Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Milkberry

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:04

Dan zou ik het topic nog maar een keer lezen ;)
Want je kunt aan de hand van Simpelmans uitleg, Horsewares filmpjes met begeleiding van WF, en al onze ervaringen wel degelijk opmaken dat het werkt.

Waar ik denk dat je het toch niet helemaal begrepen hebt is hier:
Stretchen is niet de EERSTE stap. (als je van stappen kunt spreken)
Als je met een nieuw paard aan de slag gaat, ga je natuurlijk eerst aan de contactteugel beginnen. Daar leer je het paard op eigen benen lopen. Voorwaarts te gaan. Jouw hand volgt zijn mond. Zodat hij niet leert om op het bit te gaan hangen.

DAARNA kun je het paard vragen zich te ontspannen en daar komt het stretchen dus in beeld (het halsstrekken, als je stretchen een vervelend woord vindt). Pas als dat bevestigd is. Voorwaarts en neerwaarts, kun je gaan oppakken in de werkhouding. Losgelatenheid en tact, daarna pas aanleuning.

Wij hebben voor het stretchen ook allemaal eerst rondgereden aan de contactteugel.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:15

En als je paard het spelletje kan, gebruik je het voor losrijden en cooling down en tijden de training voor ontspanning tussen de oefeningen.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:17

Het werkt ook!! En wij noemen het nu stretchen maar het is eigenlijk gewoon vwnw. En het is echt niks nieuws. Ik zag vanmorgen een filmpje op facebook van een paar trainingen van Pierre Pradier (dierenarts/trainer). Ik verstond er dan wel niks van maar je kon duidelijk zien wat hij aan het doen was. Je raadt het vast wel..... stretchen (en ja.. dat is het woord wat wij ervoor bedachhebben). Wel grappig om te zien. Waar wij met onze handen "overal" heen gaan om het contact te houden, nemen hun de teugels in met een hand.

Milkberry

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:19

Het is inderdaad niet de bedoeling om voor altijd in de stretch te blijven rijden. Hoewel ik het niet erg zou vinden :P
Want ik kom elke keer met een grote grijns van mijn paard haha

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:19

vur schreef:
En als je paard het spelletje kan, gebruik je het voor losrijden en cooling down en tijden de training voor ontspanning tussen de oefeningen.

Inderdaad! Zo werk ik nu. En mijn paard vind het heerlijk om tussendoor even lekker te stretchen. Daar waar hij voorheen nog tot de knie zakte, zakt hij tegenwoordig direct naar de grond. Maar hij vraagt tussendoor ook wel eens om te mogen stretchen. Doen die van jullie dat ook?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:24

Ja. Toch ben ik hem gaan leren te wachten tot het moment dat het van mij mag en ook tot hoever hij mag. Eerst was het alles of niks. Toen "alles" bevestigd was, ben ik begonnen met diverse dieptes van de stretch en niet meer altijd helemaal naar beneden.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:28

Hij krijgt ook niet zijn zin hoor ;) En hij snapt ook wel dat als ik hem niet laat gaan we niet gaan stretchen. Ik wissel nu ook in diepte, maar als hij na wat moeilijks mag stretchen mag hij zelf bepalen hoe diep. Als een soort van beloning.

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:40

regelmatige meelezer, die niet vaak tijd heeft, fatsoenlijk te posten en het daarom maar niet doet reageert even. Ook ik ben - dank zij dit topic- vrolijk aan het stretchen en merk echt verbetering. Bedankt!

kruipt terug onder de meeleessteen

Jennyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:56

Fijn, Getup!

Milkberry schreef:
Het is inderdaad niet de bedoeling om voor altijd in de stretch te blijven rijden. Hoewel ik het niet erg zou vinden :P
Want ik kom elke keer met een grote grijns van mijn paard haha

Ik ook niet! Paard en ik vinden het erg fijn rijden :o :D

En je kan nog zoveel doen in de stretch. Allerlei figuren, tempowisselingen, diverse soorten overgangen, wijken, schoudervoor ect. :-)

Zou je ook kunnen stretchen in de tölt??

Ijslanders worden vaak wat kort gepakt, met druk van voren om ze van achteren in een goede tölt te krijgen. Vaak zie ik dan een flinke onderhals en weggedrukte rug.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:22

FriesWytske: hier idd een hoop goeroes :)

Ik hou mijn hart ook vast voor mensen die dit zien en kosten wat het kost zo laag gaan rijden want het is goed en dan de achterhand vergeten :) Mijn merrie gaat dan bv kapot. Wij doen het andersom; ik activeer eerst haar achterhand, bekken los, en gaat ze beter nageven, komt ze op 2 teugels, en mag en KAN ze mijn hand volgen tot 'stretchen' met behoud van een actieve achterhand. Waar ik bang voor ben met dit topic is eerst het laag gaan rijden, maar de achterhand vergeten. Tuurlijk kan het ook op die manier, dat de achterhand dan wel komt als ze sterker zijn, een hoop bewijzen dat hier in het topic en dat ziet er ook echt ontspannen en fijn uit. Maar als je de achterhand dan niet actief erbij houdt, kan je naar mijn idee meer kapot maken dan je wilt. Iig bv in het geval van een paard als mij die dan stiekem scheef gaat en nog meer haar voorbenen belast terwijl die dat met een blessuur verleden beter niet kunnen hebben - ook niet tijdelijk.

Er zijn meer wegen naar rome. Uiteindelijk willen we allemaal hetzelfde in dit topic gelukkig :)

Horseware, jij komt van ver! Zo jammer eigenlijk he dat we eerst zoveel fouten moeten maken (soms ten koste van het paard) voor we bij het juiste terecht komen. Ik heb vroeger ook heel anders gereden. Mijn paard was helemaal niet in balans en gooide met haar kop uit stress. Dat hebben we toen proberen 'op te lossen' door een knoop in de teugel te doen zodat ze iig niet de teugels uit mijn handen trok maar een klap kreeg (waardoor er achteraf nog meer stress kwam en het gedrag nog heftiger werd ;)). 1 (!!!!) les bij een andere instructrice (antoinne de bodt manier toen nog) en het hoofdschudden was eind van de les over en komt nog amper terug in het rijden (op buitenrit nog wel eens bij stress). Evenals het 100x stresspoepen tijdens het rijden overigens. Zo'n wereld van verschil.....

Het is jammer dat het zo moet, maar we leren er wel een hoop bij, en jij hebt gelukkig verder gekeken dan je neus lang is, gaan zoeken naar 'beter', en uiteindelijk bij een manier uitgekomen waar dat ook echt van toepassing is.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:23

Jennyxx schreef:
Ik ook niet! Paard en ik vinden het erg fijn rijden :o :D

En je kan nog zoveel doen in de stretch. Allerlei figuren, tempowisselingen, diverse soorten overgangen, wijken, schoudervoor ect. :-)

Zou je ook kunnen stretchen in de tölt??

Ijslanders worden vaak wat kort gepakt, met druk van voren om ze van achteren in een goede tölt te krijgen. Vaak zie ik dan een flinke onderhals en weggedrukte rug.

Dat vraag ik mij af... omdat het toch een aparte beenzetting doen die ze op zo'n moment doen. Geen idee of het dan wel mogelijk is?

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:29

Achterhand vergeten? Juist niet. Het heet niet voor niets voorwaarts neerwaards. Zonder voorwaarts kan je geen goede stretch rijden. Het.eerste wat er bij mijn paard begon te ontwikkelen was juist zijn achterhand.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:45

Hier weer lekker les gereden :D Merrie ontspande goed en was volgens instructrice net een drilpudding :+ als in dat alles mooi los meebewoog. Links om is iets lastiger omdat linkerbeen iets minder sterk is en dus zet ze dus minder makkelijk goed onder. Dat verbeterde wel dus dat is mooi... Denk dat ik stap maar eens beetje werkhouding ga oppakken al is het maar een halve volte.

Goed voorwaarts blijven is erg belangrijk maar heb ook niet het idee dat dat deel hier wordt vergeten... In het topic niet, bij de filmpjes van WF niet... En daarnaast dan gaat het weer over dat een lage hoofdhouding zou beteken meer op de voorhand... Maar een paard wat zijn rug vastzet en niet ontspannen over de rug loopt is altijd op de voorhand hoe hoog zijn hoofd ook is gedragen en hoe hard hij ook rent. Dus snap de kritiek ook niet zo.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:55

Mijn tinker (18) is ook een echte stresspoeperd, ze heet Pippa, maar werd vroeger vaak Poepa genoemd. Sinds ik haar meer ruimte geef is ze al zoveel rustiger en evenwichtiger. We rijden helaas niet vaak en de echte stretch hebben we ook nog niet bereikt, maar dat ze al zoveel rustiger en ook meewerkender is, is al zo'n verbetering! Ze stretcht makkelijker in draf dan in stap. Ze is een lang paard en flink overbouwd.

Ons friesje is 4. We hebben haar sinds mei. Ze kent het zadel en er heeft wel eens iemand op gezeten, maar we wilden alles helemaal zelf van voor af aan doen. Ze stretcht echt geweldig! De laatste tijd staat ze best wel veel stil, maar als we haar longeren (ook zonder lijn) houdt ze de stretch eigenlijk aan een stuk vol en vaak met een goede tact. Ze stretcht ook zelf in de wei en tijdens het wandelen. Ze swingt echt, prachtig om te zien! Galopperen op de volte lukt haar (nog) niet, dus dat willen we rechtuit onder het zadel erbij gaan doen, maar dat ligt nog niet direct in het verschiet. Ze doet eigenlijk nooit de kin op de borst, alleen als ze echt gaat showen. Ze is in de bespiering echt heel erg bijgetrokken: mooie nek (nog wel met onderhals), mooie ruglijn en forsere billen. Het was nog wel een beetje een puppy paardje toen ze kwam, maar het wordt al een echte dame!

Verder kan ik helaas niet zoveel commentaar geven, omdat ik nog niet zover ben met rijden als een aantal van jullie. Maar ik vind het heel leuk en leerzaam om mee te lezen. We willen deze manier ook echt aanhouden voor het friesje.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:55

Net les gehad en mijn eerste paar passen naar verzameling gereden. In stap wat hoger vragen en dan aandraven. Paar passen en dan terug naar stap en stretchen.

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:10

Waa ik ben jaloers op jullie. Mijn bak is een zwembad :( Ik heb wel even kwartiertje gelongeerd, maar ze is nog niet sterk genoeg om dan in dat zompige goed te stretchen. Ik zag wel steeds die buikspier :P

Ik vroeg me af, ik stap wel eens op de straat. Zo ook even vandaag uitstappen. Heb de chambon gewoon laten zitten en dit ging eigenlijk best wel goed. Doen meer mensen dat? Ik merk namelijk ook dat bij lang stappen aan de longeerlijn ze snel afgeleid is en gewoon langere stukken stappen aan de hand gaat beter. Ook kunnen wij heel goed fietsen, zou dit ook met een chambon kunnen? Gewoon als afwisseling. Ben wel benieuwd hoe jullie het rijden in de bak afwisselen.

Edit: Ik fiets dan he, niet m'n paard :') En Wings loopt er dan naast in draf. Om het wat te verduidelijken.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:18

Ik gebruik bij de merrie geen chambon die zakt uit zichzelf makkelijk. Met haar ga ik dus wel soms blokje buiten om maar alleen nog met mijn oude ruin mee. Probeer zo 1x per week.
Met mijn oude ruin heb ik nu twee keer gelongeerd met chambon, nooit gedacht om daarmee te wandelen (en zeker niet fietsen.. maar zit ook direct aan een 80km weg niet echt veilig). Maar met hem is het sowieso 2x per week blokje buiten. Teveel bakwerk kan hij niet goed meer aan.
Ik wandel ook weleens met ze... of beetje schriktraining... nou ja eens een plastic zeiltje of wat pionnen in de bak. Hopelijk straks met de merrie ook eens een sprongetje... maar nu al lastig genoeg als we een balk neerleggen ;) dus eerst maar eens meer basis bouwen en wat meer kracht en balans.

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:34

Oh wat wordt er toch veel gepost. Ik kan dit niet bijlezen, terwijl het zo interessant is! Leuk om Tancreda hier tegen te komen. Zij lest bij dezelfde "juf" als ik en na de foto's van vorige zondag vroeg ik me al af of we iets soortgelijks in de les zouden gaan doen de dag erna en jawel....haha. Poeh ik voelde me wel een beetje een kluts. Maar hij ging wel lopen! Dus dat was leuk. En over het op de voorhand lopen...ik kan wel snappen inderdaad dat mensen daar in tuinen. Ik denk dan ook dat het netjes stretchen en dergelijke onmogelijk is zonder dat er af en toe iemand meekijkt. Ieder mens heeft zoveel gewoontes.

Maargoed, maandag liep mijn paard denk ik vergelijkbaar met Wietje van Tancreda, dus dat was leuk. De rest van de week viel even grondig in het water dus vandaag er weer op. En wat voelde ik een frustratie...haha. Mijn paard liep als een dweil. Dus frustratie erkend, even over nagedacht en even stapje terug...eerst even starten zoals we normaal rijden (overigens gaat het hierbij om de draf, de stap gaat al leuk in de stretch, dus die hebben we vast) en dan terug naar die stretch. Ik kan dat niet allemaal in 1 keer blijkt.
En ter opwarming er een keer voor gekozen om es flink te galopperen (doe normaal even een paar rondjes). En tijdens die galop kreeg ik een voorzichtige voorwaarts neerwaarts terwijl hij op 4 benen bleef lopen...die galop die wij zo ontzettend moeilijk vinden.

Daarna was hij wel wat blij opgewonden (deels Arabier heh) maar na weer wat rust...liep hij weer zo mooi en fijn als in de les. Dus daar werd ik best wel gelukkig van. En we doen vast nog alles fout, maar elk begin is moeilijk..

En het erover na moeten denken is echt geweldig. Ben blij dat ik dit topic ingerold ben!

marietta

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:35

Horseware schreef:
En voor mijn paarden :D

*\o/* *D Dappere reflexie. Knap!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 16:41

Super dat iedereen zo goed gaat!

Hier gaat het ook fijn, nadat ik dinsdag een nieuw zadel heb gekocht loopt ze als een zonnetje en is ze erg vrolijk en voorwaarts met rijden.
Thuis zoekt ze fijn de stretch op. Die houding vasthouden vind ze nog steeds lastig, maar de stukken worden steeds langer. En ze pakt het nu ook in de stap aan!

Nu is de bak alleen niet meer te rijden door de regen, dus gaan we wat vaker naar de club om daar in de binnenbak te rijden. Maar daar vind ze het altijd toch weer spannend. (open zijkanten, dus ze hoort heel veel, maar kan niet veel zien). Als we daar rijden zak ze wel netjes, maar niet volledig. Iemand die daar misschien nog tips voor heeft?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 17:53

Horseware schreef:
Ook dat klopte voor mij Peetstap, omdat ik mijn paarden altijd zo achter de loodlijn reed was dat hetgeen ze direct deden zodra ik iets meer wilde oppakken vanuit de stretch: weer terugvallen in hun oude houdinkje en net wat inknikken in de hals.

Dank voor bevestiging, dingen die gebeuren vallen eindelijk op hun plek :list:

Knap stukje zelfreflectie durf je te laten zien, neem ik pet voor af. +:)+

PS: S. man op vakantie ?

RoyalMemory

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 19:33

Wat heerlijk dat het bij iedereen zo fijn gaat, en geweldig dat we steeds meer 'volgers' krijgen :D

Wij hebben een drafbaan op ons terrein (900 'm). Vaak rij ik mijn PRE op daarop vwnw, rondje na rondje met de neus door het zand. In alle gangen. Het is haast niet te geloven wat voor effect ik dan merk als ik weer in de bak rij!!

Mocht je de mogelijkheid hebben om dat te doen, probeer het eens. Je krijgt er een heel recht en sterk paard van die echt op eigen benen loopt, jou echt draagt, de motor achter heeft en schik heeft in het werk. Die van mij dan :o

Terwijl ik daarvoor al dacht dat het al heel goed ging. Dit is zo gaaf *\o/*

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:19

Bedankt voor de fijne reacties op mijn oude, verschrikkelijke filmpje. Altijd leuk om ook wat filmmateriaal te zien van waar iemand vandaan komt leek mij :)

Damian: wat gaaf dat je een stukje verzameling bent gaan doen vandaag :D Hoe voelde dat? Heeft Yvon daar zelf trouwens ook ervaring mee (omdat ze met Wilco eigenlijk nog in het stukje stretch bevestigen zit)?

Iedereen lekker bezig lees ik, en wat leuk dat we zoveel stille meelezers blijken te hebben :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:30

Ik was net bij een dressuurwedstrijd hier in de buurt wezen kijken. Klasse Z1. Ik heb welgeteld 1 iemand echt fijn zien rijden, en die kreeg dan ook terecht 221 punten.
Maar waarom ik erover begin: ik zat in de kantine en naast mij kwam iemand zitten die ik had zien rijden, met haar vriendje. Vriendje had alles opgenomen op camera dus zij ging haar proefjes terug kijken. En lyrisch dat ze was want wauw wat liep hij goed, wat zwaaide hij mooi met die voorbeentjes in de uitgestrekte draf, wat waren de overgangen mooi enz. Ze kon niet wachten op haar punten en verwachtte dat ze gewonnen had. Ik kreeg al haast medelijden want ik had haar natuurlijk zien rijden en het paard stond de gehele proef nog net niet stil. Totaal geen impuls en daarnaast een weggedrukt ruggetje en liep vreselijk krabbelig in draf, weinig sprong in galop en lateraal in stap. Nou was het al geen bewegingswonder, maar door de "verzameling" (waar uiteraard weinig verzameling aan was) werd alles nog korter en krabbeliger en miste alle takt.
Enfin, daar was de prijsuitreiking. Ze bleek niet gewonnen te hebben, dus ach, dan zou ze wel tweede zijn. Bleek ze laatste geworden te zijn met 181 punten. Natuurlijk snapte ze er niets van en vriendlief ook niet. Wat stond er op de protocol: takt, takt, takt en impuls. Vriendlief had al snel de vinger op de zere plek gelegd: deze jury gunde het haar niet en wou haar gewoon geen punten geven. Want taktfouten, wat een onzin! Daar kon zij toch niets aan doen? Haar paard liep namelijk echt niet kreupel, DUS kon zij er niets aan doen. Nu moest ik al enigszins mijn lachen inhouden en zat te wachten op de reactie van de vriendin. Gelukkig had die de wijsheid in pacht: van nu af aan zou ze met stang en trens gaan starten ipv op trens zoals ze vanavond deed. Niet alleen zou daar volgens haar de takt van verbeteren, ook zou de jury haar niet meer als buitenbeentje zien omdat ze op trens startte.

Mijn eerste reactie: _O- _O- _O- _O- _O- Maar daarna bedacht ik mij: arm paard, daar wordt nu een stang en trens in gehangen, wat het waarschijnlijk allemaal nog erger maakt -O-

Mandy73_unes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 21:34

Hier ook een meelezer....stretchen gaat best goed. Voornamelijk bezig in stap en draf. Wat ik lastig vindt is de teugels op contact houden wanneer mijn merrie d'r hoofd tussendoor omhoog brengt (nog niet altijd de constante stretch). Zag in een filmpje van WF dat ze gewoon de handen mee omhoog nemen en dus wel contact houden....dat is wel ff raar..is dat inderdaad de bedoeling? (Mijn stalgenoten die denken, wat doe jij?? Haha). Ook komt ze wat terug in tempo en dan probeer ik die "sinaasappel" uit te knijpen tussen de benen zoals SImpelman aangaf *\%/* ..best lastig allemaal maar denk dat ik op de goede weg ben...het voelt in ieder geval goed.