Karl66 schreef:Q, als zelfs jij denkt dat haar paard de kwaliteiten voor de GP bezit, waarom zou Horseyfries dat dan zelf niet mogen denken en zelfs zeggen

En volgens mij kan ze ook prima zelf bepalen hoeveel tijd ze nodig heeft om haar paard verder te trainen tot de GP.
horseyfries schreef:Waar heb jij me dat luidkeels horen verkondigen??
Je bent ook wel erg wisselvallig, het ene moment vind je het te hoog gegrepen omdat er nog geen Fries Grand Prix loopt, het volgende moment vind jij zelfs dat mijn paard die kwaliteiten heeft?
Zie mijn onderschrift!
Hier op bokt heb je dat al meermalen stellig verkondigt.
Ik ben niet wisselvallig - er zijn best heel wat paarden die de kwaliteiten hebben om ooit GP te lopen, er zijn er echter veel minder die het ook echt halen, en een aardig aantal van hen die het halen, hadden het zo eigenlijk helemaal niet mogen halen...
HF mag het best denken hoor, maar door het duidelijk naar buiten te brengen leg je jezelf onnodige druk op - dáár ben ik op tegen.
Tyrza schreef:Dat ondertreden komt niet NA het LDR, maar ervoor. Een aktief, ondertredend achterbeen, dat je het gevoel geeft elke centimeter van de pas te kunnen bepalen.
Pas daarna wordt het paard lager, ronder ingestelt. En dan is het voor het paard het punt zoeken tot waar het mogelijk is dit aktieve achterbeen te behouden. Het moment van trager worden moet voorkomen worden en kan bv afgwisseld worden met korte kleine transitions om het paard vlug aan het been te houden.
Het paard mag NOOIT trager worden. Dan is de grens bereikt en ga je verder in de fout. Dus als het paard slechter wordt, dan is deze te diep ingesteld of niet genoeg meer aan het been, waardoor er weer een stukje teruggegaan moet worden naar de basis.
Overigens, op het moment dat het paard ondertreed en lager ingesteld wordt, kan je als het ware het paard "vangen" met de hand. Moeilijk woord om te omschrijven, maar met vangen bedoel ik niet afdwingen. Je paard biedt zich aan en jij plaatst de energie waar het nodig is, zonder af te dwingen. Onderarm en hand blijven altijd elastisch zodat het paard niet kan blokkeren. Want bij blokkeren wordt de rug vastgezet, drukt hij deze weg en weg is je ondertredend achterbeen en dus verbinding.
Waarom zo'n nadruk op trager/sneller en niet op ondertreden? Als een paard op de voorhand komt, kan ie uiteraard achter sneller worden. Toch is dit niet wat je wilt bereiken.
Marije1984 schreef:Ik rijd dus geen LDR en beschik ook niet over de kunde, maar zoals eerder gezegd ben ik er wel door geboeid en daarom dat ik vragen stel over de dingen die onduidelijk zijn voor mij. Ik zal ook pas LDR gaan beoefenen als ik er zelf 100 % erachter sta en dat kan ik pas als ik het naadje van de kous weet dus vandaar mijn interesse. Ook zal ik niet eerder beginnen met LDR als ik geen gepaste instructie heb. Op dit moment rijdt ik dus Voorwaarts neerwaarts en ben totaal niet met LDR in de training bezig. Hier zijn wij dan ook nog lang niet aan toe. Ten eerste omdat mijn paard zoals gezegd te jong is en ik de kunde niet beschik. Maar als ik niks vraag weet ik niks en kom ik niks te weten. Dan kan ik wel net als vele anderen het hoofd van mijn paard op de borst trekken en aanmodderen , maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil eerst alles weten en waar ik eventueel naar toe moet werken etc etc etc En dat kan in mijn ogen alleen door je ogen en oren te openen en rond te kijken en vragen daar waar voor mij onduidelijkheden over zijn. Dat is gelijk de reden dat ik hier meelees. Maar als ik dat doe als mijn paard en ik er aan toe zijn dan ben ik te laat met informeren. Ik wil ergens 100% achter staan als ik ergens aan begin en dat kan simpel weg niet als je niet op tijd begint met informeren. Naar mijn idee ben ik dus verstandig bezig. Correct me if I'm rong
Super! Misschien kan jij de mensen hier dan tot duidelijke op schrift begrijpelijke uitspraken krijgen, want de pro-LDRers zijn erg van "theorie is te ingewikkeld, je moet het gewoon erváren". Ik ben het met jou eens, dat het verstandig is om eerst een goed beeld te krijgen van wat er gebeurt en wat men wil bereiken (en of deze twee zaken overeenkomen).