Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Egni schreef:Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL.
Equimotion schreef:Zolang je denkt dat LDR rijden met trekken en schoppen te maken heeft is elke vorm van discussie verder volkomen zinloos. In dat geval raad ik je ook sterk af om er ver bij uit de buurt te blijven!
suleilitha schreef:
ziehier Francois Lesage... ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit heeft niks met dressuur te maken. Mijn L-friesje liep nog beter als wat je ziet op foto 2 toen hij net zadelmak was, en op foto 1 zie je een paard wat gewoon met de kop in de lucht loopt, op foto 2 trouwens ook maar die drukt de rug ook nog helemaal weg. En dát is klassieke dressuur?
suleilitha schreef:
ziehier Francois Lesage... ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit heeft niks met dressuur te maken.

Citaat:Het lijkt niet op wat dressuur nu is, maar het is wel wat dressuur toen was. Het plaatje had toen, en nu, niets te maken met wat nu eigenlijk gewenste gymnastiek is voor een paard. Het is variabel, en onderhevig aan modes. Binnen 20 jaar kan je nog eens hetzelfde zeggen over een foto die nu genomen wordt.
Bandida schreef:callunairis schreef:... en dat is ook de oorsprong van 'klassiek' dressuur.
Nou.. terug de boeken in hoor, klopt niet![]()
Ik ga het echter niet uitleggen, het volledige verhaal van 'klassieke' dressuur is hier al meermaals uit de doeken gedaan in andere topics. Vast met de zoekfunctie te vinden..
suleilitha schreef:Hm, dan stelde de dressuur vroeger echt niks voor en is er een enorme ontwikkeling geweest.
Wat je op veel van die oude foto's uit die tijd ziet, is tegenwoordig niet eens meer B-waardig. En terecht!
callunairis schreef:maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest...

Citaat:Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.
callunairis schreef:maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest...
Bandida schreef:Egni schreef:Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL.
Dus je spoort de achterkant aan en trekt vanvoor aan het bit, en de enige manier waarop het paard pijnloos kan lopen is door zijn kont te laten zakken, z'n beentjes heel hard te bewegen, en zijn hals in een krulletje te houden? Inderdaad een efficiënte manier van trainen.