DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

horseyfries

Re: DVD met discussie over LDR uitgebracht door Ulhrike Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:04

QQQQ schreef:
Dat is prima, wat onredelijk is, is om je doel bij de GP te leggen. Dat is onredelijk, omdat er nog geen Fries GP loopt.

Je moet niet praten over dingen waar je geen verstand van hebt Q.... Nagelbijten / Gniffelen

Behalve de hierboven genoemde....
In Amerika loopt de Friese hengst Goffert vanaf zijn tiende in de Grand Prix onder Belinda Nairn Wertman en haalt scores van tegen de 70 %. In Duitsland lopen ook een aantal Friezen Grand Prix, wat op een kleine populatie als die van de Friezen absoluut geen slechte score is, zeker als je bedenkt dat veel toppaarden niet in de dressuursport worden uitgebracht.

Jouw opmerking dat je niet als doel GP mag stellen bewijst wel hoe weinig verstand je hebt van sport.
Als je als doel de B stelt zul je de Grand Prix zeker nooit halen, dat is een ding wat zeker is.
Als je als doel de Grand Prix stelt zul je het misschien ook niet halen, maar ga je in ieder geval wel nadenken wat je nodig hebt om dat doel te bereiken en alles erop af stemmen om dat doel te halen, wat de kans een stuk groter maakt dat je het inderdaad haalt.
En dat mijn doel absoluut realistisch is blijkt uit het feit dat mijn zevenjarige paard al een aardig eind op weg is en we nog een heel aantal jaren verder kunnen trainen om dat doel te bereiken.

Verder ben ik het met Silvana eens: als je de opmerkingen van een aantal mensen in deze discussie leest vraag je je af waarom ze in vredesnaam nog op een paard gaan zitten.
Zeg dan gewoon dat je niet alleen tegen LDR bent, maar eigenlijk tegen paardrijden en paardesport in het algemeen (behalve als het jezelf betreft want dan zijn de meeste mensen opeens van mening dat zij wel op een paarderug mogen zitten en daar niets kwaads mee doen omdat zij "klassiek rijden").
Het lijkt een beetje op de denkwijze van de mensen die voor bitloos zijn: met bit konden ze niet goed rijden maar zonder zijn ze plotseling veranderd in ruiters met een onafhankelijke zit en hand en zijn ze opeens topruiters....
Als je traint bij een LDR ruiter dan kun je niet rijden en zoek je dus naar "de gemakkelijke weg" maar heb je één les gehad van een klassieke instructeur dan ben je plotseling een toppertje.... Geloven jullie het zelf? Gestoord

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:07

onredelijk omdat er nu geen fries GP loopt???? er moet er een de eerste zijn in Nederland Haha! Haha! Haha!

En als het dier de WIL, het LIJF en de AANLEG heeft, waarom dan niet????

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:31

horseyfries schreef:
QQQQ schreef:
Dat is prima, wat onredelijk is, is om je doel bij de GP te leggen. Dat is onredelijk, omdat er nog geen Fries GP loopt.

Je moet niet praten over dingen waar je geen verstand van hebt Q.... Nagelbijten / Gniffelen

Behalve de hierboven genoemde....
In Amerika loopt de Friese hengst Goffert vanaf zijn tiende in de Grand Prix onder Belinda Nairn Wertman en haalt scores van tegen de 70 %. In Duitsland lopen ook een aantal Friezen Grand Prix, wat op een kleine populatie als die van de Friezen absoluut geen slechte score is, zeker als je bedenkt dat veel toppaarden niet in de dressuursport worden uitgebracht.

Jouw opmerking dat je niet als doel GP mag stellen bewijst wel hoe weinig verstand je hebt van sport.
Als je als doel de B stelt zul je de Grand Prix zeker nooit halen, dat is een ding wat zeker is.
Als je als doel de Grand Prix stelt zul je het misschien ook niet halen, maar ga je in ieder geval wel nadenken wat je nodig hebt om dat doel te bereiken en alles erop af stemmen om dat doel te halen, wat de kans een stuk groter maakt dat je het inderdaad haalt.
En dat mijn doel absoluut realistisch is blijkt uit het feit dat mijn zevenjarige paard al een aardig eind op weg is en we nog een heel aantal jaren verder kunnen trainen om dat doel te bereiken.

Verder ben ik het met Silvana eens: als je de opmerkingen van een aantal mensen in deze discussie leest vraag je je af waarom ze in vredesnaam nog op een paard gaan zitten.
Zeg dan gewoon dat je niet alleen tegen LDR bent, maar eigenlijk tegen paardrijden en paardesport in het algemeen (behalve als het jezelf betreft want dan zijn de meeste mensen opeens van mening dat zij wel op een paarderug mogen zitten en daar niets kwaads mee doen omdat zij "klassiek rijden").
Het lijkt een beetje op de denkwijze van de mensen die voor bitloos zijn: met bit konden ze niet goed rijden maar zonder zijn ze plotseling veranderd in ruiters met een onafhankelijke zit en hand en zijn ze opeens topruiters....
Als je traint bij een LDR ruiter dan kun je niet rijden en zoek je dus naar "de gemakkelijke weg" maar heb je één les gehad van een klassieke instructeur dan ben je plotseling een toppertje.... Geloven jullie het zelf? Gestoord

Tja, kan het niet helpen, maar ben het weer helemaal met je verhaal eens.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:49

Paardentango schreef:
Waar is de kin gebleven, en kun je me uitleggen hoe het bekken kantelt bij een paard in LDR?

Lezen, dat staat direct achter mijn uitleg:
Citaat:
Dat kantelen van het bekken kan je vergelijken met het ondertreden van het achterbeen.

Wat bedoel je met kin?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 10:50

Ha Mireille is weer terug, alles goed gegaan?

kneusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:50

Kafue schreef:
Ik denk dat het absoluut niet een verhaal van meer controle is. Natuurlijk heb je heel even meer controle omdat het paard het zicht ontnomen wordt. Maar je moet het paard daar wel heen kunnen rijden en er weer weg kunnen rijden. Het is dus inderdaad controle in die optie volgt mijn paard mijn hand? Maar als doelstelling meer controle in de ring kan ik je teleurstellen want daar is het absoluut not done met een paard dat dermate diep loopt. Het is voor het paard nog steeds luisteren. Ik stel dieper in maar als ik met been kom en toesta moet hij er ook weer weg willen gaan.
Klassiek, LDR wat dan ook het paard moet de hand willen blijven volgen de energie die je erachter in stopt moet je voor weer tegenkomen.Hier kan je niet volgen leg het nog eens uit ?
Sneller wat dan ook mischien wel. Maar voor mij geen maatstaf. Ik vind nog steeds dat je een paard de tijd moet gunnen zich te ontwikkelen. Niet voor niets begint een bodybuilder eerst met lichte gewichten en na gedegen training worden ze iedere keer 2.5 kilo zwaarder.
Is dat niet een beetje overdreven 2.5 kilo je hebt het zeker over een olifant
>Dat maakt paardrijden leuk het paard sterker maken. >En als de spieren het niet kunnen dragen kun je als ruiter nog zo graag willen je houd hem dan niet gezond.

Niet voor niets nieuwerwetse ziektes, jonge paarden met zwaar artrose te veel en te snel. Nee dan maar liever lekker langzaam en de vraag moeten beantwoorden goh al
6 en dan nog maar........

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 20:56

kneusje schreef:
Kafue schreef:
Ik denk dat het absoluut niet een verhaal van meer controle is. Natuurlijk heb je heel even meer controle omdat het paard het zicht ontnomen wordt. Maar je moet het paard daar wel heen kunnen rijden en er weer weg kunnen rijden. Het is dus inderdaad controle in die optie volgt mijn paard mijn hand? Maar als doelstelling meer controle in de ring kan ik je teleurstellen want daar is het absoluut not done met een paard dat dermate diep loopt. Het is voor het paard nog steeds luisteren. Ik stel dieper in maar als ik met been kom en toesta moet hij er ook weer weg willen gaan.
Klassiek, LDR wat dan ook het paard moet de hand willen blijven volgen de energie die je erachter in stopt moet je voor weer tegenkomen.Hier kan je niet volgen leg het nog eens uit ?
Sneller wat dan ook mischien wel. Maar voor mij geen maatstaf. Ik vind nog steeds dat je een paard de tijd moet gunnen zich te ontwikkelen. Niet voor niets begint een bodybuilder eerst met lichte gewichten en na gedegen training worden ze iedere keer 2.5 kilo zwaarder.
Is dat niet een beetje overdreven 2.5 kilo je hebt het zeker over een olifant
>Dat maakt paardrijden leuk het paard sterker maken. >En als de spieren het niet kunnen dragen kun je als ruiter nog zo graag willen je houd hem dan niet gezond.

Niet voor niets nieuwerwetse ziektes, jonge paarden met zwaar artrose te veel en te snel. Nee dan maar liever lekker langzaam en de vraag moeten beantwoorden goh al
6 en dan nog maar........

Opmerking een: tja, als je dat niet begrijpt vraag ik me af waarom je specifiek alleen deze topic volgt
Opmerking twee: ging om gewichtheffers, niet om wat je in je handen hebt met paardrijden....

QQQQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:08

horseyfries schreef:
Eens, maar er is een verschil tussen het als doel stellen en het groots overal verkondigen, waarmee je jezelf (en daarmee je paard) extra onder druk zet.
Ik denk zeker dat jouw paard de kwaliteit heeft om je doel te kunnen halen. Blijft een feit dat ie nog vrij jong is en er nog vanalles kan gebeuren. Dromen mag en dromen komen soms ook uit, maar dromen worden niet waar of feit door ze telkens luidkeels te verkondigen. Je paard doet het goed voor een 7-jarige en ik hoop dat je jezelf niet zoveel druk aan het opleggen bent, dat je hem zo snel mogelijk naar de GP wilt hebben, maar er de tijd voor gaat nemen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 21:48

Q, als zelfs jij denkt dat haar paard de kwaliteiten voor de GP bezit, waarom zou Horseyfries dat dan zelf niet mogen denken en zelfs zeggen Verward En volgens mij kan ze ook prima zelf bepalen hoeveel tijd ze nodig heeft om haar paard verder te trainen tot de GP.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:16

Tyrza schreef:
Paardentango schreef:
Waar is de kin gebleven, en kun je me uitleggen hoe het bekken kantelt bij een paard in LDR?

Lezen, dat staat direct achter mijn uitleg:
Citaat:
Dat kantelen van het bekken kan je vergelijken met het ondertreden van het achterbeen.

Wat bedoel je met kin?

Hoe kantelt het bekken bij de LDR ?
Waar is het ondertreden gebleven ?

Laten we eerlijk blijven, alle plaatjes destijds van de piaffe waarbij een paard ondertrad werden anders bekeken door de fervente LDR beoefenaars. De Klassiekers smukden van de getoonde piaffes, daar zie ik een groot verschil in!

Met alle respect maar jouw uitleg is tegenstrijdig.
Ja ik lees, maar niet alleen jouw reactie.

Wat bedoel je met kin snap ik even niet? Bloos

Kafue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:24

MMMM kneusje je bent grapjes aan het maken toch?????
In de paardensport is een van de belangrijke dingen dat het paard ten alle tijden je hand blijft volgen, maatstaf bijvoorbeeld hals strekken.
2.5 kilo oftewel 2500 gram is indicatief, maar een paard dat aan het begin van zijn carriere staat is tot beduidend minder draagkracht in staat dan die bijvoorbeeld Z is of verder. Thats the point, niet dat het gewicht in jouw handen meer wordt nee het gewicht dat de achterhand draagt wordt meer.
Maar ik mag toch aannemen dat je dit soort zaken weet, kunt dromen. Mag ik je snachts wakker maken en kun je het dan opdreunen evenals het skala?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 22:38

Hmm... ik weet het niet hoor, maar QQQQ is wel erg vriendelijk Karl. Niet gelijk op alle slakken zout leggen, bovendien is knoflook lekkerder dan zout.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:05

Ach PT, ik vond het niet vriendelijk, ik vond het vooral belerend overkomen Bloos

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 23:07

Het genoegen is geheel wederzijds vrees ik, ook in kan belerend overkomen, dat voedt een gezonde discussie. Ik bewonder QQQQ voor het doorzettingsvermogen en de standvastigheid, en sterker nog. D'r zit wat in !

dollemina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 00:12

Ben ik één van de weinige die haar paard LDR rijdt voor controle te hebben?
Mijn paard wil nogal eens proberen boven de teugel te komen. Het gevolg is dat ze dan de kans waar neemt om er vandoor te gaan.
Wannneer ik mijn paard wat dieper instel en ze komt een stukje omhoog met het hoofd dan heb ik nog voldoende nageeflijkheid over om toch mijn paard onder controle te houden.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een heet paard bezit en die een wat boefjes-karakter heeft van zichzelf.
Volgens mij reed Nicole Uphoff haar Rembrand ook LDR om die reden.
Ik doe het dus niet voor welke spieren dan ook maar om mijn paard niet de kans te geven tot er van door gaan.
Overigens rijd ik absoluut niet met slof maar gewoon op een dubbelgebroken trensje zonder hulpmiddelen.

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:53

QQQQ schreef:
horseyfries schreef:
Eens, maar er is een verschil tussen het als doel stellen en het groots overal verkondigen, waarmee je jezelf (en daarmee je paard) extra onder druk zet.
Ik denk zeker dat jouw paard de kwaliteit heeft om je doel te kunnen halen. Blijft een feit dat ie nog vrij jong is en er nog vanalles kan gebeuren. Dromen mag en dromen komen soms ook uit, maar dromen worden niet waar of feit door ze telkens luidkeels te verkondigen. Je paard doet het goed voor een 7-jarige en ik hoop dat je jezelf niet zoveel druk aan het opleggen bent, dat je hem zo snel mogelijk naar de GP wilt hebben, maar er de tijd voor gaat nemen.

Waar heb jij me dat luidkeels horen verkondigen??
Je bent ook wel erg wisselvallig, het ene moment vind je het te hoog gegrepen omdat er nog geen Fries Grand Prix loopt, het volgende moment vind jij zelfs dat mijn paard die kwaliteiten heeft?
Zie mijn onderschrift!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:54

Karl66 schreef:
Ach PT, ik vond het niet vriendelijk, ik vond het vooral belerend overkomen Bloos

Lips are sealed

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:55

Karl66 schreef:

Ik ben nog herstellende en thuis en de pijn valt me tegen maar inderdaad ik ben in ieder geval weer terug Lachen

Nu beter worden ... Lief dat je het vraagt ...Knipoog

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:57

Mireille1970 schreef:
Karl66 schreef:

Ik ben nog herstellende en thuis en de pijn valt me tegen maar inderdaad ik ben in ieder geval weer terug Lachen

Nu beter worden ... Lief dat je het vraagt ...Knipoog

Sterkte ermee, laat je lekker verwennen!

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 09:59

horseyfries schreef:

Sterkte ermee, laat je lekker verwennen!

Jaaaaaaaaaaaaaa dat doe ik! Thanx!

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:27

Ik hebt even bijgelezen Haha! Altijd als ik wat meer duidelijk hen gekregen komt er wel weer een post dat ik denk: He watte?
Maar ik lees gewoon verder. Ik wou even een update geven .

Zoals ik de vorige keer vertelde ben ik met mijn houding bezig. Afgelopen maandag les. Nou kan je vertellen dat dat geen makkie is om je zit te veranderen. Maar ik heb al wel gemerkt dat ik eerst mezelf maar in orde moet hebben alvorens wat van mijn paard te verlangen. Met deze wijze gedachten ben ik maar aan de slag gegaan. Nou de momenten dat ik goed zit loopt mijn paard veel lekkerder. Maar tevens heb ik gemerkt omdat ik nu mijn teugels losser houdt om een onafhankelijk zit te krijgen dat mijn paard meer ruimte heeft van voor en dus 1: beter aandraaft vanuit achter en 2: op moment keurig netjes op mijn wacht en als ik dan even mijn kuit aan leg gelijk van uit achter onder treedt. Het mag nu duidelijk zijn dat dit zeer korte stukken zijn omdat ik nog lang niet lang genoeg goed zit en mijn paard pas 3,5 is. Ik ben erg blij met deze stukjes. Nu mijn vraag.
Hoe kan een paard nou op deze zelfde maniet ondertreden bij het verruimen of aandrafen als hij LDR ingesteld is? Het paard krijgt in mijn ogen te weinig ruimte van voren om van achter onder te treden?

Ik wacht geduldig op ''jullie'' antwoord. Het zal ongetwijfeld al wel langs zijn gekomen, maar dan heb ik er of overheen gelezen of het antwoord was voor mij niet bevredigend.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:56

Dat ondertreden komt niet NA het LDR, maar ervoor. Een aktief, ondertredend achterbeen, dat je het gevoel geeft elke centimeter van de pas te kunnen bepalen.

Pas daarna wordt het paard lager, ronder ingestelt. En dan is het voor het paard het punt zoeken tot waar het mogelijk is dit aktieve achterbeen te behouden. Het moment van trager worden moet voorkomen worden en kan bv afgwisseld worden met korte kleine transitions om het paard vlug aan het been te houden.

Het paard mag NOOIT trager worden. Dan is de grens bereikt en ga je verder in de fout. Dus als het paard slechter wordt, dan is deze te diep ingesteld of niet genoeg meer aan het been, waardoor er weer een stukje teruggegaan moet worden naar de basis.

Overigens, op het moment dat het paard ondertreed en lager ingesteld wordt, kan je als het ware het paard "vangen" met de hand. Moeilijk woord om te omschrijven, maar met vangen bedoel ik niet afdwingen. Je paard biedt zich aan en jij plaatst de energie waar het nodig is, zonder af te dwingen. Onderarm en hand blijven altijd elastisch zodat het paard niet kan blokkeren. Want bij blokkeren wordt de rug vastgezet, drukt hij deze weg en weg is je ondertredend achterbeen en dus verbinding.
Laatst bijgewerkt door Tyrza op 02-10-06 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Don_Marcello

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 11:59

Marije, goed bezig zo te horen. Probeer ook eens te voelen of de verruiming die je voelt komt door het meer naar voren zetten van het ondertredende been (dat noemen we het dragende achterbeen), of door het meer wegduwen van het afzettende been (dat noemen we het stuwende achterbeen). Vervolgens probeer je bij het terugnemen naar de verzameling de stuwende fase te verminderen, maar daarbij het meer naar voren zetten van het dragende been te behouden. Als je daarover volledige controle hebt en in je hand en zit kunt voelen of het paard inderdaad meer naar wens aan de binnenzijde of aan de buitenzijde meer daagt of meer stuwt (in beide gevallen verruimen ze dus!!) en je voelt daarbij ook of er ergens een blokkade zit ZOU HET KUNNEN dat LDR iets kan helpen om een eventuele blokkade weg te gymnastyseren (maar daarover zijn de meningen dus verdeeld). Daarvoor heeft het zeker geen zin, ook de meeste voorstanders zeggen dat LDR voor sommige iets toevoegt, maar pas als je controle hebt over de achterhand het bekken kunt laten kantelen.

(ik heb het niet over LDR gebruik/misbruik om een "stout" paard dat nog te snel wegspringt onder controle te krijgen).
Laatst bijgewerkt door Don_Marcello op 02-10-06 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Mireille1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:10

Het verschil zit 'm in het grote onderscheidt dat je dient te maken tussen te diep (en dus bewegingsbelemmend en op de voorhand) en LDR waarbij van achteruit (door dus de energie er achter voorwaarts in te stoppen, de rug rond en bol en naar boven rijdend tegen de hand aan) de voorwaartse drang zorgt voor een steeds ronder wordend front. Het lichaam blijft bij LDR dus ten alle tijden op achter en naar boven en voren gericht, ongeacht de halshouding. Dat maakt ook dat een simpele ophouding een LDR getraind paard bovenin is en aan de hand zonder enigszins zwaar te worden of sterk.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 12:11

Voorheen had hij een wat stuwende achterbeen. Op de momenten dat ik goed zit en hij goed loop beweegt hij met een dragende achterbeen. Maar nogmaals dit zijn vrij korte momenten wat ik helaas nog niet kan vast houden. Dus dat moeten we eerst uitwerken voor ik een volgende stap kan zetten.
Verder is hij soms wat moeilijker op mijn linker teugel. Daar moet ik op momenten echt meer inwerken dan met rechts.
Dit kan ik het beste oplossen door tempowisselingen of door meer rechts te nemen en links te geven?

Bedankt voor de uitleg Tyrza. Hier kan ik me wel wat bij voorstellen.

Verder heb ik alweer in vraag. Ik buig mijn paard rgelmatig eens rechts en links in op de lange zijde. Kan ik mijn paard in hals houding zelf ook eens anders instellen? Hij is dus 3,5 jaar en meer dan hals strekken en een lichte nageeflijkheid vraag ik nog niet. Hij heeft de neiging om wat achter LL te kruipen (niet op mijn initiatief) maar als ik dan weer wat been geef is dit weer verholpen.