"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:49

WinBinChes schreef:
Oftewel je ontneemt het dier zijn instinct. Nee ook niet voor mij weggelegd. Ik erger me al groen en geel als een paard op zijn kalie krijgt omdat hij ergens voor wegspringt.

Dát is uiteindelijk net de kneep, je geeft het paard niet op zijn kalie (neem trouwens aan dat er falie moet staan), maar zorgt ervoor dat het paard niet (snel) schrikt!
Dit is wat wij allemaal doen met onze paarden, denk maar aan erop zitten, verkeersmak maken en rijden. Dat is geen instincten ontnemen, maar de paarden wel veiliger laten leven in onze maatschappij. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 14:50

Shadow0 schreef:
En verder zie ik gewoon een paar basis stuuroefeningetjes - het lijkt me meer dan logisch dat je een paard voor- en achteruit kunt zetten, de voor- en/of de achterhand op zij kunt verplaatsen en aan de hand meerdere gangen kunt vragen.

Is allemaal niet uitzonderlijk toch?

Blijkbaar wel. Ik zie nog veel te vaak NH en dan vooral Parelli met geitenwollensokkentypes (drie keer woordwaarde) geassocieerd worden. Dat er sporters zijn op Olympisch Niveau die dankzij Parelli (of moet ik zeggen ondanks Parelli :P) in de Olympische Medailles beland zijn, weten waarschijnlijk niet zoveel mensen.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:24

Cassidy schreef:
Je ontneemt het paard al het instinct als je er een zadel oplegt, en op zijn rug gaat zitten. En wat is je mening over politiepaarden dan? Die hebben ook geleerd om na te denken en niet blind de benen te nemen bij harde geluiden, flitslichten, sirenes en zwaailichten of een kudde hooligans die gillend op ze afstormt. Ontneem je die paarden ook hun instinct? In mijn ogen niet. Je leert ze nadenken.
Maar ik denk dat we afdwalen. Voor NH is er een heel ander forum.

Ik heb ook geen politie paard....

Ik snap je punt wel, maar ik zie dat anders. Zoals eerder gezegd zijn er meer wegen die naar Rome leiden. Pirelli is er 1 van. Het is niet de weg die ik zou nemen, maar een ander kan zich daar heel gelukkig in voelen. En dat is uiteindelijk wat belangrijk is. Ik ben heel gelukkig hoe ik de dingen doe. Mijn paard trouwens ook.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:29

mariettek schreef:
WinBinChes schreef:
Oftewel je ontneemt het dier zijn instinct. Nee ook niet voor mij weggelegd. Ik erger me al groen en geel als een paard op zijn kalie krijgt omdat hij ergens voor wegspringt.

Dát is uiteindelijk net de kneep, je geeft het paard niet op zijn kalie (neem trouwens aan dat er falie moet staan), maar zorgt ervoor dat het paard niet (snel) schrikt!
Dit is wat wij allemaal doen met onze paarden, denk maar aan erop zitten, verkeersmak maken en rijden. Dat is geen instincten ontnemen, maar de paarden wel veiliger laten leven in onze maatschappij. :)

Ik zeg toch ook niet dat je paard op zijn falie ( of kalie ) moet geven. Ik ben er voor om ze vooral te laten vliegen en dat ze zelf de keus maken hun ruiter te volgen en te vertrouwen of dat ze nog niet zover zijn. Altijd de voordeur open laten staan. Altijd de keus geven dat ze weg kunnen. Maar goed, zo doe ik het ;) Dat is mijn weg, waar ik me heel erg thuis op voel.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:31

Cassidy schreef:
Shadow0 schreef:
En verder zie ik gewoon een paar basis stuuroefeningetjes - het lijkt me meer dan logisch dat je een paard voor- en achteruit kunt zetten, de voor- en/of de achterhand op zij kunt verplaatsen en aan de hand meerdere gangen kunt vragen.

Is allemaal niet uitzonderlijk toch?

Blijkbaar wel. Ik zie nog veel te vaak NH en dan vooral Parelli met geitenwollensokkentypes (drie keer woordwaarde) geassocieerd worden. Dat er sporters zijn op Olympisch Niveau die dankzij Parelli (of moet ik zeggen ondanks Parelli :P) in de Olympische Medailles beland zijn, weten waarschijnlijk niet zoveel mensen.

Is dat laatste interesant dan? De welbekende LDR methode heeft ook vele paarden naar het Olymische spelen gebracht. Het ligt je of niet. Verder je vooral niet teveel van aantrekken wat andere ervan vinden. En datzelfde geld voor het zweepje, het spoortje, de slof enz enz enz enz.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 15:41

Je hoeft het niet interessant te vinden, ik vind het wel. Methode LDR werkt bij een beperkt aantal paarden, de paarden die zich op die manier niet laten bewerken, daar hoor je nooit meer iets van. LDR wordt vaak gekopieerd en dan nog verkeerd gekopieerd, waardoor je misstanden krijgt. (En lees nu alsjeblieft niet dat ik er een voorstander van ben, ik stel alleen iets vast).

Met Parelli hoor ik vaker dat de paarden net dat beetje extra geven, en vrijwillig geven. Maar goed, dat hoef je niet van me aan te nemen, als je tevreden bent met je resultaten tot nog toe, waarom zou je veranderen?

WinBinChes

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 19:02

Ik zou raar opkijjken als je LDR voorstander bent en daarnaast Parelli aan iemand adviseerd :P

Nee gekheid, maar idd als je tevreden bent met de resultaten waarom zou je dan veranderen.

En natuurlijk zullen er succesverhalen zijn van Parelli paarden, maar wat ik met mijn vorige post probeerde aan te halen is dat met elke methode wel succesverhalen zijn. al vind ik Methode gelijk weer zo'n groot woord.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 22:12

Cassidy schreef:
En hoe weet je dat het angst is? Heb je er bij gestaan dat ze in elkaar geslagen werden? Of werd dat verteld?

De verhalen dat paarden mishandeld zijn gaan heel snel de wereld in, als ze een beetje paniekerig/angstig reageren op de zweep. Lees alle topics op bokt maar even door. En natuurlijk ook de ervaring van KiWiKo in dit topic. Zal even kijken welke pagina dat was.

Edit, Reactie van KiWiKo op pagina 5.

Ze waren weggehaald bij iemand die ze mishandelde, de zweepafdrukken stonden op hun billen. Lijkt me duidelijk genoeg...

Maar als dat niet verteld was, ik kan het natuurlijk iet ruiken :P

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:12

Laatst bijgewerkt door Cassidy op 14-01-09 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:14

Het eerste wat ik mij afvraag is of het dier nergens last heeft. Geen normale en gezonde reacties.

Als alles goed is, 5 stappen terug doen en eerst weer longeren. Maar dat zou ik doen....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:23

Ik zou zeggen, reageer in dat topic, niet hier....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-09 23:30

Cassidy schreef:

Ik had TS al een pm gestuurd. Reageren op dat soort topics doe ik niet meer in openbaar......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:23

Het probleem van een zweep is dat je ten eerste altijd je hand beweegt om hem te gebruiken, waardoor je nooit het gewenste effect krijgt wat je met corrigeren met je been wel krijgt. Daarnaast is je hulp vaak te groot. Een spoortje om en consequent corrigeren werkt velen malen beter dan een zweep.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 00:24

WinBinChes schreef:
Cassidy schreef:

Ik had TS al een pm gestuurd. Reageren op dat soort topics doe ik niet meer in openbaar......

Hmm, jammer. Zo ontneem je een ander de kans om er wat bij te leren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:00

Pipo, het gaat niet om zweep gebruik, het gaat er in dit topic om of je je paard moet laten bepalen of je een zweepje mee neemt of niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 01:02

Lovely schreef:
Pipo, het gaat niet om zweep gebruik, het gaat er in dit topic om of je je paard moet laten bepalen of je een zweepje mee neemt of niet.

Ohh.........nou die van mij bepaald dat ik hem niet mee neem :D

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 09:36

Dat is waar Cassidy, maar na te vaak stank voor dank en oneerbiedige reacties en pbtjes, ben ik daar terug houdender op geworden. Daarbij ben ik ook nog eens van mening dat rijtechnische problemen veelal niet via de pc opgelost kan worden. In werkelijk kan het probleem heel anders zijn dan dat de TS doet voorkomen.

Maar nu gaan we wel heel erg off topic.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:23

Waarom niet zonder? Wat is je probleem ;)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:27

Rean_Pony schreef:
Waarom niet zonder? Wat is je probleem ;)

Mijn probleem is dat mensen duidelijk het topic niet doorlezen voordat ze (nog net geen) oneliner plaatsen.

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 13:31

Het vorige paard waar ik vaak op reed kon wel met zweep gereden worden maar werd dan vaak erg onrustig. Ik heb dus verder met sporen gereden om mijn beenhulpen te versterken en dát werkte 10x beter omdat het paard ook niet sneller onrustig werd.

Ik denk niet dat het echt per paard verschillend is en het ligt er maar net aan. Tuurlijk kun je ze aan een zweepje leren wennen maar als je hetzelfde effect op een andere manier kan bereiken zou ik ook voor dat gaan.

Reanlm

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:00

haha. het pard van mn moeder vliegt steeds vooruit met bokken !

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 14:22

Rean_Pony schreef:
haha. het pard van mn moeder vliegt steeds vooruit met bokken !

Juist ja. Wat voegt dat toe aan deze discussie?

__Elizabeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-09 20:44

Cassidy schreef:

Weet je..
Ik vind eigenlijk dat jij op iedereen en alles comentaar hebt..
ik lees nu een paar dagen mee en je vind dat je zelf alleen maar gelijk hebt..

pandabeertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:27

__Elizabeth schreef:
Cassidy schreef:

Weet je..
Ik vind eigenlijk dat jij op iedereen en alles comentaar hebt..
ik lees nu een paar dagen mee en je vind dat je zelf alleen maar gelijk hebt..

Hier sluit ik mij bij aan.

Elamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-09 17:29

Waarom zou je met een zweep rijden als dat niet nodig is.