als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:01

suleilitha schreef:
En al veroordeel je me er wel op, dan nog ga ik er niet wakker van liggen, Mambo...... echt niet.

Maikeltje, ik weet niet of je bekend bent met de situatie in hartje Friese wouden waar ik woon. Verkeer is hier op de wegen waar ik rij amper, alleen het is een paardrijke omgeving. Verder breng ik er dus geen mensen mee in gevaar, daar waak ik juist voor. Voor het voorwerk ben ik niet aansprakelijk in deze overigens, het gaat om een paard wat ik niet in eigendom heb en verder ook geen zeggenschap over heb. Er is me opgedragen hem op afgesproken tijdstippen beweging te geven op harde ondergrond en dat doe ik.

Lijkt me, als je zo'n opdracht krijgt, dat je dat dan niet klakkeloos zonder na te denken uitvoert. Dan zou je kunnen proberen die mensen ervan te overtuigen dat dit geen risicoloze onderneming is en dat je dus, wanneer die mensen perse willen dat jij erop gaat zitten, dat onder jouw voorwaarden doet. En anders niet. Simpel lijkt me, er is een keuze. Dus of goed met dat beest aan de slag vanaf het begin, of niet.....Wat denk je ervan als dat beest bovenop een merrie springt die gezellig met ruiter daar aan het rondrijden is? Dat zou ik niet op mijn geweten willen hebben omdat me dat is "opgedragen".

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:09

WinBinChes schreef:
Ja Maikeltje, als je zo gaat beredeneren, kan je met geen enkel dier de bakomheining overschreiden. Elke dier begint verkeersmakloos. Dat is wat veel wel eens willen vergeten.

Ik ben niet iemand die veel paarden heeft gereden, maar wel iemand die het altijd van jonge paarden moest hebben. Die zijn nu eenmaal goedkoper. Wat ik daar wél van geleerd heb is dat ze geen van allen vertrouwd zijn om de eerste keer op te stappen of om de eerste keer mee langs de weg te gaan. Maar ze zijn wél allemaal ( op een enkele miskoop en onklik na ) als brave en makke paarden de dam overgegaan naar een andere eigenaar. Allemaal brave respectabele dieren. En ja daar heb ik ook wel eens een hulpmiddel bij gebruikt. Voor de veiligheid van mens en dier.

Dus als het een ruiterfout is dat ik mijn dieren eigenlijk altijd in het bos praktisch zadelmak maak. So be it.... Maar wat ze nooit zullen treffen, kunnen ze ook nooit aan wennen ;)

Ik beredeneer zo niet, lees mijn posts er maar op na. ik ben niet degene die hier roept dat alles voor rekening van de ruiter komt en ik heb ook nooit beweerd tegen hulpteugels te zijn. Maar lezen is blijkbaar heel erg moeilijk. :)
Edit: even voor de duidelijkheid, ik reageer op het stukje van de hengst van suleilitha die met dat beest op de weg moet stappen terwijl het licht in dat koppie even uitgaat bij het spotten van een lekker merriedier :D
Laatst bijgewerkt door maikeltje op 27-05-09 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:12

Ik denk altijd na als ik met paarden bezig ben. Verder zou ik het niet doen als het niet vertrouwd was. Ik ben wel hengsten gewend, en zoals al eerder gezegd, ben ik mans/vrouws genoeg om dit in goeie banen te leiden ;)
Ik weet niet wat je verstaat onder goed met dat beest aan de slag vanaf het begin...... het gaat overigens om een dier wat goed te rijden valt, alleen af en toe eeeeeeeeeeeeeeven een waasje voor de oogjes kan krijgen bij merries.
Ik probeer me nog even voor te stellen hoe jij het voor elkaar denkt te krijgen, dat hij bovenop een merrie met ruiter batst. Die kans geef ik hem namelijk niet, ondanks de vele boomwallen zorg ik wel dat ik niet in situaties kom, dat ik andere ruiters niet kan zien aankomen, kwestie van een beetje anticiperen, best te doen....
Trusten, ik ga naar bed.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:15

Dirkje25 schreef:
MamboBeach schreef:
We kunnen heel veel op ons zelf afschuiven, gelukkig, maar niet alles is toe te schrijven op jezelf.
Het is ook wel zo dat een bok ook zo zijn eiegen karakter heeft! :j

En dat is nou juist wat paarden zo leuk maakt, als paarden net zo voorspelbaar zijn als vrouwen dan was het maar saai. Kijk dat ik een foute vrouw zou kiezen dat noem ik dus een typische mannenfout maar dat is mijn mening.
:D

_O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:17

Dirkje rulezzzzzz _O- _O-

Maar ehm.... hoe zit het dan met die vrouwen met vaute mannuh? Vrouwenfouten?? :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:22

suleilitha schreef:
Ik denk altijd na als ik met paarden bezig ben. Verder zou ik het niet doen als het niet vertrouwd was. Ik ben wel hengsten gewend, en zoals al eerder gezegd, ben ik mans/vrouws genoeg om dit in goeie banen te leiden ;)
Ik weet niet wat je verstaat onder goed met dat beest aan de slag vanaf het begin...... het gaat overigens om een dier wat goed te rijden valt, alleen af en toe eeeeeeeeeeeeeeven een waasje voor de oogjes kan krijgen bij merries.
Ik probeer me nog even voor te stellen hoe jij het voor elkaar denkt te krijgen, dat hij bovenop een merrie met ruiter batst. Die kans geef ik hem namelijk niet, ondanks de vele boomwallen zorg ik wel dat ik niet in situaties kom, dat ik andere ruiters niet kan zien aankomen, kwestie van een beetje anticiperen, best te doen....
Trusten, ik ga naar bed.

Aan de slag vanaf het begin ja, jij zegt dat jij niet verantwoordelijk bent voor het voorwerk wat niet goed is uitgevoerd bij deze Don Juan omdat hij niet in je bezit is en dat je "opgedragen" hebt gekregen het dier te rijden. En nu is het opeens ook een brave goedzak waarmee je, door goed te anticiperen op de openbare weg, nooit in situaties komt waarmee je anderen in gevaar zou kunnen brengen.

Wat doen die mensen er eigenlijk mee als ik vragen mag? Als het beest gek wordt bij het zien van een merrie, dan kunnen ze er met goed fatsoen eigenlijk helemaal niks mee en zeker niet in een paardrijke omgeving. ik vind het wel een interessant verhaal eigenlijk :)

Truste :z

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 00:39

MamboBeach schreef:
Ben benieuwd wie zijn vrouw is, is niet goed voor hem als ze ook op Bokt zit. :n

Lijkt me ook niet nee :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 06:56

maikeltje schreef:
KiWiKo schreef:
ik ben inderdaad voor sommige paarden niet snel of handig genoeg............. en dan hang ik er een slof aan, want ik weet dat ik dat net effe niet ken hendelen........... en dat is mijn ruiterfout.........

en ik vind het niet erg :D om die ruiterfout te hebben :)

ik weet dat ik een hele eerlijke ruiter ben, en ik weet dat ik soms tekort schiet........ in mijn kunnen......

so be it :)

Even off-topic misschien, maar soms kan wat hulp in de vorm van een goede instructeur vanaf de grond wonderen doen.
Ik heb in zo'n geval graag iemand die even meekijkt vanaf de grond in plaats van dat ik alleen aan het klooien ga met een draak.
En wat Yamcha ook al aangaf, wil je toch perse met zo'n dier naar buiten, neem een bomproof paard mee. Da's toch geen schande?

Nou, dat is fijn hoor, om er een instructeur naast te hebben staan als je een paard niet helemaal vertrouwt. Zoals ik eerder aangaf, voel ik me niet altijd even vertrouwd met paarden, en een ervaren instructeur die daar begrip voor heeft, en ook weet hoe je zo een paard moet aanpakken, geeft dan net die rust die je nodig hebt.
Niet handig genoeg zijn blijft natuurlijk een ruiterfout, maar ik vind het, als je eerlijk bent naar het paard toe, en het dier rechtvaardig blijft behandelen, niet zo erg :)

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:30

Dirkje, wat kom jij geweldig droog en toch ook scherp uit de hoek, petje af! 8-)

Hulpteugels en sedatie mbt het willens en wetens willen rijden of trainen van dieren is imo altijd te wijten aan de ruiter, trainer of berijder. :o

Het is zo jammer dat men altijd zo vlug wil, zo snel resultaat.. Als een dier aangeeft het nog niet aan te kunnen of te willen, zoek een oplossing, of laat het gewoon een tijdje lekker paard wezen in het land, daar doen ze het ook goed op! *D

Yamcha, die eerlijkheid waar je het over hebt, ik denk dat dat zo belangrijk is.. Je wilt tenslotte zelf ook rechtvaardig worden behandeld.*D

(Heb een lesklantje wat elders is weggegaan wegens ervaring van dwang, heb haar gezegd haar niks te zullen afdwingen maar dat betekent in deze dat ze de dwangmiddelen van haar dier ook af mag halen en dit dier ook niet mag dwingen. Lees: Thiedemannteugel. Eérst basis, en dat is op eigen benen lopen en beenhulpen leren begrijpen. Niet meer en niet minder) ;)

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:52

MamboBeach schreef:
Dirkje25 schreef:

En dat is nou juist wat paarden zo leuk maakt, als paarden net zo voorspelbaar zijn als vrouwen dan was het maar saai. Kijk dat ik een foute vrouw zou kiezen dat noem ik dus een typische mannenfout maar dat is mijn mening.
:D

Zal je vrouw leuk vinden dat je dit zegt...

Ho ho ik zeg niet dat ik zo`n exemplaar aan de haak geslagen heb maar schrijf als ik zo`n apparaat ZOU kiezen.

Maar ik denk dat we afdwalen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 07:58

De vraag is natuurlijk of het "apparaat" jouw "gereedschap" nodig heeft, Dirkie! :D ( ervanuit gaande dat een kerel zo'n grapje wel kan incasseren ;) ).

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:03

suleilitha schreef:
Dirkje, ik denk meer aan getraumatiseerde dieren die hoe dan ook vervoerd moeten worden. (denk aan gewonde paarden o.i.d.) Verder vind ik het not done om een paard om commerciele redenen plat te spuiten, zoals al gezegd gaat het me niet om geld, en ik distancieer me van dat soort praktijken. Ik denk dat je heel goed weet wat ik bedoel ;)

die van het staatsgevaarlijke dier wat op Bea af komt hou ik erin, briljant!

Maar dan heb je het dus over dieren die vtv al een dusdanig slechte ervaring hebben dat het met geduld en tijd niet meer op te lossen is omdat er simpelweg op dat moment geen tijd voor is.
PAARD MOET NU NAAR UTRECHT WANT ZIJN HOOFD STAAT ACHTERSTEVOREN MAAR HIJ WIL DE TRAILER NIET IN.

Ik had even het idee dat je dit als een soort van routine bedoelde en daar dus nogal wat ervaring mee had. Je moet immers ook goed doseren anders dondert hij onderweg nog om of doet ie een :Z

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:05

detour schreef:
De vraag is natuurlijk of het "apparaat" jouw "gereedschap" nodig heeft, Dirkie! :D ( ervanuit gaande dat een kerel zo'n grapje wel kan incasseren ;) ).

Geen idee waar je het over hebt O:) maar van een 100% noodzaak is er nooit sprake dacht ik.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:06

detour schreef:

:')

Goedemorgen! :D

Dirkje25

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:11

MamboBeach schreef:
detour schreef:

:')

Goedemorgen! :D

Kijk dat is nog eens wakker worden toch.

MamboBeach

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:15

Ik dacht in een zwaar verhitte discussie binnen te komen vallen maar dit is nog eens lekker wakker worden zo! :D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 08:35

Nou ja dacht dat het een verhitte wending begon te nemen toch? :P

Ook goeiemorgen zeg. :D

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:28

detour schreef:

*proest* :')
Goedemorgen, de discussie is al weer op gang zie ik :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:42

Goeiemiddag inmiddels, discussie kunnen we natuurlijk mixen qua onderwerp. :)*

"Wát voor apparatuur gebruiken we als we persé op een paard willen kruipen maar weten dat we tekort komen, en de ruiterfout dus bij onszelf ligt?.."

*D

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:58

Staat al in jouw onderschrift toch? :P

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 11:59

randalinpony schreef:
Staat al in jouw onderschrift toch? :P

Ja, maar dan komt het nóóit meer goed, rp, da's ook wel sneu.. ;(

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:00

Och, PMS is toch niet zo definitief? :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:01

Geen idee, zou dat over gaan tijdens de overgang? :\

Misschien is het dan een beter idee pas te gaan rijden als ik 50 ben of zo. Bedankt, ran! :j

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:05

Altijd blij als ik iemand kan helpen, al is mij niet geheel duidelijk waarin (regen, drup?).... :D

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-09 12:09

Zelfinzicht, meis, in Amerika zou ik er mee weg kunnen komen als ik wegens hormomen een paard in elkaar ros, maar in Nl wordt dat lastig.. :')