heeft iedereen nu sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hiphopje

Re: heeft iedereen nu sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:46

ligt eraan op welk paard ik rijd. Mijn vorige paard reed ik wel met sporen, omdat mijn beenhulpen dan beter doorkomen (ik heb een handicap en geen bespiering in mijn onderbenen) Was voor mij een stuk makkelijk rijden en mijn paard begreep wat ik wilde.
Na 7 jaar niet gereden te hebben, ben ik vorig jaar op een manege begonnen. Daar reed niemand met sporen. Er was één paard waar je wel sporen bij kreeg omdat ie dat gewoon nodig had. Ik heb daar dus nooit met sporen gereden. Juni begonnen met westernlessen en daar kreeg ik meteen sporen om! Dat was ook nodig. December weer een eigen paardje gekocht (een haflinger) en ook die rijd ik zonder sporen (western). Ze is heel gevoelig voor je hand en been, dus ik zie het nut van sporen niet bij haar.
Dus sporen om doen als het niet nodig is, of omdat je het 'stoer' vind, vind ik grote onzin.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 15:51

Een van mijn paarden is niet echt voorwaarts te noemen :+ en loopt met sporen gewoon beter.
Toch heb ik hem heel lang zónder sporen gereden, simpelweg omdat mijn benen niet rustig genoeg waren :) .
Nu mijn beenligging wel netjes is zoals het hoort, rij ik hem wel vaker met sporen en hoef ze eigenlijk nauwelijks te gebruiken; alleen het feit dat ik ze aan heb is voor hem al genoeg om vlotter te lopen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 16:03

Ik vind sporen nódig hebben sowieso onzin :j (tenzij het met een fysieke handicap te maken heeft.)
Leer rijden/het paard correct lopen. Denk dan nog eens aan sporen.

Eva_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 18:22

helemaal mee eens!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:17

de ruiter heeft in zulke gevallen de sporen nodig,het paard niet(ik heb het hier niet over iemand met een handicap)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:35

daar gaan we weer...
je hebt geen zweep-zadel-hoofdstel of sporen nodig, maar waarom gebruikt iedereen het dan ???
En waarom word het dan verplicht in het M...
Is dat allemaal zonder reden dan ???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:41

Omdat je op een goede manier met sporen moet kúnnen rijden :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 19:51

flugeltje schreef:
daar gaan we weer...
je hebt geen zweep-zadel-hoofdstel of sporen nodig, maar waarom gebruikt iedereen het dan ???

dat het verplicht is in het M,baseer jij daar dan je mening op?

ik heb niks tegen sporen,maar stoor me vooral aan de mensen die ze menen nodig te hebben voor het voorwaartse

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-09 20:36

@flugeltje, Als ze wel nodig zou moeten hebben waarom worden ze dan nog niet eerder verplicht?

Basisdingen moet gewoon echt zonder sporen kunnen imo.

Inca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 00:02

Ja hoor, ik heb sporen. Zelfs 2 paar en hangen behalve met wedstrijden (vanwege de verplichting) altijd werkeloos in de kast :+ . Een sb of iets dergelijks flats ik er gewoon uit op gewichtverplaatsing, komt weinig been bij kijken.
Heb me altijd al afgevraagd hoe iets ter verfijning dienen als je een grover hulpmiddel inzet...

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:38

DUDIEFOREVER schreef:
Ik rijd zonder sporen, maar ben wel van plan om met te gaan, mijn paard is super voorwaarts, en goed aan het been als het neerkomt op stap draf en galop, maar loopt op voltes gewoon door mijn been heen, en als ik ga wijken ofzo, dan doet hij dit ook niet helemaal goed, neemt zijn kont niet mee.Dus dan is het wel beter, om je hulpen te verfijnen.

Probeer op het moment dat hij dat niet doet onder het wijken, een ophouding te maken met je ZIT. Hierdoor trekt hij er vast mooi alles onder. ;)

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:40

Mijn paardje is ook niet altijd aan het been, maar daar gebruik ik mijn sporen niet voor. Mijn sporen dienen ervoor om gewoon bij de oefeningen als SB en wijken haar net een iets meer actiever te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 06:48

Ach ik heb er even op gelet de laatste weken, ik heb ze dus wel altijd aan mijn laarzen zitten, maar gebruik ze zelden. Alleen als verfijning en verder niks, het is geen gaspedaal.

patty3008

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 07:55

idd zie je zowat iedereen met sporen rijden!!
het lijkt wel mode ofzo!!
maar of het zo nodig is is een 2e!!

saskiatje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:06

ik draag NOOIT sporen, soms wel eens martingaal of zweep, maar nooit sporen, zweep gebruik ik ook niet om er op te kloppen of zo

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:07

het ligt totaal aan het paard!! Ik heb zelf een paard die voor geen meten vooruit te branden is zonder sporen. Je kan zoveel been geven als je wilt maar het werkt echt niet. Geef je een klein beetje been met een spoor om ( klein stompje) dan gaat hij wel. Rij ik een ander paard dan draag ik geen sporen nagenoeg omdat het dan niet nodig is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:49

ja logisch dat een paard wel vooruit gaat als hij met sporen aangedreven word toch?

RobinandBart

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 19:54

flugeltje schreef:
daar gaan we weer...

Ik rij zonder zweep, zonder zadel(nu), met touwhalster, zónder sporen. :)
Het is omdat iedereen maar doet wat iedereen doet en niet verder kijkt dan z'n neus lang is.

xGaab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:00

Ik zelf gebruik ze niet mijn pony's zijn super voorwaarts. Maar mensen die er wel mee rijden moeten het zelf weten. Ieder zijn eigen keus.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 20:23

Er mee rijden is 1 ding. Hoe je ze gebruikt is 2.
Sommigen leren echt goed er mee om te gaan net zoals met stang-en trens (ik noem dit niet toevallig samen, beide zijn behoorlijk nare dingen bij onkundig gebruik, en zijn bedoeld voor verfijning) en pas als ze een onafhankelijke zit hebben.
Te vroeg introduceren (bv als beenligging niet onder controle is) en voor het verkeerde doel (bv om een paard vooruit te krijgen) is gewoon fout. Maar helaas zijn er tegenwoordig instructeurs die als snel toegeven aan dit soort middelen (zoals hulpteugels bv ook) voor het gemak en mensen die maar een rijdier kopen zonder ooit les te hebben gehad en maar wat doen.

Het is geen probleem dat ruiters sporen dragen en zeker geen mode. Een zweepje bij je hebben is toch ook geen mode? Het is gewoon een hulpmiddel bij aanleren van dingen en verfijnen van dingen. Kun je en zweepje nog halverwege een trainingssessie even oppakken of wegleggen, dat gaat met sporen niet, dus heb je die gewoon standaard om.
Wel vind ik dat je moet weten waar je mee bezig bent in zo'n traningssessie en bij veel mensen, en dan met name bij niet zulke gevorderde ruiters, is dat vaak helaas niet het geval.
Bij het niet voorwaarts zijn bv is het de bedoeling dat je de sporen gebruikt om het paard attent te maken op het been. Niet om het paard met de sporen vooruit te krijgen...
Uiteindelijk moet je zonder spoor kunnen, omdat je het paard attent hebt gemaakt op het been. Dus spoor gebruik om een paard aan het been te krijgen is feitelijk tijdelijk. Bij een nieuwe oefening kan het zijn dat het paard weer even attent gemaakt moet worden. Vandaar dat je als ruiter de hele opleiding lang soms terugvalt op sporen, net zoals je een zweepje erbij kunt hebben. Het hoort gewoon bij de communicatie. We gaan uit van fluisteren (zo zacht en kort mogelijke hulpen), maar soms is iets verhelderen handig en soms moet het paard even attent gemaakt worden op wat je fluistert. Dat kan op verschillende manieren en correct spoorgebruik is daar 1 van. Niks mis mee.

Het oude spreekwoord "de sporen verdienen" heeft echt te maken met voldoende kunde hebben -en genoeg respect hebben voor het paard- om ze te gebruiken. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.

Ik zie een "mode" dat er mensen zijn die plots bitten, zadelbomen, sporen en zwepen als duivelse werktuigen zien..... Terwijl het allemaal gewoon effectieve dingen zijn die zijn ontwikkeld voor het gemak van paard en ruiter en de communicatie. Uiteraard kán communicatie ook anders, maar dat wil niet zeggen dat de "oude" manier slécht is.....
Wat wel slecht is, is verkeerd gebruik van de middelen, punt.

PS Ik rijdt de meeste paarden zonder sporen. Laatste spoorgebruik is denk ik rond 1982 geweest.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:04

xGaab schreef:
Ik zelf gebruik ze niet mijn pony's zijn super voorwaarts. Maar mensen die er wel mee rijden moeten het zelf weten. Ieder zijn eigen keus.

maar ze zijn ook niet bedoeld voor het voorwaartse.............. :Z

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-09 21:44

Lusitana schreef:
Er mee rijden is 1 ding. Hoe je ze gebruikt is 2.
Sommigen leren echt goed er mee om te gaan net zoals met stang-en trens (ik noem dit niet toevallig samen, beide zijn behoorlijk nare dingen bij onkundig gebruik, en zijn bedoeld voor verfijning) en pas als ze een onafhankelijke zit hebben.
Te vroeg introduceren (bv als beenligging niet onder controle is) en voor het verkeerde doel (bv om een paard vooruit te krijgen) is gewoon fout. Maar helaas zijn er tegenwoordig instructeurs die als snel toegeven aan dit soort middelen (zoals hulpteugels bv ook) voor het gemak en mensen die maar een rijdier kopen zonder ooit les te hebben gehad en maar wat doen.

Het is geen probleem dat ruiters sporen dragen en zeker geen mode. Een zweepje bij je hebben is toch ook geen mode? Het is gewoon een hulpmiddel bij aanleren van dingen en verfijnen van dingen. Kun je en zweepje nog halverwege een trainingssessie even oppakken of wegleggen, dat gaat met sporen niet, dus heb je die gewoon standaard om.
Wel vind ik dat je moet weten waar je mee bezig bent in zo'n traningssessie en bij veel mensen, en dan met name bij niet zulke gevorderde ruiters, is dat vaak helaas niet het geval.
Bij het niet voorwaarts zijn bv is het de bedoeling dat je de sporen gebruikt om het paard attent te maken op het been. Niet om het paard met de sporen vooruit te krijgen...
Uiteindelijk moet je zonder spoor kunnen, omdat je het paard attent hebt gemaakt op het been. Dus spoor gebruik om een paard aan het been te krijgen is feitelijk tijdelijk. Bij een nieuwe oefening kan het zijn dat het paard weer even attent gemaakt moet worden. Vandaar dat je als ruiter de hele opleiding lang soms terugvalt op sporen, net zoals je een zweepje erbij kunt hebben. Het hoort gewoon bij de communicatie. We gaan uit van fluisteren (zo zacht en kort mogelijke hulpen), maar soms is iets verhelderen handig en soms moet het paard even attent gemaakt worden op wat je fluistert. Dat kan op verschillende manieren en correct spoorgebruik is daar 1 van. Niks mis mee.

Het oude spreekwoord "de sporen verdienen" heeft echt te maken met voldoende kunde hebben -en genoeg respect hebben voor het paard- om ze te gebruiken. Dat moeten we niet uit het oog verliezen.

Ik zie een "mode" dat er mensen zijn die plots bitten, zadelbomen, sporen en zwepen als duivelse werktuigen zien..... Terwijl het allemaal gewoon effectieve dingen zijn die zijn ontwikkeld voor het gemak van paard en ruiter en de communicatie. Uiteraard kán communicatie ook anders, maar dat wil niet zeggen dat de "oude" manier slécht is.....
Wat wel slecht is, is verkeerd gebruik van de middelen, punt.

PS Ik rijdt de meeste paarden zonder sporen. Laatste spoorgebruik is denk ik rond 1982 geweest.

zullen we dit stuk gewoon als het afsluitende argument nemen? Lijkt me helemaal compleet duidelijk, voor iedereen te brgrijpen en in mijn ogen is dit ook de waarheid over spoorgebruik.

of gewoon iedere keer dit stuk quoten als mensen weer eens menen dat sporen een gaspedaal zijn :+

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:25

het is zeker geen gaspendaal maar idd zoals ze hierboven zegt een hulpmiddel en dat zal het ook blijven. Als je ze om hebt wil niet zeggen dat je ze altijd gebruikt......

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:29

Ramona was totaal niet aan mijn been, met veel geduld, les en gemopper toch gelukt.
Is geen spoor aan te pas gekomen.
Alleen met de onderlinge had ik ze wel even om, maar eigenlijk niet nodig.

Nathaliefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-09 17:51

Ik rij ook met sporen op mijn 5-jarige. Ze is super aan het been en aan de hulpen, maar als ze dan toch niet/te laat/onvoldoende reageert op het aanspannen van mijn been, corrigeer ik haar met mijn spoor. Ik wil dat ze dan scherper blijft in het correct en soms snel opvolgen van de hulpen. Met springen en cross draag ik geen sporen, omdat ik ze dan gewoonweg niet nodig heb.