randalinpony schreef:Jammer, die laatste paar pagina's.
Het is niet erg dat ieder zijn eigen perspectief heeft. Het is ook niet erg dat we daardoor van mening veranderen.
Weet je wat me nou zo opvalt?
In dit topic staat de boel gelijk weer op scherp.
Maar als je nou de uitspraken van veel topruiters en mensen die hoog in hun eigen discipline acteren, leest in interviews e.d, dan valt heel wat anders op: dat veel van deze mensen juist buiten de eigen tuin kijken, en bewondering, interesse in andermans methodes hebben.
Ik gebruik zelf van alles uit allerlei stromingen, disciplines enzovoort. Ik houd van dressuur, vind een net gereden parcours mooi om te kijken, zie graag een prachtig staaltje vrijheidsdressuur en aangespannen of western vind ik ook al mooi.
Wat opvalt, is eerder de overeenkomsten, dan de verschillen.
Waarom? Wat je ook met een paard doet, een paard blijft een paard. Je kunt er op verbluffend veel manieren mee omgaan, maar je zult toch altijd uit moeten gaan van de basisinstincten van het beest.
Kunnen we nou niet gewoon uitgaan van respect voor het paard, en respect voor elkaar?

precies............. spijker op zn kop

wat sommige lawaaipappagaaien vergeten is dat ik 25 jaar geleden al bitloos reed

, en ook optomingloos als het zo uitkwam

Dat ik gruwelijk les heb gehad in NH, van paarden zelf....... dat ik heel vaak de deksel op mijn neus gehad heb, en dat het soms een harde leerschool was.
En ik heb me ook ingelezen en intresse getoond in Monty, Parelli, Emiel.... ook heb ik de diverse onderzoeken gelezen die hier en daar verspreid worden.
Alleen vertellen deze mensen me niks nieuws, geen dingen die ik al niet wist....... het is schitterend gaaf allemaal, en helemaal top. Sommige dingen kan ik me niet in vinden andere dingen zijn weer hemels goed, en het is ook alleen maar heel fijn dat er mensen zijn die de vaak, in het chinees geschreven gebruiksaanwijzing, van het paard in jip en janneke taal uit kan leggen aan mensen die het zelf niet op de moeilijke manier hoeven leren. Scheelt een bak ellende voor het paard en een bak ellende voor het mens.
Ik heb mijn fouten moeten maken omdat in mijn tijd informatie veel moeilijker te krijgen was dan nu, toen moest ik het doen met de kennis van het boertje, de paardenhandelaar, de manegeeigenaar, de betere ruiters....... veel anders was er niet. Het is een constant leerproces en na 30 jaar intensief en met tijd en wijlen heul intensief met paarden omgaan weet ik dat ik nog heel veel te leren heb. Maar ik weet wel dat wat ik zeg dat dit ook echt MIJN mening is gevormd door alles wat ik in die 30 jaar heb meegemaakt, ondersteund door kennis verkregen via de "moderne" weg van dvd's, clinics, boeken en onderzoeken. En zoals iedereen leer ik nog steeds.......... en ik kan ook van gedachte veranderen, mits iemand met goed onderbouwde argumenten komt.......
de "cook zegt het" is voor mij geen goed argument..... omdat Parelli het zegt ook niet, omdat voest het zegt ook niet........ Ik ben heel makkelijk te overtuigen van mijn ongelijk, als iemand gericht onderbouwd mij kan vertellen waarom ik niet gelijk heb.
en daar schort het vaak aan