Klassieke vs Academische Rijkunst

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 08:12

Citaat:
cherie78 schreef:
De derde teugelwerking wordt beschreven omdat deze teugelwerking de binnenschouder ontlast en de buitenschouder belast.
In dit geval hoeft men echt geen halve ophoudingen te gebruiken.

Dus ik hoef echt niet terug te lezen of plaatjes te bekijken.

Dat heeft u geschreven van begin af aan, opeens heeft u dat veranderd. Vreemd dat u nu schrijft dat sommigen tegen u zijn om er tegen te zijn,
Leest u uw post terug dan kunt bovenstaande tekst lezen en daarop heb ik gereageerd, nu doet u net denken dat u hetzelfde schreef. Dat was om Gisteren, 15:58

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 09:05

piepenfiets schreef:
Ben absoluut geen match met jullie ahg om rijtechniek en theorie.Weet wel wat van anatomie.Alhoewel ik denk dat diepgravende anatomie niet bijdraagt aan de discussie vind ik wel dat het, indien beschreven ,correct moet zijn.Simpele uitleg:
Binnenheupbeen kan niet naar voren zonder tegelijkertijd gewichtsverplaatsing.Geen gewicht op de zijde waar de heup naar voren gaat resulteert in gewicht op contralaterale zijde.Het bekken heeft geen scharnier.
Het is een complexe samenwerking van diverse spieren in en om het bekken waarbij de m.tranversus abdominis slechts een rol speelt bij het draaien van de romp.t.o.v.het bekken.

U vergeet één ding daarbij , wanneer men de heup de tendens geeft naar voren te brengen en daarbij de binnenbeugel belast dan is het gewicht op die zijde.
Wat u beschrijft hebben wij reeds eerder besproken en daarbij schreef ik dat wanneer men de schouders op de heupen gericht houd en met de schouders meegaat met de schouders van het paard men op de tegenovergestelde zijde in de wending dus op de buitenzijde verlegd. En dat is niet wat men wil.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:00

piepenfiets schreef:
Ben absoluut geen match met jullie ahg om rijtechniek en theorie.Weet wel wat van anatomie.Alhoewel ik denk dat diepgravende anatomie niet bijdraagt aan de discussie vind ik wel dat het, indien beschreven ,correct moet zijn.Simpele uitleg:
Binnenheupbeen kan niet naar voren zonder tegelijkertijd gewichtsverplaatsing.Geen gewicht op de zijde waar de heup naar voren gaat resulteert in gewicht op contralaterale zijde.Het bekken heeft geen scharnier.
Het is een complexe samenwerking van diverse spieren in en om het bekken waarbij de m.tranversus abdominis slechts een rol speelt bij het draaien van de romp.t.o.v.het bekken.

je kan wel degelijk je rechterheupbeen een paar cm naar voren doen, zonder enig gewichtsverplaatsing
echter is het van belang dat je daarbij recht zit in je middelpunt.
Het is dus belangrijk aller eerst je middelpunt te vinden.
veelal zitten ruiters teveel in stoelzit, knijpen bilspieren teveel aan, of hebben een holle rug, dan zal je ook niet het rechterheupbeen op de goede manier naar voren kunnen brengen.
wb de tranversus abdominis,
Belangrijkste resultaten: Bij een verstoring van het bewegingsritme van de m.transversus
abdominis verzwakt de spier, en treedt er een vertraging op in activatie. Ook blijkt de
dikte veel minder toe te nemen bij activatie (Ferreira et al, 2004). De m.obliquus
externus wordt sterker en neemt de taak over van de m.transversus abdominis (Mosely
et al, 2005).
Slotbeschouwing: Een verstoring van de m.transversus abdominis kan voor grote
problemen zorgen. Als het bewegingsritme verstoord is, zal de spier, verantwoordelijk
voor de stabilisatie van de wervelkolom te laat activeren bij een houdingsverandering.
Trefwoorden: m.transversus abdominis, bewegingsritme, houdingsverstoring

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:16

nombrado schreef:
piepenfiets schreef:

je kan wel degelijk je rechterheupbeen een paar cm naar voren doen, zonder enig gewichtsverplaatsing
echter is het van belang dat je daarbij recht zit in je middelpunt.
Het is dus belangrijk aller eerst je middelpunt te vinden.
veelal zitten ruiters teveel in stoelzit, knijpen bilspieren teveel aan, of hebben een holle rug, dan zal je ook niet het rechterheupbeen op de goede manier naar voren kunnen brengen.
wb de tranversus abdominis,
Belangrijkste resultaten: Bij een verstoring van het bewegingsritme van de m.transversus
abdominis verzwakt de spier, en treedt er een vertraging op in activatie. Ook blijkt de
dikte veel minder toe te nemen bij activatie (Ferreira et al, 2004). De m.obliquus
externus wordt sterker en neemt de taak over van de m.transversus abdominis (Mosely
et al, 2005).
Slotbeschouwing: Een verstoring van de m.transversus abdominis kan voor grote
problemen zorgen. Als het bewegingsritme verstoord is, zal de spier, verantwoordelijk
voor de stabilisatie van de wervelkolom te laat activeren bij een houdingsverandering.
Trefwoorden: m.transversus abdominis, bewegingsritme, houdingsverstoring

Nobrado waarom schrijf je dit? Dit zegt iets over de buikspieren en een te laat activeren van de wervelkolom. Het zegt niets over beweegelijkheid van het bekken, wat niet kan want zoals piepenfiets al schrijft heeft het geen scharnier. Ik vindt het knap dat jij wel je heup naar voren kan plaatsen zonder gewichtsverplaatsing.
Daarnaast waarom verplaats je je heup zonder gewichtsverplaatsing wat is daarvan het praktisch nut?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:28

vosroy schreef:
Nobrado waarom schrijf je dit? Dit zegt iets over de buikspieren en een te laat activeren van de wervelkolom. Het zegt niets over beweegelijkheid van het bekken, wat niet kan want zoals piepenfiets al schrijft heeft het geen scharnier. Ik vindt het knap dat jij wel je heup naar voren kan plaatsen zonder gewichtsverplaatsing.
Daarnaast waarom verplaats je je heup zonder gewichtsverplaatsing wat is daarvan het praktisch nut?

Dit was een uitleg, wat de TO oa spier doet, en dat ie zeker van belang is voor je balans.
wb het bekken, probeer maar eens als je recht op een stoel zit, met je bekken recht, je rechterheupbeen iets naar voren te doen, daarbij heb je geen gewichtsverandering
In de galop is je gewicht iets op je buitenzitbeenknobbel, daar blijft ie ook. Het binnenheupbeen volgt op deze manier het bekken van het paard.

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:35

@ professor,dank u,u vertaalt de anatomie naar de rijkunst
@nombrado, googlen en studeren zijn 2 verschillende dingen,dit is ingewikkelde materie en het is duidelijk dat je er niet in onderlegd bent,dat is okay hoor,laten we niet op dit punt in eindeloze discussie gaan,dat is zwecklos en niet voor dit forum.Mocht je erg geinteresserd zijn in anatomie kan je me altijd pb en.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:39

Dit was een uitleg, wat de TO oa spier doet, en dat ie zeker van belang is voor je balans.
wb het bekken, probeer maar eens als je recht op een stoel zit, met je bekken recht, je rechterheupbeen iets naar voren te doen, daarbij heb je geen gewichtsverandering
In de galop is je gewicht iets op je buitenzitbeenknobbel, daar blijft ie ook. Het binnenheupbeen volgt op deze manier het bekken van het paard.[/quote]

Ik begrijp dat je iets wil uitleggen, alleen het geen je schrijft klopt niet. Anatomisch is het dus niet mogelijk om alleen je heupbeen ( dit is je heup en dus je bekken, je bedoelt waarschijnlijk je bovenbeen) te verplaatsen zonder gewichtsverplaatsing.
Op de buitenzitbeenknobbel blijven komt mijns inziens geen correcte buiging ten goede in de galop, en voltes worden vast wel gereden.
Een mens bestaat niet uit stukken spier en stukken bot net zo min als het paard. het is een complexe samenwerking van het geheel.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:40

:wave:

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:41

piepenfiets schreef:
@ professor,dank u,u vertaalt de anatomie naar de rijkunst
@nombrado, googlen en studeren zijn 2 verschillende dingen,dit is ingewikkelde materie en het is duidelijk dat je er niet in onderlegd bent,dat is okay hoor,laten we niet op dit punt in eindeloze discussie gaan,dat is zwecklos en niet voor dit forum.Mocht je erg geinteresserd zijn in anatomie kan je me altijd pb en.

googelen is idd niet moeilijk, studeren ook niet
alleen het gebruiken van je lichaam en dus het toepassen is het belangrijkste
dit moest ik ook wel met mijn sportachtergrond.
Ik pas de anatomie toe, in mijn beweging en die van het paard. en spreek dus vanuit ervaringen , niet vanuit boeken.
jammer genoeg, wordt er nog weinig onderkent dat de TO een veel grotere functie heeft dan tot nu toe beschreven, en wel het balans gegeven.
maar goed, dat is mijn ervaring.
Maar heb je geprobeerd om je de rechterkant van je heup naar voren te doen, als je rechtop zit? Wat was je ervaring/gevoel?

vosroy

Re: Klassieke vs Academische Rijkunst

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:44

Nombrado,

Ik heb geen ideen wat je bedoelt met rechterheup. Ik denk dat wij twee verschillende talen spreken in deze. Ik kan dus ook niet gevoel beschrijven.
Hoe rijd je een volte in de galop met je buitenzitbeenknobbel belast?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:46

vosroy schreef:
Ik begrijp dat je iets wil uitleggen, alleen het geen je schrijft klopt niet. Anatomisch is het dus niet mogelijk om alleen je heupbeen ( dit is je heup en dus je bekken, je bedoelt waarschijnlijk je bovenbeen) te verplaatsen zonder gewichtsverplaatsing.
Op de buitenzitbeenknobbel blijven komt mijns inziens geen correcte buiging ten goede in de galop, en voltes worden vast wel gereden.
Een mens bestaat niet uit stukken spier en stukken bot net zo min als het paard. het is een complexe samenwerking van het geheel.

oké, doe je rechterkant van je bekken eens 1 cm naar voren als je rechtopzit?
een mens bestaat idd niet uit stukken spier
echter is de belangrijkste schakel het skelet, met daarbij het middelpunt, waarvanuit de spieren een functie hebben. Mijn ervaring is, dat het toepassen, voelen met je eigen lichaam het belangrijkste is.
het merendeel van de mensen loopt al verkeerd, hangt iets teveel naar achteren, waardoor er compensaties in spieren en botten ontstaan.
Het lichaam is gevormd om rechtop te kunnen lopen en bewegen. daarbij gebruik makend van de zwaartekracht van de aarde. Het is dus van belang voor een mens, maar ook voor paard, om recht te blijven om spier of andere letsels te voorkomen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 10:49

vosroy schreef:
Nombrado,

Ik heb geen ideen wat je bedoelt met rechterheup. Ik denk dat wij twee verschillende talen spreken in deze. Ik kan dus ook niet gevoel beschrijven.
Hoe rijd je een volte in de galop met je buitenzitbeenknobbel belast?

rechterkant van je bekken, vanuit je middelpunt? zo duidelijker?
de volte rijd ik, nog steeds iets gewicht op buitenzitbeenknobbel, en duw daarbij mijn buitenkant van mijn bekken/ heup naar voren. Ik blijf wel in het midden zitten (dus hang NIET naar binnen, wat je veelal ziet)

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:04

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekken_(anatomie)
Ook de rechterkant van mjin bekken kan ik niet naar voren plaatsen zonder gewichtsverplaatsting. Beste Nombrado, het kan gewoon niet.
Hoe houd je het paard dan in de buiging als je op je buitenzitbeenknobbel zit?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:07

pakt cola en pocorn

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:14

vosroy schreef:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bekken_(anatomie)
Ook de rechterkant van mjin bekken kan ik niet naar voren plaatsen zonder gewichtsverplaatsting. Beste Nombrado, het kan gewoon niet.
Hoe houd je het paard dan in de buiging als je op je buitenzitbeenknobbel zit?

je kan toch wel, als je zit je rechtekant naar voren duwen ? als je op een stoel rechtop zit?
als je zit, en je brengt de rechterkant van het bekken naar voren, kunnen beide zitbeenknobbels gelijk belast blijven. Lukt dat niet, dan zit je niet recht (of bekken teveel gekanteld naar achteren, of teveel naar voren)
Een buiging van een paard, gebeurd vanachteruit , ook in het bekken.
dus ik ondersteun het buitenachterbeen, vanwaaruit de buiging en afzet ontstaat en ontlast het binnenachterbeen zodat deze goed de ruimte heeft .

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:22

Was koffie aan het drinken, zit nu op het beeldscherm.
Zie hier de meest vreselijke vormen van bekken instabiliteit voorbijkomen samen met gebroken
ilia...

Voor de duidelijkheid.. dit is het bekken..
Dat is een stuk bot.. Dat toch wel heel deugdelijk vast zit.
En waarbij links en rechts echt niet onafhankelijk van elkaar kunnen bewegen.
Afbeelding

Gaat verder met haar werk, boterham is op....

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:29

Nope kan niet, mijn bekken is echt een geheel en ik kan niet een afzonderlijk gedeelte verplaatsen zonder dat ik mijn gewicht verplaats. In jou geval zou ik je met spoed verwijzen naar de orthopeed

Van de galop snap ik werkelijk niet, wellicht heb ik het mijn paard verkeerd aangeleerd hoor, maar hij zou een renversgalop geven bij een dergelijke zitbeenknoppelbelasting in de volte.
Zal het eens met mijn kundige instructeur overleggen.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:41

vosroy schreef:
Nope kan niet, mijn bekken is echt een geheel en ik kan niet een afzonderlijk gedeelte verplaatsen zonder dat ik mijn gewicht verplaats. In jou geval zou ik je met spoed verwijzen naar de orthopeed

Van de galop snap ik werkelijk niet, wellicht heb ik het mijn paard verkeerd aangeleerd hoor, maar hij zou een renversgalop geven bij een dergelijke zitbeenknoppelbelasting in de volte.

hihi, mijn bekken is ook een geheel
daarbij kan ik wel verschillende oefeningen met mijn bekken uitvoeren
ik kan mijn bekken horizontaal bewegen (rechtsnaarvoorof achter, linksnaarvoorofachter), maar ook vertikaal (rechterkantnaarbeneden, linkerkantnaar beneden) en kantelen, bekken naar voren en achter
er zit dus wel degelijk beweging in het HELE bekken.
daarbij blijft natuurlijk de andere kant gewoon vastzitten :D
het rechterheupbeen naar voren, begrijpt elke ruiter als ik dat roep of uitleg
die gaan zich niet verdiepen in hoe het plaatje er van een bekken op papier uitziet :+
Wat wel mijn ervaring is, is dat heel veel mensen vast zitten rond dat gebied in het bekken/lendenen.

vosroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:47

Nobrado, wat je beschrijft dat kan idd, Wat je eerder schreef dat je dat allemaal kan zonder verplaatsing van het gewicht is niet mogelijk. Jammer dat je het moeilijk vindt om iets wat je niet correct beschrijft danwel pretendeert toe te geven. Zou charmant geweest zijn.
Moll mag ik een slokje cola?

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:50

vosroy schreef:
Nobrado, wat je beschrijft dat kan idd, Wat je eerder schreef dat je dat allemaal kan zonder verplaatsing van het gewicht is niet mogelijk. Jammer dat je het moeilijk vindt om iets wat je niet correct beschrijft danwel pretendeert toe te geven. Zou charmant geweest zijn.
Moll mag ik een slokje cola?

bekken horizontaal kantelen kan wel degelijk zonder gewichtsverplaatsing.
vertikaal idd niet
kantelen ook niet

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:55

vosroy schreef:

dan zit je dus teveel op je buitenzitbeenknobbel
ik denk dat de verwarring zit in, hoe je een zitbeenknobbel belast.
duw je je bekken vertikaal naar beneden?
of ga je naar je buitenkant "hangen"?
Daar zit nl wel degelijk een verschil in.
dat heeft ook weer te maken met het onafhankelijk kunnen bewegen van verschillende delen van het lichaam.
Zoals wij van het paard verwachten dat dit vanuit het bekken allemaal plaatsvind, moeten we dat toch als eerste eisen van onszelf kwa ruiter?

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 11:57

Dank vosroy,dank sjolvir,Nogmaals nombrado,met sportachtergrond en al je gevoel,wat jij doet met je bekken is anatomisch onmogelijk,spoedoperatie is geindiceerd,je s-i gewricht en symphyse krijgen platen en schroeven,Lees terug,wat je voelt is wat er gebeurt,nl gewichtsverplaatsing.Op deze manier galopperen vind ik heel knap,ben bang dat het voor mij niet is weggelegd :j

andafries

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:00

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:03

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-11 12:14

nombrado schreef:

ja mooie he zie je de beweging van de animatie, wat u verkondigt kan dus niet, de beweging komt van ut de onderrug, en maakt in de voorwaardse beweging een halve roling achterwaards, dus van achter naar voor.