moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:20

Mensen wat een topic. Echt wel welles nietes.

Over iets waar je nul wetenschappelijke kennis of zelfs paardenkennis voor nodig hebt. Iedereen die onbevooroordeeld naar zo'n Anky-filmpje (ja sorry, alsook alle anderen op youtube) kijkt ziet toch dat dat echt niet aangenaam is voor het paard.
Voor mij volstaat dat. Blijkbaar willen sommigen hier eerst zwart op wit uit een of ander onderzoek bewijzen zien dat het behalve onaangenaam ook echt wel schadelijk is voor ze er mee zouden ophouden, wel.. dat zegt m.i. dan meer over hen dan over de methode.
Als het nu bijvoorbeeld om een lief pluizig hondje ging, wat met open mond, kin op de borst aan een lijn rondgeslingerd werd in een zandbak, door de begeleider geprikt bij iedere beenbeweging die hij hoort te maken.. vond iedereen het massaal zielig.
Dat vind ik ook van rollkur, en van dressuur in het algemeen, grootschalig zielig voor het paard. Waarom zou je daar aan willen mee doen? Waarom vinden mensen dit een leuke sport? Daar al eens iemand over nagedacht?
Brrr not my cup of tea.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:21

uiteraard ziet dit er wel iets anders uit, maar het was wel volgens de 'klassieke' principes...

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:24

callunairis schreef:
uiteraard ziet dit er wel iets anders uit, maar het was wel volgens de 'klassieke' principes...

oei, dit was uiteraard niet een antwoord op jouw Bandida :-) maar nog op egni

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:25

In de jaren 30 waren er geen paarden beschikbaar zoals die van heden, een engels volbloed was toendertijd het modernste paard wat er rondliep. Vanaf die tijd is er ook een ontwikkeling gekomen in de dressuur, om juist met deze paarden betere prestaties neer te zetten.

Daarnaast was deze man iemand uit het leger volgens mij (?), en kende dus alleen een "klassieke" manier van rijden.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:25

Egni schreef:
Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL.

Dus je spoort de achterkant aan en trekt vanvoor aan het bit, en de enige manier waarop het paard pijnloos kan lopen is door zijn kont te laten zakken, z'n beentjes heel hard te bewegen, en zijn hals in een krulletje te houden? Inderdaad een efficiënte manier van trainen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:28

Afbeelding

Afbeelding
ziehier Francois Lesage... ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit heeft niks met dressuur te maken. Mijn L-friesje liep nog beter als wat je ziet op foto 2 toen hij net zadelmak was, en op foto 1 zie je een paard wat gewoon met de kop in de lucht loopt, op foto 2 trouwens ook maar die drukt de rug ook nog helemaal weg. En dát is klassieke dressuur?

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:28

Zolang je denkt dat LDR rijden met trekken en schoppen te maken heeft is elke vorm van discussie verder volkomen zinloos. In dat geval raad ik je ook sterk af om er ver bij uit de buurt te blijven!

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:29

Krijg ik nog antwoord op mijn vraag Callunairis?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:34

Equimotion schreef:
Zolang je denkt dat LDR rijden met trekken en schoppen te maken heeft is elke vorm van discussie verder volkomen zinloos. In dat geval raad ik je ook sterk af om er ver bij uit de buurt te blijven!

Dat zal geen enkel probleem zijn.
En het IS trekken en schoppen, paard gevangen tussen de 'hulpen' en het idee dat er geen andere mogelijkheid is. 'Controle' heet dat. Trekken en schoppen, maar dan uiteraard heel erg subtiel, je kan niet zien dat het geweld is.
Zo lang je dat als dressuurruiter niet inziet heb je zelfs de basisprincipes van de training binnen je eigen sport niet begrepen.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:35

suleilitha schreef:
Afbeelding

Afbeelding
ziehier Francois Lesage... ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit heeft niks met dressuur te maken. Mijn L-friesje liep nog beter als wat je ziet op foto 2 toen hij net zadelmak was, en op foto 1 zie je een paard wat gewoon met de kop in de lucht loopt, op foto 2 trouwens ook maar die drukt de rug ook nog helemaal weg. En dát is klassieke dressuur?

rug wegdrukken? Of juist een correcte ondertreding van de achterhand?
Ik ga ff foto's zoeken die meer van de zijkant zijn...wat duidelijker volgens mij...

Tja, idd leger gasten, maar daar komt de dressuur ook vandaan... en dat is ook de oorsprong van 'klassiek' dressuur.

Verder is het logisch dat jouw fries er anders uitziet, is heel anders gebouwd...en ik denk dat jij hem dan ook meer naar de nieuwe stijl rijdt?

Egnin:
toch hadden ze wel degelijk barokke paarden in die tijd (de naam zegt het al) maar idd niet in DIT leger... en het principe van 'klassieke' dressuur is juist dat je het niet hoeft aan te passen, het kan met elk paard..
ja, ziet er wel ietsje anders uit, en de spaanse paarden kunnen verder ondertreden, maar dat neemt niet weg dat een engels volbloed dit niet kan (ik heb beide rassen btw)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:36

Vudress schreef:
Krijg ik nog antwoord op mijn vraag Callunairis?

welke vraag? Want volgens mij heb ik deze al een tijd geleden beantwoord...
als je er nog 1 had, heb ik deze over het hoofd gezien

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:37

suleilitha schreef:
Afbeelding

Afbeelding
ziehier Francois Lesage... ik weet niet wat jullie ervan vinden, maar dit heeft niks met dressuur te maken.

Het lijkt niet op wat dressuur nu is, maar het is wel wat dressuur toen was. Het plaatje had toen, en nu, niets te maken met wat nu eigenlijk gewenste gymnastiek is voor een paard. Het is variabel, en onderhevig aan modes. Binnen 20 jaar kan je nog eens hetzelfde zeggen over een foto die nu genomen wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:39

Mijn Fries is niet zo anders, dat is ook geen rechthoekspaard maar een vierkantspaard, net als de meeste Volbloeds.
Verder kan ik niks anders concluderen dat met de modernisering van de paardenstapel ook de dressuur mee is gemoderniseerd, Callunairis.
Verder wordt mijn paard semi-modern/semi klassiek gereden, niet extreem laag diep en rond, maar ook niet met de kop in de lucht :D
Gewoon netjes neuske op de loodlijn in plaats van erachter, en consequent op twee teugels waardoor ieder paard zich automatisch recht richt, mits je het goed doet :D

Vudress

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:40

Vudress schreef:
Ik vroeg je om de positieve kanten van het systeem van Anky en Sjef te belichten.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:40

callunairis schreef:
... en dat is ook de oorsprong van 'klassiek' dressuur.

Nou.. terug de boeken in hoor, klopt niet ;)
Ik ga het echter niet uitleggen, het volledige verhaal van 'klassieke' dressuur is hier al meermaals uit de doeken gedaan in andere topics. Vast met de zoekfunctie te vinden..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:41

Citaat:
Het lijkt niet op wat dressuur nu is, maar het is wel wat dressuur toen was. Het plaatje had toen, en nu, niets te maken met wat nu eigenlijk gewenste gymnastiek is voor een paard. Het is variabel, en onderhevig aan modes. Binnen 20 jaar kan je nog eens hetzelfde zeggen over een foto die nu genomen wordt.

Hm, dan stelde de dressuur vroeger echt niks voor en is er een enorme ontwikkeling geweest.
Wat je op veel van die oude foto's uit die tijd ziet, is tegenwoordig niet eens meer B-waardig. En terecht! ;)

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:42

Bandida schreef:
callunairis schreef:
... en dat is ook de oorsprong van 'klassiek' dressuur.

Nou.. terug de boeken in hoor, klopt niet ;)
Ik ga het echter niet uitleggen, het volledige verhaal van 'klassieke' dressuur is hier al meermaals uit de doeken gedaan in andere topics. Vast met de zoekfunctie te vinden..

ga ik nog eens xtra nalezen :o

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:44

suleilitha schreef:
Hm, dan stelde de dressuur vroeger echt niks voor en is er een enorme ontwikkeling geweest.
Wat je op veel van die oude foto's uit die tijd ziet, is tegenwoordig niet eens meer B-waardig. En terecht! ;)

Nee hoor, het stelt nog steeds niets voor. Wat is er nu beter dan?
Omgekeerd zouden ze in 1920 een huidig dressuurkampioen ook maar B-waardig en erg niet-functioneel vinden (toen had het paard nog een functie).

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:44

maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest... :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:46

callunairis schreef:
maar volgens mij is t bv bij de weense rijschool wel uit militaire overwegingen geweest... :-)

WEENSE rijschool? Ken uw klassiekers, je bedoelt zeker de spaanse rijschool? ;)
Maar goed, de kunsten die men daar de paarden vroeger al aanleerde, was om deze paarden in te zetten in tijde van oorlog. we kennen allemaal de Levade, die men de paarden aanleerde om van zich af te slaan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-03-09 18:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Uppojono

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:48

OFFTOPIC

Citaat:
Ik probeer hier een vriendelijke discussie aan te wakkeren (dus niet schelden en geen vervelende dingen naar elkaar gooien) over de moderne dressuur tegenover de klassieke dressuur.

Oops helaas niet gelukt..

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:50

Jammer dat Karel de Lange niet meer op Bokt zit, hij weet zo ontzettend veel over de essentiele verschillen tussen klassiek en modern.. Zelf zie ik liever de klassieke vorm. Vind het prettiger ogen.

Maar prioriteit één: Nageeflijkheid, ontspanning, licht aan de hulpen en plezier, waarbij het paard niet overvraagd wordt, sterker en soepeler wordt en met minimale hulpen laat zien waartoe het fysiek in staat is.

Of dat nu jaren '0 is of anno nu, dat maakt me niet uit. :D

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-09 18:52

Vudress schreef:
Vudress schreef:
Ik vroeg je om de positieve kanten van het systeem van Anky en Sjef te belichten.

wat bedoel je met "positieve kanten te belichten"
Ik vind niet echt dat er positieve kanten zijn...

Als je bedoeld dat jij dat wilt doen, ga je gang, ik luister!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:52

callunairis schreef:

Nope.. ze noemen het zelf (al sinds de 16de eeuw) de 'renaissance van het klassieke rijden'. Klassiek als in Xenophon of Hipparchus, 'oude Grieken' wiens werken voor het eerst weer grote interesse opwekten in die periode. In de praktijk is het een kunstige kruising tussen wat toen 'hofrijkunst' (show, parade, duels..niet-militair) en wat men in de oude bronnen aan trof (wel-militair) met als doel een verbetering van het eerste (show, parade, duels..niet-militair).

Egni

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 18:55

Bandida schreef:
Egni schreef:
Een langelijnde KWPN die graag een beetje op de voorhand rondtuft zul je toch van achteruit moeten stimuleren om het gewicht over te nemen op de achterhand. Om dan te zorgen dat hij daar ook blijft ga je vanuit je been naar de hand toe rijden om vervolgens via ophoudingen deze activiteit in het lichaam te houden, wat dan een logisch gevolg is dat hij ook wat ronder en negevelijker (LDR desgewenst) zal lopen dan daadwerkelijk precies op de LL.

Dus je spoort de achterkant aan en trekt vanvoor aan het bit, en de enige manier waarop het paard pijnloos kan lopen is door zijn kont te laten zakken, z'n beentjes heel hard te bewegen, en zijn hals in een krulletje te houden? Inderdaad een efficiënte manier van trainen.

Waar zie jij staan dat ik trek aan de voorkant :?

Lezen is ook een vak zeg :list: