppen 
...
soofenflo schreef:Bij een jong paard gebruik ik vaak 2 zwepen om de schouders te helpen sturen.
Bij een paard wat al wat verder in de africhting is gebruik ik de zweep eigenlijk alleen om de achterhand actief te maken.
En soms, als ze heel lastig zijn om eens een corrigerende tik te geven. Dat schud allebei mijn boeven weer bij de les.
Die kan ik dan ook loei hard naast haar op de grond kletteren en ze kijkt er niet van op.