[FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:25

Mijn merrie is daar echt een voorbeeld van, activiteit kun je immers niet verkrijgen als je 'er niet aan kunt komen'. Daarvoor moet je paard toch echt aan de hulpen staan en niet van iedere beweging in de stress schieten.

Maar goed langzaamaan maken we stiekem best grote vorderingen :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:39

Joolien schreef:
bertie schreef:
goed dat je de LIJKENDE tegenstrijdigheid benoemt! :)

Ja al is dat moeilijk theoretisch uit te leggen omdat het ook een bepaald gevoel is dat je moet kunnen voelen. Het ligt zo nauw, ik doe het zelf automatisch en daardoor is uitleggen soms lastig :P

Met trager lichtrijden ben ik het niet altijd eens.
Omdat je juist een actief paard wilt, en geen traag paard.
In het geval van deze hackney zou je misschien dankbaar moeten zijn voor het actieve. *\o/*
Ik kan niet zeggen dat deze hackney alleen maar 'snel' is. Niet dat heftige, dat veel hackneys tonen.
Gelukkig maar! :):)
Het gevoel van 'rust' zou niet zozeer uit vertraging moeten komen, maar meer uit 'gedragenheid'. meer op het achterbeen, dus. *\%/*
Vandaar mijn voorstel van 'even terugzitten'. In plaats van een halve ophouding.
'Even terugzitten' kan wonderen doen. Het effect ervan hebben we bij de workshop gezien. Extreem, zelfs.

Marsha777

Re: [FOTO]Aan de teugel (fotoverzamelingstopic) Deel V

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:46

Bedankt iedereen voor de fijne tips. Ik en Diva gaan hier zeker aan werken en zullen over een tijdje weer eens een filmpje plaatsen.
Dank je Marcelle voor het delen van de filmpjes om advies te vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 21:48

Ja dat bedoel ik ook wel bertie, doordat je langzamer/ trager hoe je t wilt noemen gaat moet het paard ook wel meer gaan dragen. Met trager bedoel ik dus een schijnovergang maken, dus basistempo vertragen totdat het paard bijna stapt en dan weer wegdraven tot basistempo of een middendraf. Al zou ik bij dit paard kiezen voor een basistempo omdat ze al graag over het tempo heen gaat.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:05

Joolien schreef:
Ja dat bedoel ik ook wel bertie, doordat je langzamer/ trager hoe je t wilt noemen gaat moet het paard ook wel meer gaan dragen. Met trager bedoel ik dus een schijnovergang maken, dus basistempo vertragen totdat het paard bijna stapt en dan weer wegdraven tot basistempo of een middendraf. Al zou ik bij dit paard kiezen voor een basistempo omdat ze al graag over het tempo heen gaat.

ELK paard heeft een basistempo nog om op terug te kunnen vallen.
Het is heel belangrijk dat ruiters elk paard leren wat het basistempo voor dit paard is.
Het basistempo is dat waar altijd op teruggevallen kan worden als het moeilijk wordt.
Problemen met verzameling: Terug naar basistempo voor bevestiging en vertrouwen dat een nieuwe oefening niet 'eng' is
Problemen met verruimingen/ uitgestrekte? Idenm

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:32

Marsha wat een leuk paard heb je. En dat voor een Hackney vind ik hem helemaal niet verkeerd. Een voorwaarts paard terug rijden is fijner als een flegmatiek vooruit rijden. De kunst is om zijn voorwaartse drang om te gaan zetten in impuls ipv dat hij zo loperig is. Wat me opvalt bij de slangenvolte is dat als je paard kauwt op het bit, dat je dat niet voelt en dat je dan dus niet nageeft.. Daardoor loopt hij dus ook te diep en achter de teugel en rijd je hem ongewild van voor naar achteren.
Ik ben heel nieuwsgierig wat hij gaat doen als je hem ONDER zijn tempo gaat rijden. Even leren dat hij moet wachten op je. "Hij rent als het ware voor de muziek uit". Als je hem onder zijn tempo gaat rijden dan kan hij zich zelf gaan dragen en kan hij leren om ipv loperig te worden met impuls te gaan. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als je bijvoorbeeld op de hoefslag een paar pasjes laat wijken. Je zet hem schuin op de hoefslag, lichte stelling en paar pasjes in stap (later in draf) wijken en gelijk er weer uit. Gaat hij dan kauwen op het bit? Zo ja maak je lichaam inclusief handen zacht (nageven). De kunst is dan dat je dit paard met je zit, been en hand gaat rijden (je bent er zacht en gevoelig genoeg voor om dat te kunnen). Lees je eens goed in als het gaat om de halve ophouding.
Ik zie dit paard wel mogelijkheden hebben om leuk te dressuren hoor. Ik vind hem leuk en jou vriendelijk maar je zou meer actiever en vooral bewuster kunnen gaan rijden. Want hier worden jullie beiden niet beter van. Dat is jammer want er zit wel degelijk potentie in en mogelijkheden tot groei.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 22:56

[pien_2010] schreef:
Marsha wat een leuk paard heb je. En dat voor een Hackney vind ik hem helemaal niet verkeerd. Een voorwaarts paard terug rijden is fijner als een flegmatiek vooruit rijden. De kunst is om zijn voorwaartse drang om te gaan zetten in impuls ipv dat hij zo loperig is. Wat me opvalt bij de slangenvolte is dat als je paard kauwt op het bit, dat je dat niet voelt en dat je dan dus niet nageeft.. Daardoor loopt hij dus ook te diep en achter de teugel en rijd je hem ongewild van voor naar achteren.
Ik ben heel nieuwsgierig wat hij gaat doen als je hem ONDER zijn tempo gaat rijden. Even leren dat hij moet wachten op je. "Hij rent als het ware voor de muziek uit". Als je hem onder zijn tempo gaat rijden dan kan hij zich zelf gaan dragen en kan hij leren om ipv loperig te worden met impuls te gaan. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als je bijvoorbeeld op de hoefslag een paar pasjes laat wijken. Je zet hem schuin op de hoefslag, lichte stelling en paar pasjes in stap (later in draf) wijken en gelijk er weer uit. Gaat hij dan kauwen op het bit? Zo ja maak je lichaam inclusief handen zacht (nageven). De kunst is dan dat je dit paard met je zit, been en hand gaat rijden (je bent er zacht en gevoelig genoeg voor om dat te kunnen). Lees je eens goed in als het gaat om de halve ophouding.
Ik zie dit paard wel mogelijkheden hebben om leuk te dressuren hoor. Ik vind hem leuk en jou vriendelijk maar je zou meer actiever en vooral bewuster kunnen gaan rijden. Want hier worden jullie beiden niet beter van. Dat is jammer want er zit wel degelijk potentie in en mogelijkheden tot groei.

Fijne reactie, [pien_2010]!
Ik vind het leuk dat je je dingen zo op eigen manier verwoordt. *\o/*
Ik herken eigenlijk alles wat je zegt, en gebruik er andere woorden voor.
Prachtige bijdrage, dus! *\o/*

Ik durf het haast niet te doen, maar toch een kleine nuance. :o

Heel terecht zeg je
Citaat:
je zou meer actiever en vooral bewuster kunnen gaan rijden
. Dat kan verwarrend zijn als je een paard hebt dat van zichzelf al zo actief beweegt.
Aan de ene kant wordt door een aantal mensen 'rust' aanbevolen.
Aan de andere kant wil jij juist dat er actiever wordt gereden.

Dat lijkt tegenstrijdig, maar is het niet. :)

In beide gevallen gaat her erom dat de ruiter de regie moet nemen. :j

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:04

Goede correctie Bertie! Mijn tekst kan inderdaad verwarring geven.
Met actiever bedoel ik, weet wat je doet, rijd bewust en voel wat er onder je gebeurt. Ga "in" je paard zitten en gebruik je zit, benen en handen (halve ophouding). Maar met actiever bedoel ik inderdaad niet, sneller. Integendeel, rustiger en rustiger....De ruiter zit er nu vrij passief op, er gebeurt te weinig. Vandaar ook dat ik schreef breng tempo eens terug tot onder het tempo. Doe eens even geen impuls opwekkende oefeningen, want eerst moet die loperigheid opgelost worden. Paardje moet leren om te wachten. RUST in die "tent" brengen.
Ik val wel op dit soort paardjes hoor. En de ruiter is zeer vriendelijk. Maar Marscha heeft gewoon veel meer in zich, net als deze Hackney. Vandaar "dat ik me er eventjes mee bemoei" :) .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 08-10-14 23:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:05

Leuke paarden toch die hackney's. Ze willen zo graag. Het zijn eigenlijk boegtrekkers. Ze plaatsen hun voorbenen meer onder hun lijf dan naar voren. Het helpt ze om eigenlijk een beetje te hangen in dat tuig dat er nu niet is. Veel barokke types doen het ook, denk aan friezen en andalusiers.

Het gevaar is dat mensen zich dan wat blind gaan staren op die snelle (beetje chaos) bewegingen. Vervolgens werken we zo hard aan het tempo, worden ze wel rustiger. Maar de bewegingen blijven rommelig, de achterhand tikkeltje onbereikbaar voor de ruiter.

Ik vraag dit soort paarden niet bewust terug in tempo. Wel vraag ik ze om op te letten in hun passen af te maken. Halve ophoudingen zijn al genoemd. Schouderbinnenwaarts deed je al (voor mij de basis van alle oefeningen!).
Voltes en slangevoltes voegen bij dit soort paarden niks toe. Het zorgt er voor dat ze eigenlijk beetje overvliegen. Ze zijn al vrij soepel. Rij remmende oefeningen met ze. Korte lijntjes E-A, A-B-C. Rij ze netjes en echt recht, geen slordigheid! Doordat ze in die oefeningen tegen een (geestelijke) barrier oplopen remmen ze... En dan kan jij voorwaarts rijden. Want dat heb je nodig om de achterhand te bereiken. En geloof het of niet... Als de achterhand er bij komt worden al dit soort paarden vanzelf rustiger en minder gehaast. (Je hebt ze vertelt dat je niet wil dat ze denderen of hangen.)

Zonder die achterhand krijg je paarden die wat slap zijn in hun bovenlijn, ze buigen hun hoofd ook snel achter de loodlijn. Zonder dat jij er om vraagt. Voor jou telt in dit geval wel dat je al erg gewend bent aan het feit dat dat gebeurd. Maar blijf asjeblieft denken aan het feit dat je ellebogen gebogen moeten zijn en je handen dragend... Je werkt het aspect van ontduiken zo in de hand, terwijl je dat stukje juist moeilijker wil maken.

Achterwaarts beschouw ik trouwens ook als een oefening met veel waarde. Maar dan wel elke pas rustig genomen. Dat betekend in het begin soms een paar pauzes inbouwen.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-14 23:35

Oeps, ik moest even 2 keer kijken dacht dat mijn computer het beeld te snel afspeelde maar het paard loopt echt zo gehaast. Vind haar erg vast en loperig ogen, ruiter zit doodstil wat heel netjes lijkt maar ik krijg ook een beetje het idee dat de ruiter er gewoon niet te veel aan kan komen?

Ik ga mee met de tips die al gegeven zijn, probeer echt rust in het rijden te krijgen en vanuit daar gaan werken. :)

{Edit} zie dat er een hoop reacties bij geplaatst zijn, ga ze even lezen.. ;)

Ik heb ook nog een filmpje, expres het geluid er even bij aan gelaten.
Voor degene die dus graag willen kijken + commentaar horen zet het geluid aan.
Maar wil je graag zelf kijken raad ik je aan om eerst het filmpje te bekijken zonder geluid, pas daarna met geluid om te kijken of je 'het ook ziet'.

Ik wil nog wel even erbij kwijt dat ik mij zelf héél erg stoor aan mijn houding, al v.a. dat ik Disco rijd heb ik moeite met mijn balans te vinden op hem wat resulteerde in steeds meer vast te gaan zetten in mijn houding met als gevolg dat ik steeds slechter fijn en soepel met hem mee kan gaan in de beweging. Op het moment van het filmpje liep ik net bij de fysio, inmiddels ben ik zelf al aardig losser geworden waardoor ik nu ook weer beter met mijn paard mee kan gaan. Het is een groot paard met hele ruime beweging. Zijn bouw is 'groot', zijn gangen zijn 'groot' en mede daardoor vinden we het allebei erg moeilijk om het allemaal een beetje bij elkaar te krijgen en te houden. Dat heeft tijd nodig, vooral het sterker worden van de achterhand is daar een groot onderdeel van. Hier werken we aan, maar is niet in 1 dag gefixed natuurlijk. ;)

Het lijkt of we alleen maar stom rondjes rijden over de hoefslag, echter gebeurde er héél veel.
Beide moesten we best even 'wennen' aan deze nieuwe manier, Disco pakte het snel op omdat het voor hem erg 'natuurlijk' is. Ik vond het echter een heel stuk moeilijker, omschakelen, continu voelen en reageren. Vergde toch wel heel wat concentratie.

Toch vind ik er wel erg fijne stukjes tussen zitten! Ook vooral op hoe Disco dan gaat lopen. Heerlijk paard! <3

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 00:34

Ja Marinke er zitten zeer zeker mooie stukjes tussen. Je ziet dat hij de neiging heeft af en toe om te gaan hangen en inderdaad wat een groot paard met grote bewegingen (heel anders dan die van mij). Wat ik me wel af vroeg of je jezelf en hem niet wat beter helpt als je in de draf wat tempi wisselingen rijdt, zo maar heel kort, eventjes paar pasjes terug en weer paar pasjes naar voren, dan moet hij met achter meer gaan doen. TEvens hoe het zou voelen voor je, als je de teugels iets korter neemt, handen rechtop boven zijn hals, want af en toe zit je bijna met je ellebogen achter je lijf. Is niet echt handig.
Zit je wel eens door op hem of gooit hij te hoog op daarvoor? Want als je doorzit dan kun je meer met je zit in werken. Wat doen die mensen allemaal in die ruimte, want je bent haast wel verplicht om alleen op de hoefslag te rijden want er is geen plek...Leuk Marinke je filmpje!

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 01:22

Moment dat hij gaat hangen komt ie ook gelijk van het achterbeen af, kunst is om daar direct op te reageren door hem dan te vragen om het binnenachterbeen meer onder te treden. De neiging is snel om zelf ook weer terug te gaan trekken in je teugel.

Hij heeft van zichzelf uit een onderhals (als jonkie al), hierdoor gooit ie snel zijn hoofd omhoog en word dan erg sterk. Op dat moment valt er eigenlijk niet te rijden en gaat gepaard met spanning. Maar wanneer hij lekker ontspannen loopt heeft ie weer de neiging om juist te veel achter de LL te komen en zo juist van achterbeen af te lopen. Ik ben zelf gewend om met kortere teugel te rijden maar door te ervaren wat ruimte geven i.c.m. het stimuleren van het achterbeen deed is dit wel iets geworden waar ik nu heel fijn op terug kan vallen wanneer het in de training wat moeilijk word. Op het moment van het filmpje vond ik het maar wat ingewikkeld (wel aanleuning houden, maar toch ook ruimte geven, geen teugels los gooien), ook nog eens die achterhand erbij houden (actief maar weer niet te hard (daar moest ik hem regelmatig op corrigeren)), in de hoeken goed met binnenbeen > buitenteugel, binnenteugel ruimte geven, maar wel stelling behouden (niet te veel buitenteugel maar voldoende binnenbeen dus) waardoor Disco fijn door zijn lijf gaat lopen. Al met al was het voor mij ingewikkeld zat op dat moment en waren tempo wisselingen simpelweg even te veel gevraagd. Eerst dit goed bevestigd zien te krijgen. :)

Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en nu kunnen we hier heel fijn op terug vallen wanneer het even moeilijk word in de training. Doorzitten zal ik maar niet over beginnen, dat is een ramp. Al gaat het wel al stukken beter en zit er wel duidelijk progressie in. :j

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:02

Mooi Marinke, goede tip trouwens, om eerst ff zonder geluid te kijken! Er waren idd een aantal momenten dat ik wat dacht, een ook wel benieuwd was naar wat er gezegd zou zijn. Maar ook heel veel momenten dat ik dacht: "uh, ik moet geen instructrice worden, zal een stille boel worden terwijl er toch echt wel wat gebeurd..'

Vooral het binnenbeen in de hoek, en in combinatie met je buitenteugel viel me op, je gebruikte nog vrij vaak je binnenteugel, en dan zag je ook ff een hapering in het binnenachterbeen. Maar je kreeg hem steeds lekkerder aan het swingen! En telkens die korte stukjes, worden vanzelf (nouja, dat zou wel erg makkelijk zijn) langer.

Vroeg me idd af wat de reden was van dat theekransje in het midden?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:10

_Marinke_ schreef:
.

Hij heeft van zichzelf uit een onderhals (als jonkie al), hierdoor gooit ie snel zijn hoofd omhoog en word dan erg sterk. :)

:j

Ja heb zelf ook een paard ooit gereden met een heuse onderhals en sterrenkijker. Die moest ik ook net als jij met langere teugel rijden (correctie paard). Nu begrijp ik dat je dat deed daar. Verstandig.

Enne ik ga vandaag nog een keer straks je filmpje kijken maar dan met het commentaar. Had dat bewust nog niet gedaan. Vond ik een beetje flauw om te doen want dan is het gemakkelijk reageren.
Wat ik mooi vind om te zien is die korte stukjes dat hij goed loopt dan is het wel een heel mooi paard hoor. Daar zit wel muziek in. Ik vind het altijd dapper als mensen op die reuzen rijden want dat is veel moeilijker om aan elkaar te rijden als die kleinere paardjes. Je bent goed bezig Marinke.
Ik vind het wel erg druk daar in die bak en had zo iets: "dames en heer, kunnen jullie niet buiten de bak gezellig gaan bebbelen :o ". Maar dat komt ook omdat ik jaloers ben op die prachtige bak. Dan zou ik echt geen stoorzenders willen als ik in zo'n gave bak eens zou mogen rijden. Ik rijd hier altijd erg ongelukkig zo op de wei zonder enig accommodatie.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:31

Haha, dit was tijdens de workshop van bertie! De bedoeling was juist niet alleen maar les krijgen, maar ook dat d mensen die in de bak stonden mee dachten over eventuele ideeën.

Marinke, ik kan niet meer in het wetransfer bestand, maar heb je die filmpjes toevallig nog ergens staan? :).

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 09:33

Oh, oeps, haha. Dan is dat te verklaren idd, dacht dat het gewoon op een stal was, waar de mensen ipv in de kantine, gezellig in de bak ging zitten..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:02

Hallo! heel lang over nagedacht om hier nog eens iets te plaatsen aangezien ik niet echt een dressuurmiep ben (jullie discussies wel versta maar ik bijlange niet zou mee kunnen discussiëren! bij gebrek aan verstand natuurlijk :') maar we hebben allemaal nog veel bij te leren op 17jarige leeftijd denk ik :P ).
Hoe langer ik naar mijn filmpje keek hoe onzekerder ik werd, hoe meer dingen ik ging opmerken (des te beter natuurlijk). Heb 2 kleine stukjes galop genomen, een stukje galop van hoe het eruit zag in de maand juni een een stukje galop van hoe het eruit zag 4 oktober.
Dat laatste stukje, ik wéét het mijn houding is verschrikkelijk. Dit was op het einde van het springen (aangezien ik de volgende dag oefenwedstrijd had). Ik was er voor die dag eigenlijk al klaar mee maar er was een vriendin mee, ging er ook nog even op en begon te dressuren, ik dacht laat ons eindigen in een zo ontspannen mogelijk galopje. En ik zie wel een ontspannen paard maar ook een veel te ontspannen ruiter :')
Handen meer omhoog, niet als een patattenzak erop zitten, benen stiller, teugels korter nemen. En komend weekend hoop ik nog meer beeldmateriaal te hebben dat ik eens kan tonen hoe het verloopt als we déftig dressuren en niet in de richting van 'uitgalopperen'.
Zelf zie ik het verschil wel heel goed, hoewel ik niet echt een actieve galop vraag van hem zit er al meer activiteit in. Loopt wel nog op de voorhand en heeft een korte galoppas. Ondertussen heb ik ook stage gevolgd in augustus en daar hebben we ook op een rustige galop gewerkt waarbij hij met zijn benen langer op de grond blijven staan. Hierbij probeer ik ook zelf echt langer in het zadel te blijven zitten waardoor ik zo'n bagger houding heb denk ik. Maar er wordt zeker aan gewerkt en hoop dus dit weekend nog eens een filmpje te posten en niet te vergeten dat het na een intensief pacours was van 1m05 :))

Brand maar los met de tips die ik kan meenemen voor dit weekend, maar wees vriendelijk voor ons :o

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:10

Leuk Marinke! Ben gek op filmpjes. Dat geeft altijd zo'n beter beeld dan foto's.
Disco lijkt me echt geen gemakkelijk paard om te rijden. Groot in zijn beweging. Daarom lijkt hij traag, maar is hij het niet. Lang gelijnd en wat recht in het kruis en lijkt me ook wat stijl in het achterbeen, waardoor het dressuurmatig allemaal niet "vanzelf" gaat. Maar hij lijkt me werkwillig genoeg en dat is dan weer een pre.
Er zitten idd hele nette stukjes tussen hoor. 1 tip van mijn kant: ik zou een spoortje aandoen. Niet zozeer om hem voorwaarts te rijden, maar om hem tussen twee benen te houden. Want als je binnenhand toegeeft zie je dat ie meteen tegen de buitenwand aanzit, wat betekent dat je buitenbeen te weinig begrenst. Zo'n groot paard loopt daar natuurlijk makkelijk doorheen (zeker als hij nog scheef is) en een spoortje kan daarbij helpen.
We hadden het over linksgebogen en rechtsgebogen paarden maar Disco lijkt me idd linksgebogen. Als je hem zo over de rechte lijn ziet lopen is zijn linkerbil hoger en zet hij rechtsachter graag een beetje buiten de massa. Maar het kan ook even een "rijtechnisch" beeld zijn omdat hij erg tegen de wand kleeft. Jammer dat t filmpje niet ook een stukje op de andere hand laat zien. Dan zou ik dat beter kunnen zien.
Ik zou veel binnenhoefslag pakken (spoortje erbij), zodat hij niet zo kan kleven en wat meer tempowisselingen rijden.
Ik zou ook een gaatje korter gaan zitten. Je trekt nu je hakken wat op en misschien helpt een gaatje korter jou ook wat meer met je balans, waardoor je been ook wat stiller kan zijn.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 09-10-14 12:46, in het totaal 2 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 12:42

Saintelette schreef:
Bedankt voor de reacties!
Het is idd ook altijd zo'n vluchter onder het zadel. Zodra iets moeilijks gevraagd werd ging het gas er op. Nu gelukkig al een heel stuk minder, maar goed dat jullie opmerken dat het nog steeds wat minder mag.
Bedankt Bertie voor de halve ophouding, dat gaan we eens proberen!

Vind het een lastig filmpje om te beoordelen. Niet te zeggen of de tactfouten door jou komen of door de ongelijke bodem waar hij op loopt.
Ik vind het wel een erg leuk paard. Hij is wat vlug, maar over het geheel vind ik dat nog best meevallen.
Ziet er niet verkeerd uit en je rijdt ook netjes.
Wat me wel opvalt in je slangevoltes is dat je hem soms wat "omgooit". Misschien heeft dat ook wel wat met de tempocontrole te maken. Probeer voor iedere wending hem netjes recht te stellen zodat je ook correct de wending door kan. Maak het tempo van jou door hem iedere keer (kort) wat terug te zetten (met de halve ophouding van Bertie :D en je zit (terug) en been (lang, maar er wel aanhouden) als ie met jou gaat lopen.
Hier heel consequent in zijn. Iedere pas moet in feite van jou zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:00

xTitanic: ik vind je houding best nog meevallen. Ik zie liever een ontspannen ruiter dan een gespannen ruiter.
Wel vind ik dat je nog wat met je bovenbenen "knijpt". Beugels meer naar de bal van je voet en je been lang maken waardoor je je gewicht als het ware "naar je beugels" brengt. Dat maakt dat je je benen nog wat stiller kunt houden (al vind ik het nog niet zo verkeerd wat ik nu zie).
Je handen zijn mooi laag maar je zet ze vast op je bovenbeen. De hoogte is dus goed maar de teugels moeten korter en je hand meer naar voren.
Het paard galoppeert idd op de voorhand doordat het niet "aan elkaar" is (geen verbinding van achteren naar voren). Op het laatste stukje is ie erg uit elkaar. Op het eerste filmpje (is dat de laatste??) is je paard al wat meer aan elkaar en zie je dat hij ook al wat meer gedragen gaat galopperen. Probeer daarin sprong te blijven houden. Dat kun je doen door meer te schakelen (weg rijden en terug rijden in galop) Je hand zet je nog steeds vast, daar moet je echt aan werken.
Vind het trouwens ook een leuk paard. Plaats nog eens een filmpje (als je die een keertje hebt) met links- en rechtsom stap draf en galop?

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 13:21

Het is dus net omgekeerd! Het eerste filmpje is van langer geleden en het tweede filmpje is van nu. Ik vind persoonlijk toch wel dat hij minder moeite lijkt te hebben op het tweede filmpje en dat hij een aangenamere galop heeft (dat kan ik wel voelen misschien is het niet zichtbaar). Hij valt inderdaad een beetje uit elkaar maar ik doe eigenlijk niet anders dan schakelen tijdens het rijden dus daar zal ik dan zeker niet mee ophouden ;) Natuurlijk is het laatste filmpje ook echt puur ontspanning dat ik wilde bereiken waardoor hij inderdaad uit elkaar valt... Bij het eerste filmpje was ik serieuzer aan het werk dan bij het tweede.
Ik zal zeker nog wat plaatsen zodra ik een enthousiaste filmer heb gevonden :+
In ieder geval bedankt en ik ga écht proberen letten op mijn handen..

juliedo24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:18

xTitanic wat doe je met je buitenhand? Het lijkt alsof je nogal links-rechtshulpen aan het geven bent. Dan gaan ze wel naar beneden, maar kunnen ze nooit het bit aannemen (logisch, als het bit zo beweegt ;) ) en zal je hem nooit helemaal bij elkaar kunnen rijden (zoals Babootje al zegt, hij valt uit elkaar). Sorry als ik het fout heb! En natuurlijk al goed dat je op je handen gaat letten :)
Ik zou wat meer focussen op achterhand eronder rijden, verder gaat het denk ik goed, goed dat je je ook focust op ontspanning.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 14:40

juliedo24 schreef:
xTitanic wat doe je met je buitenhand? Het lijkt alsof je nogal links-rechtshulpen aan het geven bent.

Dat komt omdat xTitanic haar binnenhand vast zet (op haar bovenbeen) en de buitenhand los laat.
Terwijl juist het paard aan de buitenteugel moet komen, zodat je binnenhand naar voren kan en het paard de ruimte kan krijgen om door te springen in de galop.
Het eerste filmpje ziet er beter uit omdat het paard wat meer "draagt" in de galop. Maar niet op de goede manier. Door het vastzetten van haar binnenhand kan het paard geen sprong maken (voelt voor xTitanic als "korter galopperen). Het tweede filmpje voelt voor xTitanic weliswaar beter d.w.z. dat het paard meer door galoppeert, maar in het tweede filmpje valt ie helemaal uit elkaar en op de voorhand.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:03

In het filmpje van Marinke horen we regelmatig dat Bertie veel aandacht geeft aan het rijden van correcte hoeken waarbij het binnenbeen goed aan het paard hoort te zijn, binnenhand licht (eventueel wat naar voren zonder helemaal los te gooien) zodat paard beter de buitenhand kan aanpakken.
Zonder aanmatigend te willen zijn Bertie heb ik na lang aarzelen en denken, schrijf ik het wel of niet, toch besloten om bij deze belangrijke oefening wat uitleg te geven. Want een bak kent vier hoeken dus die oefening kan vier keer gereden worden.
Waarom kun je als je binnenbeen goed aan het paard zit je binnenhand wat naar voren doen? Dat heeft te maken met het principe dat jouw binnenbeen dan het contact met de mond onderhoud (via zenuw) doordat je deze goed aanlegt op de singel. Linkerbeen onderhoudt dan contact in linker kaak en rechter been aan de rechter kant. Dus je been "vervangt" je hand als het ware.
Door je binnenhand dan "te geven", pakt je paard de buitenhand beter aan, door je binnenbeen op de singel buigt hij mooi en gaat hij dus beter sporen als paard in een correcte stelling gereden wordt. Dit kun je later uitbouwen in nog meer schouder voor te rijden.
De oefening is zo belangrijk (en wellicht is dit allang bekend bij jullie) dat ik toch besloten heb om met wat uitleg de toelichting te geven van het waarom. Waarschijnlijk is dat wel uit gelegd maar dat komt in dit korte filmpje niet eruit. Als ik het niet correct omschrijf Bertie of anderen dan corrigeer me!
xTitanic heb jouw filmpje nog niet bekeken en ook nog niet de respons op jouw filmpje gelezen (doe ik altijd na mijn respons). Ik ga later jouw filmpje bekijken.

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-14 19:24

Marocje schreef:
Mooi Marinke, goede tip trouwens, om eerst ff zonder geluid te kijken! Er waren idd een aantal momenten dat ik wat dacht, een ook wel benieuwd was naar wat er gezegd zou zijn. Maar ook heel veel momenten dat ik dacht: "uh, ik moet geen instructrice worden, zal een stille boel worden terwijl er toch echt wel wat gebeurd..'

Vooral het binnenbeen in de hoek, en in combinatie met je buitenteugel viel me op, je gebruikte nog vrij vaak je binnenteugel, en dan zag je ook ff een hapering in het binnenachterbeen. Maar je kreeg hem steeds lekkerder aan het swingen! En telkens die korte stukjes, worden vanzelf (nouja, dat zou wel erg makkelijk zijn) langer.

Vroeg me idd af wat de reden was van dat theekransje in het midden?

Ah, leuk! Je ziet dus inderdaad wat er gebeurt. <3

Het was inderdaad een workshop. Op de heetste dagen van het jaar. :brr:
Wat was het fijn om met de voeten in het badje van Joolien te zitten! :):)

In twee dagen probeer ik mensen iets mee te geven waar ze mee verder kunnen. Te laten ervaren.
Een doel kan bijvoorbeeld zijn: laat het paard op vier benen lopen.
En wat je kunt doen om zover te komen.
Zoals je in het filmpje mooi kunt zien is dat niet altijd eenvoudig. _/-\o_
Dit was voor Marinke en haar grote slungelpaard inderdaad de uitdaging.
Veel hoefslagwerk, dus. Extra wendingen of slangenvoltes zouden alleen maar verstorend zijn geweest.

Saai, dat hoefslagwerk? Nee ,dus. :D
Het doel is afhankelijk van wat de combinatie op dat moment aanbiedt.

Het 'theekransje' tijdens de workshop was functioneel. *\o/*
Het bestaat uit de deelnemers van de workshop. Leren kijken is een belangrijk onderdeel van de workshop, en ook het leren benoem van wat je ziet. Herkennen uit eigen ervaringen. Commentaar geven, nadenken, meedenken. Het hoort er allemaal bij.

Als Marinke zegt
Citaat:
Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en nu kunnen we hier heel fijn op terug vallen wanneer het even moeilijk word in de training.
dan maakt me dat heel blij. Want dat is precies wat ik mee wil geven: iets om op terug te kunnen vallen.
In twee dagen is er niet veel tijd om te letten op kleinigheden, zoals een perfecte handhouding. Wél op goed handgebruik. Je moet keuzes maken in wat haalbaar is.
Voor mij gaat het om het paardrijden. Eh .. het paard rijden. Dressuur. Het gaat mij niet om uiterlijkheden, of truukjes. :+ maar ik geloof dat ik dat eerder al heb aangegeven. <lach>
Dat Marinke niet met sporen reed had -natuurlijk- een reden.

Wat leuk, Marinke, dat je hebt aangeraden eerst te kijken naar het filmpje zónder geluid. :)

En .. dank je wel Marinke dat je wat je tijdens de workshop hebt gedaan zo fantastisch hebt opgepakt! Je bent een kanjer! Y;(