Paardentango schreef:Nu gaat alles over lichamelijke pijn, en worden er vraagtekens gezet bij de lichamelije pijnbeleveng en de uiting van pijn.
Er worden naar mijn idee geen vraagtekens gezet bij pijnbeleving, er is geconstateerd dat dit niet objectief meetbaar is.
Geestelijke pijn is ook niet objectief meetbaar, wel kun je gedrag observeren. Met geestelijke pijn moet je natuurlijk weer vreselijk opletten of het niet je eigen projectie is.
Als een paard iets niet snapt of pijn heeft zeggen sommigen bijv. hij is dwars, of hij is dominant. Maar het verschilt natuurlijk van natuurlijk gedrag en zegt meer over de trainer.
Kortom dit is een heel ander gebied.
Ik vind bijvoorbeeld de term dominant fout. Dominantie komt wel voor tussen soortgenoten, maar een mens is geen soortgenoot maar een andere diersoort met een andere taal.
) in omgang een tangorde vast te leggen, het is de enige manier om te overleven. Hetzelfde geldt voor honden. Dat heeft met roedel en kuddegedrag te maken. Zonder die drive zouden ze niet overleven. Ze hebben hierarchie nodig. 
Zal hij bij ons wel moeten! Kwestie van conditionering, daar kunnen ze een hoop mee leren. Of ze het begrijpen is een tweede... Ik denk persoonlijk dat dat te ver gedacht is, ik betwijfel sterk of de paardenhersenen zo ver gaan als de onze in emoties en gedachtes.