Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mick75

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 01:40

Les nemen is onvermijdelijk als je hetzij op je eigen, huidige nivo wil blijven rijden, of als je jezelf wil verbeteren.

Zonder les verval je al snel in kleine foutjes die gewoon schadelijk kunnen zijn voor het paard, een goede instructeur zorgt ervoor dat er voordat er tijd is die foutjes erin te laten sluipen ze opgevangen worden en verbeterd. Dus ook voor boshobbelen is les noodzakelijk om je paard zo lang mogelijk gezond en heel te houden.

Ik ben een recreatieruiter, een "boshobbelaar" (hoewel er hier geen bos is, maargoed). Toch wil ik dat mijn paard bij het rijden haar achterhand goed onder zet, netjes rechtuit kan lopen en zichzelf niet onnodig overbelast. Verder wil ik met zoveel mogelijk situaties overweg leren kunnen zonder een gevaar te worden voor de omgeving en ook daarbij kan les helpen. En natuurlijk wil ik zelf gewoon beter worden. Als je dressuurmatig goed onderlegd bent ben je minder een "last" voor je paard.

Dat om beter te worden in de sport les een noodzaak is lijkt me geen uitleg te behoeven.

Ik kan niet begrijpen dat er mensen zijn die goed bedoelde (en goede) adviezen ter plekke naast zich neerleggen of daar zelfs kwaad om worden omdat ze "alleen maar" boshobbelen. Als de eigenaar, ook al is dat een manege, adviezen geeft vind ik het niet meer dan logisch dat je die opvolgt. Zij kennen die paarden toch het beste. Wat mij betreft zouden dat soort mensen geen paarden mee mogen krijgen, ook niet voor een groepsrit.

AnneMaaike17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 02:34

theorien zijn dat een mensenleven te kort is om te leren paardrijden; dit zegt genoeg lijkt mij :D

Ketaki

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 03:00

ik heb geleerd, je leert vanaf je geboorte tot dat je overlijdt.

dus al die tijd dat je leeft, leer je iets.

dus wel heel knap dat je dan geen les nodig hebt.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:30

AnneMaaike17 schreef:
theorien zijn dat een mensenleven te kort is om te leren paardrijden; dit zegt genoeg lijkt mij :D

Ligt er aan op welk niveau je wilt leren rijden.................... :D

Ik ken de basis 8-)
en heb geen zin in dressuur......... :o
Ook springen vind ik niks aan.............. :P

Geef mij maar een relaxte buitenrit!! *D

Ben er nog NOOIT afgevallen en heb toch echt niet alleen gestapt........... :o

(Rijd met tussenpozen al zo'n 42 jaar.......... :+ )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:32

Dat je nog nooit van een paard bent gevallen zegt niks over je rijkunst maar zegt meer over de paarden die je hebt gereden ;)
De dressuur is de basis van alles, ook van relaxed buitenrijden. Sla je de basis over, dan kun je niet rijden :D

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:34

Alles tussen het paard van Pippie Langkous en jouw Judas............ :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:42

Judd heeft hier totaal niks mee te maken en je hebt niet goed gelezen, hij is geen rijpaard en zal dit ook nooit worden.
Ik vind het je reinste topicvervuiling hoe je hier over mijn paard tekeer gaat en wederom een tem.
Dit topic gaat over wel of geen noodzaak voor les om goed te kunnen rijden en daar hebben paarden van Bokkers niks mee te maken, het is even dat je het weet.

Terug naar topic maar weer, lijkt me.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:47

Wat laag bij de grond om gelijk willen te halen en er een ander topic bij te gaan halen. Dat is wel erg sfeer verpestend.

Niemand kent de basis blijvend zonder dat er foutjes in sluipen.
Kun je dat wel ben je een eerste menselijk wonder. Want dat is niet alleen in de paardensport zo, maar ook in andere sporten waar je blessurevrij wilt blijven. En in ons geval ook het paard blessure vrij wilt houden.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:48

suleilitha schreef:
Dat je nog nooit van een paard bent gevallen zegt niks over je rijkunst maar zegt meer over de paarden die je hebt gereden ;)
De dressuur is de basis van alles, ook van relaxed buitenrijden. Sla je de basis over, dan kun je niet rijden :D

Zolang jij zo op mijn reacties blijft reageren, doe ik het ook! Oké?? :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:49

Ach Sul, misschien kan ze judd voor je inrijden van de zomer...
Zo'n expertise moet je niet afslaan joh :D

bentlylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:53

Bij ons stond ook een meisje die huurde een shet ze zat in groep 8
en die zij dat ze geen les nodig hadt omdat het paardrijden in der geenen zat ofso

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 09:54

Niet ok, jouw reacties zijn persoonlijke aanvallen, die van mij zijn dat niet, die van mij zijn alleen maar posts waarmee ik zeg dat ongeschoold rijden m.i. geen verantwoord rijden is. En je verziekt op deze manier het topic.
Ik les om mijn paarden heel te houden, rij een jaar of 37 en ook omdat ik momenteel vooral jonge dieren heb staan les ik nu 2x in de week. Het spul wat net zadelmak is neem ik doorgaans ook al na een paar weken de les mee in. Het werkt geweldig!
Voor de paarden en ook voor mezelf, reden genoeg om deze aanpak niet te veranderen.

Ach Gompie, we zoeken voor Judd nog een crashtestdummie om hem zadelmak te maken, is wel handig voor menpaarden dat ze dressuurmatig goed worden bijgereden. Wellicht is dit iets voor jou.

Kom ik meteen weer op een volgend punt, zelfs voor paarden die alleen maar voor de wagen lopen, is goed dresuurmatig bijrijden een absolute must.

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:44

Billy schreef:
Ach Sul, misschien kan ze judd voor je inrijden van de zomer...
Zo'n expertise moet je niet afslaan joh :D

Ik hoef me niet te bewijzen..............
Jij mag het doen, als je wilt hoor.......................... :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:45

Er valt ook niks te bewijzen ben ik bang :P
Denk dat je keihard door de mand zou vallen de eerste keer dat je het paard uit de verte ziet :D

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:46

suleilitha schreef:
Niet ok, jouw reacties zijn persoonlijke aanvallen, die van mij zijn dat niet, die van mij zijn alleen maar posts waarmee ik zeg dat ongeschoold rijden m.i. geen verantwoord rijden is. En je verziekt op deze manier het topic.
Ik les om mijn paarden heel te houden, rij een jaar of 37 en ook omdat ik momenteel vooral jonge dieren heb staan les ik nu 2x in de week. Het spul wat net zadelmak is neem ik doorgaans ook al na een paar weken de les mee in. Het werkt geweldig!
Voor de paarden en ook voor mezelf, reden genoeg om deze aanpak niet te veranderen.

Ach Gompie, we zoeken voor Judd nog een crashtestdummie om hem zadelmak te maken, is wel handig voor menpaarden dat ze dressuurmatig goed worden bijgereden. Wellicht is dit iets voor jou.
Kom ik meteen weer op een volgend punt, zelfs voor paarden die alleen maar voor de wagen lopen, is goed dresuurmatig bijrijden een absolute must.

Dat jij je vriend bont en blauw laat slaan................... :o

Ik hoef mezelf niet te bewijzen, dat jullie over lessen een andere mening hebben, wil niet zeggen dat ik niet kan rijden................. ;)
Jullie vallen MIJ aan.................dus doe ik hetzelfde terug.............. :D

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:49

Wat ben je toch een laag bij de gronds type Gompie....
Vriend bont en blauw laten slaan?
Jij bent echt te achterbaks voor woorden :r
*edit* ik heb getemd op je opmerking, vind het erg grof ...
Laatst bijgewerkt door Billy op 16-02-09 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:51

Billy schreef:
Wat ben je toch een laag bij de gronds type Gompie....
Vriend bont en blauw laten slaan?
Jij bent echt te achterbaks voor woorden :r

Ik mag dus wel als dummpy op dat psychisch gestoorde paard?? :(
Haar vriend heeft ie al bont en blauw geslaan, ik pas daarvoor, is dat gek???????????????? :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:53

Ik geloof dat dit topic over wat anders ging?Gompie58 ga aub buiten spelen, je komt hier alleen maar om te bekvechten op een zeer lage manier.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:53

Paard is niet psychisch gestoord, paard heeft geen opvoeding gehad.
Daarbij beweer jij dat je zo goed rijdt dat je geen les nodig hebt, dus lijkt me dit paard een mooie uitdaging voor je....
Denk trouwens dat jij hier degene bent met een stoornis, gezien alle achterbakse uitlatingen die jij hier en in vorige topics (weet je nog Doortje?) uitgebraakt hebt....

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:54

Gompie58, doe iets met je leven!

Gompie58

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:54

Hahahahhahahahahahahaha

De pot verwijt de ketel....................... :+

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:55

4 potten tegen 1 pot?

Dat is toch wel heel raar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:57

Nog even voor de duidelijkheid Gompes, we waren met vijf man op de wei toen het ongeluk gebeurde dus voor hetzelfde had het dier mij gepakt of een ander.
Verder ben jij degene die in dit topic mij het "advies" gaf met mijn Judas te gaan spelen die Judd heet, en de blauwe plekken van mijn vriend in te smeren. Je hebt totaal geen inschattingsvermogen hoe het allemaal is gegaan en ik vind dat je erg diep bent gezonken om er van die zouteloze geintjes over te maken, en al helemaal met je toetsen die blijkbaar blijven steken, rijen vraagtekens en uitroeptekens en je smilies zijn al helemaal ongepast.

Verder gaat deze discussie over lesnemen, ik adviseer je een aantal lessen in de ruiter-etiquette. Hoffelijkheid hoort daarbij in de paardensport maar ook dat is bij jou ver te zoeken.
Ik zou zeggen, ga les nemen, in rijden en in goed fatsoen.

Thank you!!!!!

Edit, ik ben geen pot :D jij wel Gompie?

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:58

Dit topic dadelijk dicht omdat gompie58 moet komen klieren. Gompie58, gedraag je volwassen zeg! Kan dit niet per msn of zoiets als het dan toch nodig is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-09 14:59

Ik heb al enkele malen getemt maar volgens mij zijn de modjes niet thuis.