Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:35

Kadankovitch schreef:
Het is mooi weer vandaag, het tuinhekje staat open, het tikt en als het op de grond valt zegt het: "koekoek". Wat is dit ?

Tijdverspilling.. haahaha

Babootje

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 20:41

Ik kan de post van Diaghilev5 ook niet plaatsen in de context de laatste discussies. (Maar goed, dit is alweer genoeg aandacht zo :+ )

Goed nieuws te melden: We hebben groen licht om History te gaan opbouwen. *\%/*

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:18

S_en_Z schreef:
Kadankovitch schreef:
Het is mooi weer vandaag, het tuinhekje staat open, het tikt en als het op de grond valt zegt het: "koekoek". Wat is dit ?

Tijdverspilling.. haahaha

Neeje !!!!

PUUR TOEVAL

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:22

Babootje schreef:
Ik kan de post van Diaghilev5 ook niet plaatsen in de context de laatste discussies. (Maar goed, dit is alweer genoeg aandacht zo :+ )

Goed nieuws te melden: We hebben groen licht om History te gaan opbouwen. *\%/*

Het heeft geen enkele betrekking op hetgeen eerder is geschreven. Deze opmerking komt gewoon uit de lucht vallen en is ook niet relevant. Had de geachte Diaghilev er een commentaar bij gezet, dan was ik er graag op in gegaan, maar zo?

Kijk dat is nu een bericht waar ik wel wat mee kan. Ik ben heel blij voor u.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:26

Super babootje!

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 22:38

Fijn Babootje!!!
*\o/*

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:35

Dag dames (en heren), ik volg op regelmatige basis mee in dit topic, maar hou me graag braaf en stil O:)
Vandaag wil ik echter graag de stilte doorbreken voor een vraag met betrekking tot impuls en schwung. Ik rij namelijk sinds enige tijd een nieuw paard, leuk dier, werkt graag, maar heeft zijn bouw niet helemaal mee. Ondertussen hebben we 2 wedstrijden achter de rug (eerste maal eerste proef 63,0%, tweede proef 66,0%, tweede maal eerste proef 66,4% tweede proef 63,6%) maar ik ben niet zo blij met mijn protocol. Het is vergeven van de 6'jes en 6,5'jes met hier en daar wel eens een 7 en de voornaamste uitleg is 'impuls' (buiten 'raakpunten' bij mijn volte's :o )

Uiteraard werk ik (denk ik!) hard aan de impuls maar ik vind het zo simpel nog niet. Ik rij in losrijden steeds vw-nw en laat mijn paard de eerste ronden in stap en draf in zijn eigen tempo lopen als opwarming. Dan begin in met de overgangen en hou hem zgm vw-nw. Nadien ga ik hem een stukje oppakken (maar nog zeker niet opgericht) en ga verruimen in draf, korte stukken, oppakken in elke hoek, nadien terug verruimen (waar hij best moeite mee heeft) en regelmatig een cirkel 10m, S-je, enz.. tijdens deze fasen loopt hij taktmatig en gelijkmatig, ontspannen, nagefelijk, laat lekker los in kaak en ribben maar de achterhand erbij krijgen is soms nog een puntje. Om dit toch mee te nemen rij ik veel overgangen op zo weinig mogelijk 'hulp' (maw vlugge overgangen) zonder hem te overhaasten zodat hij de passen af kan maken en de kans krijgt om bergop te lopen. Hij heeft echter wel de neiging om niet te verruimen maar om vlugge korte pasjes te nemen; als ik hem dan toch erdoor probeer te rijden (eenmalig probeersel) dan gaat hij uiteraard taktfouten maken. Ook rij ik regelmatig het verkleinen en vergroten van grote cirkels om toch dan binnen achterbeen onder de massa te duwen, maar eens op de rechte zijde is het effect wel weer verdwenen. Wijken naar rechts gaat hem beter af dan naar links. Re kruist hij de achterbenen als het ware, Li zet hij wel een pasje schuin en soms kruist hij eens, maar daar zit wel een moeilijkheid zeg maar. Achteruit neem ik er ook wel eens bij, zowel vlak als 'bergaf'. Ook in de galop mis in impuls en bergop rijden, als ik hem dan door wil laten galopperen maakt hij zich gemakkelijk lang en gaat dan helemaal vlak lopen. Niet de juiste oplossing dus.

Ik ben eigenlijk op zoek naar extra tips om die impuls er wat beter bij te krijgen zonder dat hij loopt te 'rennen' zeg maar. Ik lever nu liever een grotere inspanning om hem correct te laten lopen dan dat ik in de M ineens kracht mis om verder door te stromen.
Een filmpje heb ik momenteel nog niet, maar dat komt er in de week wel aan. Ik hoor het graag!

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:41

Dat eigen tempo bij losrijden... is dat wel voorwaarts? Ik bedoel eigen hoofd/halshouding... of wel eigen natuurlijk evenwicht is prima bij losrijden vinden... maar wel voorwaarts.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 18:44

In de stap is dit zeker voorwaarts, gemakkelijk een voetje over stappen, in draf zijn de eerste passen nogal 'pony-achtig' korte pasjes, meestal de achtervoet net niet in de afdruk van de voorvoet of op het randje erop. Het zijn alleszins geen ruime passen, maar ook geen treuzelgangetje

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 19:26

Ik rijd een paard, als die vw-nw moet wordt het een shovel. Dus erg hangend naar voren toe. Is natuurlijk alles behalve ideaal. Dus van instructeur toen eens moeten proberen niet meer lang laag te laten. Wel voorwaarts maar niet te diep en laag. Sindsdien is het een stuk beter geworden. Hij zei ook, dat lang laag klinkt leuk, maar zeker niet ideaal voor ieder paard.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 23:01

Settefuri,voor dit soort dingen heb ik idd echt wel beeld nodig, je noemt feitelijk de goede dingen op, maar zoals suiker meisje als zegt het hoeft niet voor elk paard te helpen
Als ik je verhaal lees denk ik zonder beeld meteen aan stijfheid of beperking in lumbale deel of bekkengebied.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 08:29

Eens met Knollentuin.
Bedoel je met 'de bouw niet helemaal mee' dat ze overbouwd is?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 14:21

knollentuin schreef:
Settefuri,voor dit soort dingen heb ik idd echt wel beeld nodig, je noemt feitelijk de goede dingen op, maar zoals suiker meisje als zegt het hoeft niet voor elk paard te helpen
Als ik je verhaal lees denk ik zonder beeld meteen aan stijfheid of beperking in lumbale deel of bekkengebied.

Deze wil ik nog aanvullen met:als ik beeld heb van een combi kan ik beter beoordelen op wat er gebeurd in het rijden, of de hulpen juist gegeven worden en of paard de hulp begrijpt of kan uitvoeren, of dat er naar wat anders gekeken moet worden.
Doordat alles nauw samenhangt kan de oplossing in rare hoekjes zitten

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 16:15

Babootje schreef:
Eens met Knollentuin.
Bedoel je met 'de bouw niet helemaal mee' dat ze overbouwd is?

O.a dat, maar het is ook een klein paard met stevige bouw (f.reiberge.r) en hij is dus niet zo'n elastiekje zoals het 'betere' dressuurpaard. Ik maak zsm een filmpje in de training, maar ik ben steeds alleen. Ik heb wel een video van afgelopen wedstrijd, maar die moet ik nog ontvangen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:21

O ja dat ken ik wel. Maar het kan zijn dat hij -net zoals knollentuin zegt- een probleem heeft met bv scheefstand in t bekken. Dat rij je met de wat grover gebouwde paarden ook niet zomaar even los.
Mss toch een x een osteopaath laten kijken of hij wat losser te krijgen is. Lukt dat niet, dan de DA even laten kijken of hij mss kreupel is (is soms ook echt moeilijk te zien).

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:28

Ik zag recent een filmpje van een onderzoek naar kreupelheden (artrose) in relatie tot stamcel behandeling. Toen deden ze sensoren op bepaalde plekken op benen en rug/hals etc om te beoordelen waar het paard in beweging zich ontziet. Dat is soms zo minimaal dat we het met het blote oog niet kunnen waarnemen, maar een oaard kan zich daardoor wel helemaal vastzetten. Daarom vind ik normaal gesproken een goed kreupelheidsonderzoek altijd nr 1
Om te doen als een paard echt heel scheef is.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 22:43

Babootje, volgens mij doen ze dat onderzoek dat jij bedoelt in Utrecht ook. Ik heb geen idee van de kosten, het werd toen aangeboden als extra bij een gewoon kreupelheidsonderzoek daar voor € 50,00.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 23:48

Ja is lastig hoor. Ik vind altijd dat als een paard niet met 2 a 3 osteobehandelingen los te krijgen is je echt naar de DA moet voor kreupelheidsonderzoek. Maar hoe ver ga je daarin. Soms is dat zo moeilijk te zien, zelfs voor een DA. Ik heb echt een hele goede die naar mijn idee alles ziet; ik zie een hoop maar wat hij ziet dan weer niet. Het is echt een zoekplaatje en je moet het geluk hebben dat je een DA hebt die dat goed kan beoordelen. Daarom is onderzoek met sensoren wel goed naar mijn idee.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:24

Met babootje eens :j
Een chronisch scheef paard heeft vaak gewoon een fysiek probleem.
Dat hoef allemaal geen drama te zijn, het kan iets simpels zijn als lichte spat of een kleine sclerose. Daar kun je gewoon mee verder, maar dan kun je daar beter rekening mee houden.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 09:50

Ik lees eigenlijk nergens dat dit paard heel erg scheef is. Alleen dat wijken de ene kant op beter gaat als de andere kant, maar dat kan ook rijtechnisch zijn. Misschien geeft Setefurri de ene kant op duidelijkere hulpen als de andere kant op, gaat ze 1 kant op tegen zitten of wat ook.

Denk dat het lastig is om zonder beeldmateriaal te achterhalen wat het probleem is wat ten grondslag ligt aan het gebrek aan impuls. Zou nu ook nog niet adviseren om er van alles (para)medisch bij te halen op basis van dit verhaal maar het eerst zoeken in het rijtechnische. Overigens zou bij extra hulp mijn volgorde dan wel altijd, eerst DA en daarna pas evt een osteo of fysio zijn. Eerst weten wat er aan de hand is (spieren/banden/bot en waar in het lijf) voor er gesleuteld/gemanipuleerd wordt.

Wat zegt je instructie hier eigenlijk over Stefurri?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 10:14

oji schreef:
Ik lees eigenlijk nergens dat dit paard heel erg scheef is. Alleen dat wijken de ene kant op beter gaat als de andere kant, maar dat kan ook rijtechnisch zijn. Misschien geeft Setefurri de ene kant op duidelijkere hulpen als de andere kant op, gaat ze 1 kant op tegen zitten of wat ook.

Denk dat het lastig is om zonder beeldmateriaal te achterhalen wat het probleem is wat ten grondslag ligt aan het gebrek aan impuls. Zou nu ook nog niet adviseren om er van alles (para)medisch bij te halen op basis van dit verhaal maar het eerst zoeken in het rijtechnische. Overigens zou bij extra hulp mijn volgorde dan wel altijd, eerst DA en daarna pas evt een osteo of fysio zijn. Eerst weten wat er aan de hand is (spieren/banden/bot en waar in het lijf) voor er gesleuteld/gemanipuleerd wordt.

Wat zegt je instructie hier eigenlijk over Stefurri?

Eens hoor Oji. Zonder beeldmateriaal is het ook niet te beoordelen.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:25

Eigenaar van het paard is een DA, toch wel met een scherp oog vind ik :j ik heb de neiging in te knikken in de heup, ik vermoed dat het ook daarom is dat hij li moeilijker gaat wijken dan re. Filmpje is onderweg :-)

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-17 17:47

Als het goed is hebben jullie een mailtje met de video in. Ik heb zelf wel een idee van de aandachtspunten (beenligging en stilhouden ervan) maar ik denk toch dat ik dingen over het hoofd zie. Ik spring ook eenmaal verkeerd aan, mijn fout. Ik lijk hem op de eerste gebroken mijn 'om te trekken maar dat doe ik niet bewust, mijn hulp kwam duidelijk groter door dan bedoeld.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 23:05

Ik heb je filmje 2x bekeken en er vallen me een Aantal dingen op die ik vooralsnog onder rijtwchnisch op te lossen plaats,,
Als eerste je rijtempo is vrij hoog, en je drijft nog elke pas flink, dat doet me denken dat je Het idee hebt dat je paard niet vlot genoeg is.
Op deze manier kan je paard z'n passen niet afmaken en zal hij niet kunnen ontspannen, daarbij loopt hij strak, strak ik de kaak, buigt niet in Je wendingen en strak in het achterbeen. Hierdoor oog jij ook strak, de aanleuning en nageeflijkheid mis ik eerlijk gezegd.
Overleg eens met je instructie om meer aan je impuls te gaan werken. Hierdoor zal je aanleuning verbeteren, je zit nu in een patstelling je drijft, hij blijft strak, jij wordt strak, daarmee rem je 'm weer, ga je weer drijven, dit moet je zien te doorbreken

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 06:55

Zaterdag overleg ik ook met mijn instructrice :j hetgene je aanhaalt koppel ik aan mijn zenuwen.(onnodig, maar toch) en idd het feit dat ik denk 'voorwaarts en ruim' maar hem niet de kans geef om ruim te worden. Bedankt!