Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:28

ik weet over welk paard hij het heeft en zij wordt al jaren met dit bit gereden en reageert er nog steeds even goed op.. Met een gewone trens is ze niet te rijden en ja dat hebben ze geen hele poos geprobeert Het nieuwe paard zijn ze inderdaad aan het afbouwen om over te gaan naar een ander bit.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 08:34

kazary schreef:
Nee ervaring met verschillende paarden, niet alleen de paardjes van een manege

Iemand die meerdere paarden Z heeft gereden, daarvan hoop ik dat die wel heeft gevoeld hoe een los paard voelt.
Hoe een paard de achterhand er onder zet en de verzameling heeft ervaren.
En dat ervaar je niet op manege paarden. Mensen die anders beweren hebben nog nooit een fijn gereden paard gevoelt. :)

Ander voorbeeld.
Ik rij al meer dan 15 jaar auto.Hier in de buurt rij ik rond zonder gevaar.
Zet je mij in een snelle auto dan denk ik dat als ik een keer de gas intrap zoals ik gewend ben uit de eerste bocht vlieg.
Zet je mij in amsterdam, dan zal ik een aanrijding hebben met de eerste tram.

Als ik geen ervaring op ga doen in dergelijke wagen of dergelijke plaats zal ik nooit een ervaren autorijder worden. Nooit.
Ik rij 20.000 km per jaar, maar ik vind me daarin gewoon een beginner.
Erg? Nee hoor. Ik heb ook geen behoefte in meer. Ik kan komen waar ik moet zijn.

Hier zij ik toch even op reageren.. Ik ben 7 jaar manegeruiter en ben wel gevorderd. Op de manege hebben we vaak nieuwe niet doorgewinterde manegepaarden die echt een uitdaging zijm. We hebben meerdere paarden die hoog in de sport hebben gelopen en waar je de ontspanning wel kan ervaren. En hk heb zeker vaak genoeg een fijn gereden paard onder mijn billen gehad die van de manege is

Geryon

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:50

Ik vind ook niet dat elke manegeruiter een beginner is. Een beginner is een beginnende ruiten, maar ik begrijp wel dat een manegeruiter die nog nooit op paarden hebben gereden die echt hoog zijn, nooit goed voelen wat nou echt ontspanning is. Maar noem dat dan halfgevorderd.

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 17:07

het ligt er ook aan op welke manege rijd imo..
bedoel, op de manege waar ik rijdt hebben we regelmatig paarden staan die vrij hoog gelopen hebben en waar je het ook echt aan kan merken dat alle knopjes er goed op zitten :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:42

jolin schreef:
Ik heb een paard en al zo'n 8 jaar, maar ik herken dat niet hoor dat lieve , brave. Ja soms, maar ze is net zo veranderlijk als het weer, dan lief en makkelijk en een dag later een draak en alles ertussen in. Dus daar moet je een eigen paard voor hebben om te weten dat niet elke dag hetzelfde is!

Nou maar geef toe!

Iedereen wil toch een betrouwbaar paard, dus niet ene die elke dag jou zit uit te testen ofwel?
Na 8 jaar moet je toch wel weten wat hij doet en wat hij allemaal uitvreedt.
Dan is het makkelijk voor de ruiter zelf van wie het paard is wat hij allemaal moet gaan doen als hij géén goede dag heeft.
En dat bedoel ik!
Steeds op hetzelfde paard blijven rijden leer je niks van, je moet jezelf ook op vele verschillende leren rijden steeds.
En daar leer je veel meer aan!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:44

Niet iedereen vind het erg als een paard karakter toont ;) Ik heb een pony nu elf jaar, en nog verrast hij me elke dag :')

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:46

ik vind het ook wat te snel naar hulpteugels grijpen maar soms kan het ook echt wat oplossen, bij mij in de buurt is een gehandicaptenmanege en alle paarden hebben daar standaard een martingaal om, niet strak, eerst snapte ik het niet maar het werd uitgelegd als dat veel ruiters die ze hebben onzeker zijn en zo voorkom je dat ze snel gaan trekken als het paard zijn hoofd omhoog haalt, ruiters zitten er maar een half uurtje per week op dus ze even echt goed laten rijden zit er dan niet in helaas, slof en stootteugels wat ik op een andere manege heb gezien vind ik echt belachelijk, dit zijn geen ruiters die hier mee om kunnen gaan, de gemiddelde manege ruiter mag blij zijn als ie er na het uur nog steeds op zit, laat staan netjes rijden.
zelf rijd ik altijd zonder maar ik heb zelf 2 paarden en heb wekelijks priveles dat is toch net even anders

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:53

Over bruikbaarheid van (manege)paarden, betrouwbaarheid etc. staat een leuk artikel in Bit van komende maand :) Geschreven door de eigenaar van Stal Mansour. Die schreef wat ik al zo lang probeer te vertellen: paarden mogen best pittig zijn, maar moeten betrouwbaar zijn. Ben blij dat ik niet als enige daar zo over denk :)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:54

pharagirlke schreef:
Niet iedereen vind het erg als een paard karakter toont ;) Ik heb een pony nu elf jaar, en nog verrast hij me elke dag :')

Tuurlijk,
Ik koop een paard óm zijn karakter,
Het maakt mij helemaal niet uit wat hij allemaal kan.
Al komt hij helemaal onbeleerd naar mij toe!
Wat maakt mij het uit?

Ik vind er helemaal niets mis mee hoor :n
Ik heb het over Ruiter ervaring.
Daarmee bedoel ik: als je elf jaar op hetzelfde paard rijd leer je niet meer.
Het paard moet jou wat leren!
Jij leert van het paard maar het paard weet niet alles.
Wat dan?
(Ik heb het hier niet even over die sportpaarden/pony's want die moeten natuurlijk veel weten ;) )
Maar in iedergeval als het paard jou niks meer te leren heeft heb je er kwa meer ervaring krijgen minder mee.
Daarmee leer je op verschillende paarden meer en kan je je eigen pony ook meer mee brengen snapje het een beetje?
Maar dit is natuurlijk niet altijd het geval he!
Indien met jonge pony's en paarden.

Maar ik bedoel een voorbeeld die je ook vaak tegen komt.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 18:56

Ilja000 schreef:
Over bruikbaarheid van (manege)paarden, betrouwbaarheid etc. staat een leuk artikel in Bit van komende maand :) Geschreven door de eigenaar van Stal Mansour. Die schreef wat ik al zo lang probeer te vertellen: paarden mogen best pittig zijn, maar moeten betrouwbaar zijn. Ben blij dat ik niet als enige daar zo over denk :)

Dat bedoel ik!
Betrouwbaar is met rijden het belangrijkste, niet iedere gek koopt een paard die alleen maar bokt en steigert?
Teminste ik wil wel een beetje vertrouwen in het rijden zelf willen hebben.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:00

Ach, bokje op zijn tijd moet kunnen. Protest op zich natuurlijk ook wel. Maar... en daar heb je het al: voor iedereen ligt die 'maar...' op een ander punt.
Betrouwbaar is niet hetzelfde als doods, sloom, flegmatiek etc.

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:05

Ilja000 schreef:
Ach, bokje op zijn tijd moet kunnen. Protest op zich natuurlijk ook wel. Maar... en daar heb je het al: voor iedereen ligt die 'maar...' op een ander punt.

Nee ik bedoel betrouwbaar dat je het paard vertrouwd in wat hij doet!
Zoals hierboven al werd gezegt hij kan pittig zijn maar dat wilt niet zeggen dat hij heel wat dingen verkeerd gaat doen?
Daarmee bedoel ik bokken, steigeren etc
Een bokje op zijn tijd kan natuurlijk ;)
Een paard mag ook even zijn vrijheid hebben onder het rijden he!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:11

xPenny schreef:
pharagirlke schreef:

Tuurlijk,
Wat maakt mij het uit?

Wat dan?
(Ik heb het hier niet even over die sportpaarden/pony's want die moeten natuurlijk veel weten ;) )
Maar in iedergeval als het paard jou niks meer te leren heeft heb je er kwa meer ervaring krijgen minder mee.
Daarmee leer je op verschillende paarden meer en kan je je eigen pony ook meer mee brengen snapje het een beetje?

wat een onzin. Ik heb die pony elf jaar en leer nog elke dag van hem. Als je denkt dat je na een paar jaar wel bent "uitgeleerd" van een paard, dan doe je iets grondig fout. ;)

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:11

ik heb mijn paard al bijna 16 jaar, ik kreeg hem als veulen en voor ik hem in ging rijden hep ik alleen maar groene paarden gereden.
dit was natuurlijk handig om mijn paard op te lijden maar ik heb met andere paarden nooit maar dan ook nooit hoger gereden dan l want dan werden ze verkocht.
op een gegeven moment was ik met lester de l gepaseerd en waren we allebij op hoger gebied onervaren.
toch heb ik met hem z-niveau hehaald, dus ook als je maar een paard rijd, kan je heel veel leren. (in de laatste 12 jaar heb ik geen andere paarden meer gereden)

xPenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:16

barbar schreef:
ik heb mijn paard al bijna 16 jaar, ik kreeg hem als veulen en voor ik hem in ging rijden hep ik alleen maar groene paarden gereden.
dit was natuurlijk handig om mijn paard op te lijden maar ik heb met andere paarden nooit maar dan ook nooit hoger gereden dan l want dan werden ze verkocht.
op een gegeven moment was ik met lester de l gepaseerd en waren we allebij op hoger gebied onervaren.
toch heb ik met hem z-niveau hehaald, dus ook als je maar een paard rijd, kan je heel veel leren. (in de laatste 12 jaar heb ik geen andere paarden meer gereden)

Jaoke, maar ik denk dat je naar de Z bent gereden je ook prive les hebt gekregen?
Daar leer je ook veel van, want zou gek zijn als je al die Z oefeningen uit jezelf maar hebt gevist ofniet :P?
Maarja
wat ik al zei,
Dit was maar een voorbeeld wat je ook wel vaker tegen komt.
De ander leert niks op andere paarden maar alleen met les, en de ander is het tegenover gestelde.
Iedereen is er dus anders in.

Maargoed we hebben het hier over hulpteugels in dit forum :)

Diesel54

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:36

Elke hulpteugel die verkeerd gebruikt wordt, is fout!
Als een pony de hele tijd een beginned ruitertje uit het zadel 'rukt' kan ik me voorstellen dat er een hulpteugeltje aan te pas komt. Alles anders dan jong ruitertje vind ik onzin om tijdens een manegeles bij te zetten. Die moeten gewoon zelf maar echt leren rijden, zoals iedereen.
De naam van een hulpteugel zegt het al, hulp. Dus dan kan de ruiter het zelf niet. Tekortkoming van de ruiter.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:41

jonge ruitertjes vind ik het ook onzin, dan moet je ze en braaf paard geven ;) Beetje hypocriet en bovendien, waar trek je de lijn dan? ;) Ik ben 18 en er zijn nog paarden die me met mijn 40kg gemakkelijk uit het zadel zouden kunnen trekken.

xLauwterd01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:42

Bij ons is er een paar met een martingaal. maar anders gaan ze ook knoeperhard. die martingalen staan heel losjes en de paarden ontspannen zich. 1tje loopt met elastiek. maar zij loopt met haar hoofd heel hoog en drukt haar rug weg. Het elastiek staat niet strak en ze loopt met een lange gebogen hals. ze is meer ontspannen en luisterd daardoor ook beter.
Ik vind het raar, alle manege ponys/ paarden met bijzet laten lopen hoor! :S
Als het nodig is, is het nodig. Is het niet nodig? Dan doe je het niet. Af en toe is het bij ons ook nodig. maar dat is een enkele keer. Ik vind het maar niks, ik ben er geen voorstander van

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 19:57

Ik ben dolblij dat er op de manege waar ik heb leren rijden ook een echte etter stond. Eentje die rustig een uur lang op de AC- lijn bleef staan wat je ook deed, die het geen enkel probleem vond er bokkend en steigerend vandoor te schieten, op de minste of geringste hulp tegen het dak aan zat, bij een iets te nadrukkelijke hulp recht omhoog kwam en zich zo achterover liet vallen en ga zo maar door. De Jazzen en andere bloedjes die ik later heb gereden waren er niets bij. Dit stuk ongeluk liep trouwens zonder hulpteugels op een dubbel gebroken bitje en wie de uitdaging aan ging had het daar maar mee te doen. Diegenen die op hem mochten rijden hadden een dusdanig nivo dat een hulpteugel niet nodig was.

Wel hoort een manege aan te geven dat het om een notoire rotzak gaat en de lesklanten een keuze te geven om wel of niet op dat secreet te gaan rijden, want ook niet elke ruiter die hem wel netjes aan het lopen zou kunnen krijgen wil dat ook. Niet elke ruiter zit te wachten op een gevecht van een uur tussen hem en het paard. Ik heb er echter machtig veel van geleerd!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:00

Suuskipje schreef:
kazary schreef:
Nee ervaring met verschillende paarden, niet alleen de paardjes van een manege

Iemand die meerdere paarden Z heeft gereden, daarvan hoop ik dat die wel heeft gevoeld hoe een los paard voelt.
Hoe een paard de achterhand er onder zet en de verzameling heeft ervaren.
En dat ervaar je niet op manege paarden. Mensen die anders beweren hebben nog nooit een fijn gereden paard gevoelt. :)

Ander voorbeeld.
Ik rij al meer dan 15 jaar auto.Hier in de buurt rij ik rond zonder gevaar.
Zet je mij in een snelle auto dan denk ik dat als ik een keer de gas intrap zoals ik gewend ben uit de eerste bocht vlieg.
Zet je mij in amsterdam, dan zal ik een aanrijding hebben met de eerste tram.

Als ik geen ervaring op ga doen in dergelijke wagen of dergelijke plaats zal ik nooit een ervaren autorijder worden. Nooit.
Ik rij 20.000 km per jaar, maar ik vind me daarin gewoon een beginner.
Erg? Nee hoor. Ik heb ook geen behoefte in meer. Ik kan komen waar ik moet zijn.

Hier zij ik toch even op reageren.. Ik ben 7 jaar manegeruiter en ben wel gevorderd. Op de manege hebben we vaak nieuwe niet doorgewinterde manegepaarden die echt een uitdaging zijm. We hebben meerdere paarden die hoog in de sport hebben gelopen en waar je de ontspanning wel kan ervaren. En hk heb zeker vaak genoeg een fijn gereden paard onder mijn billen gehad die van de manege is

Ik ben ook een echte manegeruiter, en ik zat vorige les op een niet al te makkelijk paard (ja, er bestaan ook manegepaarden die níet automatisch rondjes lopen ;) ) en toch kreeg ik hem voor elkaar (nageven, kon sturen zonder teugels, impuls, rechtgericht etc. etc.). Dus dat manegepaarden écht niks kunnen, dat is ook bullsh*t :D

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:08

Ilja000 schreef:

daar is mijn pony een mooi voorbeeld van.
super betrouwbaar,maar wel goed voorwaarts en zeker niet doods of sloom

de bit moet ik ook eens gaan lezen

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 20:21

xPenny schreef:
barbar schreef:

Jaoke, maar ik denk dat je naar de Z bent gereden je ook prive les hebt gekregen?
Daar leer je ook veel van, want zou gek zijn als je al die Z oefeningen uit jezelf maar hebt gevist ofniet :P?
Maarja
wat ik al zei,
Dit was maar een voorbeeld wat je ook wel vaker tegen komt.
De ander leert niks op andere paarden maar alleen met les, en de ander is het tegenover gestelde.
Iedereen is er dus anders in.

Maargoed we hebben het hier over hulpteugels in dit forum :)

ja tuurlijk had ik priveles. :O
maar ik bedoel hier mee te zeggen dat ik het niet eens ben met je uitspraak dat je niets meer leerd als je al jaren op het zelfde paard rijd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:08

xPenny schreef:
jolin schreef:
Ik heb een paard en al zo'n 8 jaar, maar ik herken dat niet hoor dat lieve , brave. Ja soms, maar ze is net zo veranderlijk als het weer, dan lief en makkelijk en een dag later een draak en alles ertussen in. Dus daar moet je een eigen paard voor hebben om te weten dat niet elke dag hetzelfde is!

Nou maar geef toe!

Iedereen wil toch een betrouwbaar paard, dus niet ene die elke dag jou zit uit te testen ofwel?
Na 8 jaar moet je toch wel weten wat hij doet en wat hij allemaal uitvreedt.
Dan is het makkelijk voor de ruiter zelf van wie het paard is wat hij allemaal moet gaan doen als hij géén goede dag heeft.
En dat bedoel ik!
Steeds op hetzelfde paard blijven rijden leer je niks van, je moet jezelf ook op vele verschillende leren rijden steeds.
En daar leer je veel meer aan!

Ik heb de mijne ong. 4 jaar en hij verrast mij ook elke dag hoor! Dan lief, dan alleen maar steigeren. Maar dat vind ik juist een uitdaging! Nou, het is ook niet helemaal zo dat je niet (bijna niet) leert met een eigen pony. Mijn pony is elke dag weer anders, moet ik elke dag weer anders rijden hoor!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:14

xPenny schreef:
pharagirlke schreef:

Tuurlijk,
Wat maakt mij het uit?

Wat dan?

Wat een onzin. Waar haal je het vandaan?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 21:43

Het is alles behalve onzin! Het is logisch dat je in de breedte minder leert als je altijd op een en hetzelfde paard rijdt, omdat je dat ene paard op een gegeven moment door en door kent. Maar wat als je dan na jaren op je eigen paard plotseling eens op die van een ander stapt? Dan is het maar de vraag of je hem zelfs maar aan het lopen krijgt! Omdat jij met je eigen paard allemaal kleine, onmerkbaar ingeslopen hulpen en gewoonten hebt aangeleerd die een ander paard niet snapt.

Echt goed rijden, dus in de zin dat je met de meeste paarden zo weg kan rijden, leer je pas als je veel verschillende dieren onder je gat hebt gehad. En daardoor zijn veel manegeruiters helemaal zo slecht nog niet, ze kunnen veel paarden wel aan het lopen krijgen. Omdat ze gewend zijn aan veel verschillende dieren die elk hun eigenaardigheden hebben.