Maar goed langzaamaan maken we stiekem best grote vorderingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Joolien schreef:bertie schreef:goed dat je de LIJKENDE tegenstrijdigheid benoemt!
Ja al is dat moeilijk theoretisch uit te leggen omdat het ook een bepaald gevoel is dat je moet kunnen voelen. Het ligt zo nauw, ik doe het zelf automatisch en daardoor is uitleggen soms lastig
Joolien schreef:Ja dat bedoel ik ook wel bertie, doordat je langzamer/ trager hoe je t wilt noemen gaat moet het paard ook wel meer gaan dragen. Met trager bedoel ik dus een schijnovergang maken, dus basistempo vertragen totdat het paard bijna stapt en dan weer wegdraven tot basistempo of een middendraf. Al zou ik bij dit paard kiezen voor een basistempo omdat ze al graag over het tempo heen gaat.
[pien_2010] schreef:Marsha wat een leuk paard heb je. En dat voor een Hackney vind ik hem helemaal niet verkeerd. Een voorwaarts paard terug rijden is fijner als een flegmatiek vooruit rijden. De kunst is om zijn voorwaartse drang om te gaan zetten in impuls ipv dat hij zo loperig is. Wat me opvalt bij de slangenvolte is dat als je paard kauwt op het bit, dat je dat niet voelt en dat je dan dus niet nageeft.. Daardoor loopt hij dus ook te diep en achter de teugel en rijd je hem ongewild van voor naar achteren.
Ik ben heel nieuwsgierig wat hij gaat doen als je hem ONDER zijn tempo gaat rijden. Even leren dat hij moet wachten op je. "Hij rent als het ware voor de muziek uit". Als je hem onder zijn tempo gaat rijden dan kan hij zich zelf gaan dragen en kan hij leren om ipv loperig te worden met impuls te gaan. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurd als je bijvoorbeeld op de hoefslag een paar pasjes laat wijken. Je zet hem schuin op de hoefslag, lichte stelling en paar pasjes in stap (later in draf) wijken en gelijk er weer uit. Gaat hij dan kauwen op het bit? Zo ja maak je lichaam inclusief handen zacht (nageven). De kunst is dan dat je dit paard met je zit, been en hand gaat rijden (je bent er zacht en gevoelig genoeg voor om dat te kunnen). Lees je eens goed in als het gaat om de halve ophouding.
Ik zie dit paard wel mogelijkheden hebben om leuk te dressuren hoor. Ik vind hem leuk en jou vriendelijk maar je zou meer actiever en vooral bewuster kunnen gaan rijden. Want hier worden jullie beiden niet beter van. Dat is jammer want er zit wel degelijk potentie in en mogelijkheden tot groei.
. Dat kan verwarrend zijn als je een paard hebt dat van zichzelf al zo actief beweegt.Citaat:je zou meer actiever en vooral bewuster kunnen gaan rijden
_Marinke_ schreef:.
Hij heeft van zichzelf uit een onderhals (als jonkie al), hierdoor gooit ie snel zijn hoofd omhoog en word dan erg sterk.
Saintelette schreef:Bedankt voor de reacties!
Het is idd ook altijd zo'n vluchter onder het zadel. Zodra iets moeilijks gevraagd werd ging het gas er op. Nu gelukkig al een heel stuk minder, maar goed dat jullie opmerken dat het nog steeds wat minder mag.
Bedankt Bertie voor de halve ophouding, dat gaan we eens proberen!
juliedo24 schreef:xTitanic wat doe je met je buitenhand? Het lijkt alsof je nogal links-rechtshulpen aan het geven bent.
Marocje schreef:Mooi Marinke, goede tip trouwens, om eerst ff zonder geluid te kijken! Er waren idd een aantal momenten dat ik wat dacht, een ook wel benieuwd was naar wat er gezegd zou zijn. Maar ook heel veel momenten dat ik dacht: "uh, ik moet geen instructrice worden, zal een stille boel worden terwijl er toch echt wel wat gebeurd..'
Vooral het binnenbeen in de hoek, en in combinatie met je buitenteugel viel me op, je gebruikte nog vrij vaak je binnenteugel, en dan zag je ook ff een hapering in het binnenachterbeen. Maar je kreeg hem steeds lekkerder aan het swingen! En telkens die korte stukjes, worden vanzelf (nouja, dat zou wel erg makkelijk zijn) langer.
Vroeg me idd af wat de reden was van dat theekransje in het midden?
dan maakt me dat heel blij. Want dat is precies wat ik mee wil geven: iets om op terug te kunnen vallen.Citaat:Inmiddels zijn we alweer een paar maanden verder en nu kunnen we hier heel fijn op terug vallen wanneer het even moeilijk word in de training.