Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte_Wessel

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 11:37

ik zelf ben niet zo'n grote voorstander van een tik geven tussen de oren,
want ik heb eens gelezen dat het schedel van een paard daar dunner is
en het daar dus sneller kan beschadigen.. dat het dus schadelijk zou zijn
voor de gezondheid, verder weet ik het ook niet... wilde alleen even zeggen

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:17

Lotte_Wessel schreef:
ik zelf ben niet zo'n grote voorstander van een tik geven tussen de oren,
want ik heb eens gelezen dat het schedel van een paard daar dunner is
en het daar dus sneller kan beschadigen.. dat het dus schadelijk zou zijn
voor de gezondheid, verder weet ik het ook niet... wilde alleen even zeggen

ja als je een baksteen pakt wel ja.

Als ik een normale klap geeft tussen zijn oren of in de buurt gaat er echt niets mis hoor. Is meer de schrik dat de klap waarop ze reageren.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:24

Wonder_Avon schreef:
Niet mijn manier van rijden.... Bloos
Als een paard stijgert moet ze hem voorwaarts rijden...

Als je je nek wil breken moet je die van mij vooral naar voren schoppen of een klap met de zweep geven op zijn kont. Ik heb dit ook altijd geleerd schop je paard naar voren alleen werkt dit niet bij alle paarden en is het net maar op welke manier en hoe hoog ze stijgeren.
Een snelle klap tussen de oren is het probleem zo opgelost

Even topic doorlezen voordat je met zogenaamde wijsheden komt.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:29

Topic is 16 pagina's Clown Vandaar dat ik niet gelezen heb. (A) Maar dan nog snap je reactie op het naar voren rijden wel. maar waarom stijgert het paard? Uit angst uit verzet ?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 12:30

ik vindt het niet kunnen mijn vorige paardje deed dit ook best regelmatig maar na wat lessen met flink wat voorwaarts rijden en in de ergste gevallen de staleigenaar erop is het allemaal goed gekomen

die van mij deed het uit verveling

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:06

Al vervelen ze zich de t*ring, dan nog dienen ze niet omhoog te komen. Dat doen ze maar leuk als ze vrij zijn, niet met de ruiter erop.

Je moet een paard aanpakken daar waar je wilt dat hij stopt. Een schapend paard krijgt van mijn ook een mep op z'n been, een bijtend paard op z'n neus en een steigerend paard op z'n hoofd. Nogmaals, sla ik hem op z;n kont, of geef ik een por in z'n ribben, springt hij naar voren. En dan heb ik een serieus probleem, de mijne is ster in het rond maken. En een courbette of capriole is leuk voor de spaanse rijschool, niet voor mijn paarden.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 13:34

Wonder_Avon schreef:
Topic is 16 pagina's Clown Vandaar dat ik niet gelezen heb. (A) Maar dan nog snap je reactie op het naar voren rijden wel. maar waarom stijgert het paard? Uit angst uit verzet ?

Verzet. Voornamelijk bij nieuwe oefeningen omdat meneer het liever niet doet meneer is verwend en doet het liever wanneer het hem uitkomt. Zodra hij het een paar keer gedaan heeft is het geen probleem meer maar betekend wel veel doorzettingsvermogen. Er zijn al heel wat mensen op dit punt eraf gevolgen of achterover geklapt. Van mij pikt hij het redelijk een ander kan ook geen tic met de zweep geven dat is standaard een bok eraf.

Vind het probleem oplossen door de staleigenaar geen oplossing. Ze weten vaak bij wie ze ver kunnen gaan en bij wie niet. Dit soort problemen moet je toch zelf oplossen met hulp aan de zijkant.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:24

Wonder_Avon schreef:

Wat schreef ik ook alweer in een eerdere post...

De beste stuurlui staan aan wal... en dat blijkt dus nog steeds zo te zijn.

Koe

Je mag de mijne komen rijden... maar dan alleen voorwaarts rijden en geen hulpmiddelen.
Ik film wel.
Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:26

Hihi Mando, en als ze niet uitkijken zitten ze regelmatig op de grond Knipoog

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:37

Mando schreef:
Wonder_Avon schreef:

Wat schreef ik ook alweer in een eerdere post...

De beste stuurlui staan aan wal... en dat blijkt dus nog steeds zo te zijn.

Koe

Je mag de mijne komen rijden... maar dan alleen voorwaarts rijden en geen hulpmiddelen.
Ik film wel.
Haha!

Volgens mij vroeg hier iemand helemaal aan het begin of wij-bokkers op de kop slaan wel of niet vinden kunnen. Ik heb er ook al wat in het verzet gehad met stijgeren maar ik los het anders op. Dus nee niet de beste stuurlui staan aan wal.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:39

Ik vind het ook helemaal niks.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:40

Soms is een gerichte mep de beste en kortste klap en helpt aaien, praten, fluisteren, voorwaarts rijden, enz. enz. enz, echt geen zier...

anne1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:41

nee ik vind dit niet kunnen daar krijg je denk ik alleen maar meer problemen mee en zolang die vrouw het paard goed voorwaarts blijft rijden het paard dus geen kans geeft om stil te gaan staan kan het paard ook niet gaan stijgeren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:42

anne1994 schreef:
nee ik vind dit niet kunnen daar krijg je denk ik alleen maar meer problemen mee en zolang die vrouw het paard goed voorwaarts blijft rijden het paard dus geen kans geeft om stil te gaan staan kan het paard ook niet gaan stijgeren

Hihi, zou je denken??? Er zijn ook paarden die niet voorwaarts te krijgen zijn als ze hebben besloten om omhoog te gaan en als je een echte lastige hebt, komt die al lopend ook nog wel van de grond.... beetje makkelijk over gedacht, dus....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:43

echt waar Anne????????????? gut heb ik het toch altijd goed verkeerd gedaan zeg bij sommigen Lachen Lachen Lachen

ik heb altijd al hele loperige paarden gehad, goed aan het been........ maar konden toch zonder enige waarschuwing rechtovereind uit een galop hoor Haha! Haha! Haha!

en het is dat ze dan gelijk de lucht ingingen, anders had ik er gewoon afgecatapult geweest Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:46

Ik heb een keer een New Forest gecorrigeerd, alweer 16 jaar geleden. Beessie kon zo vanuit het niets tijdens een drafje op de volte de lucht invliegen... zo nageeflijk als wat en lekker actief en vanuit het niks ready to take off. Je ziet en voelt het lang niet altijd aankomen en dan rest er maar één ding, en dat is WHAMMMMMMMMM, en wel te verstaan zo hard dat ze er behoorlijk van onder de indruk zijn!!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:54

en dan heb je ook nog die, die zich ineens de beenhulpen niet meer herinneren Lachen Lachen die zijn ook zo grappig......

noemen ze ook wel stakers in de volksmond....... als in "we gaan vandaag niet meer in de vooruit, de lucht in kan......... maar vooruit toch echt niet Lachen"

Hoe wil je die voorwaards houden????

(ik weet het wel, maar dat is niet boktiliek correct) Haha! Haha! Haha!
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 05-01-09 15:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:56

Tja de stakers.... sommige gaan liggen, anderen gaan als een standbeeld staan en verroeren geen vin en de derde categorie vliegt de lucht in, en daar helpt geen drijvende hulp aan....

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 15:58

Ik vraag me zo langzamerhand af waarom er op Bokt zo miepig wordt gedaan als een lelijkerd een keer op zijn mieter krijgt. Voor een paard is het echt een stuk fijner als ie weet waar je grenzen liggen Duidelijke taal = duidelijke grenzen = fijnere samenwerking.
@suleilitha: En laat me raden? Die klap was maar 1 keer nodig?
Ik zie liever 1 keer 1 klap, dan maandelange levensgevaarlijke situaties en geen schik bij beide partijen.
(Ben ik trouwens de enige die ooit is begonnen bij een oude boer met pensionstalling, die mij dit soort dingen vertelde?)

lego

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:00

Een goede kennis kreeg eens een pony te rijden die enorm steigerde bij z'n eigen ruitertje. Zij heeft 'm toen één keer tussen de oren geslagen en hij heeft het nooit meer gedaan. Als een paard het echt uit verzet doet, vind ik dat je hem best mag aanpakken, er kunnen heel wat rare dingen gebeuren met een steigerend paard.
Laatst bijgewerkt door lego op 05-01-09 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:01

Als een paard bij mij omhoog komt zou ik m direct tussen z'n oren slaan. Bij de meeste paarden helpt t niet om met ze te gaan fluisteren, te aaien of braaf te zeggen. Ook weleens aan gedacht dat paarden erg dominant kunnen zijn en je kunnen uitproberen...? Ik vind het ook echt niet zielig om een paard een mep te verkopen en ik vind dit ook echt geen dierenmishandeling!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:03

Goed geraden, Dejavu. Het beessie heeft een dag later nog een soort aankondiging laten zien waarop ik baseerde dat ie weer in de planning had om een wolk uit de lucht te koppen, maar toen was een harde schreeuw uit mijn mond afdoende, daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Ik ben een boerndochter Haha! en heb van huis uit geleerd om met dit soort apestreken korte metten te maken, is ook wel zo eerlijk tegenover het wezen wat paard heet Knipoog

Een hond die de tanden in je zet, schop je ook van je af of vliegt hem naar de keel die je vervolgens dicht knijpt als ie je nog niet dood heeft gebeten, dus waarom zou je een paard als een wuppie aanpakken Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:04

ik rij nooit met zweep............. maar uit reflex schiet acuut mijn rechter hand uit als ze nog in de opwaardse beweging zijn........

Lois28

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:05

dejavu schreef:
Ik vraag me zo langzamerhand af waarom er op Bokt zo miepig wordt gedaan als een lelijkerd een keer op zijn mieter krijgt. Voor een paard is het echt een stuk fijner als ie weet waar je grenzen liggen Duidelijke taal = duidelijke grenzen = fijnere samenwerking.
@suleilitha: En laat me raden? Die klap was maar 1 keer nodig?
Ik zie liever 1 keer 1 klap, dan maandelange levensgevaarlijke situaties en geen schik bij beide partijen.
(Ben ik trouwens de enige die ooit is begonnen bij een oude boer met pensionstalling, die mij dit soort dingen vertelde?)

Ik ben het helemaal met je eens Knipoog
Ook ik denk er zo over, net wat je zegt als een paard vervelend is mag je hem best bestraffen en duidelijke grenzen stellen!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-09 16:08

suleilitha schreef:
Goed geraden, Dejavu. Het beessie heeft een dag later nog een soort aankondiging laten zien waarop ik baseerde dat ie weer in de planning had om een wolk uit de lucht te koppen, maar toen was een harde schreeuw uit mijn mond afdoende, daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Ik ben een boerndochter Haha! en heb van huis uit geleerd om met dit soort apestreken korte metten te maken, is ook wel zo eerlijk tegenover het wezen wat paard heet Knipoog

Een hond die de tanden in je zet, schop je ook van je af of vliegt hem naar de keel die je vervolgens dicht knijpt als ie je nog niet dood heeft gebeten, dus waarom zou je een paard als een wuppie aanpakken Knipoog

Hihi die bonte in mijn profiel, had er ook zo een handje van om wat stouter te zijn af en toe (ben ik ook wel eens lelijk naast gegaan uit het absolute niks Haha! ) Die gaf ik ook een keer een draai om haar oren....... een tijd later was ze ook wat stoutig, en ik zeg wat bozig....... he! Klaar!! Dook ze weg met dr koppie Haha! Haha! Haha! moest ik wel om lachen........ bij mezelf denkend "zo, die is aangekomen, verwerkt en geimplementeerd"

Ik kon altijd heel trots zijn op het meissie hoor, alleen af en toe kwamen die hormonen wat opzetten, en dan werd ze wat ........ tja sjaggie zegmaar Lachen