Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kadankovitch

Re: Dressuur-rijkunst-discussie-foto-film-beoordeling Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 12:25

Mooi. buiten de appart tekening is er voor u een speciale reden om knabstrupper aan te schaffen ? Ik ben niet zo bekend met het ras.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:28

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 13:50

Dat is mij wel bekend, maar waarom speciaal dit ras? Was het de kleur dat u aantrok, of waren er andere overwegingen ?
Als te nieuwsgierig ben, dan moet u het maar gewoon zeggen :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 17:52

Overwegend vanwege het karakter.
Zeer intelligent, zachtmoedig, leergierig, eigenwijs, speels en nuchter.

Dallas had ook echt het karakter van haar moeder maar dan gecombineerd met de vechtlust van de volbloed. Ik wilde met haar terugfokken op haar Kabstrupper bloed maar dat heeft niet zo mogen zijn.
Ik heb daarna heel gericht fokkers aangeschreven met mijn eissenpakket en op internet braaf bijgehouden wat er aangeboden werd tussen Oostenrijk en Denemarken.
Bjelle paste precies in mijn zoek plaatje :)
Ik ben toen daarheen gevlogen (boven in Duitsland) en ze maakte de belofte helemaal waar. Moeder en oma waren ook nog daar en dat gaf een goed compleet beeld van wat ik kan verwachten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 18:15

Hele reis. Leuk hoor Sizzle. Ben benieuwd hoe ze uit gaat groeien.

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 20:08

Dat maakt mij zeer nieuwsgierig.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 17:56

Trouwe meelezer hier :D het is een erg wazige foto, maar ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het is een 5 jarige springgefokte merrie met wat achterstand. Ben zelf heel blij met dit beeld omdat ze horizontaler begint te worden en ik zelf geen valse knik of deukje achter het zadel kan vinden :) Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 19:50

Hoi bokkers,

Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.

Als ik lichtrijd gaat het goed:

Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 20:13

Resistance schreef:
Hoi bokkers,

Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.

[ Video ]

Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?

[ Video ]

Ik zie dat je tenen wat naar buiten staan, een probleem wat ik ook heb gehad icm met klapperen. Ik heb zitles gehad en daar kreeg ik de tip mijn benen vanuit de heup naar binnen te draaien (zo komt de zij/bovenkant van je bovenbeen tegen het zadel te liggen). Dit heeft voor mij goed gewerkt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 22:10

JudithGigi schreef:
Resistance schreef:
Hoi bokkers,

[ Video ]

[ Video ]

Ik zie dat je tenen wat naar buiten staan, een probleem wat ik ook heb gehad icm met klapperen. Ik heb zitles gehad en daar kreeg ik de tip mijn benen vanuit de heup naar binnen te draaien (zo komt de zij/bovenkant van je bovenbeen tegen het zadel te liggen). Dit heeft voor mij goed gewerkt :)

Dat probeer ik, maar ik ben best hypermobiel. Ongelofelijk lenig en heb moeite met "stabiliseren". Dat helpt niet bij het rijden, dus ik moet eigenlijk leren om die spieren onder controle te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:07

Je zit super netjes hoor.
Het zou kunnen dat je nog wat moeite hebt met de juiste aan en ontspanning.
Ik heb daar ook last van en flapper daarom ook.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 23:49

Resistance: Niet je been vanuit de heup naar binnen draaien hoor, dan blokkeer je je heup en knie. Die gewrichten moeten juist kunnen veren, de beweging moet vanuit je heup door je been naar beneden af kunnen vloeien. Hiertoe je benen losjes om het paard heen af laten hangen zonder je knieën aan het zadel te drukken en zonder je hak actief uit te drukken. Er moet nl nog ruimte blijven voor je hak om naar beneden te veren, en als je deze uitdrukt belemmert dit de vering en dat geeft spanning in je been.
Zit verder 'boven je voeten' (je onderbeen ligt nu wat te ver naar voren), alsof je op de grond staat. En focus je je niet zozeer op het stilhouden van je armen/ handen en benen, maar op het centreren van je balans door je zitbeenknobbels stabiel onder je te houden in het diepste punt van het zadel en je bovenlichaam recht boven je bekken uit te lijnen met een neutrale positie van je wervelkolom. De dynamiek van de beweging vang je op door je buikspieren licht aan te spannen in het ritme van de beweging ('ademend'), en daarbij je onderrug zacht en ontspannen te houden zodat deze ook uit kan veren (de onderrug lijkt bij jou wat strak en bol).

Als dit lukt, zul je merken dat je je armen en benen stabiel kunt positioneren zonder spierspanning, en dat rijdt niet alleen een stuk comfortabeler maar stelt je ook in de gelegenheid veel beter te voelen hoe het paard onder je beweegt, en om je hulpen veel meer te finetunen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 07:39

Askja schreef:
Resistance: Niet je been vanuit de heup naar binnen draaien hoor, dan blokkeer je je heup en knie. Die gewrichten moeten juist kunnen veren, de beweging moet vanuit je heup door je been naar beneden af kunnen vloeien. Hiertoe je benen losjes om het paard heen af laten hangen zonder je knieën aan het zadel te drukken en zonder je hak actief uit te drukken. Er moet nl nog ruimte blijven voor je hak om naar beneden te veren, en als je deze uitdrukt belemmert dit de vering en dat geeft spanning in je been.

Als ik mijn been niet vanuit mijn heup naar binnen zou mogen draaien, hoe zou ik volgens jou dan op moeten lossen dat mijn knieën en tenen naar buiten steken? Nu is alles lekker ontspannen, maar als ik mijn tenen/knieën zelf draait komt er spanning op te staan.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 11:14

JG: ik vind het een fijn beeld (je foto)! Nu zelf nog rechtop zitten ;)

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 14:24

JudithGigi, stel dat je bij losjes afhangende benen door jouw individuele anatomie enorm naar buiten afstekende knieën en tenen hebt, dus echt mega-kapstokken, dan zal dat je beenligging idd negatief beïnvloeden. Dan is het zaak dit ietsje te corrigeren door je knieën en tenen meer naar voren (dus niet naar binnen) te draaien. Maar nooit zo veel dat dit je gewrichten op slot zet. Je zoekt naar het punt waarbij je je benen nog losjes en zacht kunt houden; je voert de correctie van je beenpositie dus geleidelijk en gedoseerd door.

Je been naar binnen draaien vanuit je heup, in een soort X been-positie, met de knie tegen het zadel en de hak naar buiten uitgedraaid, wordt helaas nog vaak als aanwijzing gegeven om je benen stil te kunnen houden. Je kunt je been dan inderdaad stilhouden, maar wel in een statische, gefixeerde stand, waardoor er geen beweging door kan vloeien. Doordat je je heupen hierbij vastzet, krijg je ook snel spanning in je onderrug.

Je kunt het verschil voelen als je in een lichte spreidstand gaat staan, met je knieën iets gebogen, alsof je op een paard zit. Draai je knieën en tenen een beetje naar buiten en veer door, draai je knieën en tenen daarna iets naar binnen en veer weer door. Dit laatste levert geheid spanning in je heup en onderrug op, en zorgt ervoor dat je bekken te veel naar voren kantelt, waardoor je een holle rug krijgt.
Om je op een ontspannen manier in het zadel je balans te kunnen centreren, is het juist zo belangrijk dat je je bekken in een neutrale stand kunt positioneren, en je onderrug zacht en ontspannen kunt houden.

Ik zeg dit niet om het beter te weten, maar omdat ik bij het lesgeven zoveel problemen terugzie die het gevolg zijn van een verkeerd aangeleerde houding. Wat belemmerend werkt voor zowel de ruiter als het paard. Zonde, want met wat aanpassingen gaat het zo veel beter en gemakkelijker.

Jouw foto is uiteraard maar een momentopname, maar toch meen ik bij jou de nodige spanning te zien. Je lijkt niet echt te zitten, en je rug oogt wat strak. Dat kan ook komen doordat je naar beneden kijkt, daardoor zet je je bovenrug bol. Hoofd rechtop houden - lekker losjes op je nek laten balanceren dus niet 'vastprikken', je schouderbladen naar beneden af laten hangen, en eens een keer goed uitademen en ontspannen. Je paard lijkt wat ingehouden te lopen, hij heeft geen verkeerde houding, maar het ziet er ook niet lekker losjes uit en er mist wat impuls. Zou kunnen dat dit verbetert als je zelf wat meer kunt ontspannen, waardoor je meer mee bent in de bewegingen.
Maar nogmaals, het is slechts een foto.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:11

Dat eeuwige naar beneden kijken van mij :D :D het is inderdaad een beetje een momentopname, puppy loopt normaal wat lager en ik was even wat de grens aan het opzoeken :) maar thanks voor jullie feedback!

Wat benen betreft. Meningen verschillen denk ik, dit is het eerste wat bij mij echt begint te werken. Ik zit steeds stillen en mijn tenen worden met de keer minder erg. (Ja, het was ooit erger :') )

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:47

Ik ben het zeker eens met Aksja en ze legt het goed uit zo. Met het tenen naar binnen draaien knieen in het zadel oftewel 'wasknijper zitten' belemmer je ook het paard in zijn beweging.. Bovenbenen los dus en concentreer je op je zit ipv je benen. Zoek eerder de druk onderin de beugels wat op dan in je bovenbenen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 16:51

Babootje schreef:
Ik ben het zeker eens met Aksja en ze legt het goed uit zo. Met het tenen naar binnen draaien knieen in het zadel oftewel 'wasknijper zitten' belemmer je ook het paard in zijn beweging.. Bovenbenen los dus en concentreer je op je zit ipv je benen. Zoek eerder de druk onderin de beugels wat op dan in je bovenbenen.

Het gekke is dat ik niet ervaar dat ik mij vastzet, maar juist licht aansluit aan het paard. In het extreemste geval lag mijn knie en bovenbeen gewoon gedeeltelijk van mijn paard af. Als ik mijn benen draai merk ik dat ik er geen spanning meer op hoef te zetten omdat ze aansluiten, en dan kan ik fijn vanuit mijn buikspieren lichtrijden, anders dan het letterlijke staan zitten wat ik vanuit mijn bovenbenen en beugels doe.

Puur mijn ervaringen erin hoor, ik heb niet de opleiding gevolgd om te weten of het klopt :)

Edit: ik zal straks even de filmpjes van mijn zitles straks nakijken, wellicht dat ik het verkeerd uitleg :)

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 21:48

Resistance schreef:
Hoi bokkers,

[ Video ]

[ Video ]

Zowel van het lichtrijden als van het doorzitten vind ik dat je benen nog iets meer naar achter mogen: het doel is een rechte lijn oor - schouder - heup - enkel. Is niet zo gemakkelijk, zeker als het paard niet al te smal is.

Van het doorzitten neem je ook iets teveel een voor-achter beweging, terwijl je ook een links-rechts beweging moet maken mee met de beweging van het achterbeen. Dan gaan je benen links-rechts mee zijn met de beweging van je paard en niet gelijktijdig hangen klapperen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-17 23:25

hwn schreef:
Resistance schreef:
Hoi bokkers,

[ Video ]

[ Video ]

Zowel van het lichtrijden als van het doorzitten vind ik dat je benen nog iets meer naar achter mogen: het doel is een rechte lijn oor - schouder - heup - enkel. Is niet zo gemakkelijk, zeker als het paard niet al te smal is.

Van het doorzitten neem je ook iets teveel een voor-achter beweging, terwijl je ook een links-rechts beweging moet maken mee met de beweging van het achterbeen. Dan gaan je benen links-rechts mee zijn met de beweging van je paard en niet gelijktijdig hangen klapperen.

Dankje voor die laatste tip! :) Heb ik echt heel veel aan, heeft nog nooit iemand gezegd.

Dat benen te ver naar voren probleem is er al heel lang, en er iets aan doen lukt niet echt... ik ben klein met hele korte benen en ieder manegezadel is te groot en te plat voor me... het past simpelweg niet. Om mijn benen verder naar achter te brengen zou ik weer aan moeten gaan spannen.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-17 07:42

@Resistence Dat wilde ik net zeggen. Volgens mij ligt het zadel niet helemaal goed (wat achterover) zodat je benen automatisch iets naar voren komen. Daar kun je dan op dit moment niet zoveel aan doen.

diaghilev5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 12:27

Simpelman schreef:
Het is mijn ervaring dat dit niet zo hoeft te zijn.
Wanneer je een paard een appuyement aan kunt leren gebaseerd op een opgebouwde reeks voorgaande oefeningen dan kun je hem ook het verschil leren tussen het voor de kar gevraagde en het onder het zadel gevraagde.

Het werken voor de kar heeft mij veel extra geleerd over het werken met paarden, hun enorme vermogen om méé te werken, om zélf naar het best mogelijke te zoeken.
Het mennen dat ik een jaar of 8 geleden weer opgepakt heb was voor mij een bevestiging dat paarden geen druk nodig hebben om zich met alle benodigde energie te kunnen geven aan het hen gevraagde, ze hoeven het gevraagde alleen maar te begrijpen.

*\o/*

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:01

diaghilev5 schreef:
Simpelman schreef:
Het is mijn ervaring dat dit niet zo hoeft te zijn.
Wanneer je een paard een appuyement aan kunt leren gebaseerd op een opgebouwde reeks voorgaande oefeningen dan kun je hem ook het verschil leren tussen het voor de kar gevraagde en het onder het zadel gevraagde.

Het werken voor de kar heeft mij veel extra geleerd over het werken met paarden, hun enorme vermogen om méé te werken, om zélf naar het best mogelijke te zoeken.
Het mennen dat ik een jaar of 8 geleden weer opgepakt heb was voor mij een bevestiging dat paarden geen druk nodig hebben om zich met alle benodigde energie te kunnen geven aan het hen gevraagde, ze hoeven het gevraagde alleen maar te begrijpen.

*\o/*

Mijn paard staat op de wei te grazen

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:09

Diaghilev was een interessante man. Vooral zijn Ballets Russes vind ik erg mooi en doorzichtig.
Wat doorzichtigheid betreft, kan ik niet hetzelfde zeggen over uw bovenstaande opmerking. Of anders gezegd; Waar slaat dit op ?
Laatst bijgewerkt door Kadankovitch op 15-06-17 17:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 17:12

Het is mooi weer vandaag, het tuinhekje staat open, het tikt en als het op de grond valt zegt het: "koekoek". Wat is dit ?