Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
en loopt met sporen gewoon beter.
.
(tenzij het met een fysieke handicap te maken heeft.)
flugeltje schreef:daar gaan we weer...
je hebt geen zweep-zadel-hoofdstel of sporen nodig, maar waarom gebruikt iedereen het dan ???
En waarom word het dan verplicht in het M...
Is dat allemaal zonder reden dan ???
. Een sb of iets dergelijks flats ik er gewoon uit op gewichtverplaatsing, komt weinig been bij kijken.DUDIEFOREVER schreef:Ik rijd zonder sporen, maar ben wel van plan om met te gaan, mijn paard is super voorwaarts, en goed aan het been als het neerkomt op stap draf en galop, maar loopt op voltes gewoon door mijn been heen, en als ik ga wijken ofzo, dan doet hij dit ook niet helemaal goed, neemt zijn kont niet mee.Dus dan is het wel beter, om je hulpen te verfijnen.
flugeltje schreef:daar gaan we weer...
je hebt geen zweep-zadel-hoofdstel of sporen nodig, maar waarom gebruikt iedereen het dan ???
En waarom word het dan verplicht in het M...
Is dat allemaal zonder reden dan ???

Lusitana schreef:Er mee rijden is 1 ding. Hoe je ze gebruikt is 2.
Sommigen leren echt goed er mee om te gaan net zoals met stang-en trens (ik noem dit niet toevallig samen, beide zijn behoorlijk nare dingen bij onkundig gebruik, en zijn bedoeld voor verfijning) en pas als ze een onafhankelijke zit hebben.
Te vroeg introduceren (bv als beenligging niet onder controle is) en voor het verkeerde doel (bv om een paard vooruit te krijgen) is gewoon fout. Maar helaas zijn er tegenwoordig instructeurs die als snel toegeven aan dit soort middelen (zoals hulpteugels bv ook) voor het gemak en mensen die maar een rijdier kopen zonder ooit les te hebben gehad en maar wat doen.
Het is geen probleem dat ruiters sporen dragen en zeker geen mode. Een zweepje bij je hebben is toch ook geen mode? Het is gewoon een hulpmiddel bij aanleren van dingen en verfijnen van dingen. Kun je en zweepje nog halverwege een trainingssessie even oppakken of wegleggen, dat gaat met sporen niet, dus heb je die gewoon standaard om.
Wel vind ik dat je moet weten waar je mee bezig bent in zo'n traningssessie en bij veel mensen, en dan met name bij niet zulke gevorderde ruiters, is dat vaak helaas niet het geval.
Bij het niet voorwaarts zijn bv is het de bedoeling dat je de sporen gebruikt om het paard attent te maken op het been. Niet om het paard met de sporen vooruit te krijgen...
Uiteindelijk moet je zonder spoor kunnen, omdat je het paard attent hebt gemaakt op het been. Dus spoor gebruik om een paard aan het been te krijgen is feitelijk tijdelijk. Bij een nieuwe oefening kan het zijn dat het paard weer even attent gemaakt moet worden. Vandaar dat je als ruiter de hele opleiding lang soms terugvalt op sporen, net zoals je een zweepje erbij kunt hebben. Het hoort gewoon bij de communicatie. We gaan uit van fluisteren (zo zacht en kort mogelijke hulpen), maar soms is iets verhelderen handig en soms moet het paard even attent gemaakt worden op wat je fluistert. Dat kan op verschillende manieren en correct spoorgebruik is daar 1 van. Niks mis mee.
Het oude spreekwoord "de sporen verdienen" heeft echt te maken met voldoende kunde hebben -en genoeg respect hebben voor het paard- om ze te gebruiken. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.
Ik zie een "mode" dat er mensen zijn die plots bitten, zadelbomen, sporen en zwepen als duivelse werktuigen zien..... Terwijl het allemaal gewoon effectieve dingen zijn die zijn ontwikkeld voor het gemak van paard en ruiter en de communicatie. Uiteraard kán communicatie ook anders, maar dat wil niet zeggen dat de "oude" manier slécht is.....
Wat wel slecht is, is verkeerd gebruik van de middelen, punt.
PS Ik rijdt de meeste paarden zonder sporen. Laatste spoorgebruik is denk ik rond 1982 geweest.