DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

WinBinChes

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:14

Mireille1970 schreef:
Het verschil zit 'm in het grote onderscheidt dat je dient te maken tussen te diep (en dus bewegingsbelemmend en op de voorhand) en LDR waarbij van achteruit (door dus de energie er achter voorwaarts in te stoppen, de rug rond en bol en naar boven rijdend tegen de hand aan) de voorwaartse drang zorgt voor een steeds ronder wordend front. Het lichaam blijft bij LDR dus ten alle tijden op achter en naar boven en voren gericht, ongeacht de halshouding. Dat maakt ook dat een simpele ophouding een LDR getraind paard bovenin is en aan de hand zonder enigszins zwaar te worden of sterk.

Juist een hele verheldering voor mij dit. Het eerste wat je noemt wil mij nog wel eens overkomen,maar omdat mijn paard nog maar 3 is vindt ik dit niet zo'n probleem als hij zijn rug wel ontspant. Mijn probleem is dat ik hem daar heel moeilijk weer uit krijg. Wat ook een boel komt doordat mijn houding nog niet optimaal is, maar daar wordt dus aangewerkt

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:26

3 !

Oeps.... is dat niet een tikje jong... ?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:38

Marije; haal jij iets ronder instellen en LDR niet door elkaar?

LDR is toch een extreme vorm van ronder instellen en volgens meerdere ervaringsdeskundigen absoluut geen geschikte trainingsmethode voor jonge paarden. Als jou paard daadwerkelijk 3,5 is en jij bent daadwerkelijk bezig met LDR Nagelbijten / Gniffelen

Anky geeft ook al heel duidelijk aan dat zij LDR pas toepast bij paarden vanaf een jaar of 6, zeker niet jonger...

Ik ben zeker geen tegenstander van LDR (mits deskundig toegepast), maar ik ben ook van mening dat jonge paarden gewoon eerst ontspannen en met takt voorwaarts-neerwaarts gereden moeten worden en dat LDR op een 3,5 jarige uit den boze is. Bovendien rij je met een 3,5-jarige nog lang niet op een niveau dat LDR een mogelijke meerwaarde op zou kunnen leveren.

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:51

Precies! Daarbij rij je je paard eerst in en LDR is alleen de puntjes op de i zetten en dus pas mogelijk vanaf een bepaald niveau inderdaad. Het is een gradatie van rijden, niet een volledig systeem... Dus rijden, kilometers maken, trainen, klassiek de basis erin hebben en dan LDR gebruiken om extra door te gymnastiseren en de hulpen te verfijnen, en dagelijks een miljoen keer terug naar de basis!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:08

amen mireille 1970!

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:27

Volgens mij kan dit topic gesloten worden.
We zijn er uit. Alles is gezegd.
Dank @Mireille1970 Haha!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:38

Paardentango schreef:
3 !

Oeps.... is dat niet een tikje jong... ?

Ik rijd geen LDR als je dat bedoelt hoor.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:52

Ik rijd dus geen LDR en beschik ook niet over de kunde, maar zoals eerder gezegd ben ik er wel door geboeid en daarom dat ik vragen stel over de dingen die onduidelijk zijn voor mij. Ik zal ook pas LDR gaan beoefenen als ik er zelf 100 % erachter sta en dat kan ik pas als ik het naadje van de kous weet dus vandaar mijn interesse. Ook zal ik niet eerder beginnen met LDR als ik geen gepaste instructie heb. Op dit moment rijdt ik dus Voorwaarts neerwaarts en ben totaal niet met LDR in de training bezig. Hier zijn wij dan ook nog lang niet aan toe. Ten eerste omdat mijn paard zoals gezegd te jong is en ik de kunde niet beschik. Maar als ik niks vraag weet ik niks en kom ik niks te weten. Dan kan ik wel net als vele anderen het hoofd van mijn paard op de borst trekken en aanmodderen , maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil eerst alles weten en waar ik eventueel naar toe moet werken etc etc etc En dat kan in mijn ogen alleen door je ogen en oren te openen en rond te kijken en vragen daar waar voor mij onduidelijkheden over zijn. Dat is gelijk de reden dat ik hier meelees. Maar als ik dat doe als mijn paard en ik er aan toe zijn dan ben ik te laat met informeren. Ik wil ergens 100% achter staan als ik ergens aan begin en dat kan simpel weg niet als je niet op tijd begint met informeren. Naar mijn idee ben ik dus verstandig bezig. Correct me if I'm rong

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:40

Karl66 schreef:
Q, als zelfs jij denkt dat haar paard de kwaliteiten voor de GP bezit, waarom zou Horseyfries dat dan zelf niet mogen denken en zelfs zeggen Verward En volgens mij kan ze ook prima zelf bepalen hoeveel tijd ze nodig heeft om haar paard verder te trainen tot de GP.
horseyfries schreef:
Waar heb jij me dat luidkeels horen verkondigen??
Je bent ook wel erg wisselvallig, het ene moment vind je het te hoog gegrepen omdat er nog geen Fries Grand Prix loopt, het volgende moment vind jij zelfs dat mijn paard die kwaliteiten heeft?
Zie mijn onderschrift!
Hier op bokt heb je dat al meermalen stellig verkondigt.
Ik ben niet wisselvallig - er zijn best heel wat paarden die de kwaliteiten hebben om ooit GP te lopen, er zijn er echter veel minder die het ook echt halen, en een aardig aantal van hen die het halen, hadden het zo eigenlijk helemaal niet mogen halen...
HF mag het best denken hoor, maar door het duidelijk naar buiten te brengen leg je jezelf onnodige druk op - dáár ben ik op tegen.
Tyrza schreef:
Dat ondertreden komt niet NA het LDR, maar ervoor. Een aktief, ondertredend achterbeen, dat je het gevoel geeft elke centimeter van de pas te kunnen bepalen.

Pas daarna wordt het paard lager, ronder ingestelt. En dan is het voor het paard het punt zoeken tot waar het mogelijk is dit aktieve achterbeen te behouden. Het moment van trager worden moet voorkomen worden en kan bv afgwisseld worden met korte kleine transitions om het paard vlug aan het been te houden.

Het paard mag NOOIT trager worden. Dan is de grens bereikt en ga je verder in de fout. Dus als het paard slechter wordt, dan is deze te diep ingesteld of niet genoeg meer aan het been, waardoor er weer een stukje teruggegaan moet worden naar de basis.

Overigens, op het moment dat het paard ondertreed en lager ingesteld wordt, kan je als het ware het paard "vangen" met de hand. Moeilijk woord om te omschrijven, maar met vangen bedoel ik niet afdwingen. Je paard biedt zich aan en jij plaatst de energie waar het nodig is, zonder af te dwingen. Onderarm en hand blijven altijd elastisch zodat het paard niet kan blokkeren. Want bij blokkeren wordt de rug vastgezet, drukt hij deze weg en weg is je ondertredend achterbeen en dus verbinding.
Waarom zo'n nadruk op trager/sneller en niet op ondertreden? Als een paard op de voorhand komt, kan ie uiteraard achter sneller worden. Toch is dit niet wat je wilt bereiken.
Marije1984 schreef:
Ik rijd dus geen LDR en beschik ook niet over de kunde, maar zoals eerder gezegd ben ik er wel door geboeid en daarom dat ik vragen stel over de dingen die onduidelijk zijn voor mij. Ik zal ook pas LDR gaan beoefenen als ik er zelf 100 % erachter sta en dat kan ik pas als ik het naadje van de kous weet dus vandaar mijn interesse. Ook zal ik niet eerder beginnen met LDR als ik geen gepaste instructie heb. Op dit moment rijdt ik dus Voorwaarts neerwaarts en ben totaal niet met LDR in de training bezig. Hier zijn wij dan ook nog lang niet aan toe. Ten eerste omdat mijn paard zoals gezegd te jong is en ik de kunde niet beschik. Maar als ik niks vraag weet ik niks en kom ik niks te weten. Dan kan ik wel net als vele anderen het hoofd van mijn paard op de borst trekken en aanmodderen , maar zo zit ik niet in elkaar. Ik wil eerst alles weten en waar ik eventueel naar toe moet werken etc etc etc En dat kan in mijn ogen alleen door je ogen en oren te openen en rond te kijken en vragen daar waar voor mij onduidelijkheden over zijn. Dat is gelijk de reden dat ik hier meelees. Maar als ik dat doe als mijn paard en ik er aan toe zijn dan ben ik te laat met informeren. Ik wil ergens 100% achter staan als ik ergens aan begin en dat kan simpel weg niet als je niet op tijd begint met informeren. Naar mijn idee ben ik dus verstandig bezig. Correct me if I'm rong
Super! Misschien kan jij de mensen hier dan tot duidelijke op schrift begrijpelijke uitspraken krijgen, want de pro-LDRers zijn erg van "theorie is te ingewikkeld, je moet het gewoon erváren". Ik ben het met jou eens, dat het verstandig is om eerst een goed beeld te krijgen van wat er gebeurt en wat men wil bereiken (en of deze twee zaken overeenkomen).

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:44

QQQQ schreef:
Tyrza schreef:
Dat ondertreden komt niet NA het LDR, maar ervoor. Een aktief, ondertredend achterbeen, dat je het gevoel geeft elke centimeter van de pas te kunnen bepalen.

Pas daarna wordt het paard lager, ronder ingestelt. En dan is het voor het paard het punt zoeken tot waar het mogelijk is dit aktieve achterbeen te behouden. Het moment van trager worden moet voorkomen worden en kan bv afgwisseld worden met korte kleine transitions om het paard vlug aan het been te houden.

Het paard mag NOOIT trager worden. Dan is de grens bereikt en ga je verder in de fout. Dus als het paard slechter wordt, dan is deze te diep ingesteld of niet genoeg meer aan het been, waardoor er weer een stukje teruggegaan moet worden naar de basis.

Overigens, op het moment dat het paard ondertreed en lager ingesteld wordt, kan je als het ware het paard "vangen" met de hand. Moeilijk woord om te omschrijven, maar met vangen bedoel ik niet afdwingen. Je paard biedt zich aan en jij plaatst de energie waar het nodig is, zonder af te dwingen. Onderarm en hand blijven altijd elastisch zodat het paard niet kan blokkeren. Want bij blokkeren wordt de rug vastgezet, drukt hij deze weg en weg is je ondertredend achterbeen en dus verbinding.
Waarom zo'n nadruk op trager/sneller en niet op ondertreden? Als een paard op de voorhand komt, kan ie uiteraard achter sneller worden. Toch is dit niet wat je wilt bereiken.

Bij een snel achterbeen denk ik ook aan een ondertredend achterbeen. Voor mijn gevoel onlosmakelijk verbonden.

En nee, als een paard op de voorhand komt, kan ie achter helemaal niet sneller worden. Hij kan het bekken dan namelijk niet kantelen omdat ie zijn rug niet correct gebruikt en in 2 delen gaat lopen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:55

Q... als een paard op de voorhand komt, wordt ie achter trager....

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 21:58

Q denkt kennelijk dat een paard net zoals een brommer werkt: als je een wheelie aan de voorkant maakt, dan gaat het achterwiel sneller Tong uitsteken

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:06

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:37

Ik snap het verband met de link niet Blond
Zie daar nog niet iemand rijden op het nivo waar het hier over gaat?
Hooguit een vage poging tot???

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:45

Wordt wel redelijk aan het bitje getrokken he, meisje moet gaan staan in haar beugels. Vind je het paard echt gelukkig kijken?
Salinero kijkt zelfs iets ondeugender.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 22:56

Je moet gewoon per paard aanvoelen hoe je het dier moet rijden, ipv al die theoretische zin en onzin die hier verkondigt word.

De een stel je nou eenmaal lager en dieper in dan de ander.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:00

silvana schreef:
Ik snap het verband met de link niet Blond
Zie daar nog niet iemand rijden op het nivo waar het hier over gaat?
Hooguit een vage poging tot???

De link heeft natuurlijk verband met dit bericht:

Aimee schreef:
Q... als een paard op de voorhand komt, wordt ie achter trager....

Dus hier mag alleen gesproken worden over GP-niveau ofzo Verward

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:09

Neu, maar het middenstukje van het bitje is bijna helemaal te zien, de helft wordt eruit getrokken. Aa de zit herken ik een Anky look (vergeef me) waarbij stevig getrokken lijkt te worden.
Paardje treedt niet onder maar de achterkant huppelt mee.
Al ben ik me ervan bewust dat een foto slechts een momentopname is.
Dus nee, op de voorhand en trager op de achterhand, leg eens uit als je wil?

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:19

Paardentango schreef:
op de voorhand en trager op de achterhand

I rest my case Haha!

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:28

Moet ik ook doen, maar als ik eerlijk mag zijn loopt dit paard 'in elkaar getrokken' waardopor er helemaal geen hand is, behalve de ruiterhand die erg haar best doet er iets van te maken.
Zo krijg je dat gehuppel, er zit geen voorwaarts in alleen opwaarts en weer terug, een hupsje.
Als ze het dier loslaat kan het paard lopen, zo kan het doer hoogstens sneller.

He get, wil niet iemand zo afzeiken... foei.. sorry... I'll rest too.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:35

Paardentango schreef:
Als ze het dier loslaat kan het paard lopen, zo kan het doer hoogstens sneller.
Inderdaad: op de voorhand Knipoog

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 23:44

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:07

Citaat:
Dus nee, op de voorhand en trager op de achterhand,

Vindt de colnclussie gemakkelijk getrokken. Helemaal omdat het hier om een Gribaldi gaat. Nee alle Gribaldi's zullen niet gelijk zijn, maar ik heb er 2 jaar een gereden en die zullen nooooooooooooooooooooooooooooooooooit snel in het achterbeen worden. Een zeer enkele uitzondering daar gelaten.
Ja kan dit dier wel op de achterhand zetten en daardoor zal het paard watmeer gaan ondertreden, maar sneller zal dit paard er niet op worden. Behalve het getrek aan de voorkant vindt ik dit ook geen goede voorbeeldfoto's.

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 08:14

Wat heeft de afstamming hier nu mee te maken. Clown
Alsof je een paard met een bepaalde afstamming op een bepaalde manier moet rijden
(de uitzonderingen daar gelaten volgens jou)
Slecht voorbeeld!

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 09:48

Misschien kan dit het snelle achterbeen wat verduidelijken:
Het achterbeen dat naar voren beweegt ten opzichte van het paard noemen we de dragende been. In de training proberen dat achterbeen steeds meer onder het zwaartepunt te laten neerzetten. Het ander been noemen we het stuwende been, dit beweegt ten opzichte van het paard naar achteren. Deze achterwaartse beweging (het stuwen) van het been dat dus niet naar voren beweegt probereren we weer zo klein mogelijk te maken, terwijl het dragende been toch ver naar voren wordt gezet. Als de beweging naar achteren helemaal weg is zitten we in de piaffe (zoals die bedoeld is, met ondertedende achtehand). In het begin is het natuurlijk zaak überhaupt beweging in het achterbeen te krijgen. Deze ontwikkelen we in arbeids- en middendraf. Van daar uit gaan we het stuwen verkleinen.
Vergelijk dit nu eens met een slinger die van links naar rechts slinmgert, en die we zoveel mogelijk aan de rechterkant willen houden. Dat doe je ook door steeds al hij onder het ophangpunt zit deze weer naar rechts een zet te geven. Als je de slinger telkens als hij recht hangt, deze weer een zet naar rechts geeft, beweegt hij twee keer zo vlug dan waneer je hem uit laat slingeren.