Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Resistance schreef:Hoi bokkers,
Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.
Als ik lichtrijd gaat het goed:
[ Video ]
Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?
[ Video ]
JudithGigi schreef:Resistance schreef:Hoi bokkers,
Nadat ik een jaar lang heel hard gewerkt heb aan mijn handen die stiller moeten en dat nu redelijk gelukt is, wil ik nu aan mijn benen gaan werken.
[ Video ]
Maar bij het doorzitten gaan mijn benen ontzettend klapperen. Ik ben er nu een tijdje aan bezig, en weet inmiddels wel steeds beter te ontspannen. Ik zit dus nu echt op m'n kont. Mijn benen zijn ontspannen, maar ze klapperen als het ware mee met het paard. In dit filmpje hieronder (is van vamdaag) drijf ik bewust niet aan, maar je ziet dat mijn benen heel onrustig zijn. Wat doe ik hier aan?
[ Video ]
Ik zie dat je tenen wat naar buiten staan, een probleem wat ik ook heb gehad icm met klapperen. Ik heb zitles gehad en daar kreeg ik de tip mijn benen vanuit de heup naar binnen te draaien (zo komt de zij/bovenkant van je bovenbeen tegen het zadel te liggen). Dit heeft voor mij goed gewerkt
Askja schreef:Resistance: Niet je been vanuit de heup naar binnen draaien hoor, dan blokkeer je je heup en knie. Die gewrichten moeten juist kunnen veren, de beweging moet vanuit je heup door je been naar beneden af kunnen vloeien. Hiertoe je benen losjes om het paard heen af laten hangen zonder je knieën aan het zadel te drukken en zonder je hak actief uit te drukken. Er moet nl nog ruimte blijven voor je hak om naar beneden te veren, en als je deze uitdrukt belemmert dit de vering en dat geeft spanning in je been.
Babootje schreef:Ik ben het zeker eens met Aksja en ze legt het goed uit zo. Met het tenen naar binnen draaien knieen in het zadel oftewel 'wasknijper zitten' belemmer je ook het paard in zijn beweging.. Bovenbenen los dus en concentreer je op je zit ipv je benen. Zoek eerder de druk onderin de beugels wat op dan in je bovenbenen.
Resistance schreef:Hoi bokkers,
[ Video ]
[ Video ]
hwn schreef:Resistance schreef:Hoi bokkers,
[ Video ]
[ Video ]
Zowel van het lichtrijden als van het doorzitten vind ik dat je benen nog iets meer naar achter mogen: het doel is een rechte lijn oor - schouder - heup - enkel. Is niet zo gemakkelijk, zeker als het paard niet al te smal is.
Van het doorzitten neem je ook iets teveel een voor-achter beweging, terwijl je ook een links-rechts beweging moet maken mee met de beweging van het achterbeen. Dan gaan je benen links-rechts mee zijn met de beweging van je paard en niet gelijktijdig hangen klapperen.
Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat dit niet zo hoeft te zijn.
Wanneer je een paard een appuyement aan kunt leren gebaseerd op een opgebouwde reeks voorgaande oefeningen dan kun je hem ook het verschil leren tussen het voor de kar gevraagde en het onder het zadel gevraagde.
Het werken voor de kar heeft mij veel extra geleerd over het werken met paarden, hun enorme vermogen om méé te werken, om zélf naar het best mogelijke te zoeken.
Het mennen dat ik een jaar of 8 geleden weer opgepakt heb was voor mij een bevestiging dat paarden geen druk nodig hebben om zich met alle benodigde energie te kunnen geven aan het hen gevraagde, ze hoeven het gevraagde alleen maar te begrijpen.
diaghilev5 schreef:Simpelman schreef:Het is mijn ervaring dat dit niet zo hoeft te zijn.
Wanneer je een paard een appuyement aan kunt leren gebaseerd op een opgebouwde reeks voorgaande oefeningen dan kun je hem ook het verschil leren tussen het voor de kar gevraagde en het onder het zadel gevraagde.
Het werken voor de kar heeft mij veel extra geleerd over het werken met paarden, hun enorme vermogen om méé te werken, om zélf naar het best mogelijke te zoeken.
Het mennen dat ik een jaar of 8 geleden weer opgepakt heb was voor mij een bevestiging dat paarden geen druk nodig hebben om zich met alle benodigde energie te kunnen geven aan het hen gevraagde, ze hoeven het gevraagde alleen maar te begrijpen.